RegioJet vstoupí do Pražské integrované dopravy, vyhrál soutěž na provoz městských vlaků
RegioJet bude jezdit z Roztok do Hostivaře a z Vršovic do Běchovic.
(aktualizováno 13:23) Dopravu na železniční lince S49 z Roztok do Hostivaře a úplně nové lince S61 z Vršovic do Běchovic přes Zahradní Město zajistí společnost RegioJet.
Vítězství největšího tuzemského soukromého železničního dopravce v soutěži na provoz obou linek dnes oznámil náměstek primátora Adam Scheinherr. Smlouva bude na 15 let. Dopravce nasadí na tyto linky celkem 7 nových elektrických jednotek, které budou nízkopodlažní a plně klimatizované. RegioJet v soutěži porazil České dráhy a Arrivu. RegioJet byl nejlevnější: roční provoz si nacenil na 162 milionů, České dráhy na 171 milionů a Arriva na 199 milionů korun.
Zatímco na lince S49 aktuálně již jezdí Arriva vlaky s dieselovými jednotkami, S61 bude úplně novým spojením, které začne na konci roku 2024. Součástí budou i nové zastávky Hostavice, Jahodnice, Jiráskova čtvrť a Depo Hostivař s přestupem na metro A.
„Železnice dokáže být nejrychlejším dopravním prostředkem při cestě do Prahy i uvnitř města, kde dosahuje průměrné rychlosti okolo 49,3 km/h. To z ní dělá nejrychlejší druh MHD. Za posledních deset let se počet cestujících ve vlacích zdvojnásobil na zhruba 170 000 denně jen uvnitř Prahy,“ dodal Scheinherr.
Město vypsalo soutěž letos v květnu. Odhadovaná cena zakázky byla až 7,37 miliardy korun, a to při využití opcí na maximální zahuštění provozu. Smlouva bude v takzvaném brutto režimu, tedy riziko tržeb ponese město. Výsledná cena je nakonec o třetinu nižší, cena za kilometr bude 215,50 Kč, což z provozu linek dělá jedny z nejdražších v zemi. Je to způsobeno i pořízením nových souprav zcela bez dotace a s ETCS. Nové elektrické vlaky s bezbariérovým přístupem, oddílem první třídy, vybavené wifi a celovozovou klimatizací vyjedou na trať v prosinci 2024.
„Obě městské vlakové linky budou jezdit prozatím v intervalu 30 minut ve všední dny a 60 minut o víkendech. Ve výhledu je pak možné v rámci opcí rozšíření provozu, zkrácení intervalů i prodloužení obou linek. Linka S49 by mohla jezdit až do Říčan a linka S61 až na Smíchov a na druhé straně až do Úval,“ řekl ředitel ROPID Petr Tomčík.
Pro každou linku se počítá se třemi elektrickými jednotkami, sedmá jednotka bude sloužit jako záložní vozidlo pro obě trasy. Jednotky budou dvousystémové, vybavené zabezpečovačem ETCS a s kapacitou 240 míst k sezení.
Předpokládaný rozsah objednaných dopravních výkonů je stanoven na 457 tisíc vlakových kilometrů ročně pro linku S49 a 297 tisíc vlakových kilometrů ročně pro linku S61.