cargo

Španělské dráhy RENFE koupily polovinu Leo Expressu

Vlak Leo Expressu. Pramen: Leo ExpressVlak Leo Expressu. Pramen: Leo Express

Nákup schválilo španělské ministerstvo financí.

Zpět na článek
226 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Axel

Mohl by dát odkaz s vysvětlením „po-lopatě“, co to je ta „licence“ na železniční pasažérskou dopravu v Polsku či v Německu? Nebo odkaz? Klidně odkaz v polštině či v němčině, akorát nevím jaký je „terminus technikus“ pro železniční pasažérskou licenci v němčině či v polštině…

To je něco jako ověření procesů uvnitř firmy (zhruba jako ISO 9000)?

Nebo jde o ověření kvalifikace, např. že lokomotivu řídí člověk který má „řidičák“ na lokomotivu?

Předpokládám, že nejde o kontrolu subjektivních pocitů jako např. pohodlné sedačky ve vagonech…

Axel

Oprava… správně: Prosím, mohl by někdo dát odkaz s…

Axel

Díky, jste *

Jan Dlasek

Mantra privatizačných pánov neoliberálov alá Klaus, Mikloš, Kalousek znie „štát je zlý vlastník“ , preto treba všetko predať, ako je možné , že štáty ako Taliansko, Nemecko, Španielsko sú nielenže dobrí vlastníci, sú dokonca tak dobrí, že expandujú so svojim byznisom do celej európy…

Tomas

víte vůbec, co je to ten „neoliberál“? 😀 nebo jste ten pojem slyšel v televizi a ted ho cpete kde se dá? .)

Mirvald

Nakupují-li státní dráhy nějaké země s požehnáním tamějšího ministerstva financí polovinu zahraničního dopravce, čekal bych, že takový stát bude mít lepší bilanci než státní dluh přes 90 procent HDP (platilo před vyhlášením pandemie). Ale jistě se na to dívám špatně. Vzít si půjčku či udělat dluh je ve světě běžné, v EU obvyklé, atd. – oblíbené fráze mediálních gigantů – i když to, že se něco dělá hromadně, ještě nemusí znamenat, že je to také moudré.

Tomas

jak hospodaření státu vlastnícího renfe souvisí s nakupy a ekonomickou situaci renfe? 🙂

k p

50% ???? – Buď 49 nebo 51 !!!

Tomas

a proč by to nemohlo být 50% ?

David

50% je nesmysl, počkám si na věrohodnéjší článek v HN

Tomas

co je na tom nesmyslného?

50% je běžná forma spoluvlastnictví společností:-D

Kodl

Gratuluji a věřím v další zkvalitňování služeb a rozšiřování nabídky!

Axel

3x SIrius pro Leo a 4x patrové vagony s elektromotorem pro rakouský WestBahn od čínské státní firmy… má to nějakou souvislost? https://zdopravy.cz/dalsi-cinsky-vlak-na-evropske-koleje-nove-dvoupodlazni-jednotky-si-pronajme-rakousky-westbahn-83129/ Akorát mi tedy není jasné jak je to s tou možností na dokoupení dalších 30x Sirius (prý celková částka je 5 miliard Kč … to asi by bylo docela přemrštěné za ty 3 závazně objednané Siriusy, ne?) Německý byznysový mag Handelsblatt spekuluje, že rakušáci chtějí patrové vagony na linku Vídeň-Budapešť https://www.handelsblatt.com/unternehmen/handel-konsumgueter/schienenverkehr-chinas-bahn-riese-crrc-draengt-nach-westeuropa-vier-triebzuege-in-oesterreich/27405284.html …. tentýž zdroj ale taky upozorňuje že evropští výrobci železniční techniky – např. přes francouzského akcionáře (SNCF) firmy WestBahn – se budou snažit, aby zabránili aby čínská… Číst vice »

aldik

Když nám sem lezou cizí dráhy, Českým drahám ministerstvo a kraje ubírají zakázky tak by někam mohli vstoupit i ČD. Jenže kam? Západ už je asi obsazený..

medical examiner

Tak co Slovensko?

Tomáš

SK, je stát mafiánov jak tvrdí pan ředitel.

David

Pan ředitel čeho?

Axel

Vzhledem k množství dluhů (45 miliard Kč), které firma ČD dluží leckdy i zahraničním věřitelům… tak fascinaci „železničním nacionalismem, bych doporučil dát k ledu…

A pokud jde o Leo Express, tak už delší dobu měli vlastníci (pan Leoš Novotný starší) zájem odprodat kus (?nebo celý?) Leo Express

… Zveřejněná ochota o prodej Leo Expressu je z 12/2019 … to je 1,5 roku, takže čeští zájemci s disponující kapitálem měli docela dost času, ne?
https://zdopravy.cz/leo-express-jedna-o-vstupu-strategickeho-investora-rodina-novotnych-ma-zpet-pres-90-38807/

Milda

Však leo nevlastní nic jen dluhy tak to koupili jen kvůli licenci.

Axel

Osobně mě napadá ještě ten motiv s vlaky od CRRC (viz výše s odkazem na Handelsblatt), ale popravdě netuším… V zásadě asi platí: nevím, nechám se překvapit…

Na druhé straně Locomore v Německu nějaté to know-how asi přinesl

Jaaa

Jj, a kolik dluží zahraničním subjektům RENFE, o tom radši pomlčíme, že. 😀

O tom, že RGJ dluží víc než vlastní, taky ani slovo. 😀

Prostě na tomhle trhu se jinak podnikat zjevně moc nedá, ale pan odborník Axel Foley zase bude tvrdit, jak jsou ostatní idioti a jak nic nefunguje, protože jim neporadil. 😀

Axel

K případnému rozšíření činnosti firmy ČD v dopravě cestujících ve vlastní režii v zahraničí… Teoreticky tomu rozumím… chápu, že firma ČD má/bude mít k dispozici nějakou techniku, kterou nevyužije v ČR(vagony s motorem i bez motoru, lokomotivy atd)… Otázkou je, zda-li bude mít firma ČD uplatnění pro tuto techniku v zahraničí. Jo přál bych, aby firma ČD dokázala utržit nějaký ten groš za provoz vagonů 854 či za vagony typu B (koženky) nebo za loko 150 či za starší CityElefanty… Ale k tomu by bylo potřeba investovat nejen do techniky, ale taky získat odborníky a zejména získat zákazníky… Spousta peněz… Číst vice »

Potulný wechtr

Pokud budeš vycházet z Německých zadávacích řízení, tak v drtivé většině je základním požadavkem nová technika. Platby za vysoutěžené výkony jsou vždy navrženy tak aby se daná technika zaplatila. Vem si například Abellio. Patří Nizozemským drahám. Z Nizozemska do Německa neputovalo vůbec nic. Vše fungl nová technika (Alstom Lint, Stadler Flirt apod.). Aby se dosáhlo na zajímavé ceny, tak Holanďani ještě k tomu založili leasingovku, přes kterou se kupují nové vlaky a perou peníze. 🙂 Čistě teoreticky, pokud by se ČD účastnili tendru v Bavorsku na rychlíky z Mnichova do Hofu a do Prahy, tak by museli přijít s novou… Číst vice »

Axel

Netuším… pouze vidím, že si nějaké zákazníky našly dopravci s opotřebovanými vagony (LOCOMORE, HKX)… Nyní jezdí FlixTrain…
https://railpool.de/railpool-ist-finanzierungspartner-fuer-die-neu-erworbenen-wagen/

A když se podívám jaké superpěkné vagonky jezdí např. ve Slovinsku, tak si připomenu jak běžní slovinci citelně zchudli posledních pár let poté co skončil tamní „bankovní socialismus“

Čili jestli ve Slovinsku budou mít na výběr, že ve špičkových časech bude jezdit dostatek vagonů (ale část bude starých vagonů firmy ČD) nebo nebude dost… tak co si asi tak ve Slovinsku vyberou??? Dle své peněženky..

Potulný wechtr

Locomore i hkx jezdili na komerční riziko, tedy mimo závazek.

Axel

No a? Obě firmy – Locomore i HKX našly cestující, kterým stačily staré, ojeté vagony

Tj. jestli ČD má/bude mít k dispozici staré, ojeté vagony, tak třebas se firmě ČD podaří najít cestující kterým takové vagony budou stačit … samozřejmě při zohlednění přiměřeně sníženého ceny jízdného resp. při zohlednění nárazově vyprodaných normálních vlaků např. okolo Vánoc či o okolo Velikonoc…. by člověk koupil jízdu ve vagoně s koženkovou sedačkou než aby člověk nejel vůbec…

Cyklista

Nejde to.. ČD v zahraničí nic provozovat nebude. Nikdy se to nedělalo.

Axel

Pro „Cyklista“… no jo, no… Tuhle what-if rozjel pan „sidik“…

Leinad

Pokud by to bylo požadováno jako nové vozidlo, nevyrobil by se Vectron na všechny 4 systémy, 3/15/25kV + diesel. 🙂

Heki

Nechapu vasi formulaci-ubiraji zakazky-jakoze at to jezdi CD za jakoukoliv cenu?vzdyt to danovi poplatnici zaplati-chápu spravne?

Jaaa

Kontrola není zadarmo.

Jiří Kocurek

A cizí automobilky. Proč by se tady měly prodávat Fordy nebo Mercedesy? Si prostě počkáte, až Škodovka v Trnavě vyrobí nástupce dvanástsettrojky. Vždyt berou Škodovce práci!

Jiří Kocurek

Pro upřesnění: Na základně Fordu Transit, Mercedesu Vito a Škody 1203 se dělají (dělaly) sanitní vozy. Počkjete si, až tu sanitku vyrobí.

Jaaa

Jj, a výběr zisků a kontrola cizím státním subjektem je sranda, že.

Jedna věc je, když tu podniká cizí soukromník, druhá když tu od našeho státního dopravce přebírá trh cizí státní dopravce.

Český státní dopravce = fuj nehospodárný hnůj
Zahraniční státní dopravce = hurá soukromník.

Ha ha ha.

Rudolf Tuček

Evropský dobravce může jezdit kdekoliv v Evropě na to je tenhle kontinent malý aby jsme si hrali na národní železnice, jinak bude železnice se silnicí stále prohrávat.

Milda

Už tam vyráběly 1503 a moc to nešlo na prodej.

Leinad

To je otázka pro managery ČD. Možná by stačilo napřed vyhrávat výběrka v Česku. Pak vyhrát nějaké výběrko na západě není zakázáno.

Václav

To by se nejdříve nějaká výběrka musela vypisovat… A ne ty jejich (objednatelů) nechvalně proslulé, předem domluvené, „rozstřely“, že?

Samo

ČD v minulosti indikovali záujem o zákazky na Slovensku, lenže bohužiaľ k žiadnej normálnej súťaži zatiaľ nedošlo. Tak uvidíme čo bude v budúcnosti. Čo sa komerčnej dopravy týka, ja by som osobne privítal keby ČD začali na vlastné triko prevádzkovať linky na Slovensko, nech sa vyhodí z procesu ZSSK, ktorá veci komplikuje a jej úroveň tak celkovo nie je dobrá. Lenže väčšina vlakov ide na Slovensku na objednávku a je otázne či by pre ČD bolo udržateľné to prevádzkovať na komerčné riziko. Dnes pre ne je konkurenčnou výhodou že na Slovensku v nich vďaka objednávke platí bezplatná doprava, čo im… Číst vice »

Daniel Jablonecký

ČD indikovaly před časem zájem i o provoz na jedné rakouské lokálce. Řekl bych ale, že není jejich strategií jít proti národním dopravcům, jako jsou ZSSK nebo ÖBB, takže spíš čekám, že se budou držet domácího rybníku a do zahraničí se i nadále budou vydávat jen v objednávce státu

Axel

Byl by konkrétní příklad: „do zahraničí jen v objednávce státu“?

Předpokládám, že firmě Čd se budou obtížně shánět na spoustu zbrusu nových vagonů…

A proto předpokládejme, že by ČD použili v zahraničí zejména staré vagony (koženkové sedačky) popř. zánovní vagony.

Cyklista

V objednávce státu jedou pouze na hranice…..

Jaaa

Hurá, privatizace služeb do rukou cizích státních společností. Jsem zvědav, kdy se začnou hlásit do výběrových řízení.

Heki

Spatna zprava,soudruzko?😅

Jaaa

Jj, česká státní společnost je komunismus, ale cizí STÁTNÍ společnost komunismus není.

Vaše iracionální zaujatost proti vlastnímu státu na úkor cizího je vtipná.

Nač živit vlastní armádu, která vás poslouchá, když můžete živit tu cizí, nad kterou nemáte kontrolu žádnou. 😀

M@trixX

Tieto statne molochy, ktore zeru dane a poskytuju biedne sluzby, su velky problem vsade, ale ak budu sutaze a konkurencia, je sanca, ze z tych dani toho pojde na rovnaku dopravu menej, a ze tie biedne sluzby budu o nieco menej biedne.

rozinka

8. a 9. října máte šanci, tak šup už si běžte žehlit rudou kravatu, jen doufám, že takových magorů nebude víc jak 5% a bude konečně klid.

Heki

Komouse meli hned zakazat jako fasisty.Jsou na stejne urovni.

Jaaa

Samozřejmě. A k nim přidat i svazáky kapitalismu, kteří neumí nic jiného, než přemýšlet jako bolševici – naruby. Evidentně nemáte vlastní mozek.

Tomas

Nezakazovat. v zadnem pripade.

dokud maj komunisitickou stranu, tak jsou tam zalezlí a víme, kde jsou. jsou jasne definovani.

pokud zakazes komunistickou stranu, tak se jenom rozlezou jinam, pripadne si zalozi neco, co se bude jmenovat „more friendly“ a zacne to byt najednou atraktivní i pro dalsi volice.

Jaaa

Jistě, každej komu vadí state capture je komunista. Vy jste vymletej mozek.

Axel

Na pana „Jaaa“ bych nereagoval… IMHO odhaduje, že jde o trolla pro ANO či jinou vládní partaj ANO/ČSSD/KSČ/Okamura.

Viz jak pan „Jaaa“ urputně obhajuje hlouposti pana ministra Havlíčka… Když jsem se pana „Jaaaa“ zeptal na jeho praktické řešení, tak mi odpověděl, že to neřeší, neboť pan „Jaaaa“ je „prostorový analytik“…

-:)

Jaaa

😀 😀 😀 😀 Sorry, ale na tomhle serveru neexistuje člověk, který by Havlíčka a jeho suitu víc haněl a nadával mu, než jsem já. 😀 S dopady debilismu jeho aparátu se musím potýkat každý den v profesním životě Ale protože ten neschopný žvanil má náhodou rád lokálky, tak jsem anonistický troll. Bolševická třídní nenávist je proti vašim dedukčním schopnostem hadra. 😀 To pouze ukazuje, jak moc omezené myšlení máte vy. Fachidiot je slabé slovo, nevšiml jsem si, že byste vůbec čemukoli rozuměl. Akorát se pasujete na objektivní měřítko všech věcí, přitom zjevně nemáte kvalifikaci ani na umývání nádobí. —-… Číst vice »

Arnošt

Jak jste přišel na to, že Havlíček má rád lokálky?
Havlíček má lokálky úplně u pr*ele, to jen politický předvolební ANO-marketing kvůli hlasům nádražáků, šotoušů a různých dalších „obyčejných lidí“ mu velí předstírat zájem o lokálky…

Axel

Kdyby politikům za Akci Nespokojených Občanů 2011 záleželo na hromadné železniční dopravě, tak by si před investováním spousty peněz do železnice z Dobříše do Prahy nejprve zjistili jaká je využitelnost peněz… V roce 2019 vlak vyjíždějící z Dobříše do Prahy měl průměrnou využitelnost 4% (tj. jeden cestující na 25 sedaček). Vlak vyjíždějící z Mníšku měl průměrnou využitenost 6% Pan Havlíček je z Mníšku pod Brdy, na rozdíl ode mě, tak nechápu proč v roce 2021 píše citovky, tj. proč nepoužívá fakta… A když jsem Vás pane Jaaaa, ptal na praktické řešení problému, tak jste odpověděl, že ten problém neřešíte, neboť… Číst vice »

Jiří Kocurek

Jaká privatizace, zase? LEO snad patří státu?

Lektor

Teď už jo.

Avanti

A vy jste tady tenkrát tvrdil, že nejste svazák… Nasrat! 😃

Jaaa

No jasně. Makroekonomii nerozumíme, tak si prostě pomůžeme ideologickými řečičkami.

Zjevně vlastní stát nepotřebujete, když ani nemáte vlastní vůli.

Plecháč

Tohle je spíš znárodnění, když státní společnost koupí část soukromé, ne?

Jaaa

Ne, zestátnění. 🙂

Nicméně na našem území se chová jako privátní subjekt – jde tedy o privatizaci do rukou státního subjektu.

Znárodnění je (obvykle nedobrovolné) zcizení do státního vlastnictví způsobené zákonem nebo obdobnou normou, která je vydána jako“národní“ akt.

Lukáš Chytil

Jenže privatizace je prodání něco státního soukromému kapitálu, v LE jsou státní akorát kompenzace za 25%.

Jaaa

A je kapitál vlastněný státní společností je privátní nebo ne?

Jakým způsobem vykonávala svůj vliv Británie ve svých koloniích v 17. a 18. století víme?
Jakým způsobem vykonává svůj vliv ve světě Čina dnes, taky víme?

Lukáš Chytil

V tomto případě je, ale stále nechápu, kde tady vidíte tu privatizaci a prodej státního, kdy tady „státní“ nakupuje.

Samozřejmě že vím, to by jsme se ale mohli i zeptat, jak SSSR vykonával svůj vliv ve střední a hlavně východní Evropě.
Ale ani tady mi jasné, co má kolonie společného s nákupem soukromého dopravce, navíc jen jeho poloviny.

Axel

Klid… pan „jaaa“ je patrně troll pro ANO2011… vzhledem k tomu jak obhajoval nesmysly pana Havlíčka

Lukáš Chytil

Oni jich už několik ale vyhráli, Arriva, Die Landerbahn, Veolia, atd.

Tomas

Leo byla/je privátní firma. vam je naprostáputna, komu to stavajici majitele prodali.

Axel

Souhlas

Leinad

LE už pár linek v závazku má. Vyhrávat výběrka bude, pokud bude lepší než ostatní,

Axel

Pokud vím, tak existuje několik firem a my nevíme, konkrétně kterých se týká prodej podílu španělské RENFE (… zápis případné změny v Obch. rejstříku ČR/Evidenci skutečných vlastníků není okamžitě …)
Leo Express Global a.s.

a
Leo Express Tenders s.r.o.
Leo Express s.r.o.
LEO Express GmbH 73 0
LEO EXPRESS POLSKA SP. Z O. O.
SmileCar a.s.

Leinad

Já nemám radost ze snižujícího se tržního podílu ČD, ale je to jaksi důsledek chování ČD. Občas nejsou schopny vyhrát ani rozstřely šité na míru, Arriva vyhrála rychlíky Pardubice – UnL jen protože ČD nemají vozy stáří 845/854 se záchodem.

Daniel Jablonecký

Snižující se tržní podíl ČD jenom pomůže. Aspoň rychlejc vyřadí ty staré vraky, které neustále provozují, a začnou si víc hlídat ekonomiku provozu.

Axel

IMHO klíčovou otázkou jak to zvládne firma ČD, bude to jak se jestli vývoj režijních nákladů = vývoj tržeb…

Pro srovnání – reakce jiné velké firmy na předpokladaný pokles tržeb:
a) mohutné investice do nových produktů (např. motor GE Catalyst montovaný ve středních Čechách)

b) https://edition.cnn.com/2020/05/04/business/ge-aviation-job-cuts/index.html

host

Je to donrá zpráva. Kdo cestoval RENFE dálkovým vlakem, rychlovlakem – a vůbec ve Španělsku….můžeme jen závidět a tiše doufat, že kromě Pendolina na trase Fr.L./K.V.-Košice, pojede i něco jiného !

_Pavel_

Proč by to dělali? Když nasazovat rychlovlak na tuhle linku nedává smysl

PvvS

A to kvuli tomu budou menit podvozky ?

Marian Kechlibar

Vlaky RENFE jsou čisté a příjemné, ale taky poměrně drahé.

Např. León – Madrid je zhruba stejná vzdálenost jako Praha – Ostrava, ale za jízdenku dáte běžně 55-65 eur. A to Španělé nejsou o moc bohatší než my.

MartinS.

León – Madrid je spíš jako Praha – Hranice a nebo zcela přesně jako Praha – Cheb přes Ústí 288 km. Jízdenka sice stojí 50 € (45-65), ale nejrychlejší vlak za 45 € to dává za 1:57, do Chebu to sice stojí jen 108 Kč, ale jede to 4:03. Prostě za rychlost se platí.

medical examiner

Což nevadí, protože peníze které vás bude stát taková trochu drahá jízdenka, vyděláte po cestě…

ABC

naprostá většina lidí skutečně není placena od minuty otevřeného notebooku

medical examiner

To ne…ale hodně lidí bývá placeno za určitý objem práce.

Anonymní alkoholik

Jo, obvykle se úkolová mzda týká dělnických pozic. A dělníci asi nebudou jezdit (denně/pravidelně) VRTkou a potřebovat ke své práci notebook, že ano? 🙃

Daniel Jablonecký

Kde se dá koupit lístek Praha – Cheb za 108 Kč? A na který spoj to platí?

host

Jenže ty vlaky na hvězdici (z Madridu) kamkoliv, nahrazují letadla. Každý kdo ES byl, pracoval, žil – to ví. A mimochodem: levné VRŽ…. proboha, proč ?

host

Nerozumíte mi. Jde o kvalitu dopravy. Taky chápu, že Františkových lázní do KOšic nikdo podle pravítka VRŽ neudělá. Upřímně řečeno, my s tím SCP (Pendolinem) budeme rádi, že možná někdo převezme ten dobře míněný LEO, ale to se vyplatí na dlouhých tratích, ramenech.

Milda

Já se několikrát svezl Leo z Ústí do Letohradu a o kvalitě nelze mluvit, ale zase se dalo jezdit zadarmo protože ač to měli umět tak jim nešlo platit přez iredo kartu. Jinak stewardi nic nevědí a ani ochotou neoplývají se nedivím za to jak jim platí.

Tomas

To, co renfe nasazuje ve spanelsku, je v kontextu leo expresu zcela irelevantni.

Unido

Podle mě jde, navzdory prohlášením, hlavně o německou licenci. Už vidím, jak se Španělé vrhají na trh, kde se objednatelé kroutí, když mají platit víc než 100 Kč/vlkm a cestující když jízdenka stojí přes 1 Kč/km.

Leinad

Jermanka klidně platí 114 Kč/km za kilometr šukafonu, vůbec se nekroutí ani nedělá výběrko.

Facepalm

Jermanak už není.

Axel

Do roku 2029 platí smlouva, kterou uzavřela s firmou ČD minulá středočeská koalice Akce Nespokojených Občanů2011/ČSSD/KSČM

Unido

Dáte odkaz, nebo jde o průměr za celý kraj včetně zdvojených CityElefantů?

Leinad

Odkaz na smlouvu teď nemám.
Jedná se o „průměr“ zmíněný ve smlouvě. Při snížení objednávky se cena zmenší o průměr.

Axel

Zdejší redakce uvedla částka 133 Kč/km… Ovšem nevím je-li sjednáno navyšování částky o inflaci… což pokládám za dosti pravděpodobné vzhledem k délce smlouvy do r. 2029 (a byla sjednána i možnost, že platnost smlouvy se prodlouží o dalších 5 let…)

https://zdopravy.cz/nejvetsi-smlouva-v-historicd-za-21-miliard-budou-jezdit-ve-strednich-cechach-35280/

Miroslav Zikmund

Zajímavé, podle MD nebyl nákup LE ČD a.s. efektivní investice, pro RENFE je ….

Milos

Potrebujou ČD licence pro de,pl,cr? 🙂

Jiří Kocurek

Potřebují ČD tramvaje? Jak mají skalní zastánci ČD ve zvyku ten vlak nazývat.

PvvS

Možná by potřebovaly. Ale ty vlaky jsou banky..

Simi

Nejsem skalní zastánce ČD jsem normální cestující a bohužel něco jsem s tímto vlakem LE jako cestující najezdila takže mohu s klidem prohlásit, že tramvaj to je.

Tom

Souhlasím. Je to tramvaj. A u ČD jezdím jen Pendolinem a Railjetem a moc jim nefandím.

Potulný wechtr

ČD je přebyrokratizováno, takže si licence do sousedních zemí budou zdlouhavě vyřizovat samy. Ti chytřejší na to jdou opravdu nákupem nějaké méně významné společnosti. Děje se tak jak v osobní tak i v nákladní dopravě.

Samo

Zatiaľ sa nejaví že by ČD mali expanzívne ambície (čo je inak škoda, mňa by celkom potešilo keby aspoň po Bratislavu jazdili na svoju licenciu a vynechali z procesu neschopnú ZSSK).

Core

Kam by ČD expandovaly, když prodělávají i na přepravě v ČR? Že by jako zvýšily ztrátu?

Potulný wechtr

Pokud by ČD měli licenci do Německa, tak by se již mohli účastnit výběrového řízení na vlaky z Mnichova do Hofu a do Prahy.
Na rozdíl od ČR je totiž v Německé závazkové dopravě poměrně slušný vejvar.

Jiří Kocurek

CD Cargo Germany GmbH
Koleje Czeskie Sp. z o.o.

Oni jaksi už ty licence mají.

Zyx

A ty licence maji CD nebo CDC? Ze by CD vstoupilo treba do zavazkove dopravy v saskem nebo bavorske prihranici by smysl davalo, ale ze by tam jezdil na licenci CD Cargo, to zni divine, ne?

Jaaa

A?

Lukáš Chytil

Hlavně ČD Cargo nemá licenci pro provozování OSOBNÍ dopravy.

Leinad

A ČD Cargo Germany smí papírové vozit cestující, nerozlišuje se osobní a nákladní licence?

Leinad

Nebudou si pořizovat licence, budou se chovat podle paragrafu 1. To znamená vlak dovezou maximálně do pohraniční stanice, tam se přebrarví.

PvvS

To je asi definitivní konec těch čínských souprav..

_Pavel_

Proč?

PvvS

A španělé by chtěli Sirius ?

_Pavel_

Ve Španělsku asi ne, ale pro Čechy jim to bude jedno 🙂

TPal.

Naopak.

Tomas

vy si jako myslíte, že když to koupí renfe, tak sem nasadí talgo? 😀

Leinad

Spíše jestli Refne bude výrobci tolerovat, že Sirius už měl jezdit a ještě nemá homologace.
Paštikář věřil na covid.

Tomas

ještě před tím je ale potřeba si položit (a zodpovědět) otázku, jestli se bude renfe nějak aktivně podílet na řízení leo expresu…

Axel

To záleží podle toho kolik RENFE zaplatilo vlastníkům Leo Express a kolik peněz RENFE investuje (kapitalizuje či půjčí) přímo firmě LeoExpress

IMHO je předčasné cokoliv dalšího spekulovat, neboť prodej podílu ještě nebyl ani oznámen společností Leo Express a možná bude podléhat schválení antimonopolními úřady.

PvvS

Ne, já spíš pochybuju, že tu budou jezdit dál.. Španělé to asi dotovat nebudou.

zdeněk

hlavně když si vezmou lokálky se šukafonama

J.K.

Španělští nezaměstnaní by tam mohli dělat i falešné cestující.:)

Jiří Kocurek

To je nápad! Ani pan Gogol (Mrtvé duše) by se za něj stydět nemusel.

Kubrt

ČD jim je jen tak „nepustěj“, taková 809 je zlatý důl (tedy pro dopravce).

Unido

Musím se smát, když si vzpomenu, jak mladý Leošek seděl ve studiu ČT a pokřikoval na generálního ředitele ČD jak si je do 5 let celé koupí a jak soukromníci vytlačí všechny státní molochy. 🙂

Axel

zdroj?

Cestující

Pan Unido má pravdu také jsem ten pořad tehdy viděl. Za ČD tam byl myslím pan Žaluda a přesně toto tam zaznělo. Teď si ale nejsem jistý zda od pana Leoše, nebo Jančury . Byli tam oba.

Axel

Osobně mi připadalo, že Leoš Novotný se na to díval přes korporátní brýle/ekonomickou kalkulací, např. že Stadler Flirt je relativně lehký a proto Leoš Novotný doufal, že nižší hmotnost Flirtu se odrazí v nižší platbě za používání kolejí … myslím tu částku kterou dopravci platí firmě SŽDC, nemyslím ošlapné nebo jiné částky za používání nádraží…

Proto příliš nechápu proč by Novotný měl zájem přebírat starší techniku firmy ČD, myslím zejména tu relativně těžkou techniku jako např. lokomotivy typu 151 (tuším, že vzhledově obdobné, s jinými vnitřnostmi jsou typ 350 jezdící na Slovensku)….

medical examiner

A schyluje se spíše k opačným scénářům…

jal

„soukromníci vytlačí všechny státní molochy“
Zatím se zdá, že státní mološi schováni za „soukromou“ značkou vytlačí jiného státního molocha a budou za to velebeni. : – )

Jaaa

Tak tak, ono se tady ukazuje, kdo je skutečně proti státnímu vlastnictví, a komu prostě jen leží v žaludku ČD nebo dokonce vlastní stát.

Ve skutečnosti všichni tihle lidé jenom chtějí, aby ten fungující stát za ně odpracoval někdo jiný a oni jen přišli k hotovému. Typická čecháčkovská jízda na černo. Vy makejte, já budu soudit.

Daniel Jablonecký

Zdroj?

Pavel

Od španělského a státního (!) podniku velmi zajímavý podnikatelský krok. To nejcennější co Leo vlastní jsou licence na několik států, včetně Německého trhu. Pokud podmínky v soutěžích nebudou vyžadovat zcela vozidla, bude Renfe rovněž schopna nabídnout celkem slušný zajímavý počet vozidel klasické stavby. Problém s rozchodem, resp. výměnou za evropská je menší problém než dnes shánět nová či ojetá vozidla našeho rozchodu.

Kubrt

„Renfe rovněž schopna nabídnout celkem slušný zajímavý počet vozidel klasické stavby“
Konkrétně jakých řad a kolik kusů?

Janek

No zrovna osobni vlaky ve Španělsku hitparáda žádná není a Talga tady asi jezdit nebudou.
Nakoupili pouze licence a hr… do Německa (jestli je tam pustí)

Kubrt

Taky mám dojem, že ve Španělsku žádný „Mukran“ s použitelným parkem nemají, ale třeba je Pavel lépe informován.

Jiří Kocurek

Licenci máte, ale nepustíme vás sem. Ano, licence vás k tomu opravňuje, ale nepustíme vás sem.

Co mi to připomíná? Ukrajinskou mafii z devadesátek?

ABC

a to si o ní státní podnik nemůže prostě zažádat, když jí dostali i podobní nazdárci?

Kubrt

Jistě, že může, ale zjevně si vyhodnotili, že takhle je to z nějakého důvodu výhodnější.

Jaaa

Klasická španělská vozidla mají širší průjezdný průřez, do Evropy nesmějí…

Rudolf Tuček

S tim ani nikdo nepočítá.

Zdrasa

Neříkám, že je to špatně, jen přemýšlím. Přijde mi vtipný, jak z celý myšlenky liberalizace evropského trhu vzniklo akorát to, že největší státy začaly podnikat v těch menších státech. Přímo soukromých železničních dopravců je furt minimum, akorát si lezou do zelí národní dopravci a čeká se, kdy začnou první zanikat kvůli nevýhodě menšího. Tak snad to někdo od nás taky zvládne, abychom zas nebyly jen zdrojem zisků pro zahraničí jako je tomu v maloobchodě.

Y.K.

Asi je důležité rozlišovat mezi liberalizace (volný přístup) a „privatizace“ (soukromé firmy). I to že si státní firmy lezou do zelí má obrovský konkurenční účinek.

Zdrasa

Tak samozřejmě, to vůbec nepopírám. Konkurence je prospěšná a potřebná, jen se z toho časem nesmí stát oligopol pár největších.

Axel

Pro pana Zdrasa – je rozdíl mezi činy a slovy… Přece nikdo nebrání tomu, aby se našlo dost lidí z ČR, kteří půjčí např. firmě ČD. Nebo ne? Na konci roku 2020 firma ČD dlužila na půjčkách cca 45 miliard (plus normální dluhy z obchodního styku za naftu, elektriku, mzdy atd.). Zdroj konsolidovaná účetní závěrka k 31.12.2020

Jen připomenu, že celkové konsolidované loňské tržby firmy ČD byly necelých 40 miliard.

P.S. Jaká že byla zadluženost firem kolem Arca Capital, než byly postiženy insolvencí???

Gwann

samotných 40mld není takový problém. když jste si tam četl, kolik je EBITDA?

arca platila na smenkach tuším sedm procent, či kolik?

porovnávat tihle kousky s modrým molochem…to jste hodně nespravedlivý k molochovi

Axel

Já reagoval obecně na tvrzení od pana Zdrasa: „Tak snad to někdo od nás taky zvládne, abychom zas nebyly jen zdrojem zisků pro zahraničí“ … IMHO – vzhledem k jazyce v jakém je vydávána část dokumentace firmy ČD k půjčkám (angličtina) – tak už nyní od firmy ČD putuje část úroků mimo Českou republiku, neboť v ČR se nenašlo dost lidí ochotných půjčit firmě ČD…. Klidně si zaměňte za jiné firemní jméno z oboru veřejné hromadné dopravy… Vesměs všechny firmy z oboru dopravy pracují s půjčkami i ze zahraničí… Zrovna v tomto bych věřil Jančurovi, že nové vagony se pro… Číst vice »

Gwann

no, banky si davaji pozor. on se tam nikdo moc nespecializuje na prodeje vagónu. taková ING lease je ale jiná věc. jen to může být drahé…

noerf

To je rozdil v krytí, státní podnik byť a.s. si vždy půjčí levněji, než soukromník, protože je předpoklad, že v případě problémů to u společnosti vlastněné státem, to stát, tedy daňový poplatníci zaplatí.

Axel

Já reagoval na pana „zdrasa“, který psal o zahraniční vlastník=dividendy do zahraničí..

Holt jsem připoměl realitu, že z regionální veřejné dopravy v ČR chodí dost málo dividend vlastníkům těchto dopravních firem (zejména dopravních železničních firem).

Takže až pan „zdrasa“ a jemu podobní „nacionalisté“ promění svá „nacionalistická slova“ v reálné činy, tj. až pan „zdrasa“ a jemu podobní zainvestuje své peníze, tak určitě se dočkáme víc firem s českými vlastníky…

Zdrasa

Buďto jste mě naprosto nepochopil, nebo jste nepochopil význam slova nacionalismus. Kdybych byl nacionalista, chci aby to bylo české protože prostě český národ. Ale to mně je úplně jedno, ať je vlastníkem třeba Australan, ale ať ty peníze jenom neodtékají do zahraničí. Je zájmem nás všech, aby co nejvíc peněz zůstalo v domácí ekonomice a mohlo ji dále stimulovat. To snad není žádná složitá myšlenka.

Axel

Já poukázal na teoretický koncept Vašeho názoru… např. proto Leoš Novotný mladší investoval do Locomore (Německo) a do Tiger Express (zejména Polsko)… Předpokládám, že zdrojem peněz pro investice byly rodinné peníze Novotných z prodeje české firmy Hamé Islanďanům P.S. Můj KONKRÉTNÍ pohled je ten, že mezi svými příbuznými/přáteli se snažím upozorňovat, že cestování vlakem se výrazně zlepšilo, takže v řadě případů dává smysl nechat auto doma a jet dálkovým vlakem… Rozdíl je zásadní, zatímco suroviny na benzín/naftu se do ČR importuje (viz desítky miliard za ropu), tak elektřinu z ČR se exportuje, leckdy za prťavé ceny. Jestli dálkový vlak je… Číst vice »

medical examiner

To jo.
Když si totiž ÖBB pak odjezdí MV, tak zůstanou kvalitní a pohodlné vozy na R9, R11, R12, R17…

Vladimir

Jenže těch soukromých dopravců je celkem dost. RJ je tomu důkazem, už to prostě není jen lokální cesky hráč, ale největší středoevropský.

Výkolejka

Celkem dost … a uvedete jednoho

noerf

Největší středoevropský soukromý dopravce v osobní dopravě, mimochodem v ČR z významnějších dopravců je ještě GWTR soukromé, jinak ČD státní, Arriva skrz DB státní, Die Länderbahn a Alex vlastní italské státní dráhy, LE z poloviny španělský státní dopravce Renfe.

Kubrt

Jančura? GWTR? AŽD?
K tomu „jen zdroj zisků pro zahraničí“ – no jo, tak to v podnikání chodí – někam investujete a pak ta investice vydělává (když se daří, někdy taky ne). Jedno vypuzení zahraničního kapitálu už tady historicky proběhlo – a nedopadlo to dobře, nefungovalo to. A když tenhle 40+ letý experiment zkrachoval, bylo třeba sem ten zahraniční kapitál znovu nalákat, protože bez něj bychom se ekonomicky nezmátořili (pouze úspory veksláků a zelinářů by ekonomiku nerozhýbaly). Samozřejmě v průběhu dlaších 30 let vznikl i „domácí kapitál“, který tu je a funguje.

PetrD

Tady lze krásně vidět ta komoušska prvotřídní kvalita https://youtu.be/YwqoJxFZSug

Zdrasa

Však nemluvím o tom, co je, ale co by být mohlo. Já jsem právě rád, že máme české významné soukromníky na železnici na rozdíl třeba od potravinových řetězců, kde těch českých hráčů je minimum.
Snad vám nemusím vysvětlovat, že je problém, když většinu trhu obsadí zahraniční firmy a všechny zisky budou vyvádět, přičemž ty domácí, co by dělaly to samé, budou chybět. V tom je rozdíl oproti situaci před soudruhama, kteří nám tím zničením silných firem škodí dodnes.

Gwann

to sice máte pravdu, ale začněte s tím proklinanim u Beneše. ten znarodnil banky, pojišťovny, doly a větší průmysl. a ten německý sebral všechen…(což narozdíl od toho obecného znárodnění chápu)

Gwann

azd vlacky je sotozabava pana chrdleho

soumar

LEO, měl jsem tě rád. Absenci restauračního vozu nahrazovalo dobrý kafe a ucházející panini, jakož i pohodlná sedadla (business). Snad se ti bude dařit pod Španěly aspoň tak dobře.

Jinak se připojuju k té klesající úrovni služeb, ale podle mě (a názoru dost lidí kolem mě) je to tím, že nyní cestují VHD hlavně zákazníci citliví na cenu a kdo může, cestuje autem nebo vůbec, vyhnuvše se tak nutnosti nosit náhubek.
Až ten bláznivý svět hygienické diktatury skončí, bude líp i ve vlacích.

Oida

Jo, a hlavne vsude ten zeleninovy salad daji, do dvou nebo trech stripsu pul kila bramboru a tiramisu je v 90% slechacka a nrobsahuje vubec alko. Jsste zbyva tak tou pepsi menit na 2l flasky clever coly od Bille.

Axel

Hm… zajímavé je, že před 2-mi týdny: https://zdopravy.cz/stat-rozdeli-800-milionu-korun-osobnim-zeleznicnim-dopravcum-za-ztraty-z-pandemie-zatim-jen-za-tri-mesice-88261/

P.S. Předešlí diskutující, kteří se vyjadřují v souvislosti s firmami okolo Leo Express o panu Leoš Novotný mladší … tak jaksi nezaregistrovali, že (majoritním) vlastníkem i šéfem Leo Express je už víc než rok pan Leoš Novotný starší (viz info z Evidence skutečných vlastníků, která uvádí pan Leoš Novotný starší je vlastníkem od 01/2020)

J.K.

Tak gratulace.:)

Ahoj

No budiž no ale třeba ještě RENFE Leoše trochu vypujiu a bude z toho fobrá firma

Gwann

inu, jsem zvědav, co si renfe s tímhle pocne.

a blba věc…je ten ibersky rozchod

kakov

iberský rozchod?? v čem, maximálně nebudou přesouvat staré šroty ze Španělska do ČR, ale jako zásadní překážku bych to neviděl, podle mě jim jde hlavně o vstup na trh….

Anonymní alkoholik

Tak ojetý Talga sem asi teoreticky poslat můžou vzhledem k tomu, že můžou měnit rozchod.

Miroslav Zikmund

Talgo jezdilo do Milána a Ženevy …. hezká podívaná

Jaaa

Není Talgo jako Talgo.

Kubrt

Hele, myslím, že vědí, co a proč dělají.

Bukata

Myslet znamená h*vno vědět!

Kubrt

Ještě lepší je porozumnět textu.

Gwann

no, mne právě zajímá, proč to dělají…
ale zjevně i tato zvídavost je zde trestná 😀

Kubrt

Však je to napsané v článku – přístup na železnici v CZ, D, PL, SK. Nákup LE je zjevně výhodnější (snazší? rychlejší?), než jít vlastní cestou.

Marek Janík

LE potřebuje zoufale kapitál. Tak jako tak, pro nás cestující může mít tahle rovnice v podstatě jen a pouze pozitivní dopady.

medical examiner

Že se neuvolní kapacita zánikem LE, je pozitivní dopad?

Gwann

proč to dělá LE je jasné.
co za záměr má renfe už mene

Jiří Kocurek

Co s tím má společného iberský rozchod? Pominu teď to, že španělské VRT mají normální rozchdod.

Gwann

to, že nás neobohati nějakou ojetinou místo hydry či sukafonu. takze pokud to myslí vážně, spis asi nová vozidla.

VRT u nás považuju za fajn marketing…něco jako lithium před posledníma volbama

Tomas

proč by to dělali? 🙂

Máš snad pocit, že když korejci vlastnili čsa, tak na linkách čsa z ničeho nic začly lítat 747 koreanu? 😀

Dušan

Super !!! Ještě by bylo fajn, kdyby se teď z toho v ČR stal skutečný bussiness a ne jen hračka pro jednoho milionářského synka..rychle sem poslat zbrusu nová TALGA alá DB a šup, šup !!!
https://www.deutschebahn.com/de/presse/suche_Medienpakete/medienpaket_ECx-3932956#:~:text=Im%20Februar%20hat%20die%20Deutsche%20Bahn%20%28DB%29%20den,flexibel%20einsetzbar%20und%20erg%C3%A4nzen%20so%20die%20DB-Fahrzeugflotte%20ideal.

_Pavel_

Stále je to jen 50% podíl, podle toho se budou chovat. Talga nemají takový smysl, když se to naplno nevyužije.

Dušan

Tak hlavně, že se tady využijí Railjety a Pendolina na V = 230 a klasické soupravy tady běžně jezdí V = 200 km/h:-)))

_Pavel_

Vždy se koukejte na kontext daného nákupu…

Simi

Osobně bych to viděla tak, že dokončí vše okolo siriuse. zjistí si rovnou jestli to náhodou nemá cenu i pro ně. A s siriusi rozjedou nějaký kšeft po zalicencovaných zemích takže bych to viděla na nějaké relace maďarsko-slovensko-čechy-polsko nebo madarsko-slovensko-čechy německo případně polsko čechy německo.

Big Fat Fabulous Woman

Jasné, pošlete sem vysokorychlostní soupravy, když máme infrastrukturu na maximální rychlost 160 km/h, to dává vážně smysl.

Dušan

Aha, a to ČD nevěděli, když kupovali Pendolina a Raijety na V = 230 km/h ? To se tady využije a těch V = 230 km/h to teda tady jezdí kde konkrétně ? Já jen, že bych se rád svezl:-)))

_Pavel_

Pendolino bylo plánováno do Německa a původní stroje ČKD měli tuším být jen na 200 km/h. Railjet je ze soutěže ÖBB, když následně ČD soutěžili InterJety, tak taky chtěli jen 200 km/h.

Simi

A proč ne? Jednotky ty co jsou zaplacené tu ještě nějakou Korunu euro vydělají a bude to větší hitparáda než šroty DB – Arriva.

Simi

U nás na Moravě se říká: To není hop na krávu a je tele. Takže s tím šup, šup bych jste se měl uklidnit.

Marek Janík

no pěkně…. škoda, že se neví cena, to by mnohé prozradilo… přece jenom je LE v podstatě jenom prázdná schránka s (neoblíbenou) značkou

Kubrt

Prázdná schránka? Její obsah je jasně vysvětlen v článku.

Marek Janík

OK, nekoupili LE, koupili si administrativně hotovou licenci v jiném státě.
Protože celé LE vlastní asi tak tři notebooky a i o tom pochybuju…..

Juraj

Vlastní zákaznický kapitál, a je rozhodně začínat s něčím než od nuly 😉

Jiří Kocurek

Úspěch se totiž v ČR neodpouští. To proto aby se mohlo nadávat, že tady čechům nic nepatří.

Tom

Byť to asi ne každý rád slyší, myslím, že konkurence českému trhu náramně prospívá a bude prospívat i dál. Proto tenhle krok vítám, protože to bude další zajímavý kandidát v závazkové dopravě, který si už řadu svých zákazníků v ČR dokázal najít.

Že původní myšlenka LEO úplně nevyšla… tak nevyšla, no… To je holt riziko podnikání.

Radosto

Jaká byla prosím původní myšlenka LE a jaká je dnes? Díky.

Tom

Bejt o dost větší, vlastní vlaky, bez RENFE apod….? Dnes bych jí definoval jedním slovem – nechcípnout.

Michal O

Tak jsem se díval na tu náramně prospěšnou konkurenci a letos v létě v tichosti zdražila v úseku Olomouc – Ostrava o 200 až 500 procent.

medical examiner

To ještě jde?

Jan Mahdal

A nemyslel jste si, že podnákladové korona ceny ve vlaku plném duchů za 99,- vydrží věčně, že ne…

Dzejejc

ČD to jezdí od 79 Kč 😉

Tom

To je klidně možné, nicméně pochybuju, že by to jakejkoli monopol neudělal ještě horší.

SaulGoodman

Moc jsem nevěřil, že to dopadne, ale jsem rád 👍 Leo nějaký nový vítr (a finance) potřebuje a železničnímu trhu (třeba agresivnější) konkurence jedině pomůže.

V. K.

Pokud to bude znamenat další rozvoj LE, tak to bude jedině dobře. Konkurence je potřeba jako sůl, protože už i RJ začíná nějak stagnovat.

Karel

Kdyby stagnovat, jde dolů. Kvalitou především.

Pavel Mareš

Kvalitou jde dolů už od té doby, co si začal hrát s mašinkama.

Marek Janík

RJ nestagnuje, RJ kleslo pod bod mrazu

Gwann

jo, jo, aktuální zazitecek…nic vám do businessu nedonesu, max jedno kafe, nemám obsluhu…

čtvrtá šance, třetí průšvih.

Marek Janík

Těžko říct, proč prodávají čtyři různé třídy, když poslední dva roky je celý vlak jenom jedna třída: low cost

kakov

tak to teda zírám, zatím prý alespoň v businessu prý vše fungovalo, no škoda zrovna tenhle podzim jsem jim (RGJ) chtěl dát šanci

medical examiner

Tak to je špatný…

Gwann

zas bylo to čistý, byl jsem tam sám, klima šla, kafe jakž takž. takze provar úplně ne, jen jsem měl hlad…

Jiří Kocurek

To vám Radim řekl osobně?

Gwann

nejspíš to byla vlakvedouci

Jiří Kocurek

PS: Předpokládám, že jste si to nevymyslel a napsal také stížnost dopravci.

Gwann

na stížnosti na žlutou lamparnu kaslu.
a nevymyslel…nemám zapotřebí. jen jsem jel hladov. jinak jsem si mohl snídani ulovit na nádraží…

Karel

Po zkušenostech s jídlem v RJ je lepší jet hladov, než se pak trápit v Praze na WC… a stížnost dopravci jsem napsal, odpověděli mile a nabídli slevu na další jídlo… nevyužil jsem, nejsem sebevrah 😀

Heki

Jedte priste IC Čd,tam se najite urcite lip a levneji…..Nastesti si dnes uz muzete vybrat….

Gwann

jo, jo, dnešní sazena vejce v ARmpee byla fajn…

Jan

Levněji fakt ne… 😀

Axel

Pane Karel…chápu správně, tak Vám neudělalo dobře podávané jídlo?
… Vy jste na tuto nepříjemnost upozornil?
… A oni Vaši reklamaci uznali a nabídli Vám to samé, ale levněji…???
-:) -:) -:)

No, takové vyřešení reklamace je „trhlé“ zhruba jako v komedii „Císařům pekař/Pekařův císař“… myslím tu scénu jak předváděli odstranění skvrny z drahé kožešiny…

-:)