Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Třetí pokus vyšel. Nový železniční most přes Orlík zbuduje Metrostav, těsně se vešel do limitu

Železniční most přes Orlík. Pramen: Jihočeský kraj
Železniční most přes Orlík. Pramen: Jihočeský kraj
V ceně je zahrnuta i demolice starého mostu, který je v dezolátním stavu. Nový most bude o deset metrů vedle.

Správě železnic (SŽ) se podařilo na třetí pokus zadat zakázku na stavbu nového mostu přes Orlickou nádrž na trati Tábor – Písek. Kontrakt získal Metrostav (konkrétně sdružení firem Metrostav TBR a.s. a Metrostav a.s.), cena činí 543,593 milionu korun. Vyplývá to z informací ve veřejném registru smluv.

Metrostav se tak těsně vešel do limitu pro maximální cenu, kterou Správa železnic stanovila na 543,914 milionu korun. Šlo už o třetí výběrové řízení. První dvě byla zrušena, neboť se žádný z účastníků nevešel do limitu 458,4 milionu korun.

V třetím pokusu jej proto SŽ výrazně navýšila (o 19 pct.), což mimo jiné zdůvodnila „specifickými podmínkami umístění stavby s velmi obtížným přístupem a potřebou nasazení specifických montážních prostředků, mechanizace a inventárního materiálu“.

V ceně je zahrnuta i demolice starého mostu z konce 19. století, který je v dezolátním stavu. Nový most bude zhruba o deset metrů vedle. Práce potrvají čtyři roky. Hlavní částí nového mostu bude oblouk s rozpětím 156 metrů. Celková délka přemostění přesáhne 300 metrů. Díky svému rozpětí se most po dokončení zařadí mezi největší oblouková mostní díla v České republice.

Současný most přes Orlík je nejvyšším železničním mostem v republice. Výška nad dnem údolí je 68 metrů, nad hladinou 35 metrů. Prvenství si zachová i nový most, který bude mít podobné parametry. Nový most bude využit i pro nakládku demontovaných dílů starého mostu.

Stavba nového mostu přes Orlík bude rozdělena do čtyř etap. Nejprve budou vystavěny opěry, pilíře a základy pat oblouku a nosné konstrukce krajních polí. V rámci druhé etapy se vybuduje zejména oblouková nosná konstrukce. Během následující fáze bude dokončena mostní konstrukce a v rámci hlavní výluky železničního provozu bude provedeno převedení tratě do nové polohy. Současně také dojde k demontáži stávající ocelové konstrukce mostu.

Původní most nebyl nikdy rozsáhleji rekonstruován, při stavbě přehrady se pouze provedlo zesílení části zatopených pilířů, drobné opravné práce pak proběhly v 70. letech a oprava nátěru v 80. letech minulého století. Dnes je zde rychlost vlaků omezena a podle Správy železnic stav mostu fakticky neumožňuje provoz nákladních vlaků.

O osudu starého mostu, který byl až do roku 2016 zapsán jako technická památka, se vedly dlouhé debaty. Jeho demolici zpečetilo březnové rozhodnutí jihočeského zastupitelstva, které s poukazem na vysoké náklady odmítlo variantu, že by most převzal do majetku kraj.

Odebírat
Upozornit na
guest
50 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zrzek

Tak hlavně ať se ten nový taky nerozpadne jejich pečlivou údržbou

Jan

Vysvětlil by mi tu někdo prosím, jak se stane to, že je něco skoro 60 chráněná kulturní památka, a pak už prostě najednou není…? (Chráněno: 3. 5. 1958 – 20. 10. 2016)

Petr

Zrušit status kulturní památky může ministerstvo kultury z mimořádně závažných důvodů na žádost jejího vlastníka nebo organizace, která na zrušení prohlášení věci za kulturní památku (dále jen „zrušení prohlášení“) prokáže právní zájem, nebo z vlastního podnětu.

Jan

No to je teorie/definice… ale mě zajímá tenhle konkrétní příklad…

Alibaba

Asi usoudily, že takováto památka nemá cenu a je problematické ji udržovat, když se nebude provozovat. Asi bych to srovnal s Ivančickým viaduktem, kde po postavení nového mostu ten starý zchátral tak, že padajícími součástmi ohrožoval okolí.

SaulGoodman

Konkrétní případ je tento most. Rozpadá se, ke svému původnímu účelu je nevyužitelný, a nikdo jiný ho ho k jinému účelu ochotný převzít není. Tak co s ním? To si tam má stát udržovat v lesích most odnikud nikam?

Petr

Stačí požádat ministerstvo dle zákona o přístupu k informacím.

Petr

Vinou administrativní chyby při zápisu do státního seznamu kulturních památek (tzv. pozdní zápisy památek) mu byla v roce 2016 památková ochrana sejmuta.
Zdroj: https://pisecky.denik.cz/zpravy_region/npu-bude-usilovat-o-prohlaseni-mostu-pres-orlik-za-pamatku-20210330.html

Prazak

Ani ne tak sejmuta, jako konstatována její neexistence.

Petr

Přesně tak, ale SŽDC požádala o zrušení, takže jí de facto uznala i když de jure nenabyla právní moci, chybou v zápise v roce 1988. Nebo zaslala jen požadavek na zjištění zda je objekt památkově chráněn?

Prazak

V tomto případě byl most jako památka zapsán až v roce 1988, a to nezákonným způsobem. Takže ke zrušení zápisu nebylo nutné vést žádné správní řízení, ale stačilo se oficiálně zeptat jestli je most chráněn.
U Nejvyššího správního soudu bylo v jiné kauze zmíněno, že asi 68 procent zapsaných památek je zapsáno nezákonně. 28,5 tisíc památek zapsal jiný úřad, než který k tomu byl oprávněn, a asi 2 tisíce památek bylo zapsáno podle starého zákona bez správního řízení v době, kdy už to podle nového památkového zákona nebylo možné. A mezi ty 2000 patří i most v Červené.

Petr

A zeptala se SŽDC, nebo požádala o zrušení?

Prazak

Spíš je otázka, jestli žádala o zrušení památkové ochrany, nebo o zrušení zápisu. Z praktického hlediska je to ale jedno. Ministerstvo kultury nemůže nic jiného než konstatovat, že most přinejmenším od roku 1988 památkově chráněn nebyl a není. Do roku 1987 to může být sporné, protože tenkrát památková ochrana nebyla přímo závislá na zápisu do rejstříku, ale pouze na památkových hodnotách daného objektu. Toho také památkový ústav zneužívá k maskování těch nezákonných zápisů, že u všech památek píše počátek ochrany už v roce 1958. Takže třeba Palác kultury byl podle Památkového katalogu památkově chráněn už 18 let před tím, než… Číst vice »

suri

Chtělo by to i nějaké parametry mostu po rekontrukci – zvýší se traťová rychlost (dosud 30 km/h), změní se dovolená traťová třída zatížení?

KocourM

Nový most umožní provoz nákladních vlaků, vedení kapacitních souprav osobních a spěšných vlaků (nyní se musí přípojné vozy odpojovat v Červené n. V., což prodlužuje jízdní dobu vlaků o 10-15 minut), možná tam povede lávka pro pěší a cyklisty. Traťová rychlost na mostě je nyní 20 km/h a po provedení přeložky se zvýší na 70 km/h, na trati Tábor – Písek je maximální rychlost 100 km/h (úsek Tábor – Balkova Lhota). Most je ve velmi špatném stavu, jsem velmi rád, že se brzy začne stavět nový.

medical_examiner

No prosím! Tomu se říká rekonstrukce!

Malvina

A bude most možné používat i pro pěší a cyklisty?

bkv

Když to někdo zaplatí…

Elvis

Je vidět, že metrostav se poučil z vyhraných/prohraných soutěží s dcerou M-infra. Letos založil M-TBR (zřejmě tunnel, bridge, railway dle profilu společnosti), udělal sdružení, kde je leader M-TBR a matka dodává reference. S tímto ho už zřejmě ÚHOS nesestřelí, uvidíme, jak ovlivní politika Metrostavu, získat reference pro dcery za každou cenu, snižovaní cen za stavební práce pro SŽDC.

MildaIV

Ale zase jim hrozí, že se na ně bude vztahovat zákaz uvalený na matku. Když se podíváte na Babiše a Čapí hnízdo, tak jde v zásadě o to stejné – majetkové propojené firmy.

Alexandr Maier

Já úplně nechápu, k čemu je památková ochrana, když je tak snadné jí zrušit a památku zbourat. Je mi z toho smutno.

Jiří Kocurek

Hm, jenže zkuste zakázat únavu materiálu. A nebo provoz na mostě. Zbyde most, ale nesmí po něm nic jezdit, aby nespadnul. A jednoho dne nasněží a zmrzne…

David

Já hlavně vidím jak je ten most zrezlý, to není únava materiálu, to je jen neúdržba naší dobré správy.

Jiří Kocurek

A kdyby byl natřený, tak ty únavové trhliny taky neuvidíte. To je ten problém.

Alibaba

Rez a únava materiálu jsou dvě různé věci.
Únava probíhá tak, že je most jízdou vlaku zatěžován a odlehčován. Ocel po nějakých (miliony) cyklech ztratí svoji pružnost, a pak se přestává po zatížení vracet do původní polohy, a můžou následně vznikat únavové trhliny.
Rez tomu samozřejmě nepomáhá, ale tímhle trpí i perfektně natřené mosty a taky tehdejší použité oceli.

Jan

A za to jak ten most „žere“ koroze, za to taky může únava materiálu…? 😀

Odpovím si sám – nemůže… ale celkem dost tomu procesu (který popisuje „populární“ Wöhlerova křivka) napomáhá. A to že se jí dá celkem snadno předcházet, to tu jistě nemusím psát…

Jiří Kocurek

Tak to je skvělé, že vám stačí fotografie a závěry statického průzkumu už nepotřebuejte. Jo, byly v jiném článku…

Miroslav Zikmund

Analogická kauza „Smíchovský most“.
Materiál více než 120 let starý, ocel vyrobená nejlepšími metalurgickými postupy známými v té době, včetně složení (přísady) – dnes se ocel ze surového železa zpracovává jinými postupy (elektrické pece) než ve své době – konvertory … chemické složení oceli bude dnes jiné ….

Jan

Pokládám si uplně stejnou otázku… očividně je k ničemu… 🙁

Petr

Návodná otázka.

Alibaba

Památková ochrana běžně provozované věci je nesmysl. Obzvlášť když se zatížení zvětšuje.
Mě je smutno s památkářů, že požadují takovéto nesmysly.

Jaaaa

Nesmyslem je to jen ve vaší hlavě.

Rudolf Tuček

Přitom šotouši by chtěli rekonstruovat stávající most na tratovou třídu D4 aby tudy mohli jezdit odklony když se něco v vysype mezi Táborem a ČB.

Jaaaa

Nikdo nezpochybňuje potřebu nové dopravní cesty.

Ale mít jako kritérium památkovosti „už se nepoužívá“ značí pouze duševní omezenost autora.

Alibaba

Furt tu někdo si stěžuje jaká je železnice museum, ale když se chce postavit něco moderního, co vyhoví současným požadavkům (únosnost, udržovatelnost), tak je řev.
Já jsem tady psal, že se v tomto místě měla postavit trať v úplně jiném kratším trasování a vyšší niveletě. Pak by si mohli památkáři s mostem dělat co by chtěly, klidně cyklostezku, protože by nebyl problém ji tam přivést z obou stran.

Miroslav Zikmund

Pokud se vytvoří vzhledová replika, pak se ochranářský vlk nažere a technickoprovozní koza zůstane celá …
Klíčové je, zda v zadání tendru je „zachování“ vzhledu původního mostu.
Lze – li postavit repliku vyhořelého dřevěného kostelíčku v Třinci-Gutech, doplněnou o moderní protipožární zabezpečení, podobně Libušín – navíc „historickou“ technologií opracování dřeva,
tak neexistuje legitimní důvod, proč stejnou metodu „replik“ nepoužívat i u ocelových mostních konstrukcí, které jsou nejen hezké, ale jsou součástí krajiny ….

Jaaaa

Replika zdaleka nemá takovou hodnotu jako originál.

To je jako kdybyste řekl, že originální korunovační klenoty nepotřebujeme, že nám stačí kopie.

A originálem vylepšil schodek státního rozpočtu.

Alibaba

Taky ten originál má teď hodnotu sotva šrotu, protože i to snesení bude něco stát.

Na korunovační klenoty se změnily nějak zásadně požadavky, že by se měly udělat nové v kopii/replice?

Alibaba

Vezmu to od konce. Existuje důvod, a tím je údržba. Proč by si ji měla železnice komplikovat právě tím použitím nýtů? Však taky tvrdíte, že ten kostelík bude mít protipožární systém, k čemu? Vždyť tam může být člověk a pravidelně to kontrolovat/hlídat. Nebyl tam náhodou požadavek povodí na eliminaci podpěr ve vodě? Pak nemůžete splnit zadání „stejný vzhled“. Nechcete taky jezdit Škodou 120? Já jen, že nucením vytvoření vzhledové repliky nutíte železnici používat něco podobného. Jsem zvědavej, kdy památkáři pochopí, že nýty jsou fuj? Tady se pracně dělají výzkumy na technologie svařování, jsou z toho výborné výsledky, ale dráze se… Číst vice »

medical_examiner

A k čemu jsou v zákoně o památkové péči sankce ve směšné výši…

Petr

Dnes tam jede měřičák. Jak to dopadne?

medical_examiner

Budeme doufat že mizerně…
Jinak by se řeklo, že nový most počká…

Petr

Takže doufáte v NAD?

Karl vB.

Až na dno….

ABC

Má ten starej taky dutiny pro výbušniny? 🙂

Jiří Kocurek

Budou pod vodou, v tom pilíři. Ale to jenom hádám.

medical_examiner

Určitě…sem tam nějaká díra v nosníku… 😀

SaulGoodman

Už jsem ani nedoufal, super. Ví se, kdy se plánuje začít s výstavbou?

KocourM

Realizace začne letos v létě, skončit by měla do října 2024. – z tiskové zprávy Správy železnic

Armando Andreoli

Chyba v nadpisu (10:03)