Stát vypsal tendr na první úsek rychlé tratě Brno – Přerov. Limit je 7,3 miliardy
Nová trať Nezamyslice - Kojetín, vizualizace. Pramen: Správa železnic
Stavba by měla začít v červnu příštího roku, hotovo bude podle plánu v prosinci 2028.
Rychlé spojení pouze pro správu železnic. Pro zbytek světa je to standardní trať. Jinak samozřejmě tratě extrémně potřebná a měla už dávno stát o tom žádná.
Mohl by mi prosím někdo ozřejmit, proč má tato nová trať vést přes Přerov a nepostaví se nová trať Brno-Olomouc-Ostrava? Nedávno jsem četl článek, že vysokorychlostní nebo nové železnice musí spojovat velká města, jinak se finančně nevyplatí. Tady pořád kopírujeme historické vedení železnice, nedávající podle mě žádný smysl v dnešní době.
Jestli to nebude tím, že přes Olomouc by se zbytečně prodloužila trasa? Navíc bude sjezd z VRT.
Ono by to asi přes Olomouc vedlo, kdyby se trasa zbytečně neprodlužovala přes Brno:)
A kde naplníte ten vlak víc? V Olomouci nebo v Brně??
Falešné dilema, Praha – Ostrava jsou taky Pardubice (potažmo HK a okolí obou).
Tzn. oba směry se naplní přinejmenším podobným způsobem.
Nicméně s VRTkami bude silně zvýhodněna (počtem spojů atd.) trasa přes Brno.
Sjezd z VRT je samozřejmě lepší než nic, ale to pořád jenom znamená že do Olomouce bude možno ODBOČIT, nicméně to určitě nebudou chtít dělat „pravé“ vrt jednotky, tam když se snažíme honit každou minutu tak sjetí z vrt trati, zastavování v Olomouci, změna směru jednotky (změna stanoviště) a návrat zpět na vrt je moc velká ztráta.
ALE, zatím s touto tratí to tolik vadit nebude, čas na to promyslet tu pravou vrtku (včetně zastavovací politiky) bude nějakých 20+ let ještě…
Pro Olomouc se spíš nabízí možnost průjezdné okružní linky Olomouc-Brno-Jihlava-Praha-Pardubice-Olomouc.
VRT jednotky mají z Prahy přes Brno zajíždět také do Zlína a Luhačovic, proč by nezajížděly do Olomouce?
Všude se píše, že „až na 200km/h“. Mám to chápat tak, že na Hané, kde není žádný kopec, to SZ dělá pro naklápěcí soupravy a zbytek tam pojede max 180?
Ne, dělá to na 200 pro normální souprav, a těsně u Přerova budou dva pomalejší oblouky.
A klopidla tam budou mít maximum tedy kolik ? Taky V = 200 km/h nebo V = 230 km/h ? Podle tohoto se tam z pohledu infra s nimi počítá:
https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/139626480/20130913_Pokyn_G%C5%98_16L2013_se+zm1.pdf/bb4b2481-5016-4a89-b4a0-5999ddda35a8?version=1.0
Klopidla budou mít taky 200, protože pro 230 by to byla VRT a platila by jiná pravidla, třeba nemožnost nástupišť u hlavní koleje.
Tohle už dávno neplatí a od zavádění Vk se bude na většině tratí upouštět. Bude se nově zavádět pouze na koridorech a na nové Tišnovce.
Jasně a zrovínka na té nové Tišnovce to Pendolino bude někdy jezdit, že ? Těžko, co ? A že kolik pitominek se tam kvůli tomu dělá na zabezpečovačce a svršku+spodku !
A tady, když by mohlo valit V = 230 km/h, tak najednou..POZOR !!!..to už by byla VRT !! Tady VRT nechceme..fakt úlet…
Vy si vážně myslíte, že při překročení rychlosti 200 km/h, byť jen pendolinem, by mohly parametry zůstat jak jsou?
…nehledě k tomu, že pendolino na 230 razítko nemá a je otázka, jestli by ho vůbec bylo schopné získat.
Po reko nové Přerovky a zejména po zbudování části v Polabí a na Vysočině bude celkem logická snaha tudy Potěmkina nasadit – tedy než se pořídí něco rychlejšího.
Ale ono FAKT nejde mít plusmínus „klasickou“ stanici a jezdit „okolo“ ní (jejích nástupišť) 230kou… už 160 je dost dacka když okolo vás projede, dvoustovka je citelně horší a 230?? Ne to OPRAVDU musí být extra upravená nástupiště a koleje pro provoz vysokých rychlostí. A mezi ty už 230 patří, naprosto bez debaty. Už těch 200kmh je „konvenční“ jen s přivřením obou očí…
Anebo chcete před každou projížděnou stanicí zpomalovat na 200? Těch tu bude 15 (mínus 1-2 kde se bude rychlými vlaky stavět) to bude teda cimbuří…
V oblouku u Vyškova bude i přes novou trasu 190 km/h
Osobně se přijedu podívat do stanice Věžky, jak to tam bude odsýpat.
Bude to vůbec potřeba, když tu budou s námi na věčnost jezdit béčka?
Na kterých vlacích v uvedeném úseku jezdí Béčka?
Na Bouzovech sice nějaké bautzeny jezdí, ale to se netýká v článku řešeného úseku. A i kdyby, je nesmysl kvůli dnešním soupravám omezovat rychlosti nových staveb.
Jak souvisí Béčka s potřebou kapacitnější tratě?
Kdyby z kopřiv vytáhli nějaká další Béčka, třeba 🙂 Výše zjevně někdo nechápe nadsázku.
Takový způsob nadsázky nikoho nezajímá.
Druhou kolej ocení i béčka.
To napojení do Přerova zrovna moc vysokorychlostně nevypadá.
Pokud by se stavěla VRT Haná tak se postaví i vysokorychlostní obchvat Přerova – pokud ne, zůstane to bohužel takto.
Máte recht. Chyba na odboru strategie Ministerstva dopravy se vloudila…
Vysokorychlostně to sice nevypadá, ale od toho prvního oblouku je to k perónu 3,5 km, poslední kilometr má traťovou rychlost 80 km/h, ten už se asi nezrychlí. Pokud ty dva oblouky budou na 145 a 100, tak se to dá považovat za přijatelné jak pro zpomalení a tak i pro rozjezd.
Však to není VRT.
Ta zmiňovaná odbočka Hruška, jsou nějaké bližší podrobnosti?
Pokud se nemylim, tak v teto terminologii odbocka znamena vyhybky pro spojeni 1. a 2. koleji trati, aby mohl vlak prejet na druhou kolej napr. v pripade vyluky. Nejedna se o odbocku z trati nekam do obce Hrusky.
To myslíte spojku, ne odbočku.
V ČR se tomu říká odbočka, na Slovensku výhybna;-)
Já myslel že výhybna je „stanice bez možnosti nástupu“ (třeba Dluhonice)
Na Slovensku sa tomu tiež hovorí odbočka.
No já jenom, že mezi Bratislavou a Zilinou je několik výhyben po upgradu, kdy vzdycky je to jedna nebo dvě spojky mezi dvěma sousedními kolejemi…např. Svätý Jur. A bylo mi řečeno, že u nás v ČR by to bylo pojmenované „odbočka“.
Dá se to pokrýt pojmem odbočka. Ale Petr Sebik se mýlí, že odbočení trati se odbočkou nazvat nemůže.
Taky by mne zajímalo. Například rychlost pro změnu koleje, zda tam budou výhybky alespoň na 120 km/h do odbočky, anebo to bude klasická nouzová odbočka.
120kmh je pořád dost citelné zpomalení z 200kmh…
Dvě spojky mezi traťovýma kolejema. Rychlost bych tipnul na max 80 km/h.
Čili nejjednodušší (přesto za takovou částku) z těch pěti etap – žádná echt-velká stanice. I když O. K., zde s přeložkami.
Přesto výhledově „pouze rychlíková, žádná expresní“ trasa.
No a co když pak někoho napadne vést přímý spoj Praha – Brno – Ostrava????
Ano, takový je plán, dokud ve vzdálenějším horizontu nebude VRT Haná.
Praha-Brno po VRT, pak do Přerova Vmax 200 a pak napojení na VRT Moravská Brána.
Není v tom žádný problém.
V budoucnu mají všechny vlaky z Prahy do Ostravy jezdit přes Brno.
To je fakt blbý nápad.
Proč?
Bude to rychlejší než přes Pardubice a Olomouc.
Všechny ne, Praha – Pardubice – Olomouc – Ostrava je samozřejmě také potřeba obsloužit. Ale velká většina ano.
Úplně všechny asi ne… na 95% by někdo z dopravců vedl vlak přes Třebovou klidně i bez objednávky, „na vlastní triko“… Ale nemá cenu aby to byl nějaký „sprinter“ bez zastávek, bez alespoň několika zastávek by to nemělo cenu.
Cenu dělá především ten skoro 750m dlouhý tunel, tunely jsou obecně dražší i než menší stanice.
Jenže ten tunel má být hloubený a nikoliv ražený stylem TBM nebo NRTM jako treba Ejpovice – tady bych naopak čekal nízkou cenu.
„relativně“ nízkou cenu, to ano, ale pořád několikanásobek „širé“…
První stavební objekt už je v realizaci – vložený stožár VN 110 Kv, který křižuje přeložku u Víceměřic. Bude stát na cca 10 m vysoké betonové patce, která bude posléze skryta v náspu trati. Zde betonáž základu, hotovo bude příští týden, bude to vypadat dost bizarně:
https://youtu.be/oKpIm-MHFjA
Koukal jsem ze posledni zakazka na dalnici je na kilometr asi trikrat levnejsi
https://zdopravy.cz/poprve-bez-poklepavaci-slavy-rsd-zacalo-se-stavbou-dalsich-75-kilometru-d35-221372/
Tak on asfalt je o dost levnější než ocel, tedy neříkala nic převratného
Železnice umí i podjezd za miliardu.
Víte, co všechno se tím podjezdem musí změnit? Představujete si to jako Hurvínek válku.
Uvědomte si, že železnice má mnohem více předpisů než silnice a normy pro stavby rychlých spojení vás velmi omezují a ten tunel není taky levná záležitost, stavba Rokycany-Plzeň byla tak drahá protože 50 % peněz na celou stavbu padlo na Ejpovický tunel
Věcně k tomu, aby to bylo 3x dražší, opravdu není důvod.
Kolik stojí trakce včetně napájecích stanic a zabezpečovací zařízení na dálnicích? Abychom měli cenu pro srovnání. Já to totiž nevím.
A jaké má prosím ta dálnice technologie, když to chceme srovnávat?
Spise jde u zeleznic o magicke sluvko drazni. Napr. plastove okna co se dodavaji do stanic musi mit drazni certifikaci a pak jsou 3x drazsi. Btw. kazdy vam rekne, ze to jsou ty same okna co mame doma vsichni, jen jsou 3x drazsi..
Jako ve zdravotnictví, třeba i obyčejné monitory ke kompu. Akorát teda pro zdravotnictví to není 3x dražší, ale aspoň 10x. Viděl jsem, tak vím.
Připomínám že toto ještě NENÍ vrt, to by ještě nemuselo být super speciál… trať na 200kmh už v česku máme.
Taky je na té dálnici tunel?
Přijde na to, co všechno do toho kilometru dálnice počítáte. Jakou poměrnou část rozpletů, odpočívku pro kamiony… nebo nic.
Nic samozřejmě
Obrázek hezký, ptal jsem se na průhledné protihlukové stěny v souvislosti se zastávkou VRT Velká Bíteš a SŽ mi napsala toto:
Děkujeme za podnět. Manuál pro navrhování VRT, ze kterého návrh vysokorychlostní tratě vychází, bohužel neumožňuje kvůli zajištění bezpečnosti při vysokých rychlostech vlaku použití průhledných protihlukových stěn. Navíc na průhledném povrchu dochází k ulpívání obrusu při provozu z kolejí (rez), která se nedá z průhledných povrchů odstranit. Z průhledného materiálu se tedy nakonec stává materiál neprůhledný.
Hlavne ze se vi maximalni stropova cena! To je vazne byjici do oci kdy v primem prenosu SZ netusi jak snizit ceny na zeleznicim netrhu.
Byjící, jako že vážně? No když myslíte 🙈
Je super, ze jsou zde i odbornici na pravopis a je jen skoda, ze si skoro nikdo neuvedomuje, ze se utraci ve velkem za predrazene zakazky z nasich dan a nikdo to neresi!!!
A oni stojí železnice v Německu, Francii nebo třeba v Polsku nějak výrazně levněji? Máte nějaký zdroj?
To je paráda, jak se v diskuzích dá snadno poznat neznalý frustrát – čím víc vykřičníků, tím víc adidas.
Uznávám, k dokonalosti tam chybí aspoň pár slov velkým písmem.
Kolik stojí stavba nových rychlých železničních spojení v Evropě, přiveďte to na koruny a zjistíte, že SŽ nebí tak rozdílná od ÖBB, DB, SNCF a dalších
Tak hlavně ať je hotová na napaječka v Nezamyslicích.
Už se ví, jaké vlaky by se na to měly nasadit Respektive na 200kmph a hlavně v tunelu už musí být tlakotěsné skříně, což splňuji Comforjety od ČD, ale žlutý na R8 nemá potřebné vlaky.
Může jezdit dál to, co tam jezdí teď-tlakotěsnost na V=200 km/h není povinná naštěstí.Takže Vectron na V=200 km/h je OK.
Ten zrovna tlakotěsnou kabinu má
Defaultně nemá, ale může si to fíra zapnout jako třeba na Taurusech, ale v ČR se to nezapíná – jezdí se „netlakotěsně“.
Kdyby byl stat co k cemu, zluteho s té linky vyrazí
Proč? To chceme opět obstarožní Béčka? Žluťák tam můžejezdit z fleku, ČD by se tam drkotalo se šrotem max 140…
…žluťák tam může jezdit 200 km/h z fleku…
A jakými lokomotivami? Vectronů se zbavil a Traxxy ještě nedávno měly razítko jen na 160 km/h. Nebo snad certifikace pokročila?
Současná špína je mnohem horší…
Silně pochybuju, že ČD mají ještě dostatek Béček, kterými by ho mohli jednoduše nahradit. Začínají být nedostatkove zboží.
Proč by tam ČD nasadily obstarožní Béčka?
A co mají jiného, že to nenasazují tam co mají? Naprosto nevhodné náhrady, místy úplně vypuštěné vozy… viz třeba naposledy ten expres do Plzně/Bavorska??
Než se to postaví, u ČD stoupne počet vlakových souprav na 200 km/h na nějakých 60. Takže tady problém zbytečně nehledejte.
O tom žádná, ale nebudou je takhle náhodou mít zasmluvněné na jiné trasy??
A proč by měli? Do 2029 jich na takovou rychlost budou mít zasmluvněných max. 20, a pak to bude zas trochu jinak. Například těch vlaků na 200 začne dost přibývat, a to předpokládám nejen u ČD.
Zde se chlubí 200 km/h: https://regiojet.cz/o-nas/nase-flotila
Navíc v soutěži stačila souprava na 140 km/h.
Však ano, těch 200 km/h tam může žluťák jezdit hned…
Těžko.
Chlubit se mohou, realita je ale úplně jinde
Jo ty vozy, navíc kolikrát prorezlé jezdí na RJ do Košic
Vozy na 200 má ale lokomotivy ne.
MS3 může max 160 (a ráda se kvůli softwarové chybě omezuje na 140) a pokud vím tak podvozky na 200 ještě nejsou.
Takže jedině že by si půjčil Vectrony které umí 200.
Zjevně jste se nechal oblafnout žlutým PR, kde se chlubí vozy na 200, ale ne vlaky na 200.
ČD mají potřebné jednotky v podobě Pendolino, Railjetů, Interjetů a Compfortjetů, pokud bychom jsme se bavili o pomalejších vozidlech, tak se bavíme o všech generacích a typech jednotek Panter od škody a vozy převzaté od ÖBB a modernizovaných vozech Bdmpee a Bbdgmee²³⁶, Bee²³⁸ a dalších
Huu, už takhle brzo takové starosti? Že tam nevyjede vlak který pojede 200kmh (resp. >160kmh) dříve než za 5 let o to se rád vsadím… a vyžadovat tu dvoustovku kvůli „prvním“ 20km??
To čo malo už dávno stáť a naplno fungovať sa konečne začína stavať…..
Jeste to nezakřiněte…
… asi tak před 50 lety.
Ruku na srdce, před 50ti lety by jsme stejně neměli skoro nic co by jezdilo 160, a už vůbec nic na 200, ani ve výhledu… Kdyby to předělávali před 50ti lety (okolo roku 1975) tak by to pokud by si dali skutečně optimistické cíle tak by to zdvojkolejnili (s elektrifikací) na 120-140kmh…
Mýlíte se. Loko na 200 km/h Škodovka vyráběla právě od 1974 (ne pro naši infrastrukturu). Loko na 160 jsme měli až od 1978. Mnohem větší ostuda ale je, že na to odmítli reagovat ti, co měli u nás na starost infrastrukturu.
Aby bylo jasno, mýlíte se v tom, že loko na 200 nebyla ani ve výhledu. Přitom byly vyrobené už dva prototypy. Co nebylo ve výhledu byla objednávka od ČSD, protože infra.
Existují už nějaké přesné informace o tom, co to bude těch slavných až 200? Bude to opravdu použitelných 200 nebo zase jenom pro klopidla v tak krátkém úseku, že tam nikdo 200 nedá?
Celá trať bude na 200 pro klasiku (V130). Postupné snížení na 145 – 100 – 80 bude až před Přerovem.
Tak to si připiju, jedno orosené!
Připijte si až za deset let kdy bude hotová celá trať.
Blbost, připít si je lepší už dneska! 😀
Kdoví kde člověk bude za 10 let… co vypijeme dneska, to už nám nikdo nevezme 🙂
Přesně tak jsem to myslel. 😀
Trat za 7mld na 200kmh a jako zastavka co 2 kilometry v kazdy vesnici? Srovnani s dalnici sjezdy asi neni vzhledem ke kapacite trate mimo.
Takze za ty penize tam pak stejny ty rychlovlaky bude brzdit (blokovat useky) nejaka 810 courak? Misto toho, aby tu vesnici obsluhoval nekolikrat levnejsi autobus?
Je videt, ze SZ ma tu koncepci rozvoje trati dobre promyslenou.
Tak snad udělají JŘ, jeden Os Panter za hodinu opravdu trať nezahltí, 810 zde snad ani nejezdily. Vůbec trať asi neznáte…
Klasický bastl mezi obslužnou a dálkovou tratí, který zkombinuje nevýhody obojího jen proto, aby nebylo moc kolejí. Autobus není řešením. Tím by bylo zlepšení stávající tratě pro příměstskou a nákladní dopravu s tím, že vedle bude postavena skutečná dálková trať. Jenže prioritu mají v této zemi další pásy asfaltu.
Jinde požaduješ zrychlení trati a narovnání oblouků. Tak ho tady máš.
Tak zrovna v tomhle úseku k žádnému drastickému posunu zastávek do polí nedochází.
A pokud trať nebude stíhat, tak je v plánu VRT jako extra nová trať.
Dělala se na to simulace a ta prokázala, že i kdyby byla VRT Praha-Brno tak pořád trať i v časovém řezu 2050 bez problémů kapacitně vyhoví.
Vždycky záleží na vstupních datech. Uvidíme, jak to znovu vyjde za 10-15 let.
Cože, za 10-15let?? Tomu nemůžete sám věřit, když se dodělá tenhle bastl tak „pravá“ vrt nejdřív tak za dalších 20 let (tedy nejmíň za 25 od teď)… nebude rozhodovat co by bylo „dobré“ ale na co budou peníze (+ vůle je zde utratit).
Nepíšu o datu zprovoznění VRT Haná, ale o datu přepočtu, aby se rozhodlo, jestli se má začít projektovat, aby se kolem 2045 mohla začít stavět.
A co poptávce po rychlosti? Té nevyhoví? Obecně bych říkal: Nikdy neříkej nikdy!
Nemyslím si, že by se VRT Haná začala stavět jen kvůli rychlosti, kdyby kapacita té trati na 200 stačila. Rozdíl v JD z Prahy by nebyl procentuelně až tak velký a Brno je (dnes) příliš malé na to, aby se to stavělo kvůli němu. Rozhodující bude spíš kapacita, tedy požadavky nákladky a brněnského příměsta.
Ten rozdíl by byl velký – viz 35 min. Brno – Ostrava s 300 km/h.
Přes Vyškov a Přerov bych to (i kdyby pak s napojením za Přerovem na VRT Moravská Brána a po ní až do Ostravy) odhadoval na… cca hodinu (?).
A pak spojení Ostrava – Břeclav po VRT přes Brno může být stejně rychlé jako po Ferdinandce.
Stejně rychlé to asi bude, ale díky trase delší cca 50km, cestou z Ostravy zastaví nejspíš pouze v Brně a Břeclavi, zatímco po Ferdinandce můžou na pohodu zůstat stávající zastavení v Hranicích, Přerově, Otrokovicích, StM, Hodoníně.
Nejsme v rozporu.
Když se podíváte na nějaké návrhy linkového vedení, tak je tam občas prezentovaný hodinový takt Ostrava – Břeclav, s tím, že jednou za dvě hodiny se to střídá přes Brno a přes Otrokovice.
A vše se může měnit.
Zajímavé srovnání zejména s úsekem Brno – Rakvice (zejména jeho části Unkovice – Rakvice) a tamní potřebou budovat 2 další koleje.
Přitom mezi Brnem a Přerovem má po dokončení VRT Praha – Brno jezdit znatelně víc dálkových vlaků než mezi Brnem a Břeclaví.
A tohle není zlepšení stávající tratě pro všechno, když se všechny zastávky zachovají, přidá se druhá kolej a skoro celé to bude na 200? Jak by se to mělo udělat lépe?
Buďte rádi že to není hlavní tah do Německa, to by šel doprostřed jednokolejný úsek s profilem na 80. Aby to vyšlo takhle blbě tak by se z dopravního modelu vymazala nějaká dálnice a všichni od dráhy by se tvářili že je to v pohodě a úplně normální…. (Není to nadsázka, takhle si projektujem doopravdy budocnost dráhy na západě)
Ano, kdy IAD vzhledem ke svým možnostem je nejméně kapacitní a nejvíce ekologicky zatěžujícím typem dopravy
Courák tak už dneska jezdí Panter, ten může 160 km/h. Stejně rychle by tam mohl jezdit i Regiojet s R8 a to z fleku, soupravy na to už má.
Rád se podívám na video, jak panter mezi těmi 2km vzdálenými stanicemi to vytáhne na 160, aby hned brzdil. Ne, na téhle tratích mají bych zastávky co 10km. To je pak 5minut autem a 15 minut na kole/elektrokola. Na těch větších sběrných zastávkách pak má smysl mít přestupy na autobusy, parkoviště, boxy na kola… Co bude taky v polích? Modrý zábradlí, kde si uvážu kolo? Navíc ty zastávky tu trať prodraží tak o miliardu a mají vlil na sklonový poměry, oblouky …počet traťových úseků. Zastávky v malých vesnicích na tyhle tratě fakt nepatří. Ty jednotky lidí co to pravidelně využijí… Číst vice »
Elektrickému jednostopému vozidlo, co zvládne 10 km za 15 minut se říká skútr, moped, nebo klidně i motocykl, ale rozhodně to není kolo.
Když máte zastávky co 10km, tak potom na nejbližší zastávku to v nejhorším případě máte 5km … Byl to trochu chyták, ale dá se to zvládnout
To ovšem jen za předpokladu že vaše obydlí leží přímo pár metrů od kolejnic, a jezdíte vzdušnou čarou…
Jenže bez těch zastávek to nepostavíte. obce je tam chtějí. A je jim jedno, že panter nepojede mezi nima 160, hlavně že pojede.
To je právě důvod proč tato trať měla zůstat na 120-140 v převážně současné stopě, ani celá nemusela být dvojkolejná (stačil by 1-2 mezistaniční úseky pro křižování) a vedle ní měla vzniknout „pravá“ vrt na 300+
Jenže to se tak dlouho úporně odkládalo, až už nikdo nevěří že obojí bude ještě někdy v tomto století. Proto dle principu „lepší holub v hrsti“ se postaví tento bastard…
Jako jo, ono to nějak fungovat bude, ale mohlo to být i lepší.
Nesouhlasím, že by nemusela být celá dvoukolejná. Nějaká kontrola údržba i na nové trati musí být vždy a ty jednokolejné úseky by to podvazovaly.
O rychlosti se přít nebudu, já ale v narovnání na 200 problém nevidím.
A plnohodnotnou VRT čekám na konci, až budou ostatní úseky po republice VRT hotové (a to třeba včetně neVRT tunelu do Berouna).
Za bastarda to nepovažuji.
Přijeďte se někdy projet na pražskou S1 nebo S9 (nově i S2). Elefant to mezi zastávkami vytáhne dobře přes 100, a to není nějak extra svižné vozidlo (ve srovnání třeba s ř. 640).
Ano, elefant mezi zastávkama 3 km klidně jede 110, a to má adhezi jen cca 35%. (Katalogově 40%, ale to je tak trochu podfuk.)
A hlavně tam nejezdí výhradně zastávkáče…
Nejednou to s náma strojvedoucí ze Stéblové do Čeperky na těch 160 km/h rozjel a i chvíli držel… Jo, jsou to 3 km a stahoval sekeru, ale když se chce tak to jde a panter zvládá…
Mezi stanicemi Nezamyslice a Kojetín je cca 10 km, v úseku 2 zastávky, vzdálenost mezi nimi tedy cca 3-4 km. Dvě zastavení osobáku, než může uhnout na vedlejší kolej, tu trať opravdu nezazdí. Na sklonové poměry trati má největší vliv to, že trať je i pro nákladní dopravu, takže sklony musí být mnohem menší než na VRT. Obě plánované zastávky jsou v přímé a neovlivní ani převýšení kolejí v nějakých obloucích. Obě zastávky zajišťují dopravní obslužnost oblasti, kde žije několik tisíc lidí, protože na vesnicích není nic neobvyklého, že se chodí na vlak i přes 2 km, někdy i víc,… Číst vice »
Především je nesmyslné vaše připomínání couráku s 810. Jízdní vlastnosti pantera jsou úplně jinde. A tohle typově trať pro náklady a couráky mezi vesnicemi je, jakkoli se tuto funkci snaží potlačit. Pokud pak budou mít expresy potíže s kapacitou (což ovšem Dušan a jiní nějak nepředpokládají), je tu ta čára pro VRT.
Mezi ty vesničky by mohla najet i tramvaj, stíhalo by se to rozjet….
Nemohla.
Autoři tohoto https://vrtky.cz/documents/159614952/164599101/Linkov%C3%A9+veden%C3%AD.png/b743f4d4-f0f6-4734-86d3-806f71930827?t=1722596981194 to docela předpokládají – jinak by tam tu „čáru“ nekreslili.
A 7 párů dálkových spojů nad rámec četného příměsta je už docela dost na to, aby kapacitní problém byl.
Zejména když půjde o trať se souvislými 200 km/h, kde to příměsto bude mít průměrnou rychlost znatelně nižší.
těmi 2km vzdálenými.
Mno prvně si to přeměřte v mapě. Jediná mezizatávková je 2 km a je to teda spíš 2,5 km. Zbytek je spíš 5 km od sebe a navrhovat vozidlo podle 1 nejkratšího úseku mezi zastávkami je …
jasně protože už teď musí každý railjet zastavit u každé stanice protože v ní stanicuje šukafon… zkuste trochu zapojit to co máte na krku
„Je videt, ze SZ ma tu koncepci rozvoje trati dobre promyslenou.“
Je vidět, že tom víš úplnou piču.
Žádný diesel tam jezdit nebude a reálně záleží na JMK a MD, co objednají, vezměte si Prahu, trať na 160 a expres jedno sotva 120, protože kraj si objednal až moc regionání dopravy
Skoda ze se takto velkoryse v minulosti nepostupovalo i na dalsich a mnohem vice frekventovanych tratich.
Ale postupovalo, kolem Orlice jsou skoro všude přeložky a mnohem více tunelů.
Možná na papíře
To myslíte oblouky a 80km/h okolo Bezpráví?
U Orlice jeden tunel historicky skutecne byl….
Myslíte ten Pernerův osudový?
Nemyslel jste Sázavu (Moravskou)?
Možná u Moravské Sázavy. U Tiché Orlice se na cosi čeká, asi na Godota.
Stejně jako u České Sázavy…
Nejspíš došlo k záměně Orlice s Moravskou Sázavou. Tam se to zrychlilo ale ta stovka v Hoštejně to pořád trochu kazí.
Žilo se v limitu AŽ 160 km/h…. bohužel z počátku jen pro naklápěčky. Pak aspoň občas úpravy na 160 i pro klasiku. Pak se konečně aspoň upravil projekt novostaveb na trati do Budějovic, kde to AŽ 200 km/h v sobě skrývá zamlčované „pouze pro pendolino“. pro klasiku 170 a 185. Doufám, že tady to konečně bude AŽ 200 i pro klasiku.
Se trochu bojím, že to dopadne jako 3. koridor. Udělá se to, co je v pustině a nejméně problematické, a nejvíc problematický úsek u aglomerace se zadrhne.
Každé srovnání kulhá. Je lépe psát o konkrétním problému, než to neustále srovnávání něčeho s něčím.
Tunel mezi Chocní a ÚnO také v nedohlednu.
Vzhledem k připravovaném VRT, nemá takový tunel žádné ekonomické zdůvodnění.
Pokud by VRT vedla podél D1, pak by našly ty 4 koleje přes Pardubice a Hradec ku Třebové náležité využití. Jenže to ne, v Polabí je asi ještě málo krajinných bariér. Přičemž ostatní směry asi s radostí necháme autům, neb na cesty oklikami (a z polí) se nám většina…
Jasně, protože nikdo nebude jezdit do Olomouce, Svitav, Pardubic, Šumprka…, že? Až na to, že vůbec
Kapacitně ta trať z Chocně do Třebové nestačí už desetiletí.
Souhlas, ale takových je… a mnoho z nich je jen jednokolejných… těžko se to pak vysvětluje že třeba okolo Plzně má zůstat nadále vše jednokolejné, Ostrava-Opava dtto., i tady Bo-Přerov, a místo toho se začne přidávat třetí či čtvrtá kolej na koritoru, plus k tomu navíc VRT…
Okolo Plzně nemá zůstat nadále vše jednokolejné. Už teď jsou tam dvě tratě dvoukolejné a rozjíždí se zdvojkolejnění dalších dvou. O zdvojkolejnění zbylých dvou vycházejících z Plzně se zřejmě neuvažuje. Proč to nenapíšete tak jak to je?
Na žádné mapě nevidím VRT mezi Olomoucí – ČT – Pardubicemi. Tedy současné nejkratší a nejrychlejší spojení. Pro velkou část lidí bude nevýhodné jezdit do Prahy přes Olomouc a Brno (i na mapě to vypadá dost blbě, auta se po dostavbě D35 také přesunou z D1). Mnohem kratší je to právě přes ČT a ÚnO. Jen je tu pořád jeden velký špunt.
Jízda za Přerov směr Ostrava má být přednostně přes Brno, a to právě proto, aby se ulevilo trati přes Pardubice a Ústí nad Orlicí.
Áha, najednou je nejdůležitější délka spojení… a to že je to po kolích Bo-Pha 255 či 257km (podle toho kudy) tak to najednou nevadí? Po dálnici je to 208km střed-střed…
Je důležitější mít pravidelný provoz vyšší rychlostí který obslouží co největší počet velkých center než ušetřit nějakých 20-30km… stejně by se pro „pravý“ vrt provoz nedalo stavět víc než 1-2x, takže to že projedete třeba Kolínem vám není nic platné dtto ÚnO, Studénka…
V těch centrech se totiž nasbírají ti zákazníci. MuN je sice důležitý uzel, ale tam v případě zastavování žádné „vlastní“ zákazníky nenasbíráte.
Má, protože zkrátí hrdlo mezi Chocní a Třebovou do Ústí. Do Chocně mají od západu ústit 4 koleje.
Zjevně nemá, když kvůli tomu zastavili přípravu.
Přípravu mohli zastavit také protože už s jistotou vědí, že pokud se mají modernizovat velké uzly, jako Brno a Ostrava, konvertovat na střídavinu, stavět Brno-Přerov a VRT tratě s terminály, realisticky na tento tunel nezbudou peníze. Sám pocházím ze Zlínska a docela by mě zajmalo, jak by vyšlo porovnání jízdních dob VRT Polabí + Ústeckoorlický tunel + případné navýšení max rychlosti na rovných úsecích v Polabí a mezi Zábřehem a Olomoucí (Otrokovicemi), versus VRT Střední čechy VRT Vysočina I. fáze + průjezd modernizovaným brněnským uzlem a dále po tychlé trati Brno-Kojetín a dále po lokálce Kroměříž- Hulín a koridoru opět… Číst vice »
Cílem aby ty vlaky mohly jezdit co nejčastěji ( a rychle) je dostat do nich co nejvíc zákazníků. A to si vynecháním druhého největšího města nezískáte. Pro to se vyplatí pár kilometrů navíc.
Jen technická, formální města nikoho nezajímají. Ostravská aglomerace je podstatně lidnatější než brněnská, i když je mnohem roztahanější a formálně to není město.
To už se stalo několikrát, takže nic nového pod sluncem.
Ale nejdřív se problém s hrdlem ukáže po dostavbě VOCHOCu a zvýšení rychlosti na 200 v úseku Pardubice – Choceň.
Má, ale ne jak ho tam malujou (na 160-200 a přes dva kilometry dlouhý)…
Samozřejmě že má, ta čtyřkolejka je tam potřebná. Na tomhle konkrétním místě stavba VRT nějakou kapacitu dokonce i uvolní, ale ne tolik, jak si možná někdo představuje. Mají tam pak být „pouhé“ 4 páry rychlých vlaků za hodinu. Zato nákladka tam patrně bude chtít hodně růst (VOCHOC).
Ale I. koridor se prezentuje jako dostavěný už asi 20 let 😀
(a to není jediný nedostavěný úsek)
Tam to bylo tedy jinak.
Ono je smutné, že se to ma stavet 10 let…
Sláva a tři dny se radujte!
Proč se to nepostaví plnohodnotné jako VRT? Nebude to v daleké budoucnosti špunt na trase?
Tam jsou potřeba obě…
Protože by nákladní a osobní vlaky a nejspíš i nějaké častěji zastavující rychlíky musely zůstat na původní trati, která je tak přetížená, že pouze ubrání některých rychlíků by jí moc nepomohlo.
Samozřejmě nikdo neříká že reko současné trati (a nějaká kolej navíc, aspoň někde) by nebyla potřeba taky. Ale rozhodně nemusela být z 90% v nově trase a na 200…
Protože to bude trať pro smíšený provoz, tj. vcetně nákladní a osobni regionální dopravy. Byl by teď nesmysl budovat VRT, když stávající rozpadající se jednokolejka by byla nevyhovující i kdyby po ní jezdily jen osobáky a nákladní doprava. Ve vzdálené budoucnosti je v plánu v teto relaci o nová VRT
Tím větší nesmysl je tuhle trať bastlit na 200. Jenže logiku aby v myšlení některých pohledal… Bodejť, když se hraje na to, jak věci vypadají, namísto na to, jak skutečně slouží.
Proč to stavět na 200 když to můžem mnohem levněji stavět na 50? 🙂
Nejaký návrh?
Nebude bastlena na 200, ale stavěna, to jest v podstatě kromě začátku a konce by těch 200 mělo být furt.
A 200 je maximální rychlost na kterou může být u nás konvenční trať.
No, to bastlení je spíš v tom že (kromě jedné jediné zrušené) musí stále obsloužit všech 15 zastávek na trase…
Tak staví se konvenční trať pro obsluhu sídel, ne VRT. A 15 zastávek budou obsluhovat osobáky, díky dvěma kolejím na to kapacita bude.
Ale samozřejmě, že to není nesmysl. Jezdí tam jedna z nejfrekventovanějších rychlíkových linek v zemi, plus v části trasy další linka spojující dvě krajská města (R12).
Tady je prostě potřeba rychlá a kapacitní konvenční trať. Terén je příznivý, tak fakt nic moc lepšího tady vymyslet nejde.
Ještě tam v budoucnu může přibýt nová linka Brno – Zlín.
Ex22 Praha-Brno-Zlín a Praha-Brno-UH-Luhačovice mají jezdit v prokladu, tedy z Otrokovic co hodinu, tedy náhrada za R18. Lze očekávat, že Zlín s novou tratí a dráty bude atraktivní i soukromého dopravce, ideálně který by nahradil linku R18 přes Olomouc.
Posloupnost mohla být klidně opačná, jen by se muselo začít aspoň o několik let dříve (5-10let).
V daleké budoucnosti lze stavět další trať, územní rezerva je již chráněná.
Když to špunt v budoucnu bude, tak VRT je v Plánu.
Vy jste to stále nepochopili. Jako provozovatel infra nejdříve přeci musíte neustálými salámovými opravami a rekonstrukcemi nas…, teda vlastně odradit, dostatečné množství původně nadšených cestujících, kteří jsou okolnostmi víceméně donuceni změnit dopravní prostředek, aby ten zbytek, co možnost změny nemá, nebyl při remcání tolik slyšet. Jinak by nám, jednou za hooodně dlouho v budoucnu, tu vysněnou/plánovanou novou infra moc rychle opotřebovali. A to je přeci nežádoucí. A třeba nakonec jiný správce infra vytvoří nějakou rychlejší/výhodnější alternativu. PS: je lhostejné, jestli si za infra dosadíme silnice nebo železnice nebo řeky. PPS: snad byste nechtěli, aby se nejdříve postavila nová infra a… Číst vice »
Protože na to nemáme, tak se postaví jedna „kompromisní“ trať na všechno… ta druhá pak někdy ve vzdálené budoucnosti.
Bude to už elektrizováno AC (aby elektrizace byla levnější)?
Předpokládám že ano. Spíš mě zajímá jestli stanice Nezamyslice zůstane stejnosměrná (když je „mimo“). Což by bylo celkem divoké mít neutrální pole na obou protějších stranách stanice. Nebo se stanice přepne s novou napáječkou a neutrální pole se přesune směr Prostějov. Každopádně dokud se nepředělají Nezamyslice kompletně, tak by museli 2x předrátovávat, jelikož pak se asi bude i hýbat se sloupama.
Stejně tak by mě zajímalo jestli se stavba plánuje dokončit zároveň s pátou. Nebo dočasně vznikne neutrál u Kojetína. Děkuji
Spíše bych to viděl na ponechání 3kV DC s připravením na přepnutí na 25kV AC a přepnutí současně se stanicí Nezamyslice.
Stačí si přečíst tiskovou zprávu:
https://www.spravazeleznic.cz/-/hleda-se-zhotovitel-pro-prvni-usek-rychlotrate-mezi-brnem-a-prerovem
Výcuc: „V rámci stavby dále dojde i k posunu styku střídavé a stejnosměrné napájecí soustavy od Nezamyslic k Přerovu. Na trati se nainstaluje evropské zabezpečovací zařízení ETCS a rádiový systém GSM-R.“
V Říkovicích je už připravována TNS na střídavý systém. Pokud už teda není připravena z konverze úseku Nedakonice – Říkovice.
No super. Včera bylo pozdě. Ta trať je pořád ve stopě, jak byla postavená za císařepána.