Soud vrátil případ vykolejení nákladního vlaku u Mariánských Lázní zpět okresnímu soudu

Vyprošťování nákladního vlaku po nehodě u Mariánských Lázní. Foto: HZS Karlovarského krajeVyprošťování nákladního vlaku po nehodě u Mariánských Lázní. Foto: HZS Karlovarského kraje

Případ se vrací k okresnímu soudu v Chebu.

Krajský soud v Plzni dnes zrušil osvobozující rozsudek Okresního soudu v Chebu, kterým zprostil obžaloby strojvedoucího ČD Cargo za vykolejení nákladního vlaku v červenci 2019 u Mariánských Lázní. Vyhověl tak odvolání státního zástupce. Okresní soud v Chebu zproštění obžaloby vysvětlil systémovým selháním české železnice.

Státní zástupce se proti rozhodnutí tehdy odvolal. Podle něj byly závěry okresního soudu nelogické a ve prospěch obžalovaného. „Okresní soud se podle našeho názoru příliš nezabýval tím, zda o omezení mohl strojvedoucí vědět. Nevyhodnotil všechny skutečnosti, které mohly k události přispět, ani skutečnosti ze závěrečné zprávy Drážní inspekce,“ dodal předseda senátu krajského soudu Pavel Fait. Podle něj je prokazatelné, že se seznámil se změnami na trati. Ze závěrečné zprávy Drážní inspekce je podle něj patrné, že příčinou nebyla chyba Správy železnic nebo dopravce, ale nebyla doceněna bezpečnostní rizika. „Rozsudek okresního soudu považujeme za předčasný,“ dodal Fait. Musí v novém řízení rozebrat a hodnotit, jaké povinnosti strojvůdce měl a z jakých předpisů vycházel. Soud podle předsedy senátu má řešit i to, jak tyto předpisy dodržel a podle nich vyhodnotit míru zavinění. Proti rozhodnutí není už možné žádné odvolání.

Nákladní vlak společnosti ČD Cargo u Mariánských Lázní vjel v červenci 2019 do rychlostního omezení na 30 km/h trojnásobnou rychlostí, což vedlo k vykolejení lokomotivy a třinácti vozů. Celková škoda dosáhla 28 milionů korun. Omezení na trati bylo kvůli stavebním pracím na stavbě obchvatu Mariánských Lázní.

„Soud má za to, že v daném případě již jde o systémové selhání, nikoli o chybu jednotlivce,“ uvedla Mathauserová v písemném vyhotovení rozsudku, který deník Zdopravy.cz zveřejnil loni v září. Obžaloba navrhovala uložit čtyřiapadesátiletému strojvedoucímu nákladního vlaku za nerespektování rychlostního omezení tříletou podmínku a dva roky zákazu činnosti.

Klíčový verdikt o bezpečnosti české železnice

Pro českou železnici jde o klíčový soudní spor řešící způsob, jakým Správa železnic informuje o situaci na trati a jak předchází možným rizikům. K nehodě došlo na místě, kde byla zrušena pomalá jízda a místo ní zavedeno trvalé omezení rychlosti. Prvek individuálního upozornění na změnu tak odpadl a situace byla riziková pro vznik samotné nehody. Vedení Správy železnic mělo v minulosti nastaveno odměny i podle toho, kolik pomalých jízd v síti mají.

Soud  první instance osvobodil strojvedoucího i na základě nepřehlednosti celého systému. Strojvedoucí sice má povinnost seznámit se s TTP, podle výpovědí kolegů je to ale prakticky nereálné i kvůli jejich nepřehlednosti v té době.

Jiní strojvedoucí u okresního soudu poukázali na velkou nepřehlednost v úseku. „Svítilo tam slunce a dalo se to snadno přehlédnout,“ řekl u soudu jeden ze strojvedoucích k rychlostníku, který strojvedoucí přehlédl. Na problém s nepřehledným varováním upozorňovaly před nehodou Správu železnic i České dráhy. Správa železnic uvedla, že je vše v pořádku a není důvod něco měnit.

Tagy nehoda nákladního vlaku u Mariánských Lázní Správa železnic vykolejení nákladního vlaku
89 komentářů