Dopravci Infrastruktura Železnice Zprávy

SŽDC zavedla poprvé ošlapné, úřad ho na popud KŽC zrušil jako diskriminační

Nádraží Počátky-Žirovnice. Autor: Krabat77 [CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)]
Nádraží Počátky-Žirovnice. Autor: Krabat77 [CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)]

Správě železniční dopravní cesty zatím nevychází první pokus o zavedení takzvaného ošlapného. Jde o poplatek, který budou platit dopravci za průchod svých cestujících k vlakům. Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře (ÚPDI) jej ale v první instanci z Prohlášení o dráze na rok 2020 vyškrtl. Stalo se tak na popud společnosti KŽC Doprava, která způsob výpočtu označila za diskriminační.

SŽDC vyšla při kalkulaci ceny podle mluvčí Radky Pistoriusové z přímých nákladů na přístupové komunikace v roce 2017. Mezi přístupové komunikace patří například přechody, nadchody, podchody, eskalátory, výtahy, pohyblivé chodníky, nástupiště a přístřešky. Náklady (zhruba 120 milionů ročně) byly získány z 2698 dopravních bodů, které jsou určeny pro nástup a výstup cestujících.

Základní cena za jedno zastavení byla vypočtena na částku 4,038 koruny. Dále se ve vzorečku počítá s hmotností vlaku (bez lokomotiv), koeficientem přepočtu hmotnosti a počtem zastavení vlaku (vzorec na konci článku).

KŽC Doprava především poukázala na fakt, že stanice a zastávky mají různá vybavení a dopravce budou platit stejně v zapadlé vísce jako na hlavním nádraží ve velkém městě. „Podle KŽC je cena stanovena jako diskriminační, to jest v rozporu s § 33 odst. 1 zákona o dráhách, jelikož nereflektuje rozsah služeb, kdy tento nelze nijak zjistit, a užívání služby neumožňuje reklamaci,“ píše ÚPDI ve svém rozhodnutí, kterým příslušnou pasáž v Prohlášení o dráze zrušil.

SŽDC s tím nesouhlasí a podala rozklad k předsedovi úřadu. „Rozhodnutí předsedy ÚPDI bude směrodatné
pro další kroky v dané problematice,“ doplnila Pistoriusová.

Do stejného soudku jako ošlapné pak patří i poplatek za nádražní hlášení, o jehož zavedení SŽDC rovněž uvažuje. To by zřejmě šlo ruku v ruce s výrazným omezením hlášení.

Cpk = Nz x Zpk x mpk x kpk kde:

Cpk = cena za použití přístupových komunikací pro cestující ve vlaku osobní dopravy [Kč] SŽDC Prohlášení o dráze celostátní a regionální platné pro jízdní řád 2020 – Příloha “C“ 8/11
Nz = plánovaný počet zastavení vlaku osobní dopravy pro nástup a výstup cestujících (viz článek IV.2)
Zpk = základní cena za plánované zastavení vlaku osobní dopravy pro nástup a výstup cestujících [Kč/zastavení](viz článek IV.3) (4,038 Kč)
mpk = hmotnost vlaku pro výpočet ceny za použití přístupových komunikací pro cestující ve vlaku osobní dopravy [t] (viz článek IV.4)
kpk = koeficient přepočtu hmotnosti (pro rok 2020: 0,008223)

Pramen: Prohlášení o dráze pro rok 2020

55 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
arakain

Kžc se nedivím. Platit 4 Kč za zastaveni v Praha Kbely, Satalice či občas i Čakovice, kde nejen díky hloupě nastavenému jízdnímu řádu jede osobák těsně o rychlíku ČD (ne vždy, ale často) a mnohdy nastupuje či vystupuje 0-2 cestujících, to by to i přes dotace brzy skončilo… Už tak je bojovka, aby lidi jezdili více vlakem, když MHD bus k metru Kbely takt 15-30 minut, špička 8 minut, Satalice celodenně cca 8-10 minut, Čakovice, tam to jede ve špičce díky asi 4 linkám po minutách.. Tímto by se ještě více zvednul lobbing gumovozidel.

Franta

1. By mne zajimalo co vyjadruje „koeficient prepoctu hmotnosti“ ? To je neco jako „bulharska konstanta“?

2. Jak si SZDC predstavuje poplatek napr. V Litomerich-mesto (UL Strekov), kde cca 17.30 zamykaji stanicni budovu a pritom dal jezdi vlaky. Vyrazne tim snizuji rozsah sluzeb pro cestujici. Ale podle vzorce se za vlak zastavujici pres den zaplati stejne jako vecer.

Zdeněk

Ošlapné ….tak to je obzvláště povedený výhonek polistopadové drážní byrokracie. Lidská blbost dovedená ad absurdum se zde zhmotnila! A co takhle ještě zavést poplatek za dýchání vzduchu v těchto prostorách? Už bych se ani nedivil….

Radek Janata

Takový poplatek má obdobu nejem na letištích, ale i třeba na železnici v Německu.

Pricnipiálně je správny – proč by měli dopravci platit čistě jen za ujeté km, když náklady na údržbu stanic souvisí spíše s tím zastavením ve stanici, než z kilometry?

Jina věc je výše poplatku a rozdělění static do skupin. Vybavení některých zastávek je opravdu spartánské, reálně v nich někdo nastupuje jen ve 20% případů, a i tak i ty minimální 4 Kč se mohou zdát jako příliš vysoká částka.

liberal shark

Tak letiště poskytuje letadlům docela významné služby ve srovnání s tím, co poskytují nádraží vlakům.

Zbyněk

Proto je jízdenka na vlak za hranicemi tak drahá.

Lektor

Je nesmysl něco takového účtovat vlakům v ZDO. Protože buď to stejně zaplatí stát (přes kraje) a nebo se omezí počet vlaků, tím klesne i zisk i počet cestujících, ale náklady na údržbu těch stanic zůstanou stejné jako dosud s tím, že to bude sloužit méně lidí

xyz

Totéž pak platí pro zpoplatnění hlášení (kde nemalá část nákladů na zajištění provozu staničního rozhlasu je fixních = nehraje roli, jestli průměrně dlouhé hlášení potrvá 10 sekund nebo 30 sekund + nehraje roli, zdali za hodinu zazní např. 20 hlášení – tedy ohlášení všech vlaků tudy jedoucích; či jen 5 hlášení s tím, že zbylých 15 hlášení si příslušní dopravci „nepřiplatili“ a proto jejich vlaky ohlášeny nebudou).

A.R.

SŽDC má málo peněz? Nebo jaký cíl má tenhle poplatek?

ApolloXI.

Další „vtákovina“, co zaměstná minimálně dvacetičlenný odbor O666 😀

Jan Sova

vzpomínám si jak v Olomouci při rekonstrukci nástupišť zúžovala nástupní schodiště z podchodu s odkazem na jakousi „normu“. Takže dogmaticky, pokud norma říká nějakou šířku schodiště na perón, tak cokoliv je nad normu je podle SŽDC (tehdá ještě podle ČD) nežádoucí podobně, jako kdyby to bylo pod normu. Logika hodna kocourkova.

Zdena

Až bude na co si šlápnout a nelézt po 4 do vlaku jako u nás důchodci ,děti a kočárky voíčkář má šanci přejet do jiné 15 km vzdálené stanice 😱 Prý je to podle normy a normální človíček je asi mimo normu. Pak ať mluví o této hovadině

Tomas

Chápu, že šotoušům se to nelíbí, ale nějak nechápu, co je na tom špatně. Na letištích se taky platí taxy za cestujícícho, a jestli se nepletu, minimálně na autobusových nádražích typu Florenc se nějakým způsobem za vjezd nebo cestujícího platí taky. A nejlepší je, že si stěžuje spolek, který může být rád, že na něj za způsob, jakým získává zakázky od Ropidu, ještě nezaklekla kriminálka.

Tronda

To by musela zakleknout i na ČD. 🙂

ACD

Jeden diskutující,který stále urážel a diskuze byla plevel zmizel.Nevhceze ho následovat, nebo alespoň sdělit diagnózu?

ACD

Nechcete je správně.

Ilona Zelenáková

pro zajímavost
na florenci se platí poplatek za vjezd/výjezd (podle směru jízdy s cestujícími) 295 Kč za bus (vnitrostátní), nevím zda to tak je stále, ale cca před 15-ti lety platil průjezdný bus dvojnásobek,

https://florenc.cz/dokumenty/cenik.pdf

Ref

Tohle celé je úplná blbost, na doslova nehoraznost

Pišta

Nádraží by měla být ve vlastnictví měst a obcí ne SŽDC. Ať si pak každé město budovu spravuje, je to přeci vstupní brána do obce.

-TR-

Je to logické v případě, pokud SŽDC tam neudržuje žádný provozní personál. Jenže SŽDC raději nádražní budovy bourá, než aby je levně prodala.

Radek Janata

Vy znáte nějaký případ, kdy by někdo budovu chtěl, ale SŽDC ji neprodala?

Ono je to zpravidla tak, že ta budova je prakticky nevyužitelná. Vydělečná může být akorát ve větších městech, kde se udrží dostatek služeb, kterým lze tu budovu pronajímat.

-TR-

Ano, znám. Např. Krásný Dvůr na Doupovské dráze.

železničář v důchodu

Nebo Hranice v Čechách, kde budovu chtěla koupit obec, ale SŽDC ji raději bystře zbourala …

hank

Obecně pro nakládání s jakkoli využitelnými drážními pozemními stavbami v ochranném pásmu dráhy nevyužívanými dopravci ani SŽDC platí tento modrogumní algoritmus péče o svěřený majetek: 1. prodat hluboko pod cenou modrogumním nebo politickým papalášům, případně někomu, z koho za to lze něco vyrazit do vlastních kapes modrogumních papalášů, nebo jiným kamarádům; 2. když není zájem osob spadajících sub 1, rychle a bez publicity zbourat; 3. když z jakéhokoli důvodu – třeba nežádoucí mediální pozornosti – nejde 1 ani 2, dlouho nic (13 kopek hnoja, jak se říká na Slovácku…) – obstrukce, výmluvy, nečinnost; následuje chátrání, požáry a návrat k bodu… Číst vice »

Vít Jůza

Jenom kdy budou stejně důsledně zpoplatněny silnice …. jinak je to zcela podstatně diskriminační.

Jan Sova

To je jako k tématu, že u silnic se bude platit „hlásné“ nebo „ošlapné“? Tak to by vás řidiči za placení cedule „obec“ hnali hodně daleko. Už tak to pro ně leckde zvěstuje problémy s nastraženým radarem na přání přívětivé radnice a nenažraného zastupitelstva.

Ten co občas skutečně vlakem jezdí

Dodržovat zákon o provozu na pozemních komunikacích. Ó jaká hrůza.

Lech Malý

A co mýto na chodnících?

liberal shark

Taky máme – jmenuje se daň z nemovitostí a rozpočtové určení daní.

liberal shark

Silnice i autobusová nádraží jsou zpoplatněné až až. To máte silniční daň, mýto, dálniční známky, spotřební daň na PHM, poplatek za vjezd na autobusák ..

Ten co občas skutečně vlakem jezdí

Ovšem většinu těhle poplatků / daní neplatí ani individuální automobilová doprava ani silniční linková osobní doprava. A část se platí jen na některých úsecích. A zároveň polovina těhle poplatků už jsou v nějaký formě na železnici. Na všech úsecích. A to i v případě vlaků objednávaných státem nebo krajem. No nic no, čim víckrát se sklenice vody přeleje tim víc se vycmrndá na zem. U komerční dopravy bych to ještě pochopil, ale u objedávaný dopravy rozhodně ne.

liberal shark

Od čeho se platí poplatek za použítí dopravní cesty ? Na co zavádějí další druh poplatku ? A bude ho platit i ČD ?

Bert

Samozřejmě, že ho budou platit i ČD. Tento poplatek se týká všech dopravců. Jinak s vámi souhlasím. Proč to nezahrnout do poplatku za dopravní cestu? Ošlapné – to musel vymyslet člověk se čtyřmi tituly!

Jan Sova

Kdo tam nezastaví, ušetří. Na to není potřeba titul. Osobně bych nejvyšší taxu ošlapného nastavil v Praze. Konečně by se zbytek republiky naučil ji řádně vynechávat. Hlavně tu pr…. Praha-Libeň.

Radek Janata

V Praze samozřejmě bude taxa najvyšší, jak jinak, stejně jako na jiných velkých nádražích. Ale zastavovat se tam ani tak nepřestane, zkste se zamyslet nad tím, proč.

liberal shark

Skvělý nápad – budu provozovat vlaky bez zastávek a ušetřím :-).

Ten co občas skutečně vlakem jezdí

V Praze-Libni vystupuje a nastupuje víc lidí než ve stanicích ve většině bývalých okresních nebo v některých krajských městech. No trochu bych se takový optimalizace bál aby náhodou třeba Břeclav nepřišla o železnici. O Liberci nebo Jihlavě se radši ani nebavím.

Jen tak

A oslapne je oficialni nazev? Dodnes jsem zil v tom, ze tento pojem si vymysleli novinari.

Romanero

Pěkně to na sebe SŽDC práskla. Jestli je pravda těch 100 milionů za rozhlas, tak na ostatní údržbu připadne 20 milionů ročně, což je zatraceně málo. Pak se nemůžeme divit, jak ty nádraží vypadají.

Samozřejmě, že ten paušální výpočet je totální nesmysl. SŽDC chce peníze, ale je líná to férově rozpočítat. I kdyby lokálky fungovaly rentabilně, tak tohle je mimo. A na druhé straně by za vybrané peníze nejezdily eskalátory na pražském hlavním ani jeden den.

Petr

To Romanero
„SŽDC vyšla při kalkulaci ceny podle mluvčí Radky Pistoriusové z přímých nákladů na přístupové komunikace v roce 2017. Mezi přístupové komunikace patří například přechody, nadchody, podchody, eskalátory, výtahy, pohyblivé chodníky, nástupiště a přístřešky. “

Tzn. je třeba lépe číst. 120 mil. je na výše uvedené. Bez rozhlasu. Pouze na přístupové komunikace.
A jak je zřejmé, nádraží nejsou jen přístupové komunikace. Tzn. vedle nákladů na přístupové komunikace + nákladů na rozhlas stojí nádraží další náklady na opravy, údržbu, rekonstrukce,… např. nádražních budov + ….

hank

SŽDC zatím ještě nikdy za celou dobu své existence neuměla/nechtěla věrohodně prokázat, za co utrácí peníze přidělované státem na údržbu dopravní cesty.

Ostatně soudím, že veškeré nákladové a cenové kalkulace státních podniků a organizací by měly být veřejně přístupné všem zájemcům.

traveler

Hledal jsem ceník před cestou s KŽC:

1) Na idosu popisek – ceník na webu provozovatele

2) Na webu KŽC otevřu konkrétní spoj, kterým chci jet , kliknu na ceník a tam akorát popisek – “ ceník více na http://www.kzc.cz v sekci Veřejné vlaky osobní doprava“

3) Proženu toto slovní spojení jejich vyhledávačem a nic

4) Napíšu jim mail s žádostí o aktuální ceník a již 7.týden čekám na odpověď.

Informovanost a komunikaci s cestujícími hodnotím na stupnici 0 až 10 hodnotou -20.

suri

Vždyť tam má KŽC na stránkách komplet aktuální tarif – http://www.kzc.cz/uploads/media/CKEditor/0001/03/9bd478d17edc0d1264d0cdd5a12752b9eabe0192.pdf
Nalezeno jednoduše za půl minuty pohybem po jejich stránkách. Jiná věc je, že nejsou schopni včas odepsat.

traveler

V době psaní mého mailu tam dokument s aktualnim ceníkem nebyl k dispozici.
A když výhledate ceník tak nic nenajdete.

Tomáš Tichý

TP (km) Zákl jízdné Zlevněné jízdné
01-06 25,- Kč 15,- Kč
07-13 30,- Kč 20,- Kč
14-25 40,- Kč 25,- Kč
26-40 50,- Kč 30,- Kč
41-55 75,- Kč 40,- Kč
56-70 100,- Kč 50,- Kč
71-85 125,- Kč 65,- Kč
86-100 150,- Kč 75,- Kč
Přepravné: za psa, zavazadlo 25,- Kč, za kolo 50,- Kč
viz:
http://www.kzc.cz/vlak/luzicky-motoracek

michal0044

Hlavně prakticky na všech spojích platí tarif IDS, který je výhodnější. Všude kolem Prahy PID, v Ústeckém kraji DÚK, v Libereckém IDOL atd. atd.

Hodně štěstí

Tudíž předpokládám, že za miliony udělá SŽDC pro každou stanici a zastávku zvlášť ceník. Při té příležitosti zaměstná desítky lidí a rozšíří administrativu, ať to stojí co to stojí. Doufám, že když na 7. nástupišti v Praze hl,n. nebude fungovat eskalátor, tak dopravce dostane slevu.

Arnošt

To určitě 😀 Dnes dopravci platí dost peněz za použití dopravní cesty a myslíte, že jim dá SŽDC slevu když je vlak zpožděný z důvodu závady na infrastruktuře? Ani omylem. SŽDC má všechno těžce na háku.

Y.K.

Njn, státní podnik s monopolem. Tenhle jednostranný přístup železnici hodně škodí. Například kdyby se musely odpoštět poplatky v místech kde jízda nesplňuje návrhové parametry (pomalá jízda), při výpadku zabzař a jízdách na přivolávačku (vysoké riziko pro dopravce), motivovalo by to SŽDC mnohem více udržovat to co nejlepším stavu. Ale poplatky jsou paušálníě stanovené, neodvolatelné a státem garantované, takže smůla.

Jaromir

To by mě tedy opravdu zajímalo když mluvíte o jízdě na přivolavačku jak by se to udělalo při mimořádných událostech. 1. Monopol ano je logické aby stát měl kontrolu nad většinou ŽDC z hlediska investice a modernizace chtěl bych vidět soukromníka který by si mohl dovolit investovat tolik do technologie. 2. Výpadek zab.zar. se může stát u dnešní elektroniky kdykoliv jak by se případě takové věci řešili protože samotní dopravci za zpoždění a výluky chtějí peníze zpět za to co platí z používání ŽDC.

Lektor

SŽDC normálně platí pokuty pokud nezajistí dopravní cestu nebo z čeho myslíte že dopravci vrací peníze při zpoždění? Že svého těžko.

xyz

Když jste to zmínil, tak zrovna na hl. n. těch eskalátorů nefunguje povícero, a to již delší dobu (ne v řádu několika málo dní).

Jan Sova

Každopádně zohlednění rozdílů v infrastruktuře v ceně ošlapného je potřeba. Proč by měl dopravce platit za zastávku na nádraží, kde jeho cestující šmatlají do kamenných schodů na nástupiště, a to stejnou taxu jako jinde, kde mají eskalátor, výtah, toalety atd.

Petr

Já bych to zase tak černobíle neviděl. Např. se můžu podívat na leteckou dopravu. Z čeho se skládá celková cena. Zvlášť je „řízení provozu“, tedy letové navigační služby, poplatky za pozemní odbavení atd.
Tzn. je otázkou, co vše je, příp. co dalšího by mělo být v poplatku za užití ŽDC. Buď budu mít vše v poplatku, nebo tam vše mít nebudu a budu to mít zvlášť. Mít vše v jednom je logicky mnohdy pro řadu dopravců nevýhodné.

Fedexak

na 7. nástupišti v Praze na Hlaváku není eskalátor…

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO