Příprava rychlovlaků do Drážďan nabírá zpoždění. Státu se nelíbí čísla Francouzů
Vizualizace trasy vysokorychlostní železnice mezi Prahou a Drážďany. Foto: YouTube
Studie proveditelnosti, která má zjistit, zda a kudy se vyplatí vést novou vysokorychlostní železnici z Prahy do Drážďan, začíná nabírat
Tunel Prosek?! To jako VRT na západ nepovede kolem letiště Ruzyně? To se nedivím, že jim tam něco nevychází, když se vyhýbají atraktivním cílům s potenciálem milionů cestujících za rok… Nebo se prověřuje i tato varianta? Jako cestujícího mě právě nejvíc oslovují takovéto vazby. Nedávno jsem měl např. jednání u Brug. Přímo z letiště v Bruselu (v podzemí přímo pod příletovou halou, stačí sjet výtahem na nástupiště) tam jezdí EC vlak cca jednou za hodinu, který navíc staví v centru Bruselu (Central) i v hlavním přestupním bodě (Midi). To se pak lze snadno vyhnout autopůjčovně, častým zácpám na dálnici a… Číst vice »
Letiště se tu už řešilo. Problém je, že okolo letiště není trasa v územním plánu a její projednání by to stavbu odložilo zase o nějaký ten rok. A ani z letiště není nic rychlého do centra z Prahy, buď máte možnost po Semmeringu nebo „Rychlo(pomalo)dráze“ na Masaryčku.
Oproti tomu letiště Brusel je na cestě z Antverp(Rotterdamu) a tu VRTku postavili doprostřed dálnice. To se nedá srovnávat.
No, to letisne ma i nevhodnou polohu obecne, tedy na trati Kladno-Praha, ktera neni ani na koridoru a ani na dalkovych vlacich, pricemz je to nejvetsi mesto ve strednich Cechach…
Regionalka mezi Kladnem a Prahou je jedine co tam vede, celkem me napada, zda by krom regiotrate nemela vzniknout jeste klasicka trat pro dalkove vlaky, ktere dnes bezne konci v Praze a mohli by byt protazeny na Letiste a pripadne az na Kladno (pak by nebyl problem tam odklonit nejaky vlak z VRTky… Jenze kudy…
Toho bychom se mohli i dožít 😀
Jak je to s tou zalobou Egisu proti CKAIT?
CKAIT totiz odebrala zahranicnim odbornikum licenci pro cesky trh… zajimave je, ze clenove CKAIT pusobi ve firmach co se tendru uchazeji jako konkurence Egisu a jsou ve stretu zajmu…
Kdo to dela na ministerstvu?
Lze z použitého „dopravního modelu“ vyčíst plánovanou výši jízdného, např. Praha-Ústí za dosavadní 109Kč, bez slevy?
Pro vás, co skřípí nad současnými cenami jízdného to nebude, hold máte smolíka.
Ale řada ostatních si rychlost zaplatí.
S ohledem na fakt, že právě díky cenové válce a snížení cen jízdného došlo k přílivu cestujících do vlaků v čr, troufám si tvrdit, že těch, co si „za rychlost“ budou chtít připlatit bude slabší menšina.
MD má model, který mu dělal SUDOP v rámci DSS2. Je možné, že Sudopí model protěžuje IAD. Nevím. Možné také je, že Egisí model nevyhovuje panu Sosnovi (který v SUDOPu pracoval), že na vrtce vychází víc cestujících než by si přál…
No, a jeste lepsi je to, ze nakladni dopravci i ustecky kraj to chvali, … (viz clanek)
„Výsledky však na ministerstvu vzbudily značný rozruch“ – nedivím se. Konečně třeba dostaly reálný čísla, v naší malý kotlině se to dělá spíše tak, aby to vyhovovalo kombinaci lobbistických zájmů a politických prohlášení.
Pokud odhadujete počet cestujících na 30 let dopředu, tak se nikdy nejedná o „reálný čísla“, ale vždy o formu vaření z vody.
Ve skutečnosti výrazně (desítky procent ročně!, viz Praha-Ostrava, Praha-Brno nebo Praha-Ústí) ovlivňuje počet cestujících i takové věci, jako oprava D1, častější interval, trochu reklamy a kafe zdarma, slevy pro studenty …. a to jsou jen věci, co ovlivňujeme my Češi, už vůbec nevíte, zda nepřijde další světová ropná krize a nebude benzín za dvojnásobek.
ad Radek Janata: To je vidět, že jste nikdy žádnou predikci přepravní poptávky v nějaké studii neviděl natož dělal, jinak by jste z pera nikdy nemohl vypustit takový totální blábol. Ona totiž jaksi přepravní predikce i na 30 let je vždy poměrně komplexní materiál, který počítá i s takovými kravinami jako je růst HDP, struktura populace, průměrná mzda, spotřební koš, počet obyvatel a já nevím s čím vším ještě. Z toho všeho pak vznikne nějaká spojnice trendu, která ovšem počítá i s nejhorším možným a nejlepším možným scénářem, resp. odchylkou od trendu a dokonce to jde tak daleko, že se… Číst vice »
Právě že viděl a proto jsem uvedl důvody, co tam nejsou. Vliv rozkopané D1, řada lidí zkusila vlak, zjistila, že to nejsou „zpožděný zaplivaný béčka“, jak všichni říkali, a ve vlaku už zůstanou, tam není. A přitom to je důvod, proč tolik roste Praha-Brno. Parametry, terý by šlo racionálně matematicky podchytit (jízdní doba, počet spojů), se tolik nezměnily. Změnil se image železnice v hlavách lidí. Tj. neracionání parametr. Rovněž jsem neviděl, že by se tam uvažoval vliv konkurence, reklamy a „káviček“. Všechno je to o výhledovém počtu spojů, cestujících apod. Nikoliv, „detaily“ jako kolik bude dopravců nebo jestli budou jízdenky… Číst vice »
A to jsou ještě celkem predikovatelné věci, v porovnání se zásadními technickými objevy, ke kterým v dané době může taky dojít.
Jak by to mohlo vyjít, když už dnes tam vedou 4 koleje 🙂
Démon:
…když už tam vedou 4 koleje…
Které by mohly zůstat nákladce a vymetákům.
Jestli Frantíci neupozornili na to, že je ten dlouhý tunel pod Krušnými horami, který se staví jako úlitba ND trochu drahá hračka?
Když by stačilo udělat levnější VRT lochnesku pro expresy…
Nevedou
Do Ústí vedou 2 koleje od Lovosic + 2 od Litoměřic.
Zde bych rád upozornil na to, že trať 072/073 byla zvojkolejněna pouze jako záložní za trať 090, koridor…
Termín „záložní“ bych ovšem v tomto případě rozhodně nepoužil – ta trať sice jako určitá „záloha“ při problémech na levobřežní trati sloužila a slouží, ale tlaky na její zdvoukolejnění se objevovaly už za Rakousko-Uherska a zdvoukolejnění celého (zbývajícího) pravobřežního úseku podél Labe nakonec nebylo vyvoláno ani tak potřebou „zálohy“ za levobřežní trať, ale potřebou získání nové další kapacity dopravní cesty pro nákladní dopravu (především pro umožnění odvozu velkého množství uhlí ze severozápadu Čech směrem na východ): na levém břehu Labe + Vltavy přitom zásadní problém tvořil hlavně průjezd Prahou (který částečně vyřešila až Holešovická přeložka), takže nebýt potřeby odvozu velkého… Číst vice »
Že by česká stavební lobby (mafie) byla jiného názoru než francouzská agentura ?
Prece nam do toho nebudou mluvit nejaci francouzi, co ty o tom vedi,… 🙂
Takový Korsičani, nebo maníci z Marseille, ti by mohly něco vědět.
Ale pochybuju, že něco řeknou. 😉
V článku chybí zásadní informace, kterým směrem to nevychází resp. jestli to podle MD tedy má vyjít, nebo ne.
Že by se zjistilo, že to opět nevychází? 🙂 Málo cestujících? Že tam nejsou žádné velké města?:-) Je třeba kouzlit?
Bez Carga je to podle mě tímto směrem scifi.
ad jan:
Jako KORDIS dělal svého času studii potenciálu VRT Brno – Praha a vyšlo mu, že při nulové ceně jízdenky by to mělo potenciál na 20 000 PAX denně (= 7,3 mega ročně), jenže EU trvá u VRT projektů na min. 9 mega PAX ročně. No a pokud se za to mělo platit, tak ten počet celkem dost klesal úměrně ceně jízdenky. To jen pro ilustraci….
A nedělal to KORDIS jenom na úrovni „mode choice“? Tedy mám současné cestující Praha – Brno, pouze počítám změnu módu, neřeším změnu trasování relací (Ostrava, Prostějov, Zlín apod. přes Brno). Dále neřeším změnu cílů cest (trip distribution). A stejně tak nepočítám s vývojem demografie. Nemáte nějaký odkaz na tu studii?
Podobně bych si tipnul, že ta studie počítala jen s úsekem Praha-Brno. Přičemž VRT má větší význam na delší vzdálenosti, a třeba koridor Dresden-PRG-BRQ-WIE/BVA už přinese další pasažéry..
ad Milan Kříž:
Odkaz existuje:
https://www.vysokorychlostni-zeleznice.cz/wp-content/uploads/2012/10/Studie_potencial_VRT_Brno-Praha_VIZE-2030_Havlik_2013.pdf
Díky. Jestli jsem to pochopil, tak se ptali současných cestujících (a to ještě celkem malého vzorku) na to, zda by přesedlali na VRT a za jakých podmínek.
Takže nijak nezjišťovali, kolik NOVÝCH cestujících by možnost dostat se z Prahy do Brna či naopak během hodiny přilákala – kolik lidí by VRT nově přiměla cestovat.
Vtípky o tom, že MD bylo překvapeno rychlostí větší než 200km/h nechme stranou. Když někdo, kdo pár tratí pro VRT postavil, prý něco v české kotlině udělal špatně, tak bych moc rád věděl, co to bylo. Formulace v článku jsou dílem autora, nikoliv MD, ale mě vedou k myšlence, že Egis šlápl někomu na MD na palec. Taková malá konspirace… 😀
Egis slíbil dodat dnes vyjádření, tak se nechme překvapit.
Na to se tesim…
Ale zajima me, kde k tem cislum prislo MD?
Dobrý den, tak už víte něco dalšího? Proč vzbudila čísla pozdvižení a v čem byl model odlišný od toho, co má MD?
Jak to bude za 100 let vi u nas na hrade. Kanal doveda zpracoval, urcite si poradi i s vlakem.
Jejda, na rozdíl od domažlické studie si někdo v Egidu všiml, že kromě s (budoucí) tratí bezprostředně sousedících silnic daným směrem vedou i dálnice…
Dálnice není náhradou VRT, v mnoha ohledech.
Proč si třeba myslíte, že v Německu staví spoustu VRT právě paralelně s dálnicemi? (má to 2 důvody)?