Infrastruktura Železnice

Railjety přes Havlíčkův Brod, navrhuje SŽDC kvůli velkým opravám koridoru

Jednotka railjet v barvách Českých drah. Foto: ČD
Jednotka railjet v barvách Českých drah. Foto: ČD

Jen chvíli poté, co má skončit modernizace D1, promění se v podobnou dopravní spojnici hrůzy železniční koridor mezi Prahou a Brnem. Správa železniční dopravní cesty chystá na řadě míst rozsáhlé úpravy, které přinesou současně i velké změny v provozu a výluky. A také prodloužení jízdní doby kvůli delší a pomalejší trase.

Jen krátce poté, co SŽDC vypsala soutěž na projektanta úprav úseku mezi Brandýsem a Ústím nad Orlicí, začal další tendr na ještě větší zakázku: projektování oprav a modernizace mezi Brnem-Maloměřicemi a Adamovem. Akce za čtyři miliardy korun má nepatrně zvýšit rychlost, přivést trať do lepšího stavu a vylepšit také zázemí na dvou stanicích.

Hlavním problémem, který čeká dopravce, jsou ale výluky. Záměr projektu zpracovaný společnostmi Sudop Praha, Sudop EU, Sudop Brno a NDCon počítá s omezením provozu na celkem šestnáct měsíců v podobě výluky jedné koleje, na pět měsíců dokonce s nepřetržitým zastavením provozu.

Úsekem podle materiálu projede denně oběma směry kolem 260 vlaků. Projektanti v něm navrhují, aby během pětiměsíční nepřetržité výluky jezdily linky Ex3, tedy dálkové vlaky z Prahy do Vídně/Bratislavy a Budapešti přes Havlíčkův Brod. V praxi to znamená, že všechny railjety, vlaky EC nebo spoje RegioJetu mezi Brnem a Prahou by jely přes Vysočinu.

Materiál počítá s tím, že hlavní výluka by měla proběhnout v roce 2023. Trať přes Havlíčkův Brod je sice jen o dva kilometry delší, než přes Českou Třebovou, vlaky zde ale jedou podstatně pomaleji a cesta trvá přes tři hodiny. Nákladní vlaky směřující až do Břeclavi mají jet odklonem přes Přerov. Rychlíky Praha – Brno mají končit v Blansku, dál pokračovat autobusy. Podle informací deníku Zdopravy.cz je ale i v rámci SŽDC proti takovému plánu velký odpor a řeší se i jiné varianty.

Devět kilometrů dlouhý úsek z Maloměřic do Adamova se klikatí podél řeky Svitavy, vlaky zde mohou jezdit maximálně rychlostí 80 km/h (90 pro vozidla s naklápěním). Úsek prošel naposledy velkou modernizací v druhé polovině devadesátých let. „Technický stav železničního svršku je s ohledem na směrové poměry a provozní zatížení na hranici životnosti, svrškový materiál je opotřebovaný a projevuje se špatná držebnost upevňovadel, což vyžaduje značné náklady na jeho údržbu. Zvyšuje se počet defektoskopických vad a únavových lomů. Kolejové lože je vlivem dynamických sil a spadem listí silně znečištěno, což má vliv na stability bezstykové koleje a kvalitu geometrické polohy koleje,“ popisují stav autoři záměru projektu.

Ten počítá i s tím, že modernizací projdou zastávky Bílovice nad Svitavou a Babice nad Svitavou, dojde k vybudování nástupišť a dalších prvků. Rychlost se má zvýšit nepatrně, stále zůstane pod 100 km/h. Jízdní doba se má zkrátit o půl minuty.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Petr
Host
Petr

Tak perfektní diskuse. Vyvstává mi úsměv na tváři. Na Havlíčkobrodsku jsem pracoval jako zabezpečovák. Nyní jsem v Blansku. Jsou tu lidi kteří mají a i nemají pravdu. Už jen z toho že směr na H. Brod je s průměrnou rychlostí 100 km/h ať traťovou tak i staniční. Tuto rychlost pravděpodobně nedosáhne v úseku Brno- Blansko vlak ani po takto rozsáhlé rekonstrukci. Tudíž budeme rádi za 80km/h která je i nyní. A pro další pisatele o tom zda půjde rekuperace na trati na H. Brod. Ano půjde. Nedávno prošla rekonstrukcí napájecí stanice Čebín i Ostrov nad Oslavou i překlenovací stanice ve… Číst vice »

Tomáš_C.
Host
Tomáš_C.

Je zajímavé, že je zde tolik chytrých diskutujících lidí, ale málo kdo si problematiku tohoto úseku důkladně prostuduje. Srovnávat přímou trať s touto směrově extrémě nepříznivou tratí vedenou v údolí řeky Svitavy, kde navíc panuje nepříznivé klima snižující životnost svršku a potažmo i spodku je hodně zavádějící. Ta trať rekonstrukci potřebuje a bude ji potřebovat i kdyby jste postavěli přímé tunely do Blanska. Pokud se udělá lépe než před 30 lety, je možné interval další rekonstrukce zvýšit, ale nikdy to nebude srovnatelné s jinými traťemi. Zadání projektu je svazující k vytváření variantních řešení mimo stopu vyžadujících územní schválení. Pěti mesíční… Číst vice »

To
Host
To

Je zajímavé, jak za vlády SŽDC se životnost tratí rychle snižuje…

Karl
Host
Karl

Kdyby do Bílovic udělali tunel pod Obřany, došlo by k navýšení rychlosti a nemuseli každou chvíli opravovat koleje.

Jirka67
Host
Jirka67

Teda za 4 mld. Kč zrekonstruovat na rychlost 100 km/h a zkrácení doby jízdy o půl minuty? No a potom ať někdo říká, že nový tunel Ejpovice za 4 mld. Kč (vícenáklady byly, jsou a budou asi vždy) na 160 km/h, který zkrátí cestu mezi Plzní a Prahou o 10 minut jsou vyhozené peníze.

naroznej
Host
naroznej

Je to ubohost. Ta trať v době rekonstrukce nebude ani 30 let stará. Zajímavé je , že na většině tratí se nikdy od začátku provozu (100 i více let) žádné pětiměsíční zastavení provozu nekonalo. Co takto spíše postavit novou trať , případně napřímit tu stávající ? Včera jsem četl zajímavý článek. A sice o krnském viaduktu na trati 070 mezi stanicemi Chotětov a Mladá Boleslav. Někdy na začátku dvacátých let minulého století přestal původní viadukt vyhovovat potřebě provozu. Zbourání starého viaduktu a stavba nového viaduktu představovalo přerušení provozu na trati po dobu pouhých 40 dní. A dnes soudruzi ze SŽDC… Číst vice »

MK
Host
MK

Co se týče dalšího mostu, schválně si najdete, jak dlouho trvala výluka se zastavením provozu při zdvoukolejňování Vyšehradského mostu… také zajímavé počtení.

TrainDriver
Host
TrainDriver

Tak jestli je zminovany usek na hranici zivotnosti, pak musi byt nektere useky na trati pres Brod v neprovozuschopnem stavu. Vzdycky kdyz tam mam smenu, tak kolikrat ani nevim, jestli mi masina jede po kolejich nebo po prazcich 🙂

Rado
Host
Rado

🤣👍👍👍

sladlu
Host

redudance infrastruktury železniční i dálniční není v ČR k mání… ani projekty ba ani sny o nové infraktuře zastoupení dopravních tahů neřeší

Elb
Host
Elb

Budou známa vyjádření MD a dopravců k této situaci? Při posledním odklonu to už některé vlaky zvládaly zajet s docela malým zpožděním, při omezeních z rekonstrukce a nezrychlené velké části úseků.. Bylo by zajímavé, když by na jeden jízdní řád vznikly dálkovým vlakům zastávky třeba ve Ždáru nebo Brodě, tomu bych se nedivil hlavně u RJ, případně některé rychlíky rovnou nahradil mezinárodní vlak v podobné/upravné časové poloze .

K.S.
Host
K.S.

Taky si říkám že by to tak mohlo dopadnout, tím pádem by navíc došlo i k takovému nečekanému vyřešení problému s postrky, prostě by se uvolnila kapacita na Třebovou místo toho aby se vlaky tahaly vrchem. Myslím že mnohem větší šanci má zastávka v Brodě, přece jenom Jihlava je tam blíž a byla by možnost mít rychlý spoj na Prahu po kterém volali ve Znojmě před pár lety. Všechno záleží od toho jaká průměrná rychlost se bude dát získat, přes Třebovou je průměrná 102km/h, první EC měla vrchem asi 85km/h, jestli by se podařilo dosáhnout rychlosti 95-105km/h, tak by tomu… Číst vice »

Elb
Host
Elb

Naopak potřebnost postrků by to mnohonásobně zvýšilo, protože jednokolejný provoz tady bude podstatnou část dne naprosto ucpán osobními vlaky, bez kterých bude stejně Brno v nickolejném provozu kolabovat, ta objížďka přes Přerov je další špatný vtip, kde bych se nedivil, že by si to někdo začal raději sám strkat přes kopce svou pronajatou mašinou, než takovou šíleně dlouhou zajížďkou. I kdyby byly návazné nebo přímý Sp ze Znojma do Havlbrodu, tak tito lidé budou oproti proudu Brno-Ždár-Praha tvořit úplně zanedbatelné nic , to ta Jihlava možná tak, když se dostatečně zpropaguje a kvalitně zapřípojuje kapactním (ne spojené nebo jeden Stadler)… Číst vice »

K.S.
Host
K.S.

Myslel jsem to dlouhodobě, pokud by se expresy přestěhovaly z tratě kolem Svitavy, alespoň částečně, tak by se dala kapacita využít pro nákladní vlaky. Ten jednokolejný provoz myslíte přes brod, nebo přes Adamov? S tou přirozeností jsem to myslel tak že máme severní tah na Ostravu přes Třebovou (a dále na Slovensko a potenciálně by snad mohl vést někam dál ještě) a pak ten na Brno, ale uznávám že ten měl asi spíš smysl za Československa. Hlavně ale, byť tedy odbočuje až v Kolíně a nejde z Prahy (ale to je snad jen důsledek nutnosti jej slepit už na začátku… Číst vice »

Elb
Host
Elb

Přes Adamov, jak se píše v článku, expres nebude objíždět Pardubice dokud to nebude výhradně nutné, jak to vypadá s dalšími plány na vlaky RJ, tak asi není..

K.S.
Host
K.S.

Otázka podle mne je jestli se neukáže že obsazení expresů tou změnou neutrpí, nebo že se dokonce objeví noví cestující. Víte jak to bylo se Židěnicemi, nic dokud se tam nezačalo stavět z donucení a Regiojet tam od té doby staví normálně. Zcela chápu proč se jezdí doposud kolem Svitavy, zcela chápu proč se tam začalo jezdit přestože po válce se postavila trať horem, ale od té doby se situace zase poněkud změnila. Roste zájem o vlaky, zlepšují se tratě, pokud bude z větší části na 120-140 je potenciálně zajímavá, má se snad dostat na rekonstrukci tratě přes Hradec, myslím… Číst vice »

a8n
Host
a8n

Naopak, zajížďka je menší problém než postrk. Ostatně Metrans už při nějaké výluce jezdil z Uhří místo přes Děčín přes Horní Dvořiště.

Petr Šimral
Host
Petr Šimral

Ano.

A přes Furth, přes Martredwitz, dokonce i do Salzburgu přes Ústí nad Labem, Cheb, Regensburg a Mnichov. Rozhodně to není něco, co hodláme nějak často opakovat. Nákladově je to zničující.

MartinM
Host
MartinM

Tak ona ta „šíleně“ dlouhá zajížďka , hlavně moc dlouhá není 🙂
Praha – Třebová – Břeclav 314km
Praha – Havlíčkův Brod – Břeclav 316km
Praha – Přerov – Břeclav 372km
60 kilometrů není pro vlak nějaká závratná rychlost, jinak trať přes Přerov je původní spojení Prahy s Vídní.

MartinM
Host
MartinM

*závratná zajíždka

K.S:
Host
K.S:

Původní spojení pro urychlení stavby, protože trať z Olomouce byla levnější a rychleji postavitelná než ta kolem Svitavy.

Elb
Host
Elb

Jenže úsekem Třebová-Olomouc, což není žádná hitparáda, časově to může být hodně.

To
Host
To

Brno – ČT je ubohost prvního kalibru. Stav dnes – před Brnem rychlost 75 a dále směrem k ČT to není o nic lepší, přitom trať zde nemá místy úplně špatné směrové parametry (Rájec, Svitavsko,…) a rychlost většinou jen 120. Když to srovnám se stovkou na trati Pha – Turnov, je to komický. Tomuhle úseku by pomohl jen nový tunel Brno – Blansko a dále na sever nějaké přeložky, aby zde rychlost byla aspoň 130 – 160

Elb
Host
Elb

Nejvyšší rychlost je 140 km/h, nevím jestli tam je 160km/h na krácení vteřin tak úplně potřebná..

To
Host
To

140 tam je, ale na jak dlouhém úseku? Kolem Svitav je celkem rovinka a dále na jih by mnohde stačily drobné tunelové přeložky. Tak on úsek Blansko – Brno by šel taky udělat komplet nový – buď celý v tunelu, nebo několik kratších tunelů, aby se nevynechávaly zbytečně stávající zastávky. Jenže to už jsme finančně někde úplně jinde – je však pravda, že rychlost by se mohla ze 75 zvýšit klidně na jednou tolik.

Vladimír Bílý
Host
Vladimír Bílý

Rovinky tam jsou, ale nedlouhé a vždycky pak nějaký oblouk na 100 až 130. Bez narovnání tam 160 nemá smysl. Přineslo by to sekundy. Narovnání by znamenalo ne drobné, ale značné množství tunelů.

To
Host
To

Mezi Krasíkovem a Zábřehem postavili taky několik tunelů a jak je to vidět… rychlost se z nějakých 80 – 90 zvýšila až na 160

T.H.
Host
T.H.

„celkem šestnáct měsíců v podobě výluky jedné koleje, na pět měsíců dokonce s nepřetržitým zastavením provozu“

No jo, nejspíš je lepší místo pravidelné a průběžné údržby tu trať jednou za dvacet let na půldruhého roku zavřít a opakovaně „modernizovat“ (= opravit za investiční peníze).

Rado
Host
Rado

Také to považuji za naprostou hloupost, značící naprosté šlendriánství a hlavně nekompetentnost na nejvyšších postech sždc a min. dopravy.

K.S.
Host
K.S.

Spíš bych to viděl tak že se prostě v 90. a na začátku milénia šetřilo, spěchalo, podívejte se jak vypadá trať Brno-Břeclav, Břeclav-Přerov. Sjeďte si to rychlíkem a sledujte okolí, to je prostě jenom tak aby se to nějak udělalo, polepilo se co šlo, někde se udělal podchod na jeden peron aby se nebrzdil průjezd po hlavních kolejích, jinak se leze vrchem, neinvestovalo se do ničeho jiného, dokonce i modré zábradlí v Podivíně pamatuje Fanca Józefa, podobně je to i v případě tohoto koridoru. Prostě se to nějak udělalo aby to bylo, co nejlevněji. Adamov bude muset chtě nechtě přijít… Číst vice »

LK
Host
LK

Ano, brnensko-blanenske tunely byly prinejmensim zcasti postaveny nikoli za Frantiska Josefa I., ale zacaly se stavet dokonce jeste za jeho predchudce Ferdinanda I. Dobrotiveho. Takze fakt historie! 🙂 Takze prestanme prosim optimalizovat technickou pamatku a udelejme po 170 letech novou trasu zacinajici u pravotocive zatacky stare trasy estakadou rovne pres Obrany a vedouci jako primka az do Adamova s novymi tunely. Za dalsich 170 let se budou deti ucit, jak v 10. a 20. letech 21. stoleti zachovavali technicke pamatky a jeste vytvorili novou pamatku.

Elb
Host
Elb

Zase tu SŽDC chce někdo hodit absolutně všechno.. Více než čtvrt století od modernizace musí takto extrémně vytíženou a oblouky zatíženou trať postavit znovu.. Údržba tady právě probíhala docela často, spousta pražců, prý nejméně kvalitní první serie z roku 1995, je již vyměněno.

Vladimír Bílý
Host
Vladimír Bílý

Ale tady se průběžně udržuje. Musí. Je to jeden ze dvou nejvytíženějších úseků v síti SŽDC. Každou chvíli nějaká výluka a náhradní doprava. Mění se zejména kolejnice, podbíjí se. Poddimenzovanost a „nedodělanost“, kterou má reko vyřešit, není problém údržby.

Poutnik99
Host
Poutnik99

Pokud k „odklonům“ dojde, doufám, že díky sníženému provozu se stihne peronizace kritický stanic: Adamov, Rájec-Jestřebí, Letovice, Březová nad Svitavou a Opatov.

Grossák
Host
Grossák

Bohužel už i na odborný server přispívají do diskuse lidé, kteří skoro nic nevědí a navíc nejsou ochotni si informace před vlastní tvorbou zjistit, přestože to v dnešní době není tak těžké.

K.S.
Host
K.S.

Odborný server? Spíš publicistický, odborné jsou spíš nějaké silnice-zeleznice_cz, tzb_info, elektrika_cz nevšiml jste si že články nesou spíš charakteristiku stylu žurnalistického než odborného?

Petr.R
Host
Petr.R

tohle je server pro lidi co se zajímají o dopravu, snad odborný články najdete v placených serverech. Tady chodí lidi, co nechcou zůstat pozadu a odborníci i ty základy co tady najdou si potom můžou najít hlouběji.

To
Host
To

Sem chodí lidi, co chtějí prostě kydat v diskuzi)))

Petr.R
Host
Petr.R

nemáte pravdu, kolik roků děláte v dopravě a kolik roků jste dělal na železnici? Vaše jméno se tu objevuje často, nebo ho měníte?

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

A zapomněl jsem napsat, že nám fakt stačí 100 km/hod.

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

1. Tak především se spustí státní infrastrukturní postrková služba a my se budeme snažit přesměrovat maximum nákladní dopravy právě sem.

2.SŽDC momentálně velmi intenzivně investuje do havlíčkobrodské tratě právě kvůli nadcházejícím problémům mezi Pardubicemi a Brnem. A pokud vím, pro současného gen.ředitele je to jedna z priorit, za kterou jsme pochopitelně v ŽESNAD.CZ velmi rádi.

Rado
Host
Rado

Re. Oldřich Sládek
A po rekonstrukci trati Kolín – Havl. Brod – Brno, bude tam možnost plného využití moderní techniky? Zejména rekuperace?
A také by jistě mnohé zajímala možnost předjíždění pomalejší vrstvy dopravy tou rychlejší.
Tedy zda bude na danných úsecích přes Vysočinu dostatek předjízdných kolejí o patřičné délce?
Díky za odpověď.

Předjíždění
Host
Předjíždění

Předjíždění nebude téměř potřeba, náklady na Brodské trati rychlíkům ujíždějí a ani po modernizaci to nebude jinak. Odklonové EC bude podle mě během výluky mírně zpomaleno a pojede rovnoběžně s náklady.

Rado
Host
Rado

Re. Předjíždění
Už vidím jak za dvoutisícovým Nex,který jede do kopce je „mírně“ zpomaleno EC Railjet. Ha ha 🙂

Předjíždění
Host
Předjíždění

Pokud bude brát postrk v Tišnově, dosáhne 90 km/h v Loučkách a 100 km/h v Řikoníně. Vše ostatní, co pojede durch, si 100 km/h udrží.

Jiřík
Host
Jiřík

No,jezdím tam s náklady 35let,ale Vaše představa je silně nereálná i v létě za sucha.Vlak 1300tun na 2 lok tam 100km neudrží-možná dva Vectrony či Bombardiery.Na podzim a v zimě v žádném případě,ten výkon se prostě nepřenese,adheze má své limity….

Rado
Host
Rado

Re. Předjíždění
Jako teoretik jste průměr. A jako praktik, jste v dopravě naprosto nepoužitelný.
Koňský povoz za volským. 🙂

Jaroslav Tyle
Host
Jaroslav Tyle

Rekuperace bude možná (pokud to Eon povolí) po rekonstrukci napaječek. Otázka je, jestli se nějaká rekonstrukce uskuteční do r. 2023. Ovšem na tratích s již povolenou rekuperací je její efektivita omezena tím, že nejsou (až na výjimky) na tratích SŽDC příčně propojeny troleje obou kolejí a z důvodu kolejových obvodů jsou nedostatečně vodivě mezi sebou propojeny koleje. Výsledkem je tok rekuperované energie od vozidla v klesání na vozidlo na sousední koleji ve stoupání přes napájecí stanici, tzn. ztráty v trakčním vedení a rozdíl výše napětí z troleje (od rekuperace) a z distribuční sítě.

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

Ostrov, HB a Golčák by měly být nyní funglové, ne?

Rekuperace
Host
Rekuperace

Ale pane Tyle, vy jste nedával pozor na semináři ČVTSS, který se pořádal kvůli Vašim (resp. ŽESNADím) nepřesným až lživým pseudoargumentům proti kolejovým obvodům? http://www.cvtss.cz/files/2018/2018_06_13.pdf Pokud si pamatuji, na konci semináře jste se s přispívajícími shodnul minimálně na tom, že ztráty kvůli kolejovým obvodům na střídavé soustavě jsou zanedbatelné. Pokuste se vzpomenout si na příspěvek ing. Krčmy o ztrátách v trakčních zařízeních, kde mimo jiné zaznělo, že z důvodu požadavku na jednotnou fázi – kterou ŽESNAD protlačuje – budou ztráty násobně větší. Proč tu tedy zase propíráte ztráty kvůli kolejovým obvodům na střídavé soustavě? O co Vám jde? A opět… Číst vice »

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

Vážená Rekuperace,

velmi si vyhrazuji od anonymního internetového hrdiny nechat si líbit takovéto způsoby chování. Pokud anonymně tvrdíte, že odborníci od nákladních dopravců, které máme ve svých řadách, lžou a tvrdí pseudoargumenty, tak jste patrně jen obyčejný frustrovaný referentík, co se bojí , až to svítí. Jestli jste si nevšiml, tak my tady ze ŽESNAD.CZ píšeme pod svými skutečnými jmény a nebojíme se žádné odborné a korektní diskuze, a klidně i uznáme, že se mýlíme, ale vždy jen s konkrétními lidmi, kterých si vážíme. Byť mají opačné názory, troubo.

Rekuperace
Host
Rekuperace

Pane Sládku, odhadl jste mě naprosto precizně 🙂 . Je škoda, že jste na tom semináři nebyl taky. Třeba byste měl lepší paměť, než pan Tyle. Pokud si někdo chce paměť osvěžit, opět doporučím zejména přednášku ing. Krčmy a nádavkem ještě ing. Dobiáše. Všechny přednášky ke stažení zde: http://cvtss.cz/ V levé střední části se přihlásit – jméno 233418, heslo 233418. Poté nahoře vpravo „Prezentace“. Že se nebojíte odborné a korektní diskuze jsem si všimla. Zatím se to projevilo opakováním lživých pseudoargumentů poté, co Váš zástupce několik hodin poslouchá vysvětlení odborníků, jak se věci mají, a nakonec s nimi (v jisté… Číst vice »

Rado
Host
Rado

Re. Rekuperace
Vážená Rekuperace,
právě jsem si našel výstupy z Vámi zmiňovaných přednášek.
Musím říci, že (s prominutím) takovou snůšku demagogických, nefundovaných a jednostraně zaměřených výlevů, jsem snad nikdy nečet resp. neslyšel.
Pokud ve směrování České železnice mají v technické problematice opírat o tyto přednášející „odborníky?“, je s železnicí ámen.
V základě lze říci, že se orientují pouze v České kotlině.
Sama se oháníte fyzikou jako takovou, ale zapomínáte, že fyziku lze aplikovat až za její mez s využitím různých, naprosto nesouvisejících prostředků, tak jak se tomu děje nříklad v zahraničí.
Opět se tedy potvrzuje mé přesvědčení, že nejlepší Čestí a Slovenští odborníci pracují v zahraničí.

Zesp
Host
Zesp

Na nové Tišnovce jsem viděl rychlosti na reko úsecích i 140 km/h, jinde však jen kolem 110 až 120 km/h (pro běžné vlaky bez klopení). Rychlosti jdou dle mého názoru zvedat na celém úseku od Pohledských Dvořáků až po BM Kr. Pole. A to v rozsahu těch 110 až 140 Km/h. Až bude provedena reko trati Brno – Přerov na 200 Km/h a na nové Tišnovce ucelená reko na rychlosti v uvedeném rozsahu, už může být podle mě časově zajímavé vedení nějakého vlaku v trase Praha – H. Brod – Brno – Ostrava… (ono ty soupravy rychlíků jsou takto v… Číst vice »

Elb
Host
Elb

Neatraktivní to zůstane i když by existoval výše popsaný stav, z Brodu do Vyškova nebo Ostravy se tak už jezdí pochopitelně už teď, jako že 140 pro klasické vlaky tam není a je to tam nereálné, místy jsou tam rychlosti i vyšší, ale jen pro naklápečku..

Vladimír Bílý
Host
Vladimír Bílý

Nedokážu si představit, že by 5 měsíců (nebo déle) jezdily do Adamova a Blanska místo vlaků autobusy. Proti tomu jsou dálkové vlaky přes HavlBrod šálek slabého čaje …

Elb
Host
Elb

Jo, to bude patřit k největším českým dopravním kolabsům, tak snad aspoň během toho, kdy i přesedne spousta lidí do auta, na to připraví silnici a Brno..

K.S.
Host
K.S.

To bude katastrofa, bude třeba zajistit nějaké velké parkoviště u trati na Tišnov a zároveň v dosahu jedničky a trochu diktátorsky lidi donutit přesednout. Brno prostě nefunguje dopravně, bohužel. Snad jedině že bude tou dobou hotová Žabovřeská a podaří se tam hodit redirect a centrum nebude dále zatíženo. Musí být způsob jak vypakovat auta z Koliště bez vlivu na dopravní obslužnost a pohodlí. Ale není možné projíždět prostě už centrem.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Ale vždyť už to tady také bylo – pravda, ne pět měsíců, jen asi dva, ale nic nového to není (snad jen pro ty, kdo mají jen krátkou či vůbec žádnou paměť …,

Rado
Host
Rado

To snad namyslí vážně ! V úseku Pirna – Schöna/gr. V údolí Labe právė probíhá velmi náročná rekostrukce trati. V Je to kompletní obnova trati včetně spodku, svršku bezstykových kolejí, pražců, odvodnění izolace, kabeláže, trakčního vedení, a tuším obnova několika úrovňových přejezdů. Pracuje se vyjma nedělí a st.svátků 24 hodin. V opravovaném úseku se jezdí jednokolejně se sníženou rychlostí na 70 km/h. Totalsperrung ( vyloučení provozu), je pouze někdy v noci na 4 – 5 hodin max. Asi 33 kilometrová trať by měla být za letošní rok kompletně obnovena. Rychlost na klikatící se dráze byla 100 km/h a tato zůstane… Číst vice »

Petr.R
Host
Petr.R

Kolik ten německý dělník bere? Budme rádi, že někdo tady vůbec pracuje a nesrovnávejme práci někde jinde. Musíme si uvědomit, že maturita se dostala už do učebních oborů a vy jako chcete po maturantovi aby dotahoval šrouby na pražcách?

Rado
Host
Rado

Re. Petr R
Vtipná glosa ale v danném kontextu naprosto irelevantní. 🙂

Petr.R
Host
Petr.R

tohle není vtipné, ale realita.

Rado
Host
Rado

Re. Petr R
Musíme srovnávat.
Pokud to tak funguje od nás na západ i východ, nevidím důvod proč by to nemělo jít u nás.
Vlastně vím. “ Nikdy se to tak nedělalo“.

Petr.R
Host
Petr.R

tohle je na dlohou diskuzi, já píši za pracující, že se to nesmí srovnávat. Je jisté, že manažéři mají jiný pohled na ty lopaty a , že chou to srovnávat hlavně u sebe.

a8n
Host
a8n

Kde to na východě funguje (nedemokratické režimy prosím vynechme)?

To
Host
To

Rado: podívejte se, jak probíhají u nás rekonstrukce. Kolik dělníků pracuje na jednom uzlu velikosti Berouna – 10? V 15h padla… jedno nádraží se staví 3 roky!

Rado
Host
Rado

Re. To A vo tom to je. Nikomu to nepřijde zvláštní. Za ty promarněné roky, se toho mohlo postavit daleko více. Zejména v období, kdy je ještě možnost dosáhnout na evr. dotace. Za pár let bude po dotacích a můžeme si udělat Resumé. Kde nic, tu nic. Rozpadající se koridory. Sem tam dálnice. Pokud tedy není zvlněná a tudíž na nic. Vlakový zabezpečovač, který nezabezpečuje. Mohlo zde být funkční pzb/lzb s 85-ti procentní dotací. Po konci dotací ostrouhají i stav. firmy, které mi připadají svým přístupem, že jsou samy ptoti sobě. Jenomže ony se nesmí bouřit, jinak by je mohly… Číst vice »

a8n
Host
a8n

Stěžujte si u soudruha Bárty. V tomto období by vyšší tempo nepomohlo, už teď je alokace OPD2 rozebrána. A PZB/LZB by tu vzhledem k vlhkým snům o ETCS stejně být nemohlo.

Elb
Host
Elb

Já myslím, že to souvislost může mít, čerpají na to dotace? Je to na tak vysoké náklady stavební firmy spojené s nepřetržitým možné a je tady nebo na východě vůbec takto velká firma?

Zesp
Host
Zesp

Ten úsek z Brna až do Blanska tuto akci potřebuje jako sůl…. Rekonstrukce v 90 – tých letech se udělala jen velmi polovičatě, tenkrát asi nikdo nepředpokládal, jak tu ta doprava zhoustně… Např. Adamov (ale i Rájec a další stanice) nemají ani poloperonizaci, takže když zatavuje osobák na přímé koleji vzdálenější od st. budovy, musí se protisměrné vlaky chytat u vjezdu, nebo hodit po bočních kolejích „nad vlak“. Anebo osobák poslat na kolej před st. budovu, což neskutečně snižuje kapacitu (křížení protisměrné vlakové cesty, nemožnost na těchto kolejích cokoliv jiného odstavovat z důvodu předjíždění). Při intenzitě os vlak co 15… Číst vice »

Elb
Host
Elb

Kolejnici S49 tady nevěřím, možná tak R65 a že by v tak ostrých a vytížených obloucích vydržela použitá kolej přes dvacet let také ne.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

To je právě důsledek toho, že oprava toho úseku trvala přes 20 roků – ve skutečnosti začala postupnými opravami tunelů už na přelomu 60. a 70. let minulého století, v 60. letech to bylo fakticky jen dokončení celé té akce.

vašek
Host
vašek

Na jakou rychlost by se dala modernizovat nová tišnovka? Je to celkem nová trat s minimem úrovnových přejezdů a velkými poloměry oblouků. Snad by se dala modernizovat i na 160 km/h nebo více. Tím by se možná vykompenzovala i nízká rychlost mezi Kolínem a Světlou nad Sázavou, kde se tratová rychlost asi moc zvednout nedá.

Elb
Host
Elb

Tam 160 nebude ani náhodou, maximum na modernizovaných úsecích tam myslím je 120.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

A i těch 120 km/h je jen za cenu větších nevyrovnaných bočních zrychlení v obloucích (u vozů bez naklápění) – oblouky mají poloměry 500 – 550 metrů a jsou navíc dlouhé (takže zvětšení poloměrů není dost dobře možné), tudíž podle základních kriterií jsou pro V = 100 km/h. Ale je tam i několik dlouhých přímých úseků, kde by bylo možno bez směrových úprav (zedy „zadarmo“) jezdit třeba i rychlostí 140 km/h. Co podle mě bude vadit víc, jsou „neštíhlé“ spojky mezi hlavními kolejemi (jen pro maximálně V = 50 km/h): když tam v 90. letech minulého století vybudovali v obou… Číst vice »

Marek C
Host
Marek C

V článku je chyba. Hlavní výluka nemá být 2023, ale 2022.

Daniel
Host
Daniel

Já se omlouvám, ale opravdu nemohu uvěřit tomu, že rekonstrukce spodku a svršku ve stávající stopě bude na 9 kilometrech stát 4 mld. Kč. To by bylo skoro stejně jako stavba takřka úplně nové trati v délce 20 km mezi Voticemi a Sudoměřicemi. Navíc v přestavbě Maloměřice – Adamov není zahrnuta stanice Adamov, která bude asi součástí další stavby. Nejsou ty 4 mld. určeny na rekonstrukci i dalších úseků až někam za Blansko?

Marek C
Host
Marek C

Svršek a spodek hrají značnou roli, ale ekvivalentní část nákladů míří na zajištění skalních svahů, významné jsou dál tunely, mosty, zdi.

Daniel
Host
Daniel

To beru, ale běžně rekonstrukce trati (spodek, svršek, posun o centimetry) v takovéto délce stojí okolo 1 mld. max. Nechce se mi věřit, že to ostatní bude stát 3 mld.. v úseku není ani žádna stanice, pouze dvě zastávky. Kdyby v tom alespoň byl ten Adamov.

poiuz
Host
poiuz

Souhlasím, že to je drahé. Myslím, že novostavba by nebyla o nic dražší 🙂

Elb
Host
Elb

Tady bude dost vysoká částka na NAD.

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

Stavba SuVo má ale stát přes 7 mld.

Daniel
Host
Daniel

Přes 7 mld. je to i s výkupy pozemků atp. Samotná stavba byla vysoutěžena za 4,4 mld. Kč. https://zdopravy.cz/stavba-noveho-koridoru-sudomerice-votice-zacala-pripravnymi-pracemi-12250/