Dopravci Železnice Železniční průmysl

Stadlery pro provoz v Olomouckém kraji zmodernizuje ŽOS Zvolen

Motorová jednotka 646 Stadler GTW. Foto: České dráhy
Motorová jednotka 646 Stadler GTW. Foto: České dráhy
První jednotky po modernizaci se objeví na tratích v druhé polovině příštího roku.

České dráhy nechají za 270 milionů korun modernizovat jednotky řady 646 Stadler GTW v ŽOS Zvolen. Končí tak přes rok trvající výběr firmy, která jednotky jezdící dříve v barvách DB Regio upraví a modernizuje pro provoz v Olomouckém kraji.

První modernizované Stadlery se na kolejích objeví ve druhé polovině příštího roku. České dráhy už dříve čtyři jednotky postupně částečně upravily a jezdí s nimi na Hané a na Jesenicku. Podle původní smlouvy měly jednotky jezdit už od začátku letošního roku. Celkem projde modernizací všech 12 jednotek.

České dráhy podepsaly zakázku se ŽOS Zvolen tento týden. „Jsme rádi, že je hledání dodavatelské firmy zdárně u konce a za necelý rok se cestující svezou modernizovanými komfortními regionálními vlaky. V nejbližší době dojde k přesunu prvních jednotek na Slovensko,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah.

Původní soutěž na modernizaci musely České dráhy zrušit, protože se nikdo nepřihlásil. Druhou dopravce vyhlásil loni na konci roku, teď je zadávací řízení dokončené. Jednotky Stadler GTW nakoupily České dráhy v lednu 2019. I kvůli zpoždění čtyři jednotky zprovoznily České dráhy vlastními silami. „Kompletní modernizace interiéru a dosazení chybějících prvků výbavy je ale také teprve čeká,“ dodal Ješeta. Všechny jednotky budou v jednotném vzhledu, kdy vnější nátěr v korporátních barvách Českých drah doplní polepy s motivy Olomouckého kraje.

Opravy budou probíhat postupně, první jednotka bude dokončena za zhruba 10 měsíců. Hodnota zakázky je 270 milionů korun. Společnost ŽOS Zvolen má v opravách kolejových vozidel 150letou tradici. Podnik se zaměřuje hlavně na generální opravy a modernizace motorových jednotek a dieselelektrických lokomotiv. Pro ŽOS Zvolen jde o největší zakázku v Česku. Ze Zvolena jsou například motorové jednotky pro KŽC Doprava. Pro ČD Cargo aktuálně provádí opravy lokomotiv řady 750.

Zásuvky, Wi-Fi, informační systém

Jednotky během modernizace získají LCD monitory, Wi-Fi připojení, elektrické zásuvky pro nabíjení drobné elektroniky a také audiovizuální informační systém nebo GPS lokace pro sledování pohybu vlaku v systému KIDSOK.

Čtveřice již zprovozněných jednotek vozí cestující na Hané a na Jesenicku. Na tratích z Olomouce do Drahanovic, z Šumperka do Hanušovic nebo z Olomouce do Moravského Berouna tak postupně začnou jezdit i všechny modernizované jednotky.

Stejné jednotky jezdí už ve Zlínském kraji, první zde nasadila Arriva vlaky.

Technické parametry jednotek řady 646

• Třídílná šestinápravová jednotka s elektrickým přenosem výkonu,
• rok výroby – 1999/2000,
• max. rychlost – 120 km/h,
• max. zrychlení – 0,85 m/s2,
• délka jednotky – 38 660 mm,
• šířka skříně – 3 000 mm,
• celková hmotnost jednotky: prázdné – 59 000 kg, obsazené – 71 000 kg,
• výkon motoru – 550 kW,
• obsaditelnost: 108 sedících cestujících, 103 stojících cestujících.

92 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Xapadlo

Nikde jsem se nedočetl, zda tyto jednotky mají klimatizaci. Nevíte někdo náhodou?

xyz

Určitě mají (vždyť ani nebyly vyráběny s otevíracími okny).

Pravdepodobnost

• celková hmotnost jednotky: prázdné – 59 000 kg, obsazené – 71 000 kg,
• obsaditelnost: 108 sedících cestujících, 103 stojících cestujících

71 000 – 59 000 = 12 000
12 000 / (108+ 103) = necelych 60 kilo na pasazera

Hara_Pes

Jak se to počítá? Když hmotnost normocestujícího je 80 kg tak to fakt nevychází.
Nepočítá se třeba jen 1/2 stojících?

Hara_Pes

add: A když se budou počítat jen sedící + dejme tomu tuna na zavazadlový oddíl, tak to zas vychází přes 110 kg na osobu.

Martin V.

A kam se počítá třeba nafta, nebo voda na záchod? Jsou už v „prázdné“ hmotnosti, nebo se připočítají až s lidma?

Šrot jako šrot

Budu citovat fandy modré armády, když něco koupí soukromník. Je to vyřazený šrot, žádný pokrok vpřed. Blablabla… Ale ne, tohle je moderní vozidlo.

Pravdepodobnost

Je to vyrazeny srot, zadny pokrok vpred blablabla … az tam bude wifi tak to bude moderni vozidlo.

Jakub

Vyřazený šrot s WiFi 🙂

xyz

Ještě před rokem přitom ČD tvrdily (po neúspěšném výběrovém řízení na opravu těch vozidel), že si je opraví samy, viz https://zdopravy.cz/prvni-stadlery-po-db-si-opravi-cd-samy-nasadi-je-do-drahanovic-36148/.

Patrik

Už jezdí čtyři.

Pe.tr

Opraveny , ne po laku

švestka

Takže dopravce nenasadil ani rok po začátku smlouvy nasmlouvaná vozidla a dál tam jezdí popelnice 810/814. Jaká bude pokuta?

xyz

Jedna „svým způsobem pokuta“ již (správně a logicky) přišla, viz https://zdopravy.cz/drahy-nevyjely-se-stadlery-olomoucky-kraj-snizil-kompenzaci-o-desitky-milionu-43253/

Pravdepodobnost

Meli se radsi dohodnout na dalsich vlacich. Podobne jako dostavaj kastani kredit kdyz vlak jede zpozdenej nebo neco tak by kraj dostal kredit a za ten by si mohl objednat dalsi vlaky v sedle nebo o vikendu.

Krušnohorec

Až se to dozvíte dejte vědět. A můžete přidat pokutu pro Dý Lendrbán. za velmi, ale opravdu velmi časté neschopnosti RS na trati 124.

xyz

To by ale muselo jít o dva různé dotazy – na Olomoucký kraj skrz tyto Stadlery ČD vs. na Ústecký kraj skrz Regiosprintery Die Länderbahn.

Jiří

Jinak můžete mi prosím říci. Proč CD nekoupily všechny Stadlery co byly k prodeji. Já to nechápu. A zase úplný šrot to nemůže být. Nejde skrz prostrčit prst, jak u 810. 😂😂😂

Pravdepodobnost

V zadne nove modernizovane 810 prst prostrcit nejde. A u tech starych to delali psi co je na konecnych furt zahrabavali!

Avlaky

Tak na prodej jich bylo jen 24+1 na náhradní díly 12 jich měla zamluvené Arriva

Zbytek na prodej ještě nejsou

Tom

A stejně ten příběh ještě nekončí. Pokud se nepletu, v Německu je k dispozici ještě nějakých 14 kusů? A když už je většina motoráků z celé série v ČR (ČD a Arriva), dává i logiku, že sem jeden z nich bude chtít dotáhnout i ten zbytek.

Jussi

Nebo někdo další… třeba GW? Třeba pro Plzeňský kraj? 😉

Tom

Samozřejmě, taky varianta. 😀

Vlastimil Kocurek

Jen aby Evropa měla dost vyřazených jednotek pro naše potřeby. Ale když to pak kupujeme, mohou vyřazovat daleko dříve.

Tom

Však ona éra vyřazených RS1 za pár let pomalu začne. 😀

Miloň

Zas tak rychle nezačne, protože už se nevyrábí a západní dopravci nemají náhradu. Maximálně tam kde jezdí ve dvojicích a lze je nahradit dvouvozovou jednotkou.

Arthur

O RS1 je značný boj mezi německými dopravci, když už je někdo prodává, že mu vypršel kontrakt, tady nelze očekávat ochotu pustit je na východ jako jiné řady.

Avlaky

ČD asi už moc chtít nebude když ví že je problém je zrekonstruovat, doufám že si je dotáhne arriva

libcha

Na jednom z těch čtyřech už zprovozněných GTWček mě zaujalo, že je registrováno D-DB, tedy stále v Německu u Deutsche Bahn, hezky se to na té najbrtí modré vyjímá. To je nějak dočasné, nebo se to dá čekat i u těch zbývajících?

Jiří Kocurek
Márty

Ty Taurusy na rj jsou ale pouze pronajaté, proto A-ÖBB. Spíš bych jako příklad uvedl nákupy ojetých vagonů z Rakouska, kde jak u ČD tak u RJ jezdí stále pod rakouskou registrací.

Avlaky

Jančura je nechce registrovat v Česku tak proto

Bilbo

U ÖBB jsou registrovaný jenom Taurusy, railjet samotnej tam má CZ-ČD

Někdo

Nemám rád šrot ale pokud by se tomu udělala pěkná modernizace tak by to nemusel být takový šrot asi tak jako má GWtrain na Šumavě akorát motorová tramvaj se mi nelíbí.

Jakub

Raději pojedu v moderní motorové tramvaji než v sovětském muzeu. Ten Regiosprinter po modernizaci alespoň vypadá jako normální západní motorák zatímco vraků podobných 810 a Bmto se už zbavují i za Uralem.

bkv

Jasně je to ČD tak o šrot nejde…

Turnovak

A kdo bude podél kolejí přizvedávat nástupiště? Nebo se sníží podlaha? A věděli vůbec při nákupu, že ta podlaha je trochu výš. No kdo ví…

Jerry

Nedělejte problémy kde nejsou.

xyz

Problémy JSOU.

21 cm rozdílu mezi výškou bezbariérového nástupiště a podlahou „bezbariérových“ vozidel problém JE (tím více když dopravce, který tato šrotoidní 20+letá vozidla pořídil, je deklaruje jako nízkopodlažní + bezbariérově přístupná).

Jerry

Já sem s tím už párkrát jel ani sem si nevšiml že je nějaký rozdíl..v podlaze.. takže nehoří

xyz

Já jsem s tím taky párkrát jel (+ v pár dalších případech jsem očekával nasazení této jednotky, ale namísto ní jela nadále Regionova) a toho rozdílu jsem si dost všiml.

(Jinými slovy – to, že „vy jste si nevšiml“, neznamená, že ten rozdíl neexistuje + neznamená to, že pro část lidí není ten výškový rozdíl problematický, nota bene když jde o náhradu vozidla, které jeden ze vstupů má skutečně nízkopodlažní).

Martin V.

Je to podobné jako když nastupujete na Masaryčce do Ešusu. 🙁 Z čehož pochopitelně neviním ten Ešus. Kdyby měli aspoň metr dlouhé ližiny, tak to lze trochu kompenzovat. Ideální to ale nebude.

Jiří Kocurek

Dnes je to nikoliv 21 cm rozdílu, ale celých 61 cm rozdílu v 810/842/843. Takže pořád zlepšení.
A zlepšením bude i to, když se SŽ hecne a ta nástupiště výšky 550 mm zrealizuje, zdaleka nejsou všude. Mnohde realizují namísto sypaného šterku perony výšky 350 mm či nižší.

Původní stav: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/84/Hole%C5%A1ov%2C_n%C3%A1dra%C5%BE%C3%AD.JPG

xyz

Ty Stadlery GTW jsou v okolí Olomouce zejména náhradou za Regionovy, tedy za vozidla, která jeden ze vstupů mají ve výšce 550 mm nad TK.

Tzn. z tohoto pohledu je to +21 cm rozdílu.

švestka

V době, kdy je zamýšlel koupit RJ do ÚK to problém byl a ještě se tehdy psalo, že to je šrot, takže dnes je to ještě větší šrot a problém pro vozíčkáře to je taky a velký, protože do toho nevyjedou.

Martin V.

No jo, ale tenkrát nebyly v Najbrtu. Myslete politicky, švestka!

karel

Také jste v článku mohli napsat kolik se těch jednotek bude modernizovat…

Patrik

Jednotek mají celkem 12.

Tom

Tak hlavně, že už konečně nějakej posun! Ano, mohlo to bejt dřív, ale na druhou i v druhém výběrku mohly nastat komplikace a protáhnout to tak třeba o další rok.

švestka

Tak hlavně, že se nevolá po vypovězení smlouvy, protože tentokrát neměl vozidla včas ten správný dopravce, vo na tom, že se jezdí v zaflusaných popelnicích, které nahradí ojeté německé šroty.

Cyklista

Tady je vidět jak v podání ČD vypadá nasazení moderních jednotek, které slibují ve smlouvě. Vlaky měly vyjet už v prosinci 2019 a ani v prosinci 2021 ještě nebudou všechny na kolejích…..

Pak se odboráři a funkcionáři ČD nemohou divit, že jejich vzdušným zámkům nikdo nevěří.

Někdo

Tak v tom případě vyměnit. Ale dokud si stát nebude chtít dělat pořádek na drahách tak se nejspíše ani neudělá v ČD.
Jenomže pořádku na drahách se asi za Havlíčka nedostaneme

Jerry

Zato soukromník nasadí nové vozy dylino

Peeetr

Klidně ať to modernizují třeba tři roky, pokud tomu přidají výsuvný schodek, bez toho je to momentálně vlak s nejnebezpečnějším nástupem na naší železnici.

Vendelin

A s výsuvným schůdkem nejnespolehlivějši vozidlo v republice 🤣

xyz

Ten schodek tam (naštěstí, když už nic jiného) je.

Ostravák

je tam napsané „vlaky budou v provozu během druhé poloviny příštího roku“ a „první bude dokončena za 10 měsíců“

Cyklista

Při nákupu taky psali termíny =) =) =)

Laik

No nevím, čas na Nábřeží asi plyne jinak. Proč bude první jednotka až za 10 měsíců? Rok trvá výběr dodavatele? Pak 10 měsíců než bude první jednotka, kdy budou všechny hotové? Cestující musí čekat min. dva roky než místo starého křápu bude jezdit něco lepšího? A tohle objednatel toleruje?
Konkurence je třeba, a lepší příprava soutěží jakbysmet, tohle je hodně pomalý. ČD ty motoráky fakt moc neumí.

Modré zábradlí

Zákazníkovi (kraj) to nevadí, tak proč se snažit?

Cyklista

kraj pokud se nepletu snížil platby ČD o 14 Kč ….

Laik

OK, aspoň něco.

Petr

No já jsem hlavně rád, že si na nábřeží snad uvedomili, že to takhle nejde a soutěží se už ty rámcové kontrakty. Tak snad je všechny snad dotáhnout do konce, aby se z nich pak mohlo čerpat ,,hned,, , když se s objednavatelem dohodnou.

Jiří 24

By mě celkem zajímalo, jestli se přihlásil i Pars 🤔

Mám rád vlaky

Pars dělá Stadlery pro Arrivu a pochopil, že to stačí 🙂 Navíc je plný jiných zakázek a ještě modernizuje provoz.

Krušky-Středohoří

Pochybuji. Pars je vytížen Pantery, El. lokomotivami 362/363 a 845 pro Arrivu. Pod skupinou Škoda už se neorientuje jen na opravy motorových jednotek.

ušatá

Znamená to opět, že oddíl pro cestující nebude oddělen dveřmi od plošin? Čili bude tam průvan, nepohoda? To je jednou z chyb takových jednotek. I do těch proklínaných 810ek se dveře dodělávaly a jsou nyní ve všech vozech.

Luboš Beneš

A ten průvan tam bude kdy? Ve stanici když se otevřou dveře? No aspoň se vymění trochu vzduchu….a srovnávat to s 810…. to snad nemyslíte vážně. Mám něco naježděno jako cestující se Stadlery-taky bez dveří do oddílů a žádné nepohodlí ani průvan jsem tam nepozoroval…

xyz

“ Mám něco naježděno jako cestující se Stadlery-taky bez dveří do oddílů a žádné nepohodlí ani průvan jsem tam nepozoroval…“
Přičemž sám majitel těchto německých (tzn. dovozových – aneb další vyvedení peněz do ciziny 😀 ) Stadlerů, tedy dopravce ČD, a.s., u těch dveří uvádí „Za chladného počasí, prosíme, zavírejte dveře“ (tzn. aby dveře byly otevřeny jen po nezbytně krátkou dobu). Asi ví proč.

David

Však se dají automaticky zavírat i ty hlavní dveře (tzn. aby byly otevřeny jen po nezbytně nutnou dobu).

Peeetr

V takovéhle skoro polotramvaji je důležité maximálně bránit lidem se svlíkat.

Princ Krason

Fuuuj, nemecky srot 😀

Luboš Beneš

Ale modrej, to už není šrot ale modernizace!

jadris

Hlavně s nástupní výškou 750mm. Takže bezbariérovým bych ho nenazval. Na starých peronech by člověk potřeboval židli.

Jiří 24

A tak třeba za těch 27 mega to nějak udělají aby to mělo stejnou výšku jako ty Arriví Stadlery 😀

Avlaky

Arriva je má stejné ne?

Ondra

Spíš správně modrej. 😃

Jerry

Arriva je má taky modre

xyz

A navíc si ten německý šrot (tzn. pořízení z dovozu bez podpory českého průmyslu) nechají zmodernizovat zase v cizině – na Slovensku (takže zase český dílenský průmysl ostrouhá.

Takto národní dopravce ČD, a.s., vyvádí peníze do ciziny…

😀 😀

Jakub

Český dílenský průmysl se nemohl přihlásit do soutěže?

Krušky-Středohoří

Pars je vytížený jinými zakázkami. Nevím jak ČD DPOV. To se na pracovišti ve Veselí n.M. také orientuje na motorové vozy a jednotky.

xyz

Na tomto místě bych mohl napsat něco jako „Jestli český průmysl nemá na to se do soutěže přihlásit, tak je vidět, jak je na tom špatně potom, co jej zplundrovali postupně Havel, Klaus a Kalousek“.

Ale to by bylo už příliš zjevné, že to myslím ironicky, stejně jako dva další moje příspěvky napsané do této diskuse již dopoledne.

Jerry

Slovensko není cizina.

Někdo

Má to vlastní ekonomiku ? Má. Má to vlastní politiku ? Ano též má. Takže je to cizina. Já mám velmi rád Slováky ale nemám rád když si ostatní z nich dělají naše území. A prostě všechno naše.
Všem Slovákům se omlouváme za Jerryho.

Vlastimil Kocurek

Není třeba se omlouvat, pokud v diskusi bylo myšleno spíše, že to dáme opravit do země, která má stejně drahou práci jako my, a nemá k nám jazykovou bariéru. A navíc, že má na to vůbec vhodné kapacity.
To není žádný bůhvíjaký byznys, aby ho vyspělé země předimenzovaly a hledaly šroty v zahraničí. V podstatě máme štěstí.

Miloň

Navíc ŽOS Zvolen tyhle jednotky velmi dobře zná když je v licenci vyráběl a předpokládám, že dodnes na nich dělá větší opravy.

Krušky-Středohoří

Když český průmysl prostě neměl zájem?

Jiří Kocurek

To nevadí! Měli 15 roků držet výrobní kapacity a mít lidi na to, aby si potom ČD přišly a průmysl se mohl poklonit. ANO, dodáme! A pak zase na 15 roků odejít do zapomnění, až bude potřeba.

Štěpán

Tak ojetina to sice je, ale alespoň něco trochu na úrovni. Není to regiosprinter, 845 ani Lint. Takže i tu mnou extrémně neoblíbenou Arrivu mohu pochválit za to, že do Zlínského kraje pořídila alespoň pár „normálních“ vozidel.

Kubrt

Co je na Lintu špatně??

Štěpán

Hodně věcí, ale nehodlám zde plevelit diskuzi pod článkem, který je na úplně jiné téma.

Pražák

Není v najbrtu?