Správa železnic vypíše na podzim tendry na první dva úseky rychlých tratí
Stanice Kojetín na trati Brno - Přerov. Pramen: Správa železnic
Všechny přejezdy budou zrušeny a nahrazeny mimoúrovňovými kříženími.
Všechny přejezdy budou zrušeny a nahrazeny mimoúrovňovými kříženími.
Je to (moc) hezké, že se má (již !) v roce 2025 kopnout do země, nicméně trať Brno-Přerov je dopravně-ekonomicky závislá na novém ŽUBu a tady naopak nic nevidím, že by se 2025 mělo někde kopnout výrazněji do země – resp. ve 2025 se má dělat „Modernizace traťového úseku Brno-Židenice (mimo) – odbočka Brno-Černovice“ včetně pouhé přípravy na čtyřkolejné uspořádání a pak teda „Výstavba uzlové trakční napájecí stanice Brno-Černovice“. Zatím je tedy schválený Záměr projektu, ale že už by se stavělo osobní nádraží – to tak nejdřív 2028, ne-li později. Tak by bylo asi hrozně moc fajn s tím pohnout,… Číst vice »
Proč vlastně nedošlo k narovnání toho „esíčka“ před Přerovem? Trať z Břeclavi má taky v Přerově 160 až někam za nákladní nádraží, mohly tam být čtyři takové koleje a do Věžek se mohlo lítat pořádně.
Je to čistě proto, že by to nestálo za to nebo jsou tam jiné důvody?
Mám za to, že kvůli rozsáhlému kolejišti v Přerově, které by bylo nutno krosit úrovňově řadou výhybek, nebo mimoúrovňově. Prakticky tam na to ale není místo, aniž by se do kolejiště výrazněji hráblo.
To je samozřejmě nesmysl, muselo by se uhnout u Věžek k východu a pod D1 projít přibližně tam, kde vede cyklostezka Bochoř-Moštěnice. Důvod bych viděl v tom, že po celou dobu přípravy se měla D1 už za rok stavět a vzhledem k jejím problémům do toho nechtěl nikdo vrtat a řešit změnu projektu.
Vy o koze a já o voze. Vy se bavíte o překážkách potenciálně narovnávané trati a já o nemožnosti jejího rozumného zaústění do břeclavského zhlaví stanice Přerov. Rozumného hlavně v ekonomickém slova smyslu. Kolejiště se tam rekonstruovalo cca už v roce 2012 a tomu zaústění trati z tohoto směru překáží desítky kolejí v jiných směrových polohách. Přitom na mapě z 19. století to esíčko není, vzniklo až s pozdějším rozšiřováním stanice jižním směrem
Protože to nebylo v územním plánu (a bylo by to na projednávání včetně mostu na dálnici v jiném místě, hrozilo, že do toho hodí Zemní Děti vidle) a nikoho se to tam dávat nenapadlo, protože na odborech strategie SŽ a MD jsou lidi bez nápadů.
Tomu se neříká VRT. Rychlostí 206 km/h jel už Siemensu zkušební elektrický vůz v roce 1901. No, jak říkají Poláci, oni už mají hotovou VRT od moře až do Bohumína a Češi ještě hledají tužky na zkreslení výkresové dokumentace na stavbu dráhy. A co stanice, které jsou na trati Přerov – Brno? Chropyně, Ivanovice na Hané, Vyškov a mnoho dalších? Ty se zruší nebo tam budou zastávky?
VRT od moře až po Bohumín? A mohl bych jí vidět?
Zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách
§ 3a
Železniční dráha, na níž je provozována vysokorychlostní železniční doprava, je dráha vybavená pro rychlosti drážních vozidel nad 200 km/h. Železniční dráha vybavená pro rychlosti drážních vozidel do 200 km/h určená pro osobní nebo nákladní dopravu a kombinovanou dopravu je dráha konvenční.
On ale nikdo nepíše, že to je VRT. To ani není pointa této trati.
Je to prostě další „koridor“ na 200 km/h, který konečně nahradí nevyhovující jednokolejku Brno-Přerov a nějakou dobu bude sloužit jako spojka mezi dvěma nespojitými úseky RS1.
Když to budeme posuzovat podle naší legislativy Poláci zatím žádnou VRT taky nemají. Ale mají několik tratí (úseku), kde těch 200 už jezdí (což je právě na vámi zmiňovaném směru).
SŽ už dávno tužky zaměstnává (na VRT), už se to maluje do map a projednává s obcemi.
Některé stanice na trati Přerov – Brno se ruší, některé budou nahrazeny jen spojkama mezi kolejema, ale většina bude zachována. Viz https://mapy.spravazeleznic.cz/ informace o stavbách.
Konečně se začne stavět, byť jen zatím na těch 200 km/h. Jen se bojím, aby to u toho neskončilo, jestli v příští vládě zasednou Motoristé…
Doufejme že ne. Strana nejvyššího gumokola (tady se to fakt hodí) a kloktače sava je fakt hrozné panoptikum.
Předpoklad, že v koalici ANO – Přísaha – Motoristi se tak nějak automaticky bere, že Šlachta bude ministr vnitra a Turek ministr dopravy.
Protože autíčkáří samozřejmě chtějí všechny nákladní vlaky na dálnice. 😛
Snad nečekáte od Motoristů logiku. Kdyby ji používali, budou největší zastánci železnice – ta má pořádný potenciál uvolnit jim místa na silnici.
Takže každý kdo má idičské oprávněné, vč. všech inženýrů a lékařu nedovede použíévat mozek.
MImochodem at fotka Alberta Eisteina s vyplazeným jazykem je z auta.
Vzhledem k tomu co většina předvádí na silnicích ho používat nedovedou.
To jste řekl jen vy.
Ale lidi, co si stěžují na cyklopruhy, které nedělají nic jiného, než že nemusíte dodržovat vzdálenost od cyklisty. Ti třeba mozek nepoužívají.
Pokud umíte číst, všiml jste si, že jsem napsal Motoristé s velkým M. I v původním komentáří je z kontextu jasné, že myslím ono politické uskupení.
Já mám řidičské oprávnění, mozkem se živím (ne doslova!), ale říkám, že jsem pro přesun IAD i nákladu ze silnic na železnice (dostatečně kapacitní, rychlé apod.).
Nějak vám tam nesedí logika. Umíte zde v diskuzi skvěle argumentovat ad absurdum..
Tihleti autíčkáři jsou ale gumokolové. Doslova. Oni udělaj i bezplatné parkoviště na Staromáku.
Všechny přejezdy budou zrušeny a nahrazeny mimoúrovňovými kříženími. Mám tomu rozumět, že všechny přejezdy budou zrušeny i s původní jednokolejnou tratí a budou nahrazeny mimoúrovňovými kříženími na zcela nové trati v převážně nové stopě? Kdo by to byl řekl? 😂
Jak kde, někde nová trať povede prakticky v původní stopě, viz mapy.
Ale ten podíl je relativně malý… tak třetina.
Zase se díky tomu bude moc část stavět bez přerušení provozu….
To není uplne pravda, pro Přerov – Kojetín je NAD v plánu na více než rok, Nezamyslice – Kojetín pak kolem 100 dní. U navazujících staveb je taky v plánu zastavení provozu minimálně na jeden celý grafikon. Cestující z Ostravy do Brna si celkem užijou, než se to celé dokončí.
No to chápu, ale pokud se dělá nová trať v převážně nové stopě pro rychlost nad 160, tak mi to zdůrazňování informace o rušených přejezdech připadá jaksi nadbytečné. 🤷♂️
Jestli to byl pokus o vtip, tak ti moc nevyšel.
Zde to ani tak není dáno polohou kolejí, jako faktem, že úrovňové přejezdy se mohou používat na tratích do rychlosti 160 km/h (což i tak je tragédie, hranici bych posunul alespoň na 120 km/h) a s ohledem na skutečnost, která je uvedena i v článku a to, že návrhová rychlost je vyšší než 160 km/h, pokud si dobře pamatuji, tak na 95 % délky trati bude rychlost 200 km/h, kde již ani zastaralé předpisy neumožňují úrovňové křížení dráhy s pozemní komunikací, neboť by to bylo příliš nebezpečné.
“Až na 200km/h”? Kde se skrývá problém? Proč to “až”?
Plná rychlost má být tuším na 85% délky tratě. Asi proto tam dávají to „až“.
No jenze i tech 15% vzhledem k rychlosti 200 a delce useku je dost problem. Zalezi jak velke propady to budou. Pokud to bude padat hluboko pod 200, tak se tam realne 200 nikdy jezdit nebude.
Tak tam jde asi hlavně o napojení v Přerově, kde stejně není kam tou dvoustovkou pokračovat.
Jestliže je ten propad pouze na konci u Přerova, a dále nedaleko kratší omezení na 140 (viz níže v diskuzi), těch 200 se tam naprosto reálně jezdit může.
Chytrolín, kterej o věci nic neví, ale potřebuje dělat chytrýho.
Kromě Přerova propady kupodivu nebudou vůbec žádné… pokud nebude zastavovat.
Ano, dokonce padlo i zpomalení u Vyškova… kde by všecky vlaky nejspíš tak jako tak zastavovaly. Větší město mezi Brnem a Přerovem není.
To ne, ale předpokládám že pak bude nad rámec R8 a R12 (a snad i nějakého R směr Zlín) zavedena ještě expresní vrstva Brno – Ostrava, která by ten Vyškov mohla projet. Samozřejmě to nemusí být nutně dvoustovkou.
Ještě víc než 85%… prakticky až u Přerova musí zpomalit na tamní „rychlost“ (tuším 100)
Rychlost je v celém úseku 200 km/h, až cca 2 kilometry za budoucí zast. Věžky se rychlost sníží na cca 1 km na 140 km/h pro l <= 130 mm a na poslední 2 km před Přerovem na 95 km/h.
Věžky jsou stejně kousek před Přerovem že?
Jo a když fíra ve Věžkách začne brzdit EDB, tak mu to akorát vyjde aby ubral do oblouku před Přerovem.
To asi těžko, má tam být neutrální pole, tak asi bude muset EDB vypnout a brzdit jen vzduchem.
200 bude v celé trase i pro normální soupravy až na oblouk pod D1 u Přerova, kde to klesne
A v Přerově klesne ještě víc. Ale to je celkem OK… nákladům ta rychlost stačí a osobka asi zatím tam zastaví úplně každá…
A co první úseky na Domažlice, zvládnou to letos aspoň vypsat?
Taky obecná otázka peněz. Pokud dá sfdi jen 70mld. Z toho část na investice, tak to při takových cenách na moc akcí nebude…
Zatím se všichni tváři, že velké stavby VOCHOCu, pravého břehu či Domažlic jsou tutovka a k tomu VRT. Ale dřív nebo později bude rozpočet SFDI problém.
A k tomu ještě i konverze. 🙂
Těch staveb je spousta. Když vidím seznam staveb, které mají do deseti let stát, potřebuje SFDI tak desetinásobek.
Tak naštěstí toto bude mít konverzi v rámci stavby.
Tak VRT Moravská brána, Jižní morava, Vysočina (1. fáze) i zbylý úseky Brno-Přerov půjdou přes PPP. Takže to tomu aktuálnímu rozpočtu docela uleví.
Na pravovřežce se něco posunulo až na 2032 (Nymburk-VO). Takže na těch pár staveb do Domažlic a HK nejspíš bude. Jestli mají 40 mld ročně na investice, tak za 4 roky, než se všechny ty stavby rozeběhnou, na to budou mít 160 miliard. To postačí.
Tak ono reálně nebude potřeba tolik pro ŘSD protože toho v dalších letech už nebudou mít tolik.
ŘSD pořád bude zbývat severní část D0 a D3 Posázavím, D55 přes Váté písky, D49 na Slovensko a D48 / I/73 z Brna na sever. Do toho obrovské množství obchvatů.
VOCOC má výhodu že je v koridoru TEN-T kvůli čerpání dotací z EU.
A ještě si nachystejme cca 20-50 mld na Ostravsko po povodni.
Jsou to víceleté stavby, Třeba Nová Hospoda – Stod je za nějakých 12 miliard, stavět se bude 3-4 roky.
Když to podělíš, není to nic, co by se do rozpočtu o velikosti cca. 70 mld nevešlo.
Bohužel je na investice jen necelych 40 (rozpocet na r. 25), zbytek je provoz sz/planovana udrzba a bezne opravy.
Mám smíšené pocity. Hurá !!! Ale současně pocit, že toto už mělo minimálně 20 let být postaveno a být v provozu…
Mě zaujalo, že úsek číslo tři bude postaven nejpozději, přitom bych čekal, že by úseky měli na sebe navazovat.
Nemá být nejposději první úsek z Brna?
nejpoZději, sorry překlep
Je to stejné, jako s tratí 120 v úseku Praha-Kladno, tedy jde se z konců doprostřed daného úseku
Půjde se cestou nejmenšího odporu, nejhorší úseky se imo tradičně nepostaví. (Tradičně jako v Bezpráví, Ševětíně, Nelahozevsi)