Dopravci Železnice Železniční průmysl

Na Metropolitany jich je málo, vysvětlují České dráhy, proč nové vozy nasadí do Chebu

Nové vozy pro České dráhy od konsorcia Siemens - Škoda. Foto: České dráhy
Nové vozy pro České dráhy od konsorcia Siemens - Škoda. Foto: České dráhy

České dráhy přehodnotily svůj původní plán nasadit nové vozy, které vyrábí konsorcium Siemens a Škoda Transportation, na dálkové expresy Metropolitan z Prahy do Bratislavy a dál do Budapešti. Místo této trasy budou jezdit z Prahy do Chebu. Výraznou proměnou by vozový park na této lince měl projít až poté, co České dráhy vysoutěží dodavatele dalších 180 vagónů. První snímky částečně hotových vozů zveřejnily České dráhy minulý týden.

Nasazení na Metropolitany bylo původním záměrem. Rozhodli jsme se ale, že chceme ucelené pětivozové soupravy, které by na těchto spojích kapacitně nestačily,“ vysvětlil mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Pro České dráhy by navíc nasazení vozů z této série přineslo další komplikaci: nestačily by na všechny vlaky, které pod značkou Metropolitan vypravují, cestující by tak měli na stejné trase rozdílnou úroveň služeb. „Pro tyto vlaky počítáme s vagóny z nové zakázky na 180 vozů, která již běží,“ dodal Joklík. Finální nabídky zájemci zatím nepodali.

Důvodů pro změnu plánů je přitom podle Joklíka více. České dráhy se už dříve rozhodly navýšit plány v druhé zakázce na vozy pro dálkovou dopravu a namísto 90 jich chtějí až 180. Mělo by současně dojít k možnosti zavést průjezdné spoje mezi Německem a Maďarskem přes Česko. Dosud je takový spoj jediný: Hungaria s vozy maďarského dopravce MÁV – Start.

U zakázky na 180 vozů se už počítá s rychlostí až 230 kilometrů v hodině, tu požaduje německá strana pro provoz v úseku Berlín – Hamburk po roce 2025. Dojde navíc ke sjednocení standardu na linkách Ex3 a Ex5 (Děčín – Praha – Břeclav).

Podle Českých drah nasazením nových vozů na linky R15 a Ex6 dojde k významnému zvýšení kvality. České dráhy chtějí v Chebu vybudovat zázemí pro jejich údržbu. V případě zakázky na 180 vozů se počítá s jejich servisem v Praze.

Pětivozové soupravy se zatím svařují a lakují v závodě společnosti Siemens ve Vídni, odkud putují k dokončení do Škody Vagónky v Ostravě. České dráhy mají první soupravy převzít příští rok, nasadí je na dálkové spoje z Prahy do Chebu přes Plzeň i Ústí nad Labem.

Nové vozy vychází z platformy Siemens Viaggio Comfort známé jako railjet. Vozy budou po pěti sestaveny do 10 netrakčních jednotek, které budou spojeny podobně jako vysokorychlostní vlaky. To umožní cestujícím průchod soupravou. Na rozdíl od railjetů budou jednotky na obou koncích ukončeny standardním rozhraním UIC pro osobní vozy a otevřenou čelní stěnou.

Řazeny mají být tak, že na jednom konci soupravy bude první třída, na druhém speciální vůz druhé třídy s místy pro jízdní kola. Za první třídou bude umístěn multifunkční vůz druhé třídy s infopointem a zázemím pro personál, prostorem vyhrazeným pro cestující s dětmi, místy pro cestující na vozíku, bezbariérovým WC; následovat budou dva vozy druhé třídy.

Jednotky bude možné spojovat do delšího průchozího vlaku, nebo k nim připojovat jednotlivé osobní vozy a vytvářet tak vlaky s různou kapacitou a službami. Do průchozích vlakových souprav bude možné k jednotkám přiřadit další vozy 1. a 2. třídy, restaurační vozy, vozy pro přepravu jízdních kol nebo třeba řídicí vozy. V případě linek do Chebu ale České dráhy s restauračními vozy nepočítají, ty jsou až součásti velké zakázky na 180 nových vozů.

Nasazení vlaků do Chebu znamená dobrou zprávu i pro cestující na některých jiných tratích. Na Západních expresech i rychlících Krušnohor dnes jezdí modernizované vozy. Ty se po nasazení nových souprav přesunou na jiné výkony, kde dosud jezdí méně komfortní vagóny. Kam, to ještě České dráhy nerozhodly.

158
Diskuze

avatar
27 Komentáře
131 Reakce na komentáře
74 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
74 Autoři komentářů
mikyHojakarBardotkaPitrysMRC Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Pitrys
Host
Pitrys

Mám dojem, že to nejlepší a nejnovější by mělo jezdit na něčem jako je Metropolitan a ne na nějakém Chebu…

TomikV
Host
TomikV

A to jako z jakého důvodu ?!

Pitrys
Host
Pitrys

Protože to nejlepší a nejnovější by mělo jezdit na něčem jako je Metropolitan.

Velda
Host
Velda

Nebojte se, vozy na metropolitan přijdou, jenom později, v rámci těch 180 vagónů

Pitrys
Host
Pitrys

Ale to vím, to ale bude za nějaký ten rok a nejlepší vozy celou tu dobu budou jezdit nějaké vnitro kde už tak jsou obstojné vagóny.

Georg
Host
Georg

a nebylo by lepsi, kdyby to jezdilo mnichov nez cheb? treba by beg pustil nejakej chlup za kevy a byl by to stejnej kseft jako hamburk…

Haha
Host
Haha

S ohlededem na to, že elektricky tam dojedete snad 2030, to není úplně aktuální….

a8n
Host
a8n

Co s tím má společného elektrika?

Haha
Host
Haha

Normativ hmotnosti současné tratě a hnacích vozidel. Tuhle soupravu tam prostě s jednou 223 DB nelze pustit a stíhat JD.

Georg
Host
Georg

takze zatimco tam dnes jezdi 5x bmz, tak pri pevnem sesroubovani dohromady je ten herkules najednou nezvladne?

Haha
Host
Haha

Nejezdí. Jezdí maximálně 4 vozy. Byť v sezóně by jich nebylo 5 na škodu… Hovoříme o Plzeň-Schwandorf.

Gajda
Host
Gajda

Myslím, že ten Cheb si je zaslouží, Meropolitany nejsou vůbec špatný, zato na Cheb jezdilo minimálně přes Ústí sakra dlouho to nejhorší v podobě B, tak konečně se dostane na jedno z nejlepších. Nehledě na to, že by to mohlo do toho vlaku dostat další nový cestující, u Metropolitanů by to šlo o dost hůř

BoH
Host
BoH

Paradox je ovšem v tom, že už nyní je Metropolitan na tom hůře než Krušnohor. Pak je otázka, proč zrovna Cheb a ne jedna z dalších deseti rychlíkových linek.

Haha
Host
Haha

Protože DST Cheb má pod sebou právě tyhle 2 linky a těch 12 ABmz a 4 Amz jinak neuvolníte. 😉

BoH
Host
BoH

Nerozumím… že je to oboje má Cheb znamená, že to bude levnější na údržbu? Nebo je potřeba méně jednotek? Nebo v čem je ta reálná výhoda?

Haha
Host
Haha

Jednak sjednocení typů udržovaných vozidel, zadruhé uvolnění akutně chybějících velmi slušných (půl)jedniček.

BoH
Host
BoH

A kam je potřebují tak nutně dát, aby to ospravedlnilo to, že mezinárodní vlaky budou mít podstatně horší vagóny než rychlíková trať?

TomikV
Host
TomikV

Hmm, co mají všici proti tomu Chebu.

Petr
Host
Petr

Když čtu ty vzdechy o úžasném komfortu starých vozů s kupé, kde má člověk pohodlí a soukromí, tak bych se chtěl zeptat – to se někde dají najít vozy s kupé pro 1 osobu? Nebo ti milovníci kupé jezdí vlakem jen ve všední den po půlnoci? Já jsem totiž nikdy nezažil kupé, kde bych měl prostor a pohodlí. V tom kupé se mnou totiž vždycky bylo 5 dalších cestujících, což znamená vzpřímené sezení a nohy do pravého úhlu po celou dobu jízdy. Po 10 minutách mě z této pozice brní nohy a bolí záda, takže jdu zbytek cesty strávit pohodlným… Číst vice »

Aleš
Host
Aleš

Kolik měříte? Mně se třeba sedí i v 6 fakt dobře. Jinak výhodu vidím ve dvou věcech – je větší šance, že bude dělat kravál někdo ve velkoprostoru o 70 místech než v kupé o šesti, a za druhé jsou v kupé vedle sebe tři sedadla oproti čtyřem ve velkoprostoru.

dopravak
Host
dopravak

Tak s těmi sedadly je to výhoda jak pro koho. Ztráta okolo 20ti míst na vůz znamená o dost vyšší náklady na sedačku. ve spojení s větší složitostí konstrukce jsou náklady na sedačku podstatně vyšší, což je ostatně hlavní důvod, proč se nové kupé vozu už v podstatě nevyrábí. Jsem zvědavý, jestli byste si byl ochoten připlatit 20-30% jízdného oproti velkoprostoru, kdyby tyto náklady dopravci zakalkulovali do cen. Pro běžné cestující je běžné kupé 2. tř. pohodlné jenom když je (polo)prázdné. Jakmile někdo sedí naproti, tak už si cestující okopávají nohy, nebo si je prostě nemohou natáhnout, což je pro… Číst vice »

kakov
Host
kakov

pokud bych to kupé měl garantované, klidně si za něj připlatím těch 20%

dopravak
Host
dopravak

ten rozdíl ale bude spíše někde mezi 25-30%, protože vůz nejenom ztrácí 25% sedaček, ale k tomu je oproti velkoprostoru ještě konstrukčně o dost složitější. I těch 20% si podle mě reálně bude ochotno připlatit naprosté minimum lidí.

Mirek Zv.
Host
Mirek Zv.

Jsem někde zaslechl, že vagony 3. třídy někdy v 19.století neměly sedačky vůbec. Možná by vám to vycházelo konstrukčně i ekonomicky ještě lépe.

dopravak
Host
dopravak

Podívejte se, těch 50 vozů má kapacitu zhruba 4000 sedaček. Pokud byste je chtěl koupit v kupé verzi, potřebujete dalších 15-16 vozů, které budou oproti velkoprostoru na kus dražší. Tedy 16-17 nahrazených Béček udělá lidem určitě větší službu, než jízda v kupé.

Aleš
Host
Aleš

To máte pravdu, asi nepřiplatil. Ale štve mě, že dřív se kupé vyráběla běžně a dneska už je jejich konstrukce vlastně něco extra, co už se ani vyrobil nevyplatí. Mám rád i velkoprostor, ale vývoj k bez-kupé-ovosti asi není ten, který si představuju…

dopravak
Host
dopravak

Jasně, jenomže si uvědomte, v jakém stavu je nás vozový park a v jakých cenových relacích jízdného se u nás pohybujeme. Lidé nejsou příliš ochotni platit více než 1Kč/km. Za téhle situace vymýšlet pořízení kupé vozů, které jsou na sedačku minimálně o 30% dražší, je úplně mimo. Uvědomte si, že na pořízení stejné sedačkové kapacity byste potřeboval 15-16 vozů navíc.

SRR
Host
SRR

Dobrý den. Potom mi vysvětlete ják je možné, že činani jezdí km v rýchlovlak levněji než my v dobytcaku.. Některým vlakum se jinak říci neda. Asi někdo neumi dobre využívat financni zdroje a očekává, že zákazník bude platit více.

MRC
Host
MRC

Protože tam to vláda nehorázně dotuje… Jak jezdí u nás studenti? 🙂

Jožin Zbažin
Host
Jožin Zbažin

Evidentně jezdíte buď jen ve špičce nebo Regiojetem. S ČD jezdím v oddílech jen občas (většinou SC), ale přijde mi že celkem se dá najít kupé, kde sedí třeba tři lidí a to je v pohodě. Navíc je to celkem „tichý oddíl“ by default (až na extrémní nevychovance) narozdíl od velkoprostoru.

kakov
Host
kakov

jestli jde o ta kupé, tak ta jsou úžasná pro rodiny s dětmi, být s malým dítětem ve velkoprostoru je vopruz, v kupé může mít alespoň nějaký volný prostor pro pohyb, aniž by někoho obtěžovalo, my jako pětičlená rodina to kupé obsadíme, aniž by bylo prázdné,

PS: dětská sekce v railjetu nic neřeší pořád je to velkoprostor

Bardotka
Host
Bardotka

Nevychovanej řvoucí fakan je opruz především pro ostatní cestující

Hojakar
Host
Hojakar

Velkoprostorovym vlakum se vyhýbám jako čert krizi…podle mě jediná výhoda a to pro dopravce je ta,že vás do jednoho vagónu nacpe více….připadám si jako v autobuse v případě že musím jet ve velkoprostoru…Přirovnal bych to k openspace a klasickým kancelarim…neštěstí vlakem jezdím minimalne

miky
Host
miky

Moc hezké, ale pokud bude „dotovaná“ jízdenka Praha-Ústí stát 162 Kč, tak je toto spojení, alespoň pro mě, pořád nepoužitelné.

Haha
Host
Haha

Pak se nedivte, že jezdíte někde Béčkem.

miky
Host
miky

Nechápu souvislost, můžete to rozvést?

Dominik
Host
Dominik

Že za 162,- asi těžko čekat ICE.

Stanislav Fanta
Host
Stanislav Fanta

Co to zkusit autem? Za 162 Kč to do Prahy nedojede…

miky
Host
miky

88 km x 6,5 l/100 km x 29,5 Kč/l = 175 Kč
Vlak 162 (1,64 kč/km) + MHD 20 = 182 Kč
Takže jsem v plusu jak finančně, tak i časově, bohužel. Zajímavé, že třeba na ČB to s autem takto nefunguje (169 Kč – 1,00 Kč/km). Přitom tam ČD jezdí ve stejném bohatě dotovaném a nekontrolovaném režimu, eh čo to tárám, v závazku veřejné služby, jako na Ústí…

MRC
Host
MRC

Náklady na palivo by byly. Náklady na auto?

Bardotka
Host
Bardotka

Tak to máme palivo.
V případě toho vlaků tedy cenu elektřiny/nafty pro lokomotivu.
Když budu uvažovat že poplatek za dopravní cestu platíte ve SD z paliv, kde máte pořízení toho auta, jeho údržbu, servis, gumy, olej, a odpisy na pořízení nového v budoucnu?

miky
Host
miky

Tak jistě, ale tyto náklady se vyčíslují poněkud obtížněji, neboť souvisí s celým provozem vozidla (snížení ceny vozu během provozu, se servisním cyklem, opravami, vůz rovněž neslouží pouze k cestám Praha-ÚL, tedy stejně bych jej měl), každopádně u minulého vozu to bylo cca 1,3 Kč/km + palivo. Dalším faktorem je počet lidí v autě, většinou do ÚL nejedu sám, rovněž tak časové hledisko (dveře-dveře), nutnost věnovat se řízení místo bohulibější činnosti. ALE nebylo cílem mého příspěvku vychválit výhody IAD nad vlakem, neboť vlakem jezdím (spíše dnes tedy jezdil jsem) rád. Šlo mi o to, že se cena řekněme přímých nákladů… Číst vice »

borek
Host
borek

„Jednotky bude možné spojovat do delšího průchozího vlaku“
Rozumím tomu dobře, že tedy tlakotěsné soupravy vůbec nebudou tlakotěsné? Nebo jak bude řešené zakončení?

Jirka
Host
Jirka

Tlakotěsnými dveřmi, které občas holt někdo otevře.

Přemek
Host
Přemek

V klasických B jsou kromě jiného nízké prosezené lavice, tudy cesta nevede (zažil jsem jediné humanizované s novou zvýšenou pevnější lavicí – pohoda). Ono totiž jde o to, aby sezení ve vlacích nevedlo k trvalému poškození páteře a kloubů. Nové vagony jsou vítány.

Indian
Host
Indian

Tak nevím s tím přidáním restauračního vozu k této skupině vozů. Buď se přidá za jedničku a budou přes ní courat lidi z dvojky. Anebo se přidá na druhý konec a lidi z jedničky budou muset projít celou soupravu na druhý konec. Komfort se z 1. třídy postupně vytrácí. Po paskvilu z Inter Pantera přichází další nedomyšlené řešení.

_Pavel_
Host
_Pavel_

Tak u vlaků na Cheb asi tohle není téma.

Stanislav Fanta
Host
Stanislav Fanta

Pokud jste tady všichni odvařeni z WiFiny, pak nevidím důvod, proč by se i do Bautzenů (B) nemohla WiFina namontovat. Stejně tu ještě ty vozy budou pár let jezdit. S klimou už je to horší, ale pokud se tam dají naplno otevřít okna, nevímám její absenci jako kritickou.

BoH
Host
BoH

1) Klimatizace není kritická, ale přesto velmi důležitá. Otevřené okno za jízdy udělá vždy průvan a sice průvan je příjemný, ale rozhodně ne zdravý.
2) WiFi je fajn, ale bez zásuvky je její použitelnost značně omezená. Můžete zkusit se zeptat přímo ČD, zda nainstalují WiFi a zásuvky, ale předpokládám, že úspěšný nebudete (když retro jízda, tak se vším všudy).
3) Zapomněl jste dodat, že na béčkách jsou ještě takové bonusy, jako 8 míst v kupé či padání splašků na koleje.

Stanislav Fanta
Host
Stanislav Fanta

1) Ano, ale nevyplatí se do těchto vozů na dožití již klimu montovat.
2) Dodat zásuvky zádadní problém není, dokonce jsem jedno béčko se zásuvkami viděl.
3) 8 míst v kupé je dáno konstrukčně a nic moc se tím nedá dělat. Padání hoven na koleje můj komfort cestování neovlivňuje.

BoH
Host
BoH

1) To máte pravdu. Otázkou je, co si pod pojmem dožití představujete. Já mám stále obavy, že tyto vozy jsou skoro nesmrtelné.
2) Problém to možná není, ale oni to neudělají.
3) Tak musely by se vyměnit lavice (vypadalo by to asi jako v Bmee), ale to opět nikdo neudělá, když to nezvládli ani v Bdpee. No nevím jak Vás, ale já raději vakuové WC a nikoliv šlapátko na všechno 🙂

Dodo
Host
Dodo

B s šesti sedačkami existuje jako Bee243 – akorát vyndané opěrky na ruce a přečíslováno na šest míst v kupé.

Y.K.
Host
Y.K.

Fakt je průvan ve 140 km/h příjemný? 🙂
Moje zkušenost je: hluk že není slyšet slova, celý vagon a přepážky buší tlakovými pulsy a v létě i tak nesnesitelné horko. Po dvou hodinách jízdy bolehlav zaručen.

BoH
Host
BoH

Já vlastně se vším souhlasím. Měl jsem možná napsat „pro někoho“, protože pro mě jako alergika to příjemné ani to není 🙂

Martin V.
Host
Martin V.

A ještě:
4) Hlučné litinové brzdové špalíky.
5) Dveře, které slabším jedincům nejdou otevřít a průvodčímu často nejdou centrálně zavřít.

A neděste mě tou „nesmrtelností“ podobných vozů! Já pořád ještě doufám v obměnu…

Dominik
Host
Dominik

4) ano litina je hlučnější, ale zato má daleko lepší brzdné vlastnosti, jak nekovové materiály, takže zlatá litina na špalíkách.

Dominik
Host
Dominik

Děkuji za mínusy, ale řekněte mi, kolik fírů, bude mít na vlaku brzdy s nekovovými špalíky než litinu?

Georg
Host
Georg

ano, zvlast ten zelezny mikroprach, ktery se s drazni spinou nalepi vsude a clovek odchazi z vlaku nasakly tim jedinecnym smradkem…

Dominik
Host
Dominik

Takže raději nekovové špalky s horšími vlastnostmi?

a8n
Host
a8n

Destičky zas dokážou pěkně smrdět.

Bardotka
Host
Bardotka

To že padají splašky na koleje vás jako cestujícího omezuje jak?

Paja
Host
Paja

Já tedy vidím celkem velký rozdíl v užitečnosti otevíratelného okna a klimatizace. A poslední léta se teplota pohybuje i nad 35°C a to nevím jak přesně řeší otevřená okna. Nemluvě o komfortu jízdy 140km/h s otevřenými okny.

AAA
Host
AAA

problém je tak trochu v tom, že se jinak než naplno otevřít nedají. A nejaké hacky v podobě menší mezery drzené nacpaným závěsem zase nemají v lásce průvodčí….

Martin V.
Host
Martin V.

Píšou, že se ucelená pětivozová souprava dá doplnit dalšími vozy. Ale dají se z těch vozů poskládat i jinak dlouhé ucelené soupravy? Třeba šesti- nebo osmivozová, kdyby to kapacitní požadavky trvale vyžadovaly?

Hezky česky
Host
Hezky česky

Jen je nechte na cesty do Chebu. 😀

Martin V.
Host
Martin V.

Ovšem soupravy do Chebu (aspoň ty přes Ústí) jsou relativně slušné už dnes. Zato soupravy Praha – Děčín jsou hrozné vykopávky. Loni už tam jezdily lepší, pak se to ale vrátilo v čase zpět. Tak snad aspoň ty ex-chebské vozy posunou na děčínské rychlíky a ty retro pošlou do hutí.

BoH
Host
BoH

Ne, prosím do huti ne. Bee 272 je stále luxus proti tomu, co jezdí na jiných rychlíkových linkách. Když už jsme ti, co musí vzít s povděkem i odpadky, tak prosím alespoň Bee a do šrotu s B 🙂

jan
Host
jan

Mě ten koncept na Bratislavu přišel docela dobrý, doplnilo by se to ve špičce nějakými BMZ. Zvláštní že někdo něco objednal na Bratislavu. A pak to na Bratislavu jezdit nebude. Ano výhoda je, že to je univerzální. Že 5 vozů je taková běžná sestava i do jiných směrů.
Každopádně dnes jde asi dát za pravdu, že kdyby kdyby.. se tehdy koupily ty rakouské railjety dohromady s OBB. ST na ně nesahala..

malej-jarda
Host
malej-jarda

5 vozů na Metropolitany je málo. Dnes tam jezdí 8 až 11 vozů. To by museli dát 2×5 a mezi to jídelňák.

Kubrt
Host
Kubrt

U takhle dlouhých ramen žádná denní špička není.

Ondra L.
Host
Ondra L.

Dobra zprava pro cestujici je, ze pujde o napevno spojene soupravy a CD tak nebudou moct sachovat s jednotlivymi vagony ruzne po siti, jak radi delaji

BoH
Host
BoH

To je relevantní, protože počet těch vagónů je pořád stejný, takže sice tady chybět nebudou, ale mohou chybět jinde. Takže bych to upřesnil, že je to dobrá zpráva pro ty, u kterých tato souprava bude nasazována.

BoH
Host
BoH

*relativní 🙂

jan
Host
jan

Ale zase ve špičce u pevných souprav nepojedete nebo pojedete ve stoje.

BoH
Host
BoH

Toto nejsou jednotky, takže by neměl problém je v případě potřeby posílit.

jan
Host
jan

Tomu moc nerozumím. A zaplatí to objednavatel? Aby to bylo mírně ziskové? Dobro cestujících je jedna věc..

Cyklista
Host
Cyklista

Za mne čím dřív budou mít ČD modernizované vozy na místo „méně komfortních vagónů“ tím lépe. Staré Béčka opravdu na dálkové vlaky nepatří.

Včera ráno jsem musel díky poruše lokomotivy absolvovat cestu Svitavou a celý zbytek dne mne bolela hlava z přetopeného kupé a pachu z umakartového obložení….

MiKi
Host
MiKi

To je pech. V háji regulace teploty a nefunkční okno……

Cyklista
Host
Cyklista

Už jste někdy v lednu zkoušel jet na koridoru s otevřeným oknem? Mám rád tyto komentáře.

Elb
Host
Elb

Reagujete docela z cesty..

Petr
Host
Petr

To si člověk nevybere, když jede Interpanter tak mě zase po čase bolí záda z nepohodlných sedadel a třeští hlava z pískající elektroniky a extrémně hlučné klimy.

radim
Host
radim

… A na Ex2 budou na věky jezdit Bpee, Bdpee a Bmz (o pátkách/nedělích doplněné o B) 🙂 A na osobácích (Olomouc – Přerov) – Hranice – Vsetín budou až tak do roku 2030 (spíš déle) furt 460-ky…

jan
Host
jan

Je fakt, že od nového GVD se nedá Ex2 jezdit. Ty Béčka jsou asi nejlepší vozy v soupravě. Bohužel asi všechno použitelné cpou na Praha – Budapest. Už ani Ampz nejezdí na Praha – Warszawa. Strašné.

BoH
Host
BoH

Jako Bdpee nejsou nic extra, ale hodnotit to hůře než B, to mi nepřijde fér 🙂

jan
Host
jan

Asi věc názoru. Ale kdybych si měl vybrat kam si půjdu sednout, nepotřebuji-li zásuvku (je-li tam vůbec), tak Béčko je jasná volba, bude-li trochu čisté.

Alespon se vyhnu hlášení sirén při zavírání dveří. 😀 😀

BoH
Host
BoH

Uznávám, pištění je nepříjemné. Přesto klimatizace + vakuové WC + zásuvky + WiFi u mě jednoznačně vítězí 🙂 Ale ano, Bdpee má mouchy. Osobně mě štve uspořádání (proč sakra není alespoň částečně letecké jako v Bdmpee) a to, že nejsou sedadla oddělena opěrkami. To blbý pípání je za mě podružný problém.

Dominik
Host
Dominik

Každý máme jiné priority. WiFi ani zásuvky neřeším vůbec, klimatizace je fajn, ale obejdou se bez ní (hlavně aby vůz topil, v létě si kdyžtak otevřu okno). A ano, vakuové WC je fajn, lze použít i ve stanici, ale na druhou stranu, když ho někdo ucpe, nebo má jinou poruchu, tak raději díru na koleje.

BoH
Host
BoH

Jistě, proto si myslím, že béčka by měla jezdit i na spojích, kde se jinak vyskytují kvalitní vozy a část těch kvalitních vozů dát tam, kde jezdí jen béčka. Alespoň si každý vybere dle svého gusta 😛 😀

Velda
Host
Velda

Na druhou stranu pokud někdo nutně potřebuje vakuové WC , nevidím problém v přechodu do jiného vozu

Chytrý za 2
Host
Chytrý za 2

„Nasazení na Metropolitany bylo původním záměrem. Rozhodli jsme se ale, že chceme ucelené pětivozové soupravy, které by na těchto spojích kapacitně nestačily.“ Pane Joklíku, a což kdybyste svoje rozhodnutí změnili a vlaky sestavovali dle možností z těchto a doplňkově jiných vagónů? Ono by se vám taky nic nestalo, kdydyste to tak udělali.

Růža
Host
Růža

S tou 230-ítkou plně souhlasím.

Zapa
Host
Zapa

S čím? Sorry, ale tohle mi opravdu rve oči.

Vbb
Host
Vbb

Čeština pláče… Zde je čistý kapesník k otření očí:
http://prirucka.ujc.cas.cz/?ref=785&id=790

David
Host
David

Na tvůj názor jsme čekali, Růžo.

Jur
Host
Jur

Kdy už bude konečně něco na R9? Jediný slušný vagón v prosinci zmizel, to je kvalita cestování podle ČD..

Dushan
Host
Dushan

Naopak, jsem rád, že na R9 jezdí klasické vozy s kupé, jež nabízejí soukromí i individuální nastavení osvětlení. Nemám zájem poslouchat štěbetání osmdesáti lidí ve velkoprostoru a sedět jako skrčenec jak v autobusu, ke všemu bez možnosti vidět ven.

BoH
Host
BoH

To je sice moc pěkné, ale Bee272 měly jak velkoprostor, tak kupé. Každý si mohl vybrat. Já zase nemám potřebu celou cestu koukat na někoho naproti a proto volím velkoprostor s leteckým uspořádáním, když to jde (o osvětlení se stejně musím dělit a štěbetání mi až tak nevadí, když mám sluchátka :))

Dushan
Host
Dushan

Bee272 jsou asi ideální, každý si může vybrat, navíc lze i ve velkoprostorové častí zhasnout, což je jinak už nevídané (z těch co jezdí ještě snad Btn).

BoH
Host
BoH

Pravdou je, že tak já se pořád vztekám nad linkou R12, kde jezdí B + Bdtee, tak zrovna Bdtee to umožňují, což mě nikdy nenapadlo, že je vlastně jejich velká výhoda.

BoH
Host
BoH

I když aby to mělo nějaký větší účinek, chtělo by to pozhasínat všude a mně blbý půlku vozu obcházet, jestli mohu zhasnout 😀

Viťa
Host
Viťa

Kam se vůbec Bee272 poděly? 🙁

BoH
Host
BoH

Na Děčín.

Jedine vlaky
Host
Jedine vlaky

Ať konečně něco z toho dají na R9, R11 nebo R12! Vozy na těchto linkách zůstaly v 80. letech minulého století!

BoH
Host
BoH

Nedají. ČD nemají dosti kvalitních vozů tam, kde předpokládají jejich nasazení, takže budou rádi, když doplní stavy, aby si náhodou někdo nestěžoval, že chudák musí jet jednou béčkem. Takže počítejte, že ke zlepšení dojde na těchto tratích nejdříve za 5 let.

BoH
Host
BoH

Nevím, za co mínus. Tady nepíšu nic osobního, jen čistá fakta, protože tak to prostě je.

Dushan
Host
Dushan

Pokud jsou vagóny B249 renovované, tj. s plyšovými potahy sedadel místo koženky, jsou to po Bmz, až na obsenci klimatizace, vagóny pro pohodové cestování.

Jiří 3
Host
Jiří 3

Spousta lidí je dnes bohužel rozmazleno klimatizací a wifi, takže očekávejte negativní reakce. Já osobně vozy s klimatizací silně nepreferuju.

PetrN
Host
PetrN

WiFi ovšem není ani v 90% Bmz, minimálně ne na těch, co jezdí na ex1 a 2

Jirka
Host
Jirka

Nešel by k tomu připojit nějaký Sysel a udělat z toho takový hezký Syslograf? Maximální rychlost 140 km/h by asi stejně většinu doby stačila. No a k tomu dovyvinout třeba z Bdmtee nějaké Turbosysly se 160km/h.

Martin Chovanec
Host
Martin Chovanec

Víte někdo, jaké budou ve druhé třídě sedačky? Já ty nepolohovatelné v railjetu shledávám docela nepohodlné.

David
Host
David

Jezděte 1. třídou. Od toho první třída je.

Martin Chovanec
Host
Martin Chovanec

To moc nechápu. U ČD jezdí velká flotila vozů druhé třídy s polohovatelnými sedadly, dokonce i na rychlících. Proč zrovna railjet má být výjimkou?

libcha
Host
libcha

Mě ty railjetí přijdou v pohodě, i borcadí jdou, ale nejlepší dvojku z moderních vozidel má podle mě ICE4.

Dominik
Host
Dominik

Sedadla v Railjetu jsou docela tvrdá, a docela úzká.

tuKabel
Host
tuKabel

Podobné jako v ICE 4. Lehce modifikované s ohledem na ergonomii. Borcad Flexio

Dominik
Host
Dominik

Ergonomii mám někde, mě jde o to, aby se mi tam dobře sedělo, ano já jsem hubenější, tak mi vadí jen tvrdost, ale znám lidi, co mají metrák, kterým vadí i šířka.

tuKabel
Host
tuKabel

bože bože