lot
Dopravci Železnice Železniční průmysl

Na Metropolitany jich je málo, vysvětlují České dráhy, proč nové vozy nasadí do Chebu

Nové vozy pro České dráhy od konsorcia Siemens - Škoda. Foto: České dráhy
Nové vozy pro České dráhy od konsorcia Siemens - Škoda. Foto: České dráhy

České dráhy přehodnotily svůj původní plán nasadit nové vozy, které vyrábí konsorcium Siemens a Škoda Transportation, na dálkové expresy Metropolitan z Prahy do Bratislavy a dál do Budapešti. Místo této trasy budou jezdit z Prahy do Chebu. Výraznou proměnou by vozový park na této lince měl projít až poté, co České dráhy vysoutěží dodavatele dalších 180 vagónů. První snímky částečně hotových vozů zveřejnily České dráhy minulý týden.

Nasazení na Metropolitany bylo původním záměrem. Rozhodli jsme se ale, že chceme ucelené pětivozové soupravy, které by na těchto spojích kapacitně nestačily,“ vysvětlil mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Pro České dráhy by navíc nasazení vozů z této série přineslo další komplikaci: nestačily by na všechny vlaky, které pod značkou Metropolitan vypravují, cestující by tak měli na stejné trase rozdílnou úroveň služeb. „Pro tyto vlaky počítáme s vagóny z nové zakázky na 180 vozů, která již běží,“ dodal Joklík. Finální nabídky zájemci zatím nepodali.

Důvodů pro změnu plánů je přitom podle Joklíka více. České dráhy se už dříve rozhodly navýšit plány v druhé zakázce na vozy pro dálkovou dopravu a namísto 90 jich chtějí až 180. Mělo by současně dojít k možnosti zavést průjezdné spoje mezi Německem a Maďarskem přes Česko. Dosud je takový spoj jediný: Hungaria s vozy maďarského dopravce MÁV – Start.

U zakázky na 180 vozů se už počítá s rychlostí až 230 kilometrů v hodině, tu požaduje německá strana pro provoz v úseku Berlín – Hamburk po roce 2025. Dojde navíc ke sjednocení standardu na linkách Ex3 a Ex5 (Děčín – Praha – Břeclav).

Podle Českých drah nasazením nových vozů na linky R15 a Ex6 dojde k významnému zvýšení kvality. České dráhy chtějí v Chebu vybudovat zázemí pro jejich údržbu. V případě zakázky na 180 vozů se počítá s jejich servisem v Praze.

Pětivozové soupravy se zatím svařují a lakují v závodě společnosti Siemens ve Vídni, odkud putují k dokončení do Škody Vagónky v Ostravě. České dráhy mají první soupravy převzít příští rok, nasadí je na dálkové spoje z Prahy do Chebu přes Plzeň i Ústí nad Labem.

Nové vozy vychází z platformy Siemens Viaggio Comfort známé jako railjet. Vozy budou po pěti sestaveny do 10 netrakčních jednotek, které budou spojeny podobně jako vysokorychlostní vlaky. To umožní cestujícím průchod soupravou. Na rozdíl od railjetů budou jednotky na obou koncích ukončeny standardním rozhraním UIC pro osobní vozy a otevřenou čelní stěnou.

Řazeny mají být tak, že na jednom konci soupravy bude první třída, na druhém speciální vůz druhé třídy s místy pro jízdní kola. Za první třídou bude umístěn multifunkční vůz druhé třídy s infopointem a zázemím pro personál, prostorem vyhrazeným pro cestující s dětmi, místy pro cestující na vozíku, bezbariérovým WC; následovat budou dva vozy druhé třídy.

Jednotky bude možné spojovat do delšího průchozího vlaku, nebo k nim připojovat jednotlivé osobní vozy a vytvářet tak vlaky s různou kapacitou a službami. Do průchozích vlakových souprav bude možné k jednotkám přiřadit další vozy 1. a 2. třídy, restaurační vozy, vozy pro přepravu jízdních kol nebo třeba řídicí vozy. V případě linek do Chebu ale České dráhy s restauračními vozy nepočítají, ty jsou až součásti velké zakázky na 180 nových vozů.

Nasazení vlaků do Chebu znamená dobrou zprávu i pro cestující na některých jiných tratích. Na Západních expresech i rychlících Krušnohor dnes jezdí modernizované vozy. Ty se po nasazení nových souprav přesunou na jiné výkony, kde dosud jezdí méně komfortní vagóny. Kam, to ještě České dráhy nerozhodly.

158 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pitrys

Mám dojem, že to nejlepší a nejnovější by mělo jezdit na něčem jako je Metropolitan a ne na nějakém Chebu…

TomikV

A to jako z jakého důvodu ?!

Pitrys

Protože to nejlepší a nejnovější by mělo jezdit na něčem jako je Metropolitan.

Velda

Nebojte se, vozy na metropolitan přijdou, jenom později, v rámci těch 180 vagónů

Pitrys

Ale to vím, to ale bude za nějaký ten rok a nejlepší vozy celou tu dobu budou jezdit nějaké vnitro kde už tak jsou obstojné vagóny.

Georg

a nebylo by lepsi, kdyby to jezdilo mnichov nez cheb? treba by beg pustil nejakej chlup za kevy a byl by to stejnej kseft jako hamburk…

Haha

S ohlededem na to, že elektricky tam dojedete snad 2030, to není úplně aktuální….

a8n

Co s tím má společného elektrika?

Haha

Normativ hmotnosti současné tratě a hnacích vozidel. Tuhle soupravu tam prostě s jednou 223 DB nelze pustit a stíhat JD.

Georg

takze zatimco tam dnes jezdi 5x bmz, tak pri pevnem sesroubovani dohromady je ten herkules najednou nezvladne?

Haha

Nejezdí. Jezdí maximálně 4 vozy. Byť v sezóně by jich nebylo 5 na škodu… Hovoříme o Plzeň-Schwandorf.

Gajda

Myslím, že ten Cheb si je zaslouží, Meropolitany nejsou vůbec špatný, zato na Cheb jezdilo minimálně přes Ústí sakra dlouho to nejhorší v podobě B, tak konečně se dostane na jedno z nejlepších. Nehledě na to, že by to mohlo do toho vlaku dostat další nový cestující, u Metropolitanů by to šlo o dost hůř

BoH

Paradox je ovšem v tom, že už nyní je Metropolitan na tom hůře než Krušnohor. Pak je otázka, proč zrovna Cheb a ne jedna z dalších deseti rychlíkových linek.

Haha

Protože DST Cheb má pod sebou právě tyhle 2 linky a těch 12 ABmz a 4 Amz jinak neuvolníte. 😉

BoH

Nerozumím… že je to oboje má Cheb znamená, že to bude levnější na údržbu? Nebo je potřeba méně jednotek? Nebo v čem je ta reálná výhoda?

Haha

Jednak sjednocení typů udržovaných vozidel, zadruhé uvolnění akutně chybějících velmi slušných (půl)jedniček.

BoH

A kam je potřebují tak nutně dát, aby to ospravedlnilo to, že mezinárodní vlaky budou mít podstatně horší vagóny než rychlíková trať?

TomikV

Hmm, co mají všici proti tomu Chebu.

Petr

Když čtu ty vzdechy o úžasném komfortu starých vozů s kupé, kde má člověk pohodlí a soukromí, tak bych se chtěl zeptat – to se někde dají najít vozy s kupé pro 1 osobu? Nebo ti milovníci kupé jezdí vlakem jen ve všední den po půlnoci? Já jsem totiž nikdy nezažil kupé, kde bych měl prostor a pohodlí. V tom kupé se mnou totiž vždycky bylo 5 dalších cestujících, což znamená vzpřímené sezení a nohy do pravého úhlu po celou dobu jízdy. Po 10 minutách mě z této pozice brní nohy a bolí záda, takže jdu zbytek cesty strávit pohodlným… Číst vice »

Aleš

Kolik měříte? Mně se třeba sedí i v 6 fakt dobře. Jinak výhodu vidím ve dvou věcech – je větší šance, že bude dělat kravál někdo ve velkoprostoru o 70 místech než v kupé o šesti, a za druhé jsou v kupé vedle sebe tři sedadla oproti čtyřem ve velkoprostoru.

dopravak

Tak s těmi sedadly je to výhoda jak pro koho. Ztráta okolo 20ti míst na vůz znamená o dost vyšší náklady na sedačku. ve spojení s větší složitostí konstrukce jsou náklady na sedačku podstatně vyšší, což je ostatně hlavní důvod, proč se nové kupé vozu už v podstatě nevyrábí. Jsem zvědavý, jestli byste si byl ochoten připlatit 20-30% jízdného oproti velkoprostoru, kdyby tyto náklady dopravci zakalkulovali do cen. Pro běžné cestující je běžné kupé 2. tř. pohodlné jenom když je (polo)prázdné. Jakmile někdo sedí naproti, tak už si cestující okopávají nohy, nebo si je prostě nemohou natáhnout, což je pro… Číst vice »

kakov

pokud bych to kupé měl garantované, klidně si za něj připlatím těch 20%

dopravak

ten rozdíl ale bude spíše někde mezi 25-30%, protože vůz nejenom ztrácí 25% sedaček, ale k tomu je oproti velkoprostoru ještě konstrukčně o dost složitější. I těch 20% si podle mě reálně bude ochotno připlatit naprosté minimum lidí.

Mirek Zv.

Jsem někde zaslechl, že vagony 3. třídy někdy v 19.století neměly sedačky vůbec. Možná by vám to vycházelo konstrukčně i ekonomicky ještě lépe.

dopravak

Podívejte se, těch 50 vozů má kapacitu zhruba 4000 sedaček. Pokud byste je chtěl koupit v kupé verzi, potřebujete dalších 15-16 vozů, které budou oproti velkoprostoru na kus dražší. Tedy 16-17 nahrazených Béček udělá lidem určitě větší službu, než jízda v kupé.

Aleš

To máte pravdu, asi nepřiplatil. Ale štve mě, že dřív se kupé vyráběla běžně a dneska už je jejich konstrukce vlastně něco extra, co už se ani vyrobil nevyplatí. Mám rád i velkoprostor, ale vývoj k bez-kupé-ovosti asi není ten, který si představuju…

dopravak

Jasně, jenomže si uvědomte, v jakém stavu je nás vozový park a v jakých cenových relacích jízdného se u nás pohybujeme. Lidé nejsou příliš ochotni platit více než 1Kč/km. Za téhle situace vymýšlet pořízení kupé vozů, které jsou na sedačku minimálně o 30% dražší, je úplně mimo. Uvědomte si, že na pořízení stejné sedačkové kapacity byste potřeboval 15-16 vozů navíc.

SRR

Dobrý den. Potom mi vysvětlete ják je možné, že činani jezdí km v rýchlovlak levněji než my v dobytcaku.. Některým vlakum se jinak říci neda. Asi někdo neumi dobre využívat financni zdroje a očekává, že zákazník bude platit více.

MRC

Protože tam to vláda nehorázně dotuje… Jak jezdí u nás studenti? 🙂

Jožin Zbažin

Evidentně jezdíte buď jen ve špičce nebo Regiojetem. S ČD jezdím v oddílech jen občas (většinou SC), ale přijde mi že celkem se dá najít kupé, kde sedí třeba tři lidí a to je v pohodě. Navíc je to celkem „tichý oddíl“ by default (až na extrémní nevychovance) narozdíl od velkoprostoru.

kakov

jestli jde o ta kupé, tak ta jsou úžasná pro rodiny s dětmi, být s malým dítětem ve velkoprostoru je vopruz, v kupé může mít alespoň nějaký volný prostor pro pohyb, aniž by někoho obtěžovalo, my jako pětičlená rodina to kupé obsadíme, aniž by bylo prázdné,

PS: dětská sekce v railjetu nic neřeší pořád je to velkoprostor

Bardotka

Nevychovanej řvoucí fakan je opruz především pro ostatní cestující

Hojakar

Velkoprostorovym vlakum se vyhýbám jako čert krizi…podle mě jediná výhoda a to pro dopravce je ta,že vás do jednoho vagónu nacpe více….připadám si jako v autobuse v případě že musím jet ve velkoprostoru…Přirovnal bych to k openspace a klasickým kancelarim…neštěstí vlakem jezdím minimalne

miky

Moc hezké, ale pokud bude „dotovaná“ jízdenka Praha-Ústí stát 162 Kč, tak je toto spojení, alespoň pro mě, pořád nepoužitelné.

Haha

Pak se nedivte, že jezdíte někde Béčkem.

miky

Nechápu souvislost, můžete to rozvést?

Dominik

Že za 162,- asi těžko čekat ICE.

Stanislav Fanta

Co to zkusit autem? Za 162 Kč to do Prahy nedojede…

miky

88 km x 6,5 l/100 km x 29,5 Kč/l = 175 Kč
Vlak 162 (1,64 kč/km) + MHD 20 = 182 Kč
Takže jsem v plusu jak finančně, tak i časově, bohužel. Zajímavé, že třeba na ČB to s autem takto nefunguje (169 Kč – 1,00 Kč/km). Přitom tam ČD jezdí ve stejném bohatě dotovaném a nekontrolovaném režimu, eh čo to tárám, v závazku veřejné služby, jako na Ústí…

MRC

Náklady na palivo by byly. Náklady na auto?

Bardotka

Tak to máme palivo.
V případě toho vlaků tedy cenu elektřiny/nafty pro lokomotivu.
Když budu uvažovat že poplatek za dopravní cestu platíte ve SD z paliv, kde máte pořízení toho auta, jeho údržbu, servis, gumy, olej, a odpisy na pořízení nového v budoucnu?

miky

Tak jistě, ale tyto náklady se vyčíslují poněkud obtížněji, neboť souvisí s celým provozem vozidla (snížení ceny vozu během provozu, se servisním cyklem, opravami, vůz rovněž neslouží pouze k cestám Praha-ÚL, tedy stejně bych jej měl), každopádně u minulého vozu to bylo cca 1,3 Kč/km + palivo. Dalším faktorem je počet lidí v autě, většinou do ÚL nejedu sám, rovněž tak časové hledisko (dveře-dveře), nutnost věnovat se řízení místo bohulibější činnosti. ALE nebylo cílem mého příspěvku vychválit výhody IAD nad vlakem, neboť vlakem jezdím (spíše dnes tedy jezdil jsem) rád. Šlo mi o to, že se cena řekněme přímých nákladů… Číst vice »

borek

„Jednotky bude možné spojovat do delšího průchozího vlaku“
Rozumím tomu dobře, že tedy tlakotěsné soupravy vůbec nebudou tlakotěsné? Nebo jak bude řešené zakončení?

Jirka

Tlakotěsnými dveřmi, které občas holt někdo otevře.

Přemek

V klasických B jsou kromě jiného nízké prosezené lavice, tudy cesta nevede (zažil jsem jediné humanizované s novou zvýšenou pevnější lavicí – pohoda). Ono totiž jde o to, aby sezení ve vlacích nevedlo k trvalému poškození páteře a kloubů. Nové vagony jsou vítány.

Indian

Tak nevím s tím přidáním restauračního vozu k této skupině vozů. Buď se přidá za jedničku a budou přes ní courat lidi z dvojky. Anebo se přidá na druhý konec a lidi z jedničky budou muset projít celou soupravu na druhý konec. Komfort se z 1. třídy postupně vytrácí. Po paskvilu z Inter Pantera přichází další nedomyšlené řešení.

_Pavel_

Tak u vlaků na Cheb asi tohle není téma.

Stanislav Fanta

Pokud jste tady všichni odvařeni z WiFiny, pak nevidím důvod, proč by se i do Bautzenů (B) nemohla WiFina namontovat. Stejně tu ještě ty vozy budou pár let jezdit. S klimou už je to horší, ale pokud se tam dají naplno otevřít okna, nevímám její absenci jako kritickou.

BoH

1) Klimatizace není kritická, ale přesto velmi důležitá. Otevřené okno za jízdy udělá vždy průvan a sice průvan je příjemný, ale rozhodně ne zdravý.
2) WiFi je fajn, ale bez zásuvky je její použitelnost značně omezená. Můžete zkusit se zeptat přímo ČD, zda nainstalují WiFi a zásuvky, ale předpokládám, že úspěšný nebudete (když retro jízda, tak se vším všudy).
3) Zapomněl jste dodat, že na béčkách jsou ještě takové bonusy, jako 8 míst v kupé či padání splašků na koleje.

Stanislav Fanta

1) Ano, ale nevyplatí se do těchto vozů na dožití již klimu montovat.
2) Dodat zásuvky zádadní problém není, dokonce jsem jedno béčko se zásuvkami viděl.
3) 8 míst v kupé je dáno konstrukčně a nic moc se tím nedá dělat. Padání hoven na koleje můj komfort cestování neovlivňuje.

BoH

1) To máte pravdu. Otázkou je, co si pod pojmem dožití představujete. Já mám stále obavy, že tyto vozy jsou skoro nesmrtelné.
2) Problém to možná není, ale oni to neudělají.
3) Tak musely by se vyměnit lavice (vypadalo by to asi jako v Bmee), ale to opět nikdo neudělá, když to nezvládli ani v Bdpee. No nevím jak Vás, ale já raději vakuové WC a nikoliv šlapátko na všechno 🙂

Dodo

B s šesti sedačkami existuje jako Bee243 – akorát vyndané opěrky na ruce a přečíslováno na šest míst v kupé.

Y.K.

Fakt je průvan ve 140 km/h příjemný? 🙂
Moje zkušenost je: hluk že není slyšet slova, celý vagon a přepážky buší tlakovými pulsy a v létě i tak nesnesitelné horko. Po dvou hodinách jízdy bolehlav zaručen.

BoH

Já vlastně se vším souhlasím. Měl jsem možná napsat „pro někoho“, protože pro mě jako alergika to příjemné ani to není 🙂

Martin V.

A ještě:
4) Hlučné litinové brzdové špalíky.
5) Dveře, které slabším jedincům nejdou otevřít a průvodčímu často nejdou centrálně zavřít.

A neděste mě tou „nesmrtelností“ podobných vozů! Já pořád ještě doufám v obměnu…

Dominik

4) ano litina je hlučnější, ale zato má daleko lepší brzdné vlastnosti, jak nekovové materiály, takže zlatá litina na špalíkách.

Dominik

Děkuji za mínusy, ale řekněte mi, kolik fírů, bude mít na vlaku brzdy s nekovovými špalíky než litinu?

Georg

ano, zvlast ten zelezny mikroprach, ktery se s drazni spinou nalepi vsude a clovek odchazi z vlaku nasakly tim jedinecnym smradkem…

Dominik

Takže raději nekovové špalky s horšími vlastnostmi?

a8n

Destičky zas dokážou pěkně smrdět.

Bardotka

To že padají splašky na koleje vás jako cestujícího omezuje jak?

Paja

Já tedy vidím celkem velký rozdíl v užitečnosti otevíratelného okna a klimatizace. A poslední léta se teplota pohybuje i nad 35°C a to nevím jak přesně řeší otevřená okna. Nemluvě o komfortu jízdy 140km/h s otevřenými okny.

AAA

problém je tak trochu v tom, že se jinak než naplno otevřít nedají. A nejaké hacky v podobě menší mezery drzené nacpaným závěsem zase nemají v lásce průvodčí….

Martin V.

Píšou, že se ucelená pětivozová souprava dá doplnit dalšími vozy. Ale dají se z těch vozů poskládat i jinak dlouhé ucelené soupravy? Třeba šesti- nebo osmivozová, kdyby to kapacitní požadavky trvale vyžadovaly?

Hezky česky

Jen je nechte na cesty do Chebu. 😀

Martin V.

Ovšem soupravy do Chebu (aspoň ty přes Ústí) jsou relativně slušné už dnes. Zato soupravy Praha – Děčín jsou hrozné vykopávky. Loni už tam jezdily lepší, pak se to ale vrátilo v čase zpět. Tak snad aspoň ty ex-chebské vozy posunou na děčínské rychlíky a ty retro pošlou do hutí.

BoH

Ne, prosím do huti ne. Bee 272 je stále luxus proti tomu, co jezdí na jiných rychlíkových linkách. Když už jsme ti, co musí vzít s povděkem i odpadky, tak prosím alespoň Bee a do šrotu s B 🙂

jan

Mě ten koncept na Bratislavu přišel docela dobrý, doplnilo by se to ve špičce nějakými BMZ. Zvláštní že někdo něco objednal na Bratislavu. A pak to na Bratislavu jezdit nebude. Ano výhoda je, že to je univerzální. Že 5 vozů je taková běžná sestava i do jiných směrů.
Každopádně dnes jde asi dát za pravdu, že kdyby kdyby.. se tehdy koupily ty rakouské railjety dohromady s OBB. ST na ně nesahala..

malej-jarda

5 vozů na Metropolitany je málo. Dnes tam jezdí 8 až 11 vozů. To by museli dát 2×5 a mezi to jídelňák.

Kubrt

U takhle dlouhých ramen žádná denní špička není.

Ondra L.

Dobra zprava pro cestujici je, ze pujde o napevno spojene soupravy a CD tak nebudou moct sachovat s jednotlivymi vagony ruzne po siti, jak radi delaji

BoH

To je relevantní, protože počet těch vagónů je pořád stejný, takže sice tady chybět nebudou, ale mohou chybět jinde. Takže bych to upřesnil, že je to dobrá zpráva pro ty, u kterých tato souprava bude nasazována.

BoH

*relativní 🙂

jan

Ale zase ve špičce u pevných souprav nepojedete nebo pojedete ve stoje.

BoH

Toto nejsou jednotky, takže by neměl problém je v případě potřeby posílit.

jan

Tomu moc nerozumím. A zaplatí to objednavatel? Aby to bylo mírně ziskové? Dobro cestujících je jedna věc..

Cyklista

Za mne čím dřív budou mít ČD modernizované vozy na místo „méně komfortních vagónů“ tím lépe. Staré Béčka opravdu na dálkové vlaky nepatří.

Včera ráno jsem musel díky poruše lokomotivy absolvovat cestu Svitavou a celý zbytek dne mne bolela hlava z přetopeného kupé a pachu z umakartového obložení….

MiKi

To je pech. V háji regulace teploty a nefunkční okno……

Cyklista

Už jste někdy v lednu zkoušel jet na koridoru s otevřeným oknem? Mám rád tyto komentáře.

Elb

Reagujete docela z cesty..

Petr

To si člověk nevybere, když jede Interpanter tak mě zase po čase bolí záda z nepohodlných sedadel a třeští hlava z pískající elektroniky a extrémně hlučné klimy.

radim

… A na Ex2 budou na věky jezdit Bpee, Bdpee a Bmz (o pátkách/nedělích doplněné o B) 🙂 A na osobácích (Olomouc – Přerov) – Hranice – Vsetín budou až tak do roku 2030 (spíš déle) furt 460-ky…

jan

Je fakt, že od nového GVD se nedá Ex2 jezdit. Ty Béčka jsou asi nejlepší vozy v soupravě. Bohužel asi všechno použitelné cpou na Praha – Budapest. Už ani Ampz nejezdí na Praha – Warszawa. Strašné.

BoH

Jako Bdpee nejsou nic extra, ale hodnotit to hůře než B, to mi nepřijde fér 🙂

jan

Asi věc názoru. Ale kdybych si měl vybrat kam si půjdu sednout, nepotřebuji-li zásuvku (je-li tam vůbec), tak Béčko je jasná volba, bude-li trochu čisté.

Alespon se vyhnu hlášení sirén při zavírání dveří. 😀 😀

BoH

Uznávám, pištění je nepříjemné. Přesto klimatizace + vakuové WC + zásuvky + WiFi u mě jednoznačně vítězí 🙂 Ale ano, Bdpee má mouchy. Osobně mě štve uspořádání (proč sakra není alespoň částečně letecké jako v Bdmpee) a to, že nejsou sedadla oddělena opěrkami. To blbý pípání je za mě podružný problém.

Dominik

Každý máme jiné priority. WiFi ani zásuvky neřeším vůbec, klimatizace je fajn, ale obejdou se bez ní (hlavně aby vůz topil, v létě si kdyžtak otevřu okno). A ano, vakuové WC je fajn, lze použít i ve stanici, ale na druhou stranu, když ho někdo ucpe, nebo má jinou poruchu, tak raději díru na koleje.

BoH

Jistě, proto si myslím, že béčka by měla jezdit i na spojích, kde se jinak vyskytují kvalitní vozy a část těch kvalitních vozů dát tam, kde jezdí jen béčka. Alespoň si každý vybere dle svého gusta 😛 😀

Velda

Na druhou stranu pokud někdo nutně potřebuje vakuové WC , nevidím problém v přechodu do jiného vozu

Chytrý za 2

„Nasazení na Metropolitany bylo původním záměrem. Rozhodli jsme se ale, že chceme ucelené pětivozové soupravy, které by na těchto spojích kapacitně nestačily.“ Pane Joklíku, a což kdybyste svoje rozhodnutí změnili a vlaky sestavovali dle možností z těchto a doplňkově jiných vagónů? Ono by se vám taky nic nestalo, kdydyste to tak udělali.

Růža

S tou 230-ítkou plně souhlasím.

Zapa

S čím? Sorry, ale tohle mi opravdu rve oči.

Vbb

Čeština pláče… Zde je čistý kapesník k otření očí:
http://prirucka.ujc.cas.cz/?ref=785&id=790

David

Na tvůj názor jsme čekali, Růžo.

Jur

Kdy už bude konečně něco na R9? Jediný slušný vagón v prosinci zmizel, to je kvalita cestování podle ČD..

Dushan

Naopak, jsem rád, že na R9 jezdí klasické vozy s kupé, jež nabízejí soukromí i individuální nastavení osvětlení. Nemám zájem poslouchat štěbetání osmdesáti lidí ve velkoprostoru a sedět jako skrčenec jak v autobusu, ke všemu bez možnosti vidět ven.

BoH

To je sice moc pěkné, ale Bee272 měly jak velkoprostor, tak kupé. Každý si mohl vybrat. Já zase nemám potřebu celou cestu koukat na někoho naproti a proto volím velkoprostor s leteckým uspořádáním, když to jde (o osvětlení se stejně musím dělit a štěbetání mi až tak nevadí, když mám sluchátka :))

Dushan

Bee272 jsou asi ideální, každý si může vybrat, navíc lze i ve velkoprostorové častí zhasnout, což je jinak už nevídané (z těch co jezdí ještě snad Btn).

BoH

Pravdou je, že tak já se pořád vztekám nad linkou R12, kde jezdí B + Bdtee, tak zrovna Bdtee to umožňují, což mě nikdy nenapadlo, že je vlastně jejich velká výhoda.

BoH

I když aby to mělo nějaký větší účinek, chtělo by to pozhasínat všude a mně blbý půlku vozu obcházet, jestli mohu zhasnout 😀

Viťa

Kam se vůbec Bee272 poděly? 🙁

BoH

Na Děčín.

Jedine vlaky

Ať konečně něco z toho dají na R9, R11 nebo R12! Vozy na těchto linkách zůstaly v 80. letech minulého století!

BoH

Nedají. ČD nemají dosti kvalitních vozů tam, kde předpokládají jejich nasazení, takže budou rádi, když doplní stavy, aby si náhodou někdo nestěžoval, že chudák musí jet jednou béčkem. Takže počítejte, že ke zlepšení dojde na těchto tratích nejdříve za 5 let.

BoH

Nevím, za co mínus. Tady nepíšu nic osobního, jen čistá fakta, protože tak to prostě je.

Dushan

Pokud jsou vagóny B249 renovované, tj. s plyšovými potahy sedadel místo koženky, jsou to po Bmz, až na obsenci klimatizace, vagóny pro pohodové cestování.

Jiří 3

Spousta lidí je dnes bohužel rozmazleno klimatizací a wifi, takže očekávejte negativní reakce. Já osobně vozy s klimatizací silně nepreferuju.

PetrN

WiFi ovšem není ani v 90% Bmz, minimálně ne na těch, co jezdí na ex1 a 2

Jirka

Nešel by k tomu připojit nějaký Sysel a udělat z toho takový hezký Syslograf? Maximální rychlost 140 km/h by asi stejně většinu doby stačila. No a k tomu dovyvinout třeba z Bdmtee nějaké Turbosysly se 160km/h.

Martin Chovanec

Víte někdo, jaké budou ve druhé třídě sedačky? Já ty nepolohovatelné v railjetu shledávám docela nepohodlné.

David

Jezděte 1. třídou. Od toho první třída je.

Martin Chovanec

To moc nechápu. U ČD jezdí velká flotila vozů druhé třídy s polohovatelnými sedadly, dokonce i na rychlících. Proč zrovna railjet má být výjimkou?

libcha

Mě ty railjetí přijdou v pohodě, i borcadí jdou, ale nejlepší dvojku z moderních vozidel má podle mě ICE4.

Dominik

Sedadla v Railjetu jsou docela tvrdá, a docela úzká.

tuKabel

Podobné jako v ICE 4. Lehce modifikované s ohledem na ergonomii. Borcad Flexio

Dominik

Ergonomii mám někde, mě jde o to, aby se mi tam dobře sedělo, ano já jsem hubenější, tak mi vadí jen tvrdost, ale znám lidi, co mají metrák, kterým vadí i šířka.

tuKabel

bože bože

Kajman

Tak že bychom se na R17, případně R11 dočkali jiné kvality než A+2xB+BDs? Pochybuji, že se toho dožiji.

BoH

Na R17 se dočkáte brzo, na R11 nedočkáte (alespoň ne v dalších 5 letech).

Kajman

Fakt? Tak to by mě opravdu dost potěšilo. Nějaké bližší info?

BoH

Nene, na to jsem moc malý pán. Spíše je to logické podle politiky, kterou ČD s posvěcením MD dělají. Primárně se dávají lepší vozy tam, kde jsou koridory. I na rychlících Praha – ČB jednu dobu jezdily lepší vozy, proto je velmi pravděpodobné, že vozy právě z „Chebáků“ půjdou jednak do zacelení děr tam, kde většinou jezdí kvalitní vozy a zbytek půjde na tyto rychlíky. Nicméně je to jen můj soukromý odhad 🙂

Kajman

Kéž by. Jednu dobu jezdily – ano, přesně do zavedení expresů. Pak šlo všechno na ně, zůstaly většinou alespoň jeden Bbdgmee²³⁶, takže byl jeden vagon, kterým se dalo jezdit. No a teď už jenom BDs. V souladu s nastoupeným trendem doufám, že už není kam klesnout, protože tímhle tempem to napřesrok budou vozit šukafony.

BoH

No, skutečně si myslím, že tato linka bude řekněme prioritní z těch, kde jsou nasazovány šroty. Naopak Plzeň – ČB – Brno si myslím zlepšení jen tak nedočkají.

Bespi

Trat Plzen-CB-Brno neni trat, ale parodie. Ta predevsim potrebuje prestavbu ne nove vagony.

Tuzemák

Asi by to na trať 225+240, chtělo skusit pozvat konkurenci jen tak pro začátek. To je nejlevnější řešení. Stačí tak na 2 spoje v pátek odpoledne a v neděli. Třeba by se pak ledy hnuly a dočkali bychom se i zlevnění a kulturnějších vozů. Ty dvě-tři dieselelektriky od Jihlavy, by snad mohli noví dopravci někde splašit a po zbytek týdne by se jim hodily i jinde. Když ta trať stojí za pendrek, neznamená, že musíme cestující z ČB/Plzně trápit 4-6h v tom největším šrotu z kopřiv. Aspoň teda jako krok č1, než nám všichni utečou do aut. Co si z… Číst vice »

Brzdič zániku

Vy asi nemáte šajna, jak to všechno funguje, co? Protože takovéto totálně neinformované šotouší představy o financování železnice a přípravy staveb se jen tak nevidí. Jinak vám nic nebrání začít pálit vlastní peníze jako dopravce na této výnosné trati 😂😂😂😂

Tuzemák

Čtu tu od někoho často jedno krásné české slovo „nabagrovat“. Jestli se nepletu jak to chodí, objená-li si ministerstvo dopravu na této trati, hradí případné ztráty ono. Jak je to ze zisky netuším. A zde vlastně jezdí jen ty rychlíky objednané MD. Nějaké krajské vlaky se tu moc neprovozují, spíše škrtají. Když teda ČD o rychlíky na R11 vůbec nestojí, jsou pro ně přítěží a to dokazují dobré desetiletí provozem pojizdného šrotiště, je na čase pro příště pustit sem konkurenci. Vyhlásit soutěž tak 4-5let dopředu. Ale takové páteční+nedělní rychlíky byly narvané k prasknutí, až na sedátkách u ha*zlíků se sedávalo,… Číst vice »

a8n

A mimo špičku si budou těmi vozy vytírat zadnici?

Apollo17

To jsou takové představy,jak by se to vyplatilo .Jenže vagony,lokomotivy jsou drahé a musí jezdit stále a vydělávat.Ne jen v pátek a neděli odpoledne.

Tuzemák

Moje myšlenky se ubírají spíše tím směrem, že by zde soukromník mohl nahradit ČD na této trati úplně. Nic horšího zde stejně už jezdit nemůže. A když je teda pro ČD tato trať taková ztrátová zátěž, že se sem novější vozy neobtěžuje řadit, nemusí tu jezdit vůbec. I zde žijí lidé a né občané druhé kategorie. Co zde od ČD vlastně dostaneme, dražší jízdné, věčné zpoždění a „vyplyšený“ béčka skoro před smrtí. Pohoršit si tu opravdu moc nemůžem. Stačí jen otevřít soutěž pár let dopředu i pro jiné, ať mají čas se připravit. Nemusí ten „státní cecek“ dojit jen ten… Číst vice »

BoH

No jasný, když ne 100 %, tak raději 0 %. Pak už chápu, proč jsou na tom některé linky tak, jak jsou…

Původní Pražák

Já naopak ČD tleskám, že se konečně na stará kolena poučily z průserů typu EC, IC, Rx nebo z toho, jak to dělá konkurence. Stávajícího zákazníka, který očekává plečku, plečkou moc nenaštvete. Zákazník, který je natěšený na nový vagón, se ale plečkou bude cítit podvedený a budete ho dost těžko získávat zpět. Nahodilé výstřely nových souprav na sem tam nějakém spoji tudíž nejde nijak zužitkovat v propagaci a v konkurenčním boji, je to spíš ke škodě. Prostě musíte mít to, čemu se říká produkt – s definovanou a garantovanou kvalitou. A věřím, že přesně tohle je i jedním z důvodů… Číst vice »

BoH

„Stávajícího zákazníka, který očekává plečku, plečkou moc nenaštvete“ // Aha, super, übermenschen na věky. S touto politikou ať jdou co nejrychleji do háje…

Původní Pražák

Zkusil jsem vám to vysvětlit, vy jako protiargument máte jen jakýsi výkřik do tmy. Víc pro vás tedy udělat nemůžu.

BoH

A co mám asi tak argumentovat, když je to politika na h…?

BoH

Já jen říkám, že jestli toto je jejich politika, tak mé zastání nemají a doufám, že v co nejbližší době proběhne co nejmasivnější liberalizace, aby i ti, kteří nemají štěstí bydlet na privilegovaných tratích, tak nemuseli cestovat v totálních šrotech. Nic víc, nic míň …

BoH

A ještě dodám – v totálních šrotech za stejnou či vyšší cenu, než na jiných tratích…

Bespi

1. Dejte CD par bilionu ona nove vagony objedna.
2. Pokud dostane CD par bilionu a objedna nove vagony tak si asi 10 let pockate nez vyrobci to mnozstvi dokazi vyrobit a dotat.

Jeste nejaky vykrik do tmy, bez napadu jak to resit jinak v realnem svete?

BoH

Proč bych měl? Však ČD kupuje nové vagóny (a to by mělo být také povinností MD, které ovšem čím dál více na odlehlejší regiony od Prahy kašle). A nikde jsem nepsal, že chci NOVÉ vagóny, jen nechci šroty. Mně jde především o nespravedlivou distribuci, což jste se ale mohl dočíst, pokud byste to učinil.

Bespi

A ty nove vagony vezmes teda kde …. jo z jine trate? A pak tu bude psat BoH2, ze chce zpet sve vagony 😀

Putovni vystavka neni reseni.

Sucharda

Mne naštve, když místo očekávaného vlaku InterPanter přijede jako náhrada vlak z jednotlivých vozů *). Když ale jedu Praha- Hradec Králové tak klasiku očekávám a nespokojený nejsem. Když někde jezdí různé soupravy, tak jsem naštvaný když na mém vlaku jede ta horší. Říkám si: „Proč zrovna já?“. Takže souhlasím , jedna linka = jeden stejný typ vlaku.
———
*) více info třeba zde https://zdopravy.cz/ceske-drahy-prestaly-poskytovat-kompenzace-za-horsi-kvalitu-u-casti-rychliku-praha-brno-35446/

BoH

Aha, to mi Vás moc líto, když místo InterPanteru musíte využít Bpee. Jo, to nám, kterým jezdí pravidelně jen B se máme, protože se nám taková tragédie stát nemůže 🙂

jouda

Ještě jsem neviděl, že by jako náhrada IP v trase Brno-Praha přijelo Bpee, vždy jen B/AB/A a dětský.

BoH

Taky se to nemyslel jako náhrada. Psal jsem to jako reakci „že očekává pán klasiku“.

Bardotka

Chudák malej.
Místo toho shitu InterPantera mu za stejnou cenu přijede mnohem pohodlnější klasická souprava….
Tak dát vlakvedoucímu příplatek za vyšší komfort cesty to nikdo nebran…

BoH

Jo a předpokládám, že nejste cestující na trase třeba Olomouc – Brno. Dobře, když jste tak uvědomělý, jistě byste podpořil můj plán, aby vozy, které nasazují u Vás, tak se vyměnili s R12. Já jen, abyste taky si mohl vyzkoušet, jaké je to nemít očekávání 🙂

Vlado

Je určitě dobře ,že ČD bude mít takové soupravy ,protože tohle je dobrá věc ,mohu libovolně měnit kapacitu soupravy i služby na palubě(restaurační vůz a pod)což třeba Pendolino taham celé pořád a nic k němu nepřipojím.Jinak pokud začnu po ČSD ,kde se na to léta sralo ,modernizovat a jsem firma takové velikosti jako ČD tak naráz všude zázrak neudělám ,jako produkt(ale musím postupně ,nejprve začala jezdit EC jako Dvořák ,nebo IC Porta Bohemica ,které byli složeny z vozů zahraničních správ a pak se přidávalo již vozy ČD až k produktu Railjet)ono je totiž zdaleka něco jiného vypravovovat denně cca 5000… Číst vice »

Jirka

Jako taková varianta vozů se mi naprosto líbí. Kombinuje to výhody raijletu na kvalitu a klasického vlaku na rozšiřitelnost dle potřeby. Už se na ně těším.

Kuba

Já bych spíš řekl, že to kombinuje nevýhody railjetu (nelze vyřadit vůz se závadou, ale stojí celá souprava) a klasiky (není to vratné). Rozšířitelný je i railjet, jen to pak holt není průchozí.

Apollo17

Zase to má výhody jednotek.Porucha na jednom voze(měniče,které vyrábí z 3000 V stejnosměrných 400 střídavých pro napájení topení,klimatizace) se můžou zastupovat a pak se ten vůz nemusí vyřadit.Podobně s brzdou(může být vypnutý i poslední vůz a nemusí se vyřazovat),kabely propojení ovládání dveří,osvětlení,infosystému(ten stačí jeden pro 5 vozů) jsou napevno a ne zasuvkou,která se pořád rozpojuje a pak nefunguje….

Jirka

No nějaký řídící vůz by se zařadit taky dal. Jen žádný vhodný zrovna nemáme.

Cargo

Já to nechápu, není to tak dlouho, co EC jezdily z Německa do Maďarska několikrát denně. Potom se to zrušilo a ramena se rozdělila. A výhled do budoucnosti je opět tyto ramena spojit ??
Upřímně politice ČD vůbec nerozumím….
Kdo tu zakázku připravoval, když až po vyrobení se zjistí, že počet vozů není dostatek ? To je opravdu komedie…
Co čekat od modrégumy.

Generální mandatář

Jsem z toho zmaten. Kvalitní vagony nahradíme kvalitními vagony. Proč jich objednali tak málo?

Medvěd

A) Protože by nezbylo na panstvo…….oni jsou tak dobří, že si neumí spočítat , kolik vagonů mají v provozu na tratích = kolik jich tedy potřebují, když se chvástají tou modernizací. Udělají 5 vozovou soupravu a bude se moci něco k ní přidat? Mají někde schovanou rezervu? Vlak přijede od Chebu do Plzně a pokud nemáte místenku do Prahy stojíte v uličce = 2 vagony by se hodily navíc. B) Dříve jezdily vagony pro 88 míst k sezení, nyní po úpravách 66 míst k sezení = méně lidí sedí a zbytek stojí v uličce ! A víc vagonů = větší… Číst vice »

Původní Pražák

Myslím, že jste k sobě zbytečně shovívavý. Určitě existují výstižnější slova než pouhé „zmaten“.

Ten_z_Bíliny

Pobavilo po ránu 😁

Apollo17

“ Proč jich objednali tak málo?“
Třeba proto,že v době obědnání nebylo zajištěné financování více vozů.

BND30

Se normálně „uklikli“ v e-shopu…a víte jak je to dneska s eshopama….jeden den ho máte, druhý už ne…i ministr odstoupí… 🙂