Automobilový průmysl Automobily

Evropský trh s auty: Škoda předstihla BMW, Sandero 7. nejprodávanějším modelem

Dacia přišla s novou podobou svého modelu Sandero loni na podzim. V srpnu 2017 už bylo 5. nejprodávanějším autem v Evropě. Foto: Dacia
Dacia přišla s novou podobou svého modelu Sandero loni na podzim. V srpnu 2017 už bylo 5. nejprodávanějším autem v Evropě. Foto: Dacia

Evropský trh s novými vozy zažil v dubnu velkou růstovou vlnu, která přinesla i řadu zajímavých změn v pořadí nejprodávanějších značek a modelů.  Zřejmě největším překvapením je další posilování značky Dacia. Její nejmenší model Sandero pronikl poprvé do první desítky a stal se sedmým nejprodávanějším vozem.

Vyplývá to ze statistik o registracích nových vozidel, které zveřejnila Evropská asociace výrobců vozidel (ACEA)  a z detailnější analýzy trhu společnosti JATO Dynamics.

Registrace nových vozů stouply v dubnu o 9,6 % na 1,34 milionu vozidel, jde tak o nejlepší výsledek za duben od roku 2008 a o největší růst za poslední rok. Statistiky jsou ale v březnu a dubnu ovlivněny Velikonocemi. V březnu naopak registrace klesly. Za první třetinu roku stouply registrace v meziročním srovnání o 2,5 % na 5,61 milionu vozidel.

Z velkých trhů zažilo v dubnu pokles jen Švýcarsko, v ostatních zemích registrace rostly. „Duben byl abnormální měsíc, bylo více faktorů, které pomohly růstu. Nicméně výsledky ukazují, že mezi zákazníky i výrobci aut panuje pozitivní nálada,“ řekl Felipe Munoz z JATO Dynamics.

Duben byl ve znamení pokračujícího trendu padajícího zájmu o diesely, jejich registrace klesly o 13.2 %, tržní podíl tvoří už jen 36,7 %. Lidé se přesouvají hlavně k benzínu, jeho prodeje stouply o 25 %. Auta s alternativními pohony se ale už dostávají také na zajímavé hodnoty: díky nárůstu o 53,5 % tvoří už 5,5 % všech registrací, největší část z nich tvoří hybridy. I nadále pokračuje boom SUV modelů, ty za duben dosáhly už podílu 33,3 %. Největším tahounem jsou hlavně malá SUV.

25 nejprodávanějších značek a modelů v Evropě za duben 2018. Foto: JATO Dynamics
25 nejprodávanějších značek a modelů v Evropě za duben 2018. Foto: JATO Dynamics

V žebříčku prodejů dál vévodí Volkswagen a jeho značky, celá skupiny má už i díky velkému růstu Škody podíl 25,7 %. Škoda Auto zažila velmi úspěšný duben, s růstem o desetinu se dostala na osmé místo před BMW a Fiat. Za celý rok zůstává Škoda desátá.

Zřejmě největším překvapením je další tažení Dacie. Ta v celkových prodejích stoupla už na 15. místo, v prodejích podle modelů se dostala poprvé i do první desítky. Nové verze Sandera se prodalo jen za duben téměř dvacet tisíc kusů, což znamená sedmé místo. V Česku vyráběných aut je Škoda Octavia 9., Fabia 18. Škoda Karoq patřila v dubnu k největším skokanům, ve své kategorii kompaktních SUV se již dostala do první desítky před Seat Ateca. Výrazně větší nárůst, než celý trh, zaznamenaly za duben Hyundai či Toyota.

15 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Na odkazovaném obrázku se nejedná o evropské, nýbrž o globální prodeje. Jednak je to v názvu obrázku a kromě toho – v Evropě pick upů od Fordu moc nejezdí 😉

  • Sandero ve verzi Arktida s benzínem 1 litr, 54 kW, má klimu, denní LED, rádio, asistent rozjezdu do kopce atd. stojí cca. 220 000, snad i s metalízou. Myslím, že Fabia se stejným motorem a výbavou na tom bude hůř.

  • Jak mohou Velikonoce ovlivňovat statistiku? A ovlivňují ji pozitivně nebo negativně?

    • Podle slovosledu usuzuji, že ty „Velikonoce“ jsou ovlivnené „statistikama“ 🙂

    • Ano je to tak, letošní Velikonoce byly zřejmě ovlivněny statistikami. Ale autor z Vás zřejmě udělá jako vždy vola, protože kdo je víc? To si zřejmě přinesl z redakce „trestně stíhaného“ i když, jak tak sleduji pár jeho kolegů, tak psát česky umí i jinde. Problém je, že tam češtinu zřejmě někdo hlídá a po autorovi to vždy „přepsal“. Tady si to autor obvykle ani po sobě nepřečte. Ze začátku jsem na chyby upozorňoval, protože mi to bylo líto, že to není správně, ale místo „vděku“ jsem se se zlou potázal, neboť moje příspěvky prý také obsahovaly chyby, tak co jsem si to vlastně dovolil, že. Tak raději stádně mlčím a mrzí mne to dál.

      Autor totiž nechápe, že je vystudovaný novinář provozující deník a čtenář má často třeba „jen“ maturitu a navíc – já neprovozuji deník, ale pouze jsem napsal komentář a upozornil na chyby. Kdybych ho provozoval…

      • Děkuji za konstruktivní připomínku. Nejsem vystudovaný novinář. Tolik k věci. Panu Jiřímu děkuji za upozornění, opravil jsem. Pokud jsem Vám, pane Petře, způsobil nějakou psychickou újmu, ještě jednou se za ni omlouvám.

  • Tažení Dacie se není proč divit, za cenu Fábie v základu kde připlácíte málem i za volant, máte Sandero v plné palbě. Sice to není polykač dálničních kilometrů ale na běžné ježdění do práce nebo na nákup to stačí.

    • Sandero v plne vybave… necelych 350 000 …. fabia v zakldu cca o 90 tisic levnejsi.

      Fabia v plne vybave cca o 50 tosic drazsi, ale s prvky vybavy, o kterych se sanderu ani nezda.

      Jste si jisty tim tvrzenim?

    • Pro JEN TAK. Sandero s litrovým benzínem ve verzi Artica, t.j. man. klima, asistent rozjezdu do kopce,LED denni světla, radio atd. cca212 000 Kč. S couvaci kamerou.navigaci, tempomatem cca250 000. Srovnej s Fabii s benzínem 55 kW.

    • Nejdrazší Sandero které jsem v rychlosti nakonfiguroval je za Kč 327 700,- ovšem je to nafta. Benzín o cca Kč 40 000,- méně. No a jak píše Jura.P je zapotřebí porovnávat jablka s jablkama.

    • Jura, Pavel: ja reagoval na primy komentar autora této diskuse, cili jsem bral sandero v plne palbe – cili to nejdrazsi, co se dalo vybrat a nastavit, a srovnal s fabii v zakladu. primer „Goga“ proste neplati a je to lez.

    • Jen tak… O.K. tohle je samozřejmě pravda, to srovnání bylo přitažené za vlasy. Já se vždycky snažím srovnávat podobné výbavy a tam je to pro Sandero jasné. Tím nechci říct, že je lepší volba než Fabia, každý si vybere podle svých priorit. ..,Jeden holky, druhý vdolky!..

    • V konfigurátoru v lednu vyšlo Sandero Artica 1.0 benzín s manuálem, barva bez metly, rádio s navigací, manuální klimatizace, litá kola, rezerva, zadní okna v elektrice, zadní parkovací kamera vč. zadních parkovacích senzorů za 242 000 ,stejná fabia vyšla na 309 000. U dácie jsme navíc dostali plechové zimáky zdarma a kouli jako bonus že nás doporučil stávající zákazník.
      Pokud je nejdražší Dacia za cca 320 000, tak nejdražší Fabia byla za cca 450 000.

Newsletter

Partneři


Výběr editora