cargo

Smartwings otočily. Let na jeden motor byla chyba posádky, řekl dopravce ÚCL

Boeing 737-700 společnosti Smartwings. Foto: SmartwingsBoeing 737-700 společnosti Smartwings. Foto: Smartwings

Let společnosti Smartwings s porouchaným motorem byl podle interního šetření dopravce pochybením posádky. Vyplývá to z podkladů, které firma minulý

Let společnosti Smartwings s porouchaným motorem byl podle interního šetření dopravce pochybením posádky. Vyplývá to z podkladů, které firma minulý týden předala leteckému úřadu. ČTK to dnes řekl mluvčí Úřadu pro civilní letectví (ÚCL) Vítězslav Hezký. Společnost Smartwings krátce po události jakékoliv pochybení odmítala, později uvedla, že nešlo o systémovou chybu. Letecký úřad zatím k žádnému výsledku ve svém šetření nedospěl, v minulých týdnech označil postup posádky za nestandardní.

Letoun společnosti Smartwings letěl 22. srpna z řeckého ostrova Samos do Prahy. Letadlu přestal během letu nad Egejským mořem fungovat levý motor, který se posádce nepodařilo znovu nastartovat. Stroj pak pokračoval v nižší letové hladině až do Prahy. Na palubě bylo 170 lidí.

Jde o zásadní zlom v přístupu největší české aerolinky v hodnocení mimořádné události. Krátce po letu totiž mluvčí společnosti Vlaďka Dufková uvedla, že let byl bezpečný. „Posádka postupovala v souladu s bezpečnostními a provozními postupy pro tyto případy a letadlo bezpečně přistálo. Velitel letadla patří k nejzkušenějším ve společnosti, posádka měla situaci pod kontrolou a rozhodně by nic nepodcenila,“ uvedla Dufková před necelými třemi týdny poté, co se incident dostal na veřejnost.

ÚCL zahájil krátce po události vyšetřování letu. Po dopravci úřad požadoval dodání záznamů a vysvětlení k letu, které Smartwings doručil minulý čtvrtek. „Interní setření potvrdilo, že se nejednalo o systémovou chybu,“ uvedla tehdy společnost bez dalších podrobností. Hezký dnes ČTK řekl, že z vysvětlení, které dopravce úřadu minulý týden předal, vyplývá, že mělo jít o chybu posádky. Pokračováním až do Prahy posádka sice riskovala, firmě ale ušetřila zcela jistě několik milionů korun.

Podle zdrojů deníku Zdopravy.cz byl kapitánem letadla šéfpilot společnost Pavel Veselý, Smartwings nikdy jeho jméno v souvislosti s tímto letem nevyvrátily.

Smartwings k tomu dnes ČTK zopakoval své předchozí vyjádření o výsledcích svého šetření a oznámil, že v souvislosti s případem přijal dodatečná opatření, která by do budoucna měla zamezit podobným situacím

Letecký úřad v minulých týdnech uvedl, že v případech, kdy se letadlu porouchá jeden z motorů, je obvyklým řešením nouzové přistání na nejbližším letišti. Jde především o preventivní postup pro případ, kdyby přestal fungovat i druhý motor. Dopravce krátce po události bezpečnostní pochybení odmítl s tím, že posádka postupovala v souladu s bezpečnostními i provozními předpisy.

Případ v současnosti vedle ÚCL řeší také Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod. Výsledky šetření obou úřadů se dají očekávat v horizontu několika měsíců. V případě zjištěného pochybení může být se členy posádky nebo společností zahájeno například správní řízení, v krajním případě i podáno trestní oznámení.

Smartwings letos v létě čelí problémům kvůli letounům Boeing 737 MAX 8, které byly na jaře celosvětově odstaveny po dvou nehodách, při nichž zahynulo více než 300 lidí. Smartwings tehdy vlastnil sedm těchto strojů, dalších devět měl převzít právě v létě. Americký výrobce v současnosti připravuje aktualizaci problémového softwaru, termín jeho zavedení je však nejasný.

ČTK + Zdopravy.cz

Tagy QS1125 smartwings Top Úřad civilního letectví
45 komentářů