Smartwings otočily. Let na jeden motor byla chyba posádky, řekl dopravce ÚCL
Boeing 737-700 společnosti Smartwings. Foto: Smartwings
Let společnosti Smartwings s porouchaným motorem byl podle interního šetření dopravce pochybením posádky. Vyplývá to z podkladů, které firma minulý
Tvrdit, že dotáhnout to do PRG na jeden motor bylo v pohodě, a zlikvidovat přitom záznam z CVR je jako zastřelit někoho v sebeobraně, ale pak pro jistotu odtáhnout tělo do lesa a zbraň hodit do řeky.
No jasně, a prý se nějak omylem přemazal záznam komunikace:-)
Ne, omylem ne. CVR (Cockpit Voice Recorder) jede ve 24h smyčce, takže je k dispozici jen záznam z posledních 24 hodin. To bojkot TVS.
Někde se psalo, že záznam má pouze 2h a proto se to samozřejmě začalo přepisovat, když samotný let trval 2:20.
Tak kde je pravda teda?
Jsou to dvě hodiny.
https://www.ntsb.gov/news/pages/cvr_fdr.aspx
Omlouvám se za chybu a díky za vysvětlení.
To se neomlouvejte, já to do nedávna také nevěděl. 🙂
Jede ve dvouhodinové smyčce dokonce. Je to fakt systém primárně pro to, když se éro někde zapíchne do země a už nemá kdo vypovídat
SW si uvědomilo jedinou věc, a to že pokud budou v tomto případě stát za pilotem a říkat, že to takto bylo správně, tak se nebude prošetřovat konkrétní let, ale fungování celého SW.
Údajně kapitán Veselý skončil – https://forum.airways.cz/viewtopic.php?f=9&t=10051&p=233421#p233421
Zrejme zasedne v dozorci rade nebo tak neco.
Co by dělal v dozorčí radě? Má snad nějaký majetkový podíl na Travel service? Pro společnost to byl jenom užitečný šmoula, kterého se rychle a bez servítek zbaví.
Ale skončil pouze jako letový ředitel, ne jako zaměstnanec TVS
Možná má ještě platný zaměstnanecký poměr, ale už u nich nelétá ani jako řadový pilot. A to na popud ÚCL, která „důrazně doporučila“ jeho uzemnění, dokud se případ nevyšetří, takže klidně +-1 rok.
To se pletete, po párdenní pauze se vše vrátilo do starých kolejí.
Tak to máte špatné informace. A žádný šmoula to pro společnost právě nebyl, má velmi úzké propojení s vedením TVS. A v tom je velká část problému. Kdyby to byl nějaký „šmoula“ tak se ho bez výčitek zbaví. Tohle je ale trochu jiná liga.
Skoncil jako letovy reditel….ale jako pilot lita dal…
Jako letovy reditel skoncil…ne jako pilot…pan Vik ho ma rad…neubavi se ho nikdy.
Jen vyslyseli hlas lidu – navenek dutka, interne pochvala.
Pokud dvoumotorovému letadlu vysadí motor při transoceánském letu, musí posádka pokračovat v letu na jeden motor i mnohem delší dobu a na větší vzdálenost, než před časem posádka Smartwings. Ale při letu nad pevninou to je zbytečný hazard – proč jít maléru naproti? Na trase Samos-Praha je letišť, kde by se dalo přistát s jedním motorem, dostatek.
Takže SW konečně uznalo, nějakým interním vyšetřováním, že se jedná o chybu jednotlivců, ale kapitán si vesele lítá dál jako by se nic nestalo. To je fakt bordel.
Ta letecká společnost je naprosto nedůvěryhodná. Ani cargo bych je nenechal vozit.
§ 272 Obecné ohrožení – Kdo úmyslně způsobí obecné nebezpečí tím, že vydá lidi v nebezpečí smrti nebo těžké újmy na zdraví … bude potrestán odnětím svobody na tři léta až osm let.
Situace vygradovala tak, že už to přiznat museli. A je pro ně mnohem lepší řici, že pilot (jedinec) je vocas, než připustit, že jsou to i nich z ekonomicko-provozních důvodů běžné postupy. Mají šanci na mnohem nižší flastr a pozitivní pro všechny je, že už si to snad snad žádný pilot nedovolí, protože, když se to provalí, může prijít o papíry a nikdo mu nic nedá a když to nevyjde a zabije se, taky mu nikdo nic nedá,
Běžné postupy to nejsou, viz jiné vysazení motoru v lednu ve Winnipegu, kdy posádka divertovala zpět. Spíše to působí jako nezdravá sebejistota šéfpilota, ale těžko soudit takhle zvenčí.
Pozitivně hodnotím, že v SW našli alespoň trochu sebereflexe, že uznali, že se jednalo o chybu (posádky). Ale já mám opodstatněný strach (protože se to stalo u české firmy registrované pod českou jurisdikcí), že je to pouze strategický kalkul jak z toho vyjít pouze s malou pokutou a fakticky se nic nezmění. Příště až velký boss zvedne telefon, tak se to stane znovu, jen jiné posádce. Tentokrát to vyšlo, příště nemusí. Něco mi říká, že nevěřím internímu auditu u SW. Prostě se zametají stopy a udělalo se to tak, aby se vlk nažral a koza zůstala celá. Nasypou si popel… Číst vice »
Tak nějaký ten popel si na hlavu nasypat museli. To už by vypadalo blbě i pro samotné ÚCL.
Porad dokolecka,dokola..na pana Veselého jiz melo byt podano trestni oznameni za ohrozeni 170 lidi….ale myslim, ze jak ma Travel vsude zname…tak z toho vyjde max s pokutou a pak Vik poklepe na zada panu Veselemu a jeste mu podekuje,ze usetril firme miliony za divert😃.
Karle Jezbedo, co to kourite? Vzdyt tady jde jen o damage management! Sebereflexe, to je us spolecnosti jako co? No prece to, ze se ji to vyplati, jde jen a jen o prachy. Vyplati se jim to tehdy, pokud je to to nejmene bolestive reseni – mysleno zase jen pres penize. Firma neni stroj na delani dobrych skutku, ale na vydelavani penez a ty lze vydelat jedine tak, ze nekoho poradne ,ale fakt poradne odrbe.
Otázka je, proč vznikl problém s motorem a jaký byl důvod poškození? Pak je otázka osobních preferencí. Vy víte, že to s jedním motorem doletíte s nějakou rezervou, protože to dokážou všechny letadla tohoto typu, ale jen část má na to papír a nenarušíte plán sobě, firmě ani cestujícím a budete přistávat na letišti, které znáte nejlépe. A nebo přistane na nejbližším možném letišti, všem zkazíte plány a budete složitě řešit opravu letadla. To neni navádění k tomu létat na jeden motor normálně. Ale spíš dotaz na kolik byla skutečně ohrožena bezpečnost, když letadlo vydrží letět na jeden motor 3… Číst vice »
To je ale blbost, tak certifikace (kterou předmětné letadlo stejně nemělo) není proto, aby se mohlo lítat na jeden motor přes půl evropy, ta je proto, aby byla zaručena větší šance, že když jeden motor chcípne, tak to ostatní zůstane v pořádku. (jsou tam mnohem kratší servisní intervaly klíčových částí). Pokud se stane nad pevninou, přístává se na nejbližším letišti, dokud to ještě jde (lhostejno, jestli mám či nemám papír), pokud se to stane nad vodou, tak to musí holt chvíli ještě udržet ve vzduchu, protože tam se přistát nedá. (a to platí, i kdyby letadlo ten papír nemělo). A… Číst vice »
Tak je důležité, že větší bezpečnost zaručí nějaká bumážka s kulatým beranem. To by ji měli mít zarámovanou u každých dveří do letadla. Kapitán asi nebyl takový magor, aby letem na jeden motor, pokud by nevěřil, že je to bezpečné, riskoval i svůj život. Čím se podstatně liší motoy s papírem a bez něj? Jako že by firma schválně vyvíjela 2 typy, jeden jen na takové veselé poletování kolem domácího letiště a pak ho narvala do letadla s doletem tisíce km?
Motor se liší třeba tím, že prochází častěji revizemi a kontrolami, jak tu již bylo napsáno, což je dost podstatný rozdíl.
Neporochází častějšími kontrolami, to je nesmysl. Rozdíl je v tom, že se sleduje se jejich stav navíc i statisticky a údžba je oddělená na pravou a levou část letadla (zdaleka ne jen motory), nikdy se neprovádí současně.
Pokud byste si precetla predchozi prispevek, tak tam mate jeden duvod uvedeny. Obecne jde napriklad o servisni intervaly motoru a jinych casti letadla, nesmi se provadet udrzba na obou motorech soucasne, piloti i posadka na to museji byt vycviceni atd. Za dalsi u ETOPS letu jsou dopredu znama letiste, na kterych se da v pripade problemu pristat.
Takze jak vydite ta bumazka neco zarucuje.
Dvoumotorové letadlo a posádka bez ETOPS certifikace nesmí létat dál než 60 min od letiště, kde může nouzově přistát.
Jak jiz pise kolega nize, tak ero ktere ma certifikaci ETOPS,(120,180),tak aby se minimalizovalo prip.riziko, ma zvlastni rezim udrzby, resursu motoru a pod. Dotazeno ad absurdum, tak se nedela(nemela by se) provadet udrzba obou motoru najednou.A ne ze se napr. v jednom tydnu u era postupne (nastesti) vysypou oba motory ( jen priklad).S tim se asi opravdu neda letet nad oceanem bez pevneho nabozenskeho presvedceni.
Nic jsi nepochopil.
mi to tak trochu připádá jak v pohádce Odvolávám co jsme odvolal a slibuji co jsem slíbil! Trubte na poplach!!!!
No jestli pan PIC nebude mít papíry v čistírně (kdo by si ale dovolil mu je sebrat že), tak ho možná na chvíli odklidí z „mediálních“ očí. Tak jako svého času P.J. když na ně na Švajcem startovala hotovost.
Pokrytci.
„Nic jsem neplatil a ta částka taky nesouhlasí“ 😂
Asi očekávají, že když to nebude systémový chyba a svedou to na chybu posádky, tak dostanou menší flastr.
Pouhé vyjádření pro klid v médiích. Vzpomínáte na velké problémy strojvůdců zkraje tohoto roku? Média byla tehdy plná vyjádření o nepochybení systému. Ihned po opadnutí mediálního zájmu se rozběhly cykly vnitřních jednání u velkého dopravce i mezi dopravci (některými) a SŽDC, kdy se opakovaně a do zápisů hovořilo o obrovských chybách a děrách systému. To jen trochu jiný úhel pohledu 😉
Hovořilo se hodně, ale změny (systémové ani jiné) nenastaly žádné. To, že je nyní na tomto poli celkem klid, lze s největší pravděpodobností přičítat jen a pouze štěstí.