Škoda završila největší zakázku ZSSK, dodala 25 panterů. Další zamíří na východ Slovenska
Škoda jednotky dodala s osmiměsíčním předstihem.
Škoda Transportation dnes završila jeden ze svých největších kontraktů na Slovensku. Ve Vrútkách převzala Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) poslední z flotily 25 nízkopodlažních elektrických jednotek, které pro ni vyrábělo sdružení Škoda Transportation a ŽOS Trnava.
Hodnota zakázky byla 160 milionů eur, nové elektrické jednotky Panter výrazně zlepšily kvalitu dopravy zejména v Žilinském a Trenčínském kraji. Český výrobce získal na Slovensku nedávno další kontrakt na dodávku až 20 Panterů v Košickém a Prešovském kraji. Výrobce dokončil zakázku s osmiměsíčním předstihem.
„Těší mě, že jsme dodavatelem ekologických vlaků, které pomáhají výrazně zvyšovat komfort a bezpečnost dopravy na slovenské železnici. Vždyť právě země našich východních sousedů je pro nás dlouhodobě klíčový obchodní partner – dodáváme nejen vozidla pro tamní železnici, ale pro slovenská města i tramvaje či trolejbusy,“ uvedl předseda představenstva a Prezident skupiny Škoda Transportation Petr Brzezina.
Nové elektrické jednotky vyráběla Škoda ve spolupráci se ŽOS Trnava. Model se osvědčil, podobně nyní vznikají vlaky pro Jihomoravský kraj. „Chtěl bych vyzdvihnout zejména práci pracovních skupin vedených projektovými manažery na obou stranách, ŽOS Trnava a Škoda Transportation, kteří měli velkou zásluhu nejen na úspěšném dokončení projektu, ale také na jeho urychlení o celých osm měsíců. Díky tomu náš zákazník, společnost Železničná spoločnosť Slovensko, uvedl všechny elektrické jednotky do provozu s předstihem,“ uvedl Miloš Kyselica, generální ředitel ŽOS Trnava. První jednotka se objevila ve zkušebním provozu ZSSK loni v říjnu.
Až 20 Panterů pro Košický a Prešovský kraj
ZSSK nasazuje Pantery například hlavně na tratě Žilina – Trenčín, Žilina – Čadca, Čadca – Zwardoń a Žilina – Liptovský Mikuláš. Nové elektrické jednotky řady 660 jsou dodávány pro regionální provoz na všech elektrifikovaných tratích Slovenska pro rychlosti 160 km/h a napětí 3 kV a 25 kV. Dodávány jsou ve dvou provedeních. První s délkou 80 m a kapacitou 247 sedadel a druhé provedení dlouhé 106 m s kapacitou 343 sedadel. Každý vůz soupravy má klasické uspořádání dvou podvozků a každá elektrická jednotka má vždy tři hnací podvozky. To má umožnit spolehlivé dodržování jízdního řádu a v zimě.
„Nové jednotky představují obrovský skok v kvalitě cestování v regionu. Jsem přesvědčen, že bude zachována nejvyšší kvalita, protože jsme v rámci výběrového řízení stanovili náročná smluvní kritéria pro kontrolu kvality a dostupnosti vozidel,“ uvedl Roman Koreň, předseda představenstva a generální ředitel ZSSK. Pro ZSSK šlo o dosud největší zakázku v historii.
V září podepsalo sdružení Škoda Transportation a ŽOS Trnava podepsalo se ZSSK smlouvu na dodání dalších až 20 vlaků stejného typu. Předmětem smlouvy je dodání devět kusů elektrických jednotek s možnou opcí na dalších 11 kusů. Prvních devět nových čtyřvozových RegioPanterů bude jezdit v Košickém a Prešovském kraji. Flotila těchto jednotek se tak na Slovensku rozroste až na 34 a v případě uplatnění opce až na 45. Devět jednotek má být dodáno do konce roku 2023.