Letecké společnosti Letectví

Je bezpečné letět přes půlku Evropy na jeden motor? QS1125 ve 13 otázkách a odpovědích

Boeing 737-700 společnosti Smartwings. Foto: Smartwings
Boeing 737-700 společnosti Smartwings. Foto: Smartwings

Přesně před dvěma týdny odstartoval Boeing 737-800  společnost Smartwings se 170 cestujícími na palubě  z řeckého ostrova Samos do Prahy.  Let QS1125 se stal bezkonkurenčně nejprobíranějším za poslední roky v českém letectví: krátce po vzletu přestal fungovat motor a posádka se rozhodla pokračovat na jeden motor až do Prahy, i když postupy mluví o přistání na nejbližším vhodném letišti.

Smartwings k případu téměř mlčí,  i proto se kolem letu na jeden motor vyrojila rázem spousta „odborníků“, kteří mají jasno, co vše se mohlo stát či jak byl let naopak bezpečný.  Zdopravy.cz proto přináší odpovědi na nejzásadnější otázky spojené s tímto letem. Odborné otázky jsme konzultovali s několika profesionálními piloty, kteří létají u zahraničních leteckých společností.

Doplněno 5. září v 19:30 z ČTK: Společnost Smartwings dnes doručila Úřadu pro civilní letectví (ÚCL) veškeré požadované dokumenty k letu ze závěru srpna, který letadlo absolvovalo jen s jedním funkčním motorem. Podle interního vyšetřování dopravce nešlo o systémovou chybu, uvedla mluvčí Vladimíra Dufková.

Co se přesně stalo?
Po vzletu Boeing 737-800 registrace OK-TVO vystoupal do plánované letové hladiny 36 tisíc stop. Po necelé půlhodině ale levý motor přestal fungovat a letadlo muselo klesnout do hladiny 24 tisíc stop. Posádka se snažila motor znovu nastartovat, ale neúspěšně. Pokračovala v letu dál do Prahy, aniž by řídícím letového provozu po trase řekla, že pravým důvodem pro změnu letové hladiny je závada jednoho z motorů.

Proč vzbudil let takovou pozornost?
Let dvoumotorového dopravního letadla na jeden motor na tak dlouho vzdálenost v oblasti, kde je spousta vhodných náhradních letišť, není rozhodně obvyklý. Svědčí o tom i reakce některých úřadů. Například Úřad civilního letectví byl postupem podle svého vyjádření šokován. „Nedošlo k přistání na nejbližším vhodném letišti tak, jak je to v zájmu bezpečnosti posádky a cestujících na palubě v tomto případě přímo požadováno výrobcem letounu,“ uvedl ÚCL v prohlášení.  Postup dopravce navíc může vyvolat otázku, zda nejde o systémový problém v zajišťování bezpečnosti u tohoto provozovatele.

Jaké jsou běžné postupy pro případ vypnutí jednoho motoru?
Manuály Boeingu i Airbusu uvádějí, že piloti mají přistát co nejdříve na nejbližším vhodném letišti.  Proč se rozhodli piloti pokračovat až do Prahy, zatím není jasné.

V čem je možné nebezpečí  letu na jeden motor?
Na první pohled v ničem. Letadla jsou konstruována tak, že zvládnou bezpečně dokončit let na jeden motor. Piloti jsou na takové situace pravidelně školeni.  Hlavní problém je v té chvíli snížení manévrovacích schopností letadla, snížení možností zálohování systémů letadla, zhoršení výkonů letadla a nezbytná aplikace dodatečných omezení pro let s jedním motorem, což výrazně komplikuje další provoz letadla a zvyšuje pravděpodobnost zhoršení nouzové situace. V případě, že by došlo k závadě i na druhém motoru, například vlivem špatného paliva, z letadla se stává v podstatě kluzák a jeho manévrovací schopnosti a výběr plochy pro přistání jsou výrazně omezené.

Lze přistát s letadlem se závadou obou motorů?
Ano, v minulosti jsou takové případy známé, kromě mediálně známých případů přistání na Hudsonu či nedávno v kukuřičném poli u Moskvy, kde došlo k poruše krátce po startu kvůli srážce s ptáky, byly i v minulosti takové případy. V některých případech takové přistání část cestujících na palubě nepřežila. Nicméně je třeba zdůraznit rozdíl mezi pojmem přistát a bezpečně přistát.

Kde mohlo letadlo po trase bezpečně přistát?
Po trase byla spousta vhodných letišť s dostatečně dlouhou dráhou, například Soluň, Záhřeb, Budapešť, Vídeň, Bratislava. „Mezi Samosem a Prahou je i jiné vhodné letiště na přistání s jedním motorem, než jen Praha,“ uvedl mluvčí ÚCL Vítězslav Hezký.

Co dalšího bylo na letu nestandardního a jaké problémy mohl letoun způsobit? 
Podle vyjádření několika organizací řízení letového provozu posádka pravdivě neinformovala, proč letí níže. „V případě tak závažného technického problému, jako je ztráta funkčnosti jedné ze dvou pohonných jednotek, zcela určitě není standardní, aby o této situaci velitel letounu odpovědné středisko řízení neinformoval,“ řekl České televizi mluvčí ŘLP Richard Klíma. Pokud o problému dispečeři nevěděli, mohli například posádku žádat o urychlenou změnu letové hladiny, která by nebyla možná a komplikovat tak letový provoz celému řízení.

V čem mohlo být výhodnější pro piloty letět až do Prahy?
Piloti po vysazení motoru nemají řešit ekonomiku, ale postupovat podle procedur stanovených pro nouzové a abnormální situace. Jisté ale je, že posádka Smartwings ušetřila nemalé náklady v řádu milionů korun. Pokud by letadlo přistálo neplánovaně na náhradním letišti, firma by musela zaplatit kompenzace cestujícím, poslat pro ně náhradní letadlo, které by chybělo na jiných linkách, neměla by na letišti své servisní zázemí.

Do jaké míry souvisí problém s uzemněním letadel 737 MAX? 
Zdánlivě nijak. Nicméně Smartwings letos chybí kvůli tomu část letadel, dopravce má méně záloh. Každé letadlo, které vypadne z provozu, se firmě nemusí podařit kvůli chybějícím strojům rychle nahradit.

Řešily české úřady už v minulosti let na jeden motor a přistání na letišti, kam až neměla posádka dolétnout?
Ano. V roce 2009 u letu Boeingu 737-400 z Ostravy. Krátce po vzletu vysadil motor, posádka se ale po dohodě s dispečery provozovatele rozhodla pokračovat v letu do Prahy. Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN) tehdy konstatoval, že došlo k porušení bezpečnostních pravidel, když se piloti nerozhodli přistát v Ostravě.

Jaký je nyní stav vyšetřování?
Let aktuálně řeší Úřad civilního letectví a Ústav pro odborné vyšetřování nehod. Smartwings mají do 6. září předat všechny potřebné dokumenty k letu.

Proč případ řeší ÚCL i ÚZPLN?
ÚZPLN v rámci svých kompetencí zjišťuje příčiny události. ÚCL s ohledem na své pravomoci a v rámci možných kroků daných mu správním řádem požádal provozovatele o podání vysvětlení s ohledem na postup provozovatele a posádky, vztahující se k letu s jednou pracující pohonnou jednotkou do Prahy. „Jedná se tedy o separátní šetření, vedená podle postupů daných příslušnými kompetencemi obou orgánů,“ řekl mluvčí ÚCL Vítězslav Hezký. Podle něj obě organizace v rámci svých  na základě společných dohod a postupů daných příslušnými předpisy spolupracují a předávají si příslušné informace.

Jak se k případu staví Smartwings?
Firma se hned na úvod omezila na strohé konstatování, že posádka postupovala podle předpisů a že patřila k nejzkušenějším. Na další otázky neodpovídá.

Jaké nezodpovězené otázky zůstávají ze strany Smartwings?
Veřejnost se dosud nedozvěděla odpovědi na několik otázek. Proč piloti nerespektovali stanovené postupy a rozhodli se i se závadou motoru pokračovat až na plánované letiště přistání? Proč neinformovali řídící letového provozu v několika zemích o výskytu závady na motoru a předepsaným způsobem nevyhlásili stav nouze? Měli při přistání alespoň požadované množství paliva? Na tyto odpovědi marně veřejnost zatím čeká. Dozví se je nejspíše až po zveřejnění závěrečné zprávy. „Nejde o systémový problém. Netváříme se, že se nic nestalo, vyhodnocují se postupy posádky. Novináři by se měli mírnit, cítím hodně antipatií, nenávisti, bonzáctví lidí. Nechte to v klidu vyšetřit,“ odpověděl předseda představenstva Jiří Šimáně.

101
Diskuze

avatar
15 Komentáře
86 Reakce na komentáře
43 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
43 Autoři komentářů
borisHostTomasGEvaLetec Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Eva
Host
Eva

Zda se…ze pan letivy reditel ma problem….
Už podle jeho dřívějších vyjádření byl ale postup posádky při letu nestandardní. „Zatím jsou identifikována pochybení ze strany jednotlivce, případně jednotlivců,“ řekl navíc mluvčí Úřadu pro civilní letectví TN.cz s tím, že více nemůže prozradit. To by znamenalo, že se nejedná o pochybení společnosti, ale spíše o individuální přehmat.

Pepík
Host
Pepík

Konspiační teorie zde budou mít žně,logické a jasné uvažování nikoliv.Jak pravil jeden otec, který přišel o dceru při letu společnosti Alaska airlines let číslo 261. Je pro mě nemožné přijmout fakt, že má dcera zemřela proto,aby jedna letecká společnost vydělala více peněz. Samozřejmě, že tyto dvy případy nelze spojovat, ale tenkráte se ukázalo, že společnost prodlužovala servisní prohlídky,prostě zvítězila ekonomika nad bezpečností. jestliže by zde bylo dle mého názoru cokoliv jiného, neměla by společnost přeci problém vystoupit a říci jak to bylo, Tohle mlčení,to je vždy takové veřejné tajmeství a usvědčení se dle mě z toho, že se ,,něco“ tutlá.

noerf
Host
noerf

Jaká je možnost, že letadlo mělo problémy s klimatizaci, proto sestoupilo na hladinu 24 000 stop a motor se porouchal při přeletu nad Rakouskem?

Bob S.
Host
Bob S.

Tak v tom pripade by to chtelo krom
premazani zapisovace rozhovoru v kokpitu jeste vrazit sroubovak i do cerne skrinky,ktera zapisuje technicke udaje stroje

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

A to ještě nevíme, zda stav o běhu motorů není odesílán v krátkých intervalech k výrobci. Přepisovat věci na těchto serverech bude poněkud složité i pro velmi zdatnou jednotku hackerů, ani útok zevnitř nemusí být úspěšný. Si to představte, při přeletu nad Rakouskem došlo k výpadku auditovacího systému databáze a chybí data zrovna o tamtom motoru. Manoj Gupta se ten den tvářil zkroušeně a hned v pátek po práci odcestoval za rodinou. Nenápadné jako slon v obýváku.

Spidour
Host
Spidour

Pokud tam maji motory RR, tak je to hodne pravdepodobne. Vim, ze to uz pred 2 lety uvadel Microsoft jako referencni projekt s jejich Azure portalem.

Janina
Host
Janina

Teoreticky to možné je. Ale nevěřím tomu, protože kdyby to tak bylo, tak už by to mluvčí Smartwings na jejich obhajobu uvedla. Kdyby měli cokoli pozitivního, tak už to je dávno všude známé.
Ta negativní reklama co za poslední 2 týdny ty aerolinky utrpěli je pro ně existenčně ohrožující. I kdyby na konci vyšetřování dostali jen nějaký flastr a nápravná doporučení od ÚCL a EASA by je nechala pak běžet, tak třeba jejich zimní pronájmy do Kanady jsou teď podle mě hodně nejistý.

Jen tak
Host
Jen tak

zadna.

Bart
Host
Bart

,,Nejzkušenější pilot naší společnosti“. Paní Dufková asi chtěla spíše říct, že: Z našich nezkušených pilotů je Pan Veselý asi opravdu nejzkušenější.

Cestující LBC MHD
Host
Cestující LBC MHD

Pravděpodobně paní mluvčí měla na mysli „Naši nejzkušenější piloti v oblasti ohýbání leteckých bezpečnostních předpisů.“

Dita
Host
Dita

To bych nerekla, piloti, mechanici i stevardi pecka.Velice prisne zkousky.U pana kapitana zminovaneho letu- bezesporu zkuseny, ale tez nejvice „loajalni“.

Jen tak
Host
Jen tak

no, zvlstni, ze insideri mluvi o opaku.

Martin
Host
Martin

Nesleduji tuto událost detailně, proto možná mé dotazy níže někde zazněli, přesto se dovolím dotázat. 1) Jak se dostala informace o této události veřejnost? 2) Teoreticky: Úřady prokáží nebo lépe řečeno naznají, že SW postupoval špatně. Mají cestující možnost/nárok na nějaké odškodnění? Ti se sice dostali včas co cíle. Zda řádně, to už je na pováženou. Stranou nechme, že pak patrně vypukne vleký spor, odvolání a pod.

Jen tak
Host
Jen tak

1) je vcelku jedno, jak se dostala na veřejnost

2) Ne, nemají.

Bob S.
Host
Bob S.

To se ještě uvidí! Dnes se dá vysoudit téměř vše! Tak jako když se zabil pilot (ne žák) s instruktrem ve sport. letadle. Všechny doklady, prohlídky, kvalifikace i ero byly v pořádku tak jako meteopodmínky i palivo. A přesto to provozovatel letadla podle Nového občanského zák. v několika stupních u soudu prohrál. Taková duševní újma je svinstvo. Když si to někteří cesťáci s dobrými právníky uvědomí co se mohlo stát, tak od té doby nemohou spá, jíst a mají problémy v běžném životě!

Martin
Host
Martin

Zda se, ze hodne koukate na americke filmy. Doporucil bych Vam obcas prochazku na cerstvem vzduchu, to Vam pomuze.

Bob S.
Host
Bob S.

Nevim jestli to platio me, ale v tomto pripade jsem zcela v realu.

Jen tak
Host
Jen tak

nesmysl.

nebo poslete konkretni odkaz.

Bob S.
Host
Bob S.

Koukám že to tomto světě mnoho nevíš, a jsi hned hotový! Zeptej se třeba některého z mlaďasů od SW co si odlétali (nebo ještě létají) akrobačku. Všichni z této komunity tehdá tomu výroku soudu nevěřili.Jednalo se o katastrofu Z-142. Víc to nechci komentovat.

Jen tak
Host
Jen tak

Aha… myslíš Brožovskýho ve Varech … proč s tím děláš takový tajnosti?

nicméně jaká je souvislost se smartwingsem? tam někdo zemřel? nebo .. v čem vidíš nějakou podobnost?

Bob S.
Host
Bob S.

Sice již mlátíme prázdnou slámu, ale jsou věci mezi nebem a zemí. Jak je možné že fabrika která vyrábí cigára prohraje spor s kuřákem který dostal rakovinu plic. Na krabičce je varování že kouření může způsobit rakovinu, a pro negramoty je tam navíc ještě fotka zdevastovaných plic.

Bob S.
Host
Bob S.

Chci tím demostrovat na někdy nepochopitelná rozhodnutí soudu.

AAA
Host
AAA

Jo, všechno bylo v pořádku

Soudce Aleš Fikker upozornil, že se stroj dostal do takové výšky, kde neměl co dělat.

„Jak správně poukázal právní zástupce žalovaného, z letecké zprávy o nehodě jednoznačně vyplývá, že původ okolností, které způsobily škodu, je v provozu letadla. Těmito okolnostmi je to, že s letadlem bylo létáno v letových hladinách, které jsou nepřípustné. Nepochybně měly za následek, že se panu Kvasničkovi nebo panu Brožovskému zkrátka nezdařilo odvrátit pád letadla,“ uvedl soudce.

https://www.idnes.cz/karlovy-vary/zpravy/odskodne-za-smrt-v-letadle.A140331_153647_vary-zpravy_ba

Jen tak
Host
Jen tak

to sice poukazal, nicmene je to divne… jak za to, ze se vyskytli v nespravne vysce, muze LAC? jehoz byl brozovsky navic clenem? a jeste to byli pozustali brozovskyho?

tam se soudci trosku… zamotala kolecka v hlave.

Letec
Host
Letec

Většinou všemu rozumíte. Tedy kromě českého jazyka.

Jiří
Host
Jiří

Pokud české orgány řeknou že to bylo špatně, rozhodně bych se obrátil na EASu, protože když už je podpořila jednou, tak je určo podpoří znovu. A to že si to koupáci uvědomí je mi jasné, ale rozhodně by se SW měli bránit všemi možnými i nemožnými způsoby. A soud by měl rozhodovat podle rozhodnutí EASy, protože sám o tom ví úplný hovno.

Host
Host
Host

Pane JIŘÍ,mýlíte se .EASA pouze potvrdila právně ,že za výběr záložního letiště zodpovídá kapitán.EASA nepodala ani jedno vyjádření ohledně nejbližšího letiště dle manuálu QRH,který byl,zjevně porušen .

Jen tak
Host
Jen tak

pokud ceske organy neco reknou, tak easa neni odvolaci organ. takze se na ni mohou obracet jak dlouho chteji.

odvolacim urganem je ceska justice.

Karel Jezbera
Host
Karel Jezbera

Navíc doporučuji přečíst si článek 4 nařízení EU 376/2014 „The reporting, analysis and follow-up of occurrences in civil aviation“. Kdyby do toho novináři nezačali šťourat, tak to Smartwings nenahlásí. A i tak došlo k oficiálnímu nahlášení velmi pravdědpodobně později, než těch 72 hodin. Tohle jednání dělá z největší české letecké společnosti v očích zahraniční (i odborné) veřejnosti naprosté diletanty. A kdo se na tomto jednání, byť mlčky podílí (protože „drží basu“), tak je spolupachatelem.

Y.K.
Host
Y.K.

UCL ústy svého šéfa a bez bližších detailů prohlásil, že firma SW incident nahlásila, jak nařizuje zákon. Zase bych tu nerozvíjel nepotvrzeníé teorie a nemíchal dohromady nehlášení stavu letadla ATC (co bylo označeno za nestandardní) a nehlášení UZPLN či UCL (což je nezákonné).

Michal Štěpán
Host
Michal Štěpán

Jak už K.J. výše uvedl, sečteno podrženo, všichni ve Smartwings by si měli zopakovat, co je to Safety Management System:
https://www.easa.europa.eu/sites/default/files/dfu/sms-docs-Safety-Management-International-Collaboration-Group-(SM-ICG)-phamphlet-A4–v4.pdf

a dále, co je systém hlášení událostí v souladu výše zmíněnou směrnicí a jakou plní úlohu:
http://www.aviationreporting.eu/AviationReporting/SafetyReporting.aspx
http://www.aviationreporting.eu/AviationReporting/CommercialCampaign.aspx

Protože příště, až už to nevyjde a budou skutečně mrtvoly, tak může být obětí přímo někdo z nich nebo jejich rodinných příslušníků.

Nicky
Host
Nicky

Tohle se zbytečně nafukuje – jsou i letadla co mají jen jeden motor, nebo dokonce vůbec žádný…

Aleš
Host
Aleš

S temi je ale zakazano prevazet za uplatu verejnost.

...
Host
...

Ale žádné takové se nepoužívá v komerční letecké přepravě osob.

Martin
Host
Martin

To je zas kec

Ivan
Host
Ivan

A které? Soukromou vrtulovou cessnu nepočítám.

Dita
Host
Dita

To mel byt vtip, ze?

Bob S.
Host
Bob S.

Nyní se již jen nabízí „x-tá“ otázka, kdo bude obětním beránkem této zapeklité situace. Zda zasloužilý firemní pilot jednal na vlastní pěst, a nebo to bylo s vědomím firmy ( vše spekulace). Z historie je známé že hrdinů jsou plné hřbitovy(obrazně řečeno). Některé informace které si již žijí vlastním životem za plotem letiště (v hangárech, na ploše a kokpitu apod.), se od sebe mírně odlišují než v médiích (kulantně řečeno).

Ivan
Host
Ivan

Uvidíme, zda se Se postaví za pilota, nebo ho shodí. Trochu tuším odpověď, ale třeba mají koule přiznat pochybení. To si myslím by bylo i marketingově vhodnější, i když každý to nevezme. Mně se vždy vyplatilo přiznat chybu, myslím si, že to lidi mohou ocenit.

TomasG
Host
TomasG

Tipuji to na kapitána s ohledem na akcionáře společnosti. Na druhou stranu budou mít akcionáři snahu zasloužilého firemního pilota nějak odměnit za obětavost.
Jinak to podle mě nemůže dopadnout, kdo by transféroval české koupáky k moři.

Y.K.
Host
Y.K.

I kdyby to bylo s vědomím firmy, pořad je to PIC, kdo za bezpečnost letu nese odpovědnost. Nicméně jedná se o séfpilota, zřejmě, tak asi bude inspektory zajímat i jeho vliv na ostatní kapitány.

boris
Host
boris

Ale jasne, jde prece pouze o prachy! Hodi to na pilota, ten pitomec riskoval zivoty, jen aby lez l Šimáněmu do zadele a ted ho do ni nakopaji. Dobre mu tak, takovi slouhove kdyz se dostanou k moci pro sve sefy udelaji jakoukoliv prasarnu, klidne i ty lidi obetuji.

Tom
Host
Tom

Nyní je velmi dobře vidět, že v ČR chybí na charterech alespoň nějaká konkurence.
SW může být v podstatě jedno, co si kdo (včetně CK) o tomto to problému myslí. Jiné řešení než SW CK nemají.

Cestující LBC MHD
Host
Cestující LBC MHD

Proto všichni doufají, že to bude pomyslný poslední hřebíček, čínští investoři vydrží ještě chvilku v nečinnosti a konečně posviští do konkurzu.

Martin
Host
Martin

A dokazal byste odpovedet na otazku proc tady ta konkurence (uz davno) neni?

Jen tak
Host
Jen tak

někteří lidé si myslí, že aerolinka se založí jednoduše tak, že se prosttě zajde na úřad a lítá se.

nicméně … dvě , tři charterovy aerolinky na naši malou rpubliky.. ekonomický nesmysl.

nicméně, je na cestovkách, koho si na lety nasmlouvají. nikdo je nenutí nasmlouvávat lety se smart wings.

Tom
Host
Tom

To si opravdu nemyslím. Vy zřejmě máte velké znalosti ohledně zakládání a provozu, případně bázování charterových aerolinek, tak by bylo dobré, kdybyste to zde trochu rozvedl.

Bob S.
Host
Bob S.

Podle zahangárových spekulací ,šlo činské firmě spíše o ulití peněz do zámoří. Viz jejich stanovisko k pomoci o navýšení zákl.jmení.

Tom
Host
Tom

Bohužel spíš nedokázal. Ale i vzhledem k tomu, že podnikám, tak tu konkurenci považuji za velmi užitečnou. Proč na našem trhu nelétá alespoň v létě z ČR někdo další moc nechápu (a je mi jasné, že letošní léto je vzhledem k MAXům velmi specifické a složité).

Jen tak
Host
Jen tak

vy toho nechapete, ve vsi ucte, vic.

Apex
Host
Apex

Drobná poznámka k otázce „V čem mohlo být výhodnější pro piloty letět až do Prahy?“. Jakkoliv je otázka kompenzací cestujícím v těchto případech vykládána orgány EU velmi extenzivně, viz např. věc Wallentin-Hermann, C-549/07, ECLI:EU:C:2008:771, bod 43), v tomto případě není jednoznačné, že by kompenzace musely být vyplaceny, byla by to nejspíš otázka posouzení celého případu. Nicméně je jasné, že divert by pro společnost znamenal minimálně dodatečné zvýšené náklady, protože by se musela postarat o cestující formou zajištění zejména ubytování, stravy a přepravy do cílové destinace. Nicméně je neoddiskutovatelné, že hrozba zvýšených nákladů nesmí být faktorem, který bude upřednostněn před dodržováním… Číst vice »

Dita
Host
Dita

Ovsem pristani na nejblizsim vhodnem letisti urcite mene finamcne narocne, nez pozastaveni AOC.Ale asi si tak „veri“.AOC provozni povoleni

Jen tak
Host
Jen tak

jakkoli jsem presvedcen, ze pokud by se ukazalo, ze problem je systemovy (a tudiz na odebrani ci pozastaveni aoc), tak by aoc odebrano byt melo, tak neverim, ze ceske ucl by na tohle melo kouke.

(a tohle, pokud vubec, skonci tak, ze se jednalo o pochybeni pilota. takze pri trose stesti skonci kapitan u soudu)

Apex
Host
Apex

To určitě ano, můj příspěvek směřoval k tomu, že divert by automaticky nemusel znamenat kompenzace pro cestující. Ale i s kompenzacemi by to vyšlo levněji, než pozastavení AOC, i když si myslím, že k tomu nedojde…

Obecne ohrozeni
Host
Obecne ohrozeni

Jak jiz UCL rekl, je to bezprecedentni a sokujici. Kdybych byl na palube letadla se svyma detma, „kapitanovi“ bych dal po pristani za tak nesmyslne a sobecke ohrozeni nasich zivotu poradnou facku.

Sam jsem CPL/ME pilot s vice nez tisici hodinami ve vzduchu. Pokud by mi jeden motor zacal hlasit jakekoliv anomalie, natoz zhasl, samozrejme bych okamzite pristal na nejblizsim letisti. I kdybych zadne cestujici nemel.

Dle meho nazoru se jasne jedna nejen o poruseni zakladnich pravidel, ale i o obecne ohrozeni 170ti zivotu.

Tohle je opravdu tezce za hranou…

Jakub W
Host
Jakub W

jenže lidem v letadle to neřekly takže ti ještě zatleskali

Ivan
Host
Ivan

Já si říkám, to si toho opravdu nikdo nevšiml? Nevím jak reálně poklesne hluk, ale palivová stopa (nebo jak se to odborně nazývá?) od motoru je viditelná z okna. Ovšem, koupací si všimnout nemuseli…

Y.K.
Host
Y.K.

Hluk motorů stoupá a klesá opakovaně, když letadlo třeba musí sklesat do nížší hladiny.
Kondenzační stopa je z oken vidět jen u delších letadel a jen zadních řadách, často je počasí, kdy se žádná netvoří.
Letovou hladinu také odhadem nepoznáte
Nějaký insider by si mohl možná mohl povšimnou přerušení dodávky vzduchu do kabity, když dělali crossbleed restart.

Takže je opravdu těžké to poznat.

Jen tak
Host
Jen tak

Nejde jen o kondenzační stopu.

i u malých letadel je krásně vidět tepelná stopa – a to od sedadel, která sedí na úrovni motoru (rozmazání výhledu v určitém úhlu v důsledku teplého zvlněného vzduchu).

nicméně toho si všimne málokdo. rozhodně ne koupák, který letí podruhý v životě.

Y.K.
Host
Y.K.

Pravda. Niméně předně člověka musí vůbec napadnou se na něco takového zaměřit. 🙂

Ivan
Host
Ivan

Jentak: Tepelná stopa, to je to co jsem hledal, díky.
YK: Právě že to je vidět, ale nemusí toho všimnout každý, jinak souhlas.

Jen tak
Host
Jen tak

běžnej cestující výletník si toho nevšimne.

všiml by si toho pilot…. a to, že není vidět tepelná stopa za motorem … toho si všimne málokdo.

Jiří
Host
Jiří

Být SW bych se opřel o EASu, protože prostě takovýto let to letadlo umožňuje. A být tím pilotem bych vám tu facku také dal. Všichni to moc rozmazávají. Pokud někomu vadilo, že vypadl jeden motor a nikdo jim to neřekl, tak to bylo pro jeho dobro, protože si dokážete představit tu zbytečnou paniku a dokázal bych si představit koupáky jak by ihned na letiště v Praze dávali rozhovory obzvlášť Blesku jak je možné že se něco takového stalo, že je vůbec ale vůbec nikdo neinformoval, že to vše co se dělo na náhradním letišti bylo strašné, lidi omdlévali, nebylo jídlo,… Číst vice »

Host
Host
Host

Nevím o co chcete se opírat s EASou.Ta jen sdělila ,že kapitán rozhoduje o výběru letiště pro nouzové přistání .To vám nikdo nebere .Ale jen pro vaši informaci pokud ji schválně neznáte -QRH hovoří jasně a to přistát na nejbližším možným letišti a to Praha nebyla .Dle mého a mnoho mých kolegů pokud nejmenovaný kapitán nedoloží důvod takového rozhodnutí ,pak jednoznačně jde o HAZARD ,obecné ohrožení cestujících ,porušení platných leteckých předpisů .Cestující mají štěstí ne na nejzkušenějšího kapitána ,ale měli štěstí ,že jim nevysadil druhý motor během 2 hodinového jednomotorového letu .To by jsme již dnes četli kolik mrtvých způsobilo… Číst vice »

Jen tak
Host
Jen tak

blabolite o necem, omcem nemate ani paru.

Host
Host
Host

Kdo tady blábolí jste vy !!!!Tak se nám tady představte jaké máte zkušenosti . Mé jsou tyto :Stačí vám ,že pracuji jako kapitán více než 30 let s náletem hodin přibližně 20 000 letových hodin .Stačí vám,že už jsem si prošel vysazení motoru a následně výběr nejbližšího možného letiště na přistání .ASi ne jinak by jste jako amatér v dané věci nepsal takové nesmysly.a pokud jste náhodou pilot ,což si nemyslím,(každý průměrný pilot by to neudělal )nepřejí nikomu aby s vámi letěl po tom co tady píšete za názory .Každý průměrný kapitán by vám sdělil stejnou informaci ,a to že… Číst vice »

Y.K.
Host
Y.K.

Hele, když už se tady vydáváte za kapitána s 2k hodinama, tak v QRH se píše: „Naplánujte přistání na nejbližším vhodném letišti“, ne to co jste napsal vy. Také by se kapitán měl umět ovládat a ne psát jako vzteklý ratlík s pomocí SMRTĚM ZAVÁNĚJÍCÍCH SEKCÍ PSANÝCH KAPITÁLKAMI a smrtících dávek vykřičníků. 😉

Host
Host
Host

Pro Y.K. Já si myslím ,že cílem této debaty nebylo hodnotit můj psací projev ,vy kamaráde pisatele ,,JEN TAK,,. Lidé vašeho ražení když už neví jak urazit diskutující začnou hodnotit písemný projev ,ale ztrácejí smysl proč to vše vzniklo .Takže abych to zkrátil a nehodnotil vaši nevyzrálou osobnost ,můžete být tak laskav a napsat nám vyjádření k vyhlášení nedostatků a chyb daného letu ,které zaznělo nejen v TV ale objevilo se i na internetu ,a to ,že to bylo selhání jednotlivců a ne systémová chyba .Jak čtu Vaše příspěvky jsou jednostranně postavené na podporu společnosti a ne na reálném úsudku… Číst vice »

Rer
Host
Rer

Mírnit by se měl spíše pan Šimáně, nyní svým vystupováním bohužel jen umocnili můj pocit, že je to takový ten český způsob podnikání „zákazníku naval peníze a buď zticha“. Všichni navzájem kamarádi, jeden drží druhého, očekávám že vymýšlí nějakou rádoby výmluvu. Na místě by z mého pohledu bylo se slušně omluvit, jít s pravdou ven a přesvědčit zákazníky, že jim na nich záleží (nemyslím jen na penězích které zkásnou). A ne, netvrdím, že to tak musí vidět všichni, ale jsem holt stará škola a o naše zákazníky se ve své práci také snažím starat tak aby byli spokojeni a když… Číst vice »

Dan
Host
Dan

Naprostý souhlas. Oni bohužel soudruzi podnikatelé od určitého levelu získávají bohorovnost a patent na rozum. Asi předpokládal, že kapitána poplácá po ramenou, jak to perfektně zvládl a ušetřil firmě starosti a miliony a dá mu zaslouženou odměnu. Dneska se ale bohudík už nic neututlá. A zrovna jemu vadí bonzáctví, no to mě dostal. To jsou přerody asi jako Koláček budhistou.

Eva
Host
Eva

Jemu vadi bonzactvi?Vzdyt v cele firme se bonzuji lidi navzajem…to pan Simane nevi…dyt je to jeho firma….tak co tady placa za nesmysly?

TomasG
Host
TomasG

Pan Šimáně neví co se děje tam dole, stejně tak nechápe proč je vůdči jeho společnosti tolik antipatií. Ale stajně tak p. Vik a další.
Někdy je dobré umět sestoupit z nebes a jít se podívat dolů mezi “ dělnický lid“, ale tuto schopnost, vlastnost má málo managerů a navíc se to nedá naučit na různách školeních ci školách, to je prostě vlastnost, kterou mám, nebo nemám.

V podstatě událost, která se stala je jen důsledkem toho jak v te společnosti dlouhodobě funguje řízení lidských zdrojů.

Hodně štěstí
Host
Hodně štěstí

Prostě Smartwings hrál na to, že se druhý motor neporouchá. A neporouchal se. Jen se to provalilo a to je asi nenapadlo.Prostě si Smartwings udělal negativní reklamu v médiích zadarmo.

Jen tak
Host
Jen tak

to je jako hrat ruskou ruletu…

Omar Baba
Host
Omar Baba

…s asi tak třicetitisíciranným zásobníkem a jediným nábojem v něm, pokud chcete za každou cenu mít taková blbá přirovnání.
Což posádku neomlouvá.

Jen tak
Host
Jen tak

v letectví se hraje na „safety na prvním místě“.

tohle nebylo safe, a to bez ohledu na to, kolikaranné to bylo.

Ivan
Host
Ivan

Jen Tak :
Letadla často divertuji kvůli větší prkotine

Hodně štěstí
Host
Hodně štěstí

Jenže pořád máte šanci, že se do toho jednoho náboje trefíte. Nebo-li se do toho jednoho motoru trefí pták.

mikiqex
Host
mikiqex

Ano, proto je kolem toho takové haló 🙂

Y.K.
Host
Y.K.

Nooo, v letové hladině těžko potkáte ptáky. Pokud jde o střet při přistání, tak to jste vyčerpal pytlík štěstěny, protože je pak jedno jestli jste letišti mířil 2 hodiny nebo 20 minut.

Prostě je to statistická pravděpodobnost. Čím déle letíte na jeden motor, tím větší šance, že se mu něco stane. Nepatrně, ale přesto. Spolehlivost se počítá na hodiny bez závad (pro ETOPS řekněme 120 je 5 to In-Flight Shut Down na 100 000 letových hodin). Proudové motory jsou extrémně spolehlivé, takže není třeba panikařit, ale také není dobré pokoušet štěstí a je dobré to posadit při první vhodné příležitosti.

LepeUzBylo
Host
LepeUzBylo

muze nekdo potvrdit ze ten druhy funkcni motor na OK-TVO sel za par dni na revizi kvuli nadmernym vibracim? Kdyz uz jsme u tech pravdepodobnosti selhani druheho motoru.

Host
Host
Host

Pan Y.K. By nám o tom mohl něco říci ,dle jeho stranných projevů k dané situaci,kdy slepé obhajuje 2hodinovy let na jeden motor s cestujícími je zjevně seznámen i s tímto problémem

Martin V.
Host
Martin V.

Nemůžete vždy počítat s pravděpodobností nezávislých jevů. U IFSD 1/10^5 hodin je nemožné, aby vám najednou vysadily 4 motory (to by bylo 1/10^20), ale přesto se to několikrát stalo. Naposledy, když si pilot s jihoamerickými fotbalisty naplánoval delší trasu než byl dolet letadla…

Y.K.
Host
Y.K.

Tak jistě, ale když zdechnou všecny motory, protože dojde palivo, nebo se na sání udělá námraza či proletí sopečným popílkem, tak to je chyba plánování letu a poškození, ne samovolné selhání motoru. 🙂

Host
Host
Host

Y.K.
vážený pisateli,vy v jednom příspěvku napadáte mou osobu za můj názor ,aby jste v druhém příspěvku potvrdil to ,co jste předtím popřel a k vůli čeho jste tak tvrdě bojoval .Tak uź si ujasněte konečně svůj postoj k dané situaci .

Host
Host
Host

Pro Y.K
Největší nebezpečí? Před přistáním a v srpnu
Na základě statistických údajů ICAO, zahrnujících na sto tisíc incidentů sesbíraných v letech 2008 až 2015 v celkem 91 státech, se uvádí, že nejvíce událostí, 33 %, připadá na fázi během přiblížení, 31 % na vzlet, 26 % na přistání, 5 % zahrnuje neznámé okolnosti, 4 % připadají na traťový let a 1 % na dobu pojíždění.
Více než 90 % všech střetů se pak odehraje pod výškou 15 000 stop. Nejexponovanějším měsícem je z hlediska těchto událostí srpen, jako nejosudovější ptáky pak ICAO statistika uvádí skřivany, vrabce a špačky.

Host
Host
Host

Y.K.
No v letové hladině jaké ? Myslíte si že při jednomotorovém letu během sestupu nemůžete nasát ptáka do motoru .Můžete nám sdělit v jaké největší výšce byl doložen střet ptáka s letadlem ,určitě si to najdete někde !

Host
Host
Host

Pro Y.K. asi zjevně nevíte vše.
Devatenáctého května 2014 ohlásil pilot nákladové společnosti Atlas Air, linky GTI 8665 (volací znak Giant), oblastnímu řídícímu středisku v Indianě, že v letové hladině 400 (12 200 metrů), narazil do čelního skla jejich B-767-300 pták.

Piloti nebyli schopni určit, jaký druh to byl, pouze potvrdili rozbití vnějších vrstev okna na pravé straně a stopy vnitřností na skle.

Martin V.
Host
Martin V.

S tím zásobníkem bych byl opatrný. Pravděpodobnost, že se jim zcela nezávisle na prvním motoru porouchá i druhý motor je velmi nízká. Toho bych se nebál. Ale kladu si otázku jak si mohli být tak jistí, když jim bez dalších průvodních jevů (plameny, vibrace) zhasnul jeden motor, že příčina nemůže být společná pro oba motory (znečištěné palivo například). Z historie je známo mnoho případů, že vypadly postupně klidně i čtyři motory ze společné příčiny (nedostatek paliva, sopečný prach, ptáci, zamrznutí paliva).

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Kde berete tu jistotu, že je jen jeden náboj v zásobníku na 30000 ran? Tu pistoli vám nabíjel někdo jiný.

Y.K.
Host
Y.K.

Kdyby to bylo méně, tak by nemohly existovat dvoumotoráky. Když „bouchme“ motor při rozjezdu po V1, tak dokončí vzlet na jeden, nastoupají někam do bezpečné výšky, mažou se s checklisty a pak se zase vrátí, do toho musí být schopní opakovat na jeden motor při nepodařeném přiblížení. Děje se to relativně často a musí se to vše odletět na jeden motor.

Host
Host
Host

Jo a pro Vás odletět 2 hodiny s jedním motorem až na cílovou destinaci i s cestujícími .Podsouváte nám ,že let na jeden motor je statisticky bezpečný ,ale už neuvažujete že i 0,001procento vysazení se nemůže stát u vás .to snad nebude zpochybňovat .

Aleš
Host
Aleš

Ac laik, nemyslim si ze je problem v tom ze letadlo letelo na jeden motor, jsem presvedceny ze to zvladne v podstate v pohode. Problem je kdyby nastal problem. Pak muze realne byt manevrovaci prostor, ve srovnani ze situaci kdy jsou funkcni oba dva motory, znacne omezeny az zcela nulovy. Proto je dle me tahle nastala situace obrovsky prusvih a musi byt vyresena exemplarnim zpusobem. Takovyto risk si zadna aerolinka nesmi dovolit.

Martin
Host
Martin

A co když první motor vysadil z nějakého důvodu, který může postihnout i druhý motor? Krásný příklad je vysazení obo motorů B777 v Londýně, naštěstí těsně před přistáním.

Medák
Host
Medák

tak ten pád B-777 způsobil nedostatek paliva a tím pádem zhasly oba motory.. Smart ale palivo měl takže tam by tohle nastat nemohlo..

Jen tak
Host
Jen tak

nelzete. ten pad 777 NEBYL zpusoben nedostatkem paliva. naopak, paliva byl dostatek.

ty motory se te 777 vyply proto, ze za letu namrzlo palivo.

Medák
Host
Medák

A když zamrzne přívod paliva k motorům tak to způsobí logicky co? 😀 nedostatek paliva a motory chcípnou.. tady ale odešel jen jeden a ten druhý dál vesele pracoval takže se zase vracíme zpět k tomu že v tomto případě tam palivo bylo a motor šlapal jako hodinky.. že to byla docela prasárna ze strany pilotů je věc druhou.. tak jako tak je vcelku zbytečné tu lidi děsit možnou katastrofou dokud se na veřejnost nedostane finální zpráva dotčených orgánů..

Karlod
Host
Karlod

Dobře. Akdyz zamrzne palivo u toho druhého motoru 😂😂

Host
Host
Host

Víte něco o nekvalitním palivu ,které dovede vysadit motory ?co se týče řešení ,je jen jedný důvod řešit danou situaci tak ,že kapitán měl takový důvod ,aby rozhodl proti doporučení QRH přistát na nejbližším možném letišti .ušetření financí se za takový důvod nepovažuje

Michal
Host
Michal

to nebyl nedostatek paliva, to bylo jeho zmrznuti.

Jen tak
Host
Jen tak

Skvely souhrn!

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll