Rok zvratů na evropském trhu s novými auty. Po Dacii Sandero žebříček ovládla Tesla
Poprvé v historii není nejprodávanějším autem v Evropě vozidlo se spalovacím motorem.
Nedostatek dílů pro výrobu nových aut a dlouhé čekací lhůty na dodání zásadně míchají pořadím nejprodávanějších osobních aut na evropském trhu.
Statistiky, kterým dlouhé roky kraloval Volkswagen Golf, už během roku narušila Dacia s modelem Sandero. V září ovládlo žebříček podle počtu nově registrovaných vozidel za měsíc auto, které se ani v Evropě nevyrábí a nemá spalovací motor.
Vyplývá to z dnes zveřejněných statistik společnost JATO Dynamics. Vítězství Tesly je přitom velmi silné. Za měsíc se v Evropě registrovalo 24 591 vozidel Model 3. Druhý Renault Clio zaznamenal o šest tisíc kusů registrací méně. Data za září i jiné měsíce letošního roku ale neukazují často reálnou situaci na trhu. Jde o oficiální data o registracích, nikoliv zakoupených a hlavně objednaných autech. Kvůli výpadku dílů, zejména čipů, musí řada zákazníků na svá auta čekat půl roku a déle.
Pro Teslu jde o mimořádně úspěšný den: během dne autopůjčovna Hertz oznámila nákup 100 tisíc aut Model 3, díky růstu cen akcií hodnota firmy poprvé překonala bilion dolarů.
Podíl SUV se blíží k polovině
Evropský trh v září v meziročním srovnání spadl o čtvrtinu, registrovalo se 964 800 aut. Poprvé v historii se nejprodávanějším autem stal elektromobil, auta s bateriovým pohonem mají už přes pětinu trhu. „Prodejci aut dál čelí problémům s dostatkem nových aut. Řada zákazníků proto raději kupují ojetá,“ dodal Felipe Munoz z JATO Dynamics.
Dalším zajímavým vývojem je velký pokles prodeje aut s naftovým pohonem, jejich podíl na trhu se už téměř srovnal a elektromobily. Jen za září registrace klesly v meziročním porovnání o 51 % na 167 tisíc. „Proměna trhu v takové razanci je výjimečná. Je zřejmé, že k tomu došlo kvůli souhře více faktorů, nejen změně chování zákazníků. Řada výrobců začíná preferovat kvůli nedostatku čipů výrobu elektromobilů před konvenčními auty se spalovacími motory,“ dodal Munoz.
Dál pokračuje obliba aut kategorie SUV: za září tvořily již 46,5 % všech nově registrovaných vozů. Problémy s nedostatkem vozů postihují výrazně automobilku Škoda Auto: registrace vlajkové lodi – Octavie – klesly v září o 68 %. I u Škody ale platí, že výrobci dávají přednost často elektromobilům: druhým nejúspěšnějším modelem automobilky na evropském trhu byl po Fabii v září Enyaq iV.