Automobilový průmysl Automobily

Prodeje SUV lámou rekordy, v Evropě dosáhly tržního podílu již 44 %

Peugeot 2008. Foto: Peugeot
Peugeot 2008. Foto: Peugeot
Celý evropský trh s novými auty zaznamenal v lednu velký pád.

Automobily kategorie SUV v lednu pokořily další historický rekord. Téměř každé druhé auto, které se v lednu registrovalo v Evropě, bylo této kategorie.

Vyplývá to z dat poradenské společnosti JATO Dynamics. Podle nich v lednu registrace nových vozidel spadly meziročně o 26 % na 839 tisíc vozidel, vozidla kategorie SUV zaznamenaly ale nejvyšší tržní podíl v historii: 44 %.

„Poptávka po SUV neukazuje žádné známky stagnace, vyvíjí se podobně jako v USA či Číně,“ uvedl Felipe Munoz z JATO Dynamics. Registrace SUV v absolutním vyjádření klesly o 18 %. Téměř polovinu všech vozidel SUV tvoří kategorie kompaktních vozů. Nejprodávanějším SUV byl Peugeot 2008.

Z 27 sledovaných trhů klesly prodeje více než dvouciferným tempem ve 24 z nich. Například v Německu registrace spadly o 32 %, ve Španělsku o 52 %. Jedním z mála rostoucích trhů bylo Švédsko, kde jde ale ještě o dopady daňových změn v loňském lednu. Ty vedly k propadu registraci v loňském roce a velkému poklesu základny k porovnání.

JATO ve své zprávě upozorňuje i na zajímavé přesuny v žebříčku nejprodávanějších modelů: v lednu se například dlouhodobá jednička evropského trhu – Volkswagen Golf – dostal až na čtvrté místo, před něj se dostala napříklkad i Dacia Sandero. Škoda Octavia byla v lednu desátá.

52 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Dorota

Hlavně u SUV má motorista jistotu, že tam nebude ukvičený litrový tříhrnek. Objem ničím nenahradíš.

JiP

Aby nebyla kritika SUV tak jednostranna. Mame doma MPV Touran, kde je podobne vysoky posed jako v mnoha SUV. Nedavno jsem mel moznost se po dlouhe dobe svezt postarsi Octavii II a byl jsem docela v soku, jak je v tom aute ve skutecnosti nizky posed. Mel jsem pocit, ze jedu zadnici po asfaltu a faktem je, ze bych si jiz nic takoveho nizkeho take nekoupil. Co se tyce posedu jsou SUV zkratka pro mnoho uzivatelu mnohem pohodlnejsi.

P73

Beru argument horším výhledem, ale v čem dalším je sezení níž pro vás negativní?
Menší šance na rollover?

JiP

Tak pokud pouzivate auto na nejake sportovni jezdeni, tak nizke teziste je nutne, ale kolik takovych uzivatelu je? Troufam si tvrdit ze pro vetsinu lidi je auto dopravni prostredek z bodu A do bodu B a do vyssich aut se zkratka pohodlneji nastupuje, na zadnich sedadlech nemate kolena pod bradou, snadneji pripoutate deti a detske sedacky.

Venca

Hlavně jsou SUV skoro poslední auta, kam se dává něco, co se dá označit za „solidní“ motor. Tedaalespoň některá.

R2D2

Přesně, Dvojkový Focus odešel do benzínového nebe, tak se jdu podívat na novou Octavii a v tom autě si připadám jak když sedím na obrubníků.

Josef Novák

No vidíš, a to jsou lidé jako já, kteří si i v té Ovci při služebce připadají jako na posedu 🙂 Samozřejmě každému dle jeho chuti a pokud někdo neřeší, jak se jeho auto chová na silnici a má ho jen pro ten pomyslný přesun z bodu a do bodu B, asi se argument „pohodlnějšího“ nastupování dá pochopit. Z hlediska praktičnosti má ale i nízké auto své výhody – malé děti lépe zvládají samostatné nastupování bez pošlapání prahů, při mytí pohodlně dosáhnu rukavicí na střed střechy, snazší nakládka kol na střešní nosič…. Každopádně je to stejně smutný pohled na silnice,… Číst vice »

JiP

Ja myslim, ze nejdulezitejsi je prave ta moznost volby. Mimochodem jsem dlouha leta Octavii II take vlastnil, soucasne nejsem majitelem SUV a ani to neplanuji. Souhlasim s vasi definici ze jsou to z valne vetsiny obtloustlé rádobyteréňáky, ale lide to zjevne hromadne chteji. Napr. Touran co mame nyni doma jiste neni zavodni vozidlo, ale v ramci bezneho provozu jezdi velmi svizne a jiste a v porovnani s rodinymi dodavkami, je to stale dobre ovladatelne auto, ktere na pudorysu mnoha SUV, nabizi nesrovnatelne vice vznitrniho prostoru. Jenom jsem se nad situaci kriticky ohledne SUV zamyslel, clovek nesmi byt dogmatik. A napr.… Číst vice »

Dorota

Naprostý souhlas a navíc po třech hodinách jízdy v předražený koktavce z ní lezeš jak z ponorky.

JiP

Prodeje aut ukazuji 2 veci. Jednak lide chteji uplne neco jineho, ze se snazi prosazovat zelene bruselske politbyro (ktere mimochodem obvykle samo jezdi v 6-8 valcovych x litrovych limuzinach) a soucasne se ukazuje, jak pod socialistickou verchuskou obyvatelstvo EU postupne chudne a do popredi se dostavaji cim dal vice low cost modely.

none

SUV. To jsou ty usporny auta s nizkou uhlikovou stopou? Pokud ano, je dobre, ze jich je cimdal vic a po zakazu vykonnych zarovek a vysavacu dal zachranujeme planetu.

Huh

Chce se mi zvracet. Aneb bílej gazík do města na ježdění po chodníku a zeleni.

kulhán

Tak zvracej, dokud máš co!

yxc

Tak srovnávat Gazík s SUV je trochu mimo. Sice nejsem fanda SUV, ale nutno podotknout, že to opravdu nejsou auta do terénu a světlou výšku mají na úrovní osobních aut před 30-40 lety. Prostě se jen sposutě lidí nechce sedět u země a chtějí snažší nástup. Což vzhledem k tomu, že evropa stárne a na nové auto mají krom firem spíš starší ročníky dává smysl. Jen mě teda přijde lepší MPV, které krom vyššího posezu nabízí i praktičnost a prostor navíc.

Honza

Nejsem si jist, že je to úplně dáno jen poptávkou trhu ale je fakt, že je to i módní záležitost. Myslím si, že alternativ k suv je málo. Lituji, že mizí MPV a tento rodinný segment mizí….skoro poslední na trhu zůstává SMAX, Galaxy a Alhambra…

Pivlis

Jako náhrada za mizející MPV se v mém okolí rozmáhají auta jako Peugeot Partner, Opel Combo Life a podobné.

Michal J.

To je hodně chabá náhrada. Dodávky neposkytují jízdní vlastnosti ani komfort MPV. Děti nejsou materiál. SUV jsou předražená, nebezpečná, neekologická a nepraktická. Pro automobilky jsou ale zlatým dolem, takže budou tuhle nesmyslnou módu přiživovat, jak jen to půjde, až se ze zvrácenosti stane norma.

Jaaa

Už se stala.

P73

Souhlas, ale bohužel trh rozhodl a vypadá to, že líp už nebude. 🙂

Dorota

Nevím z čeho vycházíte, že SUV jsou předražená, nebezpečná, neekologická a nepraktická. V které asijské zemi žijete? V Číně.

Petr

Zrovna Galaxy a Alhambra byly/jsou pěkné paskvily, zejména pokud je srovnáte s MPV jako Toyota Sienna nebo Honda Odyssey.

JiP

Problem je, ze diky EU regulacim, sem japonske automobilky nedovazi zadne sve modely MPV, ktere jsou nahony lepsi, nez na co jsme zde zvykli. V japonsku jsem take mel Hondu Odyssey a bral bych i vsemi 10 zde, to ale musi byt dovezena nejaka bazarovka z USA. To stejne Toyota Vellfire, Toyota Alphard, Honda Stepwagon. Bohuzel jen v Japonsku, Australii a USA. A jeste na jednom miste-vychodni Sibir. Spousta japonskych ojetin pak konci v Rusku, kdyz jedete autem v napr. v Petropavlovsu-Kamchatskem, tak mozna 1/3 aut ma volant na prave strane.

Petr5

Nejhorší pohled je na SUV plněné silikonem a botoxem. A nad tím korunuje vzduchoprázdná nejvíce obarvená peroxidem.

Petr5

Ne nejvíce, ale navíc

Robert

To je trochu zavádějící třídění od JATO…jsou to všechna SUV ( všech velikostí ).
Když dáme dohromady třeba všechny kombíky nebo hatchbacky všech tříd…jaké nám vyjde asi číslo. Nemění to ovšem nic na tom, že prodeje SUV rostou.

Cestující, teď ale doma

Nebo rozdělit SUV na další třídy, např. malé SUV, střední SUV, luxusní SUV apod.

...

Vozidla se samonosnou karosérií, běžnými polonápravami, emulací závěrky diferenciálu prostřednictvím brzd, zpravidla odvozená od běžného silničního vozidla, která se nedají vzít do pořádného terénu, by měla být jednou kategorií. Ta, která se do terénu vzít dají a není to pak jejich poslední cesta, by měla tvořit kategorii samostatnou (ne, terénem nemyslím polní cestu s trochou bláta, ale spíš to, co je k vidění například na tomto videu: https://www.youtube.com/watch?v=Xigxmo1lDM4 )

jan

Boj s klimatem:-) Hlavně že auto velikosti fabie dostane 60 tisíc pokutu.. dioti. Na papíru.

Lemmy

Asi tak. Erár si hraje s elektrickými nebo vodíkovými motoráky (celkový dopad nula nula prd), zatímco si staticíce lidí koupí obrovské auto s tomu odpovídající spotřebou…

Kalina

Čistě elektrická nebo elektrifikovaná auta se naštěstí prodávají čím dál více… „According to EV Sales Blog, some 112,593 passenger plug-in electric car sales were registered last month (up 50% year-over-year), which represents 14% of the total market. “
zdroj: https://insideevs.com/news/491188/europe-plugin-car-sales-january-2021/

Greta

Když si statisíce lidí koupí velké auto a dalších 5 milionů aut v Česku zmizí bez náhrady ve šrotu, tak bude environmentální dopad jednoznačně kladný.

Greta

Jediný spravedlivý, rovný a nediskriminační nástroj pro regulaci spotřeby jsou peníze. Když budou SUV drahá koupí si je méně lidí, když budou auta i palivo všeobecně dražší, koupí si je méně lidí a ovzduší bude čistší. Milionáři holt budou jezdit čím chtějí, ale těch není tolik.

Jaaa

Je to velký a má to posez vysoko. Auta se prostě budou dál zvětšovat, aby ten pocit bezpečí a nadřazenosti a výhled z kabiny byl u zákazníků, kteří to vyžadují, zachován. Jinou užitnou hodnou navíc ta auta nemají.

Pro města a pro krajinu to ale znamená akorát další plýtvání prostorem.

kulhán

To není pravda. Sám mám již 9té SUV a co se týče velikosti tak oproti Superbu tak mé SUV je cca o 5 cm širší ale o několik desítek cm kratší!

Jaaa

Ano, je kratší, ale širší. S užitnou plochou menší. Parkovací místa mají problém především do šířky.

kulhán

Problém těch 5 cm do šířky nemají, to mají jen vyžraný lidi problém vystoupit a nebo přes špeky zatočit volantem.

Pivlis

SUV neznamená jenom obrovskou krávu. SUV je i část Fiatů 500, Mini Cooperů a pod., takže s tím plýtváním prostoru je to diskutabilní, mnohdy jsou to normální auta nafouklá co výšky a hned se to označí jako SUV, protože marketing. S podstatou slova SUV to, pravda, už většinou nemá nic společného. Ale každý ať si koupí, co chce.

Jakub P

No co, Stupid Useless Vehicle to pak je, takže zkratku SUV to vystihuje dokonale…

kulhán

Většina SUV je kratší jak kombik střední třídy.

asdfr

No, pozeral som rozmery najpredavanejsieho SUV Peugeot 2008. Na dlzku ma 4300 mm. Moje combi nizsej strednej triedy, ktore sa zacalo vyrabat v roku 1998 ma na dlzku 4450 mm, co je o 15 cm dlhsie ako to najpredavanjesie SUV. Najnovsi model mojho auta z roku 2018 ma v combi dlzku 4668 mm a ako hatchback 4378 mm. Co dodat.

medvěd

Lidi v Evropě chtěj pohodlný auta.

rsp

To je právě ono: lidi kašlají na nějaké vědce a jejich varování, chtějí se prostě mít dobře a pohodlně. To je důvod, proč se různé katastrofické předpovědi (zejména pokud jde o vymírání života (jiného než člověčího)) nejméně z části vyplní. To není morální odsudek, to je věcný odhad příštího vývoje.

Lemmy

Jojo, což je ostatně vidět i na aktuálním „boji“ s virem…

Jiří Kocurek

Tak ono je lepší si zatopit než umrznout… kvůli globálnímu optelování. Jo vlastně on skleníkový plyn může Zemi ochladit a co hůř, jadernou elektrárnu je potřeba odstavit, snižují se emise CO2.
A pak tomu věř.

Raddie

Je to všechno jen šaráda a hra o peníze. Ty bohužel jdou z našich daní…

jura

Ano, vedecky svetovy nazor. To zas bude stovek milionu zbidacenych a desitky milionu mrtvych.

MildaIV

Nejvíc o ekologii mluví ti, kteří mají v rodině 3+ auta a jezdí s nimi výrazně nadprúměrně.

rsp

Nevím, na koho narážíte, u nás v rodině není ani jedno auto.

Dorota

To nemáte ani na ojetinu z Dojčlandu?

Michal

Nedávno jsem na ulici synovi ukazoval starou Pragovku. Ony ty auta vlastně dřív byly SUV všechny (tvar karoserie). Takže se možná vracíme ke kořenům 😀

PetrD

A také velikostí kol/ráfků se vracíme ke kořenům 😀