Infrastruktura Železnice

Boj o ošlapné. SŽDC zavedla nový ceník za přístup na nádraží, regulátor ho zatrhl

Zastávka Chabeřice. Motorový vůz 810 by zde měl podle návrhu SŽDC zaplatit za zastavení 1,20 Kč. Autor: Stribrohorak – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=36808016
Zastávka Chabeřice. Motorový vůz 810 by zde měl podle návrhu SŽDC zaplatit za zastavení 1,20 Kč. Autor: Stribrohorak – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=36808016

Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře (ÚPDI) předběžným opatřením zakázal Správě železniční dopravní cesty používat některé body Prohlášení o dráze pro jízdní řád 2020, kterým zcela nečekaně zavedl správce kolejí takzvané ošlapné. Stalo se tak na popud dvou dopravců: Českých drah a Arrivy.

Podle nových bodů Prohlášení o dráze by měli platit nově osobní dopravci za zastavení v každé stanici či zastávce. Oproti původním plánům šlo ale o výrazné navýšení.

Ošlapné je nově označeno jako poplatek za použití přístupových komunikací pro cestující ve vlaku osobní dopravy. SŽDC chce z těchto peněz financovat údržbu těchto přístupových cest, podobný poplatek je běžný například v Německu. Už první pokus narazil a drážní regulátor na popud dopravců takovou změnu zarazil a přikázal vypracovat SŽDC nový systém výpočtu ceny.

SŽDC ale minulý týden překvapila dopravce, když bez aktivní konzultace oznámilo nový ceník, který zahrnulo do změny prohlášení o dráze, podle které bude zpoplatněno použití dráhy včetně přístupových cest na stanicích a zastávkách již od 15. prosince. Oproti původnímu „drahému“ ceníku došlo ještě k výraznému navýšení cen. SŽDC rozdělila stanice a zastávky do několika kategorií. Platit se má i za přístup k zastávce po nezpevněných cestách.

Podle rozhodnutí ÚPDI Prohlášení o dráze napadly Arriva vlaky a České dráhy. V textu návrhu na zrušení sporných bodů například Arriva argumentuje tím, že nová pravidla nebyla známa v okamžiku podání žádosti o přidělení kapacity dráhy. Upozorňují také na nadměrný výkyv cen za užití dráhy. Dopravci se o zavedení ošlapného dozvěděli teprve minulý týden.

Arriva uvádí jako příklad změnu ceny za užití dráhy pro vlak sestávající ze tří motorových vozů ř. 840 (o hmotnosti 153 t), zastavujících ve všech železničních stanicích a zastávkách mezi Libercem a Harrachovem. Cena před nabytím účinnosti této změny prohlášení o dráze činí 354,01 Kč, po jejím nabytí 577,39 Kč. Jde tedy o nárůst o 63 %. „SŽDC nerespektovala obchodní potřeby a požadavky dopravců a jejich zákazníků – objednatelů,“ uvedly České dráhy v návrhu. Proti novému ceníku se ozvali už i objednatelé. „Znamená to jen na území Prahy pro nás navýšení nákladů o 15 milionů korun ročně,“ uvedl Filip Drápal, mluvčí Ropidu.

Podle mluvčího SŽDC Marka Illiaše bylo dříve stanoveno, že roční výnos z tohoto poplatku má dosáhnout zhruba 140 milionů korun. „Cena byla stanovena jako průměrná pro všechny stanice a zastávky. SŽDC se při tom řídila úvahou, že dopravcům, potažmo jejich cestujícím, je za požadovanou cenu poskytován prostý průchod k vlakům bez dalších služeb a není tedy nutné vytvářet novou kategorizaci stanic a zastávek. Pro výpočet ceny byla, stejně jako u železničních tratí použita poměrová metoda separace přímých nákladů na opravy a údržbu,“ vysvětlil Illiaš.

Poté, co ÚPDI zrušil první verzi ceníku, SŽDC začala měnit způsob výpočtu. Podle Illiaše teď odpovídají požadavkům ÚPDI. „Především jsme rozčlenili stanice a zastávky podle jejich vybavenosti přístupovými komunikacemi na 5 kategorií. Změnili jsme metodu výběru uznatelných druhů nákladů a na základě analýzy dosavadního počtu vlaků, jejich průměrné hmotnosti a počtů zastavení dospěla k ceně za zastavení vlaku pro jednotlivé kategorie stanic a zastávek, celková cílová částka výběru pak činí 193,4 mil. Kč za rok,“ dodal Illiaš.

Výpočet navýšení u vlaku z Liberce do Harrachova SŽDC považuje za extrémní případ. „Zatímco cena za vlakové kilometry je nízká, protože vlak jede, s výjimkou krátkého úseku v uzlu Liberec, po trati s nejnižší úrovní zpoplatnění (kategorie 5), cena za použití přístupových komunikací je ovlivněna vysokým počtem zastávek, z toho nejvíc v kategorii 15, kde je jednotková sazba vlivem adresného přiřazení nákladů požadovaného ÚPDI a nižším celkovým počtem zastavení vlaků ve stanicích a zastávkách této kategorie na síti SŽDC relativně vysoká,“ dodal Illiaš. Z orientačních výpočtů SŽDC vyplývá, že průměrný podíl cen za přístupové komunikace se pohybuje kolem 11% poplatku za dopravní cestu.

146 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Xxx

Kdo četl rozhodnuti UPDI pochopil, ze je nezakone, nemelo byt publikovano na desce, prevzalo vyrok, neni oduvodnene, je to komicka hra o podpore soukromnika na ukor statu, ze jde o nezakonou verejnou podporu – UPDI rozhodl o cene za uziti drahy 31.10, daleko po lhute urcene zakonem. UPDI, ktery nerespektuje zakon o drahach nyni zpusobil chaos – je nahoda ze predseda byl u CD a navrh podaly CD a ARRIVA kde je jista mademoiselle drive z CD?? Vzdy je treba hledat racionalni duvod.. na okraj, proc bylo asi rozhodnuto v patek vecer? Ale SZDC se jiste odvola, tohle bije do… Číst vice »

Karel

Já v tom rozhodnutí tedy odůvodnění vidím a zdá se mi srozumitelné. Každopádně je to zatím jen předběžné opatření. A z čeho vyvozujete, že by taková rozhodnutí neměla být publikována?

Xxx

§61 odst. 2 správního radu, věta druhá.. a text opravu nemá smysl hodnotit, pokud mate za to, ze je OK, proč ne..

Kubík

Výsledek ošlapného? Jako z Troškovy komedie- Nezastavujeme máme zpoždění! SŽDC i kraje se utrhly ze řetězu.Takže se bude projíždět a obce si budou žádat autobus. Za co chce SŽDC platit-pokladny zavřené, vestibuly i WC také. Takže za co ,prosím, za co???

Kopr51

Za 17. Listopad 1989

kubisek

Za chvíli se bude platit i za přehození vexlí a překlapnutí návěstidla.

Karel

A Dominik vám jistě vysvětlí, že za to přehození zaplatíte i v případě, když se přehazovat nebude.

Otmar

SŽDC má nějakou povinnost prodávat jízdenky?

Otmar

Konkrétně prosím kde jsou zavřené vestibuly a WC. Takové výkřiky obecného charakteru jsou nesmyslné a jen idiot vám to může lajkovat.

Leinad

WC jen když je otevřena pokladna je na hodně stanicích. Benešov, Uhříněves,…

Kubík

Kdbyste jezdil pravidelně po síti SŽDC tak to sám poznáte, nebudu Vám vyjmenovávat stovky stanic a zastávek, kde již není otevřen vestibul ni WC. Například i v Praze-Uhříněvsi od brzkých odpoledních hodin až do rána.

Johny

Jen tak namátkou: osvětlení, úklid, ventilace, vytápění, údržba přístupových cest, údržba nástupních ploch…

Kopr51

Zavedení a zdůvodnění ošlapného je psáno jazykem jenž je používán na Apríla – má dáti podstrčenému článku zdání vážnosti a opravdovosti. S úctou Kopr51 skladník v.v.

Démon

Na Slovensku normálně „ošlapné“ funguje. Co je za problém u nás 🙁

Tronda

Na Slovensku funguje ošlapné normálně maximálně tak mezi Bratislavou – Žilinou – Krásnem nad Kysucou a pak na pár málo dalších místech, na většině tratí vůbec netuším, co za ty prachy dělají.

Leinad

Ano, je líp. Důchodci mají o 75% levnější jízdné, ale za to budou platit za ošlapání.

Karel

Trochu mi to připomíná historii zákona č. 111/1994 Sb. Kde podle § 18 dopravce musel přispívat na údržbu zřizovateli označníku zastávky, později po nějaké novele i zřizovateli dalšího zastávkového vybavení, ale nikde už zákon nemyslel na to, jak se má určovat výše toho příspěvku, a protože si ministerstvo dopravy a dopravní úřady neuměly poradit se spory, které z toho vznikaly, tak to zákonem č. 304/2017 Sb. bylo celé kompletně zrušeno, ostatně kvůli těm nedomyšleným amatérským zásahům do zákonů dnes už vůbec není jasné, co to označník zastávky je ani kdo ho má zřizovat. Některé úřady zastávají i výklad, že označníky… Číst vice »

Walt

Je to snadné. Označník zastávky je dopravní značka a povinnost jeho umístění má správce příslušné pozemní komunikace po provedení stanovení místní úpravy silničního provozu, tedy vzniku zastávky.
Přechodné ustanovení říká, že to, co bylo zastávkou k rozhodnému dni, je jí i nadále. Správce pozemní komunikace má povinnost zajistit, aby tam byla příslušná dopravní značka. Stejně jako má povinnost zajistit, aby tam byla třeba značka STOP, kterou někdo srazí…

Karel

Čili je to tak, jak jsem psal výše. A ještě jste zapomněl na § 14 odst. 2 písm. b) zákona 13/1997 Sb., podle kterého stále označníky zastávek (což ovšem v té době bylo plné označení zastávky, nikoliv jen ta značka) nejsou součástí ani příslušenstvím pozemní komunikace. Takže z čeho odvozujete, že by je nově měl zajišťovat zrovna správce pozemní komunikace? Na rozdíl od dopravních značek. Tedy existují označníky zastávek v původním významu, jejichž součástí je značka, která vypadá jako označník zastávek v novém významu, ovšem ty staré označníky nebyly nikdy vyvlastněny. A to, co dříve bývalo součástí označníku zastávky, nyní… Číst vice »

Karel

A co se týče toho přechodného ustanovení, to doslova zní: „U zastávek využívaných ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona linkovou osobní dopravou se označení zastávky považuje za stanovené místní nebo přechodnou úpravou provozu na pozemních komunikacích postupem podle zákona č. 361/2000 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona.“

Což si jistý správní úřad vyložil tak, že pokud v té zastávce padesát let chybělo úplně jakékoliv označení, ale ta zastávka byla využívaná, tak se v rámci právní fikce nyní považuje za řádně označenou, i když tam ani nadále naprosto žádné označení není.

Walt

Tak to právě není. To je bohužel problém, pokud právo na úřadech vykládají lidé zcela bez souvislostí způsobem jako Vy nebo nedej bože ti nešťastníci na nejmenovaném úřadě v jižních Čechách. Dříve byla dualita, zákon o silničním provozu znal označník zastávky a zákon o silniční dopravě také. Jeden byla dopravní značka IJ 4a až e, kterou měli jako všechny ostatní značky umísťovat správci, potažmo majitelé pozemních komunikací. Pouze s touto značkou se pojí povinnosti řidičům, jako je zákaz zastavit na zastávce atd. Druhý bylo cosi, co ukládal zákon dopravci zřídit, pokud na dané zastávce nebyl žádný označník zastávky. Zákon 304/2017… Číst vice »

X 1

Ošlapné. Jeden z mnoha dalších prvků, jak zvýšit příjmy správce infrastruktury. V Německu jej mají, tak to zaveden i u nás. A že jsme Český úřad, tak opět po našem, tedy sraným nahoru. Domrvíme to jako Jihomoravský kraj označené dveře, za kterými není automat na jízdenky ale průvodčí. Nebo celostátní jízdenku (Onén Ticket), která přijde až s křížkem po funuse. Ano. V Německu ošlapné mají. Ale!!! Je kategorizováno. A je podmíněno několika prvky. Např. Standardizací nástupní hrany, osvětlení, krytý přístřešek, bezbariérovost, staniční rozhlas, elektronická informační tabule informující o přesném čase, příjezdu vlaku, reálné zpoždění, popřípadě jiné provozní informace. Toto je… Číst vice »

Dominik

Já mám z Německa zkušenost, že jsou schopni zrušit vlak (za hodinu přeci jede další), než řešit, kde na jednokolejce vykřižují.

Karel

Tak on vlak bloudící krajinou úplně mimo jízdní řád je tak nějak z podstaty zbytečný. Nemá žádné návaznosti, nikdo na něj nikde nečeká…

X 1

Dominik
Mám zkušenost z Německa 😉
Jo, já občas taky.
Z Lipska do Halle, okolo poledne nejelo 3 hodiny nic. Vše zrušeno. A to jsou tam dvě tratě.
A ta samá zkušenost z Prahy do Berouna. Vše zrušeno. A to jsou tam dvě tratě.
😉

IGCT

Ještě že máme ÚPDI a ti mají aspoň trošku selského rozumu. SŽDC se má zabývat mnohem zásadnějšími problémy než tímto.

Alf

Neměl bych nic proti principu platby, ale blbé jsou 2 věci:
1) výše oznámená bez výstrahy s okamžitou platností
2) nulový manévrovací prostor pro dopravce – i kdyby chtěli jednat nebo řešit jinak, nemají šanci, monopolista to prostě takhle stanovil

IGCT

Kdyby SŽDC měla konkurenci tak funguje jako organizace úplně jinak. Jenomže SŽDC je jeden velký monopol a to je vždycky problém

Martin V.

Dobře, ale ŘLP nebo Letiště Praha jsou taky více méně monopolisti, ale poplatky stanovují a zveřejňují s předstihem.

Dominik

To by byl teprve bordel na kolejích, kdyby každou trať spravoval někdo jiný (ano vím, jsou tratě, které koupil jiný subjekt a spravuje je, ale těch je minimum). V organizaci výluk by byl teprve bordel (neříkám, že dnes se to občas neděje), ale je dobře, že správce infrastruktury je pouze jeden.

Karel

A nebo by v tom naopak musel začít být systém.

Dominik

Jednotnost je v tomto důležitá, lepší, když celou síť (až na vyjímky) spravuje jeden subjekt. A co teprve řízení provozu? Jak by to mělo fungovat? A potom ty hordy předpisů, jestliže by si každý provozovatel vytvořil své (takže ve finále by nato doplatil strojvedoucí a další).
Zde by tříštění bylo opravdu ke škodě.l, než ku pomoci.

Karel

Pokud má ten „jeden subjekt“ víc než jednoho pracovníka, tak se ti pracovníci stejně musejí mezi sebou nějak domluvit, koordinovat a spolupracovat. Tedy musejí na to mít v zásadě stejný systém, jako kdyby každý z nich vystupoval za jiný subjekt.

pozorovatel

Ale jeden subjekt aspoň nepotřebuje tolik nákladných generálních a jiných ředitelství a rad a obvykle mu stačí jeden generální ředitel s jen několika málo náměstky

pozorovatel

No, a teď si představte, že by každé z těch OŘ bylo úplně samostatným subjektem v čele s „generálem“ na platové úrovni dnešního jediného Svobody a se všemi těmi dalšími složkami, které jsou teď společné, a vedoucí těch úseků pod nimi by byli řediteli nebo někteří dokonce vrchními řediteli – to by teprve byl penězovod …

Dominik

No jenže v jedné firmě se přeci jen domluvíte lépe jak s více.

Karel

V jedné firmě musíte držet hubu a krok a proti plýtvání nebo hlupákům nad vámi se nemůžete ozvat. Nebo jen jednou.

Leinad

A musel by si každý subjekt vytvářet své předpisy?
ŘSD – kraje – obce mají podobné předpisy, kdo něco potřebuje dá si ceduli na dané místo. Že si obce sami píšou, kde se solí a kde jenom piskuje, do toho vlastně řidičovi nic není, stejně jede tak že to může klouzat.

Dominik

1) Pravda, že to je trochu na poslední chvíli, ale o ošlapném se mluvilo i dřív. A stejně říct, že to bude třeba za 3 roky, tak budou protestní hlasy, tak jako doteď je vyjímka na vysílačky, řekli, že po roce 2025 bude provoz pouze pod ETCS a je stejně řev (přitom to je 6 let dopředu) od dopravců, že to je drahé, že jinde ve světě to tak brzo nebude, atd…. Takže výsledek stejný. 2) Tím myslíte, že by dopravce směl kecat do toho, kolik bude správci platit? Dobrý nápad, zkusím zajít na ČEZ, že elektrika je drahá, že… Číst vice »

Leinad

1) mám mašinu s GSM-R a SŽDC mě odmítá pustit na trať vybavenou novějším TSR.
Mám dvojici mašin s ETCS a GSM-R a nesmím projet přes Vysočinu, za to může vlak táhnout laminátka.

2) Zkus to. Pokud si velkoodběratel, tak tě nepošlou do háje hned, ale budou jednat. Pokud odebiras jako běžná domácnost, stejně ti nabídnou mírně výhodnější tarif.

Otmar

Dokud byl jeden dopravce ČD a jeden správce SŽDC tak nikdo neřešil žádné ošlapné protože stát by platil státu což byl samozřejmě nesmysl. V současné době používají nádraží všichni dopravci a správce kolejí musí ty náklady s údržbou požadovat po jednotlivých dopravcích což je logické. Proč by měl stát z dotací ( našich společných peněz) financovat údržbu nádraží které pak využívají i alternativní dopravci kteří zde jezdí jen za účelem zisku. De facto by se jednalo o další nepřímou dotaci dopravcům ze státního rozpočtu.

pozorovatel

„nikdo neřešil žádné ošlapné protože stát by platil státu což byl samozřejmě nesmysl“
Jenže to platí v podstatě stále, protože naprostou většinu výkonů (hlavně těch „zastávkových“) provozují stejně pořád ČD – ale hlavní problém je v tom, že z těch plateb budou mít (na úkor „státu“) největší prospěch (samozřejmě nestátní) banky, u nichž mají tyto státní dopravní instituce účty, přes které tyto platby budou probíhat. Kde má teď účty SŽDC, nevím, ale v době existence ještě unitárních ČD je ČD měly, pokud vím, u Komerční banky …

Otmar

Aha takže jedna platba v součtu měsíčně zruinuje dopravce a nakrmit banky? 😁😂

xyz

„Dokud byl jeden dopravce ČD a jeden správce SŽDC tak nikdo neřešil žádné ošlapné protože stát by platil státu což byl samozřejmě nesmysl.“
Nikoliv, akciová společnost by platila státní organizaci (resp. ona už tak jako tak platí – v podobě poplatku za použití dopravní cesty).

Otmar

Navýšit poplatek za použití dopravní cesty by nebylo spravedlivé. Mnohem spravedlivější je adresné ošlapné.

Karel

Když už, tak by tedy celý poplatek za použití dopravní cesty měl být složen z dílčích plateb. Za ojetí levé kolejnice, za ojetí pravé kolejnice, za opotřebení šroubů a pražců, za amortizaci štěrku a náspů, za průjezd po mostu, za nastavení vlakové cesty, za stažení závor, za ošoupání trakčního vedení, za úklid na zastávce, za vyvěšení jízdního řádu, za uvedení čísla vlaku v jízdním řádu, za uvedení času odjezdu v jízdním řádu, za uvedení cílové stanice v jízdním řádu… za ošlapání nástupiště, za ošlapání nádražní budovy, za ošlapání přístupové cesty, za sběr a svoz drobných odpadků, za modrou barvu na… Číst vice »

Bivoj

Navíc ten název – ošlapné. Když přístavy mají přístavní taxu, letiště odletovou taxu, proč by nádraží a zastávky nemohly mít nádražní, nebo příjezdovou a odjezdovou taxu. Nebo train tax, to zní světově. a mohla by to být fixní položka na jízdence.
Ošlapné by se hodilo spíš jako vstupné do obchodů. I tam mají přeci náklady s úklidem, svícením, topením.
Když už máme leckde to vzdušné, a chystá se daň z deště.

Karel

Bylo by zajímavé pátrání po tom, kdo vlastně tento termín poprvé vnesl do diskusí. Ale uchytil se docela dobře – asi proto, že je výstižný a zároveň dostatečně sarkastický.

Leinad

Za ojetí levé a pravé kolejnice by se vypočítávalo i podle typu podvozku, úhlu náběhu. Talgo by na tom bylo líp, dokud by jich jezdila menšina.

Karel

Jen připomínám, že zavedení ošlapného se domáhaly už České dráhy v roce 2013.
https://www.idnes.cz/karlovy-vary/zpravy/ceske-drahy-odsunuly-modernizaci-hrni-nadrazi-v-karlovych-varech.A130209_1887373_vary-zpravy_ba

Pezos

SŽDC vyřešila problém nástupišť znečištěných od holubího trusu instalací nálepek s nápisem „zákaz krmení holubů“. A za to vyplatí požadovat ošlapné, ne?

Petr

Ošlapné, :-D, to vymyslel nějaký bývalý pasák ne?

Franta

Do každé zastávky uklízecí četu!! Když bude zasněžený, nebo kluzký peron tak ať platí správce pořádnou pokutu!!!

Karel

Tak zrovna úklid sněhu na perónech podle mé zkušenosti funguje tak nějak přiměřeně.

Karel

Ale jestli ten poplatek je „za zastavení v každé stanici či zastávce“, tak to musí být u zastávek na znamení ohromné množství administrativy – sledovat, který motorák zastavil a který projel. A v těch Chabeřicích, co jsou na snímku, vyberou za rok tak stokorunu. I když zrovna tam to ošlapné dává smysl, takhle ošlapanou zastávku už jsem dlouho neviděl.

Dominik

Zastávka na znamení se bude jistě automaticky brát, že daný vlak tam staví, jelikož to, že je zastávka na znamení je věcí dopravce.

Karel

A proč ne naopak, že by se to jistě automaticky bralo tak, že ten vlak tam nestaví, s tím, že pokud tam zastaví, tak je to věc dopravce. 🙂 Věcí dopravce je i to, že ten dopravce vůbec existuje a jezdí.

Dominik

Jestliže dopravce oznámí, že v daná zastávka bude na znamení, tak snad se primárně musí počítat s tím, že tam bude zastavovat, opačně to nejde, vždyť provoz řídí správce ne dopravce. Ani to není jeho věc, jednou nahlásil, že tam bude zastavovat (byť na znamení) a tak se to musí brát.
No vidíte, když se to dopravci nelíbí, tak nemusí jezdit.

Karel

Naopak. Pokud je zastávka na znamení, tak to znamená, že standardně tam nezastavuje, a že jen za určitých speciálních okolností tam výjimečně zastaví. Každopádně pokud se má vybírat poplatek za zastavení, tak je přece nesmysl, aby ho platil ten, kdo nezastavil. Jestli vy chcete někomu svoje peníze platit zbůhdarma a za nic, klidně můžete, mám vám poslat číslo svého účtu?

Dominik

Jenže zastávky na znamení jsou upraveny v předpisech dopravce, předpisy SŽDC jej neznají. A z toho je nutno vycházet, a předpisy dopravce SŽDC moc nezajímají.
Navíc, jak byste to chtěl prokazovat, zda vlak v dané zastávce skutečně zastavil?

Karel

Pokud mají SŽDC nedokonalé předpisy, které vůbec nereflektují realitu provozu na železnici, a ještě si vymyslí nesmyslný způsob výpočtu poplatku, který pak neumějí realizovat, tak je to hlavně jejich problém. A není to důvod k tomu, aby dopravce platil za službu, kterou neodebírá.

Dominik

Zastávky na znamení upravuje vyhláška o přepravním řádu a nevím, proč by správce infrastruktury mělo nějak více zajímat, že dopravce označí danou zastávku u daného vlaku, že bude na znamení.

Karel

Pokud správce infrastruktury nezajímá zastavování v zastávkách, tak pak z něj nemůže odvozovat nějaký poplatek, to by snad pochopil každý, kdo nemá místo mozku modrou kostku.

Dominik

Naopak může, jen dopravce musí případně prokázat, že v dané zastávce daný vlak nezastavil.

Karel

No dobře. Tak v tom případě mi zaplaťte za to, že jste jezdil mým autem. A dokažte že ne. Já vám v tom dokazování samozřejmě nepomůžu. Ve skutečnosti sice víme, že jste s ním nejezdil, ale to je váš problém, ne můj – já nesleduju, jestli jezdíte mým autem.

Dominik

Tak mezi Vašim autem a zastávkou na znamení je určitý rozdíl, když pominu fakt, že ani nemám ŘP, tak nemáme ani žádnou smlouvu o případném používání Vašeho vozidla, takže zde by bylo dokazování na Vás, ale u SŽDC byla objednána trasa pro dané vlaky (takže smlouva existuje) a dopravce si, ze své vůle, označil zastávky na znamení, takže zde by spíš měl dokazovat on, že tam nezastavil.

Leinad

Stačil by záznam tachografu, že při průjezdu danou zastávkou tam nebyla 0?
Když je na znamení nějaká stanice, a není postavený odjezd (Zbraslav), tak stačí tachografem doložit, že se nestalo u perónu ale až u klacku?

Dominik

Ano i to by stačilo, ať ukáží proužek, i to bude stačit.

Karel

Proč by dopravce měl proboha dokazovat, že někde nebyl nebo nezastavil? To ať si dokazuje SŽDC, když chce za to poplatek.

Dominik

A proč by SŽDC měla řešit, to, že si dopravce, dle svých předpisů, označil zastávku na znamení?

Leinad

SŽDC by měla řešit, jestli dopravce odebral službu, kterou chce zaplatit.

Karel

Tak je ten poplatek za zastavení, nebo za označení zastávky?

Dominik

Samozřejmě za zastavení, ale jestliže se dopravce rozhodne, že daná zastávka u daného vlaku bude na znamení, tak nemůže pak chtít po správci infrastruktury, aby mu dokazoval, že tam zastavil, ale naopak musí prokázat, že tam nezastavil.

Karel

Dobře jim tak. Tuny modrého zábradlí nejsou zadarmo. 🙂

MartinS.

Chtěli jsme vybrat 140 milionů, ÚPDI nám to hodil na hlavu, ať to přepočítáme, tak jsme to přepočítali na 193 milionů. Inu Dobrá správa, která ví, jak vycházet se svými zákazníky.
To jako nejsou v SŽDC schopni něco takového spočítat rok dopředu? Aby zákazník, už když si žádá o přidělení kapacity, věděl, co to bude stát? Oni ti zákazníci také musí mít nějaké rozpočty…
To v SŽDC po těch letech, co udržují stanice a zastávky najednou přes noc přišli na to, že to stojí peníze???

Otmar

Neprišli najednou. Toto je běžné v Německu a požadovala to SŽDC už v minulosti. Teprve teď bylo vyhověno. Je to důsledek liberalizace železnice. Každý podnik si nechá zaplatit minimálně náklady. Jinak by byl špatným hospodářem.

Karel

„To jako nejsou v SŽDC schopni něco takového spočítat rok dopředu? Aby zákazník, už když si žádá o přidělení kapacity, věděl, co to bude stát? Oni ti zákazníci také musí mít nějaké rozpočty…“

Leinad

A má z toho dopravce nějakou garancí? Ohlášení vlaku, uklizené nástupiště, fungující světla ve stanici, fungující vybavení stanice?

Jihocech

Nikdo nenutí soukromniky jezdit, kdyz se jim nelibi podminky , at jdou prodavat parky v rohliku a ne**rou se do zeelznoce, ktera ma byt vyhradne statni

Karel

Tak pozor. Párky v rohlíku by měl vyrábět a prodávat výhradně stát, protože potraviny jsou přece životně a strategicky důležitá věc. Soukromníci ať si jdou třeba někam jezdit s vláčkama…

Bivoj

No vidíte a stát má státní hmotné rezervy, kde jsou zásoby mimojiné i obilí a mraženého masa. takže to asi životně a strategicky důležitá věc je. A nenechává to volné ruce trhu.

Karel

Ale asi s těmi zásobami nepodniká, co?

Bivoj

Že by je neprodával?

Karel

Jistě, každé ráno to rozdává lidem zadarmo, aby za jídlo nemuseli utrácet svoje peníze. Takové věci jako potraviny nebo železnice přece patří stoprocentně do rukou státu a ten je rozdává každému zdarma podle jeho potřeb.

Ondřej S.

Očividně jste nečetl, kteří 2 dopravci se proti tomu poplatku ohradili. A to dokonce nemusíte otevírat ani to PDF, stačí si kliknout na odkaz někde nahoře v této diskuzi a v hlavičce vývěsky to zjistíte.

dopravák

Co přesně znamená termín „přístupová komunikace ke stanicím a zastávkám“? V naprosté většině případů jde přece minimálně až ke hranici pozemku dráhy o veřejnou komunikaci, která navíc není ve správě SŽDC a ta ji ani neudržuje a neosvětluje (to činí většinou na své náklady obce) – tak za co chce SŽDC vybírat nějaké poplatky v případě „přístupových cest“?

Karel

Znám řadu případů, kdy k zastávce vedou dlouhatánské ozábradlované chodníky v železničních barvách a s železničními lampami (Praha-Kyje chodníky z Broumarské, Praha-Kačerov a jiné). Ale nějak mi přijde nesmyslné je ekonomicky oddělovat od samotného nástupiště a jeho vybavení.

Radko

No vida, už to začíná… Tohle je přesně jeden z negativních situací, které nastanou při rozdělování dráhy a vpuštění do systému mnoha dopravců… SŽDC koná velmi správně! Když by existovala jedna !!!STÁTNÍ!!! dráha, mnoho poplatků by nexistovalo! Pouze nákladní dopravci ze soukromého sektoru by platilo za použití státních kolejí!! Ovšem i to bych zde zrušil!! Žádní soukromníci! Anebo nahlédněme k sousedům do Rakous, jak tam to funguje!! Takže zdar a sílu držnímu bordelu v ČR!!!

dada

nicmene naklady by byly stale stejne.

Jaaaa

Ne, zmizela by režie za administrativu.

Karel

Mirek Grebeníček vzkazuje, žes to řek moc dobře!!!

X 1

Radko vyhrál ozdravný pobyt v sanatoriu v Uherském Hradišti. 😉

Rosťa

ANO, už je líp. Vláda rozdala peníze na Koblihy, tak je třeba vytahat skrytě z lidí prostřednictvím státních firem další peníze, aby bylo alespoň na základní obslužnost. Bohužel na čistotu nádraží už to ale nevyjde.

J.K.

Škoda že krom práv kasírovat nemá SŽDC i povinnosti: Třeba kdyby po placení ošlapného bylo nádraží čisté a upravené, tak ho myslím zaplatí každý rád.

Ale představa že za ten stejný špinavý humus budou ještě vybírat, za tu čest tam zastavit…

Karel

Tak já určité zlepšení ve svém okolí pozoruji. Na nástupištích, kde po desetiletí byly rozmlácené nefunkční lampy, to SŽDC pomaličku dává do pořádku. Pravda, pravidelnou kontrolu vylepených jízdních řádů asi nikdo nedělá a prostě co ten rok nevydrží, to nikdo nenapraví, ale třeba si SŽDC zvyknou i na práci. Je komické, že když SŽDC něco nahlásíte (přeplněný koš, rozbitou lampu, stržený jízdní řád), tak to hlášení projde důkladným byrokratickým procesem a po měsíci nebo po dvou měsících vám na to odpoví nějaký právník z ústředí hlavičkovou á čtyřkou plnou užvaněných prázdných frází. V normálním funkčním systému by to bylo operativní… Číst vice »

Dominik

To by se ale musel změnit celkově systém, jelikož nyní jdou všechny tyto zprávy na podatelnu.
A nevím, já když jsem po SŽDC něco chtěl, tak mě vždy přišla vyčerpávající odpověď, včetně přílohy (tabulka, apod…).

Karel

No jistě, to by SŽDC musel řídit někdo s aspoň dvojciferným IQ, kdo nemá vymodřený mozek.

Leinad

Odpověď možná, ale že by na stížnost přišlo snížení rizika problému s tím jsem se nesetkal.
Nahlasim chybějící jízdní řád a plný koš, za měsíc odpověď s omluvou, když jsem na stejné zastávce později stejně jízdní řád není a je tam bordel. Hlásil jsem i dopravci i ROPIDu(předpokládám že má páky, ví komu hlásit), odpověď přišla dřív, je to proti standardům kvality, a řešení nepřišlo.
Nahlasim horší čitelnost jř(nalepený papír rovnou na vlnitém plechu zastávkového přístřešku), odpověď zní že na místě jízdní řád je.

xyz

Ne že bych s „ošlapným“ souhlasil, ale technická poznámka – ilustrační foto je zastaralé; zastávka Chabeřice vypadá od jara tohoto roku (po provedené rekonstrukci úseku Kácov – Zruč n/S., po které se tento úsek stal po 1 a 3/4 roce znovu sjízdným) docela jinak – již poněkud moderněji.

Dominik

To víte, ilustrační foto musí podpořit negativní hodnocení ošlapného.

Leinad

Dneska je všude nástupiště v normované výšce, displej(Pragotron), repráky s Andulou, zastřešená čekárna proti větru a dešti, osvětlení.

Karel

Škoda. Stará železniční romantika nám mizí před očima a vzniká nová, prefabrikovaná, s modrým zábradlím.

pozorovatel

No, já v tom tedy mnoho „romantiky“ rozhodně nepozoruji – ani v tom neudržování toho starého, ani v tom „novém, prefabrikovaném, s modrým zábradlím“

Karel

Já vidím romantiku v té prostotě a splynutím s divočinou. Tohle je trochu starší fotka, ale asi to tam vypadá pořád stejně:
https://www.k-report.net/discus/obrazky/96/47/769647.jpg

pozorovatel

Bráno takto, pak samozřejmě souhlasím, ale i to „stará romantika“ a „prostota a splynutí s divočinou“ vyžadují údržbu, kterou ze strany SŽDC často postrádám (a jistě nejen já) – a reálně ji (téměř vůbec) nezajišťovat, ale chtít přitom vybírat „ošlapné“, to mi příliš mravné nepřipadá, zejména když na to SŽDC stejně dostává finance od „státu“.

Radek

Tak doufám, že od teď budou všechny zastávky v perfektním stavu.

Správa železniční popravní cesty

Opět skvělá příležitost zrušit SŽDC.

Jaaaa

Jj, vlastně proč jen SŽDC, zrušme vlaky úplně a bude pokoj.

PetrM

postavili nádraží, ale chodili jim tam lidi… že něco mají v Německu snad ještě neznamená, že je to do bře a že to musíme mít taky 😛

Dominik

Proč by ne? Vždyť se furt ukazuje na západ, že tam to a ono funguje a u nás ne, a teď se to nehodí? A hlavně to budou finance pro údržbu stanic, není to zas tak špatný nápad.

Y.K.

V tom případě by asi SŽDC měla na prvním místě garantovat nějaký set zastávkových a staničních služeb vůči dopravcům a jejich cestujícím a až pak za to vybírat. Jinak je to výpalné bez garancí.

Dominik

Záleží, co si pod takovým setem služeb představujete. A žádné výpalné to rozhodně není, musí se udržovat osvětlení, vylepovat JŘ, apod…

xyz

„A žádné výpalné to rozhodně není, musí se udržovat osvětlení, vylepovat JŘ, apod“… což SŽDC zjevně zvládala i dosud a postačily jim k tomu příjmy z poplatku za dopravní cestu.

Dushan

Ne, je naivní představa, že „z poplatku za dopravní cestu“ lze pokrýt náklady průběžnou údržbu kolejí a nádraží, resp. jejich rekonstrukci. Většina peněz se nasype z veřejného rozpočtu. Poplatky za užití stanic a zastávek jsou naprosto legitimní, kromě toho se jedná o symbolické částky vzhledem k reálným nákladům.

xyz

„kromě toho se jedná o symbolické částky vzhledem k reálným nákladům.“
Právě – tak jako tak se z nich nepokryje zdaleka vše.

Nemluvě o tom, že v případě nádraží z kategorie „jsou v nich umístěny i různé obchody, které jsou navštěvovány i lidmi nevyužívajícími přepravu vlakem“ či z kategorie „odbavovací hala slouží i lidem čekajícím na autobus v rámci přilehlého autobusového terminálu“ platí, že prostory SŽDC jsou „ošlapány“ i zákazníky jiných subjektů než těch v železniční dopravě.

Karel

A pak SŽDC přidá ještě samostatné poplatky za blikání na přejezdech a stahování závor, za změnu barvy na semaforu, za kácení stromů v ochranném pásmu, za dotahování pražců – a co že vlastně má být hrazeno z vlastního poplatku za dopravní cestu?

Otmar

Poplatky za dopravní cestu nepokrývají vůbec nic. SŽDC může fungovat stejně tak jako všechny ostatní organizace podobného typu na celém světě jedině na principu dotací. Pokud by to měl pokrývat poplatek za použití dopravní cesty pak by se musel několikanásobně navýšit a to by způsobilo nekonkurenceschopnost s jinými způsoby dopravy. Výše poplatku je v rukou politiků nikoliv SŽDC.

Karel

Záleží, jak se podmínky nastaví. Jestli si SŽDC z těch poplatků mají hradit jen provoz, nebo i údržbu, nebo i investice, modernizace, rozvoj atd.

Karel

Právě proto je mi divné, proč ten poplatek má být „za přístupové cesty“. Skoro to na mě působí dojmem, že za samotné nástupiště a jeho vybavení se žádný samostatný poplatek vybírat nesmí, a proto se to SŽDC snaží nějak obejít.

Y.K.

Výpalné je, když platíte za nějakou virtuální „službu“. Placení za služby je, ýe někdo garantuje přesně co dodá a jak se to na ceně podílí a vyfakturuje vám to.

Asi jako kdybyste z restaurace odcházel s účtem „užití restaurace: 600 Kč“ bez rozúčtování konzumace.

Bivoj

A v Rakousku to maj taky? Jo to vlastně není na západě, ale na jihu !

xyz

„Vždyť se furt ukazuje na západ, že tam to a ono funguje a u nás ne, a teď se to nehodí?“
Ne, „furt“ se tak neukazuje (+ dodávám, že „se“ neexistuje; konkrétně je to vždy někdo konkrétní, kdo ukazuje, a někdo jiný konkrétní, kdo takto neukazuje).

Německá železnice má některé aspekty hodné inspirování a některé naopak nehodné inspirování.

Do druhé kategorie může spadat právě „ošlapné“, taktéž např. „osekání infrastruktury až na kost“ u vedlejších tratí atd.

Jirka

Existuje spousta zastávek na znamení. Jak řeší to, že někdy ten vlak jen projede a někdy zastaví? Asi nijak že, vždy platit. Vždyť tím jednoduše řekli, že chtějí zrušit všechny zastávky, kde vystupuje průměrně méně než pět lidí na vlak, protože se zastavení v těchto zastávkách nevyplatí.

Vít Jůza

Možná je řešení naznačeno v jistém filmu: jen přibržďovat ….

Jirka

Nápad skvělý, ale jestli se bude platit vždy nehledě na to, jestli vlak zastaví nebo ne, tak to stejně nepomůže.

Karel

Jako že by se pro jistotu platilo vždy, tedy i v případě, kdy tam ten vlak vůbec nejede nebo dokonce kdy dopravce vůbec žádné vlaky neprovozuje a není dopravcem? Tak bylo by to určitě jednodušší, co. Pro modré mozky…

Dominik

Tak předpokládá se, že zastaví, vždyť to, že je na znamení, je věcí dopravce.

Karel

Tak věcí dopravce samozřejmě je i to, že vůbec nějaký vlak provozuje. Nicméně pokud je poplatek za zastavení, tak rozhodující musí být, jestli zastavil.

Dominik

A to budete u zastávek na znamení prokazovat jak?

pozorovatel

To se snad ptejte spíše na SŽDC, ne: když si vymyslela poplatek za zastavení, tak by snad také měla právě ona vědět, jak ta skutečná zastavení (objektivně) spočítá, nemyslíte?

Dominik

Tak objektivně se to bude brát podle toho, co má dopravce objednáno, ale když tu někdo chce zastávky na znamení rozlišovat dle toho, zda tam zastavil či ne, tak se ptám jak. Jinak je logické, že i zastávka na znamení se bude automaticky brát, že tam zastaví.

Karel

Naopak – logické je brát je tak, že se tam defaultně nestaví. A jestli „někdo“ chce počítat počet zastavení, tak se ptejte jeho, jak to chce zjišťovat.

dopravák

„logické je brát je tak, že se tam defaultně nestaví“
Však s tím také jízdní řády takto počítají, resp. při jejich konstrukci se postupuje tak, aby vlaky v žádném mezistaničním úseku nejezdily s náskokem a raději se přidá nějaký vyrovnávací čas k pobytu v nějaké následné stanici – aspoň tak tomu bývalo, když se zastavování na znamení či požádání do naší železniční dopravy zavádělo.

Karel

Že vlakvedoucí o každém jednotlivém zastavení sepíše formulář SŽDC HZVZN (Hlášení o zastavení vlaku v zastávce na znamení) a po skončení směny jej odešle doporučeně svému manažerovi Operativní správy hlášení o zastaveních v zastávkách na znamení, který jej do měsíce ve čtyřech kopiích přepošle na provozní a účetní sekce provozních úseků oblastních ředitelství k zaevidování do seznamu požadavků určených k zanesení do systému?

pozorovatel

A jak to chcete dělat u vlaků bez vlakvedoucího?

Karel

V tom případě bude muset dopravce jmenovat vlakvedoucího v záloze anebo vicevlakvedoucího a ten podá písemné hlášení na komando vicevlakvedoucích…

Dominik

A jak zajistíte, že ta hlášení jdou z ČD správná? A vlakvedoucí Vám za další práci jistě podekují, jen proto, že nějaký blb vymyslel další papír navíc.
A jak již řekl pozorovatel, jak to budete dělat na tratích bez vlakvedoucího? I když řešení by bylo, všechny vlaky zastavující na znamení budou mít povinně informační systém s tlačítkem a to bude každé zmáčknutí zaznamenávat a odesílat přímo na SŽDC a v případě, že by dopravce vypravil vlak bez takového systému budou všechny zastávky automaticky brány jako zastavení (to samé i v případě poruchy systému).

Karel

Vy budete fakt asi nějaká skalní guma od ČD nebo SŽDC, pokud nerozpoznáte takto okatou ironii. 🙂

Karel

Jinak v zastávce na znamení se defaultně nezastavuje, čili dopravce pochopitelně nemá hradit žádný poplatek za zastavení, pokud by mu SŽDC neprokázala, že tam zastavil.

Dominik

Ne naopak, dopravce musí prokázat, že tam nezastavil, protože to je on, kdo určil, že ta zastávka je u daného vlaku zastávkou na znamení, takže buď prokaž žes nezastavil nebo plať.

Karel

Ano, dopravce určil, že se tam normálně nezastavuje (až na stanovené výjimky). Tedy pokud chce někdo za zaplacení poplatek, tak by měl prokázat, že k tomu je důvod. Nebo holt bude muset věřit tomu dopravci.

Dominik

Proč já (jako správce) bych měl dokazovat druhému, že tam zastavil, naopak, on mi musí prokázat, že tam nezastavil, jinak plať (mě nemají vůbec zajímat nějaká zastávka na znamená, prostě v objednávce je, že tam bude zastavovat).

Karel

Pokud za něco chcete vybírat výpalné, tak byste asi měl mít za co. Nevím, co kdo píše do „objednávky“, ale pokud tam podle jízdního řádu zastavovat nemá (resp. jenom na znamení), tak přece nemůžete vybírat za to, že tam zastavuje. To je jako kdyby obchod po vás chtěl zaplatit nákup, i když jste v tom obchodě vůbec nebyl – ale mohl jste si nakoupit a je to váš problém, že jste si nenakoupil, majiteli obchodu do toho nic není, že jste to nevyužil.

Karel

Tak já myslím, že ta koruna dvacet za jedno zastavení není nijak přemrštěná částka.

pozorovatel

Tak to já jsem zase zvědav, kolik zastavování bude od dalšího roku zrušeno, a hodně by mě zajímalo, kolik kvůli tomu omezení použitelnosti železnice přibude na silnicích aut …