První dopravce v Česku vybral dodavatele vodíkových autobusů. V Ústí budou jezdit Solarisy
Jeden autobus vyjde na více než 15 milionů korun, město musí pořešit i vodíkovou stanici.
Dopravní podnik města Ústí nad Labem (DPmÚL) je prvním v zemi, který uzavřel smlouvu na dodávku nových autobusů na vodík. Městskému dopravci je dodá polský výrobce Solaris Bus & Coach.
Solaris získal rámcovou smlouvu na dodávku celkem 20 autobusů v hodnotě 302 miliony korun bez DPH. Vyplývá to z registru smluv. Konečná cena je nakonec o 88 milionů korun nižší, než byl odhad. Dopravce zatím nezveřejnil zprávu zadavatele, ze které by bylo jasné, kdo další se přihlásil. Jeden autobus vyjde na 15,1 milionu korun. To je téměř třikrát více, než stojí běžný autobus na naftu v kategorii dvanáctimetrových vozidel pro MHD. Solaris má autobusy dodat do 420 dnů po uzavření prováděcí kupní smlouvy.
Rámcová smlouva bude platit osm let, během kterých může dopravce odebrat maximálně 20 autobusů. Půjde o vodíkové autobusy, které vycházejí z modelu Solaris Urbino 12. Ústí dlouhodobě plánuje ve městě vodíkovou plnicí stanici. Ta má vzniknout v areálu Spolchemie. Do tendru na stavbu plničky s odhadovanou cenou 58 milionů se nikdo nepřihlásil. Stavba měla být dokončena nejpozději do roku 2022, zřejmě se ale zpozdí.
O vodíkovou mobilitu usiluje i Ostrava. Dopravní podnik Ostrava (DPO) vypsal v dubnu výběrové řízení na dodání až deseti vodíkových autobusů. Předpokládaná celková hodnota je 185 milionů korun bez DPH. S dodáním se počítá v roce 2023. Plnicí vodíková stanice vznikne na autobusovém terminálu Hranečník, hotová by měla být příští rok. Aktuálně se projektuje. Tendr ale není dosud ukončen. Další soutěž běží v Moravskoslezském kraji, který hledá provozovatele vodíkových autobusů v Havířově.
Zatím jediný vodíkový autobus v tuzemské MHD jezdil od roku 2009 v Neratovicích. Jeho provoz byl už ukončen.