Brno chce vodíkové autobusy, plánuje testovací provoz. Vodík bude vyrábět například ze štěpky

Vodíkový autobus Solaris Urbino 12, ilustrační foto. Pramen: SolarisVodíkový autobus Solaris Urbino 12, ilustrační foto. Pramen: Solaris

Ještě letos má vzniknout plnicí stanice na vodík.

Dopravní podnik města Brna (DPMB) je dalším dopravcem v zemi, který začíná přemýšlet o využití vodíku v městské hromadné dopravě. Brněnští radní včera schválili memorandum o spolupráci na projektu „Využití vodíku ve Městě Brno“, kde je DPMB jedním ze signatářů. Současně už radní i odsouhlasili memorandum o spolupráci při realizaci projektu testování vodíkového elektrobusu v Brně na vybraných linkách MHD. První autobus by mohl vyjet příští rok.

Mezi Teplárnami Brno a Dopravním podnikem města Brna je již dohodnuta spolupráce při využití vodíku. První z nich v budoucnu zajistí jeho výrobu například při spalování dřevní štěpky, druhá ho využije jako palivo pro městskou hromadnou dopravu. Dopravní podnik se také zapojí do společného projektu se Škodou Electric a společností Orlen Unipetrol RPA – výsledkem má být testovací provoz vodíkového elektrobusu na linkách MHD a první plnicí vodíková stanice v Brně,“ uvedla primátorka Brna Markéta Vaňková. SAKO Brno se může stát dodavatelem vodíku z elektrické energie, která vzniká při využití odpadu nebo zapojením výkonu až 40 MW z fotovoltaických elektráren instalovaných na střechách domů v Brně.

První plnící stanice vznikne v Kaštanové ulici

Jako první se má v ulicích Brna objevit vodíkový autobus ze Škody Electric. Orlen Unipetrol RPA vybuduje plnicí stanici. „Škoda Electric bude zodpovědná za přípravu technického řešení, vývoj, výrobu a homologaci vozidla. Zajistí proškolení řidičů i servisního personálu dopravního podniku a seznámí Hasičský záchranný sbor DPMB s bezpečnostními riziky při provozování vozidla. Bude se také podílet na pravidelné údržbě vozu včetně odstranění vzniklých závada dodávek náhradních dílů pro opravy. Společnost Orlen Unipetrol v rámci spolupráce uvede ještě v letošním roce do provozu první vodíkovou plnicí stanici na území statutárního města, a to v ulici Kaštanová,“ uvedl 1. náměstek primátorky Petr Hladík

Brno chce projektem skloubit potenciál univerzitního a vědeckého centra, silných městských společností a mezinárodních zkušeností. Plánuje vznik Evropského institutu pro výzkum vodíkových technologií a inovací v energetice. To má ukázat komplexní vyžití vodíku, především v energetice či dopravě.

Tagy brno Dopravní podnik města Brna DPMB MHD Brno vodíková mobilita
45 komentářů