SOR Libchavy dodá šestnáct elektrobusů pro kladenskou MHD, poprvé i v kloubové verzi

Elektrobus SOR NS Electric. Pramen: SORElektrobus SOR NS Electric. Pramen: SOR

Cena v soutěži spadla o více než 20 milionů, do roku 2030 má mít kladenská MHD jen elektrobusy.

Společnost SOR Libchavy se stala vítězem veřejné soutěže na dodávku celkem šestnácti nových elektrobusů pro ČSAD MHD Kladno ze skupiny Arriva. Do Kladna dodá osm dvanáctimetrových elektrobusů SOR NS 12 Electric a osm kloubových osmnáctimetrových SOR NS 18. Jde o první zakázku, kdy SOR uspěl s kloubovým elektrobusem.

Výsledek veřejné soutěže oznámil dopravce v tiskové zprávě. V soutěži byli čtyři výrobci. „Za osm elektrobusů standardní délky zaplatíme 91 milionů korun, za osm kloubových elektrobusů téměř 141 milionů bez DPH. Obvyklý elektrobus má troje dveře a nabízí 34 míst k sezení a 72 míst k stání. Kloubový elektrobus je čtyřdveřový, využít ho může až 48 sedících lidí a dalších 102 stojících cestujících. Vozidla budou vybavena podle standardů pro městskou dopravu v Kladně,“ říká Daniel Adamka, generální ředitel Arrivy, které dopravce ČSAD MHD Kladno patří.

Odhadovaná cena za 16 autobusů byla 259 milionů korun, v součtu dopravce zaplatí po soutěži 232 milionů korun.  Arriva chce na pořízení získat dotaci z evropských fondů na podporu bezemisní dopravy. Nákup souvisí s plánem města přejít postupně do roku 2030 na zcela bezemisní provoz a provozovat městskou hromadnou dopravu jen s elektrobusy.

Dobíjení přes noc i rychlodobíjení na konečné

Elektrobusy pohání asynchronní motor s maximálním netto výkonem 160 kW u obvyklého provedení, kloubový vůz má motor s výkonem 240 kW. Elektrobusy budou vybaveny také pantografem pro rychlodobíjení baterií v průběhu dne. Dvě místa pro rychlodobíjení budou v blízkosti konečné linek 603 a 606 u OAZY. Kapacita baterií po nočním dobití zajistí provoz na celou ranní dopravní špičku bez nutnosti dobíjení. V průběhu dne pak budou elektrobusy využívat rychlodobíjení v přestávce mezi spoji na konečné, za každou minutu bude dobita energie na ujetí minimálně dvou kilometrů. Trasy linek 603 a 606 jsou dlouhé 9 km, dobití energie pro jeden pár spojů tak bude trvat as 10 minut.

„Kombinací pomalého nočního a rychlého dobíjení na trase v průběhu dne bude minimalizován čas nutný pro dobíjení, nebude tak potřeba nasazovat do provozu proti autobusům s klasickým pohonem více vozidel. Zahájení provozu 16 nových elektrobusů a dobíjecí infrastruktury je plánováno na začátek roku 2024,“ dodal ředitel ČSAD MHD Kladno Ludomír Landa.

Arriva už nepočítá s tím, že by nakupovala pro Kladno jiné autobusy než s bateriemi. Na jaře loňského roku přestaly cestující v kladenské městské dopravě vozit naftové autobusy a do jejich cíle je vozí už jen nízkoemisní vozy s pohonem na zemní plyn, od loňského září pak i dva elektrobusy na lince 610, která spojuje sídliště Kročehlavy s centrem města. Jeden elektrobus SOR současně zapůjčil dopravci na testování během celého listopadu. Bude jezdit převážně na lince 606 OAZA – Náměstí Svobody – Energie. Do roku 2030 mají podle plánu města jezdit ve městě jen elektrobusy.

V městské dopravě v Kladně jezdí celkem 52 vozů, 50 je s pohonem na CNG a dva elektrobusy. Městskou dopravu tvoří síť 14 linek. V běžný pracovní den přepraví v průměru 35 tisíc lidí.