lot
Infrastruktura Silnice

Koronavir zlevňuje dopravní stavby. U půlmiliardového obchvatu Církvice spadla cena o 27 %

Stavba obchvatu Slaného (silnice I/16 Slaný - Velvary). Foto: ŘSD
Stavba obchvatu Slaného (silnice I/16 Slaný - Velvary). Ilustrační foto. Foto: ŘSD

Stát může začít výrazně šetřit na cenách dopravních staveb. V další velké soutěži na stavbu nové silnice spadla cena oproti odhadovaným nákladům podle projektové dokumentace o desítky procent.

Jde o zakázku na obchvat obce Církvice na Kutnohorsku na silnici I/38. Odhadovaná cena byla 610 milionů korun, nejlevnější nabídka je nakonec od Strabagu za 445 milionů korun. To je 73 % původní předpokládané hodnoty.

Nabídky se odevzdávaly včera, o nejlevnější nabídce informoval na twitterovém účtu generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl.

Nezvykle vysoký je i počet uchazečů v porovnání se soutěžemi v posledních letech: nabídky přišly od deseti firem, jak ukazuje seznam podaných nabídek. Nedávno ŘSD otevíralo nabídky na stavbu obchvatu Opavy, kde cena oproti rozpočtu klesla o 16 %. Ještě donedávna přitom do velkých tendrů přicházelo jen pár nabídek a cena často překonávala odhadovanou.

Obchvat Církvic. Foto: ŘSD
Obchvat Církvice. Foto: ŘSD

Přes čtyři kilometry dlouhý úsek vyvede dopravu z Církvice a odstraní jeden z nebezpečných úseků velmi vytížené silnice I. třídy. Obchvat má již stavební povolení, zahájení stavby je plánováno na druhou polovinu letošního roku. Obchvat odklání dopravu z Církvice po západní straně. Napojí se na obchvat Čáslavi, který je v provozu od roku 1999.

36 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Flinta

„Přes čtyři kilometry dlouhý úsek vyvede dopravu z Církvice a odstraní jeden z nebezpečných úseků velmi vytížené silnice I. třídy.“
A další nebezpečné místo vyrobí, když vozidla přijíždějící od Kutné Hory po silnici č. 03321 budou při najíždění na silnici č. 38 ve směru na Havlíčkův Brod křížit oba její jízdní pruhy, přestože plánovaný nadjezd mohl mít rampu umožňující nejetí v tomto směru bez křížení silnice č. 38.

kodl

To by byla pro stat asi dobra zprava, ze muze stavit levneji, pokud by stat vubec mel stavit co a mel zasobnik perfektne pripravenych projektu, ktere jsou ve stavu „ready-to-go“.
Vzhledem k jiz nekolik let trvajici paralyze infrastrukturalnich staveb si nemyslim, ze by z toho aktualne stat mohl jakkoliv tezit, jelikoz se proste nestavi a to co se stavi, je zalostne malo.

Josef Kubeš

A jak je na tom SŽ s plánovanou přeložkou trati tamtéž? Mělo se to původně zkoordinovat.

lokodepo

Hahaha, to mne pobavilo. DSŽ neustále dokola omílá,že ceny jejich staveb jdou strašně rychle nahoru. Bezděčínská spojka před rokem 2,5 mld. Kč, dnes 6,7 mld. Kč, výpravní budova České Budějovice před dvěma lety 170 mil. Kč, nyní přes půl miliardy, výpravní budova Pardubice, před rokem a půl 900 mil. Kč, nyní přes 1,7 mld. Kč, bezbariérový přístup na nástupiště v Kolíně, před rokem 216 mil. Kč, nyní přes 360 mil. Kč, elektrizace tratě Nýřany – Heřmanova Huť před rokem 600 mil. Kč, nyní 1,1 mld. Kč. Atd.atd.
Kde je chyba?

Brejlovec

Kde je chyba? Co myslíte?

lokodepo

Zkuste se nad tím zamyslet.

Václav B.

Správný název obce je ta Církvice, bylo by možné si tuto chybu opravit?

Eduard

Vynikající zpráva. Doufám, že stát má v záloze spousty projektů, jak využít těchto slev. Snad stát dokáže využít současného stavu a za méně peněz postaví podstatně více dálnic, obchvatů i železnic.

Honsa

Jo jako poslednich 10 let. 40km dalnic za 10 let.

lokodepo

Buďte bez obav. Projekty v záloze by byly, ale stát této možnosti nevyužije. Vymrhá se to na vícepracích tak, aby se vyčerpala schválená výše stavby. Viz například železniční stavba Rokycany – Plzeň, kde vícepráce, které „investor ani s péčí řádného hospodáře nemohl předvídat“, překročily neuvěřitelné dvě miliardy. Stejný scénář se bude opakovat i na stavbě Sudoměřice – Votice. A v menším se to samozřejmě děje i na dalších stavbách. Je to škoda, v případě DSŽ se za tyto peníze, které se opticky ušetřily, mohly realizovat další doposud nemodernizované tratě a stanice.

Gejza

Teď ještě, aby na I/38 bylo pořádné mýtné. Ta silnice je čím dál tím lepší a pro kamioňáky v trase D1-D10/11 velmi lákavá.

Honza D.

A proč všichni podnikající platí za téměř jakékoliv auto „na firmu“ silniční daň?

Bob

Za používání těch ostatních nezpoplatněných silnic. Otázkou je, proč za ně platí jen ti podnikající?

...

Platí všichni. Tedy kromě těch, co si pro svůj elektromobil vyrábějí proud ve svých solárních článcích. Těm to ještě dotují.

Jiří Kocurek

Takže kamion z Jihlavy do Mladé Boleslavi má jet po Jižní spojce a nikoliv po I/38? Ona ta I/38 vzdáleně nahrazuje chybějící pražský okruh. A v tom je to celé.
Chcete do Mladé Boleslavi dovézt 2 tuny melounů? Další 3 tuny do Jablonce a 5 tun do Liberce? No ze Šumavy to nepůjde, tam se vypěstovat nedají.

Jiří Kocurek

Jinak teda na 1/38 se mýtné platí, všechna vozidla nad 3.5 tuny. Vlamujete se do otevřených vrat.

IGCT

Bylo na čase, nenažranost stavebních firem stoupala v poslední dobědo nebe.

pkajetan

jenže ony dávají zpět tzv. VRACEČKU – chcete vyjmenovat komu všemu??? Ani se neptejte … (je to právě těch skoro 30%) … takže – politické strany mají po ptákách? no to nám zase ubude předvolebních billboardů…. a tekhle ten kapitalizmus nevybudujeme… ještě, že máme dotace z EU na cyklostezky a rozhledny …

Jiří Kocurek

Jaký kapitalismus? Vítejte v evropském socialismu. V ČR kontrétně korporátním socialismu. Nemusím jmenovat tu korporaci, která _není_ v majetku předsedy Strany a Vlády.
Zatím je dovoleno drobné podnikání, ale pouze pod šestihlavým dohledem – to pokud provozujete restauraci. Někde je ten dohled pouze dvouhlavý, to když například děláte do včel. Pokud se rozhodnete vyrábět dezinfekci a oné korporaci tak vlezete do zelí, tak narostou dohledu ruce a nohy.
Ono je potřeba rozlišit státní a soukromou sféru. A soukroumou sférou nemyslím firmy mající příjem výhradně ze státní kasy.

K.S.

A co s tím uděláme?

Hanzi

Dobrá příležitost trochu pohnout s pražským okruhem a D 35 , aspoň tyto největší bolesti u nás. Tím nemyslím že v celková dostavba alespoň té základní sítě by nebyla fajn.

Jirka

Ty stavby nejsou vůbec připravené.
Územní rozhodnutí Pražský okruh Běchovice – D1 už leží rok a půl na úřadě v Uhřiněvsi. Ještě se tak ani nemůžou vykupovat pozemky. Piráti chtěli vykupovat zelené pásy již před 2 lety a ještě nezačali.
D35 se vykupují pozemky Úlibice – Hradec. Zbytek ještě není ve stavu, kdy by se mohli pozemky vykupovat.

Eduard

Jak nejsou připravené? Vše je vyprojektované. To, že tu a tam chybí nějaké to razítko či rozhodnutí je tristní a je to důkazem neschopnosti státního aparátu jako takového, že se nedovede popasovat s pravidly, které si sám vymyslel. Kdyby se chtělo, tak dálnice už dávno stojí. To, že stavět liniové stavby ve velkém jde, dokazují jak Poláci, tak i Rakušáci.

Honsa

Ale cesi jsou cesi. Incompatible

Jirka

V té Uhřiněvsi to již leží rok a půl na stole nějaké úřednice. Má i jinou práci než okruh. U D35 to jde pomalu dopředu, ale chybí kapacity ŘSD. Celé D35 se věnuje jen několik lidí. Naprojektováno to není, projekt se dělá až v DSP, která se dělá na některých úsecích nyní. Po DSP se teprve může vykupovat – to trvá zhruba 2 roky.
Samozřejmě, že by sedaly upravit zákony, tak aby do projektů nemohli tolik zasahovat ekologické organizace. Nicméně by zase ubyla výmluva, proč se do dálnic nesype více peněz.

MildaIV

Chystaná novela stavebního zákona neomezuje možnost ekologických organizací podávat námitky. Nicméně přesouvá schvalování liniových staveb z obecních úřadu na nové krajské stavební úřady. Ty by to měli umět líp a měli by dělat méně chyb v projektech a tím dávat méně prostoru k oprávněným námitkám kohokoliv.

...

Té mimoúrovňové křižovatce chybí bezkolizní rampy pro směry Kolín -> sjezd a nájezd -> Čáslav. Takhle tam bude zbytečně docházet k nehodám.

MildaIV

Nezbývá než doufat, že ušetřené peníze ŘSD využije k rychlejšímu zahájení dalších staveb.

Honza D.

Optimisto…😃
V této oblasti bude ještě zbývat Malín – Kuchyňka (2021-2023) a potom je tam ještě úsek mezi cca Hlízovem a Šťáralkou, který je úzký a jsou zde nebezpečné křižovatky s častými nehodami. Nevíte někdo něco bližšího k druhému úseku?

ene bene

Bývala jakási studie, že úsek Kutná Hora – Poděbrady bude čtyřpruh, kromě obchvatu Kolína. Ten plán vznikl už někdy v 80. letech, ne-li ještě dřív. Moc se v tom směru nepokročilo, ale skutečně, některé stavby jsou pro tu eventualitu připravené (např. nadjezd v Kutné Hoře). Platí ještě tento plán? A proč zrovna obchvat Kolína byl z toho vyjmut? Jsou snad příslušné stavby odkládány právě proto, že je tu navržen čtyřpruh a nikomu se do něj nechce?

55p

Čtyřpruh (možná střídavě 2+1) snad má být od sjezdu z D11 po Kolín. V tomhle úseku se bude I/38 překládat mimo Oseček, Pňov, Novou Ves a Ohradu.

Honza D.

Včera by bylo pozdě…☹️

Majkii
ene bene

Takže po třiceti letech, během kterých narůstal počet aut a provoz tak, že překonal všechny předpoklady, bylo zvoleno méně kapacitní řešení. Bravo.

Vladimír Bílý

Tohle může být reálná náhrada D1 na rozdíl od D35! Spojka D1-D11-D10 (Jihlava, Kolín, Mladá Boleslav) by se už teď měla projektovat jako dálnice a ne nějaké podělané 2+1, které má kapacitu jako 1+1, zato cena je skoro jako 2+2!

Majkii

Krátkodobě jen to, že odbočka na Kaňk se změní v kruhák. V katastru už se pro něj oddělují a vykupují pozemky.