lot
Železnice Železniční průmysl

Nové vlaky pro jižní Moravu se budou vyrábět částečně na Slovensku

Vizualizace elektrických jednotek od Škody Transportation pro Jihomoravský kraj. Pramen: FB Romana Hanáka
Škoda Transportation a ŽOS Trnava už spolupracují na výrobě elektrických jednotek pro ZSSK.

Nové elektrické jednotky pro Jihomoravský kraj budou mít částečně i slovenskou stopu. Společnost ŽOS Trnava oznámila, že současná spolupráce se Škodou Vagonka na výrobě elektrických jednotek pro slovenského státního dopravce ZSSK bude pokračovat nadále i při dodávkách vlaků na Jižní Moravu.

ŽOS Trnava oznámila rozšíření spolupráce se skupinou Škoda Transportation v tiskové zprávě. V Trnavě se mají vyrábět vložené vozy a kompletní jednotky bude „oživovat“, uvedl generální ředitel ŽOS Trnava Miloš Kyselica.

Spolupráce má probíhat tak, že Škoda vyrobí skříň, podvozky a trakční sety. V Trnavě pak budou provádět povrchové úpravy, montáž vložených vozů a následně celé jednotky. Spolupráce na projektu pro Jihomoravský kraj začne na začátku příštího roku. „Jsme rádi, že jsme našeho partnera přesvědčili naší prací, že v ŽOS Trnava najde kvalitu,“ řekl Kyselica.

Pro ŽOS Trnava jde o další zakázku z Česka: nedávno firma uzavřela kontrakt s ČD Cargo na revizi 750 nákladních vozů.

Škoda má Jihomoravskému kraji dodat 37 elektrických jednotek EMU 310. Kraj nedávno představil i budoucí interiér těchto souprav. Vlaky budou nasazovány postupně, první jednotka se podle končícího náměstka hejtmana Romana Hanáka objeví na jihomoravských kolejích v první polovině roku 2022.

Nové jednotky mají zajistit zhruba 45 výkonů na spojích, které objednává kraj. Podle smlouvy budou vlaky jezdit na linkách S2 Křenovice horní nádraží – Brno hl. n. – Březová nad Svitavou (tratě 300 + 260) a S3 – Vlkov u Tišnova – Brno hl. n. – Břeclav (trať 250), případně i na dalších tratích.

Odebírat
Upozornit na
guest
29 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
KarelAnděl

Z textu není jasné, kdo s jednotkami bude jezdit, udržovat je a garantovat jejich technický stav, snad krajští radní ? Kde budou soupravy číštěny, řešeny WC a voda, to nemusí mít depo? Nemusí se provádět údržba? To je nádhera, pak se mi to líbí, vše je bezúdržbové a běží to zdarma, super…!!!

Petr

Ono je otázka jak to celé s tou vizí hrát si na dalšího národního dopravce bude, vzhledem k tomu, že došlo k radikální změně ve vedení JMK a strany které v minulém volební období vládly jsou nyní v opozici.

Kubrt

Kazdopadne těch vlastních vlaků už nové vedení nevycouva.

Apollo17

A proč by z toho mělo vycouváva?Díky dotaci zaplatí za soupravu jen 15 procent pořizovací ceny a to se promítne do nákladů na provoz.O zbytek se postará někdo jiný(provoz ,údržba,atd..).Takový kauf se již nemusí opakovat.

Martin V.

Kontrolní otázka: Kdy bude ta soutěž? Aby z toho nebyl další díl komediálního seriálu „Vyhlašujeme vítěze týden před zahájením provozu.“

Vlastimil Kocurek

Ty šaškárny s orlicí aj. si mohli odpustit. Připomíná mi analogické rčení, „Nápis hloupých, na všech sloupých“ a druhé rčení „méně znamená více“, ale zde nějaký známý dostal balík za „vymyslení“ moravské orlice, která je skutečně krásná, a rovněž vymyslel obrys Brna. Všechna čest.
Ani orlice ale nepomůže pokud tyto vlaky se spojení dvou tak úžasně „renomovaných“ firem budou poruchové.

Graylag

Pokud si ty vlaky koupili s plným servisem, jakože ano, tak jim poruchovost může být zcela ukradená. Ta je problém Škody. Spíš bude zajímavé, jestli poruchovost JPJ JMK bude výrazně nižší než JPJ ČD

Apollo17

A jak budete tu „poruchovost“ posuzovat?Šotopozorováním,co jede na určitém vlaku?Nebo máte možnost nahlédnout do finančních výkazů za údržbu?Jihomoravský kraj bude platit 31 Kč/km za údržbu těchto jednotek.To je 31 milionů Kč při nájezdu 1 000 000 km jedné jednotky.Pak je otázka,zda i ČD stojí údržba jednotky 31 Kč/km.

Graylag

Já ji nijak posuzovat nebudu. Já už mám řadu let k železnici vztah jen jako cestující a zajímá mě jen jestli je mi vlak příjemný nebo ne. Ale poukazuji na to, že pokud někdo na diskuzi brečí, že je určité vozidlo poruchové, má se dívat i jak se o něj provozovatel stará, ne jen kdo jej vyrobil. Kolik patřičná údržba stojí je věcí provozovatele, ale je nesmysl pokud si koupí moderní vozidla, dává do jejich údržby tolik co do starých šrotů a pak se diví, že to nestačí. Než si takové vozidlo pořídil, měl si zjistit kolik bude údržba stát… Číst vice »

Vašek

Ještě jsem neviděl nikoho, komu je poruchovost ukradená.

Jussi

Mě orlice přijde v pohodě. U nás máme na panterech Plzeňský kraj a taky naprosto v klidu. Nevím, proč by mi to mělo vadit.

Označník

Možná proto, že na obrázku od brzy bývalého náměstka je zemský znak, nikoliv krajský?

Kubrt

Na Moravě to snad taky bude jezdit, takže OK.

Jiří Kocurek

A na státním znaku je to vpořádku, nebo se má taky sundat?

Jenda-71

Jen malá technická: nemá být v posledním odstavci “ 45% “ ? 45 výkonů pro 37 jednotek mi přijde málo. Ale zase se nabízí otázka, co je to výkon. Jeden vlak nebo jedna trať nebo jedna linka?

Kernteriér

Když už, tak 45 %, ne 45%. 🙂
Ale je to stejná chyba jako v minulém článku, zřejmě zkopírovaná pasáž.

Miros

Ono je to 45 % výkonu jízdy pro Jihomoravský kraj. Takže to co si kraj objednává. 👍

Apollo17

Jsou to vlakové kilometry,které kraj objednává.A těch 45 procent výkonů bude realizováno jen na několika tratích v Jihomoravském kraji.Na trati Tišnov-Nové město na Moravě,Břeclav-Znojmo,Brno-Ivančice a mnoha dalších tyto jednotky nebudou mít žádné výkony.

Avlaky

Ale bez rychlíku, ty objednává stat

Radim Cenek

Roman Hanák zatím není „bývalý náměstek hejtmana“. Radní jsou ve funkcích, dokud se nesejde nové zastupitelstvo, to bude někdy začátkem listopadu (jestli jim to Prymula nezakáže 😉 )

zdravotník

Neházejte to na Primulu – ale hledejte viníky tak kde jsoi – kde jsou ti co tenhle neskutečný malér způsobyli – Primula už je zachraňuje co se zachránit dá – zítra padne desetitisícovka a počet ke konci mesíce se ani neovažuju …..
A to je ještě spousta i politiků a tzv. ekonomu kteří stále ještě nechápou skutečný rozsah maléru.

Pišta

Prymula když tak 😉

pkajetan

no hlavně to celé nechápete tzv. vy … zdravotníče, neměl byste raději sbírat mrtvé po ulicích a být u toho a ne se flákat na zDopravy.cz ? 😀 😀

Vlastimil Kocurek

Pokud je nouzový stav, můžete od zítřka být povoláni vy.

Jiří Kocurek

Jistá laboratoř v Číně, uteklo jim to. Podobně jako když ze ZOO uteče tygr. Problém je v tom, že tygr se dá vyřídit jednoduše. Ale rozhodně ne tak, že postavíte ke zdi návžtevníky ZOO.

Mašinka

po náštěvě Amíků :))))

A ti to měli na letadlové lodi i na ponorce, tu dobu nebyly které 3/4 nebyly v kontaktech se souší:))))