Správa železnic začala hledat projektanty nové dvoukolejky do Hradce Králové

Stanice Chlumec nad Cidlinou. Foto: GogolManiac / Wikimedia CommonsStanice Chlumec nad Cidlinou. Foto: GogolManiac / Wikimedia Commons

Vítěz čtvrtmiliardové soutěže připraví dokumentaci k úseku z Velkého Oseka do Chlumce nad Cidlinou.

Správa železnic vypsala jednu z největších projekčních zakázek letošního roku. V tendru s odhadovanou cenou 254 milionů korun hledá dodavatele dokumentace pro stavební povolení pro modernizaci části trati z Prahy do Hradce Králové. Jde konkrétně o 20 kilometrů dlouhou část z Velkého Oseka (odbočka Kanín) do Chlumce nad Cidlinou. Po dokončení stavby dojde ke zvýšení rychlosti na 160 km/h a zdvoukolejnění.

O modernizaci této trati se mluví několik let, je i součástí plánů na takzvaný VOCHOC, tedy spojení Velký Osek – Hradec Králové – Choceň. Modernizovaná trasa se má stát alternativou ke koridoru z Chocně do Prahy, zejména pak pro nákladní dopravce. Součástí úprav bude mírná úprava trasy, v některých místech dojde k narovnání trati. Dlouho se řešila i budoucnost nádražní budovy v Převýšově, ta nakonec nové stavbě neustoupí.

Trasa úseku Velký Osek - Chlumec nad Cidlinou. Foto: Správa železnic

Trasa úseku Velký Osek – Chlumec nad Cidlinou. Foto: Správa železnic

Podle Správy železnic budou hlavními benefity  zvýšení rychlosti a zlepšení podmínek pro nákladní dopravu, ke kterým dojde díky přeložení částí trati do nových úseků s většími poloměry oblouků a příznivějšími sklony. Stanice Dobšice nad Cidlinou, Převýšov a Chlumec nad Cidlinou získají bezbariérová nástupiště v normové výšce 550 milimetrů nad kolejí, což umožní snadnější výstup a nástup cestujících se sníženou schopností pohybu a orientace. Současně dojde k prodloužení délek kolejí umožňujících jízdu a obsluhu nákladních vlaků dlouhých 740 metrů. Stanice Choťovice bude zrušena a nahrazena odbočkou umožňující přejíždění vlaků mezi traťovými kolejemi.

Úsek bude nově elektrizován střídavou trakční napájecí soustavou 25 kV AC, 50 Hz. Stykové místo trakčních soustav bude posunuto směrem k ŽST Velký Osek, aby úsek Kanín – Dobšice-Libněves (včetně) nemusel být dočasně elektrizován stejnosměrnou trakční soustavou 3 kV. Už dříve Správa železnic vypsala soutěž na modernizaci navazující úseku mezi Kolínem a Nymburkem.

Správa železnic aktuálně uvádí termín zahájení stavby v roce 2026. V listopadu roku 2022 byla dokončena dokumentace pro územní rozhodnutí.

Tagy Kanín - Chlumec nad Cidlinou Praha - Hradec Králové Správa železnic Trať 020 Praha - Velký Osek - Choceň Velký Osek - Choceň VOChoc
161 komentářů