Stát vypsal tendr na první úsek rychlé tratě Brno – Přerov. Limit je 7,3 miliardy
Nová trať Nezamyslice - Kojetín, vizualizace. Pramen: Správa železnic
Stavba by měla začít v červnu příštího roku, hotovo bude podle plánu v prosinci 2028.
Obrázek hezký, ptal jsem se na průhledné protihlukové stěny v souvislosti se zastávkou VRT Velká Bíteš a SŽ mi napsala toto:
Děkujeme za podnět. Manuál pro navrhování VRT, ze kterého návrh vysokorychlostní tratě vychází, bohužel neumožňuje kvůli zajištění bezpečnosti při vysokých rychlostech vlaku použití průhledných protihlukových stěn. Navíc na průhledném povrchu dochází k ulpívání obrusu při provozu z kolejí (rez), která se nedá z průhledných povrchů odstranit. Z průhledného materiálu se tedy nakonec stává materiál neprůhledný.
Hlavne ze se vi maximalni stropova cena! To je vazne byjici do oci kdy v primem prenosu SZ netusi jak snizit ceny na zeleznicim netrhu.
Tak hlavně ať je hotová na napaječka v Nezamyslicích.
Už se ví, jaké vlaky by se na to měly nasadit Respektive na 200kmph a hlavně v tunelu už musí být tlakotěsné skříně, což splňuji Comforjety od ČD, ale žlutý na R8 nemá potřebné vlaky.
Může jezdit dál to, co tam jezdí teď-tlakotěsnost na V=200 km/h není povinná naštěstí.Takže Vectron na V=200 km/h je OK.
Kdyby byl stat co k cemu, zluteho s té linky vyrazí
Zde se chlubí 200 km/h: https://regiojet.cz/o-nas/nase-flotila
Navíc v soutěži stačila souprava na 140 km/h.
To čo malo už dávno stáť a naplno fungovať sa konečne začína stavať…..
Jeste to nezakřiněte…
To vypadá dobře. Kopeme, stavíme, jezdíme
Existují už nějaké přesné informace o tom, co to bude těch slavných až 200? Bude to opravdu použitelných 200 nebo zase jenom pro klopidla v tak krátkém úseku, že tam nikdo 200 nedá?
Tak to si připiju, jedno orosené!
Připijte si až za deset let kdy bude hotová celá trať.
Trat za 7mld na 200kmh a jako zastavka co 2 kilometry v kazdy vesnici? Srovnani s dalnici sjezdy asi neni vzhledem ke kapacite trate mimo.
Takze za ty penize tam pak stejny ty rychlovlaky bude brzdit (blokovat useky) nejaka 810 courak? Misto toho, aby tu vesnici obsluhoval nekolikrat levnejsi autobus?
Je videt, ze SZ ma tu koncepci rozvoje trati dobre promyslenou.
Tak snad udělají JŘ, jeden Os Panter za hodinu opravdu trať nezahltí, 810 zde snad ani nejezdily. Vůbec trať asi neznáte…
Klasický bastl mezi obslužnou a dálkovou tratí, který zkombinuje nevýhody obojího jen proto, aby nebylo moc kolejí. Autobus není řešením. Tím by bylo zlepšení stávající tratě pro příměstskou a nákladní dopravu s tím, že vedle bude postavena skutečná dálková trať. Jenže prioritu mají v této zemi další pásy asfaltu.
Jinde požaduješ zrychlení trati a narovnání oblouků. Tak ho tady máš.
Tak zrovna v tomhle úseku k žádnému drastickému posunu zastávek do polí nedochází.
A pokud trať nebude stíhat, tak je v plánu VRT jako extra nová trať.
Dělala se na to simulace a ta prokázala, že i kdyby byla VRT Praha-Brno tak pořád trať i v časovém řezu 2050 bez problémů kapacitně vyhoví.
A tohle není zlepšení stávající tratě pro všechno, když se všechny zastávky zachovají, přidá se druhá kolej a skoro celé to bude na 200? Jak by se to mělo udělat lépe?
Buďte rádi že to není hlavní tah do Německa, to by šel doprostřed jednokolejný úsek s profilem na 80. Aby to vyšlo takhle blbě tak by se z dopravního modelu vymazala nějaká dálnice a všichni od dráhy by se tvářili že je to v pohodě a úplně normální…. (Není to nadsázka, takhle si projektujem doopravdy budocnost dráhy na západě)
Courák tak už dneska jezdí Panter, ten může 160 km/h. Stejně rychle by tam mohl jezdit i Regiojet s R8 a to z fleku, soupravy na to už má.
Rád se podívám na video, jak panter mezi těmi 2km vzdálenými stanicemi to vytáhne na 160, aby hned brzdil. Ne, na téhle tratích mají bych zastávky co 10km. To je pak 5minut autem a 15 minut na kole/elektrokola. Na těch větších sběrných zastávkách pak má smysl mít přestupy na autobusy, parkoviště, boxy na kola… Co bude taky v polích? Modrý zábradlí, kde si uvážu kolo? Navíc ty zastávky tu trať prodraží tak o miliardu a mají vlil na sklonový poměry, oblouky …počet traťových úseků. Zastávky v malých vesnicích na tyhle tratě fakt nepatří. Ty jednotky lidí co to pravidelně využijí… Číst vice »
Elektrickému jednostopému vozidlo, co zvládne 10 km za 15 minut se říká skútr, moped, nebo klidně i motocykl, ale rozhodně to není kolo.
Když máte zastávky co 10km, tak potom na nejbližší zastávku to v nejhorším případě máte 5km … Byl to trochu chyták, ale dá se to zvládnout
Jenže bez těch zastávek to nepostavíte. obce je tam chtějí. A je jim jedno, že panter nepojede mezi nima 160, hlavně že pojede.
Přijeďte se někdy projet na pražskou S1 nebo S9 (nově i S2). Elefant to mezi zastávkami vytáhne dobře přes 100, a to není nějak extra svižné vozidlo (ve srovnání třeba s ř. 640).
Nejednou to s náma strojvedoucí ze Stéblové do Čeperky na těch 160 km/h rozjel a i chvíli držel… Jo, jsou to 3 km a stahoval sekeru, ale když se chce tak to jde a panter zvládá…
Mezi stanicemi Nezamyslice a Kojetín je cca 10 km, v úseku 2 zastávky, vzdálenost mezi nimi tedy cca 3-4 km. Dvě zastavení osobáku, než může uhnout na vedlejší kolej, tu trať opravdu nezazdí. Na sklonové poměry trati má největší vliv to, že trať je i pro nákladní dopravu, takže sklony musí být mnohem menší než na VRT. Obě plánované zastávky jsou v přímé a neovlivní ani převýšení kolejí v nějakých obloucích. Obě zastávky zajišťují dopravní obslužnost oblasti, kde žije několik tisíc lidí, protože na vesnicích není nic neobvyklého, že se chodí na vlak i přes 2 km, někdy i víc,… Číst vice »
jasně protože už teď musí každý railjet zastavit u každé stanice protože v ní stanicuje šukafon… zkuste trochu zapojit to co máte na krku
Skoda ze se takto velkoryse v minulosti nepostupovalo i na dalsich a mnohem vice frekventovanych tratich.
Ale postupovalo, kolem Orlice jsou skoro všude přeložky a mnohem více tunelů.
Možná na papíře
To myslíte oblouky a 80km/h okolo Bezpráví?
U Orlice jeden tunel historicky skutecne byl….
Myslíte ten Pernerův osudový?
Nemyslel jste Sázavu (Moravskou)?
Možná u Moravské Sázavy. U Tiché Orlice se na cosi čeká, asi na Godota.
Nejspíš došlo k záměně Orlice s Moravskou Sázavou. Tam se to zrychlilo ale ta stovka v Hoštejně to pořád trochu kazí.
Žilo se v limitu AŽ 160 km/h…. bohužel z počátku jen pro naklápěčky. Pak aspoň občas úpravy na 160 i pro klasiku. Pak se konečně aspoň upravil projekt novostaveb na trati do Budějovic, kde to AŽ 200 km/h v sobě skrývá zamlčované „pouze pro pendolino“. pro klasiku 170 a 185. Doufám, že tady to konečně bude AŽ 200 i pro klasiku.
Se trochu bojím, že to dopadne jako 3. koridor. Udělá se to, co je v pustině a nejméně problematické, a nejvíc problematický úsek u aglomerace se zadrhne.
Každé srovnání kulhá. Je lépe psát o konkrétním problému, než to neustále srovnávání něčeho s něčím.
Tunel mezi Chocní a ÚnO také v nedohlednu.
Vzhledem k připravovaném VRT, nemá takový tunel žádné ekonomické zdůvodnění.
Pokud by VRT vedla podél D1, pak by našly ty 4 koleje přes Pardubice a Hradec ku Třebové náležité využití. Jenže to ne, v Polabí je asi ještě málo krajinných bariér. Přičemž ostatní směry asi s radostí necháme autům, neb na cesty oklikami (a z polí) se nám většina…
Jasně, protože nikdo nebude jezdit do Olomouce, Svitav, Pardubic, Šumprka…, že? Až na to, že vůbec
Kapacitně ta trať z Chocně do Třebové nestačí už desetiletí.
Na žádné mapě nevidím VRT mezi Olomoucí – ČT – Pardubicemi. Tedy současné nejkratší a nejrychlejší spojení. Pro velkou část lidí bude nevýhodné jezdit do Prahy přes Olomouc a Brno (i na mapě to vypadá dost blbě, auta se po dostavbě D35 také přesunou z D1). Mnohem kratší je to právě přes ČT a ÚnO. Jen je tu pořád jeden velký špunt.
Jízda za Přerov směr Ostrava má být přednostně přes Brno, a to právě proto, aby se ulevilo trati přes Pardubice a Ústí nad Orlicí.
Má, protože zkrátí hrdlo mezi Chocní a Třebovou do Ústí. Do Chocně mají od západu ústit 4 koleje.
Zjevně nemá, když kvůli tomu zastavili přípravu.
Tam to bylo tedy jinak.
Ono je smutné, že se to ma stavet 10 let…
Sláva a tři dny se radujte!
Proč se to nepostaví plnohodnotné jako VRT? Nebude to v daleké budoucnosti špunt na trase?
Tam jsou potřeba obě…
Protože by nákladní a osobní vlaky a nejspíš i nějaké častěji zastavující rychlíky musely zůstat na původní trati, která je tak přetížená, že pouze ubrání některých rychlíků by jí moc nepomohlo.
Protože to bude trať pro smíšený provoz, tj. vcetně nákladní a osobni regionální dopravy. Byl by teď nesmysl budovat VRT, když stávající rozpadající se jednokolejka by byla nevyhovující i kdyby po ní jezdily jen osobáky a nákladní doprava. Ve vzdálené budoucnosti je v plánu v teto relaci o nová VRT
Tím větší nesmysl je tuhle trať bastlit na 200. Jenže logiku aby v myšlení některých pohledal… Bodejť, když se hraje na to, jak věci vypadají, namísto na to, jak skutečně slouží.
Proč to stavět na 200 když to můžem mnohem levněji stavět na 50? 🙂
Nejaký návrh?
Nebude bastlena na 200, ale stavěna, to jest v podstatě kromě začátku a konce by těch 200 mělo být furt.
A 200 je maximální rychlost na kterou může být u nás konvenční trať.
Ale samozřejmě, že to není nesmysl. Jezdí tam jedna z nejfrekventovanějších rychlíkových linek v zemi, plus v části trasy další linka spojující dvě krajská města (R12).
Tady je prostě potřeba rychlá a kapacitní konvenční trať. Terén je příznivý, tak fakt nic moc lepšího tady vymyslet nejde.
V daleké budoucnosti lze stavět další trať, územní rezerva je již chráněná.
Když to špunt v budoucnu bude, tak VRT je v Plánu.
Bude to už elektrizováno AC (aby elektrizace byla levnější)?
Předpokládám že ano. Spíš mě zajímá jestli stanice Nezamyslice zůstane stejnosměrná (když je „mimo“). Což by bylo celkem divoké mít neutrální pole na obou protějších stranách stanice. Nebo se stanice přepne s novou napáječkou a neutrální pole se přesune směr Prostějov. Každopádně dokud se nepředělají Nezamyslice kompletně, tak by museli 2x předrátovávat, jelikož pak se asi bude i hýbat se sloupama.
Stejně tak by mě zajímalo jestli se stavba plánuje dokončit zároveň s pátou. Nebo dočasně vznikne neutrál u Kojetína. Děkuji
Spíše bych to viděl na ponechání 3kV DC s připravením na přepnutí na 25kV AC a přepnutí současně se stanicí Nezamyslice.
Stačí si přečíst tiskovou zprávu:
https://www.spravazeleznic.cz/-/hleda-se-zhotovitel-pro-prvni-usek-rychlotrate-mezi-brnem-a-prerovem
Výcuc: „V rámci stavby dále dojde i k posunu styku střídavé a stejnosměrné napájecí soustavy od Nezamyslic k Přerovu. Na trati se nainstaluje evropské zabezpečovací zařízení ETCS a rádiový systém GSM-R.“
V Říkovicích je už připravována TNS na střídavý systém. Pokud už teda není připravena z konverze úseku Nedakonice – Říkovice.
No super. Včera bylo pozdě. Ta trať je pořád ve stopě, jak byla postavená za císařepána.