Stát proti státu. Železniční most přes Orlík se bourat nebude, je definitivně památkou
Správa železnic se rozhodla pro stavbu nového mostu zhruba o deset metrů vedle, přes Orlík tak nejspíš povedou mosty dva.
Starý železniční most přes Orlík se definitivně stal symbolem státní schizofrenie. Zatímco Správa železnic (SŽ) už má smlouvu na stavbu nového mostu a zbourání starého, ministr kultury Lubomír Zaorálek bourání definitivně vyloučil, když potvrdil most jako kulturní památku.
Zaorálek zamítl rozklad Správy železnic a potvrdil předchozí rozhodnutí ministerstva z července letošního roku, kterým se z mostu opět stala památka. Most tak není možné zbourat, doplnil ředitel českobudějovických památkářů Daniel Šnejd. Peníze na jeho opravu a údržbu ale nemá Správa železnic ani Jihočeský kraj.
O osudu starého mostu se vedly dlouhé debaty. Jihočeský kraj jej s poukazem na vysoké náklady odmítl převzít do majetku. Správa železnic se rozhodla pro stavbu nového mostu zhruba o deset metrů vedle. Kontrakt získal začátkem června Metrostav s cenou 544 milionů. V ní je zahrnuto i bourání starého mostu, k jehož demontáži měl být využit most nový. Tento postup bude muset SŽ nyní přehodnotit. „Správa železnic bude dál připravovat stavbu nového mostu,“ sdělila ČTK bez dalších podrobností mluvčí Radka Pistoriusová.
O zařazení mostu z roku 1889 mezi kulturní památky usiloval Národní památkový ústav (NPÚ). Stavba už v minulosti chráněná byla, status však ztratila v roce 2016. Správa železnic tendr vypsala ještě před zahájením řízení o obnově památkové ochrany a smlouvu s Metrostavem podepsala před nepravomocným prohlášením mostu za památku.
Jihočeský hejtman Martin Kuba (ODS) se obává, že ministerstvo kultury nebude mít dost peněz na to, aby se o most staralo. „Musí se o něj postarat. Obávám se, že při nákladech, které jsou s tím spojené, se budeme dívat na most, který bude chátrat. Pokud má ministerstvo stovky milionů, aby se mostu věnovalo, je to pro Jihočeský kraj dobrá zpráva, když praktické využití mostu je velmi limitováno, protože pozemky kolem jsou v soukromém vlastnictví a vlastník nedeklaruje, že by nechal využít most pro cyklotrasu,“ řekl Kuba. Most je nicméně v majetku Správy železnic a těžko lze očekávat, že na něj přispěje ministerstvo kultury.
Původní vltavský most z roku 1889 na trati Písek – Tábor nebyl nikdy rozsáhleji rekonstruován, při stavbě Orlické přehrady se pouze provedlo zesílení části zatopených pilířů, drobné opravné práce pak proběhly v 70. letech a oprava nátěru v 80. letech minulého století. Dnes je zde rychlost vlaků omezena a podle Správy železnic stav mostu fakticky neumožňuje provoz nákladních vlaků.
S využitím ČTK