Doprava ve městě Infrastruktura Nová mobilita

Ústeckým nevyšel tendr na stavbu vodíkové stanice, nikdo se nepřihlásil

Trolejbus 27Tr v Ústí nad Labem. Pramen: FB Dopravního podniku ÚnL
Trolejbus 27Tr v Ústí nad Labem. Pramen: FB Dopravního podniku ÚnL
Zatím jediný vodíkový autobus v tuzemské MHD jezdil od roku 2009 v Neratovicích. Jeho provoz byl už ukončen.

Dopravnímu podniku města Ústí nad Labem (DPmÚL) nevyšel tendr na stavbu vodíkové plnící stanice. Nepřihlásil se žádný zájemce, vyplývá z písemné zprávy na profilu zadavatele. Plnící stanice v areálu Spolchemie má být prvním krokem k vodíkové mobilitě v Ústí a okolí.

Podle písemné zprávy zadavatele nemělo výběrové řízení žádné účastníky. DPmÚL získal na výstavbu vodíkové plnící stanice dotaci a stavební povolení. Stavba měla být dokončena nejpozději do roku 2022, zřejmě se ale zpozdí. Odhadovaná cena byla v tendru 58 milionů.

„Nyní analyzujeme důvody, které bránily zájemcům se do tenderu přihlásit. Určitě máme zájem veřejnou zakázku opět vypsat. Jelikož analýza, právě skončeného, neúspěšného tenderu ještě nebyla ukončena, nejsem schopni odpovědět, zda a jak se podmínky v následující veřejné zakázce změní. Termíny se budou odvíjet od nově vypsané veřejné zakázky na výstavbu vodíkové plnící stanice,“ uvedla mluvčí DPmÚL Jana Dvořáková.

Vodíková plnící stanice bude umístěna v areálu Spolchemie, která vodík pro stanici zajistí. Vodík se tak nebude muset do stanice dopravovat. Stanice je plánována jako veřejná, bude tedy volně přístupná i pro vodíkové autobusy jiných dopravců a pro osobní automobily na vodík. Po dostavbě stanice chce podnik v první fázi koupit 15 vodíkových autobusů.

Vodíkovou budoucnost plánuje i vedení ostravské MHD. Tamní dopravní podnik (DPO) vypsal v dubnu výběrové řízení na dodání až deseti vodíkových autobusů. Předpokládaná celková hodnota je 185 milionů korun. DPO postupuje v souladu s Moravskoslezským krajem, který má dlouhodobé plány na zavedení vodíku ve veřejné dopravě. Plnící vodíková stanice vznikne na autobusovém terminálu Hranečník, hotová by měla být příští rok. Plnička se nyní projektuje.

Zatím jediný vodíkový autobus v tuzemské MHD jezdil od roku 2009 v Neratovicích. Jeho provoz byl ukončen, vůz podle dostupných informací už ani fyzicky neexistuje.

Odebírat
Upozornit na
guest
7 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
PvvS

Copak, JSD neměl vhodný vozy a zájem ?

Zbyněk

Město vůbec nechápu, na jednu stranu říkají, že se máme zbavovat závislostí na jednom dodavateli a na druhou stranu budeme nové závislosti vytvářet? Proč má být dopravní podnik závislý na Spolchemii?

Jiří Kocurek

Faktem je, že exkluzivita dodávek paliva pro DP Jablonce a Liberce je příkladem, jak to může dopadnout, když se to zplichtí jak v Ivánku, kamaráde.

ABC

Nu, připrav mi něco uzenek, půjdu vyhledat močál s bahenním plynem, abych doplnil vzducholoď k další plavbě.

Pavel Bláha

Podle dostupných informací autobus (TriHybus), který jezdil v Neratovicích, naopak stále existuje… https://youtu.be/hHSYJlhQqCU?t=1785

Cestují Krusnohoru 615

Před 20 minuty jsem TriHybus viděl z vlaku v areálu výzkumného ústavu v Rezi. Měl otevřené kontejnery v zadní části střechy, tak kdo ví co se s ním děje.

Pavel Bláha

V rozhovoru zmiňoval problematický servis palivových článků, resp. nynější nadbytečnost kapacitorů, tak je možné, že úpravy se týkají tohoto. Ale autobus jako takový, zřejmě bude „dál žít“ na různé pokusy s využitím vodíku pro pohon.