dkv-spojujeme

Až 7,4 miliardy na 15 let. Pražská rada schválila soutěž na dvě městské vlakové linky

Nové 4. nástupiště na nádraží Vršovice bylo postaveno pro městskou a příměstskou dopravu. Pramen: ROPIDNové 4. nástupiště na nádraží Vršovice bylo postaveno pro městskou a příměstskou dopravu. Pramen: ROPID

Praha požaduje sedm nových elektrických jednotek, kapacita má být 240 míst k sezení.

Praha se letos zařadí k několika málo průkopnickým regionům, které už vypsaly na zajištění železniční dopravy řádné soutěže. A pro dopravce půjde o zajímavé sousto. Pražští radní schválili vypsání tendru na dvě městské linky, přičemž hodnota zakázky na 15 let při využití opcí může být až 7,4 miliardy korun. Vyplývá to z materiálu pro radu, který nyní zamíří do zastupitelstva.

V soutěžním balíku budou dvě linky: stávající S49 (Roztoky u Prahy – Libeň – Hostivař), kterou dnes zajišťuje Arriva motorovými jednotkami, a úplně nová S61 (Vršovice – Zahradní Město – Depo Hostivař – Běchovice). Pro každou linku se počítá se třemi elektrickými jednotkami, sedmá jednotka bude sloužit jako záložní vozidlo pro obě trasy. Jednotky budou dvousystémové (3 kV ss a 25 kV 50 Hz), vybavené zabezpečovačem ETCS a s kapacitou 240 míst k sezení.

Městské železniční linky v Praze od prosince 2024. Pramen: ROPID

Městské železniční linky v Praze od prosince 2024. Pramen: ROPID

Tendr by měl být vypsán do konce července, k zahájení provozu podle nové smlouvy má dojít nejpozději v prosinci 2024. Smlouva na 15 let bude v takzvaném brutto režimu, tedy riziko tržeb ponese město. V základní verzi město počítá s náklady 250 milionů ročně (3,75 miliardy za 15 let), při využití opcí může jít podle materiálu pro radu až o 7,37 miliardy.

Základní verze počítá s intervaly 30 minut ve všední dny a 60 minut o víkendech. Dle potřeby bude město v rámci opcí moci provoz rozšířit, zkrátit intervaly a prodloužit linky. „Linka S49 by mohla jezdit až do Říčan a linka S61 až na Smíchov a na druhé straně až do Úval,“ sdělil šéf organizátora dopravy ROPID Petr Tomčík. Město zvažuje i zavedení třetí linky S71. To je ovšem vázáno na rozšíření počtu kolejí mezi Branickým mostem a Krčí.

Kvůli lince S61 vzniknou v Praze 14 nové zastávky Praha-Kyje-Jiráskova čtvrť, Praha-Jahodnice a Praha-Hostavice. Aktuálně jsou projekty těchto zastávek ve fázi dokončené dokumentace pro územní rozhodnutí a probíhá zapracovávání připomínek.

Tagy městské železniční linky praha ropid Top
225 komentářů