obnoveny

Obří zakázka na dopravce. Vysočina vypsala soutěže na 15 let v hodnotě 22 miliard korun

RegioPanter v Kraji Vysočina. Pramen: ČDRegioPanter v Kraji Vysočina. Pramen: ČD

Jedna soutěž už počítá s nasazením akutrolejových jednotek i na neelektrifikované tratě.

193 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel Skládaný

Kdyby se ti píp raději poctivě zasadili o elektrizaci trati Zastávka-Jihlava namísto baterkových fantasmagorií. Už to slibují padesát let.

Juraj

No jo, a je tam vážně takový přepravní proud, aby zrovna toto byla jedna z priorit?

Pokud se správně nakreslí průjezdná linka přes Jihlavu, tak BEMU může být v podstatě ideální vozidlo pro regionálku. Pak už ta trať bude problém pouze pro R11, a i to není neřešitelná věc.

Pavel Skládaný

Přinejmenším tu jezdí rychlíky Brno-České Budějovice-Plzeň. A v úseku Brno-Jihlava by elektriky zkrátily jízdní dobu v těch kopcích o dobrých 15 minut.

Plok

Pak už by byl i vlak konkurenceschopný vůči autobusům

Pavel Skládaný

Je to tak, tím spíše, že vlaky jezdí slušně obsazené i za dnešního spartánského stavu.

M19

Což je dáno hlavně tím, že neexistuje silná konkurence mezi vlaken a autobusem. Těch pár spojů to není nic. A jsou li vlaky obsazené jak píšete, pak to hektarů dostatečně silná frekvence. Navýšit se tu momentálně toho moc nedá. #kapacita

Alenkaf

Pokud budeme neustále vymýšlet důvody proč něco nedělat tak se nikam neposuneme.

Tomáš Záruba

Proboha hlavně nic nevymýšlet! Podařilo se dojít do stavu, že je schválený vývoj na 227 (který „zakopl“ o EIA, což se snad během cca roku-dvou vyřeší), 240 i 241 (kde příprava „jenom“ zbytečně vázne). Schválená je i budoucí podoba jihlavského uzlu včetně částečného zdvoukolejnění směr HB. Schváleny jsou další akce na 238 i přes Bystřici n. P. A samozřejmě VRT i reko „staré nové Tišnovky“ + pokračování do Kolína. V rovině „vymýšlení“ na celé Vysočině prakticky chybí uzavřít otázku tratě 225 a možná elektrizace 224, popř. bodového zkapacitnění Dobronín – HB (cca 2 výhybny), a žst. Smrčná. Hlavní je teď… Číst vice »

Martin Jedlicka

Rád bych na Vysočině viděl Siemens Mireo

franta

Podle mě by měl být vytvořen ONE TICKET2, který bude aplikován na nové smlouvy. A kde by mělo být jízdné jako v okolních zemích jako Maďarsko, SLovensko. JInak tu budeme mít 15 let min. předraženou železnici. A nikdo s tím nic neudělá. A můžeme do ní investovat jak chceme. A k ničemu nebude.

Happy

Takže pro DMU je poptáváno DMU120 v počtu 6+1. Působení pár spojů Brod- Humpolec, stará Tišnovka, Sp do Znojma o víkendu a Sp do Brna. DMU 70 je poptáváno 11+2. Ty mají kreslené oběhy na Tábor, Znojmo, Třebíč, Budišov a víkendovou Jemnici. Ale je v tom zadání jistá variabilita, kdy to může být pouze v DMU 120 anebo jen DMU 70 ovšem v patřičném počtu. Tj. Buď 23ks DMU 70 nebo 20ks DMU 120. První třída musí být přeznačena na tichou druhou. To je v zadaní. Vozidla vyrobena v roce 2000 a mladší, vybavena ETCS, 6kW na tunu minimálně a… Číst vice »

MK

Jaké jednotky jsou v plánu na trať Tabor – Jihlava? Snad ne pořád Regionovy?

Happy

Regionovy určitě ne. Jednak nevyhoví zadání věkem a jednak absencí ETCS, které bude instalováno Spělov- Batelov. Takže se nabízí řada 841 a 847, které jsou v majetku ČD, ale byly zakoupeny z dotačních titulů. Tam je otázkou, jak to má kraj ošetřené. Jestli v případě výhry někoho jiného existuje povinnost jednotky odprodat novému provozovateli.

Plok

810 s vlekem 😀

David

Vysočina … málo lidí, většinou duchodci, roztroušený obce, neni tam žádné centrum. Ne to je fakt kraj na osobku (proto tam každý ma auto) a nebo aspoň poptavkovku. Ne to cpat do vlaků a zvyšování šotoindexu štěstí.

Alenkaf

Klidně můžete jít s těmito bláboly do krajských voleb, třeba vás zvolí a ušetřené peníze si nechat. Ale na co vlastně šetřit tam podle vás nema smysl utrácet vůbec za nic.
Ale spíš tipuju ze znáte Vysočinu jen z D1.

xyz

Nicméně je pravda, že využití regionálních vlaků tam je spíše nižší.

Jsem zvědav na vytížení Os-230 poté, co R9 bude mezi Prahou (resp. samozřejmě i Kolínem) a HB jezdit v 1h taktu, tzn. Os už nebudou „samonosný proklad“ k dosud jen 2h taktu rychlíků.

David

A ty peníze nejdou teda použít jinak na mobilitu místních, aby to přepravilo víc lidí? Jo vlak je super na vozeni lidi z Prahy do Ostravy, nebo Praha-Kolin… ale v ty Vysočině fakt není moc směru, kde by to co hodinu přepravilo víc lidí než autobus.

Happy

A proto mezi Jihlavou a Brodem pojede co hodinu spoj na Kolín co dvě hodiny Sp Hlinsko Dačice, co dvě hodiny R z Prahy. Plus nějaké závleky. To máme vláček v průměru co 15 minut jedním směrem. 😁

David

A plny? Jakože v každým tom vlaku bude 100-200 lidí? Aha…

Alenkaf

Vzhledem je plánované kapacitě vlaku tam snad tolik lidí nepojede, to by byl slušný Saigon.

TomD

Hlinsko -Slavonice aneb jak vyhrat v soutezi o nejbizarnejsi linku. Ale kdo vi, treba bude narvano

Alenkaf

Co je na tom bizarního? Prostě z jednoho okraje kraje na druhý. Mnohem větší bizar je každých 20km prestupovat jako to bylo ještě nedávno.

FP1

Ono to, že to je z jednoho kocne kraje na druhý ještě neznamená, že to je správné, jde i o přepravní proudy. A je prostě nesmysl lámat rameno Pardubice – Brod v Hlinsku, a přidávat nesmyslný přestup, protože těch lidí co jedou skrz od Pardubic na Brod, je prostě dost.

Alenkaf

Vzhledem k tomu ze můj děda byl z Vojtěchova a znám to tam víc než dobře. Tam vím ze průjezdy skrz Hlinsko skončily s koncem rychlíku. Jet dnes Pce-Brod je na půl dne a to dneska nikdo nestojí.

FP1

Ano, svého času se vždy přestupovalo v Hlinsku, ale už pár let jezdí opět přímé vlaky Pce – Brod, v 2h taktu, a jízdní dobu 1:56 opravdu nepovažuji za půl den.
Nikdo o to nestojí, proto ty vlaky tam jezdí docela plné, neříkám že úplně všichni jedou celou trasu, ale je tam velký přesah, z jednoho kraje do druhého, není to tak, že by většina lidí ze spoje od Pardubic vystoupila nejdál v Hlinsku.

Alenkaf

Skrz Hlinsko opravdu dnes jezdí minimum lidí. A krom toho ten přestup tam bude jen u každého druhého vlaku, druhá půlka bude jezdit nadále Brod-Pce.

M19

No z Pardubic jezdí plné vlaky lidí až do HavlBrodu… nepovidejte. Právě v Hlinsku se ty přepravní proudy lámou přirozeně.

TomD

Mrzi me jestli jste musela kazdych 20 km prestupovat ale nelze propojit vsechny diry primym spojem

Alenkaf

To ale není důvod nepropojovat, tam kde to jde.Nebo jaký má smysl přestoupit v Brodě z 847 do 847? Přestupy v Jihlavě a Kostelci eliminovali naštěstí již dříve, tak je zbytečné se o tom bavit.

TomD

Ja nemam poneti co je 847. Nejsem sotous.

Alenkaf

To evidentně jste, když máte problém s tim ze vám ubyl přestup.

Michal

Sorry, jako, ale Hlinsko přece není na Vysočině. Hlinsko je v Pardubickém kraji, okres Chrudim.

Alenkaf

Tak ma vlak končit/ začínat ve Stružinci?

Happy

Dostanu zároveň spojení Hlinska s Jihlavou a Telče s Brodem…..

TomD

Telc s brodem uz nejakou dobu jezdi

Happy

To ano, tak teď se ještě vytvoří Hlinsko Jihlava a co z toho dostanu? Hlinsko- Slavonice… Jednoduché

TomD

A kolika lidem usetrite prestup v brode kazdy dve hodiny? Nehlede na to ze cim delsi linka, tim vetsi náchylnost na zpozdeni

Tomáš Záruba

To úplně takhle neplatí. Záleží, kolik je tam rezerv, a tady jich bude dost jak v HB tak v JI.

M.Z.

Zrovna nám by to spojilo “babičky”. Ono jet Telč-Jaroměř ještě dekádu zpět znamenalo 6-7 přestupů a 8 hodin cesty…

TomD

No vidite a busem to bylo s dvema prestupama par hodin

M.Z.

Dneska to busem takzvaně odborně řečeno „není vůbec“, protože středem republiky ze severu na jih nejede nic… 😉

Michal

Ano, tam, kde by bohatě stačil motorák, bude jezdi souprava za X desítek milionů. Gratuluji, Jihlavo.

Juraj

Co znamená „stačil“? Komu stačil?
Ta souprava za x desítek milionů mj. plní ten účel, že vlak začne být použitelný pro další lidi.

TomD

Linka Havl Brod -Tisnov pres Nove mesto? Bud jsem to spatne pochopil nebo se nekdo zblaznil

lokfürer

a proč by ne? po hlavní trati to objednává od Křižanova JMK, starou tišnovku maj dráhy už teď a obsluhují to brodskýma motorákama, tak se to jen natáhne v kuse ať to bude vozit kdokoliv, jednodušeji se budou dostávat motoráky do depa

TomD

Jel jste tudy nekdy?

Lokfüreer

Skoro denně

Lokfüreer

Skoro denně, má ta na něco vliv?

Lokfüreer

Skoro denně, má to na něco vliv?

Alenkaf

Proč? Jen spojily do jedné linky vlaky Žďár-Tišnov a Žďár-Brod a tím spoustě lidem odstraní zbytečný přestup a nikomu se nic nezhorsi.

TomD

Spouste lidem 🙈

Alenkaf

I kdyby byl jeden tak to dává smysl, jestli potřebujete přestupovat tak si klidně můžete přestoupit z prvního do druhého vagónu. A klidně si můžete přestoupit i v Přibyslavi.

TomD

Uz ve vasem prispevku jinde sem si rikal jestli nejste fanynka zeleznice. Hlinsko Slavonice budiz, zrejme se v brode vymeni osazenstvo a mozna z velky vetsiny i v jihlave ale kvuli jednomu cloveku zavadet spoje bez prestupu vlakem je totalni ulet. Nekdo by si pral vytvorit modelove kolejiste velikosti 1:1
Slysela jste nekdy o doprave “on demand” nebylo by lepsi ty penize pouzit tam? Zrovna Vysocina by byla vhodnej kraj

Alenkaf

Jestli máte takovou starost o peníze, tak vás můžu ubezpecit, že tím zrušením přestupu za 15 let taky ušetříte dost peněz. Což je taky jedním z hlavních důvodů proč kraje přistupují ke spojování ramem. A těch lidí to taky využije dost.

Juraj

Hele, takové tajemství:
To, že linka jede nějakou trasu, nutně neznamená, že všichni musí jet z konečné na konečnou. Ani že ten vlak musí být vždycky plný.

Ze Strančic do Milovic nebo ze Šakvic do Kuřimi nejezdí skoro nikdo, ale provozně ty linky dávají nějaký smysl. A pokud přeci jen někdo potřebuje jet skrz, je to příjemný bonus.

Happy

Podstatné je spojit osu Brod- Žďár – NMnM ideálně po hodině …

TomD

Ze Zdaru do Mesta to podle me neprilaka lidi ani kdyby to jezdilo po 15 minutach. S vyjimkou snad lidi co cestujou do nemocnice ale i ta je dostatecne pokryta busem kterej stavi pred operacnim salem kdezto od vlaku si date zdravotni prochazku. Bydlite z vas diskutujicich nekdo pobliz?

Účetní

Tak tady je celkem jisté vítězství RJ. Zapadá to totiž do plánu RJ, stát se největším dopravcem v ČR. Mimochodem do stejného plánu zapadá i to, že se za pár dní dozvíme, že RJ obhájil R8 a přidal navíc další linky od ČD.

Vena

Nestrašte, R8 je dno a nikdo soudný mu další smlouvu nedá.

Alenkaf

Pokud bude nejlevnější tak ano bez ohledu na kvalitu.

Účetní

No ale v tom výběrku asi není podmínka, že do teď to musel provozovat ke spokojenosti cestujících : – (

xyz

A R9 (vedená přes Kraj Vysočina) s ČD je… co je vlastně opak dna? Poklice? 🙂

Vena

Oproti R8 je v pohodě…

TomD

Napada me nevsedni zazitek…

okk

R9 je v podstatě krásný vlak. Když už zůstaneme u rychlíků a Vysočiny, tak zkuste někdy R11 :).

Smutný jsi

Jo, RJ bude kousat.

Účetní

NO já bych spíš řekl, že bude brát téměř vše a občas něco připadne Arrivě a opravdu výjimečně ČD.

Vena

Toho se také obávám

Účetní

Pokud se nechtějí ČD nuceně přetransformovat na dopravce, který vozí lidi z Ostravy do Prahy a má pár linek do zahraničí, plus nějaké to opravárenství, tak se musí zprivatizovat. A pak nějaký krizový manager z toho udělá konkurence schopný podnik.
Ale to se v ČR nestane : – )

Alenkaf

Před privatizací je nejdřív nutné snížit cenu a počet lidí které je využívají aby neremcali ze se stát zbavuje vydelecneho podniku.

Ota

Bojím se, že na Vysočině to bude zase podle hesla: Mysleli jsme to dobře, ale dopadlo to jako vždycky.
Podle mě třeba jednotky Moravia by se místo v Křižanově mohly točit ve Žďáru, ale to by se oba kraje musely chtít tarifně domluvit, ale to Vysočina nechce.

Happy

Další co považuje za modlu JMK. Vždyť to není pravda. Naopak Kraj Vysočina je ten, který poskytuje vozidla i ta na která dostal dotaci dalším krajům a snaží se eliminovat mezi krajské přestupy. Takže se jezdí až do Kolína pro StčK, bude Zruč na BEMU, Slavonice po mnoho let s tím nejmodernějším, co kraj má 841,847 do JMK 847 na staré tišnovce, víkendy do Znojma plus Sp každý den s 847, 841. JMK si těžce hraje na svém písečku. Problém na 240? Tak to zlomíme v Zastávce. Atd.atd. tarifní rozšíření IDS JMK by pro kraj bylo neskutečné drahé. Pročpak se… Číst vice »

dopravak

VDV do Brna je – autobusem od Velké Bíteše…

Happy

Mluvíme o železnici

Tomariero

Do Brna ale na autobusové lince platí.

Zlámalík

V Zastávce proto, že dál nevedou dráty. A JMK s nasazením BEMU pro protažení do Náměště/Třebíče počítal.
To nezajíždění z Brna do Žďáru taky nechápu, je to blbých 25 km navíc.

Tomariero

Jednotky Moravia nesmí opustí hranice kraje kvůli dotaci.

Domis

To není pravda, tak nepište nesmysly. Už Křižanov je přece na Vysočině.

Alenkaf

Už Vlkov je na Vysočině, je zajímavé jak dlouho se tyhle nesmysly dokáží mezi lidmi udržet.

lokfürer

JMK je právě ten co nechce aby ibalgini zajížděli až do Žďáru a že ještě v létě tam jezdil na noc aspoň, byl to ale hrozný problém a tak vznikla aspoň přímá lonka Žďár-Meziříčí-Studenec což je myslím pro obyvatele žďárska přijatelnější, na Brno mají rychlík

Michal

Nechce. A nechce to pro to, že by žďáráci dostali lepší spojení do Brna a kašlali na Jihlavu. Totéž se děje v Třebíči. Tamní osobní vlaky připomínají pojízdné muzeum typu „co dům dal“, ale nové BEMU se pošlou raději na trať Slavonice-Hlinsko. To pro to, aby měli z Třebíče a Náměště cestu do Brna co nejvíce komplikovanou. Jen tak mimochodem, Hlinsko už není kraj Vysočina, ale Pardubický. Trochu paradox, vedení kraje pošle nové ekologické soupravy raději na slepou trať a do cizího kraje, než by je poslali do druhého největšího města na Vysočině.

Happy

Do druhého největšího města na Vysočině se staví nová silnice. Do Žďáru taktéž. To co tady píšete jsou bludy. Obě dvě lokality si přišly na tolik peněz na projekty, o kterých by si mohly v JMK nechat jen zdát. Viz. Znojmo, Kyjov atd. A za ty verky na 240 může JMK, který si přelomil vozbu v Zastávce a víc ho nezajímá. A jako bonus to přehodil na Vysočinu, která tam objednávku v úseku Třebíč Brno dělat neměla… Teď navíc machři v Brně projeli i dotační titul. Vysočina nepočítá v nové smlouvě s objednávkou na Třebíč Brno, vyjma pár Sp, protože… Číst vice »

Michal

Jaká silnice? A i kdyby, mluvíme o vlacích, o spádové oblasti a o tom, že Jihlava pošle nové drahé soupravy tam, kde nikdo nejezdí.

Jeňýk

no jestli na trati havlbrod – slavonice nikdo nejezdí tak nevím jak se říká tomu počtu cestujících co jezdí na jiných tratích 🙂

Vena

Prej že jsou baterky ekologické…. tak jsme se zasmáli…

Martin

Rozhodně je to čistější řešení než pálení nafty v obstarožním Hektorovi 😀

Vena

Likvidace baterie je ekologicky náročný proces. Bohužel je u našich politiků v módě žvanit něco o ekologii.

Michal_80

ano, likvidace baterie je ekologicky náročný proces, i její výroba, dokonce i těžba lithia je, to je samozřejmě pravda…předpokládám tedy, že u spalovacích motorů do toho srovnání nezahrnujete jen zplodiny z výfuku, ale i těžbu ropy, její dopravu z místa těžby, rafinaci, distribuci, celkovou energetickou náročnost tohoto procesu a na závěr likvidaci motoru a nádrže včetně zbytkových provozních kapalin atd. ? Asi ne, co?

Vena

O spalovacích ale nikdo neprohlašuje velkohubě že jsou ekologické

Juraj

A ty vzácné kovy do katalyzátorů se taky nevytěží samy.

Václav

Ještě to nezačalo ani jezdit a vy už to chcete likvidovat

Vena

Asi vás to překvapí, ale baterie má jaksik omezenou životnost a nikoli nekonečnou. Jen u elektrobusu se musí alespoň 1x vyměnit. Kolikrát to bude u vlaku?

MHD

Tak a teď mi ještě ukažte nějakého Hektora v závazku 🙂

Smutný jsi

Arriva, regiojet a Leo se už chystají.

Happy

Leo je cenově mimo, Arriva, RJ a ČD. ČD mají výhodu. Pro soubor DMU mají vozidla a pro soubor EMU a BEMU mají 4 pantery ze současné smlouvy, které jezdí primárně na Kolín. Takže tipuji pokračování ČD

Karl vB.

Možná by určitou roli u dopravců RJ, nebo ARR, mohly sehrát i půjčovny vozidel.

Happy

A ještě jeden problém. A tím je zázemí. ČD mají poměrně moderní depo v Brodě. Privátníci široko daleko nemají nic. Musely by buď do pronájmu nebo odkupu v Brodě nebo pronajímat si opravy a údržbu externě anebo vybudovat svoje. A protože je to tady samé lokálkové nádražíčko s malými nevyužitými depy z období parního provozu, tak vlastně není ani kde co budovat snad vyjma Jihlavy. Což tedy privátníky dále znevýhodňuje…

Smutný jsi

Což pro ně není problém. Je ve hře 22 miliard. Jančura už místo oči, má dolary. Tohle vše, cos popsal, není pro soukromníka problém. Udělají cokoliv a ČD klidně utře.

Ondra K.

Na druhou stranu ČD mají dlouhodobý problém nabízet cenově konkurenceschopné ojeté nízkopodlažní DMU 120.

Vena

Protože provoz ojetin je blbost

TomD

Ostatni dopravci muzou udelat depo na Zdase ve Zdare kterej je z pulky zavrenej 😛

Hoermalmeister

Já jsem asi docela nemehlo, ale našel jsem jenom technické požadavky na ty vozidla, ne jejich počet. Kolik jich má být?

DavidB

To jsem zvědav, co bude z Třebíče do Zastávky jezdit. To stávající pojízdné muzeum je dost ostudné…

Happy

To jde na vrub JMK. JMK je objednavatelem dopravy v tomto úseku, stejně jako kraj Vysočina je objednavatelem spojů do Tišnova a tuším i Znojma.

Mark

To je sice pravda že objednavatelem je JMK, ovšem co tam jezdí za odpad jde především na vrub kraji Vysočina, protože ten primárně požaduje ř. 843. Od GVD tam už nebudou zajíždět ani 841 a nahradí je opět znojemské 814 a místo poslední klasiky 754+Bdmtee se nasadí třetí „krakenošrot“ 843+043+843. V plánu je sice jeden obrat s 847 až do ZuB, ale ten to nevytrhne. Takže cestující se mají na co těšit :-/

Happy

A co tam jako měl kraj Vysočina poptávat? 🤣843 a 814 je to nejmodernější, co tam Brno může nasadit… Opakuji, že objednavatelem je JMK. Vysočina do to může tak akorát kafrat, co tam nechce a v rámci volných vozidel mimo dotační smlouvy vypomoct. A když ten problém mohl být konečně vyřešen, tak ti nýmandi z JMK projedou dotaci. Klidně bych na každou zastávku a nádraží na Vysočině od Třebíče až po Rapotice vyvěsil ceduli, že ten posprejovanej špinavej aušus zajistil JMK.

Mark

Kdyby pro kraj Vysočina nebyla trať z Jihlavy do Zastávky na okraji zájmu tak tam mohl objednat Pesy též a ne nějaký šrot 843, pro který jen ČD nemělo využití.

Happy

Na okraji zájmů? Opakovaný blud a nesmysl. Kraj Vysočina zajišťuje vozidla i do jiných krajů. Pro StK do Kolína pantery, pro Jčk do Slavonic 847 a 841, pro JMK 847 a 841 o víkendech a pro Sp do Znojma, 847 pro starou tišnovku… Určitě bude pro kraj důležitější obyvatel Náměště než Čáslavi, který chce jet do Hory… Tohle svinstvo jde na vrub JMK. A aby se nemuseli vůbec obtěžovat, tak pro jistotu přelomili vozební rameno v Zastávce.

Tomáš Záruba

Ja bych to videl tak, ze hlavnim vinikem je stat a jeho zdrzovani elektrizace celeho ramene. Pak se s tim neda nic moc delat jineho, nez tam neustale dojizdet to nejhorsi, protoze nema smysl kupovat nove, navzdory tomu ze jde o usek nejvytizenejsi. Z tehoz ranku jsou prestupy v Zastavce.

xyz

Na t-180 s „plánovanou elektrizací“ byly normálně koupeny Sharky (totéž na již elektrizovanou t-140).

Daly by se najít i další příklady.

Navíc, když teda v MSK jezdí od 12/2024 bateriové jednotky, tak proč to nešlo mezi Brnem a Náměští/Třebíčí?

Tomáš Záruba

Otázkou je, jak moc se pouštět do rizika, že tím „hlavní problém zmizí“ a elektrizace pak nebude nikdy…

xyz

„Hlavní problém“ snad je přepřah R11 a potřebnost mít v roce 2035 😀 přímou linku Praha – po VRT Jihlava – po t-240 Brno, což půjde jen s elektrizací.

Mmch. trať Studénka – Veřovice má připravovánu elektrizaci navzdory nedávném nasazení bateriových vozidel.

P. S. Proč si vlastně Dobrá správa odložila začátek elektrizace Střelice – Zastávka o 2 roky z 2020 na 2022?

Našel jsem článek z roku 2022 o odsunu o (další) rok „kvůli penězům“, ale nikde jsem nedohledal důvod odsunu z 2020 na 2022.

xyz

P. S. Proč teda ta elektrizace už dávno neběží (a to i kdyby od Jihlavy, když před Brnem se pořád vymlouvali na tetčického dědka), když donedávna se o bateriových jednotkách ani nevědělo, že budou existovat?

Alenkaf

Nejspis proto ze stavební povolení bylo až v roce 2022.

xyz

Tak jinak:
– Proč to Dobrá správa vůbec rozdělila do dvou stavebních akcí se dvěma stavebními povoleními?

– Když už to případně chtěla mít nadvakrát, tak proč o obě stavební povolení nepožádala zaráz? (když území rozhodnutí měla – po zamítnutí odvolání „Vody z Tetčic“ – platné už od 11/2017)

Alenkaf

Protože se stejné obstrukce očekávali I u stavebního řízení v lokalitě Tetcic. A i v původně spojené stavbě se předpokládala výstavba postupně v nekolika letech a ne na ráz. Střelice totiž musely být po celou dobu sjízdné alespoň z jedné strany.

xyz

Očekávaly „se“, ale nebyli schopni zažádat o stavební povolení a tím zjistit, že žádné obstrukce nebudou? (fakt nebyly)

Ty Střelice jsou naprostý nesmysl, i v 6/2020 – 9/2021 byly (s krátkou přestávkou v létě 2021) od Brna sjízdné non-stop (práce probíhaly nejprve v 1. TK a pak 2. TK).

Takže – jaký byl SKUTEČNÝ důvod, že Dobrá správa to nebyla schopna realizovat zaráz?

A jak to bude u modernizace Zastávka – Jihlava? Náměšť (vojáci) a Krahulov (silo) budou/nebudou X měsíců odříznuté z obou stran?

Alenkaf

Věřte si čemu chcete, já vás přesvědčovat nebudu.

Tomáš Záruba

Politicky – a o to tu jde – je hlavní problém „vynucený přestup na hranici krajů“.

Tomáš Palko

A co je vlastně s projektem elektrifikace 240 Jihlava-Třebíč-Zastávka? Někdy v březnu 2025 mělo padnou rozhodnutí ministerské komise, ale je nějak ticho po pěšině.

Hoermalmeister

Vy teda jedete bomby, na to, že jste si to úplně neověřil…

xyz

Ne, objednatelem Os-240 z Jihlavy až do Zastávky je Kraj Vysočina, viz https://smlouvy.gov.cz/smlouva/soubor/38555796/174393-1735300022.pdf?backlink=kgyg3

Happy

Ano. Sypu si popel na hlavu….

M.Z.

…imho 100x raději 843 než Honeckera…

Alenkaf

Ono je to trochu složitější, až do loňského roku objednával vlaky Brno-Třebíč Jihomoravský kraj. Díky rozdělení ramene v Zastávce Kvůli elektrizaci, přešla objednávka na Vysočinu v původních parametrech. Po opětovném sloučení ramene přejde zpět pod JmK.

Studý Chudent

Třebíc-Zastávka objednává Vysočina

Happy

Tak proč JMK usiloval o dotaci na BEMU do Třebíče …..

dopravák

Protože se dohodli, že se do budoucna objednatel změní.

Hoermalmeister

Viz Plán dopravní obslužnosti Jihomoravského kraje!

Hoermalmeister

Nerad to dělám, ale musím Vás poopravit. JMK není objednatelem v úseku Náměšť – Zastávka. https://smlouvy.gov.cz/smlouva/31577336 Toto jde na vrub KruV, vozidla jsou sice z depa v Heršpicích, ale nejsou z brněnské objednávky. JMK objednává pouze Pantery do Zastávky. V PDO stojí, že JMK je připraven převzít objednávku až do Třebíče v souvislosti s pořízením BEMU, ale to teď je ve hvězdách.

Happy

Ano. Musím uznat chybu. Nic to nemění na faktu, že toto tápání mezi Třebíči a Brnem jde na vrub těžce JMK. Kdo chtěl přelomit vozební rameno v Zastávce? Kdo nebyl schopen obstarat ani jednu novou DMU za cca 20 let? Kdo se dušoval, že budou BEMU? Už se to mohlo řešit. Nemusely 847 brousit úsek NMnM Tišnov, který je pro kraj Vysočina nedůležitý a vůbec Tišnov- Nedvědice. Atd. To, co předvádí JMK je jen vyčůranost.

xyz

Nicméně nasazení 847 mezi Nové Město (resp. i kdyby Žďár) a Tišnov namísto mezi Třebíč a Zastávku je rozhodnutí Kraje Vysočina (ne JMK), není-liž pravda.

Happy

To nepopírám. Jenže proč? Protože se JMK celá léta prsí, že oni mají koncepci až do Třebíče. Proto pro Kraj Vysočina tento úsek jakoby neexistoval. V různých rozvahách, konceptech se prakticky neobjevuje. Koneckonců JMK chtěl BEMU. Výsledek je akorát přestup v Zastávce, tragický vozový park a projetá dotační příležitost. Kdyby Vysočina byla objednavatelem rychlejší vrstvy až do Brna, tak by to vypadalo jinak. Koneckonců v té soutěži DMU tam Sp do Brna jsou uvedeny. Ideálně s 847 po 2 hodinách v prokladu R a první zastávkou by byly Rapotice…. A bylo by po problému a dohadování. Jenže to tam neprojde…

Hoermalmeister

Tak největší chyba je vsadit na jednoho koně a před závodem se nepodívat, jestli má co žrát. Ta žádost o dotaci byla špatná, ale kdyby jim tohle vyšlo, tak by většinu problémů vyřešili.

Vena

843 jsou pořád dobré stroje, to plývání si na ně si nezaslouží.

Mark

Proto má heršpické depo stále vysoký správkový stav, kdy není schopné pokryt turnusovou potřebu ani pěti záložními MV…

Vena

Protože s tím brňáci neumí jezdit. Ten problém je mezi panelem a židlí

Mark

Pokud se podívám do správkového systému SHS, tak většina závad je podobná (netěsnosti, upadané vodiče či řemeny,..), ať to jezdí kdekoliv. Proti tomuhle střepu byly hydry v podstatě bezporuchové stroje.

Martin

Třicetileté 843 jsou už pomalu stroje muzejní. Nejsou nízkopodlažní, což je metrikou dnešních standardů morálně dávno za zenitem.

Happy

Jenže v podmínkách JMK je to stále high end technology. Tam ještě nedávno brumlaly kredence, hvízdaly hydry krokoušů a cestují v 854 stále vykřikují, cosi o moderním pěkném vláčku. Nedávno tam dosloužila další perla konce 60.let střídavej panťák. Prostě 60. a 70. léta tam ještě jednou, tak co by se zbavovali devadesátek 😁

Mark

Nemalá část 854 a též k nim příslušných přípojných a řídících vozů měly vakuové WC, hlučnost v interiéru proti 843 byla též výrazně menší, takže jediné plus 843 je tak akorát sekundární vypružení s měchy a kotoučové brzdy, jinak je to pro cestující spíš krok zpět.. ať to chce Vysočina či JMK.

Happy

To souhlasím. Zlaté hydry. Zvlášť na 850 vzpomínám moc rád. Pohodlné, v zimě teploučko, příjemné pohupování a klid. Jenže se píše rok 2025 a nelze poptávat pro kraj vozidla 854, která jsou téměř 60 let stará byť rekonstruovaná.

Vena

Ta nízkopodlažnost není problém. Prostě zvednete nohy…

M.Z.

Zase mají domyšlený interiér, elektrický přenos a zrychlení 1.7ms-2 což se několikrát omezovalo na 1ms-2. Zanedbanou údržbu snad…

Ondra K.

Jenže 843 jsou na konci životnosti a investovat do prodloužení životnosti se nevyplatí.

DavidB

843 jsou to nejhorší, co tady za posledních 15 let jezdilo… Je to hlučné, hnusné, vysokopodlažní…

xyz

Ale podle měřítek ČD to je „bezbariérové“ (plošina pro vozíčkáře, beztak obtížně použitelná zejména tam, kde jsou úzké nástupištní hrany).

A jak nadávaly odbory, když tyto jednotky opouštěly trať Pardubice – Liberec 😀 https://www.osz.org/index.php/zpravodajstvi-on-line-osz/36-zol-informace/5708-spolecne-stanovisko-odborovych-organizaci-na-zeleznici-ze-dne-27-10-2020-k-rozhodnuti-md-cr-o-vyberu-dopravce-na-linku-r-14

Vena

Hlučné nijak zvlášť, hnusné také ne, a prostě zvednete nohy.

Martin B

Maximálně tak pro šotouše a to ještě jen ty červené.

Téměř denně se provozní personál i cestující stávají svědky toho, že rakve patří do hrobu, nikoliv na koleje.

DavidB

Je to tak. O spolehlivosti jsem se radši ani nezmiňoval. Když tady jezdily hydry a k tomu řídící vozy, tak to bylo docela pohodlné a spolehlivé. Ted jezdí ty uřvané hranaté obludy, které pravidelně někde chcípají…

Karl vB.

„„Tratě Kostelec u Jihlavy – Slavonice a Havlíčkův Brod – Hlinsko v Čechách budou do té doby na základě státní koncepce elektrizovány,“ uvedl kraj v tiskové zprávě.“ Obě tratě jsou v koncepci uvedeny v horizontu „B“ s termíny 2027 a 2029. https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2023/11/Koncepce-rozvoje-elektricke-trakce-2023.pdf Zajímalo by mně, zda kraj Vysočina je připravený na variantní situaci, že jeho výše uvedený předpoklad se do roku 2031 nenaplní. Státní koncepce MD je závislá na přídělu peněz ze státního rozpočtu. Pokud v následujícícm období bude rozpočet napjatý a železnice bude muset bojovat s omezeným přídělem investičních peněz, dá se očekávat, že se budou preferovat především akce,… Číst vice »

Modré zábradlí

A to ještě úplně pomíjíte nebezpečí padajících pečených holubů…

Happy

Tak jak EMU, tak BEMU budou zafinancovány především státem. Takže kraji by žádná obří škoda nevznikla. Dále by tam jezdily PESY. Doufám, že má kraj ošetřeno to, aby vozidla zakoupená pro kraj zůstala na Vysočině. Tj 841 a 847. Možná je to taktika kraje, jak přinutit SŽ po letech slibů k nějaké akci.

mgr.pavel

U SŽ nejde jen o peníze, ale o neschopnost dotáhnout jakékoliv plány k realizaci. „Vlakem již brzy na letiště“ je snad nejvíc profláklým příkladem.

SŽ obecně slibuje nereálné termíny, spoustu staveb „plánuje“ zahájit za dva roky, tak aby ty plány u většiny staveb každý rok o rok odsunula.

Tomariero

Tak ono je z těch letosnich plánů pár věcí před podpisem, ale nemají jistotu financování a to až neovlivní. První úsek na Domažlice, Ruzyně Kladno, NemaŠe, opozdilo to vypsání Zlínky.

Oldřich Sládek

Hlinsko – Havlíčkův Brod určitě bude, se Slavonicemi si nejsme ani trochu jistí. Mimochodem, ač jsou Domažlice připravené a před podpisem, stále na ně nejsou peníze…. Řada staveb se v čase zjevně opět odsune.

2101

Udivuje mě že z Humpolce do Nového Města budou jezdit BEMU, a zároveň HB – Nové Město – Tišnov zůstanou motory… Logiku v tomhle kraji asi hledat nejde, stejně jako v Karlovarském

petr

Na dráze v ničem nehledejte logiku😉

Domis

Rozdíl je v ujeté vzdálenosti mimo trolej, kdy navíc v Tišnově nemůže být dlouhý pobyt pro nabíjení, protože je třeba ještě zajistit vloženy pár do Nedvědice.

Kandelábr

Vložené spoje Humpolec – HB budou taky motorové.

Happy

Co na tom nechápete? Žďár- NMnM je potřeba jezdit po hodině v relaci NMnM – Nedvědice pak bohatě postačuje dvouhodinovka. Tak se to nakonbinuje. Navíc Brod Žďár v DMU bude spíše minimum spojů. A cestujícím bude jedno, co nebo kdo přijede. Pojedou na tarif VDV.

TomD

Zdar – NMnM je potreba po hodine? To je takova poptavka? Tohle obstaravaji autobusy ktery stoji uprostred mesta, ne na okraji jako vlak. Vlak do noveho mesta je tak pro klaustrofobni lidi co nemuzou busem.

xyz

Žďár – NM je velmi vhodné po hodině, aby vlakový přípoj do Nového města byl v ZR jak od Prahy, tak i od Brna.

(I když v podstatě vaše „otázky“ jsou stejně takové, že si sám odpovídáte odpovědi, kterou sám chcete slyšet.)

TomD

Nechapu co chci slyset, snazim se zjistit proc potrebuje nove mesto vlak po hodine kdyz ho obsluhuje bus po pulhodine kde cestujici uzijou tarif VDV taky a jede hned z druhy strany budovy nadrazi

xyz

A je to venku – stačila jedna moje otázka a už nepíšete o 2h taktu vlaků, ale o vlacích celkově (tzn. že by podle vás nemusely do Nového Města jezdit žádné). 🙂

TomD

Ja psal neco o taktech? Proc myslite ze nove mesto potrebuje pripoj na kazdej rychlik kterej stoji ve zdare? Nove mesto je predmesti zdaru. Autem z nadrazi jste tam za 10 minut. Navic dva busy skoro kazdou hodinu

Happy

Žďár je přerostlá vesnice díky jedné fabrice, která tam vznikla po II.sv.válce. NMmM je historické centrum kraje. Takže například pokud chce Žďárák do nemocnice, tak musí do Nového Města. A pokud chce z NMnM do práce, tak jede do Žďáru. Takže ano. Výměna lidí je tady solidní. Klidně by se sneslo ve špičce i 30 min…

TomD

Odkud jste? Ja ze Zdaru. Souhlasim s tou vesnici ale vlak to nezachrani. Stavi kus od nemocnice na jednom konci, nadrazi je na druhym konci. Bus ma nekolik zastavek, jedna je primo na vratnici nemocnice. I presto vsechno jezdi busy skoro prazdny. Asi vsichni cekaji na vlak

TomD

Jste me pobavil s tim histerickym centrem kraje😃

Kubrt

Jak by se řešila situace, kdy kraj uzavře s dopravcem smlouvu na provoz elektrických vlaků, ovšem SŽ nestihne provést elektrifikaci dané tratě v předpokládaném termínu?
Já si (laicky) nemyslím, že plán, předpoklad, je nějak závazný, ns druhou stranu kraji a/nebo dopravci takové zdržení způsobí problémy a výdaje bez užitku. Ovšem čekat se soutěží na dopravce až do doby, kdy bude termín elektrického provozu nezpochybnitelný, může vést ke zbytečné prodlevě.

Alenkaf

Prostě by se posunula účinnost smlouvy.

Kubrt

Což ovšem taky může přinést problém, pokud dopravce bude kupovat nová vozidla (případný odklad by se musel propsat i do vztahu výrobce – dopravce).

Alenkaf

Děje se to naprosto běžně, aktuálně třeba na BEMU na Ostravsku, kdy se termín posunul z 2026 na 2027.

Kubrt

Tak zbývá jen doufat, že termín elektrifikace do Slavonic (byť osobně bych peníze sypal jinam) se nebude posouvat tak mocně, jako u tratě do Frýdku Místku.

okk

Já bych řekl, že se to určitě posouvat bude. Ostatně – původně se měla dělat „jen“ rekonstrukce té trati a ta už se odkládá dobrých 10 let, možná ještě déle.

xyz
okk

Toto letí 🙂

a8n

Kde je ta smlouva postavena výrazně jinak a zahrnuje výkony v závislé i nezávislé trakci.

Happy

Jenže kraj tlačí termíny. Aby byla získána dotace na nová vozidla od MŽP, aby se včas podepsaly smlouvy na další roky atd.atd. Ano kraj mohl říci, že tam budou DMU dalších 10 let, což by pro SŽ znamenalo, že opět nemusí nic dělat. A problém by se odsunul. Pakliže by chtěl kraj další BEMU, tak jednak by nedosáhnul na tolik vozidel z dotace a opět by to prodražilo samotný provoz. A pro SŽ by to opět znamenalo, že se nemusí nic. A v případě 227 by stejně docházelo k dlouhým výlukám, protože dřevěné pražce jsou mnohde těžce za zenitem a… Číst vice »

Kubrt

To je pěkné, ale pořád si nejsem jist, že toto všechno bude dostatečná páka i pro SŽ.

noerf

Tak jsem zvědav na výrobce dieslových vlaků. V ČR jezdí Pesy, ale obvykle maji zpoždění s dodávkou nových jednotek. U elektrické trakce a BEMU bude pravděpodobně dodavatel Škoda (s novým jménem), nezávisle na tom, zda vyhraje Arriva, ČD či Regiojet.

Martin

Ha…do Tabora bude i za 150 let stále jezdit přebarvený šukafón (Regionova). Víru v něco lepšího už jsem vzdal….

Rejsek

Přesně to mi taky přišlo na mysl xD
Okříšky – Znojmo taktéž.

Alenkaf

Pokud do Slavonic, Zruče a Nového Města budou jezdit Pantery tak by mělo být dost volných 841 a 847.

Ondra K.

Soutěž připouští vozidla rok výroby 2000 a mladší a jediným hodnotícím kritériem je cena za kilometr. Za takových podmínek obvykle nabídka 847 prohrává jakožto příliš drahá.

Alenkaf

Tak on je rozdíl nová 847 a ojetá 847.

Happy

Pokud jsou volné 847, tak tam jezdí o víkendu. A myslím, že zrovna v úseku Okříšky MB vzhledem k obsazenosti spojů nikdo nebude cpát nová vozidla, ale spíše to, co někde přebývá. Stačí se podívat, jaká vozidla v jaké čistotě a provozuschopnosti nasazuje Vysočina do JMK ve své objednávce a co nasazuje JMK na Vysočinu ve své objednávce.

Tomariero

Tomu zabrání ETCS na 225.

Happy

Ano Spělov- Batelov. Stejně i bez tohoto kraj nepočítá s provozem RN od nových smluv.

Nádražák

Budou stačir vlaky s rokem výroby 2000+, viz. zadávací dokumentace

ex-pardubák

Takže RegioŠukafon EVO 2001 🤭

N.N.

Rok výroby, nikoliv rok rekonstrukce. Teda alespoň doufám, být to rok rekonstrukce, tak budou vyhovovat i některé 854.