Stadlery pro provoz v Olomouckém kraji zmodernizuje ŽOS Zvolen
První jednotky po modernizaci se objeví na tratích v druhé polovině příštího roku.
České dráhy nechají za 270 milionů korun modernizovat jednotky řady 646 Stadler GTW v ŽOS Zvolen. Končí tak přes rok trvající výběr firmy, která jednotky jezdící dříve v barvách DB Regio upraví a modernizuje pro provoz v Olomouckém kraji.
První modernizované Stadlery se na kolejích objeví ve druhé polovině příštího roku. České dráhy už dříve čtyři jednotky postupně částečně upravily a jezdí s nimi na Hané a na Jesenicku. Podle původní smlouvy měly jednotky jezdit už od začátku letošního roku. Celkem projde modernizací všech 12 jednotek.
České dráhy podepsaly zakázku se ŽOS Zvolen tento týden. „Jsme rádi, že je hledání dodavatelské firmy zdárně u konce a za necelý rok se cestující svezou modernizovanými komfortními regionálními vlaky. V nejbližší době dojde k přesunu prvních jednotek na Slovensko,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah.
Původní soutěž na modernizaci musely České dráhy zrušit, protože se nikdo nepřihlásil. Druhou dopravce vyhlásil loni na konci roku, teď je zadávací řízení dokončené. Jednotky Stadler GTW nakoupily České dráhy v lednu 2019. I kvůli zpoždění čtyři jednotky zprovoznily České dráhy vlastními silami. „Kompletní modernizace interiéru a dosazení chybějících prvků výbavy je ale také teprve čeká,“ dodal Ješeta. Všechny jednotky budou v jednotném vzhledu, kdy vnější nátěr v korporátních barvách Českých drah doplní polepy s motivy Olomouckého kraje.
Opravy budou probíhat postupně, první jednotka bude dokončena za zhruba 10 měsíců. Hodnota zakázky je 270 milionů korun. Společnost ŽOS Zvolen má v opravách kolejových vozidel 150letou tradici. Podnik se zaměřuje hlavně na generální opravy a modernizace motorových jednotek a dieselelektrických lokomotiv. Pro ŽOS Zvolen jde o největší zakázku v Česku. Ze Zvolena jsou například motorové jednotky pro KŽC Doprava. Pro ČD Cargo aktuálně provádí opravy lokomotiv řady 750.
Zásuvky, Wi-Fi, informační systém
Jednotky během modernizace získají LCD monitory, Wi-Fi připojení, elektrické zásuvky pro nabíjení drobné elektroniky a také audiovizuální informační systém nebo GPS lokace pro sledování pohybu vlaku v systému KIDSOK.
Čtveřice již zprovozněných jednotek vozí cestující na Hané a na Jesenicku. Na tratích z Olomouce do Drahanovic, z Šumperka do Hanušovic nebo z Olomouce do Moravského Berouna tak postupně začnou jezdit i všechny modernizované jednotky.
Stejné jednotky jezdí už ve Zlínském kraji, první zde nasadila Arriva vlaky.
Technické parametry jednotek řady 646
• Třídílná šestinápravová jednotka s elektrickým přenosem výkonu,
• rok výroby – 1999/2000,
• max. rychlost – 120 km/h,
• max. zrychlení – 0,85 m/s2,
• délka jednotky – 38 660 mm,
• šířka skříně – 3 000 mm,
• celková hmotnost jednotky: prázdné – 59 000 kg, obsazené – 71 000 kg,
• výkon motoru – 550 kW,
• obsaditelnost: 108 sedících cestujících, 103 stojících cestujících.