Infrastruktura Železnice

Dvoukolejkou z Prahy až do Hradce. SŽDC shání povolení pro zrychlení 20 kilometrů

Železniční stanice v Hradci Králové. Foto: České dráhy
Železniční stanice v Hradci Králové. Foto: České dráhy

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) představila detailnější plány na zrychlení železničního spojení mezi Prahou a Hradcem Králové. Jde o modernizaci 19,6 kilometrů mezi Kanínem a Chlumcem nad Cidlinou. Nově je ve hře i mírně jiná trasa než se dosud plánovalo.

SŽDC už žádá o první razítko pro celý projekt: dokumentaci odeslala k takzvanému zjišťovacímu řízení, které má rozhodnout, zda bude potřeba pro stavbu provést detailní hodnocení o vlivu na životní prostředí nebo může dál pokročit v přípravě.

V celém úseku má dojít ke zdvoukolejnění, většinou ve stávající stopě. Pouze v části trasy mezi kilometrem 8,5 (přibližně od přejezdu silnice Žehuň – Hradčany) do kilometru 22,3 (západní část stanice Chlumec nad Cidlinou) jsou ve hře dvě varianty: jedna po stávající trati, kde zůstává směrodatný sklon tratě na dnešních 10,3 ‰ a těžké nákladní vlaky budou nadále využívat postrkovou službu. Druhá varianta (nově označena jako A5) je navržena s částečnou změnou trasování oproti dnešní trati. Má menší sklon a umožňuje zvýšit rychlost až na 160 kilometrů v hodině. Zvyšuje rychlost na 145 – 160 km/h (vyjma průjezdu Chlumcem nad Cidlinou, kde klesá na 120 km/h) s cílem snížit jízdní dobu dálkové osobní dopravy mezi Prahou a Hradcem Králové, dále snižuje sklon trati v úseku Choťovice – Chlumec nad Cidlinou.

Více než polovina stávajících železničních přejezdů je navržena ke zrušení, celkem jich má zmizet osm. Zrušené přejezdy jsou nahrazeny silničními nadjezdy, podjezdy nebo novými komunikacemi souběžnými s tratí. I když půjde o modernizaci, stále zůstanou na trati úrovňové přejezdy.

Podle mluvčího SŽDC Marka Illiaše počítá SŽDC se stavbou zmiňovaného úseku v letech 2025 – 2028. „Tento termín se může dále upřesňovat, protože stavba dosud neprošla ani procesem posouzení vlivu stavby na životní prostředí (EIA) a ani zapracováním do územně plánovacích dokumentací obou krajů,“ uvedl Illiaš. Celkové náklady odhaduje SŽDC na 6,5 miliardy korun (varianta A4) nebo 7 miliard korun pro variantu A5 s menším sklonem. Po trati se má po modernizaci jezdit rychlostí 100 – 160 km/h, plán již prošel centrální komisí ministerstva dopravy.

Autoři materiálu uvedli, že vliv záměru na životní prostředí bude silný. U jednotlivých variant je podle autorů celkově k životnímu prostředí šetrnější varianta A5 (nová trasa u Chlumce), z hlediska ochrany půdního fondu ale považují za lepší vést trať ve stávající stopě.

Jde o další z úseků, který má na trase mezi Prahou a Hradcem Králové projít modernizací, jejímž cílem je zkrácení jízdní doby pod hodinu.  SŽDC už žádá i povolení pro takzvanou Libickou spojku, současně se projektují i už dokončují úseky z Prahy do Velkého Oseka. Řeší se i povolení pro úsek z Chlumce nad Cidlinou do Hradce Králové. Vylepšené spojení má být alternativou pro přetížený koridor v úseku z Pardubic do Prahy, v budoucnu po investici do tratě z Hradce Králové do Týniště nad Orlicí a Chocně se alternativa ještě prodlouží.

Stav přípravy staveb na rameni Praha – Hradec Králové
•    Praha-Vysočany – Mstětice: dokončena DSP, probíhá majetkoprávní vypořádání, předpoklad vypsání realizace 2019
•    Mstětice – Čelákovice: dokončena DSP, probíhá majetkoprávní vypořádání, předpoklad vypsání realizace 2020
•    Čelákovice: stavba dokončena
•    Čelákovice – Lysá n. L.: dokončena DSP, probíhá majetkoprávní vypořádání, probíhá tendr na zhotovitele realizace
•    Lysá n. L. – Nymburk – Libice n. C. – Kanín: byla zadána aktualizace studie proveditelnosti s cílem prověřit možnost a účelnost zvýšení kapacity trati v tomto úseku. Aktualizace má být dokončena v roce 2020
•    Kanín – Chlumec n. C. – Hradec Králové: zpracovány návrhy DUR, probíhá hodnocení vlivu staveb na životní prostředí, probíhá aktualizace ZUR a projednání obou staveb s dotčenými obcemi a dalšími subjekty.

(zdroj: SŽDC)

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
K.S.
Host
K.S.

Tady snad není co řešit, jasně varianta A5.

Skeptik
Host
Skeptik

Pročítal sem stanoviska NATURA, která jasně konstatují, že uvedený záměr může mít významný vliv na chráněná území, takže se obávám, že tudy cesta nevede. Možná ještě není pozdě zvážit přeložku s tunelem pod oborou Kněžičky, která by pak pokračovala okolo Lovčic. Přinesla by celkové zkrácení trasy a žádnou ptačí rezervaci by neovlivňovala.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Ale bylo by to určitě výrazně dražší (kvůli tunelu) – a vyžadovalo by to i zajištění obsluhy Převýšova jinak než vlakem.

Skeptik
Host
Skeptik

Ano, bylo by to dražší, otázka je o kolik oproti variantě A5? Ano, Převýšov (cca 350 obyvatel) by přišel o železniční zastávku, na druhou stranu Lovčice (cca 650 obyvatel) by si polepšily – mohlo by vzniknout přestupní místo pro autobusovou linku a tou pokrýt i ten Převýšov. Při optimálním trasování by se ušetřil asi kilometr dvojkolejné trati, navíc by měla větší poloměry oblouků a tím pádem nepodléhala tak rychle opotřebení.

Majitelka vechtrovny
Host
Majitelka vechtrovny

Vstoupit do diskuze…

Majitelka vechtrovny
Host
Majitelka vechtrovny

Dobrý den,
máme s mužem na 17. kilometru domeček, bývalou vechtrovnu, a ten při variantě A5 i A4 přijde zbourat. S napětím sledujeme, jestli se právě nezmění trasa jak píšete – přes oboru a na Lovčice…chtěla jsem se zeptat, kde se dá získat stanovisko NATURA?
Děkuji.

Poudy
Host
Poudy

Také jsem pro variantu A5, snad zvítězí rozum. Nemá někdo nějaké bližší informace, jak bude vypadat modernizace mezi Vysočany a Mstěticemi, popřípadě v dalším úseku? Zajímalo by mě hlavně jak dopadl spor o vysočanské nádraží, jak a jestli vůbec chtějí vyřešit zast. Rajská zahrada a jestli to rozšíří na 4 koleje, aby to se silnými S mohla být opravdová náhrada koridoru.

VRT
Host
VRT

4 koleje bohužel ne. Znáte to. Přes 3 jsme se zatím mentálně nepřehoupli. Fakt že by už teď byly třeba je třeba ignorovat.

Nekdo
Host
Nekdo

a ve kterem stoleti myslite, ze konecne ceska modra armada „vzdy jsme to tak delali a proto to jinak nejde a neni mozne a nikdy nebude mozne“ akceptuje myslenku ctyrkolejne trate?

klkl
Host
klkl

Ani ty tříkolejky moc nejdou. Koneckonců i tento projekt je veden hlavní myšlenkou: „Než bychom přidali třetí kolej do Pardubic, to radši položíme druhou do Hradce.“ Každopádně je to posun od časů rozvinutého socialismu, kdy se koleje nepřidávaly vůbec (tedy až na ten kousek jako že kvůli Temelínu).

MartinM
Host
MartinM

Taky je to tak správně, takto na železnici přilákají spoustu lidí z HK a okolí, přidáním třetí koleje do PArdubic by nepřilákali skoro nikoho.

Jiří Kouba
Host
Jiří Kouba

PO dokončení dvojkolejky Pce-HK jsou v Pcích za 15 minut. Bránit jim může už jen patriotismus.

Standa
Host
Standa

To samé ale můžete říct naopak , po dokončení dvojkolejky budou Pardubáci ve Hradci za 15 minut…
Ta dvojkolejka přes Chlumec má být součást většího celku, kompletně dvojkolejné trati Praha-Kolin- HK- Choceň. A staví se to právě jako „objížďka “ koridoru, kapacitní trať, která odlehčí koridor. Část dálkových vlaků potom může jezdit vrchem přes Hradec a Choceň. A mít dvě dvojkolejky je ze strategického hlediska určitě lepší , než mít jednu čtyřkolejku.
Druhá věc je, že ta dvojkolejka se staví také kvůli nákladním vlakům z Kvasin,ale tam bude mít efekt až úsek HK -TnO

Kuba
Host
Kuba

Jenže vždy bude rychlejší trať Pce-Praha než HK-Praha. Již dnes se jede Pce-Praha 53-54 minut (SC, rj, LE) a to tam je trochu rezerva, takže pokud se na této trati ještě podaří někde něco zrychlit, tak to s přestupem v Pce z HK vyjde rychleji nebo stejně rychle než po dokončení dvojkolejky HK-Praha… a zvlášť, kdyby se udělala spojka Rosice-koridor na Prahu, aby mohl jet přímý vlak z HK do Prahy bez zajíždění v Pce na Hlavní nádraží… ale to by kvůli provozu vyžadovalo tu čtyřkolejku.

Standa
Host
Standa

Ne všichni potřebují jet přes Pardubice. Pokud jedete z Prahy směr severovýchodní Čechy ( Trutnov, Náchod, Meziměstí, Nové Město, Týniště, ….) bude to přes Chlumec bez přestupu v Pardubicich pohodlnější a i rychlejší. A navíc byste z dálkového koridoru na Moravu stáhl dopravní zátěž do SV Čech , která teď právě kvůli rychlejší trati jezdí zbytečně přes Pardubice. Dnes je ta časová úspora v řádu minut ( cca 20 minut pomalejší jedete-li Hradečanem přímo ) ,což pro leckoho není podstatné oproti přestupu do mnohdy přecpaného vlaku z Moravy , (který navíc možná bude povinně mistenkový). Pro mne z Jaroměře to… Číst vice »

VRT
Host
VRT

Vždyť to tak dělali vždycky. Není žádný důvod cokoliv měnit.

Matěj
Host
Matěj

Ovšem pozor. První čtyřkolejka již vzniká a sice na nové trati Praha-Vršovice – Praha-Hostivař.

VRT
Host
VRT

Jistě, má tam být 6kolejka.

Alibaba
Host
Alibaba

Ale vždyť jste tvrdil, že je vše v územním plánu takže postavit 4 koleje nebude problém:
https://zdopravy.cz/metro-s-nebo-nova-trat-do-brandysa-nad-labem-praha-doladila-sve-zeleznicni-plany-22379/#comment-56945

VRT
Host
VRT

To by to ale SŽDC musela chtít. Že to chce IPR, potažmo Praha je hezké, ale nemá páky, jak k tomu SŽDC donutit. Takže si zase na desetiletí zakonzervujeme nevyhovující stav.

Jen tak
Host
Jen tak

Od kdy se stavebni povoleni “shani”? 🙂

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Není řeč o tom, že by bylo potřeba různá povolení hanět, je potřeba je sehnat, proto je v titulku správně „shání“, a nikoli „shani“.

klkl
Host
klkl

Tak určitě tu velkorysejší variantu. Za snesitelný příplatek dává důležité zlepšení.

Martin V.
Host
Martin V.

Tady myslím není o čem se bavit – jen půl miliardy navíc (k 6,5 mld. Kč), kromě rychlosti a sklonu ještě nahrazení vrcholového železničního přejezdu nadjezdem. A5 jasně vítězí. Jenom bych měl dotaz k výpočtu „směrodatného sklonu“. Pokud je rampa dlouhá, tak se blíží reálnému sklonu. Ale tady je to jenom takový malý hup mezi Choťovicemi (205 m n.m.) a Chlumcem (225 m n.m.) s vrcholem na zmíněném přejezdu 241 m n.m. (aspoň podle profilu trati na mapy.cz). Pokud bych (na dvoukolejce bez zastávek pro křižování) uvažoval nákladní vlak o rychlosti 95 km/h v Choťovicích, tak ten pouhou setrvačností vyjede… Číst vice »

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Jakého „vrcholového železničního přejezdu“? Jednak předmětný přejezd není „vrcholový“, jednak má přece být nahrazen v obou variantách.
A ten „hup“ není zas až tak úplně malý: je proto otázkou, jak dlouhou rampu by se ve skutečnosti podařilo udělat, aby to prošlo při posuzování dopadu na životní prostředí

Martin V.
Host
Martin V.

V koordinační situaci čtu:
„Rekonstrukce přejezdu a úprava silnice Lišice-Chlumec (jen var A4).
Nahrazení přejezdu novým nadjezdem a úprava silnice Lišice-Chlumec (jen var A5).“
Podle vrstevnic ta silnice je hřebenovka, železniční trať prochází sedlem napříč přes hřeben. Nejmenší traťová rychlost ve variantě A4 je 95 km/h a pokud se tam nebudou ty těžké náklady nuceny rozjíždět, tak na maximálním sklonu snad nezáleží. Proto jsem se ptal, jak se směrodatný sklon počítá, jestli pro štokry, čmeláky a kocoury, nebo pro TRAXXy a Vectrony.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce