Přípravu první vysokorychlostní trati u nás má získat Sudop Praha, Egis Rail a Mott MacDonald
Jednotka e320 společnosti Eurostar. Foto: Eurostar
Správa železnic vybírala ze čtyř nabídek. Cena vítězného sdružení je výrazně pod odhadem.
Hurá! Konečně jsme se poučili a svěřujeme práci odborníkům, které navíc vybíráme podle rozumných kritérií! Takhle to mělo být už dávno. Ale důležité je, že ta doba přišla!
v podělané malé zemičce,rychlovlaky?tam je někdo řádně na hlavu.
Vas bavi cestovat mezi Prahou a Brnem 2 1/2 hodiny? A jinde totez?
A co je na nich špatného?
Odsávají finance na obnovení tratě z Kralovic do Mladotic, na provoz z Kolešovic do Rakovníka…
Cože? 😀
Oblíbený „argument“: Nejsou v pořádku ani lokálky, tak naco stavět páteřní tratě.
Buďte v klidu, VRT tu moc peněz v dohledné budoucnosti lokálkám neseberou.
Kde máváš českou vlajkou schovaný v davu, na fotbale nebo na hokeji, patriote.
…o žádnou zemičku bohužel nejde.Jezdí a bude se jezdit napříč Evropou přes tu zemičku…(a nejde o politickou ale geografickou Evropu)
Pres Ceskou republiku jezdi a budou jezdit zejmena naklady, ty tak uplne nepotrebuji ultrarychle trate, pro ne je dulezite odstraneni uzkych hrdel, pridavani koleji ve smerech, kde neni dostatecna kapacita a az v krajnim pripade stavba novych trati a i u tech novych trati by z tohoto pohledu byly rozumnejsi relativne pomale trate pro smiseny provoz. VRT je zejmena pro potreby „zemicky“ a spojeni jejich mest, bohuzel se mest, ktera by stala za rec, nedostava. Navic jsou mezi mesty casto pomerne kratke vzdalenosti, takze to co usetrite na doprave mezi nimi neni az tak zajimave v porovnani s casem, ktery… Číst vice »
Možná když odejdete pryč, tak podělaná nebude…
Výborně. Zdá se že to dostává dynamiku. Bravo SŽ👍
Dynamiku? To jste trochu přehnal. Píár je jedna věc, realita bude druhá. Prasident sice podepsal zákon o urychlení výstavby liniových staveb. Snad se toho dožiju, když to bude alespoň na papíře.
ta cena je drahá i po „výrazné slevě“. ale když je soutěž v režii „tradičních dodavatelů“ tak se nelze divit
drahá protože to je jen DURka, ne projekt stavby!
A jaká by ta cena měla být? Neznám investiční náklady, ale cca 1 % z nich by bylo přibližně odpovídající. A práce s tím bude hromada. Jenom vyjadřovaček budou desítky.
1 % z CINu za DURku? Cena inženýringu je podstatně levnější než projekční práce, takže vyjadřovačky nejsou to nejpodstatnější
Musíte taky počítat úplatky, které potřebujete zaplatit pro získání kladného stanoviska…. A těch stanovisek nebudou desítky jak píše pan Kocourek, ale spíš stovky, možná tisíce 🙂
Ani ne tak úplatky jako služební cesty za těmi vyjadřovačkami. ČEZ je relativně vpohodě, ale tady k tomu se budou vyjadřovat i myslivci, mají tam honitby. Jednání s mysliveckým sdružením jsem zatím naštěstí absolvovat nemusel…
A to si nepřejte vidět, co jsou schopni odevzdat za sbírku lejster a říkat tomu honosně „dokumentace“.
Znamy znameho rikal, ze to zrusi a budou soutezit za tri roky znovu. Ma to dostat konsorcium Zajic a Krtecek. Pokud se tedy Jezek neodvola.
Ježkova námitka bude smetena z pařezu.
Odvolá se stará Labuť. A to přímo k hlídacímu Rafanovi na statku.
A vůbec nevadí že se zakázkou v lese nemá Labuť nic společného.
Rafan poslušně poslouchá a vykonává příkazy Sedláka a Polesnýho.
Sedlák a Polesnej zase musí poslouchat Prase, protože to je u koryta a občas vezme Seldláka, Polesnýho a Rafana ke slípkám nebo na kohoutí zápasy.
Vnoučata mých vnoučat se možná již svezou.
Z Prahy do Poříčan můžete vlakem i dnes, a nemusíte k tomu ani autem do Nehvizd. 🙂
Nicméně pro nás z Boleslavi, Nymburka a Liberce budou Nehvizdy super. Dojedu tam autem za 20 min a šup do Brna. Teď jsem musel vždy přes Prahu.
V Nehvizdech nebude stavět nejrychlejší vrstva VRT. To už si můžete rovnou dojet do Kolína.
Ikdyby tam stavěla „pomalá“, která to do Brna zajede za 1:40, tak to bude mít přinejmenším o hodinu rychlejší.
I bez přímého propojení závlekem přes Mochov
Super. Pán ještě nemá ani trať a už ví kde co bude zastavovat🙈🙈
Zdroj? Já měl za to, že hodinový čas Praha-Brno ze studie proveditelnosti počítá s 1 zastávkou.
Tamtéž je i seznam výhledových „linek“, které kde staví – a vlaků, co staví v Nehvizdech, tam bylo namalovaných dost. Ono i v zadání té soutěže na terminál je vidět, že tam bude stavět polovina spojů.
Z Liberce v Nehvizdech rozhodně za 20 minut nebudu.
To nebudete. Zase ovšem máte dobré spojení do Drážďan.
a kvůli tomu budete muset autem do Nehvizd? Nebudete. Pokud to pro vás nebude výhodnější.
nesýčkujte! moudrý pan prezident zařídí, že už my se svezeme: https://www.bugemos.com/?q=node/571
Vsadim boty, ze tam jednou bude prekazet nejakej vyvonenej sukafon. RegioICE nebo tak neco.
Maďaři to měli. Jezdil to Bzmot pod značkou InterPici
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b9/Bzmot_410.jpg
Očekávám po zprovoznění celého úseku VRT Praha – Brno nějakou podmínku minimální rychlosti pro přípustné soupravy. Prostě pokud vám to jede papírově míň než 200 (160?), tak vás tam nepustíme a trasu nedostanete. Nějaké výjimky typu Bíteš – Brno asi budou přípustné.
Vyvoněnej šukafon nesplní TSI. ETCS by se zabudovat asi dal. 🙂
O co, že splní !
Já myslím, že ne.
Při prvním potkání v tunelu by byl odhozen na bok a pak by se roztočil a sešrotoval do koule.
A tlakotěsný taky nebude, nikdo by to nechtěl vůbec řídit, natož v tom cestovat.
Sudop to ma asi dobre zmakle na prislusnych mistech. Takze prvnich 200 mega v luftu a stale nic. Kam tohle smeruje.
bez dokumentace pro územní řízení takovou stavbu nepostavíte
to nikdo neříká, ale dá se dělat DUR a DSP naráz
Dá, ale jen u menších projektů.
Ale jistě že dá. Smluvně se to dá spojit určitě.
Nejde mi o smlouvu, ale o propracovanost projektu. Oproti DÚR je potřeba myslet na víc detailů, to znamená vybrat optimistické a splnitelné datum odevzdání. Občas mi přijde na stůl projekt se sloučeným územním a stavebním řízením. Vymyslí si k tomu datum takové, že jej nemůžu splnit. V takovém případě ho odmítám, i kdyby mi platili tisícovku na hodinu.
Když nestíháš tak přidej . Nebo odejdi .
Tohle není rodinný barák 😎
SUDOP to má v Česku asi tak dobře zmáklé jako ČSAD a Češi všeobecně ve svých oborech vůči cizákům.
Hm, a jak se ukázal CEDOP se zbožňovanými francouzy na studii proveditelnosti na sever?
Jednoznačně SUDOP! Bez SUDOPu nikdy!
Se SUDOPem na vecne casy.
A nikdy jinak!
Vždy se to tak dělalo. Nikdy se to nedělalo jinak. Je na to předpis. Jinak to nejde. Cestující by to zneužili.
Všichni jsou na obědě. Společném.
A v rouškách!!!
🙂
Nevim, zda jsem neco neprehledl, ale cekal jsem, ze napred probehne nejaky vystup ze studie proveditelnosti, nez se zacnou investovat dalsi nemale prostredky smerem k budovani.
Ještě stále se o žádné „budování“ nejedná. Jen papírování. Budování je o 2 řády dražší.
To sice ano, ale s trochou nadsazky, kdybych stavel dum, tak budu chtit napred vedet, zda je vubec mozne o stavbe uvazovat, nez objednam architekta.
Pravda, kdo by dělal projekt k územnímu řízení, o umístění stavby se přece dá rozhodnout i bez projektu pro územní řízení. Úřad přece ví i bez projetku,, co tam chcete stavět.
Studie proveditelnosti se na tento úsek výjimečně nedělá a postupuje ve zrychleném režimu. Důvodem je, že konvenční trať je přetížená, a i kdyby studie nevyšla, což se nepředpokládá, nová trať se stejně postavit musí, pokud chceme rozumně jezdit.
Takže první VRT v Čechách bude Běchovice – Poříčany. Hm. No snad to ty rychlovlaky stihnou ubrzdit.
Snad to stihnou rozjet .
ICE4 se rozjede ze 160 km/h na 250 km/h cca za 1 minutu.
Dobrá. Tak ICE4 s její nízkou maximálkou bude rozjetá už na úrovni Úval 🙂 A co plnotučné jednotky s rozjezdem na 300 km/h? Aby to od úrovně Českého Brodu opravdu zvládly ubrzdit…
PS: já chápu, že někde se začít musí.
Jde spíše o testovací trať v území s potenciálně nejmenšími komplikacemi (už tak zaplněném několika víceméně souběžnými liniovými dopravními stavbami). Chápu, že při „nutnosti“ vozit davy lidí do Prahy krátkými osobními vlaky v tramvajovém intervalu a neschopnosti dříve zkapacitnit i druhou trať přes Hradec (nemluvě o dalších drobných zlepšeních) to snad pomůže nákladním vlakům, za což budu osobně rád, ale nemohu se přesto zbavit pocitu, že je momentálně vybrána trasa s nejmenší dlouhodobou přidanou hodnotou. Ovšem, je to jen můj pohled.
Ta trasa je nejsnáze realizovatelná a tím, že kopíruje trať přes Vysočinu, tak se dá dělat salámově. V případě nějakých problémů na trati v budoucnu to bude výhoda.
Benešov má smůlu a to jak u dálnice tak i u železnice.
Nicméně u Benešova by celková přidaná hodnota byla vyšší.
On o to směřuje k tomu, že bude jak VRT přes Nehvizdy, tak „rychlá trať“ (ale konvenční = v daném terénu skutečně levnější) do Benešova. A to je pochopitelně dlouhodobě lepší. Zároveň směr BN je momentálně asi nejméně palčivý, tak tolik nevadí, když se vyřeší až později.
To teda nevím, kdy kde a za co. 🙂
proč musíme dělat testovací trať? taky si kupujete testovací televizi než si koupíte tu plnohodnotnou?
Tady je drobný rozdíl v tom, že narozdíl od televize je ta „testovací trať“ součástí celku. Něčím stejně začít musíte.
a co chceme testovat? Jestli to SUDOP naprojektoval dobře? Jestli AŽD zvládne ETCS nad 160? jestli výhybka z Prostějova funguje? Jestli pražce z ŽPSV nebudou praskat jako v devadesátkách?
Co vlastně chceme poptávat, jaká mají být kritéria atd. To se hlavně testuje. 🙂
Tato testovací trať navede vlaky (jestli se nemýlím) do úzkého hrdla před Kolínem. Kdyby se projektoval alespoň úsek na úroveň Kutné Hory, neměl bych připomínky. Rakousky úsek Wien – St.Polten také není bůhvíjak dlouhý, ale smysluplnější je.
Osoby ani nevadilo to pustit do úzkého hrdla Kolína. Ale jen za předpokladu kdyby se po vzoru St.Pölten vybudoval i nákladní obchvat města.
Však taky další pokračování VRT má vést mimo Kolín. Jak směrem na Brno, tak směrem na Hradec.
Rakušáci maj „VRT“ až do Lince ne-li dáldo Welsu, Jestli jsem dobře četl, tak počítaj s rychlýma kolejema až do Salcburku. To VRT je v uvozovkách proto, že se to nedá považovat jako typické VRT třeba francouzkého typ pro rychlosti až 350.
To měla být nadsázka.
Je to 25 km, vjede do toho 100 km/h a vyjíždět bude stejně rychle. ICE 3 potřebuje 5-6 km na rozjezd ze 100 km/h na 200 km/h, na 250 km/h pak dalších 6 km. Takže rozjezd na 250 km/h je reálný. A odpadne průjezd Českým Brodem s omezením na 120-130 km/h.
Bojím se ale, že těch 250 km/h nebude šotoušům stačit, takže by se to stavět nemělo a kapacítní problémy neexistují.
Na 250 km/h se tam nic nerozjede, protože tu na to není žádný vlak, co by tak rychle směl jet. Pendolino a Railjet možná na 230, zbytek 200 max.
Než se to postaví, tak stávají vlaky půjdou do šrotu a budou jiné.
Vjede do toho 130 a vyjede buď 160, nebo 200. To se zvládne rozjet i na podstatně víc než 250.
ICE3 je pomaly vlak, AGV a Frecciarossa 1000 to davaji za polovinu, totez i N700S za mene nez 3min. na 300km/h…
Mj., rozjezd na 300km/h je cca na 12-15km trati, brzdna vzdalenost je 7-10km ze 300 do zastaveni… Je to prvni usek, trati, nevyplati se kvuli nemu mit rychlejsi vlaky nez co mame ted, proste tam ze zacatku se bude jezdit cca 200-230km/h co zvladnou i klasicke vlaky… az bude postaveny nejaky smysluplny usek pro nove vlaky, tak pak lze uvazovat o jejich koupi…
Dulezite je, aby nezustalo jen u jedne trati,…
Někde se začít musí
No vidíte, když pan Císař stavěli dráhu, tak nejprve postavili do Břeclavi a uhnuli na Brno. Pak postavili kus do Přerova a uhnuli do Olomouce. I tyhle dva kousky měly smysl hned po otevření, ikdyž dráha měla až do Krakova vésti.
Pokud se kopne do 10 let, tak to bude úspěch.
Kdy? Prosím, kdy vyjedou bagry?
Hned. Jen co to rozhodnutí sejmou z intergalaktické nástěnky. Vaše chyba, že to nečtete.
:-D… Vogoni… ale mam pocit, ze statni sprava je plna teto rasy…
A největší Vogon vysílá každou neděli, Čau lidi!
To záleží na tom, jestli bude ministerstvu trvat 30 dní nebo 11 měsíců, aby vypapírovalo výkup pozemku. A nejenom výkup pozemku, ono se musí vypapírovat i tamto stavební povolení, možná ho vypapírují za 1/4 roku, možná jim to potrvá 2 roky. … a celou tu dobu budou ukazovat prstem na majitele pozemku, který místo peněz chce náhradní pole.
Výkup pozemku se asi už papírovat nebude muset: https://zdopravy.cz/snemovna-stvrdila-zakon-zrychlujici-pripravu-vystavby-dalnic-zbyva-podpis-prezidenta-61761/
A ani proto stavební povolení.
Jen to ukazování prstem může zůstat…
Za dlouho, protože nám ještě nedali ani vědět o výkupu domu a pozemků 🙂
Drobná chybka: „nejnižší cena byla 225 milionů“.
Díky za upozornění.
Bez SUDOPu v ČR ani kurník vedle kolejí nepostavíš…
Je vidět, že Egis se poučil z těch problémů okolo studie proveditelnosti a do toho dalšího tendru jde už spolu s protěžovaným dodavatelem. Bez SUDOPu se prostě v Čechách nic nepostaví.
Ach, ta čeština…
https://prirucka.ujc.cas.cz/?slovo=prote%C5%BEovat
Nekliknout na odkaz, hádal bych se, že tam patří e s háčkem.
Na druhou stranu, i ÚJČ přiznává častou náhradu, takto brzy může být pravopisně správně obojí.
„Brzy může být pravopisně správně obojí“, ale logiku to nemá. Já vím, jazyk se vyvíjí.
https://cz.jakubmarian.com/piste-protezovat-ne-protezovat-vetsinou/
Ještě, že na Moravě a ve Slezsku té korupce tolik není.
Dobrej joke
V.K. zmiňuje, že problém se Sudopem je v Čechách, takže na Moravě a ve Slezsku nejspíš není.
😀
Jestli to nebude spíš tím, že není moc na výběr. V CZ existuje autorizace na dopravní stavby, ale v praxi ten kdo dělá koleje, ten dělá koleje a ten kdo dělá silnice dělá silnice etc…Projektovat, koleje, silnice, letiště ne vodní cesty je prostě něco jiného. Takže pak je potřeba si uvědomit kolik je v CZ autorizovaných „kolejářů“. Těžko říct kolich jich je, ale odhaduju to tak na 30-40 (max. 50). Z toho jich může být na Sudop tak 1/3 a část těch ostatních projektuje max. nějaké vlečky a drobnější akce a s projektováním koridorů nemá zkušenosti a podle toho by… Číst vice »