Mohl by dát odkaz s vysvětlením „po-lopatě“, co to je ta „licence“ na železniční pasažérskou dopravu v Polsku či v Německu? Nebo odkaz? Klidně odkaz v polštině či v němčině, akorát nevím jaký je „terminus technikus“ pro železniční pasažérskou licenci v němčině či v polštině…
To je něco jako ověření procesů uvnitř firmy (zhruba jako ISO 9000)?
Nebo jde o ověření kvalifikace, např. že lokomotivu řídí člověk který má „řidičák“ na lokomotivu?
Předpokládám, že nejde o kontrolu subjektivních pocitů jako např. pohodlné sedačky ve vagonech…
Mantra privatizačných pánov neoliberálov alá Klaus, Mikloš, Kalousek znie „štát je zlý vlastník“ , preto treba všetko predať, ako je možné , že štáty ako Taliansko, Nemecko, Španielsko sú nielenže dobrí vlastníci, sú dokonca tak dobrí, že expandujú so svojim byznisom do celej európy…
Nakupují-li státní dráhy nějaké země s požehnáním tamějšího ministerstva financí polovinu zahraničního dopravce, čekal bych, že takový stát bude mít lepší bilanci než státní dluh přes 90 procent HDP (platilo před vyhlášením pandemie). Ale jistě se na to dívám špatně. Vzít si půjčku či udělat dluh je ve světě běžné, v EU obvyklé, atd. – oblíbené fráze mediálních gigantů – i když to, že se něco dělá hromadně, ještě nemusí znamenat, že je to také moudré.
50% je běžná forma spoluvlastnictví společností:-D
Kodl
3 let
Gratuluji a věřím v další zkvalitňování služeb a rozšiřování nabídky!
Axel
3 let
3x SIrius pro Leo a 4x patrové vagony s elektromotorem pro rakouský WestBahn od čínské státní firmy… má to nějakou souvislost? https://zdopravy.cz/dalsi-cinsky-vlak-na-evropske-koleje-nove-dvoupodlazni-jednotky-si-pronajme-rakousky-westbahn-83129/ Akorát mi tedy není jasné jak je to s tou možností na dokoupení dalších 30x Sirius (prý celková částka je 5 miliard Kč … to asi by bylo docela přemrštěné za ty 3 závazně objednané Siriusy, ne?) Německý byznysový mag Handelsblatt spekuluje, že rakušáci chtějí patrové vagony na linku Vídeň-Budapešť https://www.handelsblatt.com/unternehmen/handel-konsumgueter/schienenverkehr-chinas-bahn-riese-crrc-draengt-nach-westeuropa-vier-triebzuege-in-oesterreich/27405284.html …. tentýž zdroj ale taky upozorňuje že evropští výrobci železniční techniky – např. přes francouzského akcionáře (SNCF) firmy WestBahn – se budou snažit, aby zabránili aby čínská… Číst vice »
aldik
3 let
Když nám sem lezou cizí dráhy, Českým drahám ministerstvo a kraje ubírají zakázky tak by někam mohli vstoupit i ČD. Jenže kam? Západ už je asi obsazený..
Vzhledem k množství dluhů (45 miliard Kč), které firma ČD dluží leckdy i zahraničním věřitelům… tak fascinaci „železničním nacionalismem, bych doporučil dát k ledu…
A pokud jde o Leo Express, tak už delší dobu měli vlastníci (pan Leoš Novotný starší) zájem odprodat kus (?nebo celý?) Leo Express
Osobně mě napadá ještě ten motiv s vlaky od CRRC (viz výše s odkazem na Handelsblatt), ale popravdě netuším… V zásadě asi platí: nevím, nechám se překvapit…
Na druhé straně Locomore v Německu nějaté to know-how asi přinesl
Jj, a kolik dluží zahraničním subjektům RENFE, o tom radši pomlčíme, že. 😀
O tom, že RGJ dluží víc než vlastní, taky ani slovo. 😀
Prostě na tomhle trhu se jinak podnikat zjevně moc nedá, ale pan odborník Axel Foley zase bude tvrdit, jak jsou ostatní idioti a jak nic nefunguje, protože jim neporadil. 😀
K případnému rozšíření činnosti firmy ČD v dopravě cestujících ve vlastní režii v zahraničí… Teoreticky tomu rozumím… chápu, že firma ČD má/bude mít k dispozici nějakou techniku, kterou nevyužije v ČR(vagony s motorem i bez motoru, lokomotivy atd)… Otázkou je, zda-li bude mít firma ČD uplatnění pro tuto techniku v zahraničí. Jo přál bych, aby firma ČD dokázala utržit nějaký ten groš za provoz vagonů 854 či za vagony typu B (koženky) nebo za loko 150 či za starší CityElefanty… Ale k tomu by bylo potřeba investovat nejen do techniky, ale taky získat odborníky a zejména získat zákazníky… Spousta peněz… Číst vice »
Pokud budeš vycházet z Německých zadávacích řízení, tak v drtivé většině je základním požadavkem nová technika. Platby za vysoutěžené výkony jsou vždy navrženy tak aby se daná technika zaplatila. Vem si například Abellio. Patří Nizozemským drahám. Z Nizozemska do Německa neputovalo vůbec nic. Vše fungl nová technika (Alstom Lint, Stadler Flirt apod.). Aby se dosáhlo na zajímavé ceny, tak Holanďani ještě k tomu založili leasingovku, přes kterou se kupují nové vlaky a perou peníze. 🙂 Čistě teoreticky, pokud by se ČD účastnili tendru v Bavorsku na rychlíky z Mnichova do Hofu a do Prahy, tak by museli přijít s novou… Číst vice »
A když se podívám jaké superpěkné vagonky jezdí např. ve Slovinsku, tak si připomenu jak běžní slovinci citelně zchudli posledních pár let poté co skončil tamní „bankovní socialismus“
Čili jestli ve Slovinsku budou mít na výběr, že ve špičkových časech bude jezdit dostatek vagonů (ale část bude starých vagonů firmy ČD) nebo nebude dost… tak co si asi tak ve Slovinsku vyberou??? Dle své peněženky..
No a? Obě firmy – Locomore i HKX našly cestující, kterým stačily staré, ojeté vagony
Tj. jestli ČD má/bude mít k dispozici staré, ojeté vagony, tak třebas se firmě ČD podaří najít cestující kterým takové vagony budou stačit … samozřejmě při zohlednění přiměřeně sníženého ceny jízdného resp. při zohlednění nárazově vyprodaných normálních vlaků např. okolo Vánoc či o okolo Velikonoc…. by člověk koupil jízdu ve vagoně s koženkovou sedačkou než aby člověk nejel vůbec…
A cizí automobilky. Proč by se tady měly prodávat Fordy nebo Mercedesy? Si prostě počkáte, až Škodovka v Trnavě vyrobí nástupce dvanástsettrojky. Vždyt berou Škodovce práci!
Evropský dobravce může jezdit kdekoliv v Evropě na to je tenhle kontinent malý aby jsme si hrali na národní železnice, jinak bude železnice se silnicí stále prohrávat.
ČD v minulosti indikovali záujem o zákazky na Slovensku, lenže bohužiaľ k žiadnej normálnej súťaži zatiaľ nedošlo. Tak uvidíme čo bude v budúcnosti. Čo sa komerčnej dopravy týka, ja by som osobne privítal keby ČD začali na vlastné triko prevádzkovať linky na Slovensko, nech sa vyhodí z procesu ZSSK, ktorá veci komplikuje a jej úroveň tak celkovo nie je dobrá. Lenže väčšina vlakov ide na Slovensku na objednávku a je otázne či by pre ČD bolo udržateľné to prevádzkovať na komerčné riziko. Dnes pre ne je konkurenčnou výhodou že na Slovensku v nich vďaka objednávke platí bezplatná doprava, čo im… Číst vice »
ČD indikovaly před časem zájem i o provoz na jedné rakouské lokálce. Řekl bych ale, že není jejich strategií jít proti národním dopravcům, jako jsou ZSSK nebo ÖBB, takže spíš čekám, že se budou držet domácího rybníku a do zahraničí se i nadále budou vydávat jen v objednávce státu
Tieto statne molochy, ktore zeru dane a poskytuju biedne sluzby, su velky problem vsade, ale ak budu sutaze a konkurencia, je sanca, ze z tych dani toho pojde na rovnaku dopravu menej, a ze tie biedne sluzby budu o nieco menej biedne.
dokud maj komunisitickou stranu, tak jsou tam zalezlí a víme, kde jsou. jsou jasne definovani.
pokud zakazes komunistickou stranu, tak se jenom rozlezou jinam, pripadne si zalozi neco, co se bude jmenovat „more friendly“ a zacne to byt najednou atraktivní i pro dalsi volice.
Na pana „Jaaa“ bych nereagoval… IMHO odhaduje, že jde o trolla pro ANO či jinou vládní partaj ANO/ČSSD/KSČ/Okamura.
Viz jak pan „Jaaa“ urputně obhajuje hlouposti pana ministra Havlíčka… Když jsem se pana „Jaaaa“ zeptal na jeho praktické řešení, tak mi odpověděl, že to neřeší, neboť pan „Jaaaa“ je „prostorový analytik“…
😀 😀 😀 😀 Sorry, ale na tomhle serveru neexistuje člověk, který by Havlíčka a jeho suitu víc haněl a nadával mu, než jsem já. 😀 S dopady debilismu jeho aparátu se musím potýkat každý den v profesním životě Ale protože ten neschopný žvanil má náhodou rád lokálky, tak jsem anonistický troll. Bolševická třídní nenávist je proti vašim dedukčním schopnostem hadra. 😀 To pouze ukazuje, jak moc omezené myšlení máte vy. Fachidiot je slabé slovo, nevšiml jsem si, že byste vůbec čemukoli rozuměl. Akorát se pasujete na objektivní měřítko všech věcí, přitom zjevně nemáte kvalifikaci ani na umývání nádobí. —-… Číst vice »
Jak jste přišel na to, že Havlíček má rád lokálky?
Havlíček má lokálky úplně u pr*ele, to jen politický předvolební ANO-marketing kvůli hlasům nádražáků, šotoušů a různých dalších „obyčejných lidí“ mu velí předstírat zájem o lokálky…
Kdyby politikům za Akci Nespokojených Občanů 2011 záleželo na hromadné železniční dopravě, tak by si před investováním spousty peněz do železnice z Dobříše do Prahy nejprve zjistili jaká je využitelnost peněz… V roce 2019 vlak vyjíždějící z Dobříše do Prahy měl průměrnou využitelnost 4% (tj. jeden cestující na 25 sedaček). Vlak vyjíždějící z Mníšku měl průměrnou využitenost 6% Pan Havlíček je z Mníšku pod Brdy, na rozdíl ode mě, tak nechápu proč v roce 2021 píše citovky, tj. proč nepoužívá fakta… A když jsem Vás pane Jaaaa, ptal na praktické řešení problému, tak jste odpověděl, že ten problém neřešíte, neboť… Číst vice »
A je kapitál vlastněný státní společností je privátní nebo ne?
Jakým způsobem vykonávala svůj vliv Británie ve svých koloniích v 17. a 18. století víme?
Jakým způsobem vykonává svůj vliv ve světě Čina dnes, taky víme?
V tomto případě je, ale stále nechápu, kde tady vidíte tu privatizaci a prodej státního, kdy tady „státní“ nakupuje.
Samozřejmě že vím, to by jsme se ale mohli i zeptat, jak SSSR vykonával svůj vliv ve střední a hlavně východní Evropě.
Ale ani tady mi jasné, co má kolonie společného s nákupem soukromého dopravce, navíc jen jeho poloviny.
Pokud vím, tak existuje několik firem a my nevíme, konkrétně kterých se týká prodej podílu španělské RENFE (… zápis případné změny v Obch. rejstříku ČR/Evidenci skutečných vlastníků není okamžitě …)
Leo Express Global a.s.
a
Leo Express Tenders s.r.o.
Leo Express s.r.o.
LEO Express GmbH 73 0
LEO EXPRESS POLSKA SP. Z O. O.
SmileCar a.s.
Já nemám radost ze snižujícího se tržního podílu ČD, ale je to jaksi důsledek chování ČD. Občas nejsou schopny vyhrát ani rozstřely šité na míru, Arriva vyhrála rychlíky Pardubice – UnL jen protože ČD nemají vozy stáří 845/854 se záchodem.
IMHO klíčovou otázkou jak to zvládne firma ČD, bude to jak se jestli vývoj režijních nákladů = vývoj tržeb…
Pro srovnání – reakce jiné velké firmy na předpokladaný pokles tržeb:
a) mohutné investice do nových produktů (např. motor GE Catalyst montovaný ve středních Čechách)
Je to donrá zpráva. Kdo cestoval RENFE dálkovým vlakem, rychlovlakem – a vůbec ve Španělsku….můžeme jen závidět a tiše doufat, že kromě Pendolina na trase Fr.L./K.V.-Košice, pojede i něco jiného !
León – Madrid je spíš jako Praha – Hranice a nebo zcela přesně jako Praha – Cheb přes Ústí 288 km. Jízdenka sice stojí 50 € (45-65), ale nejrychlejší vlak za 45 € to dává za 1:57, do Chebu to sice stojí jen 108 Kč, ale jede to 4:03. Prostě za rychlost se platí.
Jo, obvykle se úkolová mzda týká dělnických pozic. A dělníci asi nebudou jezdit (denně/pravidelně) VRTkou a potřebovat ke své práci notebook, že ano? 🙃
Nerozumíte mi. Jde o kvalitu dopravy. Taky chápu, že Františkových lázní do KOšic nikdo podle pravítka VRŽ neudělá. Upřímně řečeno, my s tím SCP (Pendolinem) budeme rádi, že možná někdo převezme ten dobře míněný LEO, ale to se vyplatí na dlouhých tratích, ramenech.
Já se několikrát svezl Leo z Ústí do Letohradu a o kvalitě nelze mluvit, ale zase se dalo jezdit zadarmo protože ač to měli umět tak jim nešlo platit přez iredo kartu. Jinak stewardi nic nevědí a ani ochotou neoplývají se nedivím za to jak jim platí.
To, co renfe nasazuje ve spanelsku, je v kontextu leo expresu zcela irelevantni.
Unido
3 let
Podle mě jde, navzdory prohlášením, hlavně o německou licenci. Už vidím, jak se Španělé vrhají na trh, kde se objednatelé kroutí, když mají platit víc než 100 Kč/vlkm a cestující když jízdenka stojí přes 1 Kč/km.
Zdejší redakce uvedla částka 133 Kč/km… Ovšem nevím je-li sjednáno navyšování částky o inflaci… což pokládám za dosti pravděpodobné vzhledem k délce smlouvy do r. 2029 (a byla sjednána i možnost, že platnost smlouvy se prodlouží o dalších 5 let…)
Nejsem skalní zastánce ČD jsem normální cestující a bohužel něco jsem s tímto vlakem LE jako cestující najezdila takže mohu s klidem prohlásit, že tramvaj to je.
ČD je přebyrokratizováno, takže si licence do sousedních zemí budou zdlouhavě vyřizovat samy. Ti chytřejší na to jdou opravdu nákupem nějaké méně významné společnosti. Děje se tak jak v osobní tak i v nákladní dopravě.
Zatiaľ sa nejaví že by ČD mali expanzívne ambície (čo je inak škoda, mňa by celkom potešilo keby aspoň po Bratislavu jazdili na svoju licenciu a vynechali z procesu neschopnú ZSSK).
Pokud by ČD měli licenci do Německa, tak by se již mohli účastnit výběrového řízení na vlaky z Mnichova do Hofu a do Prahy.
Na rozdíl od ČR je totiž v Německé závazkové dopravě poměrně slušný vejvar.
A ty licence maji CD nebo CDC? Ze by CD vstoupilo treba do zavazkove dopravy v saskem nebo bavorske prihranici by smysl davalo, ale ze by tam jezdil na licenci CD Cargo, to zni divine, ne?
To záleží podle toho kolik RENFE zaplatilo vlastníkům Leo Express a kolik peněz RENFE investuje (kapitalizuje či půjčí) přímo firmě LeoExpress
IMHO je předčasné cokoliv dalšího spekulovat, neboť prodej podílu ještě nebyl ani oznámen společností Leo Express a možná bude podléhat schválení antimonopolními úřady.
ČD jim je jen tak „nepustěj“, taková 809 je zlatý důl (tedy pro dopravce).
Unido
3 let
Musím se smát, když si vzpomenu, jak mladý Leošek seděl ve studiu ČT a pokřikoval na generálního ředitele ČD jak si je do 5 let celé koupí a jak soukromníci vytlačí všechny státní molochy. 🙂
Pan Unido má pravdu také jsem ten pořad tehdy viděl. Za ČD tam byl myslím pan Žaluda a přesně toto tam zaznělo. Teď si ale nejsem jistý zda od pana Leoše, nebo Jančury . Byli tam oba.
Osobně mi připadalo, že Leoš Novotný se na to díval přes korporátní brýle/ekonomickou kalkulací, např. že Stadler Flirt je relativně lehký a proto Leoš Novotný doufal, že nižší hmotnost Flirtu se odrazí v nižší platbě za používání kolejí … myslím tu částku kterou dopravci platí firmě SŽDC, nemyslím ošlapné nebo jiné částky za používání nádraží…
Proto příliš nechápu proč by Novotný měl zájem přebírat starší techniku firmy ČD, myslím zejména tu relativně těžkou techniku jako např. lokomotivy typu 151 (tuším, že vzhledově obdobné, s jinými vnitřnostmi jsou typ 350 jezdící na Slovensku)….
„soukromníci vytlačí všechny státní molochy“
Zatím se zdá, že státní mološi schováni za „soukromou“ značkou vytlačí jiného státního molocha a budou za to velebeni. : – )
Tak tak, ono se tady ukazuje, kdo je skutečně proti státnímu vlastnictví, a komu prostě jen leží v žaludku ČD nebo dokonce vlastní stát.
Ve skutečnosti všichni tihle lidé jenom chtějí, aby ten fungující stát za ně odpracoval někdo jiný a oni jen přišli k hotovému. Typická čecháčkovská jízda na černo. Vy makejte, já budu soudit.
Od španělského a státního (!) podniku velmi zajímavý podnikatelský krok. To nejcennější co Leo vlastní jsou licence na několik států, včetně Německého trhu. Pokud podmínky v soutěžích nebudou vyžadovat zcela vozidla, bude Renfe rovněž schopna nabídnout celkem slušný zajímavý počet vozidel klasické stavby. Problém s rozchodem, resp. výměnou za evropská je menší problém než dnes shánět nová či ojetá vozidla našeho rozchodu.
No zrovna osobni vlaky ve Španělsku hitparáda žádná není a Talga tady asi jezdit nebudou.
Nakoupili pouze licence a hr… do Německa (jestli je tam pustí)
Neříkám, že je to špatně, jen přemýšlím. Přijde mi vtipný, jak z celý myšlenky liberalizace evropského trhu vzniklo akorát to, že největší státy začaly podnikat v těch menších státech. Přímo soukromých železničních dopravců je furt minimum, akorát si lezou do zelí národní dopravci a čeká se, kdy začnou první zanikat kvůli nevýhodě menšího. Tak snad to někdo od nás taky zvládne, abychom zas nebyly jen zdrojem zisků pro zahraničí jako je tomu v maloobchodě.
Asi je důležité rozlišovat mezi liberalizace (volný přístup) a „privatizace“ (soukromé firmy). I to že si státní firmy lezou do zelí má obrovský konkurenční účinek.
Pro pana Zdrasa – je rozdíl mezi činy a slovy… Přece nikdo nebrání tomu, aby se našlo dost lidí z ČR, kteří půjčí např. firmě ČD. Nebo ne? Na konci roku 2020 firma ČD dlužila na půjčkách cca 45 miliard (plus normální dluhy z obchodního styku za naftu, elektriku, mzdy atd.). Zdroj konsolidovaná účetní závěrka k 31.12.2020
Jen připomenu, že celkové konsolidované loňské tržby firmy ČD byly necelých 40 miliard.
P.S. Jaká že byla zadluženost firem kolem Arca Capital, než byly postiženy insolvencí???
Já reagoval obecně na tvrzení od pana Zdrasa: „Tak snad to někdo od nás taky zvládne, abychom zas nebyly jen zdrojem zisků pro zahraničí“ … IMHO – vzhledem k jazyce v jakém je vydávána část dokumentace firmy ČD k půjčkám (angličtina) – tak už nyní od firmy ČD putuje část úroků mimo Českou republiku, neboť v ČR se nenašlo dost lidí ochotných půjčit firmě ČD…. Klidně si zaměňte za jiné firemní jméno z oboru veřejné hromadné dopravy… Vesměs všechny firmy z oboru dopravy pracují s půjčkami i ze zahraničí… Zrovna v tomto bych věřil Jančurovi, že nové vagony se pro… Číst vice »
To je rozdil v krytí, státní podnik byť a.s. si vždy půjčí levněji, než soukromník, protože je předpoklad, že v případě problémů to u společnosti vlastněné státem, to stát, tedy daňový poplatníci zaplatí.
Já reagoval na pana „zdrasa“, který psal o zahraniční vlastník=dividendy do zahraničí..
Holt jsem připoměl realitu, že z regionální veřejné dopravy v ČR chodí dost málo dividend vlastníkům těchto dopravních firem (zejména dopravních železničních firem).
Takže až pan „zdrasa“ a jemu podobní „nacionalisté“ promění svá „nacionalistická slova“ v reálné činy, tj. až pan „zdrasa“ a jemu podobní zainvestuje své peníze, tak určitě se dočkáme víc firem s českými vlastníky…
Buďto jste mě naprosto nepochopil, nebo jste nepochopil význam slova nacionalismus. Kdybych byl nacionalista, chci aby to bylo české protože prostě český národ. Ale to mně je úplně jedno, ať je vlastníkem třeba Australan, ale ať ty peníze jenom neodtékají do zahraničí. Je zájmem nás všech, aby co nejvíc peněz zůstalo v domácí ekonomice a mohlo ji dále stimulovat. To snad není žádná složitá myšlenka.
Já poukázal na teoretický koncept Vašeho názoru… např. proto Leoš Novotný mladší investoval do Locomore (Německo) a do Tiger Express (zejména Polsko)… Předpokládám, že zdrojem peněz pro investice byly rodinné peníze Novotných z prodeje české firmy Hamé Islanďanům P.S. Můj KONKRÉTNÍ pohled je ten, že mezi svými příbuznými/přáteli se snažím upozorňovat, že cestování vlakem se výrazně zlepšilo, takže v řadě případů dává smysl nechat auto doma a jet dálkovým vlakem… Rozdíl je zásadní, zatímco suroviny na benzín/naftu se do ČR importuje (viz desítky miliard za ropu), tak elektřinu z ČR se exportuje, leckdy za prťavé ceny. Jestli dálkový vlak je… Číst vice »
Největší středoevropský soukromý dopravce v osobní dopravě, mimochodem v ČR z významnějších dopravců je ještě GWTR soukromé, jinak ČD státní, Arriva skrz DB státní, Die Länderbahn a Alex vlastní italské státní dráhy, LE z poloviny španělský státní dopravce Renfe.
Jančura? GWTR? AŽD?
K tomu „jen zdroj zisků pro zahraničí“ – no jo, tak to v podnikání chodí – někam investujete a pak ta investice vydělává (když se daří, někdy taky ne). Jedno vypuzení zahraničního kapitálu už tady historicky proběhlo – a nedopadlo to dobře, nefungovalo to. A když tenhle 40+ letý experiment zkrachoval, bylo třeba sem ten zahraniční kapitál znovu nalákat, protože bez něj bychom se ekonomicky nezmátořili (pouze úspory veksláků a zelinářů by ekonomiku nerozhýbaly). Samozřejmě v průběhu dlaších 30 let vznikl i „domácí kapitál“, který tu je a funguje.
Však nemluvím o tom, co je, ale co by být mohlo. Já jsem právě rád, že máme české významné soukromníky na železnici na rozdíl třeba od potravinových řetězců, kde těch českých hráčů je minimum.
Snad vám nemusím vysvětlovat, že je problém, když většinu trhu obsadí zahraniční firmy a všechny zisky budou vyvádět, přičemž ty domácí, co by dělaly to samé, budou chybět. V tom je rozdíl oproti situaci před soudruhama, kteří nám tím zničením silných firem škodí dodnes.
to sice máte pravdu, ale začněte s tím proklinanim u Beneše. ten znarodnil banky, pojišťovny, doly a větší průmysl. a ten německý sebral všechen…(což narozdíl od toho obecného znárodnění chápu)
LEO, měl jsem tě rád. Absenci restauračního vozu nahrazovalo dobrý kafe a ucházející panini, jakož i pohodlná sedadla (business). Snad se ti bude dařit pod Španěly aspoň tak dobře.
Jinak se připojuju k té klesající úrovni služeb, ale podle mě (a názoru dost lidí kolem mě) je to tím, že nyní cestují VHD hlavně zákazníci citliví na cenu a kdo může, cestuje autem nebo vůbec, vyhnuvše se tak nutnosti nosit náhubek.
Až ten bláznivý svět hygienické diktatury skončí, bude líp i ve vlacích.
Jo, a hlavne vsude ten zeleninovy salad daji, do dvou nebo trech stripsu pul kila bramboru a tiramisu je v 90% slechacka a nrobsahuje vubec alko. Jsste zbyva tak tou pepsi menit na 2l flasky clever coly od Bille.
P.S. Předešlí diskutující, kteří se vyjadřují v souvislosti s firmami okolo Leo Express o panu Leoš Novotný mladší … tak jaksi nezaregistrovali, že (majoritním) vlastníkem i šéfem Leo Express je už víc než rok pan Leoš Novotný starší (viz info z Evidence skutečných vlastníků, která uvádí pan Leoš Novotný starší je vlastníkem od 01/2020)
J.K.
3 let
Tak gratulace.:)
Ahoj
3 let
No budiž no ale třeba ještě RENFE Leoše trochu vypujiu a bude z toho fobrá firma
iberský rozchod?? v čem, maximálně nebudou přesouvat staré šroty ze Španělska do ČR, ale jako zásadní překážku bych to neviděl, podle mě jim jde hlavně o vstup na trh….
Osobně bych to viděla tak, že dokončí vše okolo siriuse. zjistí si rovnou jestli to náhodou nemá cenu i pro ně. A s siriusi rozjedou nějaký kšeft po zalicencovaných zemích takže bych to viděla na nějaké relace maďarsko-slovensko-čechy-polsko nebo madarsko-slovensko-čechy německo případně polsko čechy německo.
Aha, a to ČD nevěděli, když kupovali Pendolina a Raijety na V = 230 km/h ? To se tady využije a těch V = 230 km/h to teda tady jezdí kde konkrétně ? Já jen, že bych se rád svezl:-)))
Pendolino bylo plánováno do Německa a původní stroje ČKD měli tuším být jen na 200 km/h. Railjet je ze soutěže ÖBB, když následně ČD soutěžili InterJety, tak taky chtěli jen 200 km/h.
Úspěch se totiž v ČR neodpouští. To proto aby se mohlo nadávat, že tady čechům nic nepatří.
Tom
3 let
Byť to asi ne každý rád slyší, myslím, že konkurence českému trhu náramně prospívá a bude prospívat i dál. Proto tenhle krok vítám, protože to bude další zajímavý kandidát v závazkové dopravě, který si už řadu svých zákazníků v ČR dokázal najít.
Že původní myšlenka LEO úplně nevyšla… tak nevyšla, no… To je holt riziko podnikání.
To je klidně možné, nicméně pochybuju, že by to jakejkoli monopol neudělal ještě horší.
SaulGoodman
3 let
Moc jsem nevěřil, že to dopadne, ale jsem rád 👍 Leo nějaký nový vítr (a finance) potřebuje a železničnímu trhu (třeba agresivnější) konkurence jedině pomůže.
V. K.
3 let
Pokud to bude znamenat další rozvoj LE, tak to bude jedině dobře. Konkurence je potřeba jako sůl, protože už i RJ začíná nějak stagnovat.
Po zkušenostech s jídlem v RJ je lepší jet hladov, než se pak trápit v Praze na WC… a stížnost dopravci jsem napsal, odpověděli mile a nabídli slevu na další jídlo… nevyužil jsem, nejsem sebevrah 😀
Pane Karel…chápu správně, tak Vám neudělalo dobře podávané jídlo?
… Vy jste na tuto nepříjemnost upozornil?
… A oni Vaši reklamaci uznali a nabídli Vám to samé, ale levněji…???
-:) -:) -:)
No, takové vyřešení reklamace je „trhlé“ zhruba jako v komedii „Císařům pekař/Pekařův císař“… myslím tu scénu jak předváděli odstranění skvrny z drahé kožešiny…
Mohl by dát odkaz s vysvětlením „po-lopatě“, co to je ta „licence“ na železniční pasažérskou dopravu v Polsku či v Německu? Nebo odkaz? Klidně odkaz v polštině či v němčině, akorát nevím jaký je „terminus technikus“ pro železniční pasažérskou licenci v němčině či v polštině…
To je něco jako ověření procesů uvnitř firmy (zhruba jako ISO 9000)?
Nebo jde o ověření kvalifikace, např. že lokomotivu řídí člověk který má „řidičák“ na lokomotivu?
Předpokládám, že nejde o kontrolu subjektivních pocitů jako např. pohodlné sedačky ve vagonech…
Oprava… správně: Prosím, mohl by někdo dát odkaz s…
Třeba zde: https://www.eba.bund.de/EN/TechnicalInformation/RailwayUndertakings/railwayundertakings_node.html
Díky, jste *
Mantra privatizačných pánov neoliberálov alá Klaus, Mikloš, Kalousek znie „štát je zlý vlastník“ , preto treba všetko predať, ako je možné , že štáty ako Taliansko, Nemecko, Španielsko sú nielenže dobrí vlastníci, sú dokonca tak dobrí, že expandujú so svojim byznisom do celej európy…
víte vůbec, co je to ten „neoliberál“? 😀 nebo jste ten pojem slyšel v televizi a ted ho cpete kde se dá? .)
Nakupují-li státní dráhy nějaké země s požehnáním tamějšího ministerstva financí polovinu zahraničního dopravce, čekal bych, že takový stát bude mít lepší bilanci než státní dluh přes 90 procent HDP (platilo před vyhlášením pandemie). Ale jistě se na to dívám špatně. Vzít si půjčku či udělat dluh je ve světě běžné, v EU obvyklé, atd. – oblíbené fráze mediálních gigantů – i když to, že se něco dělá hromadně, ještě nemusí znamenat, že je to také moudré.
jak hospodaření státu vlastnícího renfe souvisí s nakupy a ekonomickou situaci renfe? 🙂
50% ???? – Buď 49 nebo 51 !!!
a proč by to nemohlo být 50% ?
50% je nesmysl, počkám si na věrohodnéjší článek v HN
co je na tom nesmyslného?
50% je běžná forma spoluvlastnictví společností:-D
Gratuluji a věřím v další zkvalitňování služeb a rozšiřování nabídky!
3x SIrius pro Leo a 4x patrové vagony s elektromotorem pro rakouský WestBahn od čínské státní firmy… má to nějakou souvislost? https://zdopravy.cz/dalsi-cinsky-vlak-na-evropske-koleje-nove-dvoupodlazni-jednotky-si-pronajme-rakousky-westbahn-83129/ Akorát mi tedy není jasné jak je to s tou možností na dokoupení dalších 30x Sirius (prý celková částka je 5 miliard Kč … to asi by bylo docela přemrštěné za ty 3 závazně objednané Siriusy, ne?) Německý byznysový mag Handelsblatt spekuluje, že rakušáci chtějí patrové vagony na linku Vídeň-Budapešť https://www.handelsblatt.com/unternehmen/handel-konsumgueter/schienenverkehr-chinas-bahn-riese-crrc-draengt-nach-westeuropa-vier-triebzuege-in-oesterreich/27405284.html …. tentýž zdroj ale taky upozorňuje že evropští výrobci železniční techniky – např. přes francouzského akcionáře (SNCF) firmy WestBahn – se budou snažit, aby zabránili aby čínská… Číst vice »
Když nám sem lezou cizí dráhy, Českým drahám ministerstvo a kraje ubírají zakázky tak by někam mohli vstoupit i ČD. Jenže kam? Západ už je asi obsazený..
Tak co Slovensko?
SK, je stát mafiánov jak tvrdí pan ředitel.
Pan ředitel čeho?
Vzhledem k množství dluhů (45 miliard Kč), které firma ČD dluží leckdy i zahraničním věřitelům… tak fascinaci „železničním nacionalismem, bych doporučil dát k ledu…
A pokud jde o Leo Express, tak už delší dobu měli vlastníci (pan Leoš Novotný starší) zájem odprodat kus (?nebo celý?) Leo Express
… Zveřejněná ochota o prodej Leo Expressu je z 12/2019 … to je 1,5 roku, takže čeští zájemci s disponující kapitálem měli docela dost času, ne?
https://zdopravy.cz/leo-express-jedna-o-vstupu-strategickeho-investora-rodina-novotnych-ma-zpet-pres-90-38807/
Však leo nevlastní nic jen dluhy tak to koupili jen kvůli licenci.
Osobně mě napadá ještě ten motiv s vlaky od CRRC (viz výše s odkazem na Handelsblatt), ale popravdě netuším… V zásadě asi platí: nevím, nechám se překvapit…
Na druhé straně Locomore v Německu nějaté to know-how asi přinesl
Jj, a kolik dluží zahraničním subjektům RENFE, o tom radši pomlčíme, že. 😀
O tom, že RGJ dluží víc než vlastní, taky ani slovo. 😀
Prostě na tomhle trhu se jinak podnikat zjevně moc nedá, ale pan odborník Axel Foley zase bude tvrdit, jak jsou ostatní idioti a jak nic nefunguje, protože jim neporadil. 😀
K případnému rozšíření činnosti firmy ČD v dopravě cestujících ve vlastní režii v zahraničí… Teoreticky tomu rozumím… chápu, že firma ČD má/bude mít k dispozici nějakou techniku, kterou nevyužije v ČR(vagony s motorem i bez motoru, lokomotivy atd)… Otázkou je, zda-li bude mít firma ČD uplatnění pro tuto techniku v zahraničí. Jo přál bych, aby firma ČD dokázala utržit nějaký ten groš za provoz vagonů 854 či za vagony typu B (koženky) nebo za loko 150 či za starší CityElefanty… Ale k tomu by bylo potřeba investovat nejen do techniky, ale taky získat odborníky a zejména získat zákazníky… Spousta peněz… Číst vice »
Pokud budeš vycházet z Německých zadávacích řízení, tak v drtivé většině je základním požadavkem nová technika. Platby za vysoutěžené výkony jsou vždy navrženy tak aby se daná technika zaplatila. Vem si například Abellio. Patří Nizozemským drahám. Z Nizozemska do Německa neputovalo vůbec nic. Vše fungl nová technika (Alstom Lint, Stadler Flirt apod.). Aby se dosáhlo na zajímavé ceny, tak Holanďani ještě k tomu založili leasingovku, přes kterou se kupují nové vlaky a perou peníze. 🙂 Čistě teoreticky, pokud by se ČD účastnili tendru v Bavorsku na rychlíky z Mnichova do Hofu a do Prahy, tak by museli přijít s novou… Číst vice »
Netuším… pouze vidím, že si nějaké zákazníky našly dopravci s opotřebovanými vagony (LOCOMORE, HKX)… Nyní jezdí FlixTrain…
https://railpool.de/railpool-ist-finanzierungspartner-fuer-die-neu-erworbenen-wagen/
A když se podívám jaké superpěkné vagonky jezdí např. ve Slovinsku, tak si připomenu jak běžní slovinci citelně zchudli posledních pár let poté co skončil tamní „bankovní socialismus“
Čili jestli ve Slovinsku budou mít na výběr, že ve špičkových časech bude jezdit dostatek vagonů (ale část bude starých vagonů firmy ČD) nebo nebude dost… tak co si asi tak ve Slovinsku vyberou??? Dle své peněženky..
Locomore i hkx jezdili na komerční riziko, tedy mimo závazek.
No a? Obě firmy – Locomore i HKX našly cestující, kterým stačily staré, ojeté vagony
Tj. jestli ČD má/bude mít k dispozici staré, ojeté vagony, tak třebas se firmě ČD podaří najít cestující kterým takové vagony budou stačit … samozřejmě při zohlednění přiměřeně sníženého ceny jízdného resp. při zohlednění nárazově vyprodaných normálních vlaků např. okolo Vánoc či o okolo Velikonoc…. by člověk koupil jízdu ve vagoně s koženkovou sedačkou než aby člověk nejel vůbec…
Nejde to.. ČD v zahraničí nic provozovat nebude. Nikdy se to nedělalo.
Pro „Cyklista“… no jo, no… Tuhle what-if rozjel pan „sidik“…
Pokud by to bylo požadováno jako nové vozidlo, nevyrobil by se Vectron na všechny 4 systémy, 3/15/25kV + diesel. 🙂
Nechapu vasi formulaci-ubiraji zakazky-jakoze at to jezdi CD za jakoukoliv cenu?vzdyt to danovi poplatnici zaplati-chápu spravne?
Kontrola není zadarmo.
A cizí automobilky. Proč by se tady měly prodávat Fordy nebo Mercedesy? Si prostě počkáte, až Škodovka v Trnavě vyrobí nástupce dvanástsettrojky. Vždyt berou Škodovce práci!
Pro upřesnění: Na základně Fordu Transit, Mercedesu Vito a Škody 1203 se dělají (dělaly) sanitní vozy. Počkjete si, až tu sanitku vyrobí.
Jj, a výběr zisků a kontrola cizím státním subjektem je sranda, že.
Jedna věc je, když tu podniká cizí soukromník, druhá když tu od našeho státního dopravce přebírá trh cizí státní dopravce.
Český státní dopravce = fuj nehospodárný hnůj
Zahraniční státní dopravce = hurá soukromník.
Ha ha ha.
Evropský dobravce může jezdit kdekoliv v Evropě na to je tenhle kontinent malý aby jsme si hrali na národní železnice, jinak bude železnice se silnicí stále prohrávat.
Už tam vyráběly 1503 a moc to nešlo na prodej.
To je otázka pro managery ČD. Možná by stačilo napřed vyhrávat výběrka v Česku. Pak vyhrát nějaké výběrko na západě není zakázáno.
To by se nejdříve nějaká výběrka musela vypisovat… A ne ty jejich (objednatelů) nechvalně proslulé, předem domluvené, „rozstřely“, že?
ČD v minulosti indikovali záujem o zákazky na Slovensku, lenže bohužiaľ k žiadnej normálnej súťaži zatiaľ nedošlo. Tak uvidíme čo bude v budúcnosti. Čo sa komerčnej dopravy týka, ja by som osobne privítal keby ČD začali na vlastné triko prevádzkovať linky na Slovensko, nech sa vyhodí z procesu ZSSK, ktorá veci komplikuje a jej úroveň tak celkovo nie je dobrá. Lenže väčšina vlakov ide na Slovensku na objednávku a je otázne či by pre ČD bolo udržateľné to prevádzkovať na komerčné riziko. Dnes pre ne je konkurenčnou výhodou že na Slovensku v nich vďaka objednávke platí bezplatná doprava, čo im… Číst vice »
ČD indikovaly před časem zájem i o provoz na jedné rakouské lokálce. Řekl bych ale, že není jejich strategií jít proti národním dopravcům, jako jsou ZSSK nebo ÖBB, takže spíš čekám, že se budou držet domácího rybníku a do zahraničí se i nadále budou vydávat jen v objednávce státu
Byl by konkrétní příklad: „do zahraničí jen v objednávce státu“?
Předpokládám, že firmě Čd se budou obtížně shánět na spoustu zbrusu nových vagonů…
A proto předpokládejme, že by ČD použili v zahraničí zejména staré vagony (koženkové sedačky) popř. zánovní vagony.
V objednávce státu jedou pouze na hranice…..
Hurá, privatizace služeb do rukou cizích státních společností. Jsem zvědav, kdy se začnou hlásit do výběrových řízení.
Spatna zprava,soudruzko?😅
Jj, česká státní společnost je komunismus, ale cizí STÁTNÍ společnost komunismus není.
Vaše iracionální zaujatost proti vlastnímu státu na úkor cizího je vtipná.
Nač živit vlastní armádu, která vás poslouchá, když můžete živit tu cizí, nad kterou nemáte kontrolu žádnou. 😀
Tieto statne molochy, ktore zeru dane a poskytuju biedne sluzby, su velky problem vsade, ale ak budu sutaze a konkurencia, je sanca, ze z tych dani toho pojde na rovnaku dopravu menej, a ze tie biedne sluzby budu o nieco menej biedne.
8. a 9. října máte šanci, tak šup už si běžte žehlit rudou kravatu, jen doufám, že takových magorů nebude víc jak 5% a bude konečně klid.
Komouse meli hned zakazat jako fasisty.Jsou na stejne urovni.
Samozřejmě. A k nim přidat i svazáky kapitalismu, kteří neumí nic jiného, než přemýšlet jako bolševici – naruby. Evidentně nemáte vlastní mozek.
Nezakazovat. v zadnem pripade.
dokud maj komunisitickou stranu, tak jsou tam zalezlí a víme, kde jsou. jsou jasne definovani.
pokud zakazes komunistickou stranu, tak se jenom rozlezou jinam, pripadne si zalozi neco, co se bude jmenovat „more friendly“ a zacne to byt najednou atraktivní i pro dalsi volice.
Jistě, každej komu vadí state capture je komunista. Vy jste vymletej mozek.
Na pana „Jaaa“ bych nereagoval… IMHO odhaduje, že jde o trolla pro ANO či jinou vládní partaj ANO/ČSSD/KSČ/Okamura.
Viz jak pan „Jaaa“ urputně obhajuje hlouposti pana ministra Havlíčka… Když jsem se pana „Jaaaa“ zeptal na jeho praktické řešení, tak mi odpověděl, že to neřeší, neboť pan „Jaaaa“ je „prostorový analytik“…
-:)
😀 😀 😀 😀 Sorry, ale na tomhle serveru neexistuje člověk, který by Havlíčka a jeho suitu víc haněl a nadával mu, než jsem já. 😀 S dopady debilismu jeho aparátu se musím potýkat každý den v profesním životě Ale protože ten neschopný žvanil má náhodou rád lokálky, tak jsem anonistický troll. Bolševická třídní nenávist je proti vašim dedukčním schopnostem hadra. 😀 To pouze ukazuje, jak moc omezené myšlení máte vy. Fachidiot je slabé slovo, nevšiml jsem si, že byste vůbec čemukoli rozuměl. Akorát se pasujete na objektivní měřítko všech věcí, přitom zjevně nemáte kvalifikaci ani na umývání nádobí. —-… Číst vice »
Jak jste přišel na to, že Havlíček má rád lokálky?
Havlíček má lokálky úplně u pr*ele, to jen politický předvolební ANO-marketing kvůli hlasům nádražáků, šotoušů a různých dalších „obyčejných lidí“ mu velí předstírat zájem o lokálky…
Kdyby politikům za Akci Nespokojených Občanů 2011 záleželo na hromadné železniční dopravě, tak by si před investováním spousty peněz do železnice z Dobříše do Prahy nejprve zjistili jaká je využitelnost peněz… V roce 2019 vlak vyjíždějící z Dobříše do Prahy měl průměrnou využitelnost 4% (tj. jeden cestující na 25 sedaček). Vlak vyjíždějící z Mníšku měl průměrnou využitenost 6% Pan Havlíček je z Mníšku pod Brdy, na rozdíl ode mě, tak nechápu proč v roce 2021 píše citovky, tj. proč nepoužívá fakta… A když jsem Vás pane Jaaaa, ptal na praktické řešení problému, tak jste odpověděl, že ten problém neřešíte, neboť… Číst vice »
Jaká privatizace, zase? LEO snad patří státu?
Teď už jo.
A vy jste tady tenkrát tvrdil, že nejste svazák… Nasrat! 😃
No jasně. Makroekonomii nerozumíme, tak si prostě pomůžeme ideologickými řečičkami.
Zjevně vlastní stát nepotřebujete, když ani nemáte vlastní vůli.
Tohle je spíš znárodnění, když státní společnost koupí část soukromé, ne?
Ne, zestátnění. 🙂
Nicméně na našem území se chová jako privátní subjekt – jde tedy o privatizaci do rukou státního subjektu.
Znárodnění je (obvykle nedobrovolné) zcizení do státního vlastnictví způsobené zákonem nebo obdobnou normou, která je vydána jako“národní“ akt.
Jenže privatizace je prodání něco státního soukromému kapitálu, v LE jsou státní akorát kompenzace za 25%.
A je kapitál vlastněný státní společností je privátní nebo ne?
Jakým způsobem vykonávala svůj vliv Británie ve svých koloniích v 17. a 18. století víme?
Jakým způsobem vykonává svůj vliv ve světě Čina dnes, taky víme?
V tomto případě je, ale stále nechápu, kde tady vidíte tu privatizaci a prodej státního, kdy tady „státní“ nakupuje.
Samozřejmě že vím, to by jsme se ale mohli i zeptat, jak SSSR vykonával svůj vliv ve střední a hlavně východní Evropě.
Ale ani tady mi jasné, co má kolonie společného s nákupem soukromého dopravce, navíc jen jeho poloviny.
Klid… pan „jaaa“ je patrně troll pro ANO2011… vzhledem k tomu jak obhajoval nesmysly pana Havlíčka
Oni jich už několik ale vyhráli, Arriva, Die Landerbahn, Veolia, atd.
Leo byla/je privátní firma. vam je naprostáputna, komu to stavajici majitele prodali.
Souhlas
LE už pár linek v závazku má. Vyhrávat výběrka bude, pokud bude lepší než ostatní,
Pokud vím, tak existuje několik firem a my nevíme, konkrétně kterých se týká prodej podílu španělské RENFE (… zápis případné změny v Obch. rejstříku ČR/Evidenci skutečných vlastníků není okamžitě …)
Leo Express Global a.s.
a
Leo Express Tenders s.r.o.
Leo Express s.r.o.
LEO Express GmbH 73 0
LEO EXPRESS POLSKA SP. Z O. O.
SmileCar a.s.
Já nemám radost ze snižujícího se tržního podílu ČD, ale je to jaksi důsledek chování ČD. Občas nejsou schopny vyhrát ani rozstřely šité na míru, Arriva vyhrála rychlíky Pardubice – UnL jen protože ČD nemají vozy stáří 845/854 se záchodem.
Snižující se tržní podíl ČD jenom pomůže. Aspoň rychlejc vyřadí ty staré vraky, které neustále provozují, a začnou si víc hlídat ekonomiku provozu.
IMHO klíčovou otázkou jak to zvládne firma ČD, bude to jak se jestli vývoj režijních nákladů = vývoj tržeb…
Pro srovnání – reakce jiné velké firmy na předpokladaný pokles tržeb:
a) mohutné investice do nových produktů (např. motor GE Catalyst montovaný ve středních Čechách)
b) https://edition.cnn.com/2020/05/04/business/ge-aviation-job-cuts/index.html
Je to donrá zpráva. Kdo cestoval RENFE dálkovým vlakem, rychlovlakem – a vůbec ve Španělsku….můžeme jen závidět a tiše doufat, že kromě Pendolina na trase Fr.L./K.V.-Košice, pojede i něco jiného !
Proč by to dělali? Když nasazovat rychlovlak na tuhle linku nedává smysl
A to kvuli tomu budou menit podvozky ?
Vlaky RENFE jsou čisté a příjemné, ale taky poměrně drahé.
Např. León – Madrid je zhruba stejná vzdálenost jako Praha – Ostrava, ale za jízdenku dáte běžně 55-65 eur. A to Španělé nejsou o moc bohatší než my.
León – Madrid je spíš jako Praha – Hranice a nebo zcela přesně jako Praha – Cheb přes Ústí 288 km. Jízdenka sice stojí 50 € (45-65), ale nejrychlejší vlak za 45 € to dává za 1:57, do Chebu to sice stojí jen 108 Kč, ale jede to 4:03. Prostě za rychlost se platí.
Což nevadí, protože peníze které vás bude stát taková trochu drahá jízdenka, vyděláte po cestě…
naprostá většina lidí skutečně není placena od minuty otevřeného notebooku
To ne…ale hodně lidí bývá placeno za určitý objem práce.
Jo, obvykle se úkolová mzda týká dělnických pozic. A dělníci asi nebudou jezdit (denně/pravidelně) VRTkou a potřebovat ke své práci notebook, že ano? 🙃
Kde se dá koupit lístek Praha – Cheb za 108 Kč? A na který spoj to platí?
Jenže ty vlaky na hvězdici (z Madridu) kamkoliv, nahrazují letadla. Každý kdo ES byl, pracoval, žil – to ví. A mimochodem: levné VRŽ…. proboha, proč ?
Nerozumíte mi. Jde o kvalitu dopravy. Taky chápu, že Františkových lázní do KOšic nikdo podle pravítka VRŽ neudělá. Upřímně řečeno, my s tím SCP (Pendolinem) budeme rádi, že možná někdo převezme ten dobře míněný LEO, ale to se vyplatí na dlouhých tratích, ramenech.
Já se několikrát svezl Leo z Ústí do Letohradu a o kvalitě nelze mluvit, ale zase se dalo jezdit zadarmo protože ač to měli umět tak jim nešlo platit přez iredo kartu. Jinak stewardi nic nevědí a ani ochotou neoplývají se nedivím za to jak jim platí.
To, co renfe nasazuje ve spanelsku, je v kontextu leo expresu zcela irelevantni.
Podle mě jde, navzdory prohlášením, hlavně o německou licenci. Už vidím, jak se Španělé vrhají na trh, kde se objednatelé kroutí, když mají platit víc než 100 Kč/vlkm a cestující když jízdenka stojí přes 1 Kč/km.
Jermanka klidně platí 114 Kč/km za kilometr šukafonu, vůbec se nekroutí ani nedělá výběrko.
Jermanak už není.
Do roku 2029 platí smlouva, kterou uzavřela s firmou ČD minulá středočeská koalice Akce Nespokojených Občanů2011/ČSSD/KSČM
Dáte odkaz, nebo jde o průměr za celý kraj včetně zdvojených CityElefantů?
Odkaz na smlouvu teď nemám.
Jedná se o „průměr“ zmíněný ve smlouvě. Při snížení objednávky se cena zmenší o průměr.
https://zdopravy.cz/az-50-milionu-na-pokuty-rocne-stredocesky-kraj-ukazal-smlouvu-s-ceskymi-drahami-37389/
Zdejší redakce uvedla částka 133 Kč/km… Ovšem nevím je-li sjednáno navyšování částky o inflaci… což pokládám za dosti pravděpodobné vzhledem k délce smlouvy do r. 2029 (a byla sjednána i možnost, že platnost smlouvy se prodlouží o dalších 5 let…)
https://zdopravy.cz/nejvetsi-smlouva-v-historicd-za-21-miliard-budou-jezdit-ve-strednich-cechach-35280/
Zajímavé, podle MD nebyl nákup LE ČD a.s. efektivní investice, pro RENFE je ….
Potrebujou ČD licence pro de,pl,cr? 🙂
Potřebují ČD tramvaje? Jak mají skalní zastánci ČD ve zvyku ten vlak nazývat.
Možná by potřebovaly. Ale ty vlaky jsou banky..
Nejsem skalní zastánce ČD jsem normální cestující a bohužel něco jsem s tímto vlakem LE jako cestující najezdila takže mohu s klidem prohlásit, že tramvaj to je.
Souhlasím. Je to tramvaj. A u ČD jezdím jen Pendolinem a Railjetem a moc jim nefandím.
ČD je přebyrokratizováno, takže si licence do sousedních zemí budou zdlouhavě vyřizovat samy. Ti chytřejší na to jdou opravdu nákupem nějaké méně významné společnosti. Děje se tak jak v osobní tak i v nákladní dopravě.
Zatiaľ sa nejaví že by ČD mali expanzívne ambície (čo je inak škoda, mňa by celkom potešilo keby aspoň po Bratislavu jazdili na svoju licenciu a vynechali z procesu neschopnú ZSSK).
Kam by ČD expandovaly, když prodělávají i na přepravě v ČR? Že by jako zvýšily ztrátu?
Pokud by ČD měli licenci do Německa, tak by se již mohli účastnit výběrového řízení na vlaky z Mnichova do Hofu a do Prahy.
Na rozdíl od ČR je totiž v Německé závazkové dopravě poměrně slušný vejvar.
CD Cargo Germany GmbH
Koleje Czeskie Sp. z o.o.
Oni jaksi už ty licence mají.
A ty licence maji CD nebo CDC? Ze by CD vstoupilo treba do zavazkove dopravy v saskem nebo bavorske prihranici by smysl davalo, ale ze by tam jezdil na licenci CD Cargo, to zni divine, ne?
A?
Hlavně ČD Cargo nemá licenci pro provozování OSOBNÍ dopravy.
A ČD Cargo Germany smí papírové vozit cestující, nerozlišuje se osobní a nákladní licence?
Nebudou si pořizovat licence, budou se chovat podle paragrafu 1. To znamená vlak dovezou maximálně do pohraniční stanice, tam se přebrarví.
To je asi definitivní konec těch čínských souprav..
Proč?
A španělé by chtěli Sirius ?
Ve Španělsku asi ne, ale pro Čechy jim to bude jedno 🙂
Naopak.
vy si jako myslíte, že když to koupí renfe, tak sem nasadí talgo? 😀
Spíše jestli Refne bude výrobci tolerovat, že Sirius už měl jezdit a ještě nemá homologace.
Paštikář věřil na covid.
ještě před tím je ale potřeba si položit (a zodpovědět) otázku, jestli se bude renfe nějak aktivně podílet na řízení leo expresu…
To záleží podle toho kolik RENFE zaplatilo vlastníkům Leo Express a kolik peněz RENFE investuje (kapitalizuje či půjčí) přímo firmě LeoExpress
IMHO je předčasné cokoliv dalšího spekulovat, neboť prodej podílu ještě nebyl ani oznámen společností Leo Express a možná bude podléhat schválení antimonopolními úřady.
Ne, já spíš pochybuju, že tu budou jezdit dál.. Španělé to asi dotovat nebudou.
hlavně když si vezmou lokálky se šukafonama
Španělští nezaměstnaní by tam mohli dělat i falešné cestující.:)
To je nápad! Ani pan Gogol (Mrtvé duše) by se za něj stydět nemusel.
ČD jim je jen tak „nepustěj“, taková 809 je zlatý důl (tedy pro dopravce).
Musím se smát, když si vzpomenu, jak mladý Leošek seděl ve studiu ČT a pokřikoval na generálního ředitele ČD jak si je do 5 let celé koupí a jak soukromníci vytlačí všechny státní molochy. 🙂
zdroj?
Pan Unido má pravdu také jsem ten pořad tehdy viděl. Za ČD tam byl myslím pan Žaluda a přesně toto tam zaznělo. Teď si ale nejsem jistý zda od pana Leoše, nebo Jančury . Byli tam oba.
Osobně mi připadalo, že Leoš Novotný se na to díval přes korporátní brýle/ekonomickou kalkulací, např. že Stadler Flirt je relativně lehký a proto Leoš Novotný doufal, že nižší hmotnost Flirtu se odrazí v nižší platbě za používání kolejí … myslím tu částku kterou dopravci platí firmě SŽDC, nemyslím ošlapné nebo jiné částky za používání nádraží…
Proto příliš nechápu proč by Novotný měl zájem přebírat starší techniku firmy ČD, myslím zejména tu relativně těžkou techniku jako např. lokomotivy typu 151 (tuším, že vzhledově obdobné, s jinými vnitřnostmi jsou typ 350 jezdící na Slovensku)….
A schyluje se spíše k opačným scénářům…
„soukromníci vytlačí všechny státní molochy“
Zatím se zdá, že státní mološi schováni za „soukromou“ značkou vytlačí jiného státního molocha a budou za to velebeni. : – )
Tak tak, ono se tady ukazuje, kdo je skutečně proti státnímu vlastnictví, a komu prostě jen leží v žaludku ČD nebo dokonce vlastní stát.
Ve skutečnosti všichni tihle lidé jenom chtějí, aby ten fungující stát za ně odpracoval někdo jiný a oni jen přišli k hotovému. Typická čecháčkovská jízda na černo. Vy makejte, já budu soudit.
Zdroj?
Od španělského a státního (!) podniku velmi zajímavý podnikatelský krok. To nejcennější co Leo vlastní jsou licence na několik států, včetně Německého trhu. Pokud podmínky v soutěžích nebudou vyžadovat zcela vozidla, bude Renfe rovněž schopna nabídnout celkem slušný zajímavý počet vozidel klasické stavby. Problém s rozchodem, resp. výměnou za evropská je menší problém než dnes shánět nová či ojetá vozidla našeho rozchodu.
„Renfe rovněž schopna nabídnout celkem slušný zajímavý počet vozidel klasické stavby“
Konkrétně jakých řad a kolik kusů?
No zrovna osobni vlaky ve Španělsku hitparáda žádná není a Talga tady asi jezdit nebudou.
Nakoupili pouze licence a hr… do Německa (jestli je tam pustí)
Taky mám dojem, že ve Španělsku žádný „Mukran“ s použitelným parkem nemají, ale třeba je Pavel lépe informován.
Licenci máte, ale nepustíme vás sem. Ano, licence vás k tomu opravňuje, ale nepustíme vás sem.
Co mi to připomíná? Ukrajinskou mafii z devadesátek?
a to si o ní státní podnik nemůže prostě zažádat, když jí dostali i podobní nazdárci?
Jistě, že může, ale zjevně si vyhodnotili, že takhle je to z nějakého důvodu výhodnější.
Klasická španělská vozidla mají širší průjezdný průřez, do Evropy nesmějí…
S tim ani nikdo nepočítá.
Neříkám, že je to špatně, jen přemýšlím. Přijde mi vtipný, jak z celý myšlenky liberalizace evropského trhu vzniklo akorát to, že největší státy začaly podnikat v těch menších státech. Přímo soukromých železničních dopravců je furt minimum, akorát si lezou do zelí národní dopravci a čeká se, kdy začnou první zanikat kvůli nevýhodě menšího. Tak snad to někdo od nás taky zvládne, abychom zas nebyly jen zdrojem zisků pro zahraničí jako je tomu v maloobchodě.
Asi je důležité rozlišovat mezi liberalizace (volný přístup) a „privatizace“ (soukromé firmy). I to že si státní firmy lezou do zelí má obrovský konkurenční účinek.
Tak samozřejmě, to vůbec nepopírám. Konkurence je prospěšná a potřebná, jen se z toho časem nesmí stát oligopol pár největších.
Pro pana Zdrasa – je rozdíl mezi činy a slovy… Přece nikdo nebrání tomu, aby se našlo dost lidí z ČR, kteří půjčí např. firmě ČD. Nebo ne? Na konci roku 2020 firma ČD dlužila na půjčkách cca 45 miliard (plus normální dluhy z obchodního styku za naftu, elektriku, mzdy atd.). Zdroj konsolidovaná účetní závěrka k 31.12.2020
Jen připomenu, že celkové konsolidované loňské tržby firmy ČD byly necelých 40 miliard.
P.S. Jaká že byla zadluženost firem kolem Arca Capital, než byly postiženy insolvencí???
samotných 40mld není takový problém. když jste si tam četl, kolik je EBITDA?
arca platila na smenkach tuším sedm procent, či kolik?
porovnávat tihle kousky s modrým molochem…to jste hodně nespravedlivý k molochovi
Já reagoval obecně na tvrzení od pana Zdrasa: „Tak snad to někdo od nás taky zvládne, abychom zas nebyly jen zdrojem zisků pro zahraničí“ … IMHO – vzhledem k jazyce v jakém je vydávána část dokumentace firmy ČD k půjčkám (angličtina) – tak už nyní od firmy ČD putuje část úroků mimo Českou republiku, neboť v ČR se nenašlo dost lidí ochotných půjčit firmě ČD…. Klidně si zaměňte za jiné firemní jméno z oboru veřejné hromadné dopravy… Vesměs všechny firmy z oboru dopravy pracují s půjčkami i ze zahraničí… Zrovna v tomto bych věřil Jančurovi, že nové vagony se pro… Číst vice »
no, banky si davaji pozor. on se tam nikdo moc nespecializuje na prodeje vagónu. taková ING lease je ale jiná věc. jen to může být drahé…
To je rozdil v krytí, státní podnik byť a.s. si vždy půjčí levněji, než soukromník, protože je předpoklad, že v případě problémů to u společnosti vlastněné státem, to stát, tedy daňový poplatníci zaplatí.
Já reagoval na pana „zdrasa“, který psal o zahraniční vlastník=dividendy do zahraničí..
Holt jsem připoměl realitu, že z regionální veřejné dopravy v ČR chodí dost málo dividend vlastníkům těchto dopravních firem (zejména dopravních železničních firem).
Takže až pan „zdrasa“ a jemu podobní „nacionalisté“ promění svá „nacionalistická slova“ v reálné činy, tj. až pan „zdrasa“ a jemu podobní zainvestuje své peníze, tak určitě se dočkáme víc firem s českými vlastníky…
Buďto jste mě naprosto nepochopil, nebo jste nepochopil význam slova nacionalismus. Kdybych byl nacionalista, chci aby to bylo české protože prostě český národ. Ale to mně je úplně jedno, ať je vlastníkem třeba Australan, ale ať ty peníze jenom neodtékají do zahraničí. Je zájmem nás všech, aby co nejvíc peněz zůstalo v domácí ekonomice a mohlo ji dále stimulovat. To snad není žádná složitá myšlenka.
Já poukázal na teoretický koncept Vašeho názoru… např. proto Leoš Novotný mladší investoval do Locomore (Německo) a do Tiger Express (zejména Polsko)… Předpokládám, že zdrojem peněz pro investice byly rodinné peníze Novotných z prodeje české firmy Hamé Islanďanům P.S. Můj KONKRÉTNÍ pohled je ten, že mezi svými příbuznými/přáteli se snažím upozorňovat, že cestování vlakem se výrazně zlepšilo, takže v řadě případů dává smysl nechat auto doma a jet dálkovým vlakem… Rozdíl je zásadní, zatímco suroviny na benzín/naftu se do ČR importuje (viz desítky miliard za ropu), tak elektřinu z ČR se exportuje, leckdy za prťavé ceny. Jestli dálkový vlak je… Číst vice »
To jo.
Když si totiž ÖBB pak odjezdí MV, tak zůstanou kvalitní a pohodlné vozy na R9, R11, R12, R17…
Jenže těch soukromých dopravců je celkem dost. RJ je tomu důkazem, už to prostě není jen lokální cesky hráč, ale největší středoevropský.
Celkem dost … a uvedete jednoho
Největší středoevropský soukromý dopravce v osobní dopravě, mimochodem v ČR z významnějších dopravců je ještě GWTR soukromé, jinak ČD státní, Arriva skrz DB státní, Die Länderbahn a Alex vlastní italské státní dráhy, LE z poloviny španělský státní dopravce Renfe.
Jančura? GWTR? AŽD?
K tomu „jen zdroj zisků pro zahraničí“ – no jo, tak to v podnikání chodí – někam investujete a pak ta investice vydělává (když se daří, někdy taky ne). Jedno vypuzení zahraničního kapitálu už tady historicky proběhlo – a nedopadlo to dobře, nefungovalo to. A když tenhle 40+ letý experiment zkrachoval, bylo třeba sem ten zahraniční kapitál znovu nalákat, protože bez něj bychom se ekonomicky nezmátořili (pouze úspory veksláků a zelinářů by ekonomiku nerozhýbaly). Samozřejmě v průběhu dlaších 30 let vznikl i „domácí kapitál“, který tu je a funguje.
Tady lze krásně vidět ta komoušska prvotřídní kvalita https://youtu.be/YwqoJxFZSug
Však nemluvím o tom, co je, ale co by být mohlo. Já jsem právě rád, že máme české významné soukromníky na železnici na rozdíl třeba od potravinových řetězců, kde těch českých hráčů je minimum.
Snad vám nemusím vysvětlovat, že je problém, když většinu trhu obsadí zahraniční firmy a všechny zisky budou vyvádět, přičemž ty domácí, co by dělaly to samé, budou chybět. V tom je rozdíl oproti situaci před soudruhama, kteří nám tím zničením silných firem škodí dodnes.
to sice máte pravdu, ale začněte s tím proklinanim u Beneše. ten znarodnil banky, pojišťovny, doly a větší průmysl. a ten německý sebral všechen…(což narozdíl od toho obecného znárodnění chápu)
azd vlacky je sotozabava pana chrdleho
LEO, měl jsem tě rád. Absenci restauračního vozu nahrazovalo dobrý kafe a ucházející panini, jakož i pohodlná sedadla (business). Snad se ti bude dařit pod Španěly aspoň tak dobře.
Jinak se připojuju k té klesající úrovni služeb, ale podle mě (a názoru dost lidí kolem mě) je to tím, že nyní cestují VHD hlavně zákazníci citliví na cenu a kdo může, cestuje autem nebo vůbec, vyhnuvše se tak nutnosti nosit náhubek.
Až ten bláznivý svět hygienické diktatury skončí, bude líp i ve vlacích.
Jo, a hlavne vsude ten zeleninovy salad daji, do dvou nebo trech stripsu pul kila bramboru a tiramisu je v 90% slechacka a nrobsahuje vubec alko. Jsste zbyva tak tou pepsi menit na 2l flasky clever coly od Bille.
Hm… zajímavé je, že před 2-mi týdny: https://zdopravy.cz/stat-rozdeli-800-milionu-korun-osobnim-zeleznicnim-dopravcum-za-ztraty-z-pandemie-zatim-jen-za-tri-mesice-88261/
P.S. Předešlí diskutující, kteří se vyjadřují v souvislosti s firmami okolo Leo Express o panu Leoš Novotný mladší … tak jaksi nezaregistrovali, že (majoritním) vlastníkem i šéfem Leo Express je už víc než rok pan Leoš Novotný starší (viz info z Evidence skutečných vlastníků, která uvádí pan Leoš Novotný starší je vlastníkem od 01/2020)
Tak gratulace.:)
No budiž no ale třeba ještě RENFE Leoše trochu vypujiu a bude z toho fobrá firma
inu, jsem zvědav, co si renfe s tímhle pocne.
a blba věc…je ten ibersky rozchod
iberský rozchod?? v čem, maximálně nebudou přesouvat staré šroty ze Španělska do ČR, ale jako zásadní překážku bych to neviděl, podle mě jim jde hlavně o vstup na trh….
Tak ojetý Talga sem asi teoreticky poslat můžou vzhledem k tomu, že můžou měnit rozchod.
Talgo jezdilo do Milána a Ženevy …. hezká podívaná
Není Talgo jako Talgo.
Hele, myslím, že vědí, co a proč dělají.
Myslet znamená h*vno vědět!
Ještě lepší je porozumnět textu.
no, mne právě zajímá, proč to dělají…
ale zjevně i tato zvídavost je zde trestná 😀
Však je to napsané v článku – přístup na železnici v CZ, D, PL, SK. Nákup LE je zjevně výhodnější (snazší? rychlejší?), než jít vlastní cestou.
LE potřebuje zoufale kapitál. Tak jako tak, pro nás cestující může mít tahle rovnice v podstatě jen a pouze pozitivní dopady.
Že se neuvolní kapacita zánikem LE, je pozitivní dopad?
proč to dělá LE je jasné.
co za záměr má renfe už mene
Co s tím má společného iberský rozchod? Pominu teď to, že španělské VRT mají normální rozchdod.
to, že nás neobohati nějakou ojetinou místo hydry či sukafonu. takze pokud to myslí vážně, spis asi nová vozidla.
VRT u nás považuju za fajn marketing…něco jako lithium před posledníma volbama
proč by to dělali? 🙂
Máš snad pocit, že když korejci vlastnili čsa, tak na linkách čsa z ničeho nic začly lítat 747 koreanu? 😀
Super !!! Ještě by bylo fajn, kdyby se teď z toho v ČR stal skutečný bussiness a ne jen hračka pro jednoho milionářského synka..rychle sem poslat zbrusu nová TALGA alá DB a šup, šup !!!
https://www.deutschebahn.com/de/presse/suche_Medienpakete/medienpaket_ECx-3932956#:~:text=Im%20Februar%20hat%20die%20Deutsche%20Bahn%20%28DB%29%20den,flexibel%20einsetzbar%20und%20erg%C3%A4nzen%20so%20die%20DB-Fahrzeugflotte%20ideal.
Stále je to jen 50% podíl, podle toho se budou chovat. Talga nemají takový smysl, když se to naplno nevyužije.
Tak hlavně, že se tady využijí Railjety a Pendolina na V = 230 a klasické soupravy tady běžně jezdí V = 200 km/h:-)))
Vždy se koukejte na kontext daného nákupu…
Osobně bych to viděla tak, že dokončí vše okolo siriuse. zjistí si rovnou jestli to náhodou nemá cenu i pro ně. A s siriusi rozjedou nějaký kšeft po zalicencovaných zemích takže bych to viděla na nějaké relace maďarsko-slovensko-čechy-polsko nebo madarsko-slovensko-čechy německo případně polsko čechy německo.
Jasné, pošlete sem vysokorychlostní soupravy, když máme infrastrukturu na maximální rychlost 160 km/h, to dává vážně smysl.
Aha, a to ČD nevěděli, když kupovali Pendolina a Raijety na V = 230 km/h ? To se tady využije a těch V = 230 km/h to teda tady jezdí kde konkrétně ? Já jen, že bych se rád svezl:-)))
Pendolino bylo plánováno do Německa a původní stroje ČKD měli tuším být jen na 200 km/h. Railjet je ze soutěže ÖBB, když následně ČD soutěžili InterJety, tak taky chtěli jen 200 km/h.
A proč ne? Jednotky ty co jsou zaplacené tu ještě nějakou Korunu euro vydělají a bude to větší hitparáda než šroty DB – Arriva.
U nás na Moravě se říká: To není hop na krávu a je tele. Takže s tím šup, šup bych jste se měl uklidnit.
no pěkně…. škoda, že se neví cena, to by mnohé prozradilo… přece jenom je LE v podstatě jenom prázdná schránka s (neoblíbenou) značkou
Prázdná schránka? Její obsah je jasně vysvětlen v článku.
OK, nekoupili LE, koupili si administrativně hotovou licenci v jiném státě.
Protože celé LE vlastní asi tak tři notebooky a i o tom pochybuju…..
Vlastní zákaznický kapitál, a je rozhodně začínat s něčím než od nuly 😉
Úspěch se totiž v ČR neodpouští. To proto aby se mohlo nadávat, že tady čechům nic nepatří.
Byť to asi ne každý rád slyší, myslím, že konkurence českému trhu náramně prospívá a bude prospívat i dál. Proto tenhle krok vítám, protože to bude další zajímavý kandidát v závazkové dopravě, který si už řadu svých zákazníků v ČR dokázal najít.
Že původní myšlenka LEO úplně nevyšla… tak nevyšla, no… To je holt riziko podnikání.
Jaká byla prosím původní myšlenka LE a jaká je dnes? Díky.
Bejt o dost větší, vlastní vlaky, bez RENFE apod….? Dnes bych jí definoval jedním slovem – nechcípnout.
Tak jsem se díval na tu náramně prospěšnou konkurenci a letos v létě v tichosti zdražila v úseku Olomouc – Ostrava o 200 až 500 procent.
To ještě jde?
A nemyslel jste si, že podnákladové korona ceny ve vlaku plném duchů za 99,- vydrží věčně, že ne…
ČD to jezdí od 79 Kč 😉
To je klidně možné, nicméně pochybuju, že by to jakejkoli monopol neudělal ještě horší.
Moc jsem nevěřil, že to dopadne, ale jsem rád 👍 Leo nějaký nový vítr (a finance) potřebuje a železničnímu trhu (třeba agresivnější) konkurence jedině pomůže.
Pokud to bude znamenat další rozvoj LE, tak to bude jedině dobře. Konkurence je potřeba jako sůl, protože už i RJ začíná nějak stagnovat.
Kdyby stagnovat, jde dolů. Kvalitou především.
Kvalitou jde dolů už od té doby, co si začal hrát s mašinkama.
RJ nestagnuje, RJ kleslo pod bod mrazu
jo, jo, aktuální zazitecek…nic vám do businessu nedonesu, max jedno kafe, nemám obsluhu…
čtvrtá šance, třetí průšvih.
Těžko říct, proč prodávají čtyři různé třídy, když poslední dva roky je celý vlak jenom jedna třída: low cost
tak to teda zírám, zatím prý alespoň v businessu prý vše fungovalo, no škoda zrovna tenhle podzim jsem jim (RGJ) chtěl dát šanci
Tak to je špatný…
zas bylo to čistý, byl jsem tam sám, klima šla, kafe jakž takž. takze provar úplně ne, jen jsem měl hlad…
To vám Radim řekl osobně?
nejspíš to byla vlakvedouci
PS: Předpokládám, že jste si to nevymyslel a napsal také stížnost dopravci.
na stížnosti na žlutou lamparnu kaslu.
a nevymyslel…nemám zapotřebí. jen jsem jel hladov. jinak jsem si mohl snídani ulovit na nádraží…
Po zkušenostech s jídlem v RJ je lepší jet hladov, než se pak trápit v Praze na WC… a stížnost dopravci jsem napsal, odpověděli mile a nabídli slevu na další jídlo… nevyužil jsem, nejsem sebevrah 😀
Jedte priste IC Čd,tam se najite urcite lip a levneji…..Nastesti si dnes uz muzete vybrat….
jo, jo, dnešní sazena vejce v ARmpee byla fajn…
Levněji fakt ne… 😀
Pane Karel…chápu správně, tak Vám neudělalo dobře podávané jídlo?
… Vy jste na tuto nepříjemnost upozornil?
… A oni Vaši reklamaci uznali a nabídli Vám to samé, ale levněji…???
-:) -:) -:)
No, takové vyřešení reklamace je „trhlé“ zhruba jako v komedii „Císařům pekař/Pekařův císař“… myslím tu scénu jak předváděli odstranění skvrny z drahé kožešiny…
-:)