Dopravci Železnice

Až 50 milionů na pokuty ročně. Středočeský kraj ukázal smlouvu s Českými drahami

Elektrická jednotky 471 City Elefant v Praze - Uhříněvsi. Foto: České dráhy
Elektrická jednotky 471 City Elefant v Praze - Uhříněvsi. Foto: České dráhy

Středočeský kraj zveřejnil největší smlouvu, kterou mají zatím České dráhy podepsané na provoz v příštích letech. Desetiletý kontrakt znamená pro České dráhy byznys v součtu za 21 miliard korun, u největšího krajského zákazníka také poprvé velmi propracovaný systém sankcí za neplnění standardů.

Zveřejnění smluv s Českými drahami není samozřejmostí, některé kraje je dosud nezveřejnily s odkazem, že se zákon o registru smluv na ČD nevztahuje. Smlouva je k dispozici v registru smluv.

Příloha smlouvy počítá s desítkami různých pokut na nedodržování standardů kvality či nedodržení slibů o modernizaci. Podle smlouvy nepřesáhne roční výše pokuty za všechny případné nedostatky 50 milionů korun. Současně ale kontrakt uvádí jednu pokutu ve zcela jiném řádu, u které ale nelze příliš očekávat, že by musela být kdy udělena: 471 milionů korun za to, že by České dráhy nepřistoupily k Státnímu jednotnému tarifu.

Kromě pokut za nepředložení výkazů o tržbách z jízdného řeší smlouva nejvíce problémy s kvalitou: od nedodržení barevného provedení vlaků (100 tisíc Kč) až například po neuvedení informace, že je vůz nasazen na spoj Pražské integrované dopravy. Přehled nejzásadnějších pokut za nedodržení standardů kvality je uveden na konci tohoto textu, bohužel jen formou obrázků, neboť Středočeský kraj nezveřejnil smlouvu ve strojově čitelném formátu.

Smlouva řeší i postupné otvírání trhu: Středočeský kraj může postupně začít soutěžit až 20 % výkonů v této smlouvě. Součástí kontraktu je i rozpis toho, jak se budou které vlaky modernizovat a s jakými se bude jezdit.

České dráhy budou jezdit v průměru za 131 Kč za vlakokilometru, ročně má kraj za vlaky zaplatit 2,1 miliardy korun. Chybí zatím smlouva s hlavním městem, ta se má schvalovat až na prosincovém pražském zastupitelstvu.

Od smlouvy očekáváme zlepšení služeb a vozidlového parku. Za neplnění dohodnutých standardů budeme uplatňovat smluvní sankce,“ řekla při podpisu smlouvy hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová.

České dráhy se k zakázce dostaly přímým zadáním, Středočeský kraj provoz nesoutěžily. „Nesoutěžili jsme. Znamená to, že jsme se snažili vydobýt co nejlepší podmínky pro kraj,“ dodala Pokorná Jermanová. Podle ní by bylo vzhledem k velikosti kraje bylo nesmyslné soutěžit jednotlivé tratě. Dopravní obslužnost tvoří více než čtvrtinu krajského rozpočtu.

Kontrakt je na deset let, celkem jde o 15,67 milionů vlakokilometrů ročně, tedy zhruba 2,1 miliardy korun. Dosud kraj platí ročně 1,9 miliardy korun. Navýšení je způsobeno částečně vyšší objednávkou i modernizací vozového parku. České dráhy mají investovat do vylepšení vozidel a nových vlaků 1,5 miliardy korun.

Podle vyjádření radního pro dopravu Františka Petrtýla při podpisu smlouva garantuje obyvatelům kraje dlouholetou stabilitu dopravní obslužnosti, současně je otevřená pro možné změny. Až pětinu může kraj během smlouvy zadat jinému dopravci. „Smlouva může pružně reagovat na změnu potřeb, demografický vývoj a finanční možnosti kraje,“ dodal Petrtýl.Smlouva počítá s obnovou vozového parku na trati Praha – Kladno, kde by se mělo objevit deset nových motorových jednotek v hodnotě 850 milionů korun. Jejich dodavatele České dráhy vybírají.

Největší změnou pro cestující budou modernizace elektrických jednotek CityElefant za 644 milionů korun. 71 patrových jednotek dostane nové čalounění, dojde úpravě informačního systému, instalaci wifi nebo zásuvek pro dobíjení. U prvních 17 ještě z konce devadesátých let má dojít k instalaci vakuových toalet.

K modernizaci má dojít i u dieselových vlaků: wi-fi připojení bude mít 49 regionov a šestnáct motorových vozů 810. Současně dojde k přečalounění sedaček.

Ke změně vozby má dojít už od nového jízdného řádu. Na tratích 070/072 z Prahy do Mladé Boleslavi a Mělníku budou nově nasazeny vratné soupravy složené z vozidel 750.7 nebo 854, 054a 954.2 s větší kapacitou, budou mít i 1. třídu a zvedací plošinu. Na tratě 120 / 093 z Prahy do Kladna nasadí nově vozidla 854.

Smlouva s Českými drahami je v režimu netto, riziko tržeb tedy ponese dopravce. Obsahuje ale mechanismus, který umožní přeměnu smlouvu v takzvanou brutto, kdy tržby budou rizikem kraje. Pro cestující se tak z pohledu odbavení nic nemění.

44 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiří Kocurek

Jooo! Wifina v 810! Jsme moderní!

Tronda

Hlavně, aby to vůbec jelo, aby to nedopadlo jako v sobotu večer, kdy 814 dojela k rybníku u Vítanova a pak tomu správnému dopravci došla nafta. Ale zase na wifi se aspoň cestující zabaví než si ČD dojdou s kanystrem přes les na nejbližší benzínku. 😂😂😂

J.L.

Jak to, že ČD nezveřejnily Smlouvu samy? Od 1.11.2019 platí novelizovaný Zákon č. 340/2015 Sb., kdy novela 177/2019 Sb. zrušila pro ČD výjimku z povinnosti smlouvy zveřejňovat. Nebo snad smlouva v registru je a já ji jen nenašel?

J.L.

Díky za info.

Modré zábradlí

A na kraj se taky nevztahuje?

Kamui

A co vůbec ta modernizace z 471 na 671 v čtyřdílném provedení? Jsou nějaké informace?

Jakub

To byly jen spekulace. Pravděpodobnější se mi zdá časem push-pull s přidanou střídavou lokomotivou.

Leinad

471 + 071 + střídavka (363?) Když už tak snad 971 + n*071 + vícesystémovka 😀

Leinad

Jak došly k těm 50Mega? To je součet pokut kdyby nejel ani jeden vlak nebo jenom strop, aby v případě že pokuty začnou padat, zmizela motivace vyhnout se příštím?

SaulGoodman

Zajímal by mě ten harmonogram oprav, škoda, že je neveřejný…

Jinak jsem si v té smlouvě taky všiml, že nové vlaky a vlaky při opravách zahrnujících lakování mají mít barvy PID. Zrovna tak tyče v interiéru mají být ideálně nerezové. O čalounění jsem tam nic nečetl, ale podle stejné logiky by tedy mělo jít o ty čevené potahy od Maappi, jako jsou v nových ROPID busech? To by znamenalo, že se asi na některých těch čerstvě přečalouněných Elefantech ty najbrtí potahy moc dlouho neohřejou…

Jakub

Upřímně jsem rád za ty připravované sankce. Cestování elefanty už je teď pohodlné a největšího strašáka představuje výpadek soupravy nebo špinavé potahy (věčné škrábance v oknech a čmárance na stolcích jsou sice ostuda ale v praxi se dají přežít).
Pokud budou elefanty udržované, s Wifi, zásuvkami, funkční vakuovou toaletou a moderním IS, bude to to nejlepší ke každodennímu dojíždění na našich kolejích, hlavně ať je nenahrazují Pantery…

Kamui

Tak to budou ČD platit 500 korun denně, protože v nějakém CityElefantu je záchod v poruše vždy.

Leinad

Jestli jim připadá výhodnější zaplatit pokutu než doplnit WC papírem. 🙂
Málokdy jede kontrolor ROPIDu z výchozí stanice a může vyloučit že by to ukradl cestující před ním.

Zbyněk

Třeba Ústecký kraj zveřejnil poslední dodatek k původní smlouvě od str. 441. Letos začernil i přehled výkonů, lze dohledad i z minulých let. https://www.kr-ustecky.cz/assets/File.ashx?id_org=450018&id_dokumenty=1734992

nowas

Škoda, že už to neplatí dnes. Sp 1941 veden ze Všetat jako Os – nedodržení kvality. Přitom za 4 minuty jel další pravidelný Os. Rozbité křižování pro další vlaky. Až bude R a některé Sp jezdit arriva, tak už snad takové blbosti dělat nebudou.

Jan Koukal

A proč tomu tak bylo? Jelikož vypadl ten osobák před tím Sp 1941

Kamui

Jen počkejte až vás to potká taky. Zrovna nedávno jsem jel z Brna do Ostravy a ve Studénce nám zdechla mašina. Zastavil nám tam naštěstí za námi jedoucí Ex z Prahy, takže v Ostravě jsme nakonec byli jen asi o 15 minut později. Až tam začne jezdit Jančura a stane se něco takového, tak předpokládám smůla a hezky čekat na autobus/náhradní loko.

Cyklista

Budte rad.. tohle je vyjimka… Mi se jednou v Cracowii stalo, ze nam dokonce pruvodci zakazala prestoupit do jineho vlaku, protoze se uz chysta jina masina… ale vetsinou je porpuchana lokomotiva hodinu az dve zpozdeni i na koeidoru Bohumin Praha.

Pro skarohlidy, dnes v noci byly.minimalne sve porpuchana vozidla CD na romto koeidoru…

Jiří Kocurek

Tak jasně, Jančura přece Ex z Prahy neprovozuje.

Leinad

No jo, jenže rozhodnutí zastavovat – nezastavovat by měla skutečně pomocí tomu, aby víc lidí dojelo s menším zpožděním. Ne že Sp zastavující náhradou za zrušený Os podjede(či dožene) následující Os.

nowas

Ano, ten dojel z Boleslavi do Všetat s půlhodinou a ve Všetatech skončil. Kdyby další Os jel za hodinu, nebo i jen půlhodiny, tak to beru. Ale tohle byla blbost. Ti lidi na zastávkách stejně nečekali, především jim to nemá kdo říct, že Sp bude stavět. Brali jsme spíš už lidi, kteří šli na ten následný Os.

Jan Koukal

No a já se to dozvěděl z aplikace že ten Sp ze Všetat jako Os.

nowas

Tak to je dobře, že se to dá zjistit. Ale jak říkám, tohle byla blbost. Os z Mělníka by to pobral a oba by do Prahy dorazili na čas.

Zapa

U Sp je nastavena nějaká kvalita?

nowas

Asi že nestaví na každé mezi. 🙂

Leinad

Dodržení GVD.

Vít Jůza

Dá se předpokládat, že za odsouhlasená nebo nutná řešení nějakých mimořádných událostí se pokuty nevybírají.

Leinad

Ano, operativní řízení. Škoda že není lépe vydefinovano, třeba za antioperativní řízení pokutu.

Leinad

Dobrý nápad je při bordelu na 171 zastavovat Budějovickou hydrou, aby pokus o nástup by trval tak dlouho než do stanice dojede Elefant. Pak protože priority SŽDC, rychlík musí dopředu a Elefant na babkoblok(hradla) za ním.

Železničář z venkova

Takže nějaký kaštan ve vlaku šlohne na hajzlu papír, mejdlo a hajzl posere a pobleje (jsme v Praze ) a ČD za to zaplatí StřČ. kraji pokutu?

Cyklista

Nejaky kastan v samosce udela diru do krabice s mlikem a obchod ji proda zakaznikovi jako plnou?

U takoveto „zavady“ bezne staci, ze se dolozi ze byla na nejblizsim moznem miste odstranena. Jde o to, aby ten pozrany hajzl nejezdil cely den, jak je u CD zvykem.

Poznámka

Tak ono je taky zvykem, že se lidi chovají jako prasata i v naprosto novém vlaku, někdy to vypadá, že nové čalounění je pro některé akorát tak výzva, aby to rychle objeli botou. Tady pomohou akorát tučné pokuty. Na druhou stranu z (rychlo)úklidu některých vlaků, včetně vlajkové lodi, se chce také občas blít.

Karel

Já se spíš setkal s tím, že v nějakém voze byla nějaká závada (topení, blbnoucí automatické dveře atd.) a když jsem jel stejným vozem o týden nebo dva později, tak tam byla stejná závada a vlakvedoucí říkala, že to mezitím bylo každý den znovu urgováno… Takže nejen že to ČD nejsou schopny opravit na nejbližší konečné, ale klidně nechají vůz se závadou jezdit celé týdny…

Leinad

Stejně jako Arriva. Pokud kontrolor nejede z výchozí stanice, udělali to cestující před ním. Voda není protože cestující na umyvalde s fotobuňkou nechali otevřený kohoutek, mýdlo v z dávkovače taky odnesl cestující.

Cyklista

Opet jedu IC Opavan, ktery je plny becek. Asi zacnu vozit sampus a az konecne bude tento vlak konecne plne dle razeni, tak se s vlakvedoucim a pruvodci ozeeu

Cestující

A jak to souvisí s výběrovým řízením ve Středočeském kraji?

Cyklista

Souvisi to se systemem pokut.

1. CD neni schopno dodrzet vlastni standard sluzeb ani ve „vykladni skrini“ , tj. ve vlacich na komeecni riziko, kde by se mel snazit lakat co nejvice cestujicich
2. Bude mit kraj dost uredniku na kontrolu sluzeb, aby vubec byl schopen pokuty uplatnit?
3. Je vubec pro CD maximalni pokuta ve vysi 2% z dotace kraje morivujici?

Mozna mne vyvedete z omylu, ale v soukromem sektoru neuzaviram smlouvy na sluzby se sankci nizsi nez 10% za nekvalitni sluzby nebo nedodrzeni terminu.

Poznámka

Pane pumpičkáři, není to motivující, ale víte, jak je to s vlkem a kozou… 50 milionů je tak akorát na ty inspektory a možná na nějaké chlebíčky pro kraj.

Jiří Kocurek

Náhodou , řazení vagonů B na Brno − Ostrava ČD dodržují! (bacha, ironie)

Franta Jouda

Poděkujte svým krajanům, že se nechali koupit žebračenkami a nadužívají díky tomu VHD. B tady dávno nemuseli jezdit…

Poznámka

Minulý týden tu někdo tvrdil, že to se stává jen jednou za půlroku 😉

Vít Jůza

Asi se nelze zavděčit všem … někdo nadává na béčka, někdo na sedadla jako v autobuse. Ale tak nebo tak dohodnuté by se jistě dodržovat mělo.

Partneři

Škoda transportation