pruvodce

Stát vypsal tendr na první úsek rychlé tratě Brno – Přerov. Limit je 7,3 miliardy

Nová trať Nezamyslice - Kojetín, vizualizace. Pramen: Správa železnicNová trať Nezamyslice - Kojetín, vizualizace. Pramen: Správa železnic

Stavba by měla začít v červnu příštího roku, hotovo bude podle plánu v prosinci 2028.

Správa železnic (SŽ) dnes po dlouholeté přípravě dala na trh první velkou stavební zakázku na budoucí rychlé trati Brno – Přerov, když vypsala tendr na úsek Nezamyslice (mimo) – Kojetín (mimo). Místo ceny předpokládané přitom stanovila nepřekročitelný cenový strop: 7,28 miliardy korun.

Úsek Nezamyslice (mimo) – Kojetín (mimo) bude dlouhý 9,5 kilometru a převážně povede ve zcela nové stopě. Postaven bude pro rychlost až 200 km/h. Stávající jednokolejná trať bude zrušena. Nejvýraznější stavbou na novém úseku bude dvoukolejný hloubený Němčický tunel o délce 747 metrů skrz kopec Kozlov.

Nová trať Nezamyslice - Kojetín. Pramen: Správa železnic

Nová trať Nezamyslice – Kojetín. Pramen: Správa železnic

Oba stávající přejezdy budou zrušeny, v Němčicích díky přeložení železniční tratě do nové polohy, v Měrovicích přejezd nahradí nová objízdná komunikace. Součástí projektu jsou i částečné přeložky silnic III. třídy, které jsou v kolizi s novým vedením tratě. V polovině úseku vznikne nová odbočka Hruška, díky které bude možné přejet z jedné koleje na druhou.

„Stavba by měla začít v červnu příštího roku, hotovo bude podle plánu v prosinci 2028,“ uvedla mluvčí SŽ Nela Eberl Friebová.

Úsek Nezamyslice (mimo) – Kojetín (mimo) je v rámci chystané velké modernizace trati Brno – Přerov označen jako 4. stavba (z pěti). Ještě letos na podzim chce Správa železnic vypsat stavební tendr na navazující sedmnáctikilometrový úsek Kojetín (včetně) – Přerov (mimo), který je označen jako 5. stavba. Jeho modernizace bude spočívat především ve zdvoukolejnění tratě ve stávající stopě a zvýšení rychlosti vlaků až na 200 km/h.

Nová trať Kojetín - Přerov. Pramen: Správa železnic

Nová trať Kojetín – Přerov. Pramen: Správa železnic

Obě stavby jsou z celé zamýšlené tratě Brno – Přerov v přípravě nejdále. Vypsán už je také tendr na novou trakční napájecí stanici v Nezamyslicích. Prvních 50 kilometrů trati blíže k Brnu (stavby 1, 2 a 3) by se mělo stavět později v rámci projektu PPP. Nedávno to schválila vláda.

Stát řadí novostavbu tratě Brno – Přerov to sítě tzv. rychlých spojení, o plnohodnotnou vysokorychlostní trať ovšem nepůjde. Ta má vzniknout až v navazujícím úseku od Přerova do Ostravy, a to pro rychlost až 320 km/h.

Plánované vysokorychlostní tratě v České republice. Pramen: SŽ

Plánované vysokorychlostní tratě v České republice. Pramen: SŽ

Úseky rychlé tratě (200 km/h) Brno – Přerov (odkazy vedou na informační letáky SŽ s podrobnostmi k jednotlivým stavbám)

První stavba Brno – Blažovice 2028–2032

Druhá stavba Blažovice – Vyškov 2026–2031 

Třetí stavba Vyškov – Nezamyslice 2027–2033

Čtvrtá stavba Nezamyslice – Kojetín 2025–2028

Pátá stavba Kojetín – Přerov 2025–2028

Tagy Brno - Přerov Nezamyslice - Kojetín Správa železnic
46 komentářů