Škoda míří za vítězstvím k velké zakázce pro Jihomoravský kraj

InterPanter, Brno hlavní nádraží, foto: České dráhyInterPanter, Brno hlavní nádraží, foto: České dráhy

Jedna z největších zakázek na nová železniční vozidla v Česku míří do finiše. Jihomoravský kraj chce během listopadu definitivně rozhodnout

Jedna z největších zakázek na nová železniční vozidla v Česku míří do finiše. Jihomoravský kraj chce během listopadu definitivně rozhodnout o nákupu celkem 37 elektrických jednotek. Podle informací Zdopravy.cz je ve hře už jen Škoda Transportation.

Jihomoravský kraj nechce oficiálně kvůli zákonu o zadávání veřejných zakázek do ukončení soutěže uvést, kdo zůstal ve hře. „Je možné pouze uvést, že nabídnutá cena je nižší, než byla odhadovaná na základě expertního posudku z ČVUT,“ řekl náměstek hejtmana a radní pro dopravu Roman Hanák. Hodnota zakázky je 6,7 miliardy korun, v ceně je ale i servis jednotek na 30 let.

Kraj do soutěže oslovi původně šest výrobců, postupně ale všichni odpadli, až zůstala jen Škoda Transportation. Podle informací Zdopravy.cz Bombardier nakonec nabídku nepodal z kapacitních důvodů, Siemens kvůli tomu, že o několik sedaček neplnil požadovaný počet míst. Ve hře nakonec kromě Škody zůstal ještě Stadler, ten byl ale nakonec vyloučen kvůli chybám v nabídce.

I když na první pohled tak výsledek soutěže vypadá jako ostatní tendry Česku na elektrické jednotky, kdy vyhrávala jen Škoda, zástupci zahraničních výrobců mimo zápis uvedli, že šlo transparentní soutěž, kde žádná kritéria nezvýhodňovala konkrétního výrobce. V minulosti kvůli tomuto postupu kritizovaly České dráhy například Alstom či Bombardier.

Zakázku má nakonec schvalovat zastupitelstvo kraje, jeho vedení se rozhodlo kvůli celému materiálu svolat mimořádný termín na polovinu listopadu. „Součástí celé akce s vlaky je i úvěr na 3.3 miliardy na financování tohoto nákupu do doby přidělení dotace. Vítěz byl vybrán teprve ve čtvrtek a nepřišlo nám fér, aby zastupitelé najednou narychlo dostali ke schvalování i tento úvěr,“ vysvětlil Hanák. I když se objevovaly hlasy, že nakonec kvůli rozporům v koalici nákup vlaků neprojde, Hanák je přesvědčen, že bod projde. „Je to pro kraj jedinečná šance. Pokud neprojde, přijdeme o dotaci a budeme nové vlaky splácet z krajského rozpočtu,“ dodal Hanák.

Jihomoravský kraj má dostat z Operačního programu Doprava na vlaky 5,5 miliardy korun, tyto peníze v podstatě ušetří za platbu na odpisy vozidel v ceně dopravního výkonu. Kraj je prvním a jediným v republice, který jde cestou takzvané půjčovny vlaků: soupravy budou jeho. Smlouvu s vítězem soutěže chce kraj podepsat do konce roku, čeká na definitivní schválení dotace. Během příštího roku pak chce vybírat dopravce, který bude soupravy provozovat. Všechny nové vlaky mají být dodány do tří let od podpisu smlouvy, tedy konce roku 2022.

Nové Jednotky by měly tvořit páteř železniční dopravy na jižní Moravě, kraj je chce nasadit na linky S2 a S3 místo až 50 let starých vlaků. Do 31 z nich by se mělo vejít 310 cestujících, 6 menších pojme 140 osob.

Tagy elektrické jednotky pro Jihomoravský kraj Jihomoravský kraj Škoda Transportation Top
122 komentářů