Doprava ve městě Infrastruktura Silnice Stavebnictví Tramvaje

ŘSD vypsalo nový tendr na brněnský okruh, výrazně zvýšilo odhad ceny

Vizualizace další etapy městského okruhu v Brně v Žabovřeské ulici. Foto: Brno
Vizualizace další etapy městského okruhu v Brně v Žabovřeské ulici. Foto: Brno

Ředitelství silnic a dálnic zkouší znovu najít firmu pro stavbu zhruba kilometrového úseku velkého městského okruhu v Brně na Žabovřeské. První tendr zrušil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, nyní silničáři vypsali druhý tendr.

Stavba je pro Brno strategická. Zahrnuje přeložení tramvajové tratě do tunelu pod Wilsonovým lesem, což umožní rozšířit stávající dvoupruhovou silnici na směrově rozdělenou čtyřpruhovou komunikaci. Odhadované náklady oproti první soutěži výrazně vzrostly. Nově činí 1,95 miliardy korun, když v prvním tendru nedosahoval předpoklad ani 1,6 miliardy korun.

Z velkých stavebních tendrů přitom v posledních týdnech vycházejí ve srovnání s předpoklady nižší ceny. Důvodem je zřejmě koronavirová krize, kdy se firmy snaží vytvořit si zásobu práce na hubená léta. Například u obchvatu Církvice (I/38) na Kutnohorsku cena klesla na 73 procent předpokladů, podobné to bylo u miliardového obchvatu Opavy.

V případě Žabovřeské ŘSD nicméně tvrdí, že vychází z reality prvního tendru. Tam přišly dvě nabídky. Levnější bylo sdružení Eurovia, Hochtief a Subterra (1,948 miliardy Kč). Druhá nabídka od Porru činila 2,214 miliardy. „Předpokládanou cenou je nejnižší nabídka z prvního kola, které považujeme za relevantní průzkum trhu,“ sdělil deníku Zdopravy.cz šéf brněnského ŘSD David Fiala.

Trasa II.etapy VMO Žabovřeská
Trasa II. etapy VMO Žabovřeská

Investorem je z drtivé většiny Ředitelství silnic a dálnic, zhruba 80 miliony se bude podílet i město. „Stále věřím, že stavbu nejpozději ve čtvrtém kvartálu zahájíme,“ uvedl šéf ŘSD Radek Mátl na Twitteru. Hotovo má být za čtyři roky. Tramvajová výluka potrvá dva roky.

ÚOHS zrušil první soutěž na popud firmy Ing. Július Lapdavský Deštrukprojekt ze slovenské Rožňavy kvůli požadavku na předložení platného dokladu o oprávnění k podnikání v předmětu činnosti montáž, opravy, revize a zkoušky elektrických zařízení. Podle ÚOHS byl nadbytečný a nepřiměřený a vytváří bezdůvodné překážky hospodářské soutěže. V nové soutěži ŘSD podle Fialy podmínky přizpůsobilo požadavkům úřadu.

9 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Frantisek

Dva roky nepojedou tramvaje, aby se pak schovaly do tunelu a uvolnily místo autostrádě… Nepřekvapuje mě, že – když už tedy ve městě nestačí městská třída – nejprve nevykutají ten tunel, aby MHD byla stabou pro auta dotčena co nejméně.

Luděk

Ale je problém že celá stavba musí být kvůli dotaci hotova do roku 2023 tuším a při oddělení staveb by se to nestihlo ani náhodou

mgr.pavel

Jak to, že cena výrazně vzrostla, když nedávno zde byl opačný článek o tom, jak se někde vysoutěžila kvůli viru podstatně nižší cena..?

Petr

však je tov článku napsané, že původně předpokládaná byla 1,6mld. a nejnižší nabídka 1,95mld… tak proto

Kubrt

Soutěž teprve proběhne, tak uvidíme jak se změnila situace.

Donny

Ať to vezmu zprava nebo zleva, tak ten kousek silnice už měl hotový téměř před dvaceti lety …..

Tomas

Chodil jsem tam veslovat a budovy se nám rozpadaly … údajně z důvodu stavební uzávěry kvůli plánovanému rozšiřování té silnice. To bylo cca kolem roku 1985:)

Martin z Moravy

To je hloupost, ceny teď klesaly. A třeba to celé postaví sám ten kopáč z Rožnavy.

Andrej

Ve svete ceske byrokracie se deje hodne bizarnosti, ale tohle rozhodnuti UOHS se svou absurdnosti jeste porad hodne vymyka.