Stát proti státu. Železniční most přes Orlík se bourat nebude, je definitivně památkou

Železniční most přes Orlík. Pramen: Jihočeský krajŽelezniční most přes Orlík. Pramen: Jihočeský kraj

Správa železnic se rozhodla pro stavbu nového mostu zhruba o deset metrů vedle, přes Orlík tak nejspíš povedou mosty dva.

218 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Dežo Horváth

Možná, že kdyby SŽ nestavěla nějakou novodobou betonovou nádheru, došlo by k úspoře peněz na obnovu historického mostu a náhradní využití památky by se vůbec nemuselo řešit? 🤡🤡

Alibaba

A jak chcete ten historický most pro dopravu využívat, když se do požadované běžné únosnosti nedá pravděpodobně opravit?

Jiří kuchta

Dopadne to jako se slavným viaduktem u Moravských Branic

Jaroslav

Jaké stamiliony na údržbu-stačí otryskat rez a natřít antikotozí cca 1 za 10 let! Když už přes něj nebudou jezdit vlaky ale chodit turisti a jezdit cyklisti, vydrží při této minimální údržbě prakticky věky! Teˇuž jen najít někoho,kdo do něj těch cca 10mio (víc to nebude ) vrazí! Pro zkušenosti by si mohl dojet do Davle,kde takhle rekonstruovali původní silniční most na lávku.

Miroslav Zikmund

Neznám cenové relace, ale nepochybně je nutné otryskat barvu, rez – některé prvky mohou být natolik zasaženy korozí, že je bude třeba vyměnit, následně provést ochranu povrchu pokovováním – nanesení tenké vrstvičky kovu tvořícím ochranu …

bkv

mezi snýtované prvky konstrukce tu barvu ani to „pokovení“ nedostanete. Dokonce se prvky na styku záměrně nenatírají. A zatékání vody do spár mezi prvky je hlavní problém nýtovaných konstrukcí, proto také nejvíc reznou v místech spojů…

bkv

> stačí otryskat rez a natřít antikotozí cca 1 za 10 let!
… a ty zrezivěle prvky jako zázrakem zmizí. Nemluvě o tom, že minimální trvanlivost nátěru je 30 let…

Nebel A.

Vy víte, jaký je aktuální stav mostu, internetovej všeználku? Máte vůbec ponětí o cenách stavebních prací a co se všechno musí dokládat a zebezpečit?

Karl vB.

Nemá, ale kecá….

Jaroslav

Dyť po tom už vlaky jezdit nebudou! Takže korozí ztenčené konstrukce mohou být klidně držený pohromadě jen barvou(ironická nadsázka)! Takže žádný galvanický pokovení a podobný moderní drahý blbosti nejsou potřeba! Jenže holt po starém neradioaktivním železu je sháňka a šrot ze starého mostu jim zaplatí stavbu nového!

Karl vB.

Problém je v tom, že pro SŽ starý nefunkční most nemá význam a ty osoby a instituce, které za jeho zachování bojují, do něj nechtějí vrazit ani vorla.

Tomáš Záruba

Fakt mě dodatečně mrzí, že s nápadem na podnět pro památkovou ochranu staré lanovky na Sněžku jsem před lety provedl autocenzuru. Možná by to i vyšlo (z „památkového“ hlediska byla podstatně významnější) – když vidím některé jiné případy, které se ujaly…

Alibaba

Škodná ve formě památkářů zase zaúřadovala.
Převést most do správy památkářů a pro provoz postavit nový (ideálně v nové stopě ne jen 10 m vedle).

Xaver

Nebýt památkářů, tak tu dneska hromada vzácných památek dávno není a nebo by byly natolik poškozené, že by ztratily svojí hodnotu. Což neznamená, že jsou jejich rozhodnutí vždy správná, ale to není žádného úřadu a instituce. Jsou to pořád jen lidi. Každopádně mluvit o nich jako o škodné je naprosto zcestné. Zastupují zájem těch, kteří bojují proti jedincům, kteří si památkové hodnoty vůbec neváží, je jim ukradená a upřednostňují jen svůj vlastní sobecký zájem. A těch je bohužel až příliš mnoho.

Alibaba

A toto je vzácná_památka s hodnotou?
To nemá ani cenu šrotu, protože snesení taky něco bude stát. A údržba mostu bude stát peníze daňových poplatníků to jsou právě ty škody.
Každopádně bych jim to dal do správy, aby se o to staraly oni, železnice nemá provozovat muzeum, které nevyhovuje požadavkům dopravy.
A nejsou náhodou sobečtí oni svým bezhlavým prosazováním chránění čehokoliv?

Miroslav Zikmund

A vy byste udělal co ? Postavil nový v nové stopě a pak zboural ten starý > to taky něco stojí a není patrné, že výnos ze šrotu pokryje ty náklady nebo nejdříve zboural ten starý, pak začal stavět nový a dlouhé měsíce platil NAD ?

kakov

bourání sice něco stojí, ale zase nás zprostí nákladů a problémů do budoucna, což ponechání mostů bude naopak vytvářet

Miroslav Zikmund

Vy máte nějaké náklady a problémy s památkami ? Podle vaší logiky by se měla sešrotovat všechna kolejová vozidla po skončení provozní životnosti, zbourat hrady – počínaje pražským hradem … postavit tam nějaký kancelářský unifik a na zbytku postavit nějaké předražené luxusní byty ….

Alibaba

Nevím jak kakov, ale vzhledem k omezeným zdrojům bychom měly vybírat opravdu jen to nejcennější, kam si myslím, že tento most vůbec nepatří.

Nostalgik

Fúha hlavne, že na kŕmenie a množenie hnedých húb máte zdrojov až až, že…

Alibaba

I tady jsou zdroje omezené…

Alibaba

Postavil nový v nové stopě (můj názor to trasovat celé jinak), starý po přepojení kolejí snést, z hlediska bezpečnosti je nemyslitelné starý most nechávat na místě bez údržby.

Gwann

upřímně…myslim, že památkáři jsou u nás příliš krotci. když vidím, co za prasečíny je bohužel asi většina národa schopna páchat…

akorát zabraňují tomu nejhoršímu. jakkoliv nedokonalé a nedusledne.

ano, přiznávám, že i mezi nimi jsou idioti. také jsem měl tu čest.

Alibaba

Jenže tyhle „prasečiny“ se dějí odjakživa. Myslíte si, že takový Karlštejn má svoji původní podobu? A ze které doby je vlastně ta „původní“?

Jakub

To by mne zajímalo, kolik očekávají turistů za rok, že se jim to vyplatí.

Xaver

Památková ochrana je jen kvůli turistům? Od kdy?

Miroslav Zikmund

Žádná turistická trasa není značena za účelem dosažení zisku KČT, jehož členové značkování provádí …. Na jedné straně mostu vede červená trasa, na druhé jsou lesní cesty jimiž se lze ke stavením – patrně lesní správy k mostu dostat a pak to „v rozporu se zákonem o dráhách“ vzít přes most … vzhledem k „hustému“ provozu pravděpodobnost střetnutí s vlakem mizivá ….

Gwann

počet turistů je zcela irelevantní. stejně tak využití památky. protože těch zámků a klášterů, které neslouží reálné skoro ničemu…máme fakt hodně a stejně je nikdo nechce bourat.

Jakub

Jsou ale mimo cesty, zabezpečené proti neoprávněnému vstupu. Ale pod mostem plují lodě, pokud odpadne kus na lodičku …

Martin Jiroušek

Jen prosím začněte už stavět!!! Nízká únosnost tohoto mostu zapřičiňuje smrt železniční školní dopravy Milevsko – Písek. 11 minut pobytu v Branicích a pak téměř hodina čekání na začátek školy žádného studenta nepřiláká. Jezdí raději autobusem v 6:40 do Písku v 7:35, než vlakem v 6:21 do Písku v 7:13 a hodinu na mrazu. A proč to tak je? Protože do Tábora kapacitně nestačí jen Krokodýl a musí se tudíž vozit přívěsný vůz. Nabízí se řešení, nevozte vůz do Branic, odpojte ho v 6:40 v Milevsku. Ale neschopnost „projektantů“ jízdních řádů je taková, že ani po sezbírání 35 podpisů nic… Číst vice »

Leinad

Neschopnost nakreslit grafikon na využití toho co infrastruktura umožňuje, by se jak změnila s infrastrukturou?
I s lepší tratí by přeci šlo najust jezdit menším vozem a ve špatný čas.

Kuba

Spíš bych to označil za neschopnost vybrat vhodná vozidla – s regionovou by tento problém nebyl a kvatro by mohlo jezdit přes Třeboň, kde by zase narozdíl od regíny plně využilo nejvyšší traťovou rychlost.

ksz

Ano, souhlas, neschopnost vybrat správná vozidla je největší problém. Např. nějaký SOR a za něj přívěs na kola (na léto). A problém s mostem by byl vyřešen.

Klabavátor

Na Třeboň je ta Regionova kvůli kolům. A to Kvatro se může plně rozvinout mezi Táborem a Balkovou Lhotou a mezi Ražicema a Strakonicema.

Miroslav Zikmund

Jaký problém byste regionovou vyřešil ? Že by jela pomaleji a děti by přijely do Písku o 10 minut později ?

Martin Jiroušek

Vozidla nechte být, ta jsou dobrá, využijí i maximální rychlost.

Miroslav Zikmund

Z hlediska konstrukce GVD není problém nechat stát vlak 8422 v Branicích déle, aby děti přijely do Písku později – přípoje v Písku nemá …

Klabavátor

Co máte všichni s těma Branicema? To je dědina s nádražím. Frekvence se láme v Milevsku, tak když už ho někde stát, tak tam.

Martin Jiroušek

Ale jde o těch 11 minut v Branicích, které vyhánějí ty lidi z vlaků! Co nejk Dokážete si představit výslednou jízdní dobu?

Martin Jiroušek

Co nejkratší jízdní doba, to přitáhne více cestujících a potěší ty současné.

Miroslav Zikmund

Jízdní je sestaven podle objednávky jihočeského koordinátora dopravy. Představa, že petice pouhých 25 občanů něco změní …. podobně řazení soupravy je „podle požadavků“ objednavatele …
Já sice nechápu, jaký smysl

Miroslav Zikmund

k čertu …. s tím samopřidáním ….

Já sice nechápu, jaký smysl má odpojení vozu v Branicích proč nejede až do Písku a posila vlaku 8423 se neřeší jinak. …
Pokud mají děti stát před zamčenou školou, pak u střední školy je zřizovatelem „týž“ kraj který může nařídit otevření školy dříve … v základních škol je to záležitostí zřizovatele – tedy města ….

Klabavátor

Smysl odvěšování právě souvisí s tím mostem, přes něj může jen sólo Kvatro nebo Regína.

Martin Jiroušek

35 občanů, právě těch, kteří daným vlakem pravidelně každý všední den dojíždějí je málo, kdo jiný než cestující z toho vlaku to má podepisovat???

Vojta S.

10 metrů vedle?! To je tak málo. Kochat se památkou bude možné jen z jedné strany a ještě bude vidět ten nový moct…. Jako když vezmu Ivančice, tak tam to je v pohodě, protože většina starého mostu je pryč.

Petr Zdobinský

Zvedací most v Lužci nad Vltavou je také příkladem naprosté nekoordinace veřejné moci

jandera

zčásti ano, ale zatímco v Lužci šlo v první řadě o postavení toho zvedacího mostu, i když se už před a při začátku realizace uvažovalo o zastavení dopravy na trati, čili motivace byla stavební lobby, tak v Čevené je to zase trucakce min.kultury a památkářů

Jiří Kocurek

Bohužel. Mi přijde, že v tom bude touha mít také nějaký ten zvedací most, když ho mají ve světě. Nejspíš by bylo možné postavit tam pevný most, jen s tím, že nájezdy na něj nebudou zrovna „koridorové“, ale jako na svážném pahrbku či někde na vlečce.

Miroslav Zikmund

V době kdy se jednalo se středočeským krajem nebyl radním pan Petr Borecký … po dalších krajských volbách, s přihlédnutím k tomu co „prostému lidu“ chystá nová vláda v rámci vymetání „Augiášo-Babišova chléva“ je velmi pravděpodobné, že může mít problém s obhájením svého postu ….

prag

A jak chcete koordinovat to, co se rok od roku mění ve volbách?

jandera

byl jsem a stále jsem pro zbourání – mluví pro to následující – jednak NELZE stávající konstrukci opravit tak, aby splňovala požadavky na provozování žel.dopravy (a k tomu si přidejme náhled památkářů na provedení takové rekonstrukce…), druhak na takovou opravu není u vlastníka vůle ani finance, třeťak, i předělání na cyklostezku je z důvodu nesouhlasu vlastníků navazujícíh pozemků nerealizovatelné (ano, pozemky pro stavbu cyklostezky DÍKYBOHU NELZE vyvlastnit po vzoru pozemků pro budoucí žel.koridor nebo dálnici) ………..a co tedy bude? stavba nového – pro budoucí zachování provozu na této trati zcela nezbytného – mostu se prodraží (změna projektu atd…) pokud se… Číst vice »

Jiří Kocurek

Bylo dobré postavit nový most na mezinárodní parametry, tedy 22,5 tun na nápravu a průjezdný profil UIC GC. Ať ta trať umožňuje jízdu nákladních vlaků bez nutnosti naložit méně, než uveze vagon.
Možná se to x roků nevyužije, protože navazující úseky ještě nejsou upravené, ale takhle by se uvažovat nemělo.

jandera

souhlas – jen dodám, že pokud o to někteří stojí, ať si ten starý most koupí – – třeba dopadnou líp, než ti „nadšenci“ s nádražím v ÚnO

Klabavátor

Ještě je možnost za trochu navýšený peníz ten most převézt jinam. Jako lávka by ještě smysluplně mohl sloužit někde, kde se víc využije a jsou tam vyřešené přístupy.

Klabavátor

Dodatek: ideálně v rámci Orlické přehrady, aby odpadlo přetahování po souši. Nevim, Hladná, Jistec, Jehnědno… Muselo by se to prozkoumat i na úrovni samospráv. A taky asi trochu upravit délku.

prag

Jenže to už neni památka. Sice se takhle stěhoval i řetězák z Podolska, ale tady by se asi ani původní pilíře nepřevezly a nezrekonstruovaly.

Karl vB.

Ono jde o to, že nikdo, ani petenti, nechce nést náklady spojené s tím mostem, tedy nejen přestěhování, ale hlavně údržba, revize….

Klabavátor

Ano, bylo by to dražší, ale k něčemu. Takhle to bude bez užitku. Navíc v demontovaném stavu někde na břehu na novém místě bude případná renovace levnější a důkladnější, než takhle na původní pozici.

Karl vB.

Souhlas, pokud by to někde podstatně zkrátilo cestu pěšákům a cyklistům. A pro zájemce by bylo možné z blízka konstrukci také lépe prohlížet.

Klabavátor

Jo jo. Řešení v tuhle chvíli je dost narychlo, ale bylo by asi možné teď tu konstrukcí snést (za peníze SŽ), prozatímně deponovat a hledat nové místo. Původní Podolský most byl taky asi 10 let rozložený, než se našlo místo u Stádlce.

Gejza

Pozemky pro cyklostezku vyvlastnit LZE. Stačí dát cyklostezku jako veřejně prospěšnou stavbu do územního plánu…
Tím ale rozhodně netvrdím, že bych most zachoval.

Miroslav Zikmund

A proč vyvlastňovat ?
Na jedné straně mostu je turistická značka, na druhévede k mostu „standardní“ lesní cesta po které se dá na kole projet, tak k čemu nějaké zpevňování / budování povrchu cyklostezky ….
S ohledem na okolí je pravděpodobné, že lesy jsou v majetku státu – tudíž vyvlastnit nelze nebo historicky se jedná o schwarzenberské lesy …

Miroslav Zikmund

Prosím vás, tyhle náklady jsou marginální ve srovnání s tím, co se dává armádě v rámci hry na obranu vlasti před reálně neexistujícím nepřítelem …. co stál export „západní demokracie“ do Afghanistánu mimo 10 zabitých vojáků a množiny nešťastných příbuzných …
Jako „daňový poplatník“ spoluplatíte vzdušnou ochranu Islandu, kde moudrá vláda žádnou armádu a letectvo nemá, podobně Pobaltí, kde tamní moudré vlády taky nepořídily Gripeny / něco jiného, protože solidárné občané zemí NATO nám na ochranu rádi a s radostí přispějí …
Tyhle „solidární“ expedice nemají v Česko / jeho obyvatele žádný význam ….

Digi

Ano česká klasika, vůůbec jsme to neudržovali, nenatírali, nedělali nic.. a ted se strašně divíme že to je v havarijním stavu…

Leinad

Hlavně úřední klasika, musí nastat průser a pak dva vogoni jít proti sobě.
Spržel (a předchůdci včetně ČSD) to nemohli udržovat, protože za stavbu jsou dotace, na údržbu ne.
Památkáři nemohli říct „starejte se o to“ než se to dostalo do havarijního stavu.

Digi

„to nemohli udržovat, protože za stavbu jsou dotace, na údržbu ne.“

Jo a to je přesně ten prů**r, kterej v čechách je…

U opravy nemůže politik stříhat pásku, tak se to radši nechá spadnout…

Zaplatí to daňovej poplatník… A část jim při tom stříhání pásky zatleská, protože nový musí bejt vždy lepčí než starý…

Jakub

U památkářu klasika, přijdou až 5 minut po dvanácté.

Karl vB.

Ne tak vždy. Např. nádraží Pardubice bylo otevřeno dne 1.5.1958 a zpamátněno sofort – už 3.5.1958, tedy už za 2 dny po slavnostním otevření!
https://www.pamatkovykatalog.cz/zeleznicni-stanice-pardubice-19179131

Jiří Kocurek

Jak kdyby nikde jinde na světě neměnili staré mosty za nové.
A když je kvůli údržbě výluka, tak vylezou ty samé mluvící hlavy, že to je vyhazování peněz, zbytečné oemzení a jen se pakují stavební firmy, že údržba potřeba nebyla.

Digi

A co s tím??? To nám nějak pomůže snížit objem státních prostředků vyhazovaných z okna za zbytečnosti…

V čechách vylezou mluvící hlavy vždycky, máme v tom velkou tradici už od národního obrození, kdy jsme se rozdělily na staročechy a mladočechy a ti se spolu nedohodli ani na obecní stříkačce..

Leinad

Mosty se mění všude.
A všude dochází i k tomu, že „státní“ není ničí, takže není potřeba se o to starat. V Praze už Krnda nechala spadnout Trojskou lávku.

Alibaba

Tak tady je snaha, to včas vyměnit, aby nenastala varianta alá Trojská lávka. Most absolutně nevyhovující požadavkům pro současnou dopravu a nějakou rekonstrukcí se to nevyřeší. Prostě takhle blbě koncipovaný most bez přesunutí na pevninu neopravíte, nebo to budě za nesmyslné těžké prachy.

Jakub

U mostu z roku 1889, opravdu neudržované ???

Alibaba

Plácáte blbosti.
Most je (už 20 let) životností za zenitem, nemá cenu do něj nic investovat, to bybyly jen vyhozené peníze. Žádnou údržbou ani opravou neodstraníte nízkou únosnost, která omezuje požadavky pro běžný provoz (normální vlak – cca 500 m délka, s normální rychlostí – 80 km/h a 22,5 t/nápravu)..

Gwann

ale měl snad most, nový, vyšší únosnosti než cca 150t, ne? a vyšší povolenou rychlost než 10km/hod?

Alibaba

Určitě měl vyšší celkovou nosnost, ale měl asi nižší nápravový tlak (třeba jen 18 t/náprava), a rychleji se jezdilo tuplem. Předci zas tak blbí nebyly, transversálka byla navržena na vyšší rychlost než tam je současná 30 km/h (tipuji podle okolních rychlostí v obloucích na 70-80 km/h).

Flinta19

Teď ještě očekávám protesty památkářů proti stavbě nového mostu tak blízko vedle starého, protože tu památku zastíní, a bude absurdita dokonána. Památkáři most od SŽ nepřevezmou, ale budou ji nutit k řádné údržbě památky, která je v majetku SŽ, pro kterou je bezcenná, protože potřebuje funkční most s plnou nosností. V konečném důsledku se tak můžeme dočkat situace, kdy SŽ bude vynakládat stamilionové částky na údržbu něčeho, co není pro železniční provoz plnohodnotně použitelné, místo aby byly investovány do provozovaných tratí.

jandera

situace, kdy SŽ bude vynakládat stamilionové částky na údržbu něčeho, co není pro železniční provoz plnohodnotně použitelné smrdí trestním oznámením pro úmyslné porušení Povinnosti nakládat s majetkem s péčí řádného hospodáře

Leinad

Takovým TO smrděl i nápad nechat most aby se dostal do takového stavu v jakém je teď, nenatírat ho a nechat některé části zreznout. SprŽel ten most úspěšně do takového stavu dostala.

Alibaba

Ve stavu v jakém je teď se nachází proto, že se plánuje s jeho nahrazením za nový most.
Jakékoliv investice do starého jsou jen vyhozené prachy.
Podobnost s Ústeckým nádražím bych řekl, že není ani náhodná.

prag

Když mam okna na výměnu tak už je taky deset let nenatírám a netmelim. Proč vyhazovat emergii a peníze.

Martin

Nevidím žádný problém v tom, aby tam ten most zůstal. Žádné další dynamické namáhaní ten most už asi nezažije, protože na něj nic už nevjede. Leda, kdyby se někdy podařilo tam zrealizovat cyklostezku, ale to se panstvo bude muset jít dohodnout s vlastníky ostatních pozemků. Most se zkrátka pořádně oškrábe a natře, přes koleje se položí něco, po čem se dá lépe jezdit a chodit – asi rošt a to je všechno. Když to doteď uneslo osobní vlak, tak to má ještě nějakou rezervu. Postupně podle peněz se může v čase něco opravovat.

PvvS

Jenže to asi NPU bude chtít po aktuálním vlastníkovi.

BND 30

Pokud stát prostřednictvím svých orgánů chce něco po soukromém subjektu, mělo by to být podloženo penězi. Chceš státe, abych udržoval pro mne zbytečnou věc? Co si ji ode mne koupit? Nebo zaplať si opravu,
když to tak chceš, já tě na ten most pustím…

Se to plive na SŽ, ale tohle se může stát kdejakému chalupáři…a to už bolí jinak, než když se tepe moloch…

Miroslav Zikmund

A proč chcete budovat cyklostezku … nestačí vám běžná široká lesní cesta – co tak se kouknout na fotomapu …..
Pokud lesy vlastní stát tak je to jedno, zákon dovoluje vstup i do soukromého lesa tím spíše, když tam jdete / jedete na kole po existující lesní cestě ….

Jiří Kocurek

Byl jednou jeden most. Památkáři ho neudržovali, peníze neměli a shánět sponzora nechtěli. Kraj ho nepotřeboval, cesta už dávno vedla jinudy, obec ho nepotřebovala, z téhož důvodu. A tak tam stojí a rozpadá se.
Čeká se, že ho někdo koupí a opraví. Ale opraví ho tak, jak chtějí památkáři a ti ve svém chtění nejsou jednotní, každý to chce trochu jinak, jediným psrávným způsobem, jelikož je s kolegou v rozepři a tím mostem ho chce porazit. Památkáři tuší, že most spadne, ale pro mnohé z nich je důležitější nedělat kompromisy ve svém názoru, to ať raději vyhoří Český Krumlov.

Mirvald

Uvažuji, jestli by mezi památkáři našlo alespoň pár lidí, kteří by jako alternativní způsob zachování kulturní či technické památky uznali vytvoření jejího digitálního datového modelu. Na to je, jak jsem četl, nějaká docela chytrá metoda, nikoli jen pouhé nafotografování či natočení videa, ale technika datově bohatší. Digitální datový model pak umožňuje mj. prohlížení objektu různými způsoby, dokonce i prostředky virtuální reality. Samozřejmě, asi by to pak chtělo nějaká pravidla pro využití, aby po digitalizaci někdo nechtěl zbořit třeba ten Latrán nebo Kuks.

Jméno

tak trochu si pletete úlohy úřadu památkové péče, ať se vám to líbí nebo ne, ukládá povinnosti (mj. starat se o památku), žádné sponzory pochopitelně shánět nebude.

BND 30

Pak to ale může vyústit v bilancování, co je dražší… údržba nebo pokuta za zničení…

MartinS.

Navíc pokuta, kterou stát zaplatí státu, takže v rámci státního rozpočtu nula od nuly pojde.

Jméno

Až dvouleté vězení hrozí každému, kdo, mimo jiné, poškodí či zničí chráněnou kulturní památku.

BND 30

Pokud nemáš škraloup z minula, tak ti vězení u sazby do dvou let opravdu nehrozí.

Gwann

no, alemít tohle v rejstříku občas docela komplikuje život…ten pracovní…

Jméno

pointa není ve výši ani formě trestu, ale v tom, že to jednání, které navrhujete, je podle zákona trestné

Jméno

dynamické namáhání je v těchto diskusích oblíbený argument pro zbourání. Zajímavé je, že most už drží nějakých 150let a stále odmítá spadnout, přestože na údržbu se zjevně nehledí. Kolik ve světě spadlo nýtovaných příhradových mostů kvůli stáří a dynamickému namáhání ? Já nevím o žádném. Nýtovaný stoletý most v Petrově nad Desnou se předloni pokoušeli destruovat přetížením, naložili na něj 450tun, pak do něj bušili na jeřábu zavěšeným břemenem, ale ten drzý most se nehnul. Nakonec jej rozpálili autogenem a místo něj postavili betonový nezajímavý humus.

kakov

zkus si zjistit, kolik nýtovaných ocelových mostů již naši předci vyměnili, jen málokterý most je původní, já vím, naši předci nebyli tak chytří jako ty, a nevěděli, že most má neomezenou životnost, nečekali až jim spadne, ale včas ho nahradili novým…….

hank

Jenom pro pořádek bych tady připomněl mosty Schiffkornovy soustavy… Ty se začaly vyměňovat, až jich pár spadlo, ale pak to šlo velice rychle. I mostaři se museli učit.

Ryk Mat

Pokud jsou mostní pole vyrobena ze svářkové oceli, pak je plný únavových prasklin a oprava je možná pouze výměnou naprosto všech částí konstrukce. Byl-li by most vyroben z plávkové oceli, bylo by nutno nahradit pouze zkorodované části. Jinými slovy ten most neumírá na korozi. Ten most umírá na fyzikální vlastnosti materiálu, z nějž je vyroben. A stejně je na tom i most pod Vyšehradem v Praze. Oproti tomu řetězový most ve Stádlci byl vyroben z plávkové oceli a tedy ač starší, než mosty, které jsem jmenoval výše, nás všechny v pohodě přežije.

Jiří Kocurek

On odmítá spadnout, protože není dynamicky zatěžován jako kdysi před 100 léty.

bkv

> Nýtovaný stoletý most v Petrově nad Desnou se předloni pokoušeli destruovat přetížením
A opět ta oblíbená lež… U most v Petrově nad Desnou během demolice testovali novou technologii SMA (Shape memory alloys) pro zesílení konstrukce. Tj. nejdřív most zesílili a až poté zatěžovali…

Jméno

na „oblíbenou lež“ odpovíte manipulativně. K zesílení tam sice došlo, ale paradoxně šlo o zkoušku, jak podobným mostům zlepšovat nosné vlastnosti při malém konstrukčním zásahu. Pokus se zřejmě zdařil, když se vlastně vůbec nezjistilo, při jakém zatížení by most spadnul, protože prostě nespadnul, ba dokonce se ani nezdeformoval. Takže na oblíbený argument „dynamické namáhání starého mostu“ by zřejmě šlo odpovědět argumentem SMA a jezdí se dál.

Alibaba

A ten byl při zkoušce dynamicky zatěžován?

Jméno

ano, údery břemenem na jeřábu, byť ze strany, ze které na to most nebyl stavěný. Spíš to vypadalo jako zoufalství expertů nad tím, že most si spočítali na nějakých pár desítek tun, že spadne a on nespadnul ani při 400.

Alibaba

Akorát bych řekl, že dynamické účinky se často objeví až po více cyklech.

Miroslav Zikmund

Byl byl, reportáže byly na ČT 1 – krajská mutace podvečerních zpráv ….

Miroslav Zikmund

Pamatuji, ale ten most patrně nebyl svými šířkovými parametry vhodný pro obousměrný provoz ….

ene bene

Nešla by tam navrhnout nějaká velkorysejší varianta, když už se má stavět celý nový most? (Vizuální výhodou takového plánu by bylo, že by ty dva mosty nestrašily vedle sebe. Když se trochu rozmáchnu:
https://mapy.cz/zakladni?mereni-vzdalenosti&x=14.2693457&y=49.3755143&z=16&rm=9gadIx89R8lZ1h5o

jandera

kdo to zaplatí? btw co rozdílná výška břehů – – na západním
břehu byste musel vykopat 375m dlouhý zářez hluboký 12 metrů, který by přecházel přímo do mostu délky cca 665m s výškou mostovky nad normál.hladinou cca 43 metrů

Jarda Š.

Ten zářez by nebyl problém, zato ten most. Na tak nákladnou stavbu by nikdo peníze nedal, když jde o regionální trať.

ene bene

Schválně jsem nakreslil rovnou čáru aby bylo jasné, že detaily neřeším. Chtěl jsem upozornit na to, že se pravděpodobně nějakými variantami nikdo nezabýval a že je to chyba. Ten názor, že stejně velký most se „vyplatí postavit“ a trochu větší už „nevyplatí postavit“ je vycucaný z prstu. Jsou tu lidi placení za to, aby varianty řešili a posuzovali (oni si to sice taky cucají z prstu, ale poněkud sofistikovaněji). Větší most by se za nějakou minutu úspory jízdní doby totiž vyplatit mohl, ale aby se to posoudilo zodpovědně, musí se ty varianty napřed trochu rozpracovat.

Miroslav Zikmund

A tahle myšlenka by stála kolik aby se vrátila v úsporách jízdních doby ? Nezapomeňte na odpor místních při požadavku na výkupy pozemků …..

Alibaba

Taky to může být regionální trať proto, že se to nedá kvůli přechodnosti současného mostu jinak využít.

Klabavátor

Tak nějak to je, mezi regionální dráhy byla přeřazená až po r.2008.

Alibaba

Šla, jen nikdo nemá koule ji prosadit.
U vašeho návrhu bych upravil ještě kolmost na řeku v místě přemostění, protože tak je most kratší a prodloušil napojení ve směru do Tábora, aby ta rampa nebyla tak prudká. Ale jinak si myslím, že by jste se mohl blížit něčemu postavitelnímu. Niveleta mostu by byla vhodná (kvůli táborské rampě) o cca 10 m výš než současný most.

Nostalgik

Presne tak! Ja by som to však navrhol východne od Podolska hneď pred oblúkom do Červené i keď by tam evidentne musel byť malí tunel a za ním priamo malí viadukt, takže nie len jeden most. Len teraz narýchlo neviem povedať či na opačnej strane odklon už od Záhoří alebo od oblúku „U vlků“. No 2-3 nádraží by pod SŽ skončili, no… Mutěnka a Morkovička sú horšie prípady… Neviem síce či by toto všetko stálo za to pár metrov široké rozrýpanie krajiny ale fakt potom už starí jedine rozobrať (s konštrukciou by loďky určite nemali problém) kváder po kvádri (ak… Číst vice »

nowas

Zase za 130 let tam snad postaví třetí.

PvvS

Takže doufám, že bude následovat převod na ministerstvo kultury, nebo NPU. Ať se o památku starají, když je tak moc důležitá.

Lektor

Je potřeba si uvědomit že ve chvíli, kdy se nějaké stavby stane památka, tak v tu chvíli prakticky přestane sloužit své původní funkci, protože jen těžko může plnit současné normy a standardy společnosti.

Karl vB.

Pravděpodobně ve stejné schvalovací smršti zpamátnil pan Zaorálek i budovu Gymnásia Vítězslava Nováka v Jindřichově Hradci. Tentokrát má zpamátnění budovy školy mojí podporu.
Provozovateli – JČ kraji to sice podstatně ztíží následující péči, ale v tomto konkrétním případě, jako ochrana před šílenými takyarchitekty, kteří dovedou zmršit historickou školní budovu tzv. „veselou fasádou“ je to docela účinná obrana.
Viz např. Kamenné Žehrovice:
https://www.blesk.cz/clanek/zpravy-udalosti/489667/ostudna-rekonstrukce-stolete-skoly-kdo-ma-hruzu-v-zehrovicich-na-svedomi.html

ABC

to budou určitě nad účtama za topení jásat (a Gréta ani Alžbětko kupodivu protestovat nebudou)

hank

„…jen těžko může plnit současné normy a standardy společnosti.“

A to konkrétně které?

Leinad

Neudržovat to, prostě převzít novostavbu a čekat než přestane sloužit. (Jako vybydlovači)
Ten ocelový most se musí občas natřít.

Facepalm

…a jako obvykle, objeví-li se v textu spojení „památková ochrana“, následuje v diskusi kvíkání obvyklých ignorantů, kteří sice nemají o věci ani ahnung, zato mají díru do prdele a tedy i názor.

kakov

což zcela směle dokazuješ ty sám, kolik si navrhoval ocelových konstrukcí, že víš tak přesně, že jsou to jen šotoušské nesmysly?? jak píšeš níže

nowas

Tak ta přezdívka sedí dokonale.

Karl vB.

Podle sebe soudím tebe?

Pavel

Ty mosty budou vedle sebe vypadat moc hezky 😃

ABC

kultura za 500 🙂
a co na bojovníci proti vizuálnímu smogu 🙂

Jakub

To se to prodraží, peníze jsou nekonečné …

dejf

Vždycky když ministr kultury chvíli před tím než jde od válu začne podepisovat co památka je a co není, tak to smrdí. Jedno z těch ministerstev, kde se musí vytrvat až do konce. I když tady o finanční motivaci pochybuju, tak třeba ten barák na Václaváku měl podobný i když opačný průběh.

Pražec

Problém je v tom, že k prohlášení za kult. pam. obvykle dochází až ve chvíli, kdy se má daná stavba bourat. A je logické, že bývá v havarijní stavu, anžto ji nikdo neopravoval: proč taky, když to není památka a do dvaceti let se vymění za něco nového. To by přece byla naprosto marná investice, která by se mi, coby daňovému poplatníkovi, pranic nelíbila.

Bylo by proto rozumné si projít všechny starší mosty a případné památky vyhlásit rovnou, aby je šlo případně opravit zavčasu. Jenže to bych chtěl od našeho státu moc.

Karl vB.

Řekl bych, že objekty, u kterých to je smysluplné – tedy slouží ke spokojenosti, se opravují bez ohledu na statut památka-nepamátka. U tohoto mostu jde o podobnou situaci, jako u Ivančického viaduktu. Zřejmě to bude mít časem podobný průběh. V opačném případě se může jednat o klacek v ruce SŽ, která může říci, že musí za nějakou obrovskou sumu opravit jí vnucenou památku, protože jinak by jistá skupina občanů podala trestní oznámení a proto nelze z finančních důvodů provést něco, co by napomohlo zlepšení provozu. V případě následného (již druhého) odpamátnění by bylo možné předmětnou sumu věnovat na smysluplnější údržbové… Číst vice »

ABC

protože jinak by jistá skupina občanů podala trestní oznámení

no, to by mohlo být zajímavé – soud by třeba mohl SŽ za trest zrušit 🙂

Karl vB.

Tak jsem to nemyslel, ale jako nátlakový prostředek to může docela stačit.

BND 30

Zrušit ne, jen by ji zakázal jako Metrostavu účast ve veřejných výběrových řízeních 😄

hank

„…jinak by jistá skupina občanů podala trestní oznámení…“
Které paragrafy trestního zákoníku se na to vztahují?

ABC

sabotáž a rozvracení republiky!

Karl vB.

Každý si „péči správného hospodáře“ vykládá jinak.

Vojtěch Suchan

Stavba byla památkou do roku 2016 a sž její stav ignorovala.

Jiří Kocurek

Úbytek materiálu korozí, únavové trhliny v materiálu. Jak opravit tohle? Natřením myteriál nepřibyde, jen trhliny na nějaký čas přestanou být vidět.
Potřebovalo by to vyžíhat, vyvařit a některé díly vyměnit. To znamené rozebrat, odvézt do fabriky, přivézt zpátky a znova snýtovat. A tady přijde na problém: oni chtějí zpátky ty původní nýty.

Digi

„Úbytek materiálu korozí“ aha takže i natřená a správně ošetřená stavba koroduje?? blbost pane….

Všechno co popisujete, tak jsou následky toho že se neudržuje , neopravuje … A ne příčina

Jiří Kocurek

Voda zateče i dovnitř spoje. Ikdyž je to natřené. Zkuste pro začátek udržovat Škodu Favorit.

Digi

Škodu Favorit a nýtované spoje???
O voze a koze znáte??

bkv

spáru mezi dvěma snýtovanými pláty ocele barvou opravdu neutěsníš…

Vojtěch Suchan

Pokud by se ten most natíral v době kdy památkou byl, nikdy by se do současnýho stavu nedostal. Památkáři ani status kulturní památky skutečně nikoho nezavazuje vracet původní nýty. Kvalitní udržovací a opravné zásahy jsou u kulturních památek běžné a nutné, často projdou i poměrně brutální zásahy do rázu stavby, pokud se uzná, že jsou kvalitní a přidávají nějakou další vrstvu, viz. hrad Helfštýn například. Pokud by se SŽ měla k tomu most udržovat, klidně velkou opravou stávající konstrukce a klidně s falešnými nýty ve vyměňovaných částech nosníku, nikdo by na npú ve finále ani nemrknul. Jedinný o co tady… Číst vice »

Jiří Kocurek

„Pokud by se ten most natíral v době kdy památkou byl, nikdy by se do současnýho stavu nedostal. “

Chcete tedy tvrdit, že nátěr zabrání únavě materiálu?

Digi

Máte někde studie že tento most má v sobě unavové trhliny způsobené nekvalitním materiálem???

BND 30

On nepíše o nekvalitním materiálu. Píše, že tam jsou únavové trhliny.
Asi si SŽ to omezení zátěže nevycucala z prstu, aby tam nemohl Šatava jezdit s hektorem do Písku, ne ?

Karl vB.
Alibaba

To by si měli přečíst všichni, kdo chtějí most zachovat.
Konstrukční nedostatky z doby výstavby, protože prostě tenkrát se některé věci neřešily, a vzhledem k tehdejším zatížením ani nebyly nutné.
Se vůbec divím, že se tam ještě jezdí…

ABC

jestli ty falešný nýty spíš nezáleží na tom jak se zrovna vyspí

bkv

spáru mezi dvěma snýtovanými pláty ocele barvou opravdu neutěsníš…

retro

Mně tedy nijak zvlášt zajímavý nepřipadá. Ocelová kostrukce běžná tuctová. Něco jiného kdyby to byl majstrštyk jako Forth Bridge ve Skotsku, ale..řekněmesi to na rovinu, to to bohužel není.

Jiří Kocurek

No právě. Jedna věc je Jurkovičova Maměnka, druhá věc je stáj pro koně, kterých je 12 do tuctu.
Tenhle most má mnohem blíž ke stodole než k unikátní stavbě věhlasného architekta, která je zájmem turistů, že do místa jezdí pravidelná autobusová linka.
Když byla stodola stará, trámy nahnilé, postavil sedlák novou.

Alibaba

Tak Gerberův nosník se jen tak nevidí, ale že by to stálo za zachování?

Karel

Údržba bude stát opět miliony ročně.
Ale však o nic nejde, zase to zaplatí daňový poplatníci. Další žrout peněz.

Jméno

kdyby tam byla údržba za miliony ročně, tak ten most vypadá úplně jinak. Odhadem neviděl štětec a barvu pár desítek let.

Kuba

Jako by Ivančický viadukt nebyl dostatečným varováním. Ještě že v tomto případě lze nové řešení realizovat o kus dál a dráha tak není rukojmím památkářů. Škoda že to takhle nejde udělat i pod Vyšehradem.

Facepalm

Asi nebyl, když se tu opakuje stejný příběh…

Jiří Kocurek

Ten měl problém už hned po výstavbě. Litinové sloupy praskaly, tak je museli vyměnit.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Ivan%C4%8Dick%C3%BD_viadukt
Kupodivu nestačila řádná údržba natíráním.

Petr

Jsem přítel historie,ale tohle je prostě strkání hlavy do písku.Železná konstrukce má prostě určitou životnost, která po nějaké době již nejde prodlužovat, protože to prostě nevyhoví statice. Možná by stálo za to dát prostor pro komentář nějakým odborníkům na železné konstrukce, jak se ocel chová v čase.Pro ni je prostě přirozené,že se musí vyměnit. Krásné ale je, že se neodveze do výkopu ale zrecykluje.

Facepalm

Počítám, že existenci takové Eiffelovky považujete za jasnou dezinformaci, protože ve skutečnosti už tam tak stará železná konstrukce prostě nemůže stát.

Aleš

Mimochodem ta Eiffelova věž v Paříži mi rovněž okamžitě vytanula na mysli. Ale těch naprosto úžasných ocelových konstrukcí je po světě více, napadá mne třeba jeden ocelový železniční most ve Skotsku.
A co v Čechách? Budeme bourat mosty v Litoměřicích, Roudnici atd., protože už je nechceme nebo neumíme udržovat v provozuschopném stavu?
A navíc se jako laik domnívám, že udržovaný ocelový most má v podstatě neomezenou životnost ve srovnání s betonovou konstrukcí.

kakov

Aleši tvrdit, že udržovaný ocelový most má neomezenou životnost je totální nesmysl, zjisti si něco o dynamickém namáhání konstrukcí,

zkus si vzít kus nového drátu a pak ho neustále ohýbej, zkus se zamyslet, proč praskl i přesto, že nebyl narušen korozí, vypadal velmi zachovale……

Petr

A jezdí po ní vlak každou chvíli, tak že jsou tam nárazové zátěže. Když bych srovnával,tak asi spíše třeba s Golfem gate bridge.

Petr

Golden gate bridge – telefon mi pomáhal

Facepalm

Oukej, a ten Golden Gate tam teda stojí jak, když je to dle obecně sdíleného přesvědčení českého šotoušstva technicky nemožný? Nebo takovej Eiffelův viadukt u Garabitu?

Jiří Kocurek

Golden Gate? No spousta věcí je na něm vyměněných. Z mostovky odstranili původní asfalt a položili tenkovrstvou krytinu, to ve snaze konstrukci odlehčit.
A jinak je na něm neustále parta natěračů, sotva dojdou nakonec, začínají znova

Digi

Anoted jste udeřil hřebíček na hlavičku, co v čechách chybí tak to je udržba…

Jiří Kocurek

Když se o věc začnete zajímat, tak zjistíe, že v USA vyměnili snad stovky a nejen příhradových mostů. Prostě nestačily, tak šly dolů a místo nich je most nový. A nejen v USA, v Anglii taky.

bkv

Opravdu se v Česku mají mosty opravovat ve stejném rozsahu jako Golden Gate? A peníze nato seženeš kde?

Alibaba

Ale prdlačky, Golden Gate je navržen na jinou životnost, je to jiný statický systém.

Alibaba

A proto se po tom viaduktu v Garabitu jezdí jen 40 (před opravou se jezdilo 10), respektive teď je na trati zastavená doprava.

Karl vB.

Zapomněl jste dodat, že Eiffelovka má nepřetržitou péči, která se se věnuje obnově nátěru, který má své speciální číslo. Věž, jako dominanta stojící v centru 2 milionové metropole je navštěvována turisty (ca. 7 mil. platících ročně) a vydělá na sebe. Dalo by se to označit, že je to výdělečná společnost turistického průmyslu patřící městu Paříž.
Zkuste najít aspoň jeden rozdíl v porovnání s jedním zanedbaným železničním mostem mezi Táborem a Pískem.
Odhadovaný další průběh – viz https://cs.wikipedia.org/wiki/Ivan%C4%8Dick%C3%BD_viadukt

Facepalm

A on někdo Správě zakázal se o ten most starat, že to taháte coby argument?

nowas

Nezakázal, ale nemá to cenu.

Karl vB.

Pokud si myslíte, že by most mohl sloužit dál i kdyby se natíral, tak vám váš názor nebudu vyvracet. Pokud byste ovšem měl zájem od emocí postoupit k ráciu věci, tak vám doporučuji k seznámení „ZÁVĚRY ZE STATICKÉHO PŘEPOČTU“ z roku 2016 zde:
http://old.silnice-zeleznice.cz/clanek/prepocet-zeleznicniho-mostu-v-km-41-791-trati-tabor-pisek-cervena-nad-vltavou/

Jarda Š.

Ona ta Eiffelovka byla postavena jako dočasná stavba a už před sto lety měla být demontována. Stojí dodnes proto, že se na ní provádí pravidelná a nákladná údržba. Most u Červené naopak dostatečnou údržbu postrádal.

Flinta19

Eiffelova věž je ale vystavena úplně jinému druhu a intenzitě namáhání než jsou mosty. Jedná se v podstatě o statické namáhání vlastní vahou konstrukce, dynamickou složku způsobuje vlastně jen zatížení od turistů, pojíždění výtahů a vliv proudění vzduchu. Tyto dynamické účinky jsou nesrovnatelné s účinky od projíždějícího vlaku.

Jiří Kocurek

Také má nesrovnatelný kulturní význam. Oproti stožáru VVN, například.

Alibaba

S Eiffelovkou se to tady točí dokola.
Tahle rozhledna je na to zatížení, které zažívá od lidí těžce předimenzovaná žádné velké cykly na únavu tam neprobíhají.

Jmeno

Pokud byl tomu mostu obnoven nater za poslednich 40let a presto vypada zle, tak ma SŽ pravdu. Pokud ne, tak ať se stydi a mlčí a urychlene najde na nater penize.

ABC

tak to zas není takový problém – najde je samozřejmě u daňových poplatníků

Zapa

Až to budu natírat příště maminko, Vy už tu nebudete….😄

BND30

Správně. Suřík a hurá na to, ne? Když historie, tak se vším všudy…

Alibaba

A ten nátěr v současné době slepí ten most dohromady?
Jen zakryje vady a ničemu nepomůže, natož aby zvýšil únosnost.

Luboš Beneš

Je velmi jednoduché bourat a stavět. Ale ekonomické je udržovat co jsme postavili. Když se o něco nestarám, neudržuji, nehledám jiné využití, tak investici našich předků znehodnocuji. Před pár lety bourali starý železný silniční most u Šumperka, že prý nemá nosnost. Tak na něj naložili co šlo a most vše vydržel. Někdy se bourá jen proto aby se protočily miliony, nebo že je most starý.Co to ale vypovídá jeho skutečném stavu?

Georg

jestli mate kulate razitko z oblasti statiky, mate jedinecnou prilezitost se realizovat…
na most aktualne muze snad jen samotna bangle na vyjimku, jinak pouze regiosuk.

hank

Podle platných TTP pro trať 702:
Mostní konstrukce v km 41,791 (úsek trati od km 41,670
do km 41,960) je přechodná pouze pro vlaky délky max.
30 m. Pro osobní dopravu je přechodná motorová jednotka
TRIO (řady 814.2+014+814.2) nebo souprava
REGIONOVA (řady 814.0+914) s jedním motorovým
vozem řady 810. Pro osobní a nákladní dopravu jsou
přechodná pouze jednoduše hnací vozidla řady 749 nebo
754 s jedním čtyřnápravovým vozem s hmotností na
nápravu max. 18 t a délky max. 16,5 m.

M H

Otázka je jasná = je technicky realizovatelná 3D defektoskopie celého mostu bez nutnosti jeho demontáže? A kolik by stála?

Pouhým okem dovnit do oceli nevidíte…ale musíte nějak zkontrolovat případné únavové trhliny a materiálové kazy…a to nedestruktivní metodou. Pokud tam nejsou, most vydrží ledasco (to mohl být například případ toho zatíženého mostu u Šumperka). Pokud tam ale jsou, při zatížení dříve či později praskne a spadne. Otázka je, jestli si někdo vezme na triko cyklické zatěžování vlakem s lidmi či s nákladem a posádkou…

Jiří Kocurek

Jsou, stavební průzkum o nich píše, stejně jako o ztenčení profilů zpusobeném korozí. Viz nějaký starší článek zde. Vnitřní plochy nýtového spoje se natřít nedají, voda tam ale zateče.

Alibaba

Tak podle odkazovaného článku na Silnice-železnice nějaké kontrola proběhla, ale píší tam, že některé uzly upevnění nelze z principu konstrukce vůbec opravit na místě.

Kubrt

Ovšem ten medializovaný most u Šumperka byl zatěžován po té, co byl zesílen pomocí „shape memory alloys“. To se do Blesku už nedostalo.

Jiří Kocurek

Úryvky ze stavebního průzkumu byly v minulých článcích. Spousta diskutujících je odmítala jako bláboly. Za toho půl roku ještě nikdo nenašel koule na to, aby tam na laně natáhl vozy se dřevem a provedl tak zatěžkávací zkoušku potvrzující, že stavební průskum kecá, most unese plnou zátěž. A případně si šel sednout do díry na dva roky, za úmyslné poškození cizí věci.

Tomáš

Třeba by to jednoi vydržel, i dvakrát a po třetí by šel k zemi

bkv

> Tak na něj naložili co šlo a most vše vydržel.
A opět ta oblíbená lež… U most v Petrově nad Desnou během demolice testovali novou technologii SMA (Shape memory alloys) pro zesílení konstrukce. Tj. nejdřív most zesílili a až poté zatěžovali…

Alibaba

A když to postavené neodpovídá současným požadavkům na provoz tak co?

Taky bydlíte v roubené chalupě 150 let staré?

Martin

Mám rád staré věci, zvlášť co se týče železnice, kroky, které někdy dělá SŽ se mi nelíbí. Avšak zachovávat „vše staré“ stůj, co stůj nedává smysl. Ať již z finančního, či praktického pohledu. Takhle za chvíli budeme žít ve skanzenu. Aby MK ČR uznalo památkou vše, na co se prstem ukáže a pak se na údržbě podílelo symbolickou částku (které nikde nevydělá, ale získá z rozpočtu), se mi rovněž nelíbí.☝️ Škoda a zajímalo by mě, jak by se předci dívali na tuto aktivitu. A mimochodem, dalším generacím necháme „my“ nic, co by „oni“ mohly za desítky či stovky let uznat… Číst vice »

Facepalm

No, nevím, kde vidíte „snahu o zachování všeho starého stůj co stůj“. Nechci teď řešit konkrétně tenhle most, ale faktem je, že si technické památky bouráme jak na běžícím pásu (za potlesku všech správných ignorantů) a tím si bouráme doklady vlastní historie a umu. Nu, hlavně že má spučasně půlka národa kecy o nutnosti chránit národní hodnoty pomocí střelby na hranicích.

Dominik

Těch příkladů je dost:
Chotyně, Ústí nad Orlicí, výtopna Choceň, Martinice v Krkonoších,…

Jistě, ale ten um nesmí stát bezpečnosti provozu a modernizaci.

Alibaba

Podle mě je principiální blbost dělat památky z věcí, které mají sloužit běžnému provozu na který jsou úplně jiné nároky než před 100 lety.

noerf

Záleží na památce a způsobu užití. Pokud máte stavbu, která stále slouží svému účelu a bude i nadále, tak je to rekonstrukce v pořádku. Pokud, ale parametrově ani technicky nedokážeme stavbu využít ani k jiným účelům, tak musí uvolnit místo něčemu novému.
Bohužel spousta staveb je označeno jako památka, jen proto, že o to někdo požádal, ani by měli využití a významnější hodnotu. Naopak spousta zajímavých staveb se užívá a přitom jsou zajímavější a památkově chráněné nejsou.

Jiří Kocurek

Trosky hradu Trosky. Prostě byl k ničemu, tak ho opustili. A nejen ten. Dřevěnic, ze kterých zůstaly jen kusy klenby ve sklepě je spousta. Rozvalená přehrada, nikdo ji neobnovil.
Oproti tomu se jinde starají o hrad šermíři, pořádají tam akce, shánějí sponzory. Natruc památkářům, zřícenina není na seznamu.

noerf

Fakt, že máme kulturní památku, kterou nikdo nechce udržovat je pro nás bohužel typická.
Vzhledem k nastalé situaci je tedy pravděpodobné, že most bude dál chátrat (SŽ jej nepotřebuje a nebude chtít vynakládat peníze na jeho údržbu, Jihočeský kraj jej nechce, Ministerstvo kultury nemá peníze). A když budeme mít štěstí, tak spadne až za sto let, nikoĺiv v průběhu následujících deseti let na plavidlo plující pod ním.

Georg

most sam o sobe nespadne, ale mit nad vltavou rezatou hnusnou trosku teda zadna vyhra neni…

Alibaba

Jen aby jste se nedivil. Po opuštění, když to nikdo nebude kontrolovat, tak se i po natření rychlost koroze zrychlí. Ivančice budiž odstrašující příklad, jak už tu zmínili jiní.

Kamui

Hlavně je to památka, která reálně nikoho nezajímá (kromě pár potrhlých mostních šotoušů). Stejně jako vyšehradský most.

Alibaba

Jako šotouše přes stavby mě zajímá, ale chápu, že takovéto monstrum udržovat v chodu není prostě bezpečné, a to nemluvím o penězích.

M H

SŽ by halvně správně ani neměla vynakládat peníze na jeho údržbu, protože nebude součástí trati. SŽ musí udržovat primárně provozní úseky…a nemá neomezený přísun financí. Proto pokud by opravovala památku místo trati, nebude se chovat jako řádný hospodář. Na druhou stranu pokud památku nebude udržovat, nebude se to líbit památkářům. Tedy zároveň nesmí i musí opravovat. Pěkný paradox, že?

Vladki

Jo to je jak s kácením alejí podél cest. Nevím kde přesně to bylo, ale správa silnic dostala od dopravaku befehl pokacet, protože je špatný rozhled a jiná nebezpečí. Ale zároveň přišel od životního prostředí zákaz kácení protože to byly 100 lete lipy (nebo duby). A pokuta hrozila z obou stran.

ABC

Prostě to odříznou z obou stran, jednou za čas přemáznou štětkou a všichni budou spokojeni. Nebude-li tam nic jezdit, tak to zase tak rychle nespadne.

Jiří Kocurek

No jo, ale teď aby netahali za nohu toho chlápka se štětkou, že most je sice státu, ale neví se kterému úřadu patří… Tak bude jeho. Tumáš.

hank

A to říkal kdo, že na SŽ se vztahují zákonná ustanovení o péči řádného hospodáře? SŽ není ani obchodní korporace ani žádný ze subjektů vyjmenovaných v této souvislosti v občanském zákoníku…

Jiná věc je, že sám pojem „péče řádného hospodáře“ je v zákonech definován tak vágně, že umožňuje velice široký výklad.

Ale mohu se samozřejmě mýlit, nejsem právník. Třeba nám to tu někdo kvalifikovaně vysvětlí.

SaulGoodman

No, SŽ je státní organizace, problém však je, že samotnou státní organizaci pokud vím nikde zákon nedefinuje a zřízena je speciálním zákonem. Částečně tam jsou určitě podobné rysy se státním podnikem, kde je minimálně na vedení povinnost počínat si s péčí řádného hospodáře kladena.

Každopádně vzhledem k tomu, že jde o organizaci spravující majetek státu, resp. obecně prostě spravující cizí majetek, tak by mi přišlo logické v systematice občanského práva tam tuto povinnost vztáhnout, protože ta zpravidla u zástupců je, stejně tak jako u členů volených orgánů. Analogie je v občanském právu (na rozdíl od trestního) možná.

ABC

No, nebylo tu už pár takových co měli podávat trestní oznámení na SŽ že se s péčí řádného hospodáře nestarala o kozí dráhu? Zřejmě to dodnes ladí s právníkama jak říkali, aby to mělo patřičnou váhu 🙂

hank

Děkuji. Asi by to chtělo nějaký exemplární precedentní rozsudek.

ABC

není žalobce, není soudce

Karl vB.

Obrátit se na příslušný soud s určovací žalobou, zda je péče správného hospodáře v podání SŽ udržovat:
a) provozní železniční tratě a mosty,
nebo
b) nefunkční exemplář, který žádná složka státu do majetku nechce, protože ho nepotřebuje