Doprava ve městě Silnice Tramvaje

Brno čeká tramvajová výluka na dva roky, urychlí se tím stavba okruhu

Vizualizace další etapy městského okruhu v Brně v Žabovřeské ulici. Foto: Brno
Vizualizace další etapy městského okruhu v Brně v Žabovřeské ulici. Foto: Brno

Obyvatele Brna čeká od příštího roku dvouletá výluka tramvají mezi Pisárkami a Komínem. Výměnou za takovou komplikaci má být naopak o téměř dva roky dříve dokončena druhá etapa stavby velkého městského okruhu Žabovřeská.

O změně plánů stavby okruhu a omezení tramvají rozhodli včera brněnští radní. Rozhodovali se mezi dvěma variantami: omezit tramvajovou dopravu vždy jen na období prázdnin a stavět výrazně déle, nebo přistoupit na dlouhodobou úplnou výluku a stihnout práce ve výrazně kratším čase.

První varianta přinášela obrovské riziko dalšího zpoždění řešení komplikované dopravní situace v Žabovřeské ulici. To se táhne už od roku 2006. Nedávno nás na několik měsíců zbrzdilo i neúspěšné odvolání spolku Voda z Tetčic. Přihlédli jsme také k tomu, že tramvajová doprava by i tak nefungovala stoprocentně, neboť by se jezdilo ve střídavém jednokolejném provozu,“ vysvětlil náměstek primátorky Robert Kerndl.

O změnu požádalo město Ředitelství silnic a dálnic. Jedním z důvodů je i fakt, že stavba je financována Operačního programu 2 a dokončená musí být podle podmínek do roku 2023. „Proto jsme požádali město Brno, aby se pokusilo zajistit nepřerušovanou výluku tramvajové dopravy namísto původně plánovaných víkendových a prázdninových uzavírek,“ sdělil ředitel brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic David Fiala.

Brno slibuje pro zachování co největšího komfortu pro cestující MHD před výlukou opravu tramvajového pásu na ulici Veveří. Počítá se i s dalšími technickými opatřeními, jako je prodloužení zastávky Konečného náměstí, zřízení úvrati u zastávky Bráfova nebo zařazení většího počtu velkokapacitních vozů.

Dopravní podnik města Brna má už připravené řešení, jak tramvaje nahradit. „Návrh tras jsme se snažili sestavit tak, aby byl zajištěn jednak základní tranzit z Bystrce a Komína do centra a zpět, ale současně aby zůstala v co největší míře zachována lokální obslužnost,“ přiblížil provozní ředitel dopravního podniku Jan Seitl.

Lidé jedoucí z Bystrce se dostanou díky nově zřízené lince x11 z Ečerovy přes Českou až k hlavnímu vlakovému nádraží. Oblast Komína s Pisárkami, výstavištěm a Mendlovým náměstím obslouží posílené okružní linky 84 a 44. Tramvaj číslo 1 bude jezdit pouze v úseku mezi Řečkovicemi a Pisárkami. Mezi Bráfovou a vozovnou v Komíně převeze cestující výluková linka x1.

Trasa městské hromadné dopravy by podle Kerndla neměla být přetížena automobilovým provozem. „Ten zůstane i nadále na Žabovřeské, kde se bude jezdit jako doposud v jednom jízdním pruhu každým směrem,“ dodal.

Součástí stavby části okruhu je zrušení tramvajové trati ve stávajícím profilu, posune se o několik metrů na východ. Vznikne tak současně i půlkilometrový tunel. ŘSD se podařilo získat na konci května další klíčové stavební povolení pro tuto stavbu, během léta chce vypsat soutěž na zhotovitele druhé etapy. Půjde o zakázku v hodnotě zhruba dvou miliard korun.

ŘSD už loni začalo s první etapou stavby, která vyjde na 416 milionů korun. Staví ji sdružení firem Strabag, Imos Brno a Chládek a Tintěra Pardubice. Hotová má být do konce roku.

Stavba 1,8 kilometru silnice má vést k odstranění úzkého hrdla mezi dvěma již vybudovanými úseky Velkého městského okruhu: stavbou MÚK Hlinky a Žabovřeská 2, kde je trasa omezena řekou Svratkou a příkrým skalním svahem Wilsonova lesa. V první etapě stavby se překládají inženýrské sítě, budují se valy a staví nový jízdní pruh ve směru na Pisárky. Dále bude zrekonstruována silnice ve směru na Královo Pole, vybuduje se lávka u zastávky Bráfova a opraví se most na Bystrc. Ve druhé etapě bude proražen tunel pro tramvaj, přeloží se tramvajová trať a rozšíří se stávající silnice.

 

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jedine vlaky
Host
Jedine vlaky

Má se vůbec zkrátit jízdní doba do centra?

Honza
Host
Honza

Bystrčákům bych žádnou X11 nedával. Za to, jak sobečkovsky sabotují dálnici, by si zasloužili chodit pěšky. Pěkně ekologicky, potichu, aby svým pohybem nerušili obyvatele z ostatních částí.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Co bude ale hodně zajímavé, jak pobere první kolej na Hlavním všechno, co tam jezdí dnes, a k tomu x11 navíc. Pět linek na jedné koleji, z toho nejméně jedna v trojčatech. Být to sólo vozy, není problém, ale linka 1 + linka 4 = 5 vozů.

a8n
Host
a8n

To se dá řešit třeba polookružní 9 protisměrně. (V případě zprovoznění Plotní spolu s obnovením 13)

MarekL
Host
MarekL

Fakt nechapu, proc na Zabovreske musi za kazdou cenu zustat tramvaj. To by byl takovej problem kdyby linka 1 koncila u Vystaviste a do Bystrce by vedla jen linka 3 severni trasou? Usetrili by se tim obrovsky penize za tunel a jako nahrada pro lidi z jihu by se mohla zridit napr. nova autobusova linka Mendlak-Bystrc.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Nahradit šalinu autobusem. Geniální. Místo jedné šaliny dva kloubové autobusy. Místo vlastního tělesa postávání v kolonách, jízdní doba + 1/4 hodiny. UŠETŘÍME!

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

A rychlé kapacitní spojení jedné z největších městksých částí (Bystrce) s hlavním nádražím byste si představoval jak?

Martin V.
Host
Martin V.

Nemusela by tam být. Já dokonce ještě pamatuju dobu než tudy osmnáctka začala jezdit a jednička skutečně končila v Pisárkách. Ale tramvajové spojení Pisárek s Komínem (a dál) je podle mě velice užitečné. Nemusí se odkudkoli kamkoli jezdit přes střed města. Pokud je tramvajová síť skutečně síť a ne jen hvězda, tak to přináší nové dopravní možnosti.

K.S.
Host
K.S.

Protože Bystrc je jedno z největších sídlišť v Brně a tramvaj je s to být kapacitní a rychlý spoj do centra, pokud se tedy vyřeší Mendlák-Hlavas. Mimochodem se začíná na lince 1 testovat trojšalina pro až 300 lidí. Pokud se upraví refýže, eventuálně tak čtveřice není myslím nereálné. 400 lidí, to je zhruba kapacita Railjetu. Takže vybudovat v brně RŠ je ideální řešení dopravy. samozřejmě že bude ale třeba časem ty zastávky přiblížit koncepcí železnici aby bylo možné zavést skutečné rychlé spoje, budou třeba rychlé výhybky, ne ty na jízdu krokem, výhybny na předjetí, nějaká forma ZZ, dálkové ovládání stanic…… Číst vice »

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

První rychloprůjezdné výhybky mají jít na rozplet osmičky a desítky u Ostravské. Ještě by je to chtělo u Pisárecké vozovny. No a vyřešit Mendlák, protože tam rychlé výhybky nedávají smysl – v tak prudkém oblouku v křižovatce se rychleji jet nedá. V ÚP je vidět průraz zkrz bývalou hospodu U všech svatých (je přestěhovaná) a vyjde „ze dveří“ do LaserGame a přes výjezdy z parkovacího domu – to poslední je nic moc, zajíždějící auto = brzda provozu. Ale třeba to mají vymyšlené. Zastávky netřeba projíždět, stačí, když jsou na znamení. Ono čekání na předjetí docela dost zdržuje. Projíždět Výstaviště bez… Číst vice »

a8n
Host
a8n

A především na Benešové.

Martin V.
Host
Martin V.

Není mi jasné, proč na to nejdou od lesa (Wilsonova). To znamená:
1) vybudovat tunel pro tramvaj a přeložit ji tam
2) v místě opuštěného tramvajového tělesa udělat dvoupruh do Žabin a převést na něj provoz
3) v místě současné silnice vybudovat dvoupruh do Pisárek
4) dodělat cyklostezku podél vody

To jsou tam takové osové posuny (včetně galerie nad silnicí do Žabin), že tento postup není možný?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Především by to asi trvalo déle než teď zvolený postup, o což asi není zájem.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Místní geologické podmínky nejsou z nejlepších, jsou obtížné. Ražba půjde pomalu a dělat ještě přestávky kvůli souběžne provozovaným tramvajím není dobrý nápad.

Dr.Vaclav Kulihrach
Host
Dr.Vaclav Kulihrach

Protože Brno,…
Tam blbych 200 metrů ulice opravují 15 měsíců

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

A tož chlapi, že ste se nepřihlásili do veřejné soutěže.

Insider
Host
Insider

Že jim nejdete poradit, člověče :-). Myslíte, že tam sedí a navrhují to číšníci a kuchaři? Kupodivu nikoliv. Buďte si jist, že tyto věci navrhují a připravují lidé, kteří mají k dipozici řádově více informací, než Vy a kteří tomu rozumějí řádově více, než Vy, ve vší úctě. Rozhodnutí jiných je třeba brát, jak je. Nebo se nechte zaměstnat u ŘSD nebo na magistrátě a rozhodujte o tom :-).

Martin V.
Host
Martin V.

O tom, ve vší úctě, nepochybuju. Proto jsem se ptal, kde je problém. A bylo mi odpovězeno, že ražba tunelu bude obtížná. Takže za tím byla zvědavost, nikoli touha rozhodovat.

xyz
Host
xyz

I po celém schvalovacím „kolečku“ je možné provádět změny postupu stavebních prací? Zajímavé. 🙂

P. S. Upozorňuji i na údaj s rokem 2006 coby rokem, kdy to celé začalo (z technického hlediska mohla být tato stavba realizována hned po dokončení VMO Pisárky, tzn. od roku 2007) a jaké zdržení v této věci tedy celkově je. To kdyby někdo chtěl tvrdit, že za jediné zdržení (ve skutečnosti jen několikaměsíční a to ještě jen kvůli „nestíhání lhůt“ ze strany úřadů) může jedno jediné podání spolku Voda z Tetčic.

marty-t2
Host
marty-t2

konečně slyším z Brna něco rozumného – to že se urychlí stavba VMO o 2 roky na úkor šaliny mezi Komínem a Pisárkami uleví drtivé většině – možná překvapivě i cestujícím MHD – taková expresní bus linka E56 mezi Kr.Polem a Campusem ve Starém Lískovci přestane stát v zácpách a bude pro cestující hodně atraktivnější než dnes…

petr766
Host
petr766

Navíc co v Bystrci, kdo by tam kromě místních jezdil ;-))))

PetrN
Host
PetrN

Tak hlavně cesta šalinou Hlavák-Bystrc vychází časově uplně nastejno přes Veveří jak přes Pisárky, takže jediné zhoršení po dobu výluky pro cestu do Bystrce bude z oblasti Mendláku a Pisárek

Martin V.
Host
Martin V.

Ono úplně nastejno to není, protože přes Pisárky jede tramvaj po většinu trasy segregovaná (kromě úseku Mendlák – Hybešova – Hlavák), kdežto po Veveří nikoli. A třeba před stavební fakultou do města je pruh pro auta tak úzký, že se tam vedle sebe vejde jenom šalina a úzké osobní auto jehož řidič je schopen jet těsně vedle obrubníku (což minimálně 1/10 neumí a tím to zacpe). Minská a Horova – to jsou šířkovým uspořádáním v podstatě vesnické ulice s tramvají (Žabiny mi snad prominou), sice v posledních letech slušně opravené, ale zázraky se tam čekat nedají, o segregaci MHD nemůže… Číst vice »

hoholu
Host
hoholu

Jó na Minské bude sranda, to aby od tam až po „Tábor“ vykázali „tranzit“(~pochybuji, že to vůbec jde)

PetrN
Host
PetrN

tak nelze srovnávat s aktuálním staveb, kdy je zavřený most přes Žabovřeskou, v době uzavření trati mezi Pisárkama a Bráfovou bude hotová celá 1.etapa stavby. Jízdní doba dle jízdních řádů je opravdu totožná tam i tam, a příliš velkému zpoždění přes Minskou nedochází.. takže bych v tom neviděl zásadní problém.

Martin V.
Host
Martin V.

Nezpochybňuju jízdní dobu podle jízdního řádu, ta je v obou variantách 19 minut. Jen si nejsu jist, co to udělá, až šaliny na Veveří (a na Husově) zahustíte. Možná tam DPMB nasadí ta trojčata T6, co se teď testuje.

PetrN
Host
PetrN

doporučuju se podívat na hned první obrázek tady v článku… Linka X11 se bude z České točit jednosměrně přes Maliňák > Hlavák > Svoboďák, takže problematická Husova odpadá… Problematické místo na Konečňáku by se mělo vyřešit prodoužením nástupní hrany na 70m, aby mohly na zelenou projet 2 soupravy šalin. A opravdu se počítá s nasazením 3xT6, to všechno tam je… Předpokládám že X11 nebude jezdit po 5 minutách, když i linka 11 jedoucí přes Českou a Maliňák bude prodloužená až do smyčky Ečerova, hádám že bou jezdit obe X11 a 11 v intervalu 10 min ve vzájemném prokladu, takže po… Číst vice »

Jva
Host
Jva

Co se plánuje na X1? Nasazení KT8 mi přijde na ten kousek jako plýtvání (nutné na 8, uplatňují se i při jiných výlukách). Co T3 (Varia) PX?

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Vzhledem k tomu, že X1 bude točit ve smyšce Komín, tak by měly stačit 2 vozy, při čtvrthodinovém intervalu možná i jeden vůz. A jedna či dvě KT8 navíc není až takový problém. Dneska jich 5 jezdí na lince 10 a dalších 11 kusů na lince 2.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Je jich celkem 38 kusů, turnusová potřeba linky 8 je 18 kusů v bezvýlukovém stavu. Počítám to z vypravenosti vozidel na BMHD.

petr766
Host
petr766

Tak ještě R43 a konečně by se po té části Brna dalo jezdit a ulevilo se centru…

MildaIV
Host
MildaIV

Tou R43 se mělo začít.

Vladimír Bílý
Host
Vladimír Bílý

No já nevím. R43 by ulevila všemu možnému, ale centru města zrovna ne. Pokud tedy nepovažujete Pisárky a KrPole za centrum města…

PetrN
Host
PetrN

Na současné I/43 je hodně malý podíl tranzitní dopravy, naprostá většina aut od Svitav/Letovic/Blanska/Kuřimi jede do a nebo z Brna, takže žádná zásadní úleva s R43 by se nekonala…

Dr.Vaclav Kulihrach
Host
Dr.Vaclav Kulihrach

Prosím? Vždyť je to hlavní a v této části republiky jediná silnice sever jih a spojka tři dálnic (R52,D1/D2, R35)…

PetrN
Host
PetrN

To máte sice pravdu, ale ten tranzit od jihu (D2/D52) přes Brno na sever po I/43 příliš významný není, většina toho na sever jede radši po D1 buď na Prahu a pak D10 na Liberec, nebo do Polska přes Ostravu. Možná do Polska přes přechod u Králík, ale tam jezdí velmi málo aut a dokonce je to asi i rychlejší po dálnici přes Olomouc a Mohelnici. Nerozporuju že po I/43 nějaký tranzit jede, ale moc toho nebude, vždyť u Svitav jsou intenzity kolem 7500 voz/den, což je třetina oproti intenzitam u Lipůvky. Kolik z těch 7500 aut si myslíte že… Číst vice »

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Mno v Praze na spojce mezi D1 a D10 nejsou dopravní problémy, navíc je tato trasa kratší. Nebo ne? Nebo se 1/43 vyhýbají jako čert kříži, protože je to tam o hubu a raději volí přecpanou D1? Až se v dorpavě spálí více paliva to taky nevadí, doprava je dražší, to taky nevadí…

Vladimír Bílý
Host
Vladimír Bílý

… ale absolutně nepoužitelná a tudíž využívaná jen v úplné nouzi. I po případném „zpoužitelnění“ dobudováním D43 a D35 to s tím tranzitem nebude tak horké. Evropský bude nula bo to nikam dál na sever prostě nevede a nepovede. Vnitrostátní bude samozřejmě o něco větší, než teď. Význam má pro spojení kraje HK a části LB, OLO, PAR. Nicméně i tak bude většina dopravy po D43 bude v Brně začínat a končit. Konec fantazírovaní. D43 je v nedohlednu.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

sever Sportovní, Milady Horákové, Koliště, Dornych jih. Zrovna to Koliště centru je a není ucpané jenom v noci a v sobotu ráno.

Partneři



CSCARGO
RSD