Správa železniční dopravní cesty začala s přípravou zrychlení trati mezi Prahou a Hradcem Králové. Cílem je zkrátit jízdní dobu vlaků z Hradce Králové na 55 minut do stanice Praha – Vysočany a 62 minut na hlavní nádraží. Mezi Velkým Osekem a Hradcem Králové přibude kvůli tomu jedna kolej.
Vyplývá to ze seznamu připravovaných projektů, který si vyžádal server Zdopravy.cz u SŽDC. Některé úseky se už začínají projektovat. Celkové odhadované investiční náklady na deset různých akcí jsou 24,7 miliardy korun.
Až dosud trvá cesta rychlíkem 1 hodinu a 44 minut. „Jde o časy, které počítají se zastavením vlaku kategorie expres pouze v Praze – Vysočanech,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš. S trochou nadsázky tak SŽDC plánuje „zrovnoprávnění“ obyvatel Hradce Králové s nedalekými Pardubicemi, odkud dnes vlak až na hlavní nádraží jede díky koridoru běžně kolem hodiny.
SŽDC už vybrala dodavatele na projektování optimalizace úseku z Prahy – Vysočan do Mstětic, který má být současně i jedním z nejdražších a kde má dojít i k vybudování zastávky u stanice metra Rajská zahrada. Projektuje se také navazující úsek ze Mstětic do Čelákovic. Vysoutěžené je i projektování na další úsek z Čelákovic do Lysé nad Labem, dále do Nymburka i projektová příprava modernizace nymburské železniční stanice.
Největší změny čekají trať v úseku z Velkého Oseka do Hradce Králové. Zdvojkolejnění mezi Chlumcem nad Cidlinou a Hradcem Králové už začínají připravovat projektanti. Zakázku za 37 milionů korun vyhrála společnost Sudop Praha. Současně už běží výběrové řízení na projekční firmu, která připraví modernizaci trati z odbočky Kanín u Velkého Oseka do Chlumce nad Cidlinou.
Podle Illiaše je trať plánována na 160 kilometrů v hodině téměř v celé délce. Zkrácení jízdní doby má dojít i díky zvýšení kapacity a spolehlivosti provozu při plném zdvoukolejnění trati a také kvůli zavedení nového segmentu expresních vlaků, projíždějících celou trať bez zastavení.
Vylepšené spojení má současně zlepšit i provoz dálkových nákladních vlaků, zdvojkolejnění má odlehčit přetíženému koridoru.
Cestující si ale na rychlejší spojení budou muset počkat. Zatím nejblíže je jsou k provedení úseky mezi Prahou a Nymburkem, kde by se mohlo začít stavět v roce 2019. U dalších úseků za Velkým Osekem SŽDC čeká stavbu až spíše v roce 2025. „Nutnou podmínkou je, aby byl koridor stavby modernizace trati Choceň – Velký Osek zapracován do Zásad územního rozvoje Královéhradeckého kraje a vymezen jako stavba veřejně prospěšná. Realizace stavby by v takovém případě mohla probíhat v období let 2025-2030,“ dodal Illiaš.
Přehled jednotlivých akcí, které SŽDC na trase plánuje:
1) Optimalizace traťového úseku Mstětice (mimo) – Praha-Vysočany (včetně)
náklady: 4 434 128 000,- Kč
2) Optimalizace traťového úseku Čelákovice (mimo) – Mstětice (včetně)
1 928 170 000,- Kč
3) Optimalizace trati Lysá nad Labem – Praha Vysočany, 2. stavba – I. část žst. Čelákovice
559 897 746,- Kč
4) Optimalizace traťového úseku Lysá nad Labem (mimo) – Čelákovice (mimo)
1 451 277 000,- Kč
5) Rekonstrukce ŽST Lysá nad Labem
1 777 227 000,- Kč
6) Modernizace traťového úseku Nymburk (mimo) – Lysá nad Labem (mimo)
2 056 400 000,- Kč
7) Modernizace žst. Nymburk hl. n.
1 811 300 000,- Kč
8) Modernizace traťového úseku Kolín (mimo) – odb. Babín (mimo), vč. Libické spojky
3 656 400 000,-
9) Modernizace traťového úseku odb. Kanín – Chlumec nad Cidlinou (včetně)
3 445 614 000,-
10) Modernizace traťového úseku Chlumec nad Cidlinou (mimo) – Hradec Králové (mimo)
3 710 978 000,-
Vlastní rekonstrukce žst. Hradec Králové hl. n. je obsažena ve stavbě „Modernizace trati Hradec Králové – Pardubice – Chrudim, 2. stavba, zdvoukolejnění Opatovice nad Labem – Hradec Králové“ ( 3 788 780 000,- Kč)
V roce 2025 vystavíme s velkou slávu druhou kolej a dáme trať do stavu, aby umožňovala naprosto základních 160 km/h. Bravo, bravo 😀
To foto je ale krutý, ing. Klaus by možná řekl „ne tak docela fér“… 😀
Nejezdí tam už druhým rokem něco lidštějšího? 🙂
Na trase Praha Hradec Králové bych dvoukolejnou trať vedl už z Libic nad Cidlinou mimo Velký Osek. Tím by se vzdálenost Praha – Hradec Králové dostala na cca 108 km, což by bylo přibližně srovnatelné se vzdáleností Praha – Pardubice (104 km). Trasa by se přimkla k dálnici D11 a potom napojila na stávající trať.
A není to právě takto zamýšleno? Bod 8), „včetně Libické spojky“.
Pane bakaláři, však toto je zamýšleno 🙂
Dobrá zpráva. Jen otázka, zda to do 2030 vydrží.
Tak jo, a teď tu o Karkulce 🙂