Soud osvobodil strojvedoucího žalovaného za vykolejení vlaku u Mariánských Lázní

Vyprošťování nákladního vlaku po nehodě u Mariánských Lázní. Foto: HZS Karlovarského krajeVyprošťování nákladního vlaku po nehodě u Mariánských Lázní. Foto: HZS Karlovarského kraje

Rozhodnutí je už pravomocné. Okresní soud upozornil na systémové selhání.

Strojvedoucí obžalovaný za zavinění nehody, při níž v červenci 2019 vykolejil u Mariánských Lázní nákladní vlak s vápencem, nebude potrestán. Krajský soud v Plzni ho dnes zprosti obžaloby a nevyhověl tak odvolání státního zástupce proti rozsudku chebského soudu, který strojvedoucího loni v srpnu osvobodil.

Informovaly o tom servery Novinky a iDnes. Za obecné ohrožení hrozilo strojvedoucímu až osm let vězení, vinu odmítal. Dnešní verdikt krajského soudu je pravomocný.

Příčinou nehody byla podle spisu vysoká rychlost. Nákladní vlak vjel na přeložku trati s maximální povolenou rychlostí 30 kilometrů za hodinu třikrát rychleji, vykolejilo při tom 13 ze 17 vagonů. Nikdo nebyl zraněn. Škoda dosáhla 20 milionů korun. Chebský soud uvedl, že na vině bylo systémové selhání na železnici. Strojvedoucího osvobodil dvakrát, státní zástupce se vždy odvolal. Nyní verdikt potvrdil i krajský soud.

Strojvedoucí u soudu vypověděl, že o stavebních pracích ani o omezení rychlosti na trati nevěděl. S poměry na trati se podle svých slov seznámil před jízdou v tištěné podobě, kde nebyly uvedeny žádné mimořádné události, stejně jako v jeho jízdním rozkazu. Informace ale zaměstnavatel poslal na služební tablet, ten však strojvedoucí nečetl. Na trati jel naposledy sedm měsíců před nehodou, kdy tam ještě žádná omezení nebyla. Podle obžaloby se měl strojvůdce seznámit se změnami na trati z tabletu a také neměl přehlédnout značku, která na úsek s omezenou rychlostí upozorňovala. Trať tehdy protínala stavbu obchvatu Mariánských Lázní a proto vedla obloukem po provizorní přeložce po náspu.

Klíčový verdikt o bezpečnosti české železnice

Pro českou železnici šlo o klíčový soudní spor řešící způsob, jakým Správa železnic informuje o situaci na trati a jak předchází možným rizikům. K nehodě došlo na místě, kde byla zrušena pomalá jízda a místo ní zavedeno trvalé omezení rychlosti. Prvek individuálního upozornění na změnu tak odpadl a situace byla riziková pro vznik samotné nehody. Vedení Správy železnic mělo v minulosti nastaveno odměny i podle toho, kolik pomalých jízd v síti mají.

Soud  první instance osvobodil strojvedoucího i na základě nepřehlednosti celého systému. Strojvedoucí sice má povinnost seznámit se s TTP, podle výpovědí kolegů je to ale prakticky nereálné i kvůli jejich nepřehlednosti v té době.

Jiní strojvedoucí u okresního soudu poukázali na velkou nepřehlednost v úseku. „Svítilo tam slunce a dalo se to snadno přehlédnout,“ řekl u soudu jeden ze strojvedoucích k rychlostníku, který strojvedoucí přehlédl. Na problém s nepřehledným varováním upozorňovaly před nehodou Správu železnic i České dráhy. Správa železnic uvedla, že je vše v pořádku a není důvod něco měnit.

ČTK + Zdopravy.cz

 

Tagy nehoda nákladního vlaku u Mariánských Lázní Správa železnic vykolejení nákladního vlaku
91 komentářů