Letecké společnosti Letectví

Boeing Smartwings letěl přes dvě hodiny s jedním motorem. Bylo to bezpečné, tvrdí firma

Boeing 737-800 společnosti Travel Service v nátěru SmartWings. Foto: Travel Service
Boeing 737-800 společnosti Travel Service v nátěru SmartWings. Foto: Travel Service

Boeing 737-800 společnosti Smartwings na lince QS1125 z ostrova Samos do Prahy musel ve čtvrtek nouzově přistát v Praze kvůli nefunkčnímu motoru CFM56 (levý). K závadě došlo podle informací serveru Aviation Herald specializujícího se na letecké mimořádnosti a nehody už krátce po startu, letadlo přesto dál pokračovalo až do Prahy v nižší letové hladině. Firma odmítá, že by tím porušila bezpečnostní předpisy.

Šlo o letadlo registrace OK-TVO vyrobené v roce 2002.  Podle Aviation Herald došlo k výpadku motoru nad Egejským mořem. Ukazuje to i záznam letu na Fligtradar24.com, podle kterého letadlo kleslo z letové hladiny 36 tisíc stop na 24 tisíc stop. V této hladině posádka pokračovala až do Prahy. 

Letadla jsou konstruována tak, že zvládnou let i přistání s jedním motorem, k takovým závadám dochází relativně často. Posádky ale obvykle při takové situaci z bezpečnostních důvodů volí nouzové přistání na nejbližším vhodném letišti. To uvádí i veřejně dostupné manuály pro Boeing 737-800.  Důvodem je riziko, že by došlo k poruše i druhého motoru.

Podle Aviation Herald se posádka snažila motor dvakrát neúspěšně nastartovat. Na palubě bylo 170 cestujících.

Mluvčí Smartwings Vlaďka Dufková odmítá, že by firma porušila jakékoliv bezpečnostní předpisy. „Posádka postupovala v souladu s bezpečnostními a provozními postupy pro tyto případy a letadlo bezpečně přistálo. Velitel letadla patří k nejzkušenějším ve společnosti, posádka měla situaci pod kontrolou a rozhodně by nic nepodcenila,“ řekla Dufková. V minulosti přitom letadlo Smartwings při výpadku motoru raději přistálo na nejbližším letišti. V roce 2016 například při letu z Malagy do Prahy při úniku oleje a vypnutí motoru divertovali do Lyonu.

Redakce požádala o vyjádření i Úřad civilního letectví, na odpověď čekáme.

 

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Miki
Host
Miki

Ja snad spatne ctu. Uz se to melo dávno setrit a hlavně zajistovat dukazy. Uz nekdo kpnecne podal TO ? M a I

Michal Štěpán
Host
Michal Štěpán

Smartwings a jejich 737-800 mají tuším (minimálně) ETOPS 180. Takže mohou minimálně 3 hodiny letět s jedním nepracujícím motorem na nejbližší záložní letiště. Kdyby to bylo nad oceánem, tak je takové řešení v pořádku. Ale nad kontinentem (v jeho blízkosti), není takové řešení nezbytné, protože záložních letišt je po trase tohoto letu od Thesalonik do Prahy spousta. Let pouze s jedním pracujícím motorem možný je (letadla jsou na to certifikována), ale již se jedná o stav snižující bezpečnost letu o řád, byť stále v akceptovatelné oblasti (již není záloha). Všechna omezení, která se schvalují, mají vždy určitý bezpečnostní koeficient (to… Číst vice »

Michal Štěpán
Host
Michal Štěpán

Oprava: Takže mohou MAXIMÁLNĚ 3 hodiny letět…

Svatý Ivan
Host
Svatý Ivan

Michale, přečti si komentáře níže. Tento letoun, OK-TVO, NEMÁ certifikaci na ETOPS. Let NEBYL naplánovaný jako ETOPS a po celou dobu jeho letu MUSÍ mít z každé pozice na trati vhodné letiště vzdálené maximálně 60min! Jak zde, a v jiných diskuzích argumentují neznalí lidí „dokluzem“ je fakt úsměvně. Na dokluz se můžete spoléhat u větroňů, ale rozhodně ne v komerčním létání se 169 cestujícími na palubě a 6 členy posádky!

Bob S.
Host
Bob S.

Jj., B 737-… Ma za idealnich oodminek teoreticky klouzak cca 15-16:1

Dita
Host
Dita

Naprosto presne popsano.

Michal Štěpán
Host
Michal Štěpán

OK, díky za upřesnění, že nemá ETOPS jsem nevěděl, neznám celou jejich flotilu na zpamět. Takže má k dispozici pouze 60 min. O to více tedy platí to, co jsem napsal. Pokud se za této situace dostane do nějakých sekundárních problémů, tak těch možností v té situaci manévrovat má ještě méně. K tomu dokluzu – on se prostě do takové situace za žádnou cenu dostat nesmí. Nicméně o dokluzu jsem hovořil v bodě 2. Čistě technicky vzato oproti takovému Zlin Z-142 klouže 737 velmi slušně a „díky“ vysoké klouzací rychlosti to třeba z 6 km výšky ještě několik desítek km… Číst vice »

Jen tak
Host
Jen tak

i kdyby to ero melo etops treba deset hodin, tak to neznamena, ze smi deset hodin litat nad evropou na jeden motor.

etops certifikace znamena uplne neco jineho.

Bob S.
Host
Bob S.

OK-TVO je cca 18 let stary a s bidou ma tak ETOPS 120. Ale snad ani to ne.

Tomas
Host
Tomas

Nevím co od toho čekáte když šéf UZPLN je spolužák otce kapitána zmiňovaného letu 🙂

Svatý Ivan
Host
Svatý Ivan

Ano, to je přesně to, čeho jsem se bál. Kamarádkšefty ruku v ruce. Tohle by se nestalo ani na Ukrajině a dál na východ….

Dita
Host
Dita

Ten zkuseny pan kapitan mozna dobry pilot, ale v celem jeho zivote mu.chybi pokora.No ono se chodi s tim dzbanem.pro povodu…nepreju mu nic zleho, ale uz by ho nekdo mohl.probudit a rici, ze za penize se vse koupit neda.I kdyz, vitejme v nasi krasne Banana republic.

Michal Čeřovský
Host
Michal Čeřovský

Však pan Kapitán Petr Jirmus v léta páně 2008 vyvolal nad Švýcary dvě F-16 když v kabině chrápal a kopilot se zajímal u hajziku o stewardku a Péťu musel pan Vik na zimu „odstranit“ do Ománu. Jirmuse jsem osobně poznal a je pěknej arogant. Ovšem pozor, jeho brácha, pan kapitán Tomáš Jirmus je rozvážný a zodpovědný pilot. No, a pokud pan letový ředitel SW Veselý skutečně pilotoval QS 1125 ze Samosu až do PRG s jedním motorem (který přerušil ve vysoké letové hladině činnost), pak k tomu byl jistě řádný důvod. Je velmi zkušený pilot, s letitou praxí, a kdyby… Číst vice »

Bob S.
Host
Bob S.

Hm.,to nesetri jen ten urad kde je medialni hvezda Loza K.,ale i UCL.

Přemek
Host
Přemek

Tak toto jde plně na vrub výrobce motorů a těch, kdo se starají o údržbu. Pověstná spolehlivost 737-800 dostala pěkně na frak.

Svatý Ivan
Host
Svatý Ivan

Po koupákovi Karlovi na tn cz je tohle ta nejstupidnější odpověď jakou jsem na tohle téma viděl. Gratuluji.

Stanislav Fanta
Host
Stanislav Fanta

Osobně si o tom myslím tolik, že se piloti spojili (mobil ve výšce signál nemá, ale krátkých vlnách na vysílačce to půjde) s operačním střediskem společnosti v Praze, kde jim řekli: „Ty vole, nějak to sem dostaňte, oprava v zahraničí, náhradní stroj, ubytování, to by stálo strašný peníze.“ Jasně, že kapitán má poslední slovo, ale on už by také potom kapitánem být nemusel. Zcela jsitě byla v pilotech „velká dušička“ , aby to dobře dopadlo a vedení firmy spoléhalo, že se to nějak vsákne. K jejich velký smůle se to ale provalilo…

mikiqex
Host
mikiqex

Přesně takto to vidím také. A když už se to takhle provalilo, tak se to snad také příslušně prošetří.

Pavel
Host
Pavel

Ono podle neověřených informací, které se objevily od více zdrojů zde i na AVH je kapitán toho letu přímo členem vedení společnosti (pokud je to tak, tak jeho jméno naleznete ve výroční zprávě za rok 2016 na čelním místě) a člověk, který přezkušuje jiné. Takže je-li tomu tak, tak by mu takový postih co naznačujete rozhodně nehrozil. Spíše bych si tipoval, že by to bylo jeho rozhodnutí. CVR předpokládám po letu nezajistili, takže už bude mezitím přepsaná a to, co bylo řečeno mezi ním a druhým pilotem se nedozvíme, takže těžko říct, jestli v tom druhém pilotovi byla „velká dušička“.

Stanislav Fanta
Host
Stanislav Fanta

Tak jsem v letovém manuálu B737 pro případ poruchy motoru našel jednou pěknou větu. Přeložte si ji sami.: „Land At Nearest Suitable Airport.“ Pokud totiž chcípne i ten druhý, tak už se z toho stane jen kluzák a riziko, že si všichni rozmlátí hubu, je více než značné.

Matěj
Host
Matěj

Vždycky, když paní Dufková vyhlásí, že letěl „velmi zkušený pilot“ tak to znamená neuměl (viz vyjetí z dráhy na LKPD – 2018 „“Příčina události je předmětem šetření. Americká posádka byla zkušená, každý z pilotů měl nalétáno kolem 10 tisíc hodin,“ Informovala mluvčí Travel Service Vladimíra Dufková.“; 2013 „„Cestující vystoupili po přistavených schodech,“ řekla mluvčí Travel Service Vladimíra Dufková. Podle ní bylo během přistání na dráze větší množství vody a jednou z možných příčin je aquaplaning.“ Nic z dohadů paní Dufkové se nepotvrdilo, ale naopak závěrečná zpráva UZPLN poukázala na úroveň posádek a postupů společnosti. Bude zajímavé sledovat, jaká reakce přijde… Číst vice »

Y.K.
Host
Y.K.

Mě už je fakt nevolno z lidí, kterým „je vše jasné“. Takže vyšetřovat nic nemusíme, před vojenský soud a pověsit na kandelábr jak si lid žádá? Fakt nemůžete počkat na fakta a musíte si soudit podle svého a bez důkazů ještě deklasovat odpovědnost úřadu, který má na starost vyšetřování nehod? Máte nějaké důkazy pro to, že by ULPZN zametl pod koberec nějaké průsery SW? Mimochdem, ten výšse zmíněný případ je poměrně zajímavý, protože jako stroj na wet leasing to letadlo mělo sice polepy SW, ale létá pod americkou imatrikulací s americkými piloty a je provozované americkými aerolinkami Swift Air, která… Číst vice »

Patrik
Host
Patrik

OK-TVO vážně není Swift Air

Dalibor
Host
Dalibor

bezpecne to bylo, mj protoze doleteli, pristali. Letadlo tohoto typu „umi“ letet na jeden motor, nicmene je to „provoz“ jiz zcela neimunni pred 2. poruchou (zdechne posledni motor). nicmene zajimavejsi je vyjadreni miry rizika (ktera extremne stoupla, diku letu na 1 motor, tj bez zalohy) tam bude zakopany pes. tato vysoka mira rizika byla ponechana zbytecne vysoko jen a poze z ekonomickeho hlediska.

Georg
Host
Georg

vy jste neco pil?

alex
Host
alex

Samozřejmě letět s jedním motorem cca. dvě hodiny, když máte v okolí pod sebou několik mezinárodních letišt´ je obrovský hazard a absolutní ignorance všech bezpečnostních procerur, při vysazení jednoho z motorů. Kdyby vysadil i druhý motor tak to by bylo teprve….což samozřejmě vždycky hrozí. Je vtipné, jak vše dokáže Ost block, východoevropská „smartshit“ , podle seriozního hodnocení SKY TRAX dlouhodobě jedna z nejhorších společností na světě, bagatelizovat, i když se jedná o velmi vážné nebezpečí, ve kterém se pasažéři a posádka nacházeli. Bezpečnostní instrukce jsou jasné: pokud možno co nejdříve přístát na nejbližším vhodném letišti, pokud zrovna nejste někde nad… Číst vice »

Yellowhammer
Host
Yellowhammer

Borci, četli jste vyjádření pana Karla na tn.cz? 😂 To je koupák jak z čítanky.

MartinS.
Host
MartinS.

On asi žádný pan Karel ze 4. řady vlevo neexistuje:-) Protože jestli to s panem Karlem hupslo po 15 vteřinách po startu, tak to letadlo určitě ještě nebylo v 36 tisících stopách…

Jarda
Host
Jarda

Doletět do Prahy bylo ekonomické nikoliv bezpečnostní rozhodnutí. Pokud by bylo letadlo opravováno jinde, trvala by oprava déle a bylo by nutné zrušit více letů. Není to dobrá vizitka pro současné létán. Bezpečnost je až na druhém místě…

alex
Host
alex

smartshit….nit víc ta jakási ostblock společnost není.

Mara Sourak
Host
Mara Sourak
Mara Sourak
Host
Mara Sourak

Vubec bezpecne to nebylo…mel to otocit zpatky nebo pristat na nejblizsim letisti, nez takhle hazardovat s tolika lidmi na palube…ale Travelu je jedno snad uplne vsechno.

Y.K.
Host
Y.K.

Návrat? Samos, SMI, délka RWY pouhých 2100 m, není ILS, často silný vítr, to opravdu není vhodné letiště pro návrat a přiblížení s jedním motorem a palivem přetíženým letadlem na celou cestu do Prahy.

Svatý Ivan
Host
Svatý Ivan

Bože můj, najednou se chytá za slovo? “Vrátit zpátky NEBO PŘISTÁT NA NEJBLIŽŠÍM LETIŠTI”. Ne každý má přehled jaké letiště na Samosu je. A Není to tak těžké pochopit psaný text. Btw., přetížené letadlo to opravdu nebylo, v době vypovězení motoru bylo cca. na MLW!

Y.K.
Host
Y.K.

Polijte si hlavu kýblem studené vody, pls. Nikoho za slovo nechytám, prostě jednoduše říkám, že Samos není vhodný pro návrat s jedním motorem, to mohu řící svysokou dávkou jistoty. Krátká a úzká dráha bez přístrojového vybavení v kombinaci se stále vysokou hmotností letadla prodlužující výběha a kdy není k dispozici jeden reverz (asymetrický tah), prostě není dobrý nápad. Tečka Ostatní VHODNÁ letiště po cestě jsou na rozhodnutí velitele letadla a nejbližší vhodné letiště musí splňovat řadu parametrů, není to stav nouze, kdy se musí přistát bezodkladně. Nestudoval jsem situaci na letištích po cestě, nemohu komentovat. Ani to neschvaluji ani neodsuzuji,… Číst vice »

Lukáš F.
Host
Lukáš F.

Na tom, že Samos není vhodné letiště, se asi shodneme, ale že by nikde po cestě do Prahy nebylo kde jinde bezpečně přistát a nejbližší vhodné letiště byla až Praha, to je podezřelé.

Y.K.
Host
Y.K.

Ano. Podezřelé to rozhodně je. Slušných letišť je kolm cesty několik, ale jestli byla v daný okamžik vhodná nevím, možná ano, možná tam nebylo počasí, to musí posoudit prošetřování incidentu a prověřením fakt, což je to co se tu celou dobu snažím říct a jsem osočován za agenta SW. 🙂

Patrik
Host
Patrik

Pardon, ale jen takhle z hlavy. Soluň, Bělehrad, Budapešť a asi i Vídeň. Že by ani jedno nebylo vhodné. Nemluvě o možných dalších cestou…

Andrej
Host
Andrej

Je smutné, že takíto hochštapleri východoeurópskeho strihu sa zo všetkých možných odvetví vrhli zrovna na leteckú dopravu. A ešte k tomu si vybudovali monopol na transport Čechov a Slovákov do letných destinácii. Že to bolo bezpečné je aj nie je pravda. Pretože let, ktorý bol pôvodne 99,999999% bezpečný, sa zrazu stal trebárs 99% bezpečný. Letecká doprava je práve preto tak bezpečná, lebo keď sa niečo stane, tak takýchto kovbojských pilotov a takýchto spoločností, ktoré idú do rizika len kvôli pár tisíc eur ušetrených za servis a náhradnú dopravu je úplné minimum. Bizarné je toto riziko aj kvôli tomu, že keby… Číst vice »

Dalibor
Host
Dalibor

bohuzel nemate prevdu. takovych spolecnosti co jdou do rizika kvuli par korunam je hodne. a bohulel je po podobnych low cost resenich, ktere k podobnemu chovani primo vedou, je mezi lidma stale poptavka, a to ze velka

Georg
Host
Georg

ja zadne low cost reseni nepoptavam, poptaval jsem loni u cedoku normalni dovolenou v recku…
i kdybych za ni zaplatil 2x vic, tak porad poletim tim samym hnusnym zpozdenym smartwings jakym jsem letel.
jedina odpoved na otazku „kde muzu zaplatit za bezpecnejsi, predvidatelnejsi a slusnejsi charter“ zni: v Nemecku.

Fantomas
Host
Fantomas

Nechci ti do toho kecat, ale vykasli se na cedok a objednej si to cele sam. Nebude to o moc dražší. Je jasny, ze cestovce je to fuk i kdyby spadli do kukuric, ti berou nejlevnejsi věc na trhu.

Ondřej
Host
Ondřej

Piloti ČSA tvrdí pravý opak. Bylo to nebezpečné, životy ohrožující, a při vysazení motoru měli zjistit, proč, a nouzově přistát na blízkém letišti, místo toho se nepokoušeli zjistit příčinu a letěli dál, čímž riskovali, že vypadne i druhý, a že žuchnou, a jelikož nejsou dostatečně vyškolení, se nemusíme obávat, že by s tím sedli třeba na pole. A to jen, protože v Praze mají levnější servis a museli by pasažerům zařídit dopravu. Zkrachují tak, či tak, tak nemuseli riskovat lidské životy, jen, aby ušetřili. Právě jsem na dovolené v Karpathosu, ale ačkoliv zde padají kusy skály na silnici, a když… Číst vice »

Jen tak
Host
Jen tak

no .. muzeme si myslet, co chceme, ale že by smart wings zkrachovali .. to jen tak nehrozí.

Svatý Ivan
Host
Svatý Ivan

A jak známe české úřady, které jdou aerolince na ruku, tak se obávám, že z toho nebude ani žádný exemplární postih. Takže si teď každý může lítat, jak uzná za vhodné. Nějaké postupy výrobce letadla? Nezájem.

Jen tak
Host
Jen tak

co si predstavujete pod exemplarnim postihem?

mate vubec tuseni, jak funguje vysetrovani leteckych incidentu a nehod?

Svatý Ivan
Host
Svatý Ivan

Vím jak to chodí v civilizovaných firmách. Posádka je uzemněna až do řádného vyšetření případu. A je jedno jestli se jedná o přejetí dráhy, hard landing nebo nepochopitelného hazardu v podobě 2:20h dlouhého letu na jeden motor.

Dita
Host
Dita

Jak prosim?

Petr
Host
Petr

Na „volném trhu“ by snad Smartwings neměly šanci udržet se. Když si vezmu, jak lidi koupou RyanAir, který má letenky za zlomek ceny. Ale jsou tu cestovky no…

Jen tak
Host
Jen tak

asi jsi trosku zaspal.

smart wings pusobi na volnem trhu.

Y.K.
Host
Y.K.

tady le je volný trh.

Dan
Host
Dan

Nehrozí, protože Češi si vždycky rádi připlatí za horší kvalitu (potraviny, oblečení, auta, telefonování a spoustu dalších věcí). Létám do Španělska 10 let s různými aerolinkami a každý rok jsem se díval i na Smartwings a pokaždé jsem letěl za méně než poloviční cenu. Nemluvě o tom, že v rozumnou denní dobu a ne přílet v 1:15. Teď už s nima nepoletím, ani kdyby byli nejlevnější (vtip – já vím, že nikdy nebudou).

miki
Host
miki

ja snad spatne ctu ? Doufam,ze uz nekdo podal trestni oznameni – doporucim klidne pravnika a velmi mne bude zajimat dalsi postup inspekce a MD ! Ze pane ministre Kremliku.

AAA
Host
AAA

A proč jste ho nepodal sám? To ani nepotřebujete právníka, stačí zajít na nejbližší policejní služebnu….

Pavel
Host
Pavel

A proč se piloti ČSA nezachovali stejně i při úniku paliva, který je mnohem nebezpečnější než let s jedním motorem, a letěli s tím dvě hodiny až do Prahy?

Dalibor
Host
Dalibor

a jakze je nebezpecnejsi? prosiim o vysvetleni.

Pavel
Host
Pavel

třeba tím že z toho letadlo teklo vznětlivý palivo?

Svatý Ivan
Host
Svatý Ivan

Takže když letadlo vypouští palivo za letu, za ucelem snizeni vahy pro pristani, je to nebezpecny manevr? Nikoliv. Rozdíl je také v tom, že o tomto problému u CSA vědělo ATC a mohlo vždy zkoordinovat případnou pomoc. Profíci z Travely si to nechali pro sebe, aby to mohli ututlat.

Pavel
Host
Pavel

při vypouštění paliva to palivo neteče z motoru, a QRH v případě úniku paliva mluví ještě přísněji – land ASAP, čili přistaň jak to jenom jde

Wally
Host
Wally

Já čtu, že obě závady jsou stejně „přísné“.
ENGINE FUEL LEAK: Plan to land on nearest suitable airport.
ENGINE FAILUR: Plan to land on nearest suitable airport.
Žádné ASAP tam není (QRH 737-800).

Y.K.
Host
Y.K.

Hele, člověče, jakto že to všichni vědí, když se to podle vás SW snažil ututlat? Není ro zvláštní? To že o tom nevěděl ATC v Maďarsku (kterého se to nijak netýkalo), neznamená, že o tom nevěděl nikdo. To že to věděl AVH naznačuje, že byl reportován incident. Zdržte se šíření neověřených fám.

Svatý Ivan
Host
Svatý Ivan

To že to ví AVherald jedině znamená, že to tam nějaký dobrodinec poslal. Na UZPLN ani UCL webu nic není!

Y.K.
Host
Y.K.

Co by tam mělo být? Oni reportují výsledky, ne podání. SW musí hlásit vysazení motoru, na to jsou předpisy, takže SW na 99,999 % nahlásil incident sám. Kdyby to neudělal, riskoval by dost velký průšvih u EASA, možná by jim i hrozilo odebrání licence, určitě nejsou takoví šílenci.

Dalibor
Host
Dalibor

tak Jet – * zas tak vnetlivy neni.. a pokud palivo utoka mimo horke casti a mimo vystup plynu z motoru, nevzniti se nijak snadno. neni iniciacni energie…

Karel pacak
Host
Karel pacak

Dobrý den, posádka porušila jasně dané postupy pro tento případ závady. V postupech popsaných v příručce je jasně napsano několik bodů jak se má postupovat a posledni bod tohoto postupu je , že v případě že se nepodaří motor nahodit musí se přistát na nejbližším vhodném letišti a tím je myšleno letiště na kterém se dá přistát s jedním motorem .To znamená že vyhovuje délkou dráhy a dalšími kritérií , které jsou také dány jasným postupem a popsány v příručce pro případ přistání s jedním motorem. Tečka Tak to to prostě je a jakýkoliv jiný postup je porušení předpisů a… Číst vice »

Karel
Host
Karel

Z technického hlediska absenci jednoho motoru laik ani nezaregistruje, to že museli na nižší hladinu je z důvodu odběru vzduchu pro potřeby klimatizace. Problém je ovšem nedodržení postupů v případě vysazení jednoho motoru.

Svatý Ivan
Host
Svatý Ivan

Proboha. B737 se na jeden motor ve FL360 prostě neudrží. Musí klesat níže (+- FL240 dle své aktuální váhy), kde jeden motor dokáže vyvinout dostatečný výkon (díky hustšímu vzduchu), aby letoun zvládl udržet výšku letu a zároveň se i dokázal vypořádat s velkým odporem nepracujícího motoru. Negativním faktem je pak také větší spotřeba jednoho motoru ve FL240 než dvou motorů ve FL360. V diskuzi na AVHeraldu někdo spočítal, dle AFM/QRH B737, kolik paliva tak mohlo po více jak 2h letu na jeden motor zbýt na palubě. No moc to tedy očividně nejspíše nebylo.

Karel
Host
Karel

Ty si taky hustý, jako Svatý Ivan víš , že se tam udrží. Klesat musí kvůli jednomu odběru vzduchu.

Svatý Ivan
Host
Svatý Ivan

Vím to, protože jsem dochodil alespoň základní školu, kde se fyzika probírala. Achjo. Ty si zřejmě pleteš nefungující PACK vs. nefungující motor. Pokud ti za letu vypadne jeden ze dvou PACK, můžeš dále pokračovat v hladině tak, jako doposud. Nemusíš nikam klesat. Limit na maximální výšku je pouze, pokud letadlo odlítá již se závadou dle MEL.

Karel
Host
Karel

Proudové motory byli vyvinuty proto, že pístové motory měli jistá omezení v účinnosti a řídký vzduch ve větších výškách se hůře spaloval. Proudové motory přímo excelují ve velkých výškách, protože před spalováním vzduch stlačují a zvyšují tak výkon ve vyšších místech. A létání vysoko v řídkém vzduchu má lepší dopad na výhřevnost paliva, delší dolet a rychlejší a hladší let vysoko nad turbulencemi a bouřkami. Proto proudové motory, ať už jde o turbovrtulové nebo turboventilátorové, nahradili pístové motory na větších letadlech.

Svatý Ivan
Host
Svatý Ivan

OK, to nepopírám a to je zajisté správně vysvětlení, které je ale úplně mimo téma a konverzaci. Dřívě jste uvedl, že „museli na nižší hladinu je z důvodu odběru vzduchu pro potřeby klimatizace“. A to není pravda. Podívejte se prosím do QRH, stránku PI-QRH.12.6. – Driftdown Speed/Level Off Altitude. Zde je vypsána maximální hladina udržitelná na jeden motor při aktuální váze B737 a okolní teplotě vzduchu. S váhou okolo 66t, za ISA podmínek, to při dodržení LRC rychlosti vychází přesně 24000ft.

Karel
Host
Karel

Zde jde o váhu letadla.

Dalibor
Host
Dalibor

moment jak se meni vyhrevnost paliva s vejskou? To (mimo jine) mi hlava nebere

Hangar
Host
Hangar

Karle,nic už tu nepiš. Nerozumíš tomu…

Jen tak
Host
Jen tak

karle, jsi mimo.

Pokud je letadlo někde kolem těch 34 – 38 tisf feetu, tak na jeden motor se tam neudrží, a musí OKAMŽITĚ zklesat. a ne, není to kvůli packům, není to kvůli klimatizaci, je to kvůli tomu, že v té FL se to letadlo s jedním motorem neudrží.

Y.K.
Host
Y.K.

Neudrží. Normální letová hladina je blízko „stropu“ pohonných jednotek a výkon jedné nestačí na udržení nejvyšších letových hladin. Je potřeba sklesat do výšek, kde je motor účinnější – navíc není vhodné, aby ten zbývající běžel na 100 % výkonu po delší časovou periodu.

Pavel
Host
Pavel

Tak někdo asi počítal špatně, přistáli s víc než s tunou do minimální reservy.

Pete
Host
Pete

To vám řekne kazdej Pepík ve školce. Motor měl problém s palivem tudíž se po vypnutí nezadiral ani neprehrival. Jo letadlo do Lion to byla jiná písnička. Ten ztratil olej a tím ze se motor točí náporem tak by to mohlo začít dělat neplechu a tam jak to chytne plameny jo to je jízda.

pája
Host
pája

No nejlepší bude podat trestní oznámení, nechť to příslušné úřady prověří.

Jen tak
Host
Jen tak

jako že policie bude prověřovat dodržení postupů?

to je věc UCL, a ten to samozrejme udrzovat bude. i bez trestního ozámení.

nekoukej tolik na televizi.

...
Host
...

Policie je samozřejmě povinna v takových případech k trestnímu řízení přibrat znalce nebo znalecký ústav a tím by byl v daném případě ÚCL nebo ÚZPLN. Bez znaleckého posudku by ty policajty samozřejmě každý SZ poslal do háje, možná kromě Petráska z Brna 🙂

Hojakar
Host
Hojakar

Jak je možné že tragedservis i když teď si říká jinak,má stále licenci lítat v EU? To není týdne aby nebyl nějaký průser…že vypadne jedem motor se bohužel stát může ale v tom případě měli jít okamžitě na přistání a ne si dále přeletet půlku evropy..on opravdu někdo dobrovolně s nimi leti?

Jen tak
Host
Jen tak

a proč by neměl licenci pro EU?

jaké má průšvihy?

asi byste měl trošku vykouknout ven, a nečíst (a neposuzovat míru četnosti závad) z blesku, ale třeba z avheraldu.

Hojakar
Host
Hojakar

Proč by se jim měla sebrat licence? Protože porušují jen předpis za druhým viz tento poslední případ ….a nemusís mít strach,cestuji hodně a zmíněné periodika nečtu. Ale zdravím marketingové oddělení tragedservisu

Y.K.
Host
Y.K.

Žádný předpis neporušili. Jestli něco porušili, a o tom rozhodne UZPLN, tak to budou SOP (standard operating procedures), tedy postupy jaké má aerolinka u úřadů schválené. Diverze nejsou nic jednoznačného, je to soustava rozhodnutí a musíte veliteli prokázat, že byla vhodnějšjí místa k přístání a on narušil bezpečnost provozu.

Svatý Ivan
Host
Svatý Ivan

Vás musí vedení podniku vážně milovat. Viděl jste někdy QRH modelu B737? Plan to land at the nearest suitable airport. Nevím, co na tom nechápete. Předpis, který upravuje jak se mají posádky v nestandartních situacích chovat jistě porušili, protože nerespektovali schválenou příručku výrobce letadla!

Y.K.
Host
Y.K.

Eeeeehm.Viděl. QRH není ani zákon ani předpis. Je to „stručná referenční příručka“. Jsou v ní postupy co dělat, zodpovědnost nese velitel letadla. O tom co je nejbližší vhodné letiště opět rozhoduje posádka, která provede potřebné kalkulace, neexistuje žádná mapa nebo předpis definující co je nejblíže a vhodné (je to mimochodem nejblíže z hlediska času a ne kilometrů). Já fakt nevím co bylo nejbližší vhodné letiště (kombinace délky dráhy, větru, počasí), NOTAMy toho dne jsem nestudoval, vy to teda nevíte taky, ale jasno máte.

Martin
Host
Martin

Na druhou stranu, pokud nemá letadlo ETOPS, tak prostě musí být vždy v okolí vhodné letiště do 60 minut, což Praha nebyla

Svatý Ivan
Host
Svatý Ivan

Jak jsem vám psal již dříve, vhodnejsi letiste (než Praha) splnujici pojem Adequate byly Atheny. Kde pocasi i vybaveni letiste naprosto vyhovovalo provést úkon, který žádá QRH a široká letecká veřejnost nechápe, proč se tím i kapitán tohoto letu neřídil. Možná se budete divit, ale o tomto letu toho vím celkem dost a budu se těšit jak na report TVS tak i UZPLN. Přeji hezký den. Naši soukromou debatu bych klidně tímto považoval za ukončenou. Vám, který naštěstí nemá podle vašich komentářů pilotní licenci pro komerční dopravu, asi nemá cenu dále argumentovat.

Y.K.
Host
Y.K.

Můžu vás uklidnit, že ani já nevím, proč se tím PIC neřídil, já jen nikoho neodsuzuju, dokud nevím podrobnoti. To je vše. Též se těším na report.

Třeba ATH notamy mají v posledních dnech tuto ne příliš povzbudivou sekci pro „jednomotorák“:
CONCENTRATION OF BIRDS INCLUDING FALCONS, DOVES, STORKS, SWALLOWS
AND SWIFTS IN THE VICINITY OF THE AIRPORT. CAUTION ADVISED.

Jinak přeji krásný večer.

Svatý Ivan
Host
Svatý Ivan

No, najít letiště v Evropě bez ptáků je umění 🙂

Y.K.
Host
Y.K.

Tak jistě, i těch vedených v NOTAMu?

Y.K.
Host
Y.K.

Jako snažíte se pěkně, ale já opravdu nemám s SW nic společného.

J.K.
Host
J.K.

Jsem se koukal na záznam toho letu, a pak si řeknu, kouknu na další let, jak vysoko to létají běžně… A v pátek to letěli ve FL240 celé… 😀 Asi lepší oddíl tohle. 🙂

Ne, vážně, s nima nikdy.

Že udělá jedinec chybu je normální, že se ale celá firma tváří že je to správné a bezpečné, to mě děsí – na co dalšího ještě serou?

Bilbo
Host
Bilbo

Nesrovnavejte snížený maximální dostup letadla s 2hodinovým letem na jeden motor. To první je legální 😉

mikiqex
Host
mikiqex

Že se jednalo o jednoho z nejzkušenějších pilotů zazní snad v každé druhé epizodě leteckých katastrof. Z technického hlediska to letadlo to zvládne, motory jsou dimenzovány na 200 % potřebného výkonu, takže pokud stačí držet výšku, pro ten jeden motor to není zas takový problém. Krom toho, dopravní letadla mají obecně výbornou plachtivost, u B737 je to tuším 16:1, takže kdyby jim vysadil i druhý motor, podle mého by na nějaké větší letiště těch 100 km s přehledem doplachtili. Takže v podstatě souhlasím, že to svým způsobem bezpečné bylo; to se konec konců dá říci i o přeběhnutí dálnice, skoku… Číst vice »

pája
Host
pája

Tak oni se piloti hlavně snažili neohrozi své kariéry a bonusy k platu. A to se jim podařilo.

Bilbo
Host
Bilbo

Tím ohrožením kariéry a platů bych si ještě nebyl tak jistý.

Y.K.
Host
Y.K.

Vzhledem k tomu, že každé vysazení motoru se vyšetřuje jako incident, si museli být jistí, že svoji verzi obhájí (protože bylo jasné, že se to bude šetřit). V opačném případě se s kariérou mohou rozloučit, přinejmenším jí dát vážnou kaňku.

Svatý Ivan
Host
Svatý Ivan

Ano, budeme doufat v důkladné a nezávislé vyšetření případu, nejlépe i ze strany SAFA/EASA a dalších zůčastněných států, např. Řecka.

jan
Host
jan

Z jedním problémem, že v těch letadlech už pak často téměř nic nefunguje po vypadnutí druhého motoru. U některých modelů nefunguje velká část přístrojů v kokpitu. Prostě to celé zhasne.. U některých jde navíc ztěžka ovládání. Prostě výrobce už s takovým letadlem po vypadnutí obou moutorů moc nepočítá.. A pokud to vůbec doplachtí, pokus je max jeden. Navíc tuším ve větši rychlosti než běžně.
Nejsem si jist, že je elektřina vůbec na ovládání klapek.

mikiqex
Host
mikiqex

Ne, když vypadnou motory, na výrobu elektřiny je tam ještě pomocná jednotka (APU – Auxiliary power unit) a vrtulka (RAT – Ram air turbine), která navíc umí generovat i hydraulický tlak. RAT u A380 má přes metr a půl 🙂

Fantomas
Host
Fantomas

A RAT na 737 nema ani centimetr.

mikiqex
Host
mikiqex

Pravda, díky, špatně jsem interpretoval zdroje 🙂

Fantomas
Host
Fantomas

Klukům z SW se zalíbilo Ruské přistání do kukuricneho pole, tak si to teď chtěli natrenovat taky. Mistry Flight Ops už omrzelo každoroční vyjeti z dráhy. Bohužel teď to nevyšlo, snad příště. Tipujte pocet přeživších na nejbližší Sazce.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce

Nadcházející akce

  1. Vánoční Nalaďte se v metru

    12. prosince
  2. Zážitková turistika v pražském metru

    14. prosince
  3. Křivoklátský expres

    14. prosince - 15. prosince