umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Železnice Železniční průmysl

Škoda míří za vítězstvím k velké zakázce pro Jihomoravský kraj

InterPanter, Brno hlavní nádraží, foto: České dráhy
InterPanter, Brno hlavní nádraží, foto: České dráhy

Jedna z největších zakázek na nová železniční vozidla v Česku míří do finiše. Jihomoravský kraj chce během listopadu definitivně rozhodnout o nákupu celkem 37 elektrických jednotek. Podle informací Zdopravy.cz je ve hře už jen Škoda Transportation.

Jihomoravský kraj nechce oficiálně kvůli zákonu o zadávání veřejných zakázek do ukončení soutěže uvést, kdo zůstal ve hře. „Je možné pouze uvést, že nabídnutá cena je nižší, než byla odhadovaná na základě expertního posudku z ČVUT,“ řekl náměstek hejtmana a radní pro dopravu Roman Hanák. Hodnota zakázky je 6,7 miliardy korun, v ceně je ale i servis jednotek na 30 let.

Kraj do soutěže oslovi původně šest výrobců, postupně ale všichni odpadli, až zůstala jen Škoda Transportation. Podle informací Zdopravy.cz Bombardier nakonec nabídku nepodal z kapacitních důvodů, Siemens kvůli tomu, že o několik sedaček neplnil požadovaný počet míst. Ve hře nakonec kromě Škody zůstal ještě Stadler, ten byl ale nakonec vyloučen kvůli chybám v nabídce.

I když na první pohled tak výsledek soutěže vypadá jako ostatní tendry Česku na elektrické jednotky, kdy vyhrávala jen Škoda, zástupci zahraničních výrobců mimo zápis uvedli, že šlo transparentní soutěž, kde žádná kritéria nezvýhodňovala konkrétního výrobce. V minulosti kvůli tomuto postupu kritizovaly České dráhy například Alstom či Bombardier.

Zakázku má nakonec schvalovat zastupitelstvo kraje, jeho vedení se rozhodlo kvůli celému materiálu svolat mimořádný termín na polovinu listopadu. „Součástí celé akce s vlaky je i úvěr na 3.3 miliardy na financování tohoto nákupu do doby přidělení dotace. Vítěz byl vybrán teprve ve čtvrtek a nepřišlo nám fér, aby zastupitelé najednou narychlo dostali ke schvalování i tento úvěr,“ vysvětlil Hanák. I když se objevovaly hlasy, že nakonec kvůli rozporům v koalici nákup vlaků neprojde, Hanák je přesvědčen, že bod projde. „Je to pro kraj jedinečná šance. Pokud neprojde, přijdeme o dotaci a budeme nové vlaky splácet z krajského rozpočtu,“ dodal Hanák.

Jihomoravský kraj má dostat z Operačního programu Doprava na vlaky 5,5 miliardy korun, tyto peníze v podstatě ušetří za platbu na odpisy vozidel v ceně dopravního výkonu. Kraj je prvním a jediným v republice, který jde cestou takzvané půjčovny vlaků: soupravy budou jeho. Smlouvu s vítězem soutěže chce kraj podepsat do konce roku, čeká na definitivní schválení dotace. Během příštího roku pak chce vybírat dopravce, který bude soupravy provozovat. Všechny nové vlaky mají být dodány do tří let od podpisu smlouvy, tedy konce roku 2022.

Nové Jednotky by měly tvořit páteř železniční dopravy na jižní Moravě, kraj je chce nasadit na linky S2 a S3 místo až 50 let starých vlaků. Do 31 z nich by se mělo vejít 310 cestujících, 6 menších pojme 140 osob.

122 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
nádražák

Jsem zvědav, který odpovědný hospodář v Zastupitelstvu JMK zvedne ruku pro tento postup. -Kraj musí v 1.fázi vynaložit 100% vstupních prostředků včetně DPH na nákup vozidel. -Kraj si musí na celou částku, 6,7 mld, nikoli jak se píše 3,3 mld vzít úvěr se značnými úroky -Kraj obdrží dotaci z EU po náročném posuzování (uváděné 3 měsíce jsou nesmysl, zkušenost je min. 1,5 roku) z pořizovací ceny, ale bez DPH -Celé DPH, cca 1,4 mld musí kraj zaplatit ze svého, a odvést do státního rozpočtu, tedy finance navíc, než by zaplatil jakýkoli dopravce V případě, že by kraj vozidla vysoutěženému dopravci… Číst vice »

Marťas

Takže hurá, sláva, … tolik měsíců se čekalo na to, co asi stejně všichni čekali. Takže nám tu přibude další sada kvílejících, flusajících vehiklů od Škoda krámu. Asi se s nimi páni radní a koordinátoři moc často nevozí, což je škoda. Měli by si více vyzkoušet, za co platí a co si hodlají koupit do železniční stáje. Jednotky Panter jsou nepohodlné, neútulné, hlučné, za jízdy s permanentním kvílením střídačů a mlácením podvozků do skříně vozidla. Za Wi_Fi mladí utrhají ruce na mobilech a střední pracující třída se přesune pomalu do aut. Na 30 let a v českém pojetí na 50… Číst vice »

Jaaa

Píšu to pořád. Dlouholetá vláda ČSSD v kraji udělala z nejlepšího IDS ve východní Evropě paskvil a vrátila ho přesně zpět do východní Evropy. Poslední slušný hejtman byl Juránek blahé paměti.

Co jsme si zvolili, to máme.

Tomáš Gottschalk

Těšil jsem se na Talenty, no nic, pořádný vlaky nikdy mít nebudeme

tuKabel

Talent od Bombardieru? Zeptejte se ve Švýcarsku a v OBB jak jsou spokojení s novinkami od Bombardieru. Ti jsou na tom podobně jako Škoda

Filip Chocholatý

Doporučuju tuto reportáž. Tady pochopíte, jakej je Bombardier doopravdy. Celá reportáž se týká nových dvoupatrových jednotek pro SBB. Video: https://m.youtube.com/watch?v=Dzvv0ubFhww

Insider

Na to, že S3 do Židlochovic má jezdit od 8.12., to soutěží trochu pozdě. Nebo tam chtějí couvat s těmi současnými soupravami? Případně potěší sever Brna tím, že jim soupravy seberou? No, jsem zvědav. Každopádně nádraží v Židlochovicích stojí za návštěvu. V rámci ČR unikátní obnova téměř ztracené trati i nádraž.

a8n

Plecháč se soupravou přijede, jiný, čekající od předchozího vlaku, ji převezme a ten který soupravu přivez počká na další vlak.

Lukáš

Pokud vím, už teď má většina vlaků na lince S3 kromě lokomotivy i řídicí vůz (Sysel), takže se normálně obrátí, ne? Nebo v čem je problém? (Jen se ptám, nevím).

vitapb

Tak doufejme, že ŠT využije nové zakázky na Pantery k tomu, aby je dále zdokonalovala a vytvořila tak konkurenceschopný produkt, který si někdo koupí kvůli tomu, že je dobrý a ne protože tlačenka.

Gajda

I samotnej servis je na 30 let, kapacita tratí leckde na hraně, všichni chtějí dostat lidi do vlaků a koupí pantery? Osobně bych čekal něco jako NIM Express nebo slony

a8n

Kordis kromě 1. třídy nechce ani patra a je v tom přístupu už dlouhou dobu konzistentní.

Martin V.

A proč? Výměna cestujících je nejspíš rychlejší v jedno(+nízko)podlažních, ale patra budou lehčí (myšleno na cestujícího) a souprava kratší. Ale jestli nikde nemají problém s délkou perónu, tak asi jo.

Gremli

Myslím, že v Brně a okolí pro Os vlaky na příměsto patrové soupravy žádný extra přínosný efekt nemají. Pořád se dá jít do délky (narozdíl třeba od Prahy)… Aneb 6-8vozová souprava by neměla být nikde problém.

Navíc hodně lidí jezdí rychlejší vrstvou Sp/R – pro tu by už mohlo mít smysl o patrech uvažovat. Patro s 2 širokými dveřmi na vagon (na každé straně) by měnilo cestující možná i rychleji než interpanter. A na některých takových spojích na Břeclav jezdí 8 vozový (5+3) Panter plný…

vitapb

Marně hledám souvislost s mym příspěvkem

Apollo17

A není trapné pořád vykládat o tlačence,když po ČD vyhrála Škoda s Panterama i na Slovensku(25 souprav),Lotyšsku (30 souprav) a teď možná v Jihomoravském kraji (37 souprav).To mají všude tlačenku a chudácí ostatní výrobci na to jen smutně koukají?

vitapb

Tak zrovna Slovensko je dost korupční stát a v Rize byla Škoda za korupci přímo vyšetřována… To pro mě zrovna nejsou zakázky, kde by se ukázalo že to neklaplo díky tlačence. U zakázky pro DB se předpokládám vešly nejlépe do kritérií, ale proč si od ŠT nekoupí nic žádný soukromník? Za jeho peníze prostě získá u konkurence zřejmě kvalitnější produkt.. Já ani proti tý tlačence nic nemám, jen bych si přál aby s přibývajícíma zakázkama ten produkt vylepšovali a aby to nebyla jen dojná kráva na prachy.

Apollo17

„Tak zrovna Slovensko je dost korupční stát a v Rize byla Škoda za korupci přímo vyšetřována… To pro mě zrovna nejsou zakázky, kde by se ukázalo že to neklaplo díky tlačence.“
Tak se zeptejte krajských úředníků v Brně,kolik tlačenky z cibulí jim poslali z Plzně,aby koupili jejich drahé a poruchové vlaky.Ti by na Vaše podezření měli odpovědět,protože je to volený orgán.A můžete jim poradit,jak se to má dělat.

jan

No.. Nedávno jsem jel tatranským pseudo Stadlerem. Rok výroby 2000 cca. Tedy 20 let málem starý stroj. Perfektní odpružení, nehlučný podvozek i na velmi nic moc trati. Naprosto tichá neprotivná klimatizace. Nikde nic neklepe.. Hmotnost 38 tun. A do kopce táhne jako besný..

Překvapení

Z mojí zkušenosti mají ty vozy občas až nesnesitelně hlučnou výzbroj, zase takový zázrak to podle mě není.

Laik

Já su naopak s IDS JMK i Pantery velmi spokojený. Princezny na hrášku asi ne.

Pavel

Dobrý den, můžu se zeptat proč u každého článku máte nějakou chybu, nebo chybějící písmeno? Přijde mi, že si to po sobě vůbec nečtete.

Dan

Kdyby jen chybějící písmeno 😀 U mnoha článků jsou špatné tvary slov a další pozůstatky toho, jak se věta několikrát přepisovala. Kéž by si redakce pořídila aspoň ten Word… Kontrola češtiny tam dost zaostává za tím, co bych v roce 2019 čekal, ale tyhle drobnosti by to zachytilo. Je opravdu smutné, že redakce článkům nedá ani to nezbytné minimum času.

Dušan

K těm kritériím – obecně asi bez připomínek s jedinou výjimkou, kdy JMK si sám stanovil u poptávaných jednotek poměrně nízkou hodnotu měrného trvalého výkonu ku celkové hmotnosti jednotky (kW/t) – tuto ve finále – po připomínkách jednoho z účastníků a postupného vyjasňování tohoto kritéria – limitoval na hodnotě 8,5 kW/t, což Škodě mj. umožňuje např. nabídnout do výběrka 4-vozového Regiopantera, kterého si objednali ZSSK, kde se vkládá 4-tý netrakční vůz bez pohonu, přičemž stávající výkon jednotky tak zůstává stejný jako u třívozové kde jsou všechny nápravy hnané, pouze se snižuje – při větší celkové hmotnosti jednotky – právě ten… Číst vice »

Hrackalw

Dušane jen technická poznámka. Panter má na každém voze hnaný jen jeden podvozek. Takže dvě nápravy ne všechny.

Dušan

Jojo, vím….prostě pro techniky 3-vz varianta pro Slovensko má uspořádání pojezdu Bo’2’+ 2’Bo‘ + 2’Bo‘ a 4-vz pak právě Bo’2′ + Bo’2’+ 2’2′ + 2’Bo‘ jo a ještě k tomu nějaká čísla…4-dílná jednotka má trvalý výkon 6 x 340 kW = 2040 kW a hmotnost ve službě 212 tun, to znamená, že měrný výkon činí cca. 9,6 kW/t. Hodnota v zadání byla 8,5 kW/t ve finální dokumentaci, předtím 11,5 kW/tunu = to se ale chybně operovalo s nikoliv trvalým, ale maximálním výkonem – poté byla hodnota snížena z 11,5 na 8,5 kW tunu, přičemž zadavatel (= JMK) k tomu napsal… Číst vice »

Apollo17

Třeba kraj zjistil,že vyšší měrný výkon by stál u všech výrobců o dost více,tak slevil v této hodnotě.Čtyřvozový Panter s výkonem 8×340 kW by Škodovka udělala jednoduše(2 x trakce dvojitého pantera),ale levnější bude dát do čtyřvozové jednotky trakci 1x třívozový Panter.

Dušan

Takhle, dnešní soupravy sestavené z plecháče řady 242 a 4 ks vozů řady Bdmtee mají cirka 11,15 kw/tunu, ale ta mašina má maximálku V = 120 km/h, je proto naprostý nesmysl požadovat elektrickou jednotku pro V = 160 km/h s měrným výkonem 8,5 kw/t..tudíž o cca 16% nižší než mají stávající vraky ze 70-tých let = takhle přemýšlet a dělat výběrko může s prominutím jen totální d***l. Argument, že čím víc se ubere z jednotky motorů o to víc bude vlak levnější, je sice logicky nejspíš pravdivý, nicméně nedává smysl se posunou v roce 2019 od Škody Favorit zpět někam… Číst vice »

Jaaa

No výborně, to krásně ukazuje šlendrián na straně JMK, když ani nejsou schopni bezchybně definovat jednu ze základních podmínek. Je to tam holt samej odborník. :-/

bkp

Přesně tak. Doba na přípravu a velikost zakázky umožnila všem výrobcům navrhnout vhodné řešení. Že bude zvýhodněný ten, kdo má k parametrům nejblíž vychází tak nějak z podstaty věci, vždycky to někdo bude, s tím se nic nadělat nedá, dá se jen dát dost času a prostoru, což se stalo.
Upřímně, objednávek teď mají výrobci docela dost, líbí se mi, že Bombardier to řekl naplno, u Siemense jeho odpověď bude spíš diplomatická, než faktická.

carol

Jsem pro ať si stávkují, aby bylo konečně videět daleko větší problémy. A to úplně katastrofální stav silnic, neschopnost dotáhnout projekty obchvatů. By se měl kraj také začít zajímat i o ty, kteří nevyužívají koleje, ale silnice.

Vojta

Obecně:
Investuju do silnice => víc lidí pojede autem => víc zácp, ubude lidí ve vlacích => méně spojů => všichni budou nespokojení
Investuju do železnice => víc spojů a vyšší kvalita, víc lidí pojede vlakem, tj. míň po silnici, kde zbude víc místa na ty zbývající => všichni budou spokojen

Paja

Přesně. A když se bude investovat do jezů, bude víc lidí plout lodí a vyhrajou všichni.

c.arol

Až na to že do práce mi koleje nevedou. Jezdím autobusem. Ne všichni mohou vlak využít

KraKen

myslím, že tato přímá úměra neplatí

Jedine vlaky

Ve většině případů souhlasím, ale některá města (i větší, např. Znojmo) nemají dobrou obsluhu železnicí..ale pokud třeba by se měla stavět čtyřpruhová dálnice jen kvůli tomu, že tam je „vysoká“ vytíženost, dal bych přednost výstavbě kapacitní trojkolejné trati než dálnice, tady by vaše rovnice opravdu platila..

noerf

Vojta: Jenže záleží také na dopravci. 810 a béčka normální cestující na železnici nepřitáhnou.

Anonym

Ještě si kraj může postavit svoje koleje a pak vše bude ideální 😂

J.L.

Některé kraje už začaly s letišti.

Dan

Tak tohle je off-toppic koment.

Radim Cenek

Fakticky už to dělá, tím že dokopal SŽDC k obnově Židlochovic. Bez iniciativy kraje by to chátralo opuštěné dál.

Jiří Kocurek

Dráha tramvajová, meziměstká. Modřice jsou totiž samostatné město. No a do Šlapanic vede tolejbus. Pravada provozovatelem není Kraj, ale DPMB.

Karel

Rozdělení drah na celostátní a regionální původně bylo s tím záměrem, že ty regionální by si spravovaly kraje nebo svazky obcí nebo soukromníci sami. Ale nějak se to zaseklo. Asi ROH.

Dominik

To by v tom byl teprve maglajz, dobře, že to je tak, jak to je.

Železničář z venkova

Ještě toho trochu.
Nestačí jaký bordel v dopravě dělají kraje teď?

Železničář z venkova

A hraniční závory a vybírat mýto a cla…

Jedine vlaky

Kromě S2, R13 a většině R19 jezdí v Jihomoravském kraji velmi staré vlaky. Pro dojíždějící z Tišnova, Hrušovan, Židlochovic či Vranovic to bude velká novinka. Teď, proč kraj nekupuje něco i pro motorovou trakci? Třeba RegioSharky nebo něco takového by se hodili na linkách S6 a S8. I tak předpokládám, že IDS začne svoje vlaky výrazně propagovat, protože reklamaci na vlaky ze strany IDS JMK moc nevidím..

J.L.

On už je v IDS JMK nějaký průšvih, který by bylo třeba reklamovat? Zkuste nepoužívat slova, jejichž význam neznáte.

Jedine vlaky

Zelené dveře samozřejmě nikoho neuškodí, zelená přece uklidňuje..😂

J.L.

nikoMU neuškodí nebo nikoho nePOškodí. Zkuste někdy číst něco jiného, než internetové s..čky.

Gremli

Do vozidel osobních a spěšných vlaků v JmK se přestalo investovat v okamžiku kdu kraj začal uvažovat, že pořídí vlastní vlaky. Na S2 se stihlo pořídit pár nových kousků v první vlně, ale další obnova vozidel už v JmK zcela logicky neproběhla…neb investovat do nových vlaků na pár let ekonomický smysl nedává, když to lze odjezdit i starými.

Lemmy

Určitě, zejména když paradigma „lze to odjezdit i starými“ platí v okolí Brna už leta letoucí a rozhodnutí kraje o vlastním poolu je staré sotva pár let….

Gremli

7 RegioPanterů se do JmK dodalo v roce 2014, další se už nedodaly, protože se blížil konec smluv s krajem (12/2019) a tím i nejistota, co bude dál…a k tomu se začalo mluvit o půjčovně. Kdyby nebyla půjčovna, mohla nová vozidla jezdit v JmK třeba od letošního prosince v rámci nové smlouvy na 10 let (viz třeba Plzeň – Horažďovice).

A jinde v republice to není lepší. Jediná výjimka jsou v podstatě Elefanty…ale ty už taky nejsou nejnovější…

Jedine vlaky

Tak hlavně kraj dal přednost Poršákům, které mají max.životnost tak na 15 let..

Gremli

Otázka je, jestli ty vlaky nejsou moc malé…vypadá to asi na 4vozové Pantery. I teď mám dojem, že se současné Pantery na S2 spojují (3vozový + 2vozový), samotný 3vozový Panter bývá někdy zcela plný i o víkendu a jezdí tu 6vozové soupravy 560. Na S3 jezdí asi nejčastěji 242 + 4 vozy. Myslím, že nové jednotky by měly nabídnout větší kapacitu a komfort, aby nalákaly do vlaků více lidí, než jimi jezdí teď.

A pak je tu otázka taktu – co je na příměstě lepší? Menší souprava a takt 15 minut, nebo větší souprava a takt 20 minut?

K.S.

Třeba to bude jezdit po dvojicích, tedy vozů bude 8, na S3 sice jezdí soupravy o čtyřech vozech, ale minimálně v úseku Břeclav-Brno mi ty vlaky připadají poloprázdné, takže i jeden panter by stačit mohl. Už samotný přechod z Honeckerů na jednotky bude dost na lákání lidí. Jízdní řád je tam dnes pořád stavěný na Vmax 120km/h, což je dáno plecháči.jednotky by se snad mohly dát i díky lepší jízdní dynamice mohly dostat s jízdní dobou pod hodinu. Pokud se navíc změní koncept na trati Brno-Břeclav, tak existuje myslím hezká šance na dosažení jízdní doby Os pod onu magckou hodinu.… Číst vice »

Gremli

Os směr Břeclav v současné době smysl pro mnoho lidí nedávají, to je pravda. Tam jezdí hodně expresů, rychlíků a spěšných vlaků, které jsou pro velkou většinu cestujících mnohem zajímavější…

Jedine vlaky

Nechápu, jak Os zvládne cestu z Brna do Hustopečí za 35 min? To se staví VRT na 250 km/h? Současná jízdní doba je krátká díky návaznosti R+Os, dnes zvládají Os do Šakvic dojet do 40-45 min. Současná jízdní doba z 10 min ze Šakvic do Hustopečí může být klidně zkrácena na 3-4 minuty, pořád mě nevychází 35 min Brno-Hustopeče. Vidím to na +45 min, kvůli střídavému zastavení Popice/Pouzdřany se ušetří leda tak 2 min a nemyslím si, že po nákupu nových jednotek bude jízdní doba najednou kratší o 15-20 min!

Kubrt

Cestující by chtěli menší soupravy a kratší interval, provozovatel dráhy delší interval, pro dopravce znamená kratší interval vyšší náklady (na lidi i na techniku). Takže se to musí nějak vybalancovat 🙂

Martin V.

Ono ani spojování souprav do dvojic (trojic) není bez nákladů. Kromě mrtvé váhy zbytečných stanovišť strojvedoucího (včetně ceny veškerého vybavení) se nově přidává ETCS. Takže se musí ještě balancovat, jestli se vyplatí v sedlech jezdit s půlkou soupravy, nebo s poloprázdnou celou…

Gremli

Jako bylo by zajímavé vidět provozní náklady vztažené na délku Pantera…tedy kolik stojí provoz 2vozové až 5vozové soupravy. Za 30 let provozu se dá očekávat, že provozní náklady převýší pořizovací…

Gremli

Hlavně kratší interval může znamenat od jisté úrovně i náchylnost provozu k nepravidelnostem, pokud se četnost vlaků přiblíží propustnosti trati… Pak i cestující ocení spíš stabilní 20minutový takt s odjezdy na čas, než 15minutový s náhodnými zpožděními. Zkracovat interval má smysl, ale vždy bude nějaká hranice, kdy už to nebude rozumné…ale to chce vidět a plánovat dopředu.

Vladimír Bílý

Na S2 už 15 minutový takt v pracovní dny v podstatě je. Doufám, že spíše, než spojování souprav, se bude zahušťovat takt. Chystané zvýšení propustnosti trati 260 tomu jde naproti.

Tronda

Výbornér, teď už si k tomu najde jen dopravce a ten původní si pak může stávkovat třeba do aleluja.

Apollo17

A on chce stávkovat dopravce?Kde jste to slyšel.

Hrackalw

A pak si ještě postaví své koleje a najme si soukromou firmu na jejich provozování protože zaměstnanci SŽDC budou stávkovat také. A pak už bude úplně nazavislý. Ale nevím co bude JMK dělat kdyby si i ti noví zaměstnanci chtěli také založit ty zle odbory 🙂 . A ty jeho koleje budou samozřejmě končit na hranici kraje aby jim tam nedej bože nejezdili lidé z jiných krajů protože by mohli mít jízdenky toho špatného dopravce. A pak teprve bude pan Tronda totálně spokojený.

Tronda

Hele a ty sám by sis znovu najal firmu, která nedodržela předchozí smlouvu? Prostě tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu, až se ucho utrhne, on takový RJ ještě rád dodá perosnál do těch vlaků, licenci má taky a bude to.

Hrackalw

A RJ ty lidi vezme kde? Jak má ve zvyku preplati je od konkurence? Na trhu nejsou. No nevím ale jestli platí nějaké ekonomické zákony pak by nemohl být levnější než ta konkurence. A já bych rozhodně volil raději tu levnější variantu.

Tronda

Nesežene lidi, nevyjede, nevydrží do týdne – tohle tu posloucháme už deset let a nějak se to nepotrvdilo. Jenže levnější nejsou, ale krásně uhejbáš od odpovědi, protože být levnější v soutěži a pak nedodržet smlouvu znamená, že levnější nejsou, protože kraji jde o rozdíl mezi tím co platí a vybranýma tržbama.

Karel

Jú, a bude ten personál mít taky lůžovoučký košilečky?

carol

Jsem pro, klidně ať si stávkují. On si pak kraj najme jiné deb.li, kteří budou ten dobytek vozit a ještě se usmívat. Nebo to nechají na revizorech. Těm se zákazník vysměje do ksichtu a půjde po svém. Však co, s únikem tržeb se počítá. Za mě je mi úplně volný, kdo na těch vlacích bude jezdit, hlavně ať se z toho nestane prasečák pro bezďáky.

Tronda

Kraj se právě úniku tržeb snaží zabránit, ale jistá část cestujících jízdné platit nechce a dokonce kvůli tomu hrozí stávkou.

jan

i szdc trondo?

bkp

Tak nejdřív veliké plus, že konečně někdo u nás řeší kromě nákupu rovnou i údržbu.
JM kraj si dal záležet, soutěž skutečně od začátku vypadá jako fairová. Na druhou stranu, ty požadováno sedačkové kapacity se kryjí s parametry Panterů, stejně jako šlo požadovat mnohem vyšší podíl nízké podlahy.

Karel

Jinými slovy, byla to zase soutěž na míru.

Dominik

Soutěž na míru? Když i konkurence řekla, že to bylo transparentní?

Karel

Tak určitě. Všechny konkurenční firmy slavnostně na hradě předaly souhlasné děkovné memorandum za to, že byly vyřazeny. Hlavně Siemens – ten vlastně mohl podmínky splnit tím, že by na nějaká nesmyslná místa narval těch pár sedaček navíc. Že by se na nich nedalo sedět, protože by cestující neměl kde mít nohy nebo ramena anebo by se tam cestující neměl kudy dostat, to přece nevadí, to je u dnešních moderních vozidel normální.

jan

No není to krásné, takže se cestující mohou těšit opět na komfortní „pantery“?.
A kapacita 310. na Brno..

Kamui

No, kraj nakoupí vlaky a personál si bude pronajímat. Časem se dojde k tomu, ze je výhodnější si personál pořádit vlastní, než pronajímat. A budeme tady mít nového krajského dopravce.

Gremli

Ano…cesta v kruhu je možná. Místo ČSD a ČSAD tu budeme mít krajské dopravní podniky. Ústecký kraj už má svůj na autobusy a pokud se jim tento model osvědčí, není vyloučené, že se kvůli neustálým problémům cokoli vysoutěžit, časem přidají další kraje. No a na železnici se tímto směrem začíná vydávat JmK svými vlaky…to je takový první krůček. Zase se musí nechat, že nové jednotky na 30 let je jediná smysluplná soutěž na nová vozidla na české železnici.

Zrzek

Ony ty jednotlivé podniky ČSAD měly ještě dodatek KNV …… závod č., takže vlastně krajské byly.

súdružka Kolesárová

Mno, tak aby to nedopadlo jako s Emilem Zátopkem 109E…

Jakub

Mě jen zajímá kde je chce ,,parkovat“ udržovat nebo budou jezdit na pravidelné kontroly zpět do Plzně?

J.K.

Plzeň není tak daleko, stačí zavést jednou týdně rychlík na kterém se případně otočí jednotky na údržbu…

Hrackalw

Pane víte vůbec co vše obsahuje údržba pantera 🙂 . To by se ježdění do Plzně kraji pěkně prodražilo. Ten jeden rychlík týdne by to rozhodně nezvládl.

X 1

Údržba bude věcí výrobce!
Tobě, jakožto fírovi dopravce, to může být šumafuk.
Opovaž se převzít soupravu, která nebude v pořádku. Byť i drobně škrábnuté sklo. Vše půjde jen a jen za tebou.

Apollo17

“ Byť i drobně škrábnuté sklo. Vše půjde jen a jen za tebou.“

To jako strojvedoucí bude platit to „drobně škrábnuté sklo“?To jsou zase výmysly 🙂

X 1

Tak si představ situaci. Jsi v depu výrobce vlaků. Právě jsi po podepsání převzetí soupravy usedl do sedačky strojvedoucího a chceš zahájit přípravu. Vejde však supervizor ČD a řekne ti, že chce v předávacím protokolu vidět, kde je zapsáno poškrábané sklo. Jestliže sklo fyzicky poškrábané opravdu bude, v protokolu to nebude ale naopak tam bude tvůj podpis, hádej po kom se vedoucí dopravce sveze? Zapomeň na depo! To je konkurent, který se za tebe nepostaví. Depo výrobce bude mít jediný cíl, udržet vlakové soupravy v provozuschopném stavu, a to za cenu co nejnižších nákladů. No a nejšílenější situace nastane, pokud… Číst vice »

bkp

Při těchto parametrech se může výrobci vyplatit vybudovat určité zázemí v Brně.

Manitou

K vozidlům ještě dobudovat infrastrukturu (depo + dílny)?
To má tedy opravdu ekonomický smysl.
Tyto úvahy jsou na úrovni diskutéra s označením písmeny z konce abecedy, který má své vyčteniny, ale absolutně nemá ponětí o realitě provozu. Například neměl tušení o vyloučení vlaků kategorie Os v úseku Vyškov – Brno, dokud jsem mu to neřekl, ale zasvěceně blabolil, jak a kam se dostat. Nyní v diskusi o režijkách háže ramena o (ne)zastavování vlaků v tomto úseku a opět ze sebe udělal debila, jelikož nezná zastavení pro služební účely.

Dominik

Navíc budovat je zbytečné, vždyť jsme vytvořili zařízení služeb, aby ČD nemohlo jentak někoho odmítnout.

Manitou

Hele, stejně je to akademická debata. 🙂
Nákup jednotek je to nejjednodušší na celé věci, ale je to nejviditelnější. Pouze politický kalkul aktuálního vedení. V praxi je to ekonomická sebevražda, jelikož, při parametrech JMK, je příliš mnoho hráčů na malém hřišti.

Jakub

To si také myslím že ČD v Maloměřicích postavilo novou halu na údržbu partnerů a pak jí bude muset dát k dispozici pro všechny.

Kubrt

Ne muset dát, ale moci pronajmout. Tak aby to bylo výhodné pro obě strany. To je princip businessu už tisice let.

Jakub

Pokud pronajmout tak si pronajímatel může říct za jakou cenu a nesmí být regulován. Nebo může i odmítnout, ale to že musí někoho/kohokoliv pustit není moc o pronajímání

Hrackalw

Spravně stále se hovoří o otevírání trhu tak by samozřejmě i ten pronájem měl být za tržní cenu a ne za regulovanou nebo dokonce přikázanou.

Paja

Kdyby ČD byly schopny tržního chování, nemusel by je pořád někdo regulovat.

Hrackalw

Ale jestli jsem to správně četl tak ta údržba je objednaná u dodavatele jednotek je v ceně za ně. Takže by se asi nejednalo o konkurenta . Halu by si pronajala Škoda. Tam by to asi bylo za rozumnou neregulovanou cenu. Tedy záleží také co vše se do té údržby počítá zda komplet nebo jen větší opravy jako jsou revize vyvazovačky a pod. To by pak běžnou údržbu dělal najatý dopravce.

X 1

Výrobce dělá údržbu! Dopravce jezdí! Fíra si před směnou od strojmistra(přípraváře) výrobce, přebere klíče a překontroluje soupravu. Po šichtě ji stejným způsobem odevzdá. Hrackalw, se o nic nestará. Jen jezdí. Technický personál dopravce může maximálně odcucat wc, dopustit vodu a uklidit. Zbytek je na vysoutěženém servisu od výrobce. Ani žárovku nesmí dopravce opravit. POZOR! Bič si na sebe dopravce(ČD) uplete, pokud pronajme svou novou halu údržby na Pantery v Brně, i s personálem vysoutěženému výrobci (Škoda). Pokud se něco porouchá bude výrobce svalovat vinu na dopravce. Kraj bude výrobci dávat jednu pokutu za druhou a výrobce tyto flastry bude přeposílat… Číst vice »

Dominik

Což je nevýhoda směru, kterým se to ubírá, vše přes počítač a pod plombou, dřív by byl fíra pochválen, když si stroj opraví, dnes mu pomalu seberou prémie.
Závada na 15 minut zablokuje trať na půl hodiny, protože se čeká na něco, co dotyčný vlak stáhne zpět. A když se člověk odváží vše rozplombovat a závadu odstraní, tak stejně nejede, protože ten stroj je tak chytrý, že bez připojeného počítače nepozná, že závada je odstraněna.

Apollo17

Na tom Panteru nic není pod plombou.Ani kohout VZ.Všechna zařízení jsou v bednách na střeše,kde je trolej s vysokým napětím.Tam si strojvedoucí fakt nic neopraví.Ale zase má 3 lokomotivy,které jedou i samostatně.

Dominik

Pantery tak dobře neznám, pohybuji se na jiných strojích, takže děkuji za upřesnění. Ale můj komentář byl myšlen obecně.

Dominik

Vážně ani kohout VZ? Ten snad pod plombou být dokonce musí.

Apollo17

Samozřejmě nemusí,protože je tam Mirel.Ten žádné plomby nemá,protože si kontroluje otevření kohoutů při D testu.Jinak ho nejde zapnout.

Dominik

Jo pardon, zapomněl jsem na Mirel, děkuji za upřesnění, jak říkám, na těchto strojích se nepohybuji, tak mi to hned nedocvaklo.

Dominik

Ano případně pronajmout, jenže dle zákona museli ČD vytvořit z těchto svých zařízení (zbrojení, dílny, atd…) tzv. zařízení služeb a musí ho poskytnout i ostatním dopravcům (pokud nebudou mít kapacitu 100% vyčerpanou). A nesmí nikoho, bezdůvodně, odmítnout. Takže zde už business trochu pokulhává.

Hrackalw

Co si budeme nalhávat stát si prostě úmyslně znevýhodňuje a ničí svého vlastního dopravce. Místo toho aby se staral aby pracoval co nejlépe. To se nám to potom podniká když nám stát “ odklízí “ konkurenci z cesty by si mohli říkat soukromníci. U nás se dělá pravý opak toho co se děje za všemi našimi hranicemi .

Petr

Stát čd dotoval několik desetiletí a protěžuje je dodnes. Víceméně od založení železnice .Výsledky známe . Možná je to tím , že modrý mor byl vždy něco víc , něco jak horníci , ale ti už pochopili , že to jde i jinak. Nemyslím si že soukromníci to budou dělat hůř , ale rozhodně se budou snažit a za nižší cenu .

Apollo17

A dnes je nedotuje?SŽDC ,což byla část ČD dostává ročně 10 miliard,další desítky miliard jdou do výstavby a modernizace tratí a čerpají je přímo stavební firmy a další miliardy dostávají dopravci za provedené výkony.Kdysi to vše byla jedna „dotace pro ČSD/ČD“.

K.S.

Ono by bylo asi lepší kdyby údržba byla jako samostatné podniky, byť třeba v rámci nějaké ČD Korporace, ale ne aby to byla přímo část ČD. Ale myslím časem ten paragraf zákona bude stejně zbytným jak se rozjedou depa soukromých dopravců, dílny atd. Pořád je to jenom součástí stále nehotové transformace železnice, u nás a asi i v Evropě. Osobně se domnívám že do pár let či desetiletí dojde doba kdy si nákladka v tichosti rozdělí výkony dle preferovaných tratí kolem kterých bude mít každá firma své zázemí. Samozřejmě tu máme takové tahy jako Ferdinandku, Severní Státní dráhu, Pravobřežku, o… Číst vice »

Kubrt

Proč by měl business pokulhávat? ČD zařízení poskytnou – za úplatu – takže si spíš pomůžou novými tržbami, ani nebude důvod nikoho odmítat – když můžu vydělat..

Kubrt

Ano, k vozidlum vybudovat dílnu. To je pri tomto množství vlaku a délce kontraktu úplně běžne. To jen C(S)D mají ve zvyku kupovat vozidla a údržbu pak improvizovat v provizorních podmínkách, nejlépe ještě po parní trakci, nebo pod širým nebem.

xyz

„Například neměl tušení o vyloučení vlaků kategorie Os v úseku Vyškov – Brno“ Nejen že je neslušné zmiňovat někoho v jeho nepřítomnosti, navíc ani nemáte pravdu. O neexistenci Os vlaků v úseku Křenovice h. n. – Vyškov (ne Brno – Vyškov) samozřejmě vím (vím o jejich neexistenci již od doby, kdy existovat – vyjma toho jednoho páru – přestaly, tzn. od 12/2005). Smyšlenku, že si myslím, že takové Os vlaky existují, jste si utvořil ve své hlavě. Pro ostatní: celá polemika vznikla tím, že p. Manitou srovnával relaci Nezamyslice – Brno v tarifu ČD se slevou IN50 vs. v tarifu… Číst vice »

xyz

„a opět ze sebe udělal debila, jelikož nezná zastavení pro služební účely.“
Samozřejmě tento pojem znám.

Rovnou se vás tedy zeptám – který vlak ČD, a. s. (případně: které vlaky tohoto dopravce) tedy ve stanicích Holubice, Rousínov, Komořany u Vyškova a Luleč zastavuje pro „služební“ účely (nástup/výstup výpravčího SŽDC, s. o.)? Děkuji předem za odpověď.

K.S.

Nebo v Břeclavi, na bývalé pile ještě místo je a stejně tak je místo u Fosfy, v PKZ, a nebo u Moraviapressu, eventuálně ještě někde u Lednické, místa tam je, průmyslová zóna to je a na přetah těch pár kilometrů se malá naftová mašina najde. Nebo by mohli udělat polorepliku svých akumulátorovek z 20. 😉

Jiří Kocurek

Na vlečce do Zetoru je 7 prázdných kolejí a v areálu samotného Zetoru by se na prázdných plochách dalo vybudovat ledacos. Možná i druhá fabrika Škody Plzeň. Odstavit se dá ledacos i v Krpoli, Cargo tam má snad 50 prázdných Eas.

K.S.

Na druhou stranu Břeclav má lepší dostupnost ze zahraničí, takže pokud budou v ŠT vyrábět i vozy typu viaggio comfort, byť licenčně, tak by se tam daly asi také servisovat. Otázka u Zetoru je i budoucí výhled majitele.

Dominik

A údržba? Jo to vlastně kraj řešit nemusí, vždyť jsme si vymysleli zařízení služeb.

LiborV

Údržbu zajistí dodavatel souprav. Kraj postupoval po vzoru spolkových zemí v Německu, které si oblíbili nákup vlastních souprav včetně zajištění servisu. Dopravci zajišťují jen personál a úklid.

noerf

Zajímalo by mne, zda-li se řeší mimo údržby i například úprava interiéru po 10 či 15 letech provozu či případný vandalismus cestujících.

mirekk

Záleží na tom, jestli kraj tyto věci ví a pokud ano, tak i na tom, jak bude postavena smlouva s budoucím nájemcem (dopravcem)

bkp

Ano, návrh smlouvy to řeší.