Infrastruktura Silnice Stavebnictví

Ceny v soutěžích na nové silnice po pandemii klesají, k miliardové zakázce na obchvat Opavy je nejblíže Metrostav

Stavba obchvatu Opavy. Foto: ŘSD
Stavba obchvatu Opavy. Foto: ŘSD

Sdružení firem Metrostav Infrastructure a slovenské Metrostav DS je nejblíže stavbě severní části obchvatu Opavy. Jedna z prvních velkých silničních zakázek s termínem podání nabídek po vypuknutí pandemie koronaviru i naznačuje, jakým směrem se mohou vyvíjet ceny dopravních staveb.

Metrostav nabídl Ředitelství silnic a dálnic postavit další část obchvatu Opavy za 994 milionů korun, tedy o více než 16 % méně, než byla odhadovaná cena 1,194 miliardy korun. Do soutěže přišlo celkem pět nabídek, jen jediná byla dražší než odhadovaná cena. Termín pro odevzdání nabídek se posouval celkem šestnáctkrát, soutěž byla vypsána před půlrokem. Vyplývá to z informací na profilu zadavatele.

V případě Metrostavu ale může jít o zlevnění i z jiného důvodu: firma je nepravomocně odsouzená a hrozí jí zákaz účasti ve veřejných soutěžích. I proto se může snažit na poslední chvíli získat ještě levněji některé velké smlouvy. Metrostav Infrastructure je firma založená v roce 2012, která do dubna letošního roku nesla název MVE Štětí.

Necelých pět kilometrů dlouhý úsek je dalším pokračováním obchvatu Opavy, jeho východní část byla otevřena loni na podzim. Obchvat vítěz soutěže postaví v šířce 11,5 metru, bude ale připraven pozemkově i stavebně na dvojnásobnou šířku. Kompletní informace o stavbě jsou na stránkách ŘSD.

Trase části severního obchvatu Opavy. Foto: ŘSD
Trase části severního obchvatu Opavy. Foto: ŘSD

 

ŘSD v Opavě soutěží ještě malý 400 metrů dlouhý úsek napojení části budoucího jižního obchvatu na silnici I/11.

Dalším pokračováním má být jižní obchvat a dokončení některých jeho částí. Podle agentury ČTK má už pravomocné posouzení vlivu na životní prostředí, takzvanou EIA. Technická studie vypracovaná na náklady opavského magistrátu bude nyní převedena na Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které má silnici za více než 700 milionů korun postavit.

Získání EIA je pro další průběh stavby klíčové. Teprve nyní může investor začít územní řízení a žádat o stavební povolení. Může začít výkup pozemků,“ uvedl Martin Dostál z odboru rozvoje města a strategického plánování.Dostál. Dodal, že ještě před tím ale Opava na ŘSD převede veškerou dosud vypracovanou dokumentaci. Město ji nechalo zpracovat ve své režii, aby přípravu stavby urychlilo. ŘSD na svých stránkách uvádí termín zahájení v roce 2027.

Jižní obchvat má také tři etapy. Dokončen je úsek mezi silnicemi Těšínská a Hradecká. Úsek mezi ulicemi Hradecká a Olomoucká projekčně připravil Moravskoslezský kraj, stavět ho má stát. Na tuto stavbu ještě navazuje obchvat Otic, ten by měl platit kraj. Poslední etapa nyní získala EIA a začne příprava projektu.

8 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Gejza

Opava a MSK ukazují, jak se dá s přípravou staveb pohnout. Nečekají, až se ŘSD uráčí zpracovat projektovou dokumentaci, pustí se do toho sami, a předají to ŘSD (nejspíše po náležitém politickém tlaku) po získání EIA. Možná tím i trochu otupí místní NIMBYsty, když to dělají na vlastní triko a nenechávají to jen na „zlém“ ŘSD odněkud z velkoměsta.
Kéž by se tím inspirovaly i samosprávy v Čechách – třeba v Praze, kde navzdory slibům nejsou schopní ani vykoupit pozemky kolem D0 511.

Eduard

Dobrá zpráva. Ještě, aby ŘSD mělo dost připravených projektů, aby těchto slev bylo možné co nejvíce využít.

Olda

Nechápu proč první dvě křižovatky od západu jsou kruháče. Tedy, obecně na obchvatech (rozuměno u dopravních staveb většího rozsahu) bych kruháče nedával vůbec. Snížíme sice těžkou nehodovost, ale prostě se to „sukuje“, jen při trochu hustším provozu. Jestli to čte někdo od Opavy a má tu moc, dělal bych vše proto aby se to změnilo na MÚK, tak jak je to dále po trase, neboť… Co si nezmáknou nyní, v budoucnu nebude… Ať rovnou, s vyhlídkami na dobu pokoronavirovou, zapomenou na dostavbu severního obchvatu ve víceproudku (předpokládám, že zde se asi uvažovalo se změnou kruháčů na MÚK), o jižní části… Číst vice »

Eduard

Tak to máte pravdu. Vždy je lepší mít MÚK jak semafory či kruháče.

Pecha

Video a mapku máte k článku špatně, protože tuto část obchvatu už staví Strabag od loňska.

GreenBitch

Můžete prosím doložit co staví nyní Strabag u Opavy? Severní, ani východní část obchvatu to rozhodně není. Video i mapa jsou v pořádku.

Ondra

Od loňska provádí zemní práce a archeologický záchranný průzkum. Alespoň je to tak napsáno na informační tabuli.

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO