lot
Dopravci Železnice

Kolem Leo Expressu krouží španělské státní dráhy Renfe

Vysokorychlostní jednotka španělských drah Renfe. Foto: Renfe
Vysokorychlostní jednotka španělských drah Renfe. Foto: Renfe

Španělské státní dráhy Renfe se zajímají o nákup českého dopravce Leo Express. Státní firma dokonce již vypsala i soutěž na poradenskou firmu pro nákup, ale vzápětí ji zrušila.

Vypsání soutěže vyplývá z informací na profilu zadavatele Renfe. V zakázce za 600 tisíc hledal dopravce firmu, která provede analýzu společnosti Leo Express Global včetně due diligence. Den po zveřejnění ale soutěž opět Renfe zrušil.

Renfe na dotazy neodpovědělo. „Leo Express dlouhodobě hledá strategického partnera, který by pomohl dále rozvíjet úspěšný projekt, a nyní jedná s několika zájemci. Bližší průběh jednání ovšem nemůžeme vzhledem k závazku mlčenlivosti komentovat,“ uvedl mluvčí Leo Express Emil Sedlařík.

V minulosti se o prodeji Leo Express několikrát mluvilo, naposledy letos na jaře. Tehdy začaly možnost nákupu soukromého dopravce prověřovat České dráhy. Od nákupu nakonec ustoupily. Aktiva dopravce nejsou velká, vlaky už patří bance, v případě souprav pro Pardubický kraj leasingové společnosti. Zahraniční investory ale může zajímat například licence pro provoz nejen v Česku, ale i na Slovensku a Polsku.

Renfe patří mezi největší evropské železniční dopravce, zaměstnává přes 13 tisíc lidí. Dlouhou dobu žila prakticky v monopolním postavení, nově ale musí i na svém trhu čelit konkurenci kvůli otevření španělských vysokorychlostních tratí zahraniční konkurenci. I proto nedávno dopravce založil svoji nízkonákladovou značku. V Evropě je v posledních letech patrný trend, kdy velcí státní dopravci kupují menší soukromé. Francouzské SNCF takto mají například podíl v rakouském Westbahnu, Deutsche Bahn už dříve ovládly původně soukromou Arrivu.

93 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kubík

Totální globalizace všeho a všech, RENFE ani neví kde leží Králíky..Privatizace bez absolutní znalosti kultury. A ČD by mohlo jezdit třeba zase do Toleda. Výborně,.

Jarek

Jaká zase privatizace? A co s tím mají společného Králíky?

Vrták

Premyslim jestli je pro RENFE dulezite vedet, kde lezi Kraliky?Asi tak dulezite jako vedet, kde lezi Zajeci :-)))

Jiří Kocurek

Jen jestli zaměstnanci ČD vědí, kde leží Wörgl, když teda ČD jezdí do Rakouska. A Hovězí, když teda jezdí i na Moravě.

Tomáš

Kousek před Kundl (em) 🙂

Tomāš

Leo express nadějně na FB:

⚠️ Ve dnech 5.–⁠30. 10. 2020 bude probíhat rekonstrukce nástupiště 1b v Praze hl. n., abychom sem pro vás v budoucnu mohli přistavit i naše nové jednotky Sirius. 🚆🌟

(…) jedná se pouze o prodloužení nástupiště o 21 m. Žádné odstavné koleje se neruší a výluka se jich nebude týkat. Při výluce se budou provádět pouze stavební úpravy nástupiště. Nejedná se o úpravu návěstidel a zabezpečovacího zařízení.

Mordor

Prodloužení již nebude treba, Leo Express je reálné v bankrotu. Bude to tak, že licence se převede na LEO Mobility od seniora Novotného – s.r.o. se kvůli dluhům a žalobám ukončí cinnost s bílým koněm novým CEO panem Svobodou, který si lízne za to, že převezme stamilionové dluhy. No, valná hromada, která je začátkem října je jen potvrzení výše uvedeného… Licence se přidají. Dluhy a podvody, které po nich zůstanou budou obří…

Hezky česky

Poměrně logické kroky, ač se to státům nelíbí, trh tlačí k otvírce konkurence i na železnici. Že Leo nemá žádnou hodnotu, tak proč potom chce někdo participovat na jejich provozu? Asi to Renfe řídí naprostí hlupáci, podle mnohých tady.
Apropo na železnici není jediná společnost v Evropě, která nemá vysoké dluhy, či jejich dluhy neplatí mateřský stát svými dluhy, či není takto oddlužován v krizové době a mnohé nikdy negenerovaly zisk.

Beata Zemkova

Alebo clanky tu pise naprosty hlupak…. LE ma niekolko velmi hodnotnych assets, ale to by Sura musel niekedy robit skutocny biznis a nie dopravny bulvar.

kade

No dálkové vlaky patří v podstatě bance, regionální vlaky jsou jednoduše z nefalšované půjčovny, pak tedy budiž nějaký rozjetý business a uzavřené smlouvy o ZDO, ještě něco dalšího zásadního?

Jarek

A jaké kulervoucí assets teda ten LE má? Kecy o mezinárodní expanzi a neschválenou a provozně neověřenou čínskou tramvaj ve Velimi?
To by to tady musel psát Vlk z Wall Streetu, aby řekl něco pozitivního o LE…

Papaja501

Podle druhého odstavce v článku už dokroužili?….Jen se ptám.

Papaja501

Díky, jsem znalej přes dopravu a komerci, ne přes tyto věci ……Už si tak z toho tady dělám srandu a napadlo mě při Vašem snímku u nadpisu, že by jsme se tady dřív dočkali kačera Donaldna, než Sriuse?….Myslím ve srandě a přeju hezký den.

David

To je stejně ještě míň pravděpodobný než že když Arrivu vlastní DB, tak sem přijede ICE. 🙂

Hynek

No pozor, jednu dobu se nad tím na patřičných místech skutečně uvažovalo. Byť to samozřejmě nakonec padlo.

Michal J.

Proto není fér, když pak soutěží Regiojet například s Arrivou. Regiojet nemá v zádech silný německý stát.

Od lesa

Myslím, že zatím si do zelí moc nelezou. Radim si dělá hlavně tramvaje a Türkis motory.

ModráGuma

Jančura je silný byznysman a ne jako DB kteréusí mateřský stát dotovat a vozy od ČD tam jezdí i na vnitrostátních linkách. Arriva je jen ostuda.

Od lesa

Režijak ti ale neplatí ani u Jančury…

Zdrasa

Krásně nám v Evropě funguje ta liberalizaci. Většina těch „soukromníků“ jsou akorát státní dopravci odjinud, co koupili něco menšího s vlastním jménem a když expandují do postsocialistických zemí, alespoň mají odkladiště starých jednotek. U nás Arriva DB, ve Francii např. Thello Trenitalie, v Německu Abelio od Nederlandse Spoorwegen… Tak nevím, jestli tohle byl sen těch zarytých milovníků liberalizace, co do krve nesnáší státní dopravce.

Y.K.

Liberalizace znamená svobodný přístup. Vůbec neřeší kdo přistupuje. I to že si začnou konkurovat ČD, DB, SNCF, Renfe je obrovský pokrok proti dříve garantovanému monopolu na národní kolejovou síť.

Y.K.

Možná jste si ten pojem spletl s „privatizace“.

Zdrasa

Však já vím, co je liberalizace. Já jen, že i tady v diskuzích existuje nemalá část lidí, kteří vidí v liberalizaci jedinou spásu železnice a třesou se na to, aby díky tomu státní dopravci oslabovali nebo nejlépe úplně zanikli a tohle jim nedochází. Jinak konkurence zní super, ale nejsem si jistý, jak takovou konkurenci přežijí státní dopravci menších zemí, když proti nim budou obři jako DB nebo SNCF.

Od lesa

A k tomu ještě ten darebák Jančura!
Jestli jeho nevlastní taky nějaké státní dráhy…

Zdrasa

Jestli tím reagujete na mě, tak brečíte na špatném hrobě, proti Jančurovi nic moc nemám, vadí mi jen jeho mizerný vlaky v Ústeckém kraji, jinak jeho úspěch považuju za zasloužený a jsem rád, že máme i normální české soukromníky, kdy peníze opět nemizí na západ.

Dalibor

Do švestek!

KarelF

Co do švestek?

Od lesa

To je místní slovní obrat, nesnažte se to pochopit.

Jiří Kocurek

Zkrachuje. Musí! A navíc poskytuje slevy, které mu nařizuje zákon, zločinec je to.

Xaver

Jančura je čistý zlo a ztělesnění ďábla v lidské podobě. Kdo o tom pochybuje je heretik!

Y.K.

Nevím. Pokud ČD/DB/SNCF uspějí v řádných soutěžích, kde se bude bojovat o cenu a kvalitu vozidel, nemám s tím nejmenší problém. Pokud to kraj nebo MD na 10 let rovnou přiklepne ČD protože ještě může, tak mi to vadí dost.

Když budou státní dopravci malých zemí draví a podnikaví, můžou naopak pěkně zatopit DB i SNCF, kteří ještě ani pořádně neochutnali Open Access konkurenty a jsou velmi molochoidní.

ModráGuma

Tak zatočit DB není problém tento podnik se sám moc dobře nedrží a musí ho dotovat stát. Jinak by asi vozy od ČD nejezdili vozy v Německu vnitrostátní linky. Jinak nevidím důvod proč by ČD nemohli na vlastní triko až do Berlín / Budapešti, proč by Rakušáci nemohli jezdit až k nám do Prahy ? O ČD Přežili i nátlak soukromích dopravců ldyž do Ostravy se jezdilo béčky a soukromníci předvedli jinou úroveň. Jistě by byl ale rozdíl Německé a Albánské dráhy. Jídla ČD jsou navíc populární i v zahraničí ale objednavané vlaky by měli zůstat v rukách Českých dopravců… Číst vice »

K.S.

ČD, ŽSSK, ÖBB… mohou přežít také celkem snadno pokud změní svou vnitřní strukturu a vnitřní fungování a modernizují flotilu. Problém je že ČD se mentálně nějak zasekly a nejsou s to fungovat alespoň na nule. (pokud vím, tak vykazují konstantní ztrátu) Možná by potřebovaly mít normální vedení (ne politické) a celé modernizovat. Chápu že se tam teď jezdí s tím co je a tak dále, ale to není udržitelné, pak opravdu hrozí problémy. Možná by nebylo od věci aby vedení vytvořilo nějaký plán sjednocení parku, vyřazení 810 a modifikací, vyčíslilo náklady a zašlo na ministerstvo financí s tím že by… Číst vice »

ModráGuma

Aha tak vy jste teda slušný mimoň 🙂 ČD jsou, tedy byly do Korony v zisku.

K.S.

Píši o Českých Dráhách jako o osobním dopravci, ne o celé skupině a ten ve ztrátě je přinejmenším střídavě.

David

Myslím, že je toho na ČD moc. Kromě toho, co píšete, by jim prospěla i redukce počtu obsluhovaných linek, aby mohly najednou konečně vyřadit všechny ty koženky a nejstarší slizké rekonstrukce z 90. let.

Hynek

Zmodernizovat flotilu? Člověče, vždyť kromě LE na naše koleje nikdo ze společností mimo ČD nedovezl nic nového. Ještě by se za výjimku daly možná považovat modernizace u RJ pod značkou Astra a několik Vectronů a Traxxů u téhož dopravce, avšak zrovna ten je obestřen různými tajemstvími.

K.S.

Já vím že je to lehká nadsázka, ale ČD by potřebovaly opravdu modernizaci jako sůl, krom obstojných věcí mají i takové které by se spíš už měly odebrat do muzea, nebo na generální přestavbu, nebo šrotiště. Pokud Bčka a Honeckery mohou jít na přestavbu na něco normální, tak ať se přestaví, pokud ne, tak ať je s nimi naloženo tak aby se v provozu neobjevovaly. To stejné 810, regionovy atd. ono si to své odsloužilo a ve své době to i pomohlo, ale myslím to už má po sezoně. Stejně jako dost lokomotiv.

LS-90

Jojo,klidně…vyndej z kešeně pár bilionů a já osobně zařídím nákup i schválení provozu v ČR.
Hm,jo ty nemáš těch par korunek na nákup….tak v tom případě piš ne na lampárnu..leč vládě či na M.D.

Xaver

Spíš mám pocit, že tu leccos nedochází vám 😉

Dalibor

Liberalizace neznamená nesnášení statních dopravců. Liberalizace je prostě jen otevření trhu, zrušení monopolu.

Zdrasa

Však ani netvrdím, že by toto liberalizace znamenala. Pouze říkám, že lidé nesnášející státní dopravce ji často berou jako svatý grál.

Hynek

Jen tak mimochodem, kdy měli naposled zákaz jiní dopravci mimo toho národního komerčně vstoupit na naše koleje? Obávám se, že takzvaná liberalizace tady proběhla už dávno předtím než někoho vůbec tohle slovo napadlo…

švestka

Tak zrovna Renfe tady toho moc neodloží, jejich vlaky by tu nemohli jezdit ani po té stříbrné širokorozchodné kolejnici z Bohumína, kterou kdysi položil osobně velký Miloš.

Jiří Kocurek

Ale notak, přece nechcete, aby tady doopravdy jezdilo staré olítané Talgo.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/97/Talgo_v_praze3.jpg

Milan

a prozradil Vám někdo, že není problén drážním vozidlům vyměnit (odborně nazváno vyvázat) podvozky za podvozky jiných rozchodů?

Mišin

No zrovna to Talgo umí měnit rozchod a to za jízdy:
https://m.youtube.com/watch?v=qwNl-g_91GE

švestka

Ale jo do tendrů na rychlíky se budou hlásit s talgem (tedy nočním vlakem z lůžkových vozů) protože to je tak asi všechno, co splňuje normální evropský průřez.

David

Liberalizace je super. Co není super je to, že objednatelé nemají dost ambiciózní kvalitativní požadavky na dopravce a tím vytvářejí prostor pro různé „šroty“, které pak vítězí svojí cenou.

ModráGuma

Což je hlavní problém.

David

Ano, ale na vině není liberalizace.

Jiří Kocurek

Odboráři ČD považují uzavřené WC za diskriminační podmínku a požadu po miniterstvu její zrušení. Je toto problém způsobený liberalizací?
Za starý šrot se na Nábřeží považují Desira vyrobené po roce 2000, nikoliv jednotky z roku 197x. Je toto problém způsobený liberalizací?
A neříkejte mi, že kdyby byla Dráha jednotná, tak by Žabotlamy nahradila už před rokem 1990.

Hynek

Ten problém jste nakousl, ale nedopověděl. Problém je, že objednatelé je nejsou ochotni navzdory prvotním velkým ambiciózním očím řádně zaplatit. A ten problém je stejný ať už jezdí v závazku jen ČD nebo ČD + klidně dalších 100 dopravců.

KarelF

Nezbývá jen souhlasit.Ještě by to chtělo vyštrachat odkaz na tu vlečku té elektrárny – teplárny co tam stojí ty odstavené jednotky už hodně let a u nás jsou vítány jako to nej co sem z německa mohlo dorazit. Dorazili normální šroty odstavené na vlečce X let. A to nezměníte i když by jste mne vymínusovali, až na měsíc.

Jarek

Tak je paradoxní, že největší odkladiště starého šrotu (ale opravdu hnusného) tady má váš zaměstnavatel… 🙂

Xaver

Nepochopils…

Jan Hašek

Fajn, takže daňový poplatník zaplatí dotace zahraničním provozovatelům dráhy a peníze potečou z rozpočtu z ČR pryč. Nestačí ta Arriva, která není schopna ani zajistit funkční WC na vlacích kolem Boleslavi.

nádražák

Arriva určitě neháže do WC to co tam nepatří. Jen a pouze cestující jsou odpovědni svým chováním za nefunkčí WC.

švestka

Žádný rozdíl v tom není, když se nasypou do ČD, tak také odtečou z rozpočtu ČR pryč a rozpočet už je nikdy (formou dividend) neuvidí.

Od lesa

Tak v Boleslavi prosím používat WC ČD, to se tam u 814 zásadně neucpává.
A pokud jde o tu „ošklivou“ Arrivu, tak pokud se kouknu do obchodního rejstříku zjistím, že sídlí u nás, tudíž i daně odevzdává u nás. Ale mohli by si pořídit nějakou tu 810, tam se WC neucpává.

K.S.

Ale to je problém vlastníka akcií ČD (Ministerstvo Financí???) že dopouští to co se tam děje. Kraje tu nejsou od toho, nebo ministerstvo dotací, aby krmily nefunkční firmu, to jsou servisní organizace které máme k tomu aby nám něco zajistily (teď se nebavme filosoficky, jak moc co atd.), zde dopravu a to mají dělat s maximálním ohledem na prostředky jím svěřené (nedobrovolně). Pokud jiná společnost než ČD poskytne službu levněji a ve vyšší kvalitě, tak je třeba to brát v potaz. Podívejte se kam nekvalita ČD došla v Jihomoravském kraji, nakupuje si jednotky a dopravci jsou redukování na personální agenturu.

ModráGuma

Vy jste ještě horší mimoň jak švestka nebo Jiří Kocourek i když ten se chová už podezřele dlouho normálně…

švestka

Za to na vás je normální akorát ten nick, projevy ne.

Od lesa

Zrušení je logické, rychle zjistili, že Leo je firma, která vlastní pouze velké dluhy. Jinak nemá v majetku vůbec nic.

Od lesa

Tak dobrá, omlouvám se, Leo přece jen něco vlastní… špičkové know-how!
Na výrobu pohádek a dluhů…

ModráGuma

Soudruh Novotný je jen ostuda stejně jako Arriva, kauza hajzlíky u ČD nebo ojetiny od jančury ale ten alespoň něco dokázal a že je úspěšný !

Leden

Tak to je bizár.

ABC

bazár 🙂

Adam H

Takže jediný opravdový větší soukromník na české železnici bude nakonec jen RegioJet?

ČD = státní
Arriva = DB = státní
Leo = Renfe = státní?

švestka

Ještě GW.

Kajman

Nemá v něm podíl Postbus, potažmo OBB?

-TR-

Ne.

Adam H

GW už nám taky přerostl ve většího dopravce, ale jezdí vůbec něco na své riziko?

ModráGuma

Ne

Petr

Ono je jedno, jestli je společnost státní nebo soukromá. Nejdůležitější je konkurence. To je dle mého názoru hlavní smysl liberalizace železnice.

Marek Janík

„dále rozvíjet úspěšný projekt“
Musím se podívat do slovníku, co je to ten Úspěch.

Kvetoslav

Když jsi víc v pohodě než v prdeli

BND 30

To je v tom smyslu, že něco děláte moc rychle a bez rozmyslu, jako že to uspěcháte…

ModráGuma

Úspěšný projekt 3 Čínské jednotky.
Úspěchy Regiojetu 60 000 lidí a narychlo vypravený do Chorvatska. Úspěchy ČD Railjet nových špičkových vozů za 3 miliardy. Nějak ten úspěch Leoše zaostává. Asi nejspíš je úspěch když v tramvaji jednou obslouží a pak celou cestu nic. Začínám mít pocit že nejvíce zájmu palubního personálu se vám dostane u ČD…

Pako

Velice úspěšný projekt a proto se přece prodává…

Ten_z_Biliny

Ono není problém prodat úspěšný projekt. Člověk něco buduje a v určitě fázi si řekne, že je ideální čas na prodej, protože za svoje úsilí získá značný kapitál na něco jiného nebo prostě na předčasný pěkný důchod a bezstarostný život. Jen zde to není ten případ. Zde se zbavují průšvihu, který neschovají ani za slovíčko „úspěšný prokekt“

Hojakar

Asi o businessu moc nevíš vid

Jerry

Leo express je vlastně je značka.vlaky patří bance a podíl na trhu nula nula,prodělečný nákup.

Krušky-Středohoří

A personální agentura.

xyz

+ zatím také svým způsobem půjčovna vozidel (pro Arrivu ve Zlínském kraji).

Jan Mahdal

To taky není pravda, viz informace v článku. Vlaky patří LE Tenders, takže bance.

Jadris

Co se tyka Lintu pro Arrivu, tak ty jsou v pronajmu, banka je nevlastni. (Stadlery GTW jsou ciste Arrivy)

Aleš

Řekl plukovník modré armády

Jerry

U žádné modré armády nejsem.blbecku

švestka

To je slovník…
Takže nemáš režijku, odznak modré armády?

Jerry

Doporučuji zakoupit brýle asi neumíte číst.

ales

mluvte slusne plukovniku. Ja Vas neoslovuji vulgarne