Správa železnic letos poprvé vybírá ošlapné. Počítá s více než 200 miliony
Vzhledem k nastavení smluv s dopravci v závazku jde z drtivé většiny o další státní výdaj
Správa železnic bude mít letos poprvé příjem z poplatku za použití přístupových komunikací, pro který se vžilo označení ošlapné. Jde o novou součást platby za dopravní cestu, typicky dopravci platí za použití nádražních budov či nástupišť cestujícími. Dopravcům v závazku je proplatí stát, na kompenzaci ošlapného v regionální dopravě pošle peníze skrze kraje. Vyplývá to z aktuálního oznámení na úřední desce ministerstva dopravy.
Právě regionální doprava bude nevětším plátcem ošlapného. Podle ministerského dokumentu má jít skrze kraje Správě železnic za ošlapné až 178,76 milionu korun. Dalších 38 milionů plánuje dát ministerstvo na ošlapné v dálkové dopravě.
Součet tak přibližně odpovídá předpokladům Správy železnic, která letos očekává z poplatku za dopravní cestu v osobní dopravě meziročně o 216 milionů více, celkem 2,071 miliardy.
„Poplatek za použití dráhy jízdou vlaku i poplatek za použití přístupových komunikací byly kalkulovány z přímých nákladů, které Správě železnic vznikly v souvislosti s jízdou vlaku a údržbou a péčí o přístupové komunikace,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Podle něj jde o cenu regulovanou nařízením Evropské komise a cenovým výměrem ministerstva financí.
Vzhledem k nastavení smluv s dopravci v závazku jde nicméně z drtivé většiny o další státní výdaj. Ze svého musejí platit ošlapné pouze komerční dopravci, na které však připadá jen zlomek výkonů osobních vlaků.
Kraje letos za objednané regionální vlaky (s třicetiprocentním příspěvkem státu) zaplatí zhruba 11 miliard, ministerstvo počítá s výdajem na rychlíky ve výši 4,8 miliardy.
O ošlapném se na české železnici mluví řadu let, s nápadem přišly v minulosti už České dráhy, když ještě nádraží spadala pod ně. Správa železnic chtěla poplatek vybírat už od prosince 2019, na popud dopravců jej ale dvakrát zrušil Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře. Řešil se mimo jiné způsob výpočtu či čas dopravců na přípravu. Správa železnic původně hovořila o ročním výnosu 120 až 140 milionů korun, což mělo pokrýt náklady na údržbu a provoz cest vedoucích k vlakům.