egoe-plus
Dopravci Železnice

Obrazem: ČD představily jednotky Stadler GTW pro Olomoucký kraj, vyjedou zatím dvě

Motorová jednotka 646 Stadler GTW. Foto: České dráhy
Motorová jednotka 646 Stadler GTW. Foto: České dráhy

Cestující na trati z Olomouce do Drahanovic čeká v nejbližších dnech zásadní změna. Místo regionov začnou na trati jezdit jednotky řady 646 od Stadleru. České dráhy je dnes představily zástupcům kraje a médií.

„Jednotky Stadler GTW jsou v jednotném vzhledu stejně jako všechna ostatní vozidla v motorové trakci, které v regionu v rámci objednávky Olomouckého kraje jezdí. Vnější nátěr je v korporátních barvách Českých drah, příslušnost k regionu pak reprezentují polepy s motivy Olomouckého kraje,“ říká předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Václav Nebeský.

Po roce od nákupu dvanácti jednotek nasadí zatím dvě jednotky. Ty modernizovaly České dráhy vlastními silami, v opravě jsou další dvě. „Rozhodli jsme se zprovoznit celkem čtyři jednotky Stadler sami, než vybereme opravce, který kompletně zmodernizuje všechny. Proč nevyužít toho, že máme šikovné lidi a potřebné kapacity. Poděkování za to patří zaměstnancům olomouckého depa,“ doplňuje Michal Kraus, člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro provoz. České dráhy za rok od nákupu firmu na opravu jednotek nevybraly, jednu soutěž musely zrušit, protože se nikdo nepřihlásil.

Jednotky jezdily dříve pro Deutsche Bahn na tratích kolem Berlína. České dráhy zaplatily za vlaky 190 milionů korun bez DPH. Modernizace měla vyjít na 300 milionů korun.

Vozidla budou nasazena na pravidelných spojích výhradně na území Olomoucké kraje. V první fázi budou jezdit na Hané, konkrétně na trati z Olomouce do Drahanovic. Poté se s nimi cestující svezou také na severu kraje. Na Jesenicku budou jezdit například na tratích ze Šumperka do Hanušovic a Jeseníku nebo z Olomouce do Moravského Berouna.

Každá jednotka nabídne přes 100 míst k sezení, ve stávajícím provedení je již instalován audiovizuální informační systém (prozatím bez diakritiky) nebo GPS navigace pro sledování pohybu vlaku v systému KIDSOK. Další dvě jednotky České dráhy plánují zprovoznit v rámci zkušebního provozu v průběhu tohoto roku.

Všech dvanáct jednotek má projít kompletní modernizací externí firmou. Na rozdíl od první soutěže se do druhého pokusu zájemci přihlásili. Kompletní modernizace bude zahrnovat i vybavení souprav LCD monitory, přibude Wi-Fi připojení, elektrické zásuvky pro nabíjení drobné elektroniky a nové bude také čalounění sedadel.

Stejné jednotky si pořizuje pro provoz ve Zlínském kraji také společnost Arriva vlaky.

Technické parametry
Třídílná šestinápravová jednotka s elektrickým přenosem výkonu
Rok výroby – 1999/2000
Max. rychlost – 120 km/h
Max. zrychlení – 0,85 m/s2
Délka jednotky – 38 660 mm
Šířka skříně – 3 000 mm
Celková hmotnost jednotky: prázdné – 59 000 kg, obsazené – 71 000 kg
Výkon motoru – 550 kW
Obsaditelnost: 108 sedících cestujících, 103 stojících cestujících

79 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Chytrý za 2

Nemusí pršet, jen když kape……

Veronika

Vůči soupravám Die Laenderbahn je tu dost mít na kolo a kočárky. Jsem zvědavá, zda se Die Laenderbahn zamyslí nad umístěním kol a kočárků během avizované rekonstrukce interiéru. Současný stav je hrozný.

Axel

Uvidíme, která „moravizace“ Stadler GTW bude lepší. Jestli těch 12 v ČD až začnou jezdit v Olomouckém kraji nebo těch 12, které zčástí od září a všechny od 2022 začnou jezdit ve Zlínském kraji v Arriva.

Osobně doufám, že se povede oboje

Axel

zdroj informace, že 4 vagony Stadler GTW firmy Arriva mají jezdit od 1.9.2020 ve Zlínském kraji:
https://smlouvy.gov.cz/smlouva/soubor/11469335/P2a_Standardy%20vozidel_ARRIVA_provozni_soubor_B.pdf

Vapch

A kde konkrétně jste vyčetl, že Arriva bude používat Stadler GTW zrovna od ČD? Nebo si myslíte, že těch 12 ks, co koupily ČD je jediných 12 vyrobených kusů?

Axel

ČD koupilo 12 Stadler GTW (nevím verzi). Arriva koupilo 12 Stadler GTW (taky nevím verzi). Prostě v ČR bude asi od roku 2022 jezdit 12+12 Stadler GTW. Podle výše uvedeného článku budou Stadlery ČD jezdit ne severu/v centru Olomouckého kraje. A Stadlery firmy Arriva budou jezdit na jihu a východě Zlínského kraje.

Nebo Vy jste to pochopil nějak jinak?

Axel
???

Závist obyvatelům Olomouckého kraje. Ve Zlínském kraji vsadili krajní radní na ještě starší šroty a dopravce na heslo.

BoH

Nebojte, to je také to jediné nové, co se na dalších 10 let se u nás objeví 🙂

Jiří Kocurek

Jojo, měli vzít ČD. Jezdily by tam Regionovy a Tornáda. Ostatně to Tornádo brázdí trať 280 neustále. Ale jak se říká na lak to nejezdí.

navratp

Mezi Starým Městem a Bojkovicemi jezdio hodně 810.

Petr

Když jsem tam jel tak jezdily vždycky 854, v oddílu 1.třídy přeznačeném na 2 se kterým tam ty jednotky občas jezdily bylo cestování velmi pohodlné.

Vbb

Pokud máte rád vysokohorskou turistiku a preferujete zvukový projev před dynamikou jízdy, pak nezbývá, než s vámi souhlasit.

Petr

Zvukový projev neboli kravál opravdu nepreferuji, proto nerad jezdím také Regiopantery, kde je ten hluk uvnitř ještě vyšší a sedadla horší, psal jsem pouze a jen o pohodlí, které na těch sedadlech z 1.třídy bylo fajn, proto také tato část nejvíc obsazená.

David

Jednička být buď má, nebo nemá. A ne že ji tam dopravce nasadí a přelepí na dvojku. To jen dokládá, že vztah mezi objednatelem (proč nechce jedničku?) a dopravcem (proč ji tam nasazuje?) nefunguje. Jistě, šotouše to potěší. Doprava se ale nedělá pro šotouše.

Petr

Pokud dopravce nabídne komfort 1 třídy za cenu 2 tak s tím nemám problém. Horší je když dopravce nasadí vozy které na komerčních spojích označuje jakou 2.třídu a tak dojí stát na dotacích pro studenty a důchodce a pak ten samý vagon použije na objednaných spojích MD jako třídu 1.Ano takhle to praktikuje Regiojet.

AAA

tak určitě. těmito šroty se odůvodňovalo proč je cena v přímém zadání v Olomouckém kraji podstatně vyšší než jinde dojednaná v rozstřelech. Gratulki! 🙂

Dáda

Které šroty z přehlídky šrotů v ČR máte konkrétně na mysli?

Džaro

Pokud vím, od září mají Stadlery jezdit i ve Zlínském kraji místo starých jednotek.

Vlára

Už to nasazení Lintů na Vláře je velikánským kvalitativním skokem v rámci kultury cestování, dle mé osobní zkušenosti coby cestujícího 🙂

bkv

nemělo to už několik měsíců jezdit?

Jarmil

Pro velký úspěch pana Emerity se bude jmenovat RegioSpurnik. ✌😂

AAA

RegioSputnik!

O.K.

Jak moc je to jiné, než gtw holandské arrivy? To je totiž moc příjemné poježděníčko. Až na ten hluk teda. Možná jsme měl štěstí na nějaké vyběhané jednotky nebo na hlučnější verzi (co jsem tak pochopil, instalovaly se do nich dva různé motory), ale s regionovou si to teda mohlo podat ruce. Ve všem ostatním ovšem rozhodně lepší, to zase ne že ne. No snad se tím také někdy svezu.

Luděk S.

Jistě,
nejlepší je 810. Všechno ostatní je šrot. Kdo tomu nerozumí? Teda ještě horší by bylo, kdyby to mělo nesprávnou barvu.

Axel

Jak pohodlné jsou sedačky?

A je mezi sedačkami prostor kam dát těžké věci, aby nebylo nutné je dávat nad hlavu? Např. na fotce z interiéru jestli v řadě sedaček napravo (=tam kde sedačky jsou zády k sobě), jestli je nějaká větší mezera pro tašku atd. https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2020/02/646-3.jpg. Myslím něco aspoň trochu podobného jako ten prosklený regál jako je v Interpanterech (ovšem uznávám, že v IP je ten regál třípodlažní)?

tuKabel

Je to pravý úhel bez ergonomie – tak asi tak pohodlné to bude. Ale opět se najdou nadšenci co budou vykřikovat, že je to lepší než v Pendolinu.

X 1

Spíš si myslím, že se zase budou ozývat pomatení Ultrašotouši. ,,Stojí to za prd. Nemá to kupéčka s koženkou, stahovací okna, serdurchnapražce toaletu a minimálně čtyři schody“.

JirkaK

video ,,Stadlery GTW v barvách ČD!,, : https://www.youtube.com/watch?v=MQz-KTaL41M

Generální mandatář

A to nebude mít české označení? Řada osm set a něco…

dopravák

Asi ne, protože by to muselo projít kompletním schvalovacím řízením u DÚ ČR – takhle to jezdí na registraci v SRN..

michal

To je furt představování, jako by se po 30 letech koupila funglovka.

Miro

Nepatrný krůček pro lidstvo, velký krok pro cestující Regionama. Trvá to ale…….
810 do Třebové pod autogeny a Regiony taky!

jan

A co bude místo nich?

Jan Sova

Tak Regiovdova je pomníček vedení ČD, které zrealizovalo úžasnou a převzornou modernizační zakázku (čti za cenu 3/4 nového stroje nabastlíme 1 celý starý šunt). Tu už z posvátnosti nikdo nerozkrájí….

Apollo17

No ty hodnoty máte nějaké divné.
Regionova stála asi polovinu,co nový Stadler 840,841( stál okolo 53 milionů Kč)
Regionova stála asi 70 procent ceny tohoto 20 let starého motoráku po rekonstrukci( která bude asi 42 milionů).

BLackList

První série Regionov snad stála kolem 20 mega, v té době stálo Desiro cca 80 mega. Prostě všechno je to o penězích, které musí zaplatit buďto cestující nebo objednatelé.

Honza

Klimu to nemá? Jinak za mě dost muziky za málo peněz si myslím 🙂

Jiří Kocurek

Sice poněkud pozdě, ale přece. Nebýt tlaku konkurenčních dopravců a požadavků objednatele, tak Regionova na furt, jinak to nejde. Teda na dva furty, ten první furt už mají téměř celý odpracovaný.

Leinad

První furt (810 v původní variantě) ještě neskončil.

Jiří 3

Byla při těch úpravách i nastavená výška vozidla pro česká nástupiště tedy 550 mm?

AAA
Jiří 3

Já jsme nevšímavý člověk, takže si toho na fotkách nevšimnu, i tak díky za upozrnění.

Vapch

😀

Dáda

Secondhand teda vevnitř podle obrázků nahrazen nebyl. Aspoň tapecíruňk mohli ČD těm starým šrotům vyměnit. Bůh ví, jakou to má emisní třídu, vypadá to na sazomety obecné.. tohle nemá ani FAP filtr, natož nejaké redukovadlo NOxů. 6e by tam bylo moc zásuvek taky jsem si nevšim, možná nejsou na fotkách vidět. No prostě stará plečka po vzoru Arrivy. Teda je fakt že jestli nahradí 810 tak to bude „raketovej“ postup z 70. let rovnou do konce 90. let.

Cestovatel

Dáda: sazomet je to strašnej – viz asi 6 fotka v odkazu: https://www.railpage.net/preprava-jednotky-gtw-26-stadler-rady-646-na-zkusebni-jizdy/ Jinak naprostej souhlas Vaší hláškou. „Teda je fakt že jestli nahradí 810 tak to bude „raketovej“ postup z 70. let rovnou do konce 90. let.“ Aspoň něco – musíte to brát jen jako mezistupeň (znouzecnost) jaku u vagonů po OBB – pár let už to jezdí – a teď už se vyrábí fungl nových 50 kousků, v tendru je dalších 182 kousků… Od 12/22 do 12/23 bude další vlna fungl nových zavádění RegioPanterů do krajů (a Elfů na Ústecko)… Na české poměry jsme v „radikální“ obnovy –… Číst vice »

Georg

asi si na nabrezi uvedomili, ze je opravdu pruser, ze se na vlaky rok nesahlo, tak zprovoznili aspon dva, co k tomu meli nejbliz.
asi jen lakem/polepem. na vyssi stupen opravy motoru a repasi interieru si to musi pockat na vysledek vyberka…

jan

Emisní třídu… 🙂 To mě fakt u vlaku trápí.. Pokud chcete nějaký poruchový, provozně drahý eurošmejd nejlépe euro11.

jan

PS a nový eurošmejd bude těžší, takže nevěřím, že bude mít reálně moc menší emise. Ne li větší..

Jan Sova

no tak na berty a brejlovce, co si ekologicky topí motorem, to skutečně nemá ten sazomet…. A kolik toho načoudí ta Liazka uvnitř Orchestrionu ?? Měřil to někdo někdy ???

jan

Uričitě posun k lepší, než RegioNovy

Petr Nick

Tak pokud bude Wi-Fi, tak ani nemusí být modernizace interiéru.. kdo by trhal pohled od displeje..
Teď vážně: proti Regionově posun do třetího tisíciletí

Přemek

Dobrý základ se má opravovat a modernizovat. Tyto GTW jsou rozhodně povedenou konstrukcí ještě bez riskatních úspor na konstrukčním materiálu. Takže mnoho set kilometrů bez poruch a jiných problémů!

Jiří Kocurek

K těm technickým parametrům bych poprosil přidat minimální poloměr oblouku. Hádám, že 100 m stále platí.
https://www.railconsult.it/website/allegati/pdf/eng/stadler-gtw-2-6.pdf

Totiž existuje i verze pro 1500 Vss. 🙂

Lektor

Tedy i pro 25kv.

Jiří Kocurek

Nějak se mi tady tu verzi pro 25 kV najít nepodařilo.
https://de.wikipedia.org/wiki/Stadler_GTW#Varianten%C3%BCbersicht

AAA

Tak RJ tvrdil že se to dá upravit i na 3 kV SS …

Lektor

Tady píšou, že umí všechny systémy:
https://www.stadlerrail.com/pl/produkty/detail-all/gtw/181/

Dáda

20 let staráý přelakovaný šrot s odmítanýám druhem pohonu. Hnus velebnosti.

roman

20 let znamená že je v půlce životnosti, takže v tom opravdu nevidím problém.

Dáda

To jo, s ženskou v půlce životnosti se to taky dá vydržet, ale nic moc si už neužijete. Proč se toho asi Němci zbavovali, pokud by to byly nejaký supr stroje tak to nebudou asi lacino prodávat na východ.

Lektor

Tak rozhodně si s ní užijete víc než s důchodkyní nad hrobem.

Dáda

proč? blíží se dědictví!!!!

pozorovatel

A jaké že dědictví zbylo třeba po „žabotlamech“? ARRIVA vlaky s vysokopodlažními ojetinami DB …

LiborV

Němečtí objednatelé požadují obvykle každých 10 let nové vozy. A zaplatí je. Navíc DB ztratilo v okolí Berlína zakázky, tak má vozy volné. Ty stroje jsou na to, že jsou v polovině životnosti slušně zachované. S výměnou interiéru v polovině životnosti se počítá běžně.

AAA

hmm … jestli němečtí objednatelé požadují každých 10 let nové vozy … a tohle je 20 let starý …. tak to 10 let stálo v kopřivách?

Vbb

Moje manželka chce každý rok k Vánocům norkový kožich.
Co myslíte, že dělá s tolika kožichy? 🙂

Jiří Kocurek

Jestli to nebyla narážka na kritiku Arrivy, která provozuje o něco novější Desira, tak nevím.

Dáda

Byla. Diskutující zde mají často problémy s ironií a „humorem“

liposh

Ta vyb.litá fialovomodrá látka je NOVÉ čalounění? Fakt? Doufám, že to je stav před přečalouněním.

Jiří 24

Taky jsem se divil, píší že 4 zprovozní sami a potom je všechny zmodernizují, jen škoda že nejsou v bílé barvě jako busy Arrivy v Ol. kraji 😐

Moza14

Umíte číst? Kdybyste si článek přečetl/a, tak zjistíte, že na přečalounění teprve čekají…

Všech dvanáct jednotek má projít kompletní modernizací externí firmou. (…) Kompletní modernizace bude zahrnovat i vybavení souprav LCD monitory, přibude Wi-Fi připojení, elektrické zásuvky pro nabíjení drobné elektroniky a nové bude také čalounění sedadel.

liposh

Číst umím. Ta fráze, že „všechny projdou“, resp. její budoucí čas je pouze rétorický ,to ví každé malé dítě, které vládne schopností číst, takže doufám, že i Vy. …Důležitá je fráze „Po roce od nákupu dvanácti jednotek nasadí zatím dvě jednotky. Ty modernizovaly České dráhy vlastními silami, v opravě jsou další dvě.“

Moza14

liposh: Aneb jak okecat, že jste si to prostě nepřečetl. Pokud běží soutěž na modernizaci 12 jednotek, do níž se přihlásili zájemci, je asi zřejmé, že mají ČD v úmyslu zrekonstruovat všech 12 jednotek, nikoli jen 8 nebo 10. Vaše výmluva na „rétorickou frázi“ je převelice trapná.

Jerry

Mohlo těch jednotek být více ale tak .. dobrý.taky se u nás třeba vlicenci mohlo něco podobného vyrábět..Regionova a 810 je třeba nahradit.

AAA

Ty opěradla vypadaj poněkud …. omšele. Stolečků tam taky moc není 🙂

Jan Sova

to je…. kaviárový tousty…. a stolečky…..

Přemek

Ano, pokud se alespoň zoptimalizují tratě, na nichž jako jediné dosud vyhovující jezdí.