Šéf DPO Morys: Kilometr vodíkového autobusu je teď čtyřikrát dražší než u autobusu na CNG nebo elektrobusu

Autobus Solaris Trollino v barvách DPO v ulicích Ostravy. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czAutobus Solaris Trollino v barvách DPO v ulicích Ostravy. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Zahájení provozu vodíkových autobusů Dopravní podnik Ostrava aktuálně předpokládá v polovině roku 2023.

Ostravská městská hromadná doprava bude první, která ve větší míře vyzkouší v Česku vodíkové autobusy. Dopravní podnik Ostrava (DPO) vypsal výběrové řízení až na 10 vodíkových autobusů s předpokládanou hodnotou 185 milionů korun. Dalších deset autobusů chce kraj zajistit pro meziměstskou dopravu mezi Ostravou a Havířovem.

„Vodík je velké téma. Není to jen téma dopravního podniku, vodík začíná být celospolečenské téma,“ řekl při natáčení podcastu Cesty Zdopravy.cz ředitel ostravského dopravního podniku Daniel Morys. A doplnil: „Chápeme vodík jako technologii, která u nás bude vytěsňovat plynové autobusy. Je potřeba říct, že autobusy nejsou poháněny samotným vodíkem. Vodíkový autobus je takovým elektrobusem, který jede na palivový článek, jehož kapacita se obnovuje právě vodíkem.“

Z dnešního pohledu je podle Moryse vodíkový autobus pořád ještě velmi drahý, ale dopravní podnik situaci vnímá tak, že musí někde začít, pokud chce do budoucna novou technologii masivněji využívat. „V tuto chvíli je vodíkový kilometr běžného dvanáctimetrového autobusu čtyřikrát dražší než kilometr autobusu na CNG nebo elektrobusu. Je to ale o hledání cest k tomu, abychom mohli být nejenom nízkoemisní, ale bezemisní,“ dodal Morys.

Zahájení provozu vodíkových autobusů Dopravní podnik Ostrava aktuálně předpokládá v polovině roku 2023. To by měly být do Ostravy dodány autobusy a hotova má být i plnicí stanice. Ta bude na první pohled vypadat podobně jako plnicí stanice na CNG a vodíkový autobus by měl mít i stejné plnící časy jako v případě CNG.

Nezbytné je však vyřešit také zdroj vodíku, na který budou autobusy jezdit. „Jsme bytostně přesvědčeni, že ideální řešení je mít výrobu vodíku v místě spotřeby. Přemisťování vodíku znamená generování nežádoucí uhlíkové stopy. V tuto chvíli řešíme, jak k vodíkové plnicí stanici vybudovat také zdroj. V první fázi se ji budeme snažit zásobovat tím nejzelenějším vodíkem, který na trhu bude dostupný, ale v druhé fázi budeme budovat zdroj. V tuto chvíli ještě nevíme, jestli vlastní, nebo jestli si k tomu pozveme specializovanou firmu,“ řekl Morys.

Vodíkovou veřejnou dopravu řeší z krajských měst aktuálně i Ústí nad Labem.

Celý rozhovor s Danielem Morysem vám ve formě podcastu Cesty Zdopravy.cz přineseme tento pátek.

Tagy Daniel Morys DPO seznam vodíkové autobusy
139 komentářů