Railjety přes Havlíčkův Brod, navrhuje SŽDC kvůli velkým opravám koridoru

Jednotka railjet v barvách Českých drah. Foto: ČDJednotka railjet v barvách Českých drah. Foto: ČD

Jen chvíli poté, co má skončit modernizace D1, promění se v podobnou dopravní spojnici hrůzy železniční koridor mezi Prahou a

Jen chvíli poté, co má skončit modernizace D1, promění se v podobnou dopravní spojnici hrůzy železniční koridor mezi Prahou a Brnem. Správa železniční dopravní cesty chystá na řadě míst rozsáhlé úpravy, které přinesou současně i velké změny v provozu a výluky. A také prodloužení jízdní doby kvůli delší a pomalejší trase.

Jen krátce poté, co SŽDC vypsala soutěž na projektanta úprav úseku mezi Brandýsem a Ústím nad Orlicí, začal další tendr na ještě větší zakázku: projektování oprav a modernizace mezi Brnem-Maloměřicemi a Adamovem. Akce za čtyři miliardy korun má nepatrně zvýšit rychlost, přivést trať do lepšího stavu a vylepšit také zázemí na dvou stanicích.

Hlavním problémem, který čeká dopravce, jsou ale výluky. Záměr projektu zpracovaný společnostmi Sudop Praha, Sudop EU, Sudop Brno a NDCon počítá s omezením provozu na celkem šestnáct měsíců v podobě výluky jedné koleje, na pět měsíců dokonce s nepřetržitým zastavením provozu.

Úsekem podle materiálu projede denně oběma směry kolem 260 vlaků. Projektanti v něm navrhují, aby během pětiměsíční nepřetržité výluky jezdily linky Ex3, tedy dálkové vlaky z Prahy do Vídně/Bratislavy a Budapešti přes Havlíčkův Brod. V praxi to znamená, že všechny railjety, vlaky EC nebo spoje RegioJetu mezi Brnem a Prahou by jely přes Vysočinu.

Materiál počítá s tím, že hlavní výluka by měla proběhnout v roce 2023. Trať přes Havlíčkův Brod je sice jen o dva kilometry delší, než přes Českou Třebovou, vlaky zde ale jedou podstatně pomaleji a cesta trvá přes tři hodiny. Nákladní vlaky směřující až do Břeclavi mají jet odklonem přes Přerov. Rychlíky Praha – Brno mají končit v Blansku, dál pokračovat autobusy. Podle informací deníku Zdopravy.cz je ale i v rámci SŽDC proti takovému plánu velký odpor a řeší se i jiné varianty.

Devět kilometrů dlouhý úsek z Maloměřic do Adamova se klikatí podél řeky Svitavy, vlaky zde mohou jezdit maximálně rychlostí 80 km/h (90 pro vozidla s naklápěním). Úsek prošel naposledy velkou modernizací v druhé polovině devadesátých let. „Technický stav železničního svršku je s ohledem na směrové poměry a provozní zatížení na hranici životnosti, svrškový materiál je opotřebovaný a projevuje se špatná držebnost upevňovadel, což vyžaduje značné náklady na jeho údržbu. Zvyšuje se počet defektoskopických vad a únavových lomů. Kolejové lože je vlivem dynamických sil a spadem listí silně znečištěno, což má vliv na stability bezstykové koleje a kvalitu geometrické polohy koleje,“ popisují stav autoři záměru projektu.

Ten počítá i s tím, že modernizací projdou zastávky Bílovice nad Svitavou a Babice nad Svitavou, dojde k vybudování nástupišť a dalších prvků. Rychlost se má zvýšit nepatrně, stále zůstane pod 100 km/h. Jízdní doba se má zkrátit o půl minuty.

Tagy Ex3 modernizace koridoru Správa železniční dopravní cesty
147 komentářů