Dopravci Infrastruktura Železnice

Co s ošlapným? Úřad ho i napodruhé zrušil, SŽDC musí vzít v potaz úroveň stanic

Nádraží v Turnově. Cestující zde k nástupištím chodí přes centrální přechod, SŽDC chce vybudovat podchod. Foto: České dráhy
Nádraží v Turnově. Foto: České dráhy

Správa železniční dopravní cesty nedokázala ani napodruhé obhájit svůj pohled na ošlapné před Úřadem pro přístup k dopravní infrastruktuře. Správci železnic dali ošlapné vůbec poprvé do prohlášení o dráze (na rok 2020), úřad jim ho ale už v květnu zrušil jako diskriminační a protizákonné. Nově tento týden předseda úřadu zamítl i rozklad a definitivně tak model ošlapného z dílny SŽDC zrušil.

Ošlapné mají dopravci nově platit za to, že jejich cestující využívají přístupových cest k vlakům. Mezi přístupové komunikace patří například přechody, nadchody, podchody, eskalátory, výtahy, pohyblivé chodníky, nástupiště a přístřešky. K úřadu pohnala správu železnic dopravní společnost KŽC Doprava, která mimo jiné poukázala na fakt, že stanice a zastávky mají různá vybavení, dopravci přitom mají platit stejně v zapadlé vísce jako na hlavním nádraží ve velkém městě.

„Ceny musejí být stanoveny na základě přímých nákladů za tyto komunikace v rámci jejich kategorií a nesmějí odrážet náklady na prostory zařízení služeb,“ dal nyní KŽC za pravdu předseda úřadu Pavel Kodym. „Cena za užití dráhy jízdou vlaku, stejně tak jako základní cena za regulované služby, smí zahrnovat pouze náklady přímo vynaložené na regulované služby. Splnění tohoto požadavku je nutno doložit kalkulací,“ vytkl dále úřad správcům železnice jejich plošný přístup.

SŽDC nicméně s ošlapným dál počítá, podle ní není jeho zavedení od letošního 15. prosince ohroženo. „SŽDC tedy podle názoru ÚPDI nově propočítá cenu za jedno zastavení vlaku osobní dopravy v závislosti na kategorizaci přístupových komunikaci,“ sdělil mluvčí SŽDC Pavel Tesař. Správa železnic očekává, že jí ošlapné příští rok vynese zhruba 140 milionů korun. Jde o dodatečné peníze, které si bude moci přičíst k balíku, který dopravci platí za užití železniční dopravní cesty. Loni zaplatili 3,653 miliardy korun.

SŽDC ve zrušené pasáži stanovila základní cenu za jedno zastavení vlaku na částku 4,038 koruny. Dále se ve vzorečku počítá s hmotností vlaku (bez lokomotiv), koeficientem přepočtu hmotnosti a počtem zastavení vlaku.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Y.K.
Host
Y.K.

Doufám, že v kalkulaci budou i přístřešky resp. jejich velikost (nepohodlí za deště a úplau). Mohlo by to zlomit současný trend jejich rušení či nahrazování pidipřístřešky, vhodnými tak asi na málo frekventovanou zastávku trmavaje. 😉

Naopak dát ponižující koeficient za nefunkční výtah či eskalátor, pomočený podchod atp. a mohlo by to kvalitu stanic SŽDC postrčit zase blíže západnímu nebo dokonce dálně východnímu standardu (ale to bych chtěl moc). 🙂

František Flinta
Host
František Flinta

Nevím, jak může SŽDC stále připravovat ošlapné jako samostatný poplatek, když Evropský soud vydal rozhodnutí, že je ošlapné součástí poplatku za dopravní cestu, viz. https://zdopravy.cz/prulom-oslapne-je-soucasti-poplatku-za-dopravni-cestu-rekl-soud-ceska-novela-jde-proti-tomu-31362/

VBi
Host
VBi

Na Slovensku je soucasti vypoctu DC zastaveni vlaku ve stanici. Takze neco podobneho…

Alibaba
Host
Alibaba

Nemělo by se spíš než s hmotností vlaku počítat s počtem míst ve vlaku? A jestli se bude počítat jen s místy na sezení, nebo i s místy na stání je už jen detail.
Očekávám, že bude stanovena sazba (několik stupňů) úměrná vybavení konkrétnímu vybavení stanice.

Tronda
Host
Tronda

To také není úplně šťastné řešení, celkově by SŽDC měl motivovat dopravce spíše k tomu, aby navyšovali kapacitu vlaků přidáváním dalších vagonů, než aby zaváděli další 3-4vz spoje.
Druhá věc je, že když je stanice hodně využívána, tak je pro SŽDC snažší pronajmout komerční prostory na různé trafiky, občerstvení, restaurace, takže z ní mají více příjmů i bez ošlapného.

Romanero
Host
Romanero

Mně to asi není jasné. SŽDC tedy chce říct, že do dnešního dne provozovala stanice na vlastní náklady? To se mi nechce věřit. Pokud by to tedy mělo být součástí poplatků za DC, tak by se v podstatě o to, co si řekne za provoz stanice na trase, měla ponížit platba za DC. Takže by prakticky celková cena měla zůstat stejná, ne?

Alibaba
Host
Alibaba

Tak hlavně do dneška (do nedávna) provozovaly stanice (ve smyslu baráky a vše okolo) České Dráhy. A jak je měly zaúčtované, to se musíte zeptat jich.

X 1
Host
X 1

A dopravci (v závazku) samozřejmě tento poplatek rozúčtují svým objednavatelům. Tedy krajům, potažmo Min. dopravy. Takže státu.
Přelévání grošů z kapsy do vrecka. Teda, kdo toto vymyslel. 😉
Koza se nažere, vlk ožere a dojná kráva chcípne.
Kolik bude stát administrace takového poplatku?
Nebude lepší znovu rozporcovat medvěda a dát SŽDC (Vy-šílené správě) z eráru rovnou víc peněz?

malý bobeš
Host
malý bobeš

tak „vymyslely“ to České dráhy, které chtěly jako „majitel“ žst Lberec účtovat ošlapné společnosti Rail trans (provozovala vlaky na trati Liberec – Zittau – Varnsdorf) už před deseti lety.
Tehdy to považovaly za prima nápad, jak si přivydělat

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Nečiň to, co nechceš, aby tobě činili jiní. Zaseješ vítr, sklidíš bouři.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

>> Teda, kdo toto vymyslel.
Zkusme tu odpověď hledat. Tohle vypadá na nějakého přepočítávače v kanceláři, který potřebuje oddůvodnit svoji existenci i svého přepočítávacího oddělení a tak vymyslel suprové zlepšení. Na tu byrokracii (zase) dojedem 🙁

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Pokud by to mělo být za zastavení vlaku …. tak se bude jen přibržďovat … i vážně vzato, rozpočítávejte pak všechny ty zastávky na znamení.

Martin V.
Host
Martin V.

To by spíš mohli kategorizovat podle výšky nástupní hrany. Třeba 550 mm nad TK => koeficient 1,0; 350 mm => koef. 0,5; udusaná hlína => koef. 0,2. Snad by to bylo pro SŽDC motivační. 🙂

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Asi se neshodneme, ale za udusanou hlínu by měl být koeficient nula. Děravé gumáky za 20 % ceny nových? Vždyť do nich teče!

Martin V.
Host
Martin V.

Nechtěl jsem být tak krutý. Třeba v Lužné u Rakovníka to má možná navodit patřičnou retro-atmosféru u návštěvníků muzea už před vstupem. 🙂

Pezos
Host
Pezos

Možná kdyby těch 20 % platila SŽDC dopravci…

Partneři



CSCARGO
RSD