Největší krajský nákup vlaků zakončen. Na jihu Moravy končí éra honeckerů a plecháčů

Elektrická jednotka Moravia. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářElektrická jednotka Moravia. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Kraj si objednal jednotku navíc za své, dorazí do konce měsíce.

Jihomoravský kraj slavnostně zakončil projekt, který nemá na české železnici obdoby. Jako první kraj v zemi se rozhodl výrazně modernizovat provoz na železnici nákupem elektrických jednotek do svého vlastnictví. Jednotky oficiálně nazvané Moravia už získaly různé přezdívky, nejčastěji Ibalgin.

Dnes v Adamově kraj celý projekt slavnostně zakončil. Sedmatřicet elektrických železničních jednotek vyšlo na 6,651 miliardy korun (bez DPH). Kraj na ně bude čerpat dotaci z Operačního programu Doprava Evropské unie ve výši 5,5 miliardy, dotace tedy pokryje přibližně 85 % ceny. Jde o jednotky od Škody Transportation, jejich konstrukce vychází z RegioPanterů.

Kromě názvu Moravia po první parní lokomotivě, která dorazila do Brna, se kraj rozhodl každou jednotku pojmenovat podle odrůd vinné révy. Kraj pořídil celkem 31 čtyřvozových (333 míst k sezení) a šest dvouvozových jednotek (146 míst k sezení) se zabezpečovačem ETCS, dosahujících rychlosti až 160 km za hodinu.

V Jihomoravském kraji končí na linkách S2 a S3 éra východoněmeckých osobních vozů řady Bdmtee přezdívaných ‚honeckery‘ a elektrických lokomotiv řady 242 tzv. ‚plecháčů‘. Během června se rozjedou na všech plánovaných linkách nové jednotky Moravia zakoupené Jihomoravským krajem u společnosti Škoda Group. V tento okamžik musím poděkovat všech našim technikům a odborníkům, kteří už několik týdnů pracují doslova nepřetržitě, aby vyrobené jednotky vykonaly potřebné zkoušky, zkušební jízdy a získaly tak příslušné dokumenty před uvedením do provozu. Naplno pracují několik týdnů také naši technici v údržbě, aby nové jednotky Moravia vyladili pro zahájení pravidelného provozu. Bez obrovského úsilí všech našich zaměstnanců a bez velkého know-how Českých drah by bylo splnění příslušných termínů a rozježdění Moravií od Škoda Group po Jihomoravském kraji do června nemožné,“ říká člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta.

Nové elektrické vlaky budou jezdit zejména na dvou páteřních linkách – S2 (Křenovice – Sokolnice-Telnice – Brno – Blansko – Skalice nad Svitavou – Letovice) a S3 (Křižanov – Tišnov – Brno hl. n. – Židlochovice/Hustopeče). Dále jsou nasazeny i na linkách S51 (Šakvice – Břeclav) a částečně i S9 (Břeclav – Hodonín). Prvním dopravcem, který jednotky provozuje, jsou České dráhy. Od prosince 2024 pak bude jednotky provozovat dopravce, který vzejde ze soutěže. Tu kraj dosud nevyhlásil.

Cesta k většímu zájmu o cesty vlakem

V Česku jde o unikátní způsob pořízení vozidel, dosud je zvykem, že jednotky pořizuje přímo dopravce. Výjimkou jsou ještě dvě jednotky RegioPanter pro Moravskoslezský kraj pro trasu Ostrava – Opava.

Jsem rád, že předchozí zastupitelstvo kraje mělo odvahu jít do pořízení vlastních nových vlaků a že to současné se nezaleklo a celou věc dotáhlo do konce. Na peníze od Evropské unie měly možnost dosáhnout všechny kraje v České republice, ale pouze Jihomoravský kraj toho využil a včas a intenzivně začal pracovat na přípravě projektu. Vlaky Moravia jsou řešením, jak přilákat lidi k cestování vlakem,“ uvedl radní pro dopravu Jiří Crha.

Jedna jednotka navíc za vlastní

Nízkopodlažní elektrické vlaky nabízí až 21 míst na kola, šest míst pro kočárky, přebalovací pult a koše na tříděný odpad. Nechybí USB porty, zásuvky, moderní informační systém s obrazovkami, na kterých se zobrazují nejen zastávky, ale i navazující spoje a mimořádnosti v dopravě. Zajímavostí jsou i okna prostupnější pro mobilní signál. Seznam výbavy vlaků Moravia obsahuje i soupravy AED, tedy defibrilátory. Ty mohou pomoci zachránit život při srdeční zástavě cestujících přímo ve vlaku. Kromě výroby vlaků byl součástí veřejné zakázky i full-service těchto jednotek na 30 let.

Nové vlakové jednotky jistě splní nejvyšší požadavky cestujících na jihu Moravy a přilákají na železnici nové cestující. Železnice je nejefektivnější dopravní prostředek, který také nejméně zatěžuje životní prostředí. To jistě ocení i moravští vinaři. Navíc se jedná o nejmodernější vlaky na české železnici, které poskytují nejvyšší standard pohodlí a bezpečnosti,“ sdělil Tomáš Ignačák, President Regionu CZ/SK Škoda Group.

Název Moravia odkazuje na první lokomotivu, která roku 1838 přijela do Brna. Nyní Jihomoravský kraj čeká na dodání poslední čtyřvozové soupravy, která by podle výrobce měla na jihomoravské koleje dorazit do konce června. Tato jednotka nespadá do dotačního programu z unijních fondů. Kraj si ji pořídil na vlastní náklady po úpravě dopravního konceptu na železnici v Jihomoravském kraji. Smluvní cena je 192 milionů korun (bez DPH).

Čtyřvozová jednotka Moravia pro Jihomoravský kraj. Foto: Škoda GroupČtyřvozová jednotka Moravia pro Jihomoravský kraj. Foto: Škoda GroupČtyřvozová jednotka Moravia pro Jihomoravský kraj. Foto: Škoda GroupČtyřvozová jednotka Moravia pro Jihomoravský kraj. Foto: Škoda GroupČtyřvozová jednotka Moravia pro Jihomoravský kraj. Foto: Škoda GroupČtyřvozová jednotka Moravia pro Jihomoravský kraj. Foto: Škoda GroupJednotka Moravia v Adamově. Foto: IDS JMKElektrická jednotka Moravia, interiér. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářElektrická jednotka Moravia. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářElektrická jednotka Moravia. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářElektrická jednotka Moravia. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářElektrická jednotka Moravia. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJednotka Moravia a Jihomoravská specialita: dveře se zeleným pruhem pro nástup cestujících bez jízdenky. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářElektrická jednotka Moravia, stanoviště strojvedoucího. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářElektrická jednotka Moravia. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářElektrická jednotka Moravia pro Jihomoravský kraj. Pramen: Škoda TransportationNová elektrická jednotka 19Ev Moravia pro Jihomoravský kraj. Foto: IDS JMKNová elektrická jednotka 19Ev Moravia pro Jihomoravský kraj. Foto: IDS JMKNová elektrická jednotka 19Ev Moravia pro Jihomoravský kraj. Foto: IDS JMKNová elektrická jednotka 19Ev Moravia pro Jihomoravský kraj. Foto: IDS JMKNová jednotka Moravia pro Jihomoravský kraj. Foto: IDS JMK

Základní parametry jednotek  Moravia

Dvouvozová jednotka (řada 550)

Délka soupravy – 52 900 mm
Šířka – 2 820 mm
Výška – 4 260 mm
Rozchod – 1 435 mm
Maximální rychlost – 160 km/h
Počet míst k sezení – 146
Celkový počet cestujících – 284
Počet kol/kočárků – 9/4
Počet míst pro vozík – 2

Čtyřvozová jednotka (řada 530)

Délka soupravy – 106 000 mm
Šířka – 2 820 mm
Výška – 4 470 mm
Rozchod – 1 435 mm
Maximální rychlost – 160 km/h
Počet míst k sezení – 333
Celkový počet cestujících – 619
Počet kol/kočárků – 21/6
Počet míst pro vozík – 2

Tagy 530 550 elektrické jednotky pro Jihomoravský kraj Jihomoravský kraj Moravia Škoda Group Škoda Transportation
171 komentářů