Slíbily Desira, nasazují Regionovy. České dráhy nestihly vyjet s modernějšími vlaky

Jednotka Siemens Desiro Classic po Hessische Landesbahn pro provoz na lince U8 Děčín - Rumburk. Foto: České dráhyJednotka Siemens Desiro Classic po Hessische Landesbahn pro provoz na lince U8 Děčín - Rumburk. Foto: České dráhy

Dopravci hrozí sankce od kraje za neplnění smlouvy.

Konec jednotek Regionova v provozu na Šluknovsku v Ústeckém kraji se odkládá. Podle původních plánů je měly nahradit kompletně se změnou jízdního řádu jednotky Siemens Desiro, které České dráhy koupily letos v Německu. Dopravci se ale nepodařilo do změny jízdního řádu a platnosti smlouvy vyřešit jejich provoz „papírově“.

I když zakoupené jednotky dorazily do Česka již v červnu, jezdit na českém území zatím nemohou. Nemají totiž vyřešené veškerou dokumentaci nutnou pro provoz na českých kolejích.

Důvodem je skutečnost, že jednotka Siemens Desiro Classic má více verzí a Drážní úřad musí ověřit shodu s typem, který u nás již jezdí. Zakoupená vozidla jezdila jen v Německu. „Této skutečnosti odpovídá i rozsah předané technické dokumentace,“ řekl mluvčí Českých drah Lukáš Kubát. „Dle dokumentace mohou být vozidla provozována pouze v Německu. Drážní úřad specifikoval podmínky pro žádost o rozšíření oblasti působnosti. Vzhledem k tomu, že technické podmínky a dokumentace pro ČR se liší od těch v Německu, České dráhy zahájily potřebné kroky pro získání dokumentace a schválení pro provoz v ČR včetně zapojení systému ,RADIOSTOPʻ,“ dodal Kubát.

České dráhy si přivezly z Německa první vlastní Desira, nasadí je na Šluknovsku

„Dokončení těchto činností se očekává na začátku příštího roku, poté bude podána kompletní žádost. ERA (evropský drážní úřad, pozn. redakce) bude koordinovat proces s Drážním úřadem ČR a německým drážním úřadem (EBA),“ upřesnil Kubát. Podle něj byly všechny kroky za účelem rozšíření působnosti vozidel na území ČR zahájeny neprodleně po nákupu a dopravě vozidel do ČR.

Hrozba sankcí od kraje

Podle smlouvy hrozí Českým drahám za nasazení kvalitativně horšího vozidla sankce od Ústeckého kraje. „České dráhy požádaly Ústecký kraj o shovívavost a odklad plnění v plné kvalitě s tím, že vlaky jsou hotové, připravené již déle, ale čekají na určitá administrativní povolení. Po zajištění podrobnějších podkladů bude tato žádost předložena k rozhodnutí Radě Ústeckého kraje. Rozhodnutí rady nelze předjímat, ovšem v předchozích případech nezaviněných průtahů s dodáním vozidel přistupoval kraj k dopravcům vstřícně a vyhověl žádostem o prominutí sankce,“ dodala mluvčí Ústeckého kraje Magdalena Fraňková. Neplnění smlouvy přichází jen krátce poté, co někteří řadoví zaměstnanci Českých drah kritizovali po vítězství RegioJetu ve velkém tendru na provoz elektrických vlaků dodržování kontraktu soukromým dopravcem.

České dráhy přesunuly v posledních dnech šest jednotek Siemens Desiro Classic (řada BR 642) pro provoz v Ústeckém kraji. Zakoupily je v Německu od dopravce Hessische Landesbahn (HLB), u kterých jezdily od roku 2005. Nově budou od podzimu jezdit na tratích mezi Děčínem a Rumburkem.
České dráhy jezdí v provozním souboru Šluknovsko nyní jen s jedním Desirem v barvách DB Regio, ostatních šest letos zakoupených stojí a místo nich jezdí Regionovy. Za šest jednotek zaplatily České dráhy 9,12 milionu eur (218 milionů korun). Dříve jezdily u Hessische Landesbahn.

České dráhy nabídly v soutěži na zajištění dopravy v provozním souboru Šluknovsko cenu 195,92 Kč za kilometr. Kraj poptával nejen provoz vlaků ve Šluknovském výběžku, ale také mezinárodní spojení z Děčína do Rumburku přes Bad Schandau a linku z Děčína do Rumburku přes Jedlovou. Roční rozsah výkonů je 930 tisíc kilometrů.

Jednotka Siemens Desiro Classic po Hessische Landesbahn pro provoz na lince U8 Děčín - Rumburk. Foto: České dráhyJednotka Siemens Desiro Classic po Hessische Landesbahn pro provoz na lince U8 Děčín - Rumburk. Foto: České dráhyJednotka Siemens Desiro Classic po Hessische Landesbahn pro provoz na lince U8 Děčín - Rumburk. Foto: České dráhy

 

Tagy České dráhy Desiro Classic Siemens Desiro Šluknovsko Ústecký kraj
182 komentářů