pruvodce

Správa železnic vypíše na podzim tendry na první dva úseky rychlých tratí

Stanice Kojetín na trati Brno - Přerov. Pramen: Správa železnicStanice Kojetín na trati Brno - Přerov. Pramen: Správa železnic

Všechny přejezdy budou zrušeny a nahrazeny mimoúrovňovými kříženími.

Správa železnic (SŽ) hodlá ještě na podzim vypsat první dva stavební tendry na tratě ze sítě takzvaných rychlých spojení. Na konferenci stavebního veletrhu FOR ARCH to v úterý ohlásil náměstek ředitele SŽ Mojmír Nejezchleb.

„Jde o dvě stavby na rameni Brno – Přerov, konkrétně čtyřka mezi Nezamyslicemi a Kojetínem a potom pětka mezi Kojetínem a Přerovem. U čtvrté budeme tendrovat zhotovitele v nejbližších dnech a u páté během listopadu,“ řekl Nejezchleb.

Stavba nového rychlého spojení mezi Brnem a Přerovem je rozdělena na pět úseků, přičemž dvě jmenované (4. a 5. stavba) jsou blíže k Přerovu a dohromady měří téměř 27 kilometrů. SŽ nezveřejnila předpokládané náklady, ve svých materiálech uvádí odhad pouze u sedmnáctikilometrové 5. stavby. Činí téměř 11 miliard korun. Leták s touto částku byl nicméně aktualizován naposledy loni v květnu.

Úsek Nezamyslice (mimo) – Kojetín (mimo) bude dlouhý 9,5 kilometru a převážně povede ve zcela nové stopě. Postaven bude pro rychlost až 200 km/h. Stávající jednokolejná trať bude zrušena. Nejvýraznější stavbou na novém úseku bude dvoukolejný hloubený Němčický tunel o délce 747 metrů skrz kopec Kozlov.

Nová trať Nezamyslice - Kojetín. Pramen: Správa železnic

Nová trať Nezamyslice – Kojetín. Pramen: Správa železnic

Modernizace navazujícího úseku Kojetín (včetně) – Přerov (mimo) bude spočívat především ve zdvoukolejnění tratě ve stávající stopě a zvýšení rychlosti vlaků až na 200 km/h. Všechny přejezdy budou zrušeny a nahrazeny mimoúrovňovými kříženími. Výpravní budovy v Kojetíně a Chropyni nejspíš půjdou k zemi a budou nahrazeny novými.

Nová trať Kojetín - Přerov. Pramen: Správa železnic

Nová trať Kojetín – Přerov. Pramen: Správa železnic

Výstavba obou úseků začne podle ministra dopravy Martina Kupky příští rok, hotovo by mělo být v roce 2028. Obě stavby jsou z celé zamýšlené tratě Brno – Přerov v přípravě nejdále. Pro úsek Nezamyslice – Kojetín (4. stavba) získala SŽ v srpnu stavební povolení (vůbec první z celého záměru) a běží tendr na archeologický průzkum. Vypsán už je také tendr na novou trakční napájecí stanici v Nezamyslicích.

Stát řadí novostavbu tratě Brno – Přerov to sítě tzv. rychlých spojení, o plnohodnotnou vysokorychlostní trať ovšem nepůjde. Ta má vzniknout až v navazujícím úseku od Přerova do Ostravy, a to pro rychlost až 320 km/h. Ve vzdálené budoucnosti se počítá s „vrtkou“ i mezi Brnem a Přerovem.

Státní fond dopravní infrastruktury by měl mít příští rok k dispozici 170 miliard, tedy o 20 miliard více než letos. Podíl SŽ má být 70 miliard, z toho na investiční výstavbu a modernizace zamíří 38 miliard.

Plánované vysokorychlostní tratě v České republice. Pramen: SŽ

Plánované vysokorychlostní tratě v České republice. Pramen: SŽ

Úseky rychlé tratě (200 km/h) Brno – Přerov (odkazy vedou na informační letáky SŽ s podrobnostmi k jednotlivým stavbám)

První stavba Brno – Blažovice 2028–2032

Druhá stavba Blažovice – Vyškov 2026–2031 

Třetí stavba Vyškov – Nezamyslice 2027–2033

Čtvrtá stavba Nezamyslice – Kojetín 2025–2028

Pátá stavba Kojetín – Přerov 2025–2028

Tagy Brno - Přerov Správa železnic
65 komentářů